ختنه با حلقه چگونه انجام می‌شود؟ عوارض و مراقبت‌های پس از آن

در تکنیک ختنه با حلقه یا Plastibell یک حلقه پلاستیکی با اندازه مناسب در زیر پوست ختنه‌گاه قرار می‌گیرد. پوست ختنه‌گاه روی حلقه پلاستیکی کشیده می‌شود و با نخ (رشته استریل) محکم شده تا جریان خون متوقف شود. حلقه به مدت 7 تا 10 روز قبل از اینکه خود به خود بیفتد به راحتی در جای خود باقی خواهد ماند. ختنه با حلقه معمولا توسط متخصص اطفال انجام می‌شود. در این مقاله از دکتردکتر درباره اینکه ختنه با حلقه چگونه انجام می‌شود، عوارض جانبی احتمالی و مراقبت‌های پس از آن برای درمان آلت تناسلی ختنه شده بیشتر بدانید.

ختنه با حلقه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تکنیک ختنه با حلقه یکی از رایج‌ترین روش های ختنه نوزادان است. بسیاری از والدین به دلایل مذهبی، اخلاقی یا فرهنگی تصمیم می‌گیرند پسران خود را ختنه کنند. طبق نظر متخصصان اورولوژی ختنه مزایای سلامتی نیز دارد، از جمله کاهش خطر عفونت‌های دستگاه ادراری، انتقال بیماری‌های مقاربتی و سرطان آلت تناسلی.

اگر تصمیم به ختنه دارید، باید ابتدا بدانید به طور کلی ختنه چیست؟ پزشکان بهترین روش را برای کودک شما تعیین خواهند کرد. سه وسیله محبوب ختنه عبارتند از گیره Gomco، گیره Mogen و دستگاه Plastibell که همان ختنه با حلقه است.

روش‌های گیره Gomco و گیره Mogen به یک پروب برای جدا کردن پوست ختنه‌گاه از سر، یک گیره برای توقف جریان خون و یک چاقوی جراحی برای برداشتن پوست ختنه‌گاه اضافی متکی هستند. اما تکنیک Plastibell یا ختنه با حلقه در ابزار و تکنیک متفاوت است و یک حلقه پلاستیکی روی آلت تناسلی می گذارند که به طور طبیعی پس از 7-10 روز می‌افتد.

در اینجا همه چیزهایی که والدین باید در مورد ختنه با حلقه بدانند، از جمله مراقبت از نوزاد و مراحل بهبودی آورده شده است.

 

روش ختنه با حلقه

در اینجا مراحل اصلی مربوط به ختنه با حلقه یا پلاستیبل آورده شده است:

  1. کودک روی یک سطح صاف با بازوها و پاهای مهار شده قرار می‌گیرد.
  2. او یک مسکن دریافت می‌کند که معمولاً یک کرم موضعی یا تزریق لیدوکائین است. همچنین ممکن است برای تسکین ناراحتی در طول عمل، آب قند دریافت کند.
  3. پزشک با یک پروب پوست ختنه گاه را از سر آلت تناسلی جدا می‌کند.
  4. یک حلقه پلاستیکی با اندازه مناسب در زیر پوست ختنه گاه قرار می‌گیرد.
  5. پوست ختنه گاه روی حلقه پلاستیکی کشیده می‌شود و با نخ (رشته استریل) محکم می‌شود تا جریان خون متوقف شود.
  6. حلقه پلاستیکی روی آلت تناسلی باقی می‌ماند تا زمانی که پوست ختنه گاه به طور طبیعی طی 7 تا 10 روز از بین برود. در این مدت، پوست ختنه گاه پسر شما ممکن است اطراف حلقه تیره شود.

مراحل ختنه با حلقه

در حالی که برخی از والدین در طول عمل در اتاق می‌مانند، برخی دیگر مایلند نوزاد را با پزشکان تنها بگذارند. نوزاد احتمالاً در حین و بعد از ختنه گریه خواهد کرد، اما ناراحتی کمی را تجربه می‌کند و اصولا جای نگرانی نیست.

عوارض جانبی ختنه پلاستیبل

ممکن است بعد از ختنه با حلقه متوجه تورم یا کبودی آلت تناسلی شوید و یا حتی ممکن است ترشحات زرد رنگی پیدا کند. اینها عوارض جانبی طبیعی هستند که باید طی چند روز از بین بروند.

هر ختنه‌ای با خطر خونریزی یا عفونت همراه است. سایر عوارض شامل ختنه نادرست است که ممکن است منجر به آسیب آلت تناسلی، عفونت سپسیس یا حتی مرگ شود. اگر نوزاد بیش از چند قطره خونریزی کرد، تب داشت یا ظرف هشت ساعت پس از ختنه ادرار نکرد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین به پزشک اطلاع دهید که قرمزی به سمت شکم او گسترش یافته یا رنگ سیاه/آبی روی آلت تناسلی او وجود دارد.

طبق یک مطالعه در سال 2011 که در مجله علمی World Journal منتشر شد، عوارض مرتبط شامل ختنه ناقص به دلیل قرار دادن ناکافی حلقه یا لغزش آن در حین بستن بخیه هموستاتیک، و آسیب یا خونریزی سر آلت تناسلی به دلیل قرار دادن نامناسب بخیه هموستاتیک است. باز هم از در میان گذاشتن هرگونه نگرانی با پزشک خود دریغ نکنید.

نحوه مراقبت از نوزاد پس از ختنه پلاستیبل

پزشک دستورالعمل‌های خاصی را برای مراقبت‌های بعد از ختنه ارائه می‌دهد. در هر تعویض پوشک آلت تناسلی را با آب گرم تمیز کنید؛ به خصوص اگر در پوشک مدفوع دیدید. از استفاده از دستمال مرطوب کودک بر روی آلت تناسلی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث گزش شود. آلت تناسلی را در طول حمام‌ با یک لیف اسفنجی بشویید و از وازلین یا نئوسپورین استفاده کنید تا زخم به پوشک او نچسبد.

والدین نباید حلقه پلاستیکی آلت تناسلی را بکشند چرا که در حدود 7-10 روز بعد حلقه خود به خود حلقه جدا می‌شود. در غیر این صورت به پزشک اطلاع دهید.

مراقبت بعد از ختنه با حلقه

تفاوت بین تکنیک برش جراحی و تکنیک حلقه برای ختنه نوزاد چیست؟

هر دو تکنیک به دنبال تجویز پاراستامول یا استامینوفن توسط پرستاران و تزریق بی حس کننده موضعی تحت هدایت اولتراسوند انجام می‌شود. هر دو تکنیک از خرد کردن پوست برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌کنند. تکنیک برش جراحی شامل استفاده از یک گیره برای خرد کردن لبه‌های پوستی است که قرار است برداشته شود و پوست اضافی بریده شود. سپس یک بانداژ اعمال می‌شود. این باند روز بعد برداشته می‌شود. این تکنیک 2-3 دقیقه پس از تزریق ماده بی حسی طول می‌کشد.

تکنیک ختنه با حلقه شامل قرار دادن یک حلقه پلاستیکی بین سر آلت تناسلی و پوست ختنه گاه است. یک ریسمان محکم به دور پوست ختنه گاه گره می‌خورد و پوست را در برابر حلقه خرد می کند؛ سپس پوست اضافی برداشته می شود. در تکنیک ختنه با حلقه بانداژی برای برداشتن وجود ندارد. این روش 8-9 دقیقه پس از تزریق ماده بی حسی طول می‌کشد.

از نظر والدین، نقطه ضعف اصلی تکنیک برش جراحی این است که بانداژ باید روز بعد برداشته شود و این می‌تواند برای نوزادان ناراحت کننده باشد. نقطه ضعف اصلی ختنه با حلقه این است که این روش بیشتر طول می‌کشد و ممکن است نوزادان دوست نداشته باشند که برای مدت زمان بیشتری ثابت نگه داشته شوند.

در هر دو روش استفاده از وازلین آزاد است. نوزادان اغلب در 24 ساعت اول به دو دوز بیشتر از پانادول یا استامینوفن نیاز دارند، اما بعد از این مدت غالبا نیازی به استفاده از مسکن نیست.

سخن آخر

ختنه معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شود و در مجموع حدود یک ساعت و نیم طول خواهد کشید. کودک شما طی ختنه بیدار خواهد بود و یک تزریق در قاعده آلت تناسلی برای بی حسی خواهد داشت. ختنه توسط جراح، متخصص اورولوژی یا متخصص اطفال انجام می‌شود. به یاد داشته باشید که اگر کودک شما هر یک از علائم یا عوارض جانبی معمول یا غیرمعمول را داشت حتما با متخصص اطفال تماس بگیرید. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از سیستم نوبت دهی آنلاین از از بهترین پزشکان کمک بگیرید.

 

منابع

https://www.parents.com

https://sydneychildrenssurgery.com.au

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر