خشکی مو، انواع و علت دو شاخه‌شدن تارهای مو

خشکی مو دلایل مختلفی دارد، برای مثال، ممکن است به دلیل شرایط محیطی مانند خشکی یا گرما، روش مدل‌دادن و برخی شرایط پزشکی از جمله مشکلات تیروئید، موهای شکننده و خشکی پیدا کنید. موهای خشک زمانی ایجاد می‌شوند که رطوبت کافی دریافت نکنند یا نتوانند رطوبت لازم را در خود نگه دارند. این موضوع باعث کاهش درخشندگی مو می‌شود و آنها را وز و کدر نشان می‌دهد. اگر مشکلات مو جدی شوند، نیاز به مراجعه به متخصص به‌وجود می‌آید. در این مقاله درباره موهای خشک برایتان گفته‌ایم. با ما همراه باشید.

خشکی مو چیست؟

مو از سه لایه تشکیل شده است. اگر موهایتان سالم است، روغن‌های طبیعی در لایه بیرونی به محافظت از لایه‌های داخلی کمک می‌کنند. وجود روغن روی سطح مو باعث درخشندگی آن هم می‌شود چون نور از روی چنین سطحی بازتاب پیدا می‌کند و به زیباترشدن موها کمک می‌کند. هنگامی که موهای شما خشک می‌شوند، لایه بیرونی از بین می‌رود و تارهای آن کدر و ناسالم به نظر می‌رسند.

علائم خشکی مو چیست؟

از نشانه‌های خشک‌شدن موها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کدرشدن تارهای مو و از دست‌رفتن درخشندگی
  • شکنندگی و آسیب‌پذیری سریع مو
  • وزوِزی‌شدن موها

خشکی موها

چرا موها خشک می‌شوند؟

عوامل مختلفی می‌توانند منجر به خشکی مو شوند، از جمله شرایط محیطی، عادات مراقبت از مو و سلامت جسمانی شما. برخی از شرایط محیطی که باعث خشکی مو می‌شوند عبارت هستند از:

  • زندگی در آب و هوای خشک و گرم
  • گذراندن زمان زیادی در آفتاب یا باد
  • شناکردن مکرر در آب‌های کلردار یا شور

روش‌های مراقبت که باعث خشک‌شدن موها می‌شوند هم به‌ شرح زیر هستند:

  • شستن بیش از حد موهای خود
  • استفاده از شامپوهای غیرملایم، نرم‌کننده‌ها یا محصولات حالت‌دهنده
  • رنگ کردن موها
  • سشوار مرتب موها
  • استفاده زیاد از اتوی مو و محصولات مشابه

در برخی از موارد هم خشکی موها نتیجه مشکلات جدی‌تری مانند موارد زیر است:

  • بی‌اشتهایی عصبی: این اختلال خوردن می‌تواند منجر به سوء تغذیه شود و در کنار انواع عوارض جدی، موها را هم خشک و شکننده کند.
  • کم‌کاری پاراتیروئید: اگر به کم‌کاری پاراتیروئید مبتلا هستید، غده پاراتیروئیدتان مقدار بسیار کمی از این هورمون تولید می‌کند و باعث کاهش سطح کلسیم در خون می‌شود. کلسیم ماده‌ای مغذی و کلیدی برای داشتن موهایی سالم است.
  • کم‌کاری تیروئید: با کم‌کاری تیروئید، هورمون کافی از آن ترشح نمی‌شود. موهای خشک و شکننده یکی از علائم اولیه این بیماری است.
  • سندرم منکس : اگر به سندرم منکس (Menkes) مبتلا هستید، یعنی دچار نوعی بیماری ژنتیکی نادر شده‌اید که باعث می‌شود، سلول‌هایتان مس کافی جذب نکند. جذب کم مس بر سلامت موها تأثیر می‌گذارد و باعث خشکی آنها می‌شود.

خشکی مو بعد از دکلره

دکلره‌کردن پروتئین‌های مو را برای از بین بردن رنگ از هم جدا می‌کند. موهایی که رنگشان را از دست می‌دهند و آماده پذیرش رنگی دیگر می‌شوند، حالت ضعیفی پیدا می‌کنند. شکستگی مو، موخوره و خشکی تنها برخی از عوارضی است که پس از دکلره‌کردن رخ می‌دهند.

خشکی مو بعد از کراتینه

بعد از کراتینه‌کردن موها، تعادل میان پروتئین و رطوبت کمی به هم می‌خورد و احتمال خشکی مو بالا می‌رود. اگر اقدامات مناسبی در زمینه مراقبت از موها بعد از کراتینه صورت نگیرد، خشکی به مشکلی جدی بدل می‌شود.

خشکی مو بعد از رنگ

با رنگ‌کردن موها، رنگ به لایه پوششی بیرونی موها نفوذ می‌کند و روغن طبیعی آنها یعنی سبوم به سمت تارهای مو حرکت نمی‌کند.

وقتی خبری از روغن طبیعی موها روی سطحشان نباشد هم شکنندگی و خشکی دور از انتظار نخواهد بود. برای همین است که بعد از رنگ‌کردن موها باید بیشتر از آنها مراقبت کنید.

خشکی مو در بارداری

در بارداری، تغییرات هورمونی زیادی رخ می‌دهند. در نتیجه، امکان دارد که موها تغییر حالت بدهند و وزوزی و خشک شوند. پس از زایمان، سطح هورمون به حالت عادی برمی‌گردد و  حالت موها دوباره طبیعی می‌شود.

موهای خشک

خشکی مو بعد از حمام

شستن موها با آب داغ باعث خراب‌شدن موها می‌شود. آب داغ روغن طبیعی موها را از بین می‌برد و باعث خشکی موها و بدحالت‌شدنشان می‌شود. گرمای بیش از حد، کوتیکول‌های مو، یعنی بیرونی‌ترین لایه را از بین می‌برد. این هم عاملی است که روی زیبایی و سلامت موها اثر منفی می‌گذارد.

خشکی مو به‌دلیل کمبود چه ویتامینی است؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث شکنندگی مو و ناخن شوند. یکی از آنها کمبود بیوتین است. بیوتین که به عنوان ویتامین B7 هم شناخته می‌شود، به بدن کمک می‌کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند.

کمبود بیوتین بسیار نادر است، اما در صورت بروز، شکنندگی و نازک‌شدن موها رخ می‌دهد. برای اینکه موهای سالمی داشته باشید، باید آهن، ویتامین D، فولات، ویتامین B12 و سلنیوم هم در بدنتان کافی باشند.

تشخیص خشکی موها چگونه است؟

اگر موهایتان به شدت خشک است و با تغییراتی در روال مراقبت از آنها هم بهبودی حاصل نمی‌شود، به پزشک مراجعه کنید تا علت مشخص شود. متخصص پوست و مو برای رسیدن به تشخیص درباره خشکی مو از شما سؤالاتی می‌پرسد:

  • چند وقت است که موهای خشکی دارید؟
  • هر چند وقت یک بار موهایتان را می‌شویید؟
  • از چه نوع محصولات مو استفاده می‌کنید؟
  • از چه وسایلی برای حالت‌دادن به موهای خود استفاده می‌کنید؟
  • رژیم غذایی معمولتان شامل چه موادی است؟
  • آیا علائم دیگری دارید؟

متخصصان با معاینه وضعیت موها و پوست سر و انجام چند آزمایش به تشخیص درباره خشکی مو می‌رسند. ممکن است نیاز به جمع‌آوری نمونه‌ای از خون یا ادرار برای بررسی علائم بیماری‌های خاص مانند کم‌کاری تیروئید یا پاراتیروئید هم باشد.

عوارض خشکی مو چیست؟

خشکی مو نشانه آسیب‌دیدگی آن است. در صورت درمان‌نشدن، موهایتان شکننده می‌شوند و ظاهر نامطلوبی پیدا می‌کنند. درمان‌نشدن این وضعیت به پوست سر هم آسیب می‌رساند و موها را آسیب‌پذیرتر از همیشه می‌کند.

موهایی که ضعیف شده‌اند و ظاهر خوبی هم ندارند، راحت می‌ریزند. در واقع، به‌ طور غیرمستقیم، خشکی مو می‌تواند منجر به ریزش آن هم شود.

خشکی بیش از حد مو

اگر خشکی موها بیشتر از حد طبیعی است و با اقدامات درمانی و مراقبتی اولیه بهبود پیدا نمی‌کند، حتما باید موضوع را دقیق‌تر پیگیری کنید. امکان دارد که کمبود ماده‌ای خاص یا مشکلاتی هورمونی باعث بروز این مشکل شده باشند. در این صورت، هرچقدر که زودتر، وضعیت را پیگیری کنید، نتایج درمانی بهتری را شاهد خواهید بود.

پیشگیری از خشک‌شدن موها مقدور است؟

برای پیشگیری از خشکی موها باید به آنها رسیدگی کنید:

  • موها را با آب داغ نشویید.
  • آبرسانی به مو را فراموش نکنید.
  • حواستان به تغذیه مناسب باشد.
  • از وسایل حرارتی برای خشک‌کردن و حالت‌دادن به موها زیاد استفاده نکنید.
  • به چکاپ‌ها دقت داشته باشید تا نوسانات هورمونی و مشکلاتی از این دست را زود تشخیص بدهید.

درمان خشکی موها چگونه است؟

با کشف عامل خشکی مو به راه‌کارهای درمانی فکر کنید. گاهی نیاز به مراقبت‌های خانگی است و در بعضی موارد هم نیاز به تجویزهای تخصصی پزشکی دارید.

درمان پزشکی

در مراجعه به پزشک، علت خشکی مو مشخص می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، گاهی مشکل ریشه‌ای است و به موضوعاتی مانند نوسانات هورمونی ربط پیدا می‌کند. در این صورت، باید تجویزات پزشک را برای درمان وضعیت پیگیری کنید.

در برخی مواقع هم نیاز به مصرف ویتامین‌ها  و مواد معدنی خاصی است که باید با تجویز و دستور پزشک متخصص مصرف شوند. هیچ‌گاه سرخودانه از مواد دارویی و تقویتی موجود در بازار برای درمان خشکی موها کمک نگیرید. همیشه نظر پزشک پوست و مو در تهران و دیگر شهرهای کشور را جویا شوید.

درمان خانگی

برای درمان خانگی پیشنهادهای زیر مناسب هستند:

  • موهای خود را کمتر بشویید. به‌جای هر روز، یک یا دو بار در هفته موها را بشویید. وقتی کمتر شامپو مصرف می‌کنید، نیازی به سشوار‌کشیدن و حالت‌دادن به موهایتان نخواهید داشت.
  • از شامپوی ملایم استفاده کنید. محصولاتی که به‌طور خاص برای کمک به خشکی مو ساخته شده‌اند، مواد شوینده خشک‌کننده کمتری دارند.
  • از نرم‌کننده استفاده کنید. یک نرم‌کننده حاوی مرطوب‌کننده انتخاب کنید. این محصولات کوتیکول‌های مو را صاف نگه می‌دارند تا روغن‌های طبیعی حفظ شوند.
  • از مصرف محصولات حاوی الکل اجتناب کنید چون موهایتان را خشک می‌کنند.
  • از روغن های طبیعی استفاده کنید. موها را با روغن نارگیل یا جوجوبا ماساژ دهید.
  • داشتن برنامه‌ای مراقبتی و روتین موی خشک

درمان خشکی انتهای مو

سرهای دوشاخه مو را کوتاه کنید تا ظاهر بهتری داشته باشند و وزوزی نشوند. برای اینکه خشکی موها در نواحی انتهایی را رفع کنید، همیشه حواستان به کوتاهی پایین رشته‌ها و تارهای مو باشد.

خشکی مو

تفاوت موهای خشک و خشکی مو در چیست؟

موهای خشک معمولا موخوره پیدا می‌کنند و درخشندگی‌شان را از دست می‌دهند اما وقوع خشکی مو دلایل جدی‌تری دارد. این وضعیت نیاز به پیگیری دارد. چرا موها خشک شده‌اند؟ جلوه و زیبایی‌شان را از دست داده‌اند و آسیب‌پذیرتر از هر زمان دیگری هستند؟

برای کشف علت خشکی موها باید گاهی به پزشک متخصص در حوزه پوست و مو مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت ملاقات با پزشکان هم استفاده از سایت نوبت دهی اینترنتی دکتردکتر است.

درباره موهای خشک تجربه‌ای دارید؟ سوالی در ذهنتان باقی مانده است؟ ما را در جریان بگذارید تا در رسیدن به راه‌کار و پاسخ کمکتان کنیم.

منابع:

healthline.com

webmd.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر