9 نکته مهم درباره بهداشت لباس زیر

تا به حال کسی پیدا نشده که از رعایت بهداشت، ضرر کرده باشد مخصوصا اگر که بخش قابل چشمگیری از این توجه روی رعایت بهداشت لباس زیر باشد. لباس زیر، واسطه‌ای نازک و پارچه‌ای بین حساس‌ترین عضو بدن و فضای بیرونی و لباس است. پر واضح است که لباس زیر وظیفه‌ای بسیار مهم را در حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به انواع مختلفی از عفونت‌ها برعهده دارد؛ برای همین حفظ نکات بهداشتی در خصوص آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در همین راستا، باید درباره جنس لباس زیر، زمان تعویض آن، روش مناسب شستشو، جنس مناسبش و بسیاری از موارد دیگر در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه این مقاله از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، 9 اصل مهم و استاندارد بهداشت لباس زیر را با یکدیگر بررسی و مرور کنیم. برای مطالعه این مطلب، 3 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

اگر سوالی دارید، می‌توانید در انتهای این مطلب و در همین صفحه بنویسید تا کارشناس سلامتی دکتردکتر پاسخ دهد.

1. جنس لباس زیر

بهترین جنس پارچه برای لباس زیر بانوان و آقایان، نخ است. جنس نخ لطیف است، جای تنفس دارد، رطوبت را جذب می‌کند و مانع بروز عفونت می‌شود. در مقابل، لباس زیرهایی از جنس الیاف مصنوعی همچون نایلون، جلوی تنفس پوست را گرفته و با گیر انداختن رطوبت و گرما، شرایط مناسبی را برای رشد انواع عفونت های قارچی واژن مهیا می‌کنند.

اینفوگرافی بهداشت لباس زیر

2. زمان تعویض لباس زیر روزانه

اگر زیاد ترشح ندارید و عرق نمی‌کنید، می‌توانید روزی یک بار لباس زیر خود را تعویض کنید اما اگر در شرایط عکس موارد گفته شده قرار دارید، باید لباس زیر خود را روزانه بین 2 تا 3 بار تعویض کنید.

توجه! اگر در شرایطی قرار گرفتید که امکان عوض کردن لباس زیر برایتان وجود نداشت، در صورتی‌که حساسیت پوستی ندارید، از پدهای بهداشتی روزانه استفاده کنید. با این کار می‌توانید هر زمان که نیاز به تعویض لباس زیر داشتید، پد جدید را با نسخه قبلی آن جایگزین کنید.

3. پهن کردن لباس زیر در آفتاب

اشعه آفتاب حکم میکروب‌کشی قوی را دارد. با پهن کردن لباس زیر در فضای خصوصی اما باز و زیر نور آفتاب، در واقع این امکان را فراهم کرده‌اید که لباستان اصطلاحا هوا بخورد، خوب خشک شود و به صورت طبیعی، ضد عفونی شود.

4. نحوه شستن لباس زیر با ماشین لباسشویی و دست

برای شستشو لباس زیر، کافیست این لباس‌ها را از دیگر البسه جدا کنید و به صورت مجزا آنها را بشویید. همچنین با استفاده ازمواد شیمیایی ملایم و مناسب پوست‌های حساس، می‌توانید از بروز هرگونه حساسیت پوستی و واکنش آلرژیک جلوگیری کنید.

همچنین بهتر است که لباس‌های زیرتان را به صورت دستی بشویید اما اگر وقت کافی برای این کار ندارید، می‌توانید آنها را به صورت اختصاصی در ماشین لباسشویی بیاندازید.

توجه! اگر انتخاب شما، شسشتوی لباس زیر به صورت دستی است، حتما آرام و ملایم آن را چنگ بزنید.

بهداشت لباس زیر

5. نحوه ضد عفونی کردن لباس‌های زیر

برای ضدعفونی کردن لباس زیر لازم است آنها را یا اتو کنید یا زیرآفتاب مستقیم بگذارید تا خشک شوند.

توجه! بهتر است بعد از هر بار شستشوی لباس زیر با ماشین رختشویی، نصف پیمانه وایتکس را در لباسشویی ریخته و بگذارید تا برای ۲۰ دقیقه با آب داغ لباسشویی بدون لباس شسته شود.

6. زمان دور انداختن شورت

مدت زمان استفاده از لباس زیر وابسته به وضعیت سلامتی اندام جنسی شماست. اگر دچار بیماری‌های اندام تناسلی هستید، ماهی یک بار لباس زیر خود را با یک نسخه جدید جایگزین کنید. در غیر این صورت، بین 6 ماه تا یک سال می‌توانید از آنها استفاده کنید.

7. نپوشیدن لباس زیر در زمان خواب

اگر هیچ بیماری تناسلی ندارید، می‌توانید شب‌ها بدون لباس زیر بخوابید. البته اگر مبتلا به بیماری مثل عفونت قارچی هستید، حتما باید به توصیه دکتر زنان و زایمان این کار را انجام دهید تا ناحیه بیمار، به اندازه کافی هوا خورده و خشک شود.

8. لباس زیر تنگ نپوشید

پوشیدن لباس زیر تنگ باعث خارش و سوزش در ناحیه تناسلی می‌شود. استفاده از شورت‌های گنی و لاغری هم چنین اثری دارد، مخصوصا که تنگی این شورت‌ها باعث فشار به اعصاب شده و گردش خون را پایین می‌آورد.

خشک کردن لباس در زیر آفتاب

9. محل نگهداری لباس زیر

برای نگهداری از لباس زیر خود، حتما فضای مخصوصی را در نظر بگیرید و آنها را از دیگر البسه‌ها جدا کنید. برای این کار می‌توانید از جداکننده‌های مخصوص لباس یا کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنید.

نکات بهداشتی لباس زیر بانوان

9 نکته‌ای که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، همگی در زمینه رعایت نکات بهداشتی لباس زیر بانوان نقش مهمی را ایفا می‌کنند. علاوه‌براین که بهتر است خانم‌ها به نکات زیر هم توجهی مضاعف داشته باشند:

  • از صابون‌های آرایشی و عطری برای شستشو لباس زیر خود استفاده نکنید زیرا PH صابون مناسب فضای واژن نیست،
  • از شورت‌های فانتزی کمتر استفاده کنید،
  • رعایت نکات قبل و بعد از رابطه جنسی برای خانم‌ها بسیار مهم است،
  • شورت مناسب اندامتان بپوشید.

علت کثیف شدن شورت زنان

ساختار داخلی واژن و دهانه رحم به این صورت است که از خود مایعی سفید ترشح می‌کند و به این صورت، باکتری‌ها و سلول‌های مرده را به خارج از بدن هدایت می‌کند. همین خروج گاه و بی‌گاه ترشحات واژن، مهم‌ترین علت کثیف شدن شورت زنان است و برای همین هم باید خانم‌ها در فواصل زمانی کوتاهی لباس زیر خود را عوض کنند.

جدا کردن لباس زیر از دیگر البسه

نکات بهداشتی لباس زیر آقایان

لباس زیر آقایان نسبت به خانم‌ها کمتر کثیف می‌شود اما با این‌حال، نکات مهمی هست که باید توسط هر مردی رعایت شود. نکاتی همچون:

  • لباس زیر آقایان باید جداگانه شسته شوند،
  • قبل از استفاده کاملا خشک شود،
  • از آفتاب یا اتو برای خشک کردن و میکروب‌زدایی آن استفاده شود،
  • هر لباس زیر حداکثر تا یک سال استفاده شود.

بهداشت لباس زیر در زمان ورزش

در زمان ورزش، بدن بیشتر عرق می‌کند و امکان انتقال میکروب و عفونت از طریق آن خیلی بیشتر می‌شود. برای همین، تعویض لباس زیر در اولین زمان ممکن اولویت بیشتری نسبت به کارهای دیگر دارد.

از طرفی، لباس زیر مناسب برای ورزش نه باید تگ باشد نه زیادی گشاد. همچنین بهتر است که جاذب رطوبت باشد تا از وقوع عفونت‌های قارچی جلوگیری کند.
نکات بهداشتی لباس زیر کودکان

بدن کودکان به مراتب حساس‌تر از بزرگسالان است برای همین بعد از خرید لباس زیر، حتما قبل از استفاده آن را بشویید و این نکات را رعایت کنید:

  • زود به زود لباس کودک را عوض کنید،
  • از ماده شوینده بدون عطر، ملایم و مخصوص کودکان استفاده کنید،
  • به راهنمای همراه لباس زیر کودک دقت کنید و طبق همان پیش بروید،
  • حتما سایز مناسب کودک را خریداری کنید،
  • زود به زود لباس فرزند خود را عوض کنید.

نحوه شستن لباس زیر

نکات بهداشتی لباس زیر در زمان رابطه جنسی

حتما قبل از شروع رابطه جنسی و در راستای رعایت بهداشت جنسی، لباس زیر تمیز به تن کنید. همچنین بعد از آن، لباس زیر دیگری به تن کنید تا از ورود هرگونه آلودگی احتمالی به داخل بدن (مخصوصا خانم‌ها) جلوگیری کنید.

نکات بهداشتی لباس زیر در زمان پریود

در زمان پریود از لباس زیرهایی از جنس الیاف طبیعی استفاده کنید و تند تند، لباس خود را با شورت تمیز جایگزین کنید. بالا رفتن میزان رطوبت در این دوران، حساسیت بیشتر واژن و جذب سریع‌تر باکتری و همچنین امکان لک شدن لباس زیر از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند در دوران پریود، چندین بار لباس زیر خود را عوض کنید.

عوارض شورت کثیف

از مهم‌ترین عوارض پوشیدن شورت کثیف، قرار گرفتن در شرایط ابتلا به عفونت و قارچ است. همچنین در این حالت، با شریک جنسی خود مشکل پیدا می‌کنید و تقریبا همیشه حالتی ناراحت و معذب خواهید داشت.

سوالات متداول بهداشت لباس زیر

خیر. بهترین کار برای شستشو و ضد عفونی کردن لباس زیر، شستن آن با مواد شوینده ملایم و آب ولرم است.

خیر. با نپوشیدن لباس زیر و تماس ناحیه تناسلی با سطح شلوار یا سطوح دیگر، نه تنها باعث سایش و خارش می‌شود بلکه شرایط را برای رشد قارچ و عفونت فراهم می‌کند.

ضمن رعایت کامل بهداشت، در زمان بیماری تند به تند لباس خود را عوض کنید و به هیچ عنوان لباس تنگ نپوشید.

اگر سفر می‌روید، در راستای رعایت بهداشت جنسی در سفر چند دست لباس زیر به همراه داشته باشید و علاوه‌برآن، پد روزانه بهداشتی هم با خود ببرید تا نیاز کمتری به تعویض لباس زیر داشته باشید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر