تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی؛ کدام بهتر است؟

تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی در چیست؟ شاید شما هم در این روزها، زیاد درباره این دو شنیده باشید اما ندانید که هریک چه کاربردی دارند و در مقایسه با هم، کدام امتیاز بیشتری می‌گیرد. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی درباره هریک به شما بدهیم و باقی کار را به عهده متخصص دهان و دندان و تصمیم شما بگذاریم. با ما همراه باشید تا با این روش‌های رسیدگی به سلامت و زیبایی دهان و دندان بیشتر آشنا شوید. دقت کنید که تفاوت‌های اساسی میان این دو فرایند مخصوص دهان و دندان وجود دارد.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟ کامپوزیت دندانی یا کامپوزیت‌های مبتنی بر رزین، روکش‌ها و لایه‌هایی حاوی موادی مصنوعی هستند و از آنها برای بازسازی ساختار دندان از دست رفته در اثر ضربه، پوسیدگی یا سایر مشکلات استفاده می‌شود.

موادی نظیر ترکیبات پلیمری در کامپوزیت‌ها وجود دارد و پیوندی عمیق با مینای دندان و عاج آن پیدا می‌کنند. در این صورت، ظاهر دندان زیبا می‌شود و سفید به نظر می‌رسد.

در کامپوزیت‌ها مواد فلزی و خطرناک وجود ندارد و با وجودشان، حفره‌ها، ناصافی‌ها، شکستگی‌ها و مشکلات مختلف دندانی رفع می‌شود. کامپوزیت‌کردن دندان بیشتر فرایندی زیبایی به‌حساب می‌آید. کامپوزیت معمولا جایگزین لمینت هم هست. تفاوت کامپوزیت و لمینت در مواد و هزینه‌های فرایند است.

ارتودنسی یا کامپوزیت

چه کسانی نیاز به کامپوزیت دارند؟

این فرایند برای کسانی مناسب است که دندان‌های مرتبی دارند یا پیش‌تر ارتودنسی انجام داده‌اند. در این صورت، با روکش‌های کامپوزیت، مشکلات سطحی‌تر دندانشان مانند لب‌پریدگی‌ها، فاصله‌های جزئی میان دندان‌ها و رنگ نامطلوب از بین می‌رود.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی فرایندی است که بر روی هم‌تراز و صاف‌کردن دندان‌ها متمرکز است. اگر دندان‌های کج، روی هم، شکاف‌دار یا پیچ‌خورده دارید، ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی داشته باشید.

درمان‌های متداول ارتودنسی شامل بریس‌ها و نگهدارنده‌های دندان می‌شود. با ارتودنسی ساختار نامناسب چیدمان و قرارگیری دندان‌ها اصلاح می‌شود.

چه کسانی نیاز به ارتودنسی دارند؟

افرادی که دچار ناهنجاری‌های فک و دندان هستند و چیدمان و ساختار دندانی مناسبی ندارند از ارتودنسی کمک می‌گیرند. با فرایند ارتودنسی، دندان‌ها مرتب می‌شوند و زیبایی بیشتری پیدا می‌کنند. ضمن اینکه مشکلات بلع و جویدن هم رفع می‌شوند.

تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی چیست؟

در مرور و بررسی تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی باید به چند نکته دقت کنیم. نکاتی که در ادامه از آنها صحبت خواهیم کرد در درک تفاوت این دو مفید هستند. تفاوت‌هایی اساسی میان این فرایندها وجود دارد ولی هردو در نهایت منجر به ایجاد تعادل و سلامت بیشتر دندان‌ها می‌شوند.

تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی از نظر مدت زمان آماده‌سازی

ارتودنسی معمولا از ۱ تا ۳ سال طول می‌کشد و برای انجامش باید جلسات متعددی را نزد متخصص بگذرانید. این در حالی است که برای کامپوزیت‌کردن فقط به یک یا چند جلسه نیاز است.

مدت زمان انجام کامپوزیت دندان هم زیاد طول نمی‌کشد و برای انجامش به حدود ۳ تا ۵ ساعت نیاز خواهید داشت. در نتیجه، فرایند ارتودنسی بلندمدت است اما کامپوزیت‌کردن روندی کوتاه‌مدت دارد.

ماندگاری ارتودنسی و کامپوزیت

ارتودنسی فرایندی است که پس از انجامش، وضعیت و ساختار دندان‌ها و فک تغییر می‌کند. این تغییر همیشگی و دائمی خواهد بود. کامپوزیت‌ دندان‌ها دائمی نیست.

میزان ماندگاری کامپوزیت دندان حدود ۵ تا ۷ سال است. بااین‌حال، وضعیت نگهداری از دندان‌ها، میزان تبحر متخصص دهان و دندان و موادی که برای این عملیات استفاده می‌شود در دوام کامپوزیت نقش زیادی دارند. بنابراین در تفاوت ارتودنسی و کامپوزیت باید به این نکات هم دقت داشته باشید.

هزینه ارتودنسی و کامپوزیت

هزینه ارتودنسی نسبت به کامپوزیت بیشتر است. ارتودنسی تمام دهان معمولا هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیون تومان و بیشتر دارد. هزینه کامپوزیت دندان‌ها با توجه به کلینیکی که مراجعه می‌کنید، موادی که برایتان استفاده می‌شود و محل انجام عمل (شهر و موقعیت شهری) از این مبلغ کمتر است. کامپوزیت تمام دندان‌ها تقریبا ۲۰ تا ۴۰ میلیون می‌شود. این هزینه‌ها مربوط به سال ۱۴۰۲ هستند.

 مزایای کامپوزیت به ارتودنسی

کامپوزیت نوعی ترمیم دندان‌ها است که باعث زیباترشدن آنها می‌شود. فرایند آن با ارتودنسی به‌کلی متفاوت است و مزیتی که دارد، هزینه کمتر و بی‌نیازی از بیهوشی است. برای انجامش هم به یک جلسه نیاز دارید.

اگر دندان‌هایتان ایرادات اساسی نداشته باشند و فکتان در جای مناسب خود قرار دارد، نیازی به انجام ارتودنسی ندارید. در واقع، ارتودنسی بیشتر مخصوص کسانی است که ناهنجاری‌های مختلفی از نقطه‌نظر قرارگیری دندان‌ها در دهان و موقعیتشان نسبت به فک و لثه دارند.

مزایای ارتودنسی به جای کامپوزیت

امکان استفاده از کامپوزیت به جای ارتودنسی وجود دارد؟ باید بدانید که این دو با هم متفاوت‌اند. در عملیات ارتودنسی روی اصلاح ساختار فک و چیدمان دندان‌ها کار می‌شود. مجموعه اقدامات این فرایند با روند کامپوزیت‌کردن دندان متفاوت‌اند.

در واقع، تفاوت کامپوزیت ونیر و ارتودنسی در کل فرایند است. با کامپوزیت اشکالات سطحی دندان رفع می‌شود. پوسیدگی‌ها از بین می‌روند و روکش‌هایی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند که می‌توانند دندان‌های با فاصله، زرد و لک‌دار و دچار لب‌پریدگی و شکستگی را بهبود بدهند اما ارتودنسی نوعی رفع ایرادات اساسی فک و چینش دندان است.

آیا می توان کامپوزیت و ارتودنسی را با هم داشت؟

بله، بعد از انجام ارتودنسی، امکان کامپوزیت‌کردن دندان‌ها وجود دارد و مشکلی پیش نمی‌آید. در واقع تکمیل درمان ارتودنسی با کامپوزیت مقدور است. بااین‌حال، باید نظر متخصص را در این زمینه جویا شوید.

برعکس این فرایند هم شدنی اما کمی چالش‌برانگیزتر است. در واقع، شما می‌توانید ابتدا کامپوزیت انجام بدهید و بعد به سراغ ارتودنسی بروید اما یادتان باشد که احتمال آسیب‌رسیدن به روکش‌ها، ثابت‌ماندن دندان و جابه‌جانشدن آن و… وجود دارد.

بنابراین، بهتر است که درباره انجام این دو عمل به‌طور توأم با متخصص دهان و دندان مشورت کنید. متخصصان با در نظرگرفتن نتیجه و خروجی نهایی می‌توانند نظراتی مفید در این زمینه ارائه بدهند. تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی را که بدانید در تصمیمات مربوط به دهان و دندان هوشمندانه‌تر عمل می‌کنید.

تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

پاسخ‌دادن به این سوال کار درست و ساده‌ای نیست. در این مقاله سعی کردیم، با بیان تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی به این نتیجه برسیم که هریک کارکردهای مخصوص به خود را دارند و شاید مقایسه‌شان با هم کار درستی نباشد.

برخی از افراد برای اصلاح وضعیت فک‌ها و ساختار دندان‌های خود نیازمند انجام ارتودنسی‌اند اما کامپوزیت برای همه مقدور است و با انجامش، دندان‌هایی تمیزتر، سفیدتر و مرتب‌تر پیدا می‌کنید.

برای دریافت نوبت ملاقات با بهترین متخصصان دهان و دندان هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی دکتر در سایت دکتردکتر استفاده کنید. اگر درباره تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی هم سوالی در ذهنتان باقی مانده، ما را در جریان بگذارید.

منبع:

dentalexcellenceuk.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر