بیماری های شایع زنان را بشناسید و آگاه باشید

زنان و مردان تحت خطر ابتلا به بیماری‌های متنوعی هستند. مشکلات قلبی، دردهای استخوانی، انواع بیماری‌های عصبی باعث به‌وجودآمدن وضعیت‌های ناخوشایند می‌شوند. در این میان، سهم زنان از ابتلا به بیماری‌های مختلف بیشتر هم می‌شود، چون برخی از مشکلات به‌طور انحصاری مخصوص به آن‌ها است. از جمله بیماری‌ های شایع زنان باید به مواردی مانند سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، بیماری‌های مربوط به بارداری و عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی اشاره کنیم.

حتی مشکلاتی نظیر بیماری‌های قلبی یا افسردگی و اضطراب هم در زنان بیشتر از مردان است. عفونت‌های زنان، بیماری‌های رحم و اختلالات هورمونی هم در لیست بیماری‌های زنان قرار می‌گیرند. در این مقاله، از بیماری‌های زنان مانند بیماری‌های پستان، کیست تخمدان، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و… می‌گوییم. برای مطالعه مقاله به حدود ۵ دقیقه زمان نیاز دارید.

اگر درباره مشکلات و بیماری‌های زنانه باز هم پرسشی داشتید، در انتها مطرح کنید تا پزشک به شما پاسخ بدهد.

بیماری‌های تخمدان

تخمدان‌ها جفتی غدد زنانه‌اند که در آن‌ها تخمک‌ها تشکیل و هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون ساخته می‌شوند. این هورمون‌ها نقش مهمی در ایجاد ویژگی‌های زنانه مانند رشد سینه، شکل بدن و موها دارند.

ضمن اینکه در چرخه قاعدگی، باروری و بارداری هم نقش مهمی ایفا می‌کنند. امکان بروز بیماری‌های مختلفی از جمله موارد زیر در تخمدان‌ها وجود دارد.

سرطان تخمدانرشد غیرعادی سلول‌ها در تخمدان
کیست‌های تخمدانیشکل‌گیری کیسه‌های پر از مایع در نواحی تخمدان

مشکلات تخمدان از بیماری‌ های شایع زنان است که باید با مراجعه به دکتر زنان پیگیری شوند.

بیماری های شایع زنان

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان رشد سلول‌هایی است که در تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند. سلول‌ها به سرعت تکثیر پیدا می‌کنند و می‌توانند به بافت‌های سالم بدن حمله کنند و آن‌ها را از بین ببرند.

کیست تخمدان

امکان بروز کیست یا کیسه‌هایی پر از مایع روی تخمدان‌ها وجود دارد. زنان در سنین باروری به این مشکلات دچار می‌شوند. شکل‌گیری کیست‌های تخمدان بسیار شایع است. درمان بیماری رحم زنان نیاز به پیگیری و صبر دارد. با مراجعه به متخصصان خبره، روند درمان در مسیری درست و اصولی پیش خواهد رفت.

تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها یا غدد فوق کلیوی زنان بیش از حد طبیعی هورمون‌های مردانه تولید کنند. نتیجه آن است که کیست‌هایی روی تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. علائم این بیماری شامل ناباروری، درد لگن، رشد موهای زائد، آکنه و بروز لک است.

بیماری‌های رحم

رحم اندام عضلانی گلابی‌ شکلی است که بین مثانه و راست روده قرار دارد. این اندام وظیفه تغذیه و نگهداری تخمک بارورشده را به‌عهده دارد. در واقع، تا زمانی که جنین آماده به دنیاآمدن شود، از آن نگهداری می‌کند.

امکان بروز بیماری های خطرناک رحم در  این بخش از بدن زنان هم وجود دارد. در ادامه، به شماری از بیماری های شایع زنان در ناحیه رحم اشاره می‌کنیم.

بیماری های رحم زنان

سرطان دهانه رحم

رشد غیرطبیعی سلول‌ها در ناحیه دهانه و گردن رحم باعث بروز این سرطان می‌شود. برای درمان سرطان دهانه رحم از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و انجام اقدامات به‌موقع در کنترل آن نقش بسیار مهمی دارد.

چسبندگی رحم

چسبندگی هم نوعی بیماری رحم زنان است که در آن، بافت زخم یا اسکار در این بخش از بدن ایجاد می‌شود. چنین عارضه‌ای فضای داخل رحم را تنگ می‌کند و می‌تواند با مشکلاتی نظیر سقط جنین همراه شود.

فیبروم رحم

فیبروم رحم شایع‌ترین تومور غیرسرطانی در زنان در سنین باروری است. فیبروم‌ها از سلول‌های ماهیچه‌ای و سایر بافت‌هایی ساخته شده‌اند که در داخل و اطراف دیواره رحم یا رحم رشد می‌کنند. از علائم فیبروم باید به پریودهای سنگین و دردناک، مشکلات در زمان دفع ادرار و ناباروری اشاره کرد.

اندومتریوز

نوع بافتی که به طور معمول رحم را می پوشاند در جای دیگری رشد می‌کند و در نتیجه، آندومتریوز ایجاد می‌شود. این بافت می‌تواند روی تخمدان‌ها، پشت رحم، روده‌ها یا مثانه رشد کند. چنین وضعیتی با بروز درد و پریودهای سنگین همراه است. درد آن هم در ناحیه شکم، کمر و لگن می‌پیچد.

 عفونت‌های زنان

در لیست بیماری های زنان عفونت هم جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیار رایج است. عفونت‌های دستگاه تناسلی باعث التهاب و ناراحتی در این بخش از بدن می‌شوند و می‌توانند عوارض ناخوشایندی مانند ناباروری و عوارض نامطلوبی مانند خارش و سوزش شدید به همراه بیاورند.  در بررسی بیماری زنان عفونت جایگاه مهمی دارد و نباید درمان آن به تعویق بیافتد.

عفونت واژن

این مشکل با ترشحات بدبو و غیرعادی واژن همراه می‌شود. اگر التهاب ایجادشده در واژن درمان نشود، امکان گسترش آن به نواحی دیگر بدن مانند رحم هم وجود خواهد داشت. انواع بیماری‌های تناسلی زنان باید سریع و به‌موقع پیگیری و درمان شوند.

عفونت مجاری ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) زمانی رخ می‌دهند که میکروب‌ها وارد مجرای ادرار شوند و شروع به تکثیر کنند. این مشکلات در زنان شایع‌تر هستند. از علائم عفونت ادراری باید به تکرر ادرار، درد یا سوزش هنگام ادرار و ادرار کدر و تیره اشاره کنیم. در صورت لزوم، پزشکان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار

کلیه و مجاری ادراری زنان بسیار حساس است. شکل و ساختار دستگاه تناسلی زنان به‌گونه‌ای است که آسان‌تر از مردان در معرض مشکلات عفونی قرار می‌گیرند. تجربه‌هایی مانند بارداری هم باعث می‌شود که ناحیه مثانه آن‌ها در معرض خطرات و بیماری‌های بیشتری باشد. 

بیماری‌های کلیه زنان

افتادگی مثانه

ضعف عضلات و تاندون‌های کف لگن باعث می‌شود که مثانه در جایگاهی پایین‌تر از موضع واقعی خود قرار بگیرد. ضعف و کشیدگی دیواره واژن از دلایل بروز چنین وضعیتی است.

بی‌اختیاری ادرار

دلایل متعددی باعث بی‌اختیاری ادراری می‌شوند. این مشکل می‌تواند یکی از بیماری های شایع زنان در اثر بارداری و وضع حمل باشد. این وضعیت با بالارفتن سن و کاهش توانایی اسفنکتر برای کنترل دفع هم در زنان یائسه به وجود می‌آید.

بیماری التهابی لگن

عفونت بخش فوقانی سیستم تولید مثل زنان یعنی رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها باعث بیماری التهابی لگن می‌شود. این مشکل با بروز دردهای شکمی و ناحیه زیر آن همراه است. 

بیماری پستان (سینه)

پستان بافت حساسی دارد و امکان بروز مشکلات مختلف در آن زیاد است. ایجاد توده‌ها و کیست‌های مختلف در این عضو از بدن یا بروز مشکلات پوستی و حساسیت، به ویژه در دوران بارداری و شیردهی رایج است. 

کیست پستان

کیست‌ها کیسه‌هایی پر از مایع هستند و امکان ایجاد آن‌ها در پستان زنان هم وجود دارد. این توده‌ها معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیم‌اند. بااین‌حال، باید حواستان به علائم بیماری‌های زنان باشد و هرگونه توده در سینه را جدی بگیرید.

بیماری زنان

سرطان سینه

سرطان سینه از مشکلات بسیار رایج درمیان زنان در سراسر دنیا است. با انجام اقدامات پیشگیرانه و آزمایش‌هایی مانند ماموگرافی بعد از ۴۰ سالگی، امکان کشف زودهنگام این مشکل مقدورتر می‌شود.

به‌نقل از سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سرطان سینه و دهانه رحم دو مورد از شایع‌ترین سرطان‌هایی هستند که زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تشخیص زودهنگام هر دوی این سرطان‌ها برای بقا و حفظ سلامت زنان کلیدی است. آخرین آمار جهانی نشان می‌دهد که سالانه، حدود نیم میلیون زن بر اثر سرطان دهانه رحم و نیم میلیون زن بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست می‌دهند. 

 کسانی که حامل ژن‌های BRCA1 و BRCA2 هستند، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. رعایت سبک زندگی سالم در کاهش احتمال ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد.

بیماری‌های مقاربتی زنان

بیماری‌های مقاربتی عفونت‌هایی هستند که از رابطه جنسی با فردی مبتلا به عفونت منتقل می‌شوند. این بیماری‌ در اثر  ورود باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها به بدن ایجاد می‌شوند.

بیش از ۲۰ نوع بیماری مقاربتی وجود دارد. برخی از بیماری‌های جنسی باکتریایی با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند، اما مشکلات ویروسی درمان خاصی ندارند.

زگیل تناسلی زنان

زگیل‌های کوچکی که روی ناحیه تناسلی شکل می‌گیرند، زائده‌هایی هم‌رنگ پوست هستند که در اثر نوعی عفونت مقاربتی و ویروسی به‌وجود می‌آیند. این زگیل‌ها از شریک جنسی منتقل می‌شوند و بسیار مسری هستند.

کلامیدیا

باکتری کلامیدیا باعث بروز نوعی عفونت می‌شود که از راه تماس جنسی و مقاربت قابل انتقال است. برای درمان این مشکل از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. دقت کنید که کلامیدیا از بیماری های شایع زنان و مردانی است که رابطه جنسی دارند و می‌تواند بدون علامت ایجاد شود.

سوزاک

باکتری نایسریا گونوره باعث بروز سوزاک می‌شود. این بیماری از راه تماس جنسی با فرد آلوده به‌وجود می‌آید و علاوه بر زنان، مردان را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. سوزاک از بیماری های شایع زنان و مردان در دنیا است.

بیماری‌های مرتبط با بارداری

از کم‌خونی ناشی از فقر آهن گرفته تا فشار خون بالا، تغییراتی هستند که یک زن در دوران بارداری تجربه می‌کند. این‌ها می‌توانند بر سلامت زنان اثر منفی بگذارند. تغذیه مناسب، دریافت واکسن و اقدامات پیشگیرانه باعث حفظ سلامت زنان و دوری آن‌ها از ابتلا به بیماری های شایع زنان در ارتباط با بارداری می‌شود.

نازایی

زنی که بعد از تلاش‌کردن پیاپی در طول یک سال، باردار نشود، دچار نازایی است. این مشکل راه حل‌های فراوانی دارد و به‌کمک فناوری‌های تازه و راه‌کارهایی مانند لقاح مصنوعی رفع می‌شود. نازایی انواع گوناگونی هم دارد و برای درمان، باید نوع آن مشخص باشد. مشکلات باروری در دسته‌بندی بیماری های شایع زنان قرار می‌گیرند.

مسمومیت حاملگی

افزایش فشار خون و وجود پروتئین در ادرار از نشانه‌های ابتلا به مسمومیت حاملگی است. اگر این وضعیت کنترل نشود، مشکلاتی جدی برای مادر و بچه رخ خواهد داد. مسمومیت گاهی با ایجاد تورم در بدن خود را نشان می‌دهد. این مشکل از بیماری های شایع زنان است و باید در دوران بارداری به پیشگیری از آن دقت شود.

افسردگی پس از زایمان

برخی از زنان بعد از زایمان، دچار احساسات منفی شدیدی مانند غم، اندوه، اضطراب و گاهی خشم می‌شوند. این وضعیت برای برخی چند هفته طول می‌کشد و در برخی موارد تا یک سال هم از بین نمی‌رود. 

بیماری شایع در زنان

سایر بیماری های شایع زنان

در بروز بیماری‌های زنان قاعدگی و مسائل هورمونی نقش پررنگی دارند. اختلالات هورمونی در دوران بلوغ، سنین باروری و بعدتر در یائسگی می‌تواند با بروز مشکلات متنوعی همراه شوند. 

گرگرفتگی

قرمزشدن صورت و برافروختگی از نشانه‌هایی هستند که برای تعریف گرگرفتگی از آن‌ها استفاده می‌شود. به‌هم‌خوردن تعادل ترکیبات هورمونی و بیوشیمیایی بدن در دوران‌های مختلف، به‌ویژه یائسگی باعث بروز چنین وضعیتی می‌شود.

خشکی واژن

کم‌شدن سطح هورمون استروژن در بدن زنان با ایجاد عوارضی مانند خشکی واژن همراه است. چنین وضعیتی در برخی زمان‌های چرخه قاعدگی و در دوران یائسگی شایع است. خشکی واژن و التهابات آن از بیماری های شایع زنان به‌شمار می‌روند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان نوعی بیماری است که باعث ضعیف‌شدن استخوان‌ها می‌شود و آن‌ها را مستعد شکستگی می‌کند. زنان یائسه در معرض خطر شکستگی‌های بیشتری هستند.

 سایر عوامل خطر برای دچارشدن به این وضعیت شامل مصرف برخی داروها، یائسگی زودرس، شاخص توده بدنی پایین (BMI)، درمان سرطان و ژنتیک می‌شوند. 

با مرور لیست بیماری‌ های زنان متوجه می‌شویم که نیاز زیادی به مراقبت از بدن وجود دارد. در واقع، انواع بیماری‌های تخمدان، بیماری‌های رحم و مشکلاتی مانند عفونت واژن، اختلالات هورمونی و مشکلات باروری زنان را تهدید می‌کنند. زگیل تناسلی یا مشکلاتی نظیر نازایی و عفونت هم در کمین زنان‌اند. از بیماری های شایع زنان باید به خشکی واژن، فیبروم رحم و نازایی هم اشاره کنیم.

با مراجعه به سامانه دکتردکتر می‌توانید در صورت ابتلا به بیماری های زنان و برای رفع مشکلات مختلف از جمله بیماری‌های پستان، بیماری‌های رحم و مجاری ادرار از بهترین پزشکان وقت بگیرید. نوبت‌دهی در این پلتفرم آنلاین است و در ضمن، مرور نظرات کاربران دیگر، شما را به بهترین پزشکان متصل می‌کند. 

سوالات متداول

بیماری های شایع زنان کدام‌اند؟

در لیست بیماری های زنان به مواردی برخورد می‌کنیم که در نواحی زنانه مانند دستگاه تناسلی، تولید مثل و پستان‌ها ایجاد می‌شوند. سرطان‌های رحم و تخمدان، توده‌های سینه و اختلالات هورمونی درمیان این موارد دیده می‌شوند.

بیماری‌ های شایع زنان در رحم و تخمدان چه مواردی هستند؟

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، آندومتریوز، توده‌های رحمی و تخمدانی، سرطان دهانه رحم و فیبروم‌ها از مشکلات رایج زنان در این ناحیه از بدن هستند.

عوامل اصلی ابتلا به مشکلات زنانه چیست؟

ریشه بیشتر بیماری‌ های زنان به مسائل هورمونی بازمی‌گردد. نوسانات و به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی در سنین مختلف از بلوغ تا یائسگی با بروز بیماری‌ها و مشکلات متنوع همراه است.

منابع:

who

nm

cdc

online.regiscollege

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر