تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس پررنگ است اما به‌واسطه وجود هم‌پوشانی‌هایی در شکل بروزشان، با هم اشتباه گرفته می‌شوند. عزت نفس به این اشاره دارد که آیا برای خود ارزش قائل هستید یا خیر. عزت نفس در نتیجه تجارب زندگی و تعامل با افراد دیگر رشد و تغییر می‌کند. اعتماد به نفس اعتقاد شما به خود و توانایی‌هایتان است. سطح اعتماد به نفس نسبت به شرایط تغییر می‌کند. طبیعی است که در برخی شرایط، اعتماد به نفس زیادی داشته باشید و در برخی دیگر اعتمادتان به خود کمتر باشد.

برای اینکه بتوانید با اعتماد به نفس با چالش‌های زندگی روبه‌رو شوید و به امور موردعلاقه‌تان برسید، نیاز به تقویت عزت نفس دارید. در این مقاله از تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس می‌خوانید. مطالعه این مقاله به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر سوالی در رابطه با تفاون اعتماد به نفس و عزت نفس دارید، در همین صفحه و در قسمت نظرات از مشاور سلامتی دکتردکتر بپرسید.

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس در چیست؟

عزت نفس و اعتماد به نفس اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما دو موضوع متفاوت‌اند. اعتماد به نفس معیاری برای سنجش باور ما به توانایی‌های خودمان است، در حالی که عزت نفس به احساس ما از خود و نحوه تعامل ما با جهان مربوط می‌شود.

سردرگمی در به‌کارگیری این دو اصطلاح اغلب افراد را به مسیر اشتباهی در مدیریت روان و رفتار خود سوق می‌دهد. بنابراین، بهتر است که هریک را جداگانه تعریف کنیم و بشناسیم.

اینفوگرافی تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس یعنی قبول‌داشتن خود در زمینه‌های خاصی از زندگی و باور به اینکه می‌توانیم در مسیر انجام کارهای مختلف یا رویارویی با چالش‌های گوناگون موفق شویم.

اعتماد به نفس یعنی بدانیم که در هر زمینه‌ای از زندگی و در مواجهه با هر چالش یا به‌طور کلی، موقعیتی چه تواناییی‌هایی داریم و می‌توانیم از عهده رسیدن به مقصد در آنها برآییم.

تقویت اعتماد به خود ساده‌تر از بالابردن عزت نفس است. این اعتماد از بالارفتن دانش و تجربه سرچشمه می‌گیرد. هرچقدر تجربه بیشتری کسب کنیم یا اطلاعات و مهارتمان درباره زمینه‌های مختلف بالاتر برود، در آن مقولات قوی‌تر ظاهر می‌شویم.

اگر اعتماد به نفس کافی ندارید، باید حتما در مسیر تغییر و بهبود اوضاع قدم بردارید. یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل وضعیت، مراجعه به مشاوران است. برای شناسایی بهترین روانشناسان و دریافت نوبت دکتر از سامانه دکتردکتر کمک بگیرید.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس به احساس ما نسبت به خود اشاره دارد و به هدایت افکار، احساسات و رفتارهایمان کمک می‌کند. عزت نفس از جایی درون وجودمان رشد می‌کند روی شیوه تعاملمان با دنیا و آدم‌ها اثر می‌گذارد.

به‌عبارت ساده‌تر، عزت نفس ارزیابی و سنجشی است که نسبت به ارزش خود در زمینه‌های مختلف داریم. این مقوله هم در نتیجه تجربیات زندگی و روابطی شکل می‌گیرد که با افراد دیگر داریم.

افرادی با عزت نفس بالا از شکست و طردشدن نمی‌ترسند و خود را همان‌طور می‌پذیرند که هستند. البته با پذیرش خود و کسب شناخت، درصدد تقویت نقاط مثبت و از بین‌بردن ضعف‌هایشان در مسیر رشد قدم برمی‌دارند. یادتان باشد که با تقویت اعتماد به نفس روی عزت نفس هم اثر مثبت می‌گذارید و برعکس.

عزت نفس

کشف تفاوت‌های اعتماد به نفس و عزت نفس

در مرور تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس باید در درجه نخست به این نکته کلیدی دقت کنیم:

کلیدی‌ترین تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس در این است که با عزت نفس متوجه می‌شویم چقدر برای خود ارزش قائل هستیم و با اعتماد به نفس درمی‌یابیم که توانایی و ظرفیت انجام کاری را داریم.

تفاوت‌های دیگر این دو موضوع با مرور نکات زیر مقدورتر می‌شود:

  • اعتماد به نفس اطمینان به توانایی های فرد در موقعیت های خاص است، در حالی که عزت نفس یک درک کل‌نگر نسبت به ارزش خود است.
  • عزت نفس چارچوبی است که از طریق آن فکر، احساس و عمل می‌کنیم. با آن به تعریف رابطه‌مان با خود، دیگران و جهان می‌پردازیم. در واقع، عزت نفس درونی‌تر از اعتماد به نفس است.
  • هیچ مدرک یا روش عینی برای اندازه گیری عزت نفس وجود ندارد اما اعتماد به نفس ملموس‌تر است و رشد آن هم مصادیقی اجرایی و رفتاری دارد. در واقع، با بالارفتن سطح آن می‌توانیم به تغییراتی در رفتار و عملکرد هر فرد پی ببریم.

شباهت عزت نفس و اعتماد به نفس

اعتماد به نفس ارتباط تنگاتنگی با عزت نفس دارد. بیشتر رفتارهای بیرونی و مصادیق داشتن اعتماد به نفس ناشی از عزت نفس سالم است. اعتماد به نفس وابسته به این است که باور داشته باشید می‌توانید در دنیا مؤثر عمل کنید.

بالابودن سطح هردو به ما کمک می‌کند که نشانه‌های زیر را در زندگی احساس کنیم:

  • برخورداری از لحن کلامی و نگاه/رویکردی مثبت در زندگی
  • پذیرش ایرادات احتمالی رفتاری خود
  • توانایی شوخی با خود یا نقدکردن خود
  • تمرکز روی توانایی‌ها و تلاش برای رفع نقص‌ها
  • درک لیاقت خود برای داشتن زندگی خوب

اگر شخصی دچار کمبود عزت نفس یا اعتماد به نفس است، باید نگاهی جدی به حل این موضوع داشته باشد. مراجعه به مشاور روانشناس از جمله اقدامات مفید خواهد بود.

چرا مفهوم اعتماد به نفس و عزت نفس اشتباه می‌شوند؟

تمایز بین این دو اصطلاح ظریف است. باید بدانیم که تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس وجود دارد اما به دلایل زیر است که با هم اشتباه گرفته می‌شوند:

  • تظاهرات بیرونی مشابهی دارند؛ به عنوان مثال،بالابودن هردو باعث می‌شود که فرد ویژگی‌های رفتاری خاصی ابراز کند. سخنرانی راحت و جذاب در جمع نمونه‌ای از مصادیق بالابودن احتمالی هردو است.
  • ریشه‌های مشابهی دارند؛ اعتماد به نفس و عزت نفس هردو تحت تأثیر عوامل محیطی و ذاتی‌اند. تشویق والدین یا ویژگی‌های ارثی، همگی روی هردو مقوله اثرگذارند.

اینجا مهم است که به خاطر بسپاریم،  اعتماد به نفس بر اعتقاد به توانایی‌های فرد در حوزه های خاص معطوف است و عزت نفس ارزیابی کل‌نگر از ارزش خود است. هر دو با ترکیبی از تجربیات و تأثیرات در طول زندگی ما شکل می‌گیرند.

شباهت عزت نفس و اعتماد به نفس

آیا ممکن است یاز بین اعتماد به نفس و عزت نفس یکی را داشت؟

عزت نفس و اعتماد به نفس همیشه با هم به وجود نمی‌آیند. گاهی‌، ممکن است که به توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید اما عزت نفس پایین باشد. به عنوان مثال، شاید یک ورزشکار حرفه‌ای یا افراد مشهور  در زمینه تخصصی‌شان به خود اعتماد زیادی داشته باشند اما نسبت به ارزش خود دچار تردیدهایی شوند.

عزت نفساعتماد به نفس
مفهومی درونی و حسیباوری عینی و قابل‌مشاهده در رفتار و زندگی
ذاتی و اکتسابیذاتی و اکتسابی

منابع:

/dimnet.medium.com

calmerry.com

my.uq.edu.au

torontopsychologists.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. شاهین می گوید

    چطور به یه نفر و اطرافیانمون تو محل کار ثابت کنیم که این طرف اعتماد به نفسش کاذبه و نارسیسته بدون این که بهمون بگن فیریکی یا حساس؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اصولا شخصیت های نارسیست به مرور زمان خودشون رو نشون میدهند و لازم نیست شما اقدامی انجام بدهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر