جوش ته گلو؛ چرا ایجاد می‌شود و راه درمانش چیست؟

برآمدگی‌های کوچک یا جوش‌ ته گلو که ممکن است متورم به نظر برسند، معمولاً نشانه‌ای از تحریک غیر معمول هستند. این برجستگی‌ها ممکن است بلع را دشوار کرده و به عنوان یک شاخص برای چند بیماری مختلف در نظر گرفته شود. ظاهر بیرونی آن‌ها از جمله رنگ به پزشک کمک می‌کند تا علت زمینه‌ای را شناسایی کند. بسیاری از علل ایجاد جوش ته گلو جدی نیستند و به راحتی با درمان‌های خانگی درمان می‌شوند. اما برخی از آنها نیاز به مراجعه فوری به متخصص گوش و حلق و بینی و پیگیری درمان دارویی دارند. در این مقاله به علل، تشخیص و درمان جوش ته گلو می‌پردازیم.

جوش ته گلو چییست و چه علائمی دارد؟

همانطور که گفتیم، جوش ته گلو برجستگی‌هایی هستند که پشت گلو ایجاد شده و باعث سوزش گلو می‌شوند. علاوه بر احساس سوزش یا مشکل در هنگام بلع مواد، فردی که در پشت گلو برآمدگی دارد و اصطلاحا جوش ته گلو زده است، امکان دارد که برخی از علائم زیر را هم تجربه کند:

  • گلودرد
  • انسداد بینی
  • تب یا علائم شبیه آنفولانزا
  • تغییرات غیرطبیعی صدا

علل ایجاد جوش ته گلو چیست؟

برجستگی‌ها یا جوش‌ها ممکن است به چند دلیل یا شرایط ایجاد شوند:

1- سنگ‌فرش

زمانی است که بافت پشت گلو در پاسخ به مخاط اضافی در گلو ملتهب می‌شود، از این رو این بیماری اغلب با آنفولانزا همراه است. سنگ‌فرش به راحتی قابل درمان است و جز کمی تحریک هیچ آسیب دیگری ایجاد نمی‌کند.

جوش ته گلو

2- فارنژیت

فارنژیت در اصل به معنی گلودرد است و عامل 60 درصد موارد مربوط به جوش‌های ته گلو است. این بیماری در اثر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شود، بنابراین بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های دیگر مانند آبله مرغان یا کرونا نیز به فارنژیت مبتلا می‌شوند. این بیماری در کودکان بسیار شایع‌تر از بزرگسالان است، زیرا کودکان سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بنابراین بدن آن‌ها قادر به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها نیست.

 

3- سرطان

در موارد فوق‌العاده نادر، برآمدگی‌های پشت گلو نتیجه سرطان است؛ به‌ویژه سرطانی که به بقیه بدن گسترش می‌یابد. اگر برجستگی یا تورم در گلو در سراسر گلو پخش شود، احتمالاً فرد مبتلا به سرطان است.

تشخیص جوش ته گلو

اگرچه برجستگی‌های کوچک در پشت گلو لزوماً نشانه‌ای از یک مشکل عمده سلامتی نیستند، اما بهتر است پزشک گلوی شما را برای تعیین علت اصلی بررسی کند. هرچه زودتر علت تشخیص داده شود، زودتر و بهتر درمان خواهید شد. پزشک تعدادی آزمایش اساسی مختلف را برای تشخیص این مشکل انجام می‌دهد:

  • معاینه گلو و دهان: پزشک ابتدا از یک کاردک یا فشار دهنده زبان برای فشار دادن زبان به سمت پایین استفاده می‌کند تا دهان و گلو را بررسی کند. پزشک با تعیین رنگ و مقدار جوش‌ها، علت مشکل را پیدا می‌کند.
  • آزمایش خون: اگر مشکل جدی به نظر می‌رسد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که آزمایش خون انجام دهید. آزمایش خون به طور معمول به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد چه نوع باکتری یا ویروسی باعث این مشکل شده است.
  • کشت گلو: زمانی که آزمایش خون تایید کرد که چه نوع باکتری یا ویروسی باعث ایجاد برآمدگی شده است، کشت گلو توصیه می‌شود. کشت گلو باکتری یا ویروس ایجاد کننده برجستگی‌ها یا جوش‌ها را بیشتر مشخص می‌کند و حتی ویروس‌ها و باکتری‌های کمتر رایج را هم شناسایی می‌کند.

تشخیص جوش ته گلو

نتایج حاصل از آزمایشات یا تشخیص می‌تواند عمق مشکل را نشان دهد. برجستگی‌های سفید در گلو در اثر عفونت‌های باکتریایی، شیمیایی یا در موارد نادر قارچی ایجاد می‌شود. اما برجستگی‌های قرمز در گلو نشانه عفونت‌های ویروسی است. ترکیبی از جوش‌های قرمز و سفید ته گلو می‌تواند نشان دهنده تبخال دهان، برفک دهان، گلودرد استرپتوکوکی یا در موارد معدودی سرطان دهان باشد.

تعداد قابل توجهی از جوش‌های ته گلو صرف نظر از رنگ، نشان می‌دهد که فرد ممکن است از یک عفونت ویروسی یا باکتریایی جدی رنج ببرد. حتی ممکن است شواهدی از سرطان بالقوه باشد؛ چرا که جوش‌ها در سراسر گلو و دهان پخش شده‌اند.

درمان جوش‌ ته گلو

پزشک در مواردی که عفونت باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی علت ایجاد جوش ته گلو باشد آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. برای عفونت‌های قارچی مانند برفک دهان یک ضد قارچ مانند نیستاتین (بیو استاتین)، ایتراکونازول (اسپورانوکس) یا فلوکونازول (دیفلوکان) تجویز می‌کند. در موارد عفونت ویروسی مانند تبخال، پزشک داروهای ضد ویروسی مانند فامسیکلوویر (فامویر)، آسیکلوویر (زویراکس) یا والاسیکلوویر (والترکس) تجویز خواهد کرد.

مصرف پاستیل گلو (استرپسیل) یا آب نبات سفت و همچنین مصرف زیاد آب و نوشیدنی‌های گرم نیز اکیدا توصیه می‌شود. اگر مشکل جدی‌تر یا بخشی از یک مشکل سلامتی بزرگ‌تر مانند سرطان یا آبله مرغان باشد، پس از رفع مشکل اصلی جوش‌های  ته گلو هم از بین می‌روند.

برای یک بیماری مزمن، پزشک توصیه‌های درمانی خاصی برای شما خواهد داشت. برای مثال، اگر پزشک شما به سرطان دهان مشکوک باشد، ممکن است برای تایید تشخیص بیوپسی را تجویز کند. اگر سرطان تایید شود، درمان شامل شیمی درمانی، جراحی یا هر دو باشد.

درمان جوش ته گلو

چگونه جوش ته گلو را در خانه درمان کنیم؟

اغلب اوقات، جوش‌های ته گلو را می‌توان با روش‌های خانگی ساده درمان کرد. از روش‌های خوددرمانی می‌توان به غرغره کردن گلو با آب نمک، خوردن عسل و مصرف مسکن هایی مانند ایبوپروفن برای تسکین درد اشاره کرد. هیدراته بمانید؛ هیدراتاسیون مناسب جزء کلیدی سلامتی است. ببینید واقعا چقدر آب باید بنوشید.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دندان‌ها و لثه‌های خود را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از یک برس زبان و دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید. مصرف لبنیات و شکر را محدود یا تا زمان بهبودی کامل از آنها اجتناب کنید. محصولات لبنی و شکر هر دو باعث تولید مخاط شده و از رشد بیش از حد کاندیدا حمایت می‌کنند.

آلرژی غذایی را در نظر بگیرید؛ از غذاهایی که ممکن است آلرژی شما را تحریک کنند، خودداری کنید. گاهی ممکن است یک آلرژی غذایی تشخیص داده نشده داشته باشید که باعث ایجاد جوش ته گلوی شما می‌شود. آلرژی‌های غذایی رایج عبارتند از: گندم، لبنیات، صدف و تخم مرغ.

از جوش ته گلو نترسید!

در مجموع، برآمدگی‌ها یا جوش‌های ته گلو معمولاً به دلیل عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شوند که در صورت مراقبت صحیح از گلو در عرض چند روز از بین می‌روند. آنها را می‌توان با چند روش آسان مانند مصرف عسل، آب، نوشیدنی‌های گرم، یخ، قرص‌های گلو، یا غرغره کردن با آب نمک درمان کرد. با این حال، اگر جوش‌های ته گلو برای مدت طولانی باقی ماندند و علائم رشد را نشان دادند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است مشکل جدی باشد. برای گرفتن نوبت دکتر متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

از شما درخواست می‌کنیم اگر تجربه‌ای از جوش ته گلو و درمان آن دارید لطفا تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

منابع:

shifa4u.com

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
15 نظرات
  1. طاها می گوید

    سلام بر شما
    من یه مدت فهمیدم که پشت گلوم جوش های زرد مایل به قرمز هست اما توجه نکردم 10 لی 15 روز گزشت دیدم که هنوز سر جاشونن بازم که گذشت نگاه کردم دیدم بالای لوزه هامم چرکی شده و بالاش یه چیز شبیه به خود لوزه اما کوچیک شبیه به جوش در اومده
    چه کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به اینکه ضایعات بیش از یک هفته طول کشیده نیاز به معاینه هست
      به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

  2. ستاره می گوید

    سلام پسر من ۱۴ سالشه ابله مرغان گرفته از روز سون گلو درد گرفت بردمش دکتر بهش قرص اسیکلوویر داد گفت داخل گلوش هم جوش زده میخواستم بدونم چقدر زمان میبره نا گلوش خوب بشه چون خیلی سخت غذا میخوره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ۳ الی ۵ روز ممکن است طول بکشد

  3. ستاره می گوید

    سلام وقت بخیر،پسر من ۱۴ سالشه ابله مرغان گرفته ،گلو درد داره ،گویا گلوش هم جوش زده از روز دوم درد گلوش شروع شد ،روز سوم دکتر بردمش بهش اسیکلوویر داد،میخواستم بدونم چه مدت زمان میبره تا خوب بشه چون خیلی تویت میشه

  4. مهدی می گوید

    سلام والا نمیدونم باید چی بخورم رفع بشه تا چند روز سوپ و دمنوش می‌خوردم درد زیاد داشت الان ماست و آب یخ میخورم بهتر شده اگه میشه یکی می‌دونه همینجا برام بنویسه چی بخورم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چند وقته ایجاد شده؟ علایم دیگه هم دارین مثل تب و سرفه؟

  5. آفتابگردون می گوید

    سلام من یه دونه جوش طوسی رنگ ته گلوم میبینم و دو روزه باعث شده گلو درد داشته باشم.علت و درمانش چیه؟ممنونم

  6. علیزاد می گوید

    عالی ومفید

  7. علی می گوید

    سلام من جوش ته گلو نداشتم الان یه 1 ماه به وجود اومده تقریباً به 15یا 20 تا دانه هست میشه لطفاً بهم بگید مشکل جدی یا نه با آب نمک درمان میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بثوراتی که مزمن شدند و برطرف نمیشوند نیاز به معاینه دارند
      به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

  8. محمد کیانی می گوید

    دم شما گرم عالی

  9. محمد می گوید

    سلام و خسته نباشید امید وارم خوب و خوش باشید من 22 سالمه که در پشت زبونک گلوم جوش های قرمز مانندی می باشد و دکتر هم مراجعه کردم ولی کدام نتیجه نگرفتم امیدوارم رهنمایم کنید ممنونم

  10. افسانه گرامی می گوید

    من قبلا این دونه های ریز قرمز نبودن ته حلقم از وقتی لوزه هام عفونت کردن اینجوری شد دونه قرمز ته حلقم فقط هم ته حلقم اینجوری هستش بقیه زبانم این دونه های ریز قرمز نداره خواستم مطمین بشم سرطان نیست

  11. ناشناس می گوید

    من پسرم لوزه شو میخواد فردا عمل کنه دوروز پیش درد شکم داشت الانم لوزه ش جوش سرسفید داده آیا میتونه عمل شه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر