انتقال بیماری مقاربتی بدون دخول؛ راه‌های ابتلا بی‌شمارند!

خلاصه این مقاله را بشنوید

روش‌های مختلفی برای رسیدن به لذت جنسی وجود دارد. در واقع، دخول تنها راه برقراری رابطه جنسی یا تجربه لذتی از این جنس نیست.

انتقال بیماری مقاربتی بدون دخول هم با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اگر حواستان به راه های انتقال بیماری‌های جنسی جمع نباشد، امکان دچارشدن به مشکلات رنگارنگ وجود خواهد داشت.

در صورت ابتلا هم باید به متخصصان گوناگون از جمله دکتر زنان مراجعه کنید. در این مقاله، می‌خواهیم به شما درباره روش‌های انتقال بیماری‌های جنسی در روابط بدون دخول بگوییم. با ما همراه هستید؟

ابتلا به بیماری‌های مقاربتی بدون دخول

آیا بیماری‌های مقاربتی بدون دخول هم سرایت می‌کنند؟ پاسخ به این پرسش یک «بله» بلند و کش‌دار است؛ بله!!!! واقعیت این است که ذرات عفونت‌زا فقط در اندام‌های جنسی و سوراخ‌های بدن پنهان نمی‌شوند و امکان حضورشان در نواحی مختلف بدن از جمله پوست و ترشحات گوناگون هم وجود دارد.

بعضی بیماری‌های مقاربتی از راه مایعات مختلف بدن و تماس پوست به پوست منتقل می‌شوند. بنا به اینکه چه عفونت یا بیماری خاصی در شریک جنسی‌تان وجود داشته باشد، امکان آلودگی بدون دخول از روش‌های دیگر هم وجود دارد.

انتقال بیماری مقاربتی بدون دخول

راه‌های انتقال بیماری مقاربتی بدون دخول در فعالیت‌های جنسی

اگر کسی به عفونت‌هایی دچار باشد و نداند، امکان دارد که در شکل‌های مختلف رابطه جنسی باعث انتقالش به طرف مقابل شود. انتقال عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا با درگیرشدن موارد زیر و وجودشان در رابطه جنسی محتمل می‌شود:

  • دهان، لب‌ها، گلو و بزاق
  • خون یا شیر پستان
  • مایعات واژن، پیشاب، منی یا ترشحات مقعد
  • برقراری تماس و ارتباط جنسی از راه دهانه یا کانال مقعد
  • تماس با واژن، بخش بیرونی آلت تناسلی زنان (فرج)، آلت مردانه (پنیس) یا بیضه‌ها

این‌ها یعنی، بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی می‌توانند از روش‌های زیر به شما منتقل شوند:

  • بوسیدن
  • رابطه جنسی دهانی
  • اسباب بازی های جنسی
  • ترشحات جنسی و خون
  • تماس پوستی

بوسیدن

امکان مبتلاشدن به بیماری‌های مختلفی از راه بوسیدن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این زمینه به ذهن می‌رسد، تبخال است. تبخال دهانی از راه ویروس هرپس ( herpes) منتقل می‌شود و می‌تواند زخم‌های ناخوشایندی در دهان به وجود بیاورد.

رابطه جنسی دهان

بسیاری از افراد معتقدند که رابطه جنسی دهانی، رابطه‌ای کامل و واقعی نیست. این تفکر اشتباه است؛ نبود دخول در رابطه به معنای ناقص‌بودن آن نیست. ضمن اینکه چنین رابطه‌ای هم می‌تواند موجبات انتقال بیماری‌های مقاربتی را فراهم کند.

اگر آلت تناسلی مردان، واژن یا مقعد عفونی باشند و این‌ها در تماس با دهان قرار بگیرند، امکان ابتلا به بعضی از بیماری‌ها پررنگ می‌شود. ترشحات، زخم‌ها و ترک‌خوردگی پوست از دلایل رایج سرایت تبخال تناسلی هستند که به خاطر ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ ایجاد می‌شود.

این‌ها می‌توانند در طول رابطه جنسی دهانی، ویروس را به بدن شریک جنسی منتقل کنند. در برخی موارد نادر هم کلامیدیا (Chlamydia) که نوعی عفونت باکتریایی است، باعث عفونی‌شدن گلو در سکس دهانی می‌شود. بیماری‌هایی مانند تبخال تناسلی و اچ پی وی (HPV) با وجود استفاده از کاندوم در رابطه هم منتقل می‌شوند.

رابطه جنسی دهانی

اسباب بازی‌های جنسی

گاهی اوقات، خبری از دخول نیست و تحریک و فعالیت‌های جنسی با ابزارها و روش‌های دیگری انجام می‌شود. برای مثال، دو طرف از اسباب‌بازی‌های جنسی برای تحریک و ارگاسم استفاده می‌کنند.

اگر این اسباب‌بازی‌ها به طور مشترک استفاد شود و یکی از طرفین مبتلا به بیماری‌های عفونی باشد، امکان انتقال بیماری از راه تماس غیرمستقیم به فرد دیگر هم وجود خواهد داشت.

تریکومونیازیس ( Trichomoniasis) هم عفونتی مقاربتی است که از راه نوعی انگل انتقال پیدا می‌کند. اگر در رابطه بدون دخول از تماس دست با آلت جنسی استفاده شود یا اسباب‌بازی‌های جنسی با نواحی آلوده بدن یکی از افراد تماس داشته باشند، این عفونت به شرکای جنسی منتقل می‌شود.

ترشحات جنسی و خون

بعضی از بیماری‌ها و عفونت‌ها از راه ترشحات جنسی خارج‌شده از آلت تناسلی، خون، بزاق و مایعات دیگر بدن مانند شیر پستان یا ترشحات دوران قاعدگی وارد بدن شریک جنسی می‌شوند. حتی اگر دخول هم به میان نباشد، امکان ترشح هریک از این مایعات و ورودشان به بدن طرف مقابل وجود دارد.

انتقال بیماری های جنسی بدون دخول

تماس پوستی

شاید فکر کنید که تماس پوست دو بدن بی‌خطر است اما این‌طور نیست. بسیاری از بیماری‌های ویروسی می‌توانند از راه تماس پوستی از فردی به دیگری منتقل شوند. تحریک پستان با دهان و استفاده از دست برای تحریک نقاط مختلف یا تماس دو بدن برهنه می‌تواند باعث انتقال بسیاری از عفونت‌ها و بیماری‌ها شود. پس مراقب انتقال بیماری‌های مقاربتی زنان و مردان از راه تماس بدنی باشید.

روش‌های انتقال بیماری‌ مقاربتی بدون دخول با فعالیت‌های غیرجنسی

امکان انتقال بیماری‌های جنسی از راه فعالیت‌های غیرجنسی هم وجود دارد. در واقع، هر عملی که بدنتان را در معرض مایعات، ترشحات و عفونت‌های پوستی فرد دیگر قرار بدهد با خطر انتقال بیماری همراه است.

برای مثال:

  • غذای آلوده
  • تاتو یا خالکوبی
  • به اشتراک گذاشتن مسواک، سوزن و تیغ

غذای آلوده

امکان انتقال بیماری مقاربتی بدون دخول و از راه غذا هم وجود دارد. چطور؟ اگر فرد آلوده به بیماری از سرویس بهداشتی استفاده کند، دست‌هایش را نشوید و غذا و نوشیدنی‌تان را لمس کند. در این صورت، امکان ابتلا به بیماری‌های عفونی مختلف دور از ذهن نیست.

تاتو یا خالکوبی

تاتوکردن یا همان خالکوبی و سوراخ‌کردن گوش، بینی و … (پیرسینگ) هم امکان زخم‌شدن بدن را به همراه دارد. خروج خون از بدن فرد بیمار می‌تواند باعث آلوده‌کردن افراد دیگر شود. در واقع، تجهیزات این کار می‌توانند آغشته به ویروس و مواد بیماری‌زا شوند. استفاده از آنها برای فردی دیگر، بیماری را منتقل می‌کند.

به اشتراک گذاشتن مسواک، سوزن و تیغ

استفاده از تیغ مشترک یا هر وسیله دیگری مانند سرنگ و مسواک که امکان پاره یا سوراخ‌کردن پوست و آغشته‌شدن به ترشحات بدن و خون را دارند هم می‌تواند راهی برای انتقال بیماری مقاربتی بدون دخول باشد.

در واقع، اگر پوست بدن فرد مبتلا به بیماری با تیغ، در زمان مسواک‌زدن یا موقعیت‌های دیگر دچار زخم و پارگی شود، خروج خون یا ترشحات آلوده بزاق و بدنش می‌تواند به فرد دیگر هم انتقال پیدا کند. بیماری‌هایی مانند انواع هپاتیت و ایدز از این راه هم منتقل می‌شوند.

بیماری مقاربتی بدون دخول

پیش از رابطه از ابتلا به بیماری باخبر باشید

تنها راه مطمئن‌شدن از اینکه به بیماری‌های مقاربتی دچار نیستید، انجام آزمایش‌های مربوط به این موضوع است. اگر نمی‌خواهید خودتان یا شریک جنسی‌تان دچار بیماری و مشکل شوید، باید از ابتلا به بیماری‌های مختلف باخبر باشید.

اگر درباره وضعیت خود و طرف مقابل اطلاعات داشته باشید، در رابطه با دخول یا بدون آن به بیماری مبتلا نخواهید شد. چنانچه آزمایش‌های لازم را برای تشخیص انجام نمی‌دهید، دست‌کم حواستان به راه‌های انتقال باشد و از شریک جنسی خود درباره سابقه بیماری و رفتارهای جنسی‌اش سؤال کنید.

بروز هرگونه مشکل هم نیاز به پیگیری نزد پزشکان متخصص دارد. باید به سلامت جنسی‌تان اهمیت زیادی بدهید. برای دریافت نوبت ملاقات با پزشکان می‌توانید از سیستم سایت نوبت دهی دکتردکتر هم کمک بگیرید.

اگر نکته‌ای درباره انتقال بیماری مقاربتی بدون دخول در ذهنتان وجود دارد، حتماً سؤالاتتان را با ما درمیان بگذارید.

منابع:

stdcheck.com

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. . می گوید

    عالی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.