پیشگیری از بیماری های قلبی: فشار خون بالا

  • 1396-11-02
  • 0

این را باید بدانیم که همواره پیشگیری از بیماری های قلبی, بهتر و کارآمدتر از درمان های دارویی و جراحی است. فشار خون بالا از جمله عوامل بیماری قلب و عروق می باشد که قابل کنترل بوده و با اقدامات صحیح پیشگیرانه می توان از بیماری زایی آن پیشگیری کرد.

فشار خون چیست؟

باید بدانیم که در اندازه گیری فشار خون دو عدد وجود دارد که عبارتند از فشار خون سیستولی (بیشترین عدد فشار خون در هنگامی که قلب در حال انقباض است) و فشر خون دیاستولی (کمترین عدد فشار خون در هنگام استراحت قلب). اگر چه فشار خون نرمال عدد 12 روی 8 است ولی ممکن است که نسبت به جنسیت و سابقه ی بیماری تان این عدد نرمال متفاوت باشد.

افراد در معرض خطر چه کسانی هستند؟

با بالا رفتن سن به خصوص در افرادی که اضافه وزن و کم تحرکی دارند و همچنین افراد سیگاری و آنهایی که رژیم غذایی پر نمک دارند بیش از سایرین در معرض مبتلا شدن به بیماری فشار خون بالا هستند.

چه ارتباطی بین فشار خون بالا و بیماری های قلبی وجود دارد؟

فشار خون بالا و کنترل نشده یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی به خصوص انسداد سرخرگ کرونری می باشد. در صورتی که فشار خون بالا داشته باشید و نسبت به آن بی توجهی کنید و برای مدت طولانی در جهت کنترل آن به پزشک مراجعه نکنید, فشار خون بالا اثرات مخرب بر دیواره سرخرگ های قلبی و تحمیل کردن فشار مازاد بر قلب را آغاز می کند و بیماری های قلب و عروق بروز می یابد.

راه های پیشگیری از بیماری های قلبی با کنترل فشار خون بالا

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی مناسب از قبیل میوه و سبزیجات بیشتر در سید غذایی روزانه, مصرف کمتر گوشت قرمز و جایگزین کردن گوشت قرمز با گوشت سفید, کاهش مصرف نمک و غذاهای سرخ کردنی و فست فود, نقش بسیار مهمی در پیشگیری از فشار خون بالا و متعاقبا پیشگیری از بیماری های قلبی دارد

وزن فیزیکی مناسب و فعالیت ورزشی

این نکته غیر قابل انکار است که اضافه وزن و چاقی, خطر ایجاد فشار خون بالا را افزایش می دهند. اگر شما فرد کم تحرکی هستید که اضافه وزن پیدا کرده اید, در خطر مبتلا شدن به فشار خوم بالا قرار دارید و ناگریز است که بیماری های قلبی از جمله انسداد سرخرگ کرونر در کمین شماست.

به شما توصیه می شود که روزانه با 30 دقیقه ورزش کردن در 3 دوره ی 10 دقیقه ای فعالیت منظم ورزشی داشته باشید تا علاوه بر ایجاد آرامش روان و کاهش استرس, خود را در محدوده ی وزن فیزیکی مناسب نگه دارید.

عدم استعمال دخانیات

سیگار کشیدن با افزایش دادن خطر بروز فشار خوم بالا, شما را در خطر حمله های قلبی, ریوی  و مغزی قرار می دهد. ابتدا باید تصمیم بگیرید که برای حفظ سلامتی تان, سیگار کشیدن را ترک کنید و سپس از راه های جایگزین که توسط پزشکان به شما ارایه می شود, وابستگی های روانی تان به سیگار را به حداقل برسانید.

عدم مصرف الکل

نوشیدن الکل نه تنها فشار خون سرخرگی بالا ایجاد می کند, بلکه بر سایر ارگان ها از جمله قلب و کبد هم اثر مخرب دارد.

این نکته قابل ذکر است که با رعایت اصول فوق الذکر, می توان اقداماتی صحیح در پیشگیری از فشار خون بالا و همچنین پیشگیری از بیماری های قلبی در زندگی روزمره انجام داد.

دیتابیس اطلاعات پزشکی Medline Plus

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «پیشگیری از بیماری های قلبی: فشار خون بالا»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر