شربت نئوتادین برای کدام سنین تجویز می‌شود؟ +نحوه و دوز مصرف

معرفی شربت نئوتادین و عوارض و مزایای آن
اشتراک گذاری ثبت دیدگاه

یکی از داروهای آنتی هیستامین تجویزی برای کودکان، شربت نئوتادین است. این دارو علائم حساسیت و آلرژی به گرده گیاهان، گرد و غبار یا آلرژی‌های فصلی را برطرف می‌کند. از شربت نئوتادین کودکان برای درمان سرماخوردگی و رفع آبریزش چشم و بینی نیز استفاده می‌شود. دوز مناسب شربت نئوتادین برای سرفه و سرماخوردگی، با توجه به شرایط سنی کودکان مشخص خواهد شد. از جمله عوارض رایج این دارو می‌توان به بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال و علائمی مانند گیجی یا خواب آلودگی اشاره کرد. در این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر با شربت نئوتادین کودکان برای چیست و چه مزایا و عوارضی دارد آشنا می‌شوید؛ با ما همراه باشید.

در انتها، اگر سوالی درباره مقدار مصرف شربت نئوتادین برای کودکان و دوز مناسب این دارو دارید، در قسمت نظرات بنویسید. کارشناس سلامتی دکتردکتر به آن پاسخ خواهد داد.

شربت نئوتادین چیست و چه ترکیباتی دارد؟

شربت نئوتادین، به گروه داروهای آنتی هیستامین تعلق دارد و در بزرگسالان و کودکان برای تسکین تب یونجه و علائم آلرژی از جمله عطسه، آبریزش بینی، آبریزش چشم، قرمز و اشک‌ آلود شدن چشم‌ها و خارش بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مصرف این دارو، به تسکین علائم کهیر یا نواحی برجسته قرمز پوست و خارش‌های ناشی از بثورات پوستی نیز کمک می‌کند. پزشکان این دارو را برای کاهش علائم آلرژی و سرماخوردگی کودکان بالای 6 سال تجویز می‌کنند. در ترکیبات این دارو از دس لوراتادین استفاده شده و با تأثیر روی گیرنده‌های هیستامین، حساسیت را برطرف می‌کند.

به نقل از drugs،

مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن، گرفتگی صدا و احساس درد و سفتی در قفسه سینه، از جمله علائم آلرژیک شربت نتوتادین محسوب می‌شود.

در صورتی که به دلیل حساسیت به داروها یا مواد غذایی یا اوردوز با شربت نئوتادین، این مشکلات رخ داده است، در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرید. چون مشکلات تنفسی و واکنش‌های آلرژیک این دارو مخصوصاً برای کودکان بسیار خطرناک هستند. پس از ویزیت کودک، پزشک درمان‌های لازم را برای کنترل آلرژی و درمان آن انجام خواهد داد.

نام تجاری شربت نئوتادین چیست و با چه نام‌های دیگری در بازار موجود است؟

شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان با نام‌ دس لوراتادین نیز عرضه می‌شود. این دارو به دو صورت قرص و محلول وجود دارد. با توجه به شرایط سنی و سابقه بیماری فرد، پزشک شربت یا قرص نئوتادین را برای رفع حساسیت‌های خفیف یا شدید برای کودکان و بزرگسالان تجویز می‌کند. نوع رایج این دارو، بطری ۱۲۰ میلی لیتر است و میزان دوز آن 2.5 میلی‌گرم در ۵ سی‌سی تعیین شده. این دارو برای رفع کهیر مزمن ایدیوپاتیک یا آلرژی‌ها در کودکان بالای 6 سال قابل استفاده خواهد بود.

درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی در کودکان با شربت نئوتادین
استفاده شربت نئوتادین برای درمان سرماخوردگی کودکان

شربت نئوتادین برای چه مواردی تجویز می‌شود؟

شربت نئوتادین برای درمان انواع مختلف آلرژی‌ها، از جمله رینیت آلرژیک و کهیر مزمن ایدیوپاتیک، یک داروی مؤثر محسوب می‌شود. در برخی موارد، پزشکان این شربت را برای درمان سرفه در کودکان مبتلا به سرماخوردگی نیز تجویز می‌کنند. در صورتی که سرماخوردگی منجر به آلرژی شدید و گوش درد در کودکان شده باشد، با مصرف این دارو کودک بهبود پیدا کرده و علائم آلرژیک برطرف خواهند شد. از جمله موارد رایج مصرف این دارو در کودکان می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد.

درمان انواع آلرژی

شربت نئوتادین برای کنترل و کاهش واکنش‌های آلرژیک مختلف در کودکان تجویز می‌شود. آلرژی‌های رایج در بین کودکان به دلایل مختلفی از جمله حضور در برابر گرده گیاهان یا گرد و غبار و مصرف مواد غذایی خاص ایجاد می‌شود. این دارو روی سیستم ایمنی بدن تأثیر گذاشته و به کاهش علائم این واکنش‌ها کمک می‌کند. در نتیجه، کودک پس از مصرف این دارو، شاهد رفع آلرژی شدید ایجاد شده خواهد بود.

درمان رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از کودکان به آن دچار می‌شوند. نئوتادین برای درمان این عارضه نیز مؤثر است و به کاهش علائمی چون عطسه، آبریزش بینی و گرفتگی بینی کمک می‌کند. به طور معمول، این علائم در فصول خاصی از سال مانند بهار و تابستان تشدید می‌شوند. در این بازه‌های زمانی، نئوتادین می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کودکان کمک کند.

رفع علائم کهیر

کهیر به عنوان یکی از مشکلات پوستی مزمن شناخته می‌شود. این عارضه نیز می‌تواند ناشی از واکنش‌های آلرژیک باشد. نئوتادین به تسکین خارش و تورم پوست ناشی از کهیر مزمن ایدیوپاتیک کمک می‌کند و علائم آزاردهنده آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه، کودکانی که به دلیل کهیر دچار خارش شدید پوستی هستند، با مصرف این شربت شاهد رفع این ناراحتی خواهند بود.

استفاده از شربت نئوتادین برای رفع علائم کهیر کودکان
درمان کردن کهیر کودکان با شربت نئوتادین

بهبود تب یونجه

تب یونجه، به طور معمول با عطسه و آبریزش بینی همراه است. این عارضه نیز در بسیاری از کودکان دیده می‌شود. شربت نئوتادین به کنترل و بهبود علائم تب یونجه کمک کرده و عوارض جانبی ناشی از آن را کاهش می‌دهد. این دارو به کودک کمک می‌کند تا در شرایطی که گرده‌ها در هوا هستند، راحت‌تر نفس بکشد و به دلیل علائم آلرژی شدید، احساس ناراحتی نداشته باشد.

راهنمای دوز مناسب و نحوه مصرف شربت نئوتادین برای کودکان

دوز مصرفی شربت نئوتادین برای کودکان زیر 6 سال طبق نظر پزشک متخصص تعیین می‌شود. برای کودکان 6 تا 11 سال، دوز مناسب دارو 2.5 میلی‌گرم بوده و دوز رایج دارو برای کودکان بالای 12 سال، 5 میلی‌گرم در روز است. با توجه به شرایط بدنی و پزشکی فرد، پزشک دوز دقیق دارو را برای کودکان مشخص خواهد کرد.

برای استفاده از دارو باید از قاشق مخصوص همراه آن استفاده کنید. چون قاشق‌های غذاخوری و چای‌خوری امکان تنظیم دوز مناسب دارو را نخواهند داشت. قبل از استفاده، باید شربت را خوب تکان دهید تا ترکیبات ته‌نشین شده به حالت اول برگردد، سپس دارو را به کودک بدهید. برای تعیین زمان مصرف دارو، دکتر متخصص دستورالعمل‌های مناسب نحوه مصرف شربت نئوتادین را در اختیارتان قرار خواهد داد. سپس می‌توانید از این دارو برای حساسیت‌های فصلی، درمان آبریزش بینی و خارش چشم کودک کمک بگیرید.

مزایای استفاده از شربت نئوتادین

شربت نئوتادین به سرعت اثر کرده و علائم حساسیت را برطرف می‌کند. به همین دلیل است که این دارو به عنوان ضد خارش نیز برای کودکان استفاده می‌شود. از جمله مزایای رایج این داروی آنتی هیستامین که باید بشناسید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تسکین علائم آلرژی مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش چشم و کهیر
  • خواب آلودگی کمتر پس از مصرف دارو، نسبت به آنتی هیستامین‌های مشابه
  • اثر سریع دارو بلافاصله پس از مصرف آن توسط کودکان و بزرگسالان
  • امکان استفاده از دارو برای کاهش علائم آلرژیک کودکان
  • امکان دسترسی آسان به دارو برای تمام افراد

با وجود این شرایط، توصیه می‌شود که حتماً تحت نظر دکتر متخصص این دارو را برای درمان سرماخوردگی کودکان یا درمان آلرژی مصرف کنید.

مصرف شربت نئوتادین برای چه سنینی مناسب است؟

این داروی آنتی‌هیستامین برای کاهش علائم آلرژی، درمان آلرژی، درمان کهیر و حساسیت‌های فصلی کودکان بالای 6 سال تجویز می‌شود. با این وجود، بهتر است برای استفاده از این دارو برای کودکان زیر 6 سال و افراد دارای سابقه حساسیت، با پزشک متخصص مشورت کنید. عوارض جانبی شربت نئوتادین در اغلب افراد خواب‌آلودگی و گیجی است. چون داروهای آنتی هیستامین خاصیت خواب‌آوری دارند. با این وجود، در صورت واکنش‌های آلرژیک به آنتی‌هیستامین‌های دیگر مانند لوراتادین یا وجود تداخلات دارویی، لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.

شربت نئوتادین برای رفع آلرژی و حساسیت یا سرماخوردگی کودکان بالای 6 سال مناسب است.
تجویز شربت نئوتادین برای کودکان بالای 6 سال انجام می‌شود.

عوارض مصرف شربت نئوتادین برای کودکان

این دارو با توجه به شرایط خاصی که کودکان دارند تجویز می‌شود و مزایای آن برای بیماران بیشتر از عوارض آن است. با این وجود، لازم است عوارض جانبی این دارو را جدی بگیرید. در صورتی که با عوارض جدی یا آلرژیک این دارو مواجه شدید، لازم است که حتماً به پزشک مراجعه کنید. از جمله عوارض شربت نئوتادین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوع عارضهشرح عارضه
عوارض جانبی عمومی گلودرد
 حالت تهوع
 خستگی
 ناراحتی معده
 درد عضلانی
 تب
 از دست دادن اشتها
 اسهال
مشکل خواب (به ویژه در کودکان)
 خواب‌آلودگی
 خشکی دهان
 سردرد
 سرفه
 ناراحتی معده
واکنش‌های آلرژیک بثورات پوستی
 خارش
تورم صورت
 تورم لب‌ها
 تورم زبان
 تورم گلو
 سرگیجه شدید
 مشکل در تنفس

برای اینکه درباره پزشکان متخصص این حوزه اطلاعات بیشتری کسب کنید، لازم است درباره تخصص اطفال چیست مطالعه داشته باشید. با آگاهی از وظایف پزشکان این تخصص، می‌توانید انتظارات درست‌تری در زمینه سلامت دلبندتان و همچنین تزریق واکسن کزاز داشته باشید.

تداخلات دارویی شربت نئوتادین

تداخلات دارویی شربت نئوتادین با برخی موارد می‌تواند باعث تغییر اثربخشی دارو یا افزایش خطر عوارض جانبی آن شود. به همین دلیل برخی از داروها به هیچ‌وجه نباید همزمان با این شربت مصرف شوند. از جمله احتیاط‌های مصرف این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابیراترون استات (Abiraterone Acetate): ابیراترون دارویی است که برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شود. این دارو ممکن است با دسلوراتادین تداخل داشته باشد و باعث تغییر در متابولیسم یا اثربخشی نئوتادین شود.
  •  کاربامازپین (Carbamazepine): کاربامازپین یک داروی ضد تشنج است و برای درمان صرع و برخی اختلالات روانی به کار می‌رود. این دارو می‌تواند آنزیم‌های کبدی را فعال کند و منجر به کاهش سطح دسلوراتادین در بدن می‌شود.
  • کلوپیدوگرل (Clopidogrel): کلوپیدوگرل یک داروی ضد پلاکت است و از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کند. مصرف همزمان این دارو با نئوتادین می‌تواند باعث کاهش اثر ضد پلاکتی کلوپیدوگرل شود.
  • جمفیبروزیل:(Gemfibrozil) جمفیبروزیل برای کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسرید خون استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند متابولیسم دسلوراتادین را مهار کند و منجر به افزایش سطح این دارو در خون و افزایش خطر عوارض جانبی آن شود.
  •  پیتولیسانت (Pitolisant): پیتولیسانت برای درمان نارکولپسی یا خواب‌آلودگی بیش از حد استفاده می‌شود. این دارو سطح دسلوراتادین را کاهش داده و اثربخشی آن را کمتر می‌کند.

پزشک موقع تجویز دارو برای کودکان برای درمان التهابات پوستی و آلرژی، حتماً این تداخلات دارویی را مد نظر قرار می‌دهد. سپس از این دارو یا نمونه‌های مشابه حاوی دسمتیندین، برای درمان بیماری‌های مانند تب کودکان استفاده خواهد کرد.

موارد احتیاط برای شربت نئوتادین کودکان

در صورتی که فرزندتان به این دارو یا لوراتادین حساسیت دارد، قبل از مصرف این دارو حتماً این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. همچنین در صورت وجود واکنش‌های آلرژیک کودک نسبت به ترکیبات دارویی یا غذایی، باید پزشک را در جریان بگذارید. البته پزشک قبل از تجویز این دارو سابقه پزشکی فرد را بررسی می‌کند، چون در صورت وجود بیماری‌های کلیوی یا کبدی، این شربت باید با احتیاط بیشتری تجویز شود.

توصیه‌های دارویی مصرف شربت نئوتادین برای کودکان
منع مصرف شربت نئوتادین برای کودکان دارای حساسیت یا مشکلات کبدی و کلیوی

کدام دسته از کودکان نباید از شربت نئوتادین استفاده کنند؟

کودکانی که زیر 6 سال هستند نباید این دارو را مصرف کنند. برای کودکان بالای 6 سال نیز مصرف این شربت تنها طبق دستورالعمل دکتر کودکان مجاز خواهد بود. اگر کودک دارای سابقه حساسیت غذایی است یا به داروهای حاوی لوراتادین حساسیت دارد، نباید این دارو را مصرف کند. کودکان مبتلا به مشکلات کبدی یا کلیوی نیز با منع مصرف این دارو مواجه هستند. در صورتی که کودک پس از مصرف شربت نئوتادین دچار عوارض گوارشی دارو مواجه شد، باید با پزشک برای ادامه استفاده از دارو مشورت کنید.

چگونه باید از شربت نئوتادین کودکان نگهداری کرد؟

شربت نئوتادین را باید در جای خشک و خنک و به دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. بهترین دما برای نگهداری شربت نئوتادین کودکان، دمای 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. این دارو برای رفع مشکلاتی مانند آلرژی و کهیر تجویز شده، در نتیجه از تجویز خودسرانه شربت نئوتادین برای سرفه کودکان یا بزرگسالان اجتناب کنید. دوز شربت نئوتادین برای بزرگسالان و کودکان متفاوت است. به همین توصیه می‌شود که این دارو را فقط طبق دستورالعمل پزشک به کودکان بدهید. برای دریافت نوبت از دکتر کودکان جهت درمان بیماری‌های رایج اطفال، می‌توانید از امکان نوبت‌دهی آنلاین سایت دکتردکتر بهره‌مند شوید.

 

منابع:

webmd.com

my.clevelandclinic.org

mayoclinic.org

medlineplus.gov

drugs.com

سؤالات متداول شربت نئوتادین

قبل از استفاده از شربت نئوتادین برای سرفه یا آلرژی، حتماً سابقه ابتلا به بیماری دیابت را به پزشک اطلاع دهید.

این دارو جزء مهار کننده‌های قوی آنتی هیستامین محسوب می‌شود و واکنش‌های آلرژیک را در کمترین زمان برطرف می‌کند.

این دارو برای کودکان بالای 6 سال تجویز می‌شود و برای نوزادان، باید از داروهای جایگزین استفاده شود.

دوز مناسب دارو برای کودکان و بزرگسالان بر اساس دستورالعمل‌های پزشک مشخص خواهد شد.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. اما در صورتی که زمان مصرف نوبت بعدی دارو رسیده است، فقط آن دوز را مصرف کرده و از مصرف دوز اضافی اجتناب کنید.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: ندا سامانی
درد بخش جدا نشدنی زندگی انسانیه. یه سری از آدم‌ها، به دنبال این هستن که پرده‌های افسردگی رو از زندگیشون کنار بزنن، تا نور شادی مهمون قلبشون بشه و باز هم بتونن از زندگی لذت ببرن. برای دردهای جسمی هم هزاران راه درمان وجود داره، تا آدم‌ها رو دوباره سرپا کنه و اونها رو به زندگی برگردونه. به همون اندازه که نوشتن از درد سخته، نوشتن از درمان لذت بخشه. به همین خاطره که وارد تولید محتوای این حوزه شدم. می‌خوام کلماتم نوری باشه که یه آدم وقتی شب داره دنبال دردش تو اینترنت می‌گرده به قلبش می‌تابه. نوری که به مریض کمک می‌کنه دردش رو بشناسه و درمانش کنه. به همین خاطر، وقتی می‌خوام شروع کنم به نوشتن در حوزه پزشکی و درمان، یه آدم عادی نیستم که پشت کامپیوتر نشسته، بلکه خودم رو دستیار پزشکی می‌بینم که به آدم‌ها کمک می‌کنه تا زندگی شادتری داشته باشن.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*