جوش صورت؛ انواع و راه‌های درمان

جوش صورت و جای جوش یکی از دشمنان اصلی زیبایی در افراد است که به شدت موجب تضعیف اعتماد به‌نفس می‌شود. بسیاری از افراد، مخصوصا خانم‌­ها حساسیت زیادی نسبت به صاف بودن پوست صورت خود داشته و این موضوع را یکی از بخش­‌های مهم و موثر در زیبایی و داشتن اعتماد به نفس می­‌دانند. بنابراین دائما به دنبال راه‌­های مختلف برای از بین بردن جوش­ صورت یا جای جوش‌­ها هستند.

برای همین امروز در این مطلب از مجله دکتردکتر قصد داریم تا درباره جوش صورت، راه‌های درمان جوش و علائم آن برایتان بگوییم؛ با ما همراه باشید.

جوش چیست؟

جوش که در اصطلاح پزشکی به عنوان آکنه شناخته می شود یک بیماری التهابی و مزمن پوستی است که اکثر اوقات خطرناک نیست و فقط از نظر زیبایی برای فرد مشکل آفرین خواهد بود. البته این همیشگی نیست و گاهی جوش صورت نشانی از وجود یک بیماری خاص در کبد، رحم در زنان یا مشکل هورمونی و بسیاری از دیگر بیماری‌ها یا دوره‌ها مثل بلوغ می‌دهد. مثلا جوش روی چانه در خانم‌ها معمولا به‌دلیل مشکلات هورمونی یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است.

علت به‌وجود آمدن جوش چیست؟

پوست ما دارای منافذی است که از زیر به تعدادی غدد چربی متصل هستند. این غدد مایع چربی به نام سبوم را ترشح کرده که از طریق این منافذ به سطح پوست راه پیدا می­‌کنند. زمانی که به هر دلیلی اعم از چرک و عفونت، عدم رعایت بهداشت، خشکی صورت، باز بودن منافذ پوست یا بسیاری از دیگر حالت این منافذ بسته شوند ترشحات غدد چربی، زیر پوست تجمع پیدا می‌­کنند و خود را به صورت جوش صورت یا جاهای دیگر بدن نشان می‌­دهند.

انواع جوش صورت

بروز جوش صورت در چه زمانی و در چه افرادی شایع‌­تر است ؟

از نظر سنی جوش اغلب در سنین بلوغ رخ می‌­دهد؛ زیرا در این سنین فعالیت غدد چربی بیشتر از سایر گروه‌های سنی است ولی به طور کل احتمال وقوع جوش در همه‌­ی سنین وجود دارد.

غددی که در زیر پوست وجود دارند و چربی تولید می‌کنند، توسط هورمو‌ن‌های مردانه که از غدد فوق کلیوی هم در مردان و هم در زنان تولید می‌شود، تحریک می‌­شوند.

عوامل دخیل در بروز جوش

عوامل مختلفی همچون ژنتیک، هورمون‌ها، سبک زندگی و رژیم غذایی در بروز جوش دخیل هستند. در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد:

ژنتیک

ژنتیک هر کس در بروز جوش نقش مهمی دارد ولی به طور قطعی تعیین کننده نیست. به این معنی که اگر پدر و مادر یا خواهر یا برادر شما در طول زندگی‌شان دوره‌­های زیادی بوده که با جوش‌های مختلف درگیر بوده‌­اند، احتمالا این مشکل گریبان‌گیر شما نیز خواهد­ شد ولی این موضوع قطعی نیست.

هورمون

اغلب زمانی که بدن فرد از تعادل هورمونی خارج می‌­شود، سر و کله جوش‌ها را مخصوصا روی ناحیه صورت می‌­بینیم. مثلا این حالت را در نوجوانان می­‌بینیم که چون تعادل هورمونی در بدنشان به هم ریخته، افزایش تولید هورمون‌ها باعث تحریک غدد چربی زیر پوست می‌­شود در نتیجه چربی بیشتری تولید می‌­شود و این افزایش ترشح چربی روی پوست سبب بسته شدن منافذ پوست شده و بروز آکنه را تشدید می­‌کند.

علت دیده شدن جوش در خانم‌ها نیز اغلب به دلایل هورمونی است مثلا در طول سیکل جنسی قبل از قاعدگی جوش‌های چرکی می­‌زنند یا در دوران بارداری از بروز جوش‌های فراوان شکایت دارند.

یکی دیگر از دلایل هورمونی مسبب ایجاد جوش، استفاده از اندروژن خارجی است که معمولا از طریق برخی داروها وارد بدن می­‌شوند. البته با مراجعه به پزشک و راهکارهای مناسب، می‌توان نسبت به درمان جوش‌های هورمونی اقدام کرد.

سبک زندگی

آلودگی هوا، استرس و فشار روانی، لوازم آرایشی نامناسب از جمله عواملی هستند که سبب بروز جوش در افراد می‌­شوند. عدم رعایت روتین پوستی مناسب با شرایط پوست و جنس آن نیز باعث جوش صورت می‌شود.

رژیم غذایی

استفاده از غذاهای ناسالم همچون فست فودها و غذاهای پرچرب و غذاهای پر شکر سبب بروز آکنه می‌شود. همچنین افرادی که بیش از حد از لبنیات استفاده می‌کنند نیز بیشتر دچار جوش می­‌شوند.

جوش هورمونی

انواع جوش

اتفاق طبیعی که ما آن را به‌عنوان جوش می‌شناسیم، شش نوع مختلف دارد که هر کدام در حالت‌های مختلفی بروز می‌کنند. انواع جوش عبارتند از:

  • جوش‌های سر سفید؛ جوش‌های بسیار کوچکی هستند که در زیر سطح پوست باقی می‌­مانند­.
  • جوش‌های سر سیاه؛ جوش‌هایی سیاه رنگ هستند که واضحا بر روی سطح پوست ظاهر می­‌شوند.
  • پاپول؛ برآمدگی‌­های بسیار کوچک و صورتی‌رنگ که روی سطح پوست مشاهده می­‌شوند.
  • پوستول؛ اندکی بزرگ تر از پاپول هستند و روی سطح پوست شکل می­‌گیرند. پایه‌ی آنها قرمز بوده و روی آن چرک و عفونت سوار می­‌شود.
  • ندول؛ ندول‌ها از پوستول هم بزرگتر هستند. روی سطح پوست شکل می‌گیرند ولی به اعماق پوست نیز راه پیدا می‌کنند. ندول‌ها معمولا سفت و دردناک هستند.
  • کیست؛ کیسه‌هایی پر از چرک روی سطح پوست هستند که وجودشان با درد زیادی همراه است.

جوش خونی چیست؟

جوش خونی با یک جوش عادی فرق می‌کند و یکی از بدترین انواع نوع جوش است. این نوع از جوش دلیل ژنتیکی دارد و با معمولا با اصلاح سبک غذایی، برطرف می‌شود.

علت بیشتر شدن جوش‌های صورت چیست؟

استرس، مصرف غذاهای پر ادویه، شیرین، چرب و بسته شدن منافذ پوستی و همچنین تغییرات هورمونی باعث بیشتر شدن جوش صورت می‌شود.

درمان‌های جوش و آکنه

درمان‌های مختلفی برای از بین بردن جوش صورت و دیگر قسمت‌های بدن وجود دارد که این درمان‌ها شامل درمان‌های خانگی و سنتی و نیز درمان‌های دارویی می­‌شوند­.

درمان‌های دارویی جوش صورت

این داروها بسته به این‌که جوش‌ها تا چه حد شدید و مقاوم هستند، بین درمان‌های خفیف، متوسط و قوی متغیر هستند.

مثلا در حالت‌های خفیف از داروهایی چون رزورسینول (Resorcinol)، بنزوئیل پروکساید (Benzoyl Peroxide)، سالیسیلیک اسید (Salicylic Acid)، سولفور، رِتین – آ، آزلایک اسید (Azelaic Acid)استفاده می­‌شود.

برای درمان جوش‌ها در حالت‌های متوسط تا شدید می­‌توان از  روش‌های زیر استفاده کرد:

  • تزریق کورتیکواستروئیدها
  • آنتی بیوتیک‌های خوراکی
  • قرص‌های ضد بارداری خوراکی
  • ایزوترتینوئین
  • داروهای ضد میکروبی موضعی

درمان‌های خانگی جوش صورت

درمان‌های خانگی و سنتی برای از بین بردن انواع جوش‌ صورت شامل موارد زیر هستند:

  • آب لیمو
  • آب لیمو و نمک
  • جوش شیرین
  • آلوئه ورا
  • هاماملیس (فندق افسونگر)
  • کره شیا
  • خمیر دندان
  • عسل
  • سرکه سیب
  • آسپرین خورد شده
  • چای
  • سیر
  • دادن بخار روی پوست

درمان جوش با محصولات مراقبتی

یکی از راه‌های درمان جوش که مورد توجه افراد بسیاری است، استفاده از محصولات مراقبتی و داروهای بدون نسخه است. انواع ژل شستشو، کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی خاص جوش‌های خفیف، استفاده از سرم‌های پوستی و کرم‌های اورژانسی، از جمله این روش‌ها هستند.

درمان سنتی جوش صورت

طب سنتی برای درمان جوش صورت، نسخه‌های مختلفی دارد، از جمله:

  • ماسک جوش شیرین
  • درمان جوش با تونر دست‌ساز گلاب
  • ژل آلوئه ورا
  • ماسک برنج
  • ماسک سدر

درمان جوش صورت

چگونه از جوش زدن جلوگیری کنیم؟

اگر علت جوش زدنتان به سبک زندگی و تغییرات زود گذر برمی‌گردد، مواردی وجود دارد که می‌توانید با تمرکز روی آنها از جوش زدن جلوگیری کنید:

  • صورت تان را با آب ولرم و صابون ضد جوش و مخصوص صورت شست وشو دهید البته نباید این کار را بیش از دو بار در روز انجام دهید.
  • از به شدت خاراندن پوست صورت و ترکاندن جوش‌ها خودداری کنید زیرا این کار باعث پخش شدن عفونت و گسترش آکنه به قسمت‌های سالم پوست می­‌شود.
  • دست‌هایتان را مخصوصا قبل از استفاده از انواع کرم، لوازم آرایش و لوسیون با مواد شوینده خوب بشویید.
  • به دکتر پوست حتما مراجعه کنید.
  • تا حد امکان کمتر از مواد آرایشی استفاده کنید، زیرا این مواد موجب بسته شدن منافذ پوست و تشدید آکنه می‌­شوند.
  • در صورت استفاده از لوازم آرایشی، حتما قبل از خواب صورتتان را به خوبی و کامل شست و شو دهید.
  • طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید.

جوش درمان و راه‌حل دارد، نگران نباشید!

همانطور که در طول این مطلب مطالعه کردید، جوش امری طبیعی‌ست که گاهی وجودش می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک بیماری نیز باشد. اگر جوش‌هایتان خارج از الگو و حالت طبیعی شده، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا هم درمان اصولی بگیرید و هم دلیل وجود جوش را بررسی کنید. برای گرفتن وقت هم می‌توانید روی خدمت نوبت دهی اینترنتی پلتفرم دکتردکتر حساب کنید.

در انتها از شما می‌پرسیم؛ چگونه جوش‌های خود را درمان می‌کنید؟ آیا روش درمانی خاصی روی شما جواب داده است؟ نظر و تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منابع:

medicalnewstoday

wikipedia

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
15 نظرات
  1. محمدی می گوید

    سلام خسته نباشید
    بنده ۱۲ روزه برای جوش صورت رفتم دکتر قرص داکسی دادن و ژل کلیندامایسین
    ولی جوش زیرپوستی منو به جوش بزرگ تبدیل کرد ادامه بدم یا خیر

  2. ملیکا می گوید

    سلام وقت بخیرمن چندوقت پیش یه سرمی زدم ولی برام تست نکردن ک باعث شد من کل صورتم ورم کنه وکل بدنم کهیر زد الان یک ماه از اون موضوع میگزره ولی صورتم الان نسبت ب قبل خیلی جوش زده امکانش هست ب اون موضوع مربوط باشه؟و اینکه بایدچیکارکنم؟

  3. رعنا می گوید

    خیلی تاثیر گذار بود

  4. فاطمه می گوید

    سلام….من جوش های دردناکی توی صورتم میزنم…قبلاً اصلا اینجوری نبودم…۳۰سالم هست خیلی میترسم جای جوشها بمونه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید از نظر کیست تخمدان بررسی شین و ازمایش هورمونی بدین

  5. zahra می گوید

    سلام من روی کتف و سینه جوش دارم به دکتر پوست هم مراجعه کردم ولی وقتی درمان قطع کردم دوباره برگشت جوشام
    میخواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه
    و مجرد هستم و 20 سالمه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد رژيم غذاييتون كم چرب باشه از نظر كبد چرب هم بررسي شيد

  6. saeid می گوید

    سلام من ۳۰سالم هست هم جوش سر سیاه دارم هم جوشهایی زیر پوست رنگ سفید دارن .هر روز هم در بیارم باز پر میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید.

  7. ناشناس می گوید

    سلام . من ۲۰ سالمه یکساله یه دونه جوش کوچک در گونه ام هست که از بین نمیره . ممکنه سرطان پوست باشه ؟

  8. ناشناس می گوید

    سلام من ۲۲سالمه وصورت چرب وسفید دارم ولی چندساله که صورتم جوش میزنه و لک ه هم کل صورتم را گرفته ازهمه قرص و درمان خانگی استفاده کردم نشد

  9. گلستان می گوید

    من جوش صورت دارم و پنج سال میشود جوش میزنم تو صورت و پشتم و 20 سالم است از 16 سالهگی جوش میزنم و جوشم اول رنگ قرمز داره و بعدا سرسفید میشود و همچنان دردناک است و جوش میزنم و چند روز ادامه داره جوشم و بعدا جوشم جوب میشود و دوباره جوش شدید میزنم و همین توری ادامه داره و مدت 4 یا 5 سال میشود جوش مینم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز
      شما باید آزمایش هورمونی و درصورت خانم بودن بررسی کیست تخمدان انجام دهید
      و طبق جواب بررسی ها درمان انجام شود

  10. عاطفه می گوید

    سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه و چند ماهی میشه که صورتم جوش میزنه به یک دکتر اینترنتی مراجعه کردم برای شرایط کرونا و گفتن که متوسط هست وضعیتش و قرص ایزوترتینویینو دادن یک روز در میون مصرف کردم یک ماه و باعث خشکی شدید لبم میشه و نتیجه ای نگرفتم و پوماد کیلیندامایسین هم میزنم .راه درمان جوش هام چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز
      بهتر است ابتدا آزمایش هورمونی زنانه بدهید زیرا اگر مشکل هورمونی باشد با آنتی بیوتیک رفع نمیشود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.