نکات قبل و بعد از رابطه جنسی؛ ایمنی و بهداشت را جدی بگیرید!

خلاصه این مقاله را بشنوید

لحظات خوب همیشه مدیون کنار هم قرار گرفتن تکه‌های درست پازل در کنار هم هستند؛ رابطه جنسی نیز از همین قانون پیروی می‌کند. بیشتر اوقات مردم در رابطه با سکس از همان لحظه یکی‌شدن انرژی‌ها می‌گویند اما پر واضح است که رعایت نکات قبل و بعد از رابطه جنسی تاثیری انکارناپذیر در ساختن این لحظات دارند.

آگاهی از نکات قبل از سکس و بعد از آن برای خانم‌ها و آقایان و عمل به‌آن به یک اندازه اهمیت دارد و هر کسی به‌نوبه خودش باید برای افزایش ایمنی جنسی و بهداشت طرف مقابل، تلاش کند. هرچند که بانوان به دلیل داشتن آناتومی پیچیده‌تر، باید نکات بیشتری را رعایت کنند و از مشاوره دکتر زنان همیشه بهره‌مند باشند.

از میزان رعایت نکات بهداشتی قبل و بعد از سکس هر چه برایتان بگوییم، کم است. برای همین از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما باشید زیرا قصد داریم تا، نکات مهم قبل و بعد از سکس هم برای زنان و هم مردان را با شما به اشتراک بگذاریم.

نکات قبل و بعد از رابطه جنسی

داشتن یک رابطه جنسی خوب نیازمند عوامل مختلفی است که اتفاقا سخت و دشوار هم نیستند. منظور از این نوع رابطه، سکسی است که هم سلامت روانی و هم جسمی دو طرف در آن تامین شده باشد.

یک رابطه جنسی خوب و تاثیرگذار زمانی بین شرکای جنسی برقرار می‌شود که مقاربت در شرایطی بدون استرس و به همراه معاشقه‌ای مطلوب اتفاق بیافتد. در چنین حالتی، درد و ناراحتی از بین رفته و علاقه بین دو طرف زیاد می‌شود. در چنین شرایطی اگر زن و مرد هر دو به نکات قبل و بعد از رابطه جنسی توجه کرده باشند، هر دو طرف از ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی مصون خواهند ماند.

بعضی از این نکات کلی هستند و برخی دیگر جزئی، هر چند که بیشتر آن‌ها حول محور نکات بهداشتی قبل و بعد رابطه جنسی می‌چرخند. ضمن این که باید به سلامت اندام جنسی مرد و زن هر کدام به صورت جدگانه نیز پرداخته شود؛ در ادامه به همین ترتیب و به تفکیک این موارد را بررسی خواهیم کرد.

عشق بازی قبل از رابطه جنسی

نکات قبل از رابطه جنسی برای زن و مرد

نکات قبل از رابطه جنسی تک بعدی نیستند و شامل موارد روانی و بهداشتی می‌شوند؛ بیشتر این موارد در آموزش سکس و رابطه جنسی گفته می‌شوند. تمامی موارد ساده هستند و شرکای جنسی را در داشتنن یک رابطه موفق یاری می‌دهند؛ مخصوصا برای کسانی که برای اولین بار قرار است که روابط جنسی را تجربه کنند. این نمات عبارتند از:

آمادگی روانی داشته باشید

بخش مهمی از آمادگی قبل از سکس مربوط به آمادگی ذهنی و روانی هر دو طرف است. این مسئله به قدری اهمیت دارد که بسیاری از مشاوران و محققان در زمینه روابط جنسی معتقدند که سلامت عاطفی مخصوصا در سکس می‌تواند به کیفیت رابطه کمک کند.

برای همین توصیه می‌کنیم که هر بار قبل از سکس، با پارتنر خود صحبت کنید و هر دو با ابراز علاقه‌ای واقعی، یکدیگر را ترغیب کنید.

یکدیگر را کشف کنید، در هم به ماجراجویی بپردازید و سرزمین مطلوبتان را در هم بیابید!

اگر قرار است برای اولین بار رابطه جنسی داشته باشید، یکدیگر را بشناسید، علایق هم را پیدا کنید و یکدیگر را محک بزنید. مثلا خیلی از زوج‌هایی که در دسته کم‌تجربه‌ها قرار می‌گیرند، از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی یا احتمال بارداری واهمه دارند.

در چنین شرایطی می‌توان با مراجعه به پزشک و قرار گرفتن در معرض آزمایش‌های لازم و استفاده از وسایل مراقبتی مثل کاندوم آقایان و خانم‌ها، هم از احتمال وجود انواع بیماری‌های جنسی اطلاع کسب کرد و هم از بارداری ناخواسته و انتقال بیماری جلوگیری کرد.

در چنین مواقعی، مراجعه به دکتر زنان برای خانم‌ها و دکتر اورولوژ برای آقایان بهترین تصمیم است. ضمن این که می‌توان با مراجعه به مشاور جنسی توسط زوجین، راهکارهای خوبی را استخراج و به کار بست. این توصیه برای شب زفاف یا شب حجله بسیار کارآمد است.

نکات قبل از رابطه جنسی

توجه به ایمنی و نکات بهداشت جنسی یکی از مهم‌ترین مواردی است که یک زوج باید در راستای برقراری یک رابطه جنسی مطلوب به عنوان نکات قبل و بعد از رابطه جنسی به آن توجه کنند.

در ادامه نکات مهمی که قبل از شروع رابطه جنسی باید به آن‌ها توجه کنید را به شما می‌گوییم:

قبل از سکس حتما دوش بگیرید؛ رعایت نظافت شخصی و بهداشت، نه تنها قبل از سکس بسیار اهمیت دارد بلکه یکی از مهم‌ترین محرک‌های دو نفر برای جاذبه و سکس است. برای همین همیشه قبل از برقراری رابطه، ناحیه تناسلی، باسن، دست‌ها و موهای خود را کامل بشویید.

قبل از سکس حتما به دستشویی بروید؛ قبل از شروع رابطه جنسی حتما به دستشویی رفته و ضمن اطمینان از تمیزی آلت تناسلی، مثانه و روده خود را کاملا خالی کنید. این کار مخصوصا برای کسانی دارای نفخ هستند، بسیار توصیه می‌شود.

از نرم کننده و خوشبو کننده بدن استفاده کنید؛ بوی خوب یکی از عوامل مهم در جذابیت دو طرف برای یکدیگر است. برای همین استفاده از انواع لوسیون‌ها، باعث لطافت و نرمی بدن می‌شود و لذت جنسی را دو چندان می‌کند. همچنین خوب است که با استفاده از لوازمی مثل بالم لب، لب‌های نرمی داشته باشید.

قبل از سکس حتما مسواک بزنید؛ خوشبویی و نظافت دهان یکی از ارکان مهم در رابطه جنسی خوب است. برای همین قبل از رابطه جنسی، از دهان شویه و مسواک استفاده کنید.

قبل از دخول، معاشقه کنید؛ معاشقه یکی از مهم‌ترین بخش‌های سکس مخصوصا برای خانم‌ها است. از این رو برای داشتن یک رابطه جنسی ایده‌آل، حتما زمانی را به عشق‌ورزی فیزیکی و حتی کلامی اختصاص دهید. عشق بازی قبل از رابطه جنسی مخصوصا برای کسانی که برای اولین بار سکس را تجربه می‌کنند، بسیار اهمیت دارد.

حتما از وسایل پیشگیری استفاده کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن باشید؛ یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی استفاده از وسایلی مثل کاندوم برای آقایان یا IUD برای خانم‌ها به‌منظور جلوگیری از بارداری ناخواسته یا داشتن یک رابطه جنسی محافظت شده، ضروری است. ضمن این که اطمینان از سالم بودن این وسایل قبل از سکس بسیار اهمیت دارد.

نکات بهداشتی قبل و بعد رابطه جنسی

نکات بعد از رابطه جنسی

اکثر نکاتی که قبل از رابطه جنسی باید رعایت کنید با نکات مهم قبل از آن مشترک هستند و تنها در دلیل و تبیین با هم تفاوت دارند. این موارد عبارتند از:

بعد از سکس با هم صحبت کنید؛ یکی از مخرب‌ترین رفتارها بعد از رابطه جنسی این است که هر دو طرف بدون برقرار کردن ارتباط با یکدیگر، اصطلاحا پشتشان را به هم کرده و بخوابند! درست است که بعد از رابطه جنسی بدن به آسودگی و خمودگی می‌رسد که در بیشتر اوقات با خوابیدن برطرف می‌شود اما یادتان باشد که برقراری ارتباط فیزیکی و کلامی بعد از سکس، تشکر کردن از یکدیگر و نوازش، تاثیر روانی شگرفی در هر دو طرف دارد

بعد از سکس ادرار کنید؛ ادرار بعد از سکس باعث می‌شود که اگر میکروب و باکتری از طریق دخول وارد واژن و مقعد زن یا لوله‌های ادرار مرد شده، خارج شود. به این صورت از بروز بسیاری از بیماری‌های مجاری ادراری، برخی از بیماری‌های مقاربتی و مشکلات بدنی احتمالی جلوگیری خواهید کرد.

توجه! با این که ادرار بعد از سکس بسیار مفید است اما استفاده از لوازم پیشگیری همچون کاندوم اهمیت بسیاری بالایی دارد و نباید اینگونه تصور کنید که می‌توان تنها با ادرار بعد از رابطه جنسی، از ابتلا به بیماری‌های مختلف مقاربتی یا بسیاری از مشکلات بدنی دیگر جلوگیری کرد. این امر نکته بسیار مهمی است.

بعد از سکس دوش بگیرید؛ دوش گرفتن بعد از رابطه جنسی باعث افزایش شادابی و ایجاد حس خوب در زن و مرد است. ضمن این که انواع باکتری‌های ایجاد شده در نواحی تناسلی یا روی بدن را از بین می‌برد. توجه به این نکته ضروری است که قبل و بعد از رابطه جنسی تا حد ممکن از مواد شوینده عطری استفاده نکنید. البته این قانون برای شتشوی داخل نواحی تناسلی خانم‌ها و آقاین اجباری است.

از لوازم پیشگیری کننده جدید استفاده کنید؛ بعد از اتمام سکس حتما لوازم پیشگیری‌کننده‌ای مثل کاندوم را عوض کنید لوزام جنسی خود را شسته و ضد عفنوی کنید. توجه به این نکته ضروری است که به هیچ عنوان از وسایل پیشگیری دوبار استفاده نکنید.

سلامت اندام جنسی مرد

در بخش‌های بالاتر درباره نکات قبل و بعد از رابطه جنسی که میان خانم‌ها و آقایان مشترک است، گفتیم. حالا قصد داریم تا به سلامت اندام جنسی مرد و بعد از آن زن بپردازیم.

لازم است که آقایان قبل از شروع رابطه، یک دوش کامل گرفته، موهای زائد اندام تناسلی و زیربغل خود را تراشیده و اندام جنسی‌شان را با استفاده از شوینده آنتی باکتریال کامل شستشو دهند. این نواحی محل انباشت قارچ و میکروب است و عدم توجه به بهداشت و سلامت آلت تناسلی آقایان موجب بروز بیماری‌های مقاربتی و جنسی می‌شود.

همچنین لازم است که آقایان بعد از هر بار دستشویی کردن، آلت خود، کلاهک و چین دور آن را کامل بشویند.

توجه به این نکته ضروری است که به هیچ عنوان با دستی که با آن مقعد شسته شده، نباید آلت را با آن شست.

آقایان بعد از پایان سکس نیز باید ادرار کنند. این کار باعث تمیز شدن مجاری ادراری و خروج میکروب‌های احتمالی (باکتری‌هایی که ممکن است در اثر رابطه جنسی وارد مجاری ادراری شوند) خوهد شد.

همچنین لازم است تا با انگشت، باقی مانده منی را از مجرای ادرار خارج کنند. برای این کار باید انگشت‌های شصت و سبابه را از انتهای آلت گرفته و به سمت نوک کشید تا هر چه در آلت باقی مانده، خارج شود.

همچنین بعد از شستشو مهم است که برای جلوگیری از بو گرفتن و تجمع باکتری، آلت و بیضه‌ها خشک شوند.

یک توصیه مهم برای آقایان! بعد از سکس، خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک برای آقایان بسیار مفید است زیرا این دست از مواد غذایی دارای خواص آنتی باکتریال بوده و با میکروب‌های احتمالی و داخلی حاصل از رابطه جنسی مبارزه خواهند کرد.

سلامت اندام جنسی زن

سلامت اندام جنسی خانم‌ها بسیار مهم است. اندام تناسلی خانم‌ها داخلی است و از این رو احتمال عفونت در آن‌ها بیشتر از مردان است. برای همین بسیار مهم است که خانم‌ها قبل از رابطه جنسی دوش بگیرند و موی زائد اندام جنسی خود را از بین ببرند

خانم‌ها بعد از پایان رابطه جنسی حتما باید به دستشوی رفته و ادرار کنند. همانطور که با سکس باکتری‌ها وارد بدن مردها می‌شود، از طریق اندام تناسلی نیز وارد مجاری ادراری زنان می‌شود.

از این رو ادرار کردن و خشک کردن واژن (از جلو به عقب) از انتشار و وجود باکتری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین گرفتن دوش آب گرم (برای از بین بردن میکروب‌های احتمالی)، نوشیدن آب ولرم و استراحت بسیار مهم است.

همچنین بهتر است که بهداشت لباس زیر خود را رعایت کنید و مواد غذایی پروبیوتیک میل کنید.

نکات قبل و بعد اولین رابطه جنسی

درباره اولین سکس معمولا عقاید و حقایق بسیاری وجود دارد. برخی آن را سخت و همراه با خونریزی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند که اگر آمادگی جسمی و مخصوصا روانی وجود داشته باشد، همه چیز چه قبل و چه بعد ا زآن خاطره‌انگیز خواهد بود.
درباره نکات قبل و بعد شب رفاف گفتنی‌ها زیاد است. یادتان باشد که قبل از اولین رابطه جنسی حتما:

  • با آناتومی بدن خود و همسرتان از قبل آشنا شوید.
  • خجالت را کنار بگذارید.
  • با همسر خود درباره نگرانی‌هایتان صحبت کنید؛ با این کار همدلی بینتان ایجاد شده و از لحاظ جنسی و جسمی آسوده خواهید بود.
  • با ارگاسم و معنای آن آشنا شوید؛ به این صورت خیلی راحت می‌توانید زمان ارگاسم رسیدن خود را بشناسید.
  • رابطه جنسی اول خود را خیلی آهسته و با معاشقه بسیار انجام دهید؛ با این کار بدن شما با لذت و آرامش این کار بیشتر آشنا خواهد شد.
  • پوزیشن های مختلف جنسی را امتحان کنید.
  • حتما از کاندوم استفاده کنید؛ استفاده از این وسیلثه پیشگیری احتمال انتقال بیماری‌هایی مثل ایدز و زگیل تناسلی را بسیار کاهش می‌دهد.
  • استفاده از کاندوم زنانه و مردانه، مصرف قرص ضد بارداری و دستگاه IUD احتمال بارداری ناخواسته در اولین سکس را پایین می‌آورد.
  • بعد از اولین سکس نیز با شریک جنسی خود درباره لحظاتی که داشته‌اید صحبت کنید و از هم تشکر کنید.
  • خانم‌ها معمولا بعد از اولین سکس به دلیل نوع پرده بکارت یا اصطکاک آلت تناسلی مرد با دیواره ناحیه تناسلی خود ممکن است دچار خونریزی شوند. این خونریزی کاملا طبیعی است اما اگر درد دارد و زیاد است و البته با گذشت چند روز قطع نشده، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

توجه! اگر بعد از اولین سکس دچار مشکلاتی مثل پریود نشدن، خونریزی غیر طبیعی و مشکلات هورمونی غیر عادی شدید، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید. آقایان هم در صورت ملاحظه هر تغییر غیر طبیعی باید به دکتر اورولوژ مراجعه کنند.

غذای مناسب بعد از سکس برای خانم ها و آقایان

نکات قبل و بعد از سکس بسیار مهم هستند، آن ها را جدی بگیرید!

سلامت جنسی یکی از مهم‌ترین وظایف ما نه تنها نسبت به خود بلکه نسبت به جامعه و شریک جنسی‌مان است. برای همین با توجه به این نکات گفته شده، می‌توانید خود یکی از پایه‌گذاران جامعه سالم باشید.

همچین از اهیمت انجام آزمایش‌های جنسی و مقاربتی قبل از برقراری اولین رابطه و استفاده از کاندوم و تعویض به موقع آن، غافل نشوید. هر زمان هم که نیاز به مشاوره در امور روانی یا جسمانی جنسی داشتید می‌توانید با دریافت نوبت آنلاین پزشک از طریق پلتفر دکتردکتر اقدام کنید.

در اانتها از شما می‌خواهیم که اگر سوالی دارید از مشاور سلامتی ما بپرسید. همچنین خوشحال می‌شویم که اگر تجربه‌ای دارید یا نکته‌ای در این رابطه می‌دانید، با ما و دیگر خوانندگان مجله سلامتی دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. خدیجه می گوید

    سلام برای رابطه چه آزمایش هایی لازمه همون آزمایش های قبل ازدواج ؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به طور روتین ازمایشی وجوددندارد
      اما پیشنهاد میشود هپاتیت های ویروسی و hiv و hpv بررسی شوند
      از نظر تبخال تناسلی و سایر بیماری های مقاربتی هم بررسی ثورت گیرد

  2. خدابخش می گوید

    سلام خانم دکتر. من. ۳ ساله است ازدواج کردم ولی. خانم من حامله نمیشود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.