درمان دل پیچه با روش‌های خانگی و پزشکی فوری

خلاصه این مقاله را بشنوید

مصرف داروی دل پیچه بدون نسخه، رژیم غذایی سالم و مصرف آب کافی، از موثرترین روش‌های درمان دل پیچه هستند. استراحت کافی، مصرف پروبیوتیک‌ها، کمپرس گرم، مصرف سرکه سیب، زنجبیل و مدیریت استرس به‌عنوان تکنیک‌های دیگر درمان خانگی دل پیچه و درمان فوری دل پیچه استفاده می‌شوند.

همچنین انواع داروهای ضدباکتری، ضد ویروس، ضدالتهاب و کاهش‌دهنده حرکات روده می‌توانند به تسکین علائم این بیماری کمک کنند. البته در کنار مصرف داروی بدون نسخه دل پیچه، تغییر سبک زندگی هم باعث بهبود دل پیچه می‌شود. هرچند که در شرایط وخیم‌تر، ممکن است کار به جراحی بکشد.

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر که مطالعه آن به 4 دقیقه زمان نیاز دارد، انواع روش‌های درمان دل پیچه را خواهید شناخت.

در انتها، اگر سوالی درباره علل ابتلا به دل پیچه و درمان فوری دل پیچه دارید، آن را در قسمت نظرات بنویسید. پزشک ما به آن پاسخ خواهد داد.

درمان دل پیچه

دل‌پیچه یا دل‌درد می‌تواند یک علامت شایع ناشی از عوامل مختلف باشد. دل‌پیچه اوقات بی‌ضرر است، اما گاهی می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به یک بیماری جدی‌تر باشد. از شایع‌ترین عوامل ایجادکننده دل پیچه می‌توان به سوءهاضمه، عفونت‌های گوارشی، مسمومیت غذایی و سندرم روده تحریک‌پذیر اشاره کرد. البته بیماری التهابی روده، سنگ کلیه، آپاندیسیت و استرس هم در ابتلا به دلپیچه نقش دارند.

به بیان مدرسه پزشکی هاروارد درباره نقش استرس بر دل پیچه،

زمانی که بدن فرد به دلیل داشتن استرس، واکنش جنگ یا گریز را تحریک می‌کند، هضم غذا کند شده یا حتی متوقف می شود تا بتواند تمام انرژی درونی خود را به سمت رویارویی با یک تهدید صرف کند. این پاسخ به استرس، با ایجاد اختلال در فرآیند گوارش، باعث درد شکم و سایر علائم اختلالات عملکردی دستگاه گوارش می‌شود.

در ویدیوی زیر، روش‌های درمان درمان دل پیچه و اسهال را توضیح داده‌ایم:

play-rounded-fill

روش‌های خانگی و پزشکی متنوعی برای برای درمان دل پیچه وجود دارد؛ در ادامه، به بعضی از آنها اشاره کرده‌ایم:

درمان دارویی دل پیچه

پزشک متخصص، برای درمان دارویی دلپیچه می‌تواند انواع مختلفی از داروها و قرص برای دل پیچه را تجویز کند. با شروع حرکات بیش ‌از حد و غیرارادی روده بزرگ و راست‌روده، نیاز بیمار، برای دفع مقدار کمی مدفوع افزایش می‌یابد. این وضعیت ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی ظاهر شود. انواع مختلفی از قرص دل پیچه و اسهال وجود دارند که می‌توانند به رفع مشکل شما کمک کنند:

نام دارو

دوز مصرفی برای کودکان

دوز مصرفی برای بزرگسالان

پپتوبیسمول

5 میلی‌لیتر هر 30 یا 60 دقیقه (حداکثر 4 دوز)

30 میلی‌لیتر هر 30 یا 60 دقیقه (حداکثر 8 دوز)

ایمودیوم

2 میلی‌گرم پس از هر بار اسهال (حداکثر 6 میلی‌گرم در روز)

ابتدا 4 میلی‌گرم، سپس 2 میلی‌گرم بعد از هر اسهال (حداکثر 16 میلی‌گرم در روز)

کولپیرامین

5 تا 10 میلی‌گرم 3 بار در روز

10 تا 20 میلی‌گرم 4 بار در روز

متوکلوپرامید

0.2 تا 0.1 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 3 بار در روز

10 میلی‌گرم 3 بار در روز

سایمیتیکون

20 میلی‌گرم 4 بار در روز

40 تا 125 میلی‌گرم چهار بار در روز

این قرص‌ها و داروها، باید تحت نظر پزشک و با تشخیص او تجویز شده و دوز مصرفی توسط این متخصص تعیین می‌شود. بنابراین تمام این مقادیر و دستور اصلی باید توسط دکتر گوارش ارائه شوند.

داروهای بدون نسخه دل پیچه

مصرف داروهای بدون نسخه برای درمان دل پیچه می‌توانند به سوزش معده، کاهش گازهای معده و روده و تسکین درد ناشی از دل پیچه کمک کنند. با اینکه این داروها را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید، در شرایط خاصی مثل درمان دل پیچه کودکان پایین 12 سال و درمان دل پیچه در بارداری، بهتر است با پزشک مشورت کنید. به موثرترین داروهای بدون نسخه دل پیچه در جدول زیر اشاره کرده‌ایم:

نام دارو

دوز مصرفی برای کودکان

دوز مصرفی برای بزرگسالان

دیفنوکسیلات

1.25 میلی‌‌گرم 3 تا 4 بار در روز

2.5 میلی‌گرم 4 بار در روز تا حداکثر 20 میلی‌گرم

ضداسیدها

براساس سن و وزن کودک طبق دستور روی بسته

طبق دستور روی بسته

بیسموت ساب‌سیترات

برای بالای 12 سال، 5 تا 10 میلی‌لیتر هر 8 ساعت

30 میلی‌لیتر حداکثر 8 دوز در روز

استامینوفن

براساس سن و وزن کودک طبق دستور روی بسته

500 تا 1000 میلی‌گرم هر هر 6 ساعت

عصاره نعناع

برای بالای سه سال، 1 تا 2 قطره

1 تا 2 قطره 3 بار در روز

بهترین راه برای درمان بیماری‌های گوارشی مراجعه به متخصص گوارش است. برای آگاهی از اهمیت نقش این متخصص در درمان دل پیچه، مطلب تخصص گوارش و کبد چیست را در مجله پزشکی دکتردکتر مطالعه کنید.

درمان خانگی دل‌پیچه

به کمک برخی روش‌‌های درمان دل پیچه خانگی، می‌توان آن را تسکین داد. گاهی مشکلات دل پیچه با استفاده از روش‌های ساده مانند استراحت و تغذیه سالم، به سرعت بهبود می‌یابد. با استفاده از این درمان‌های طبیعی، می‌توانید بدون نیاز به داروهای شیمیایی دل پیچه خود را درمان کنید.

درمان خانگی دل‌پیچه در بزرگسالان

برای درمان دل پیچه بزرگسالان، می‌توان از روش‌های مختلف و البته تقریبا از هر مواد غذایی بدون محدودیت، استفاده کرد. در ادامه، به اثرگذارترین روش‌های درمان خانگی دل پیچه در بزرگسالان پرداخته‌ایم:

  • استراحت و هیدراتاسیون؛ به بدن خود زمان کافی برای بهبودی داده و از فعالیت‌های شدید خودداری کنید. همچنین، نوشیدن مایعات فراوان برای جلوگیری از کم‌آبی بدن بسیار مهم است. آب، آب‌میوه‌های رقیق شده و چای‌های گیاهی مانند نعناع یا بابونه گزینه‌های درمان خانگی مناسبی هستند. از نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی که می‌توانند علائم را تشدید کنند، خودداری کنید.
  • رژیم غذایی سالم؛ یکی از رژیم‌های غذایی مناسب برای درمان دل پیچه، رژیم غذایی برت است. این رژیم غذایی شامل موز، برنج، نان تست و سیب‌زمینی بوده که ملایم و کم‌چرب هستند و به هضم آسان غذا کمک می‌کنند. همچنین ماست ساده، سوپ مرغ بدون چربی و کم‌نمک و بیسکوییت بدون چربی را نیز به رژیم غذایی خود بیافزایید. البته برای درمان دل پیچه، باید از غذاهای چرب، سرخ شده، تند، پرادویه، اسیدی و محرک معده خودداری کنید. همچنین، در این دوران، مصرف لبنیات، کافئین، الکل و نوشیدنی‌های گازدار علائم دل پیچه را شدیدتر خواهند کرد.
  • نوشیدن دمنوش برای دل پیچه و اسهال؛ جوشیده ریحان و زنجبیل یکی از بهترین راه‌های کنترل دل‌پیچه و حتی اسهال است.
  • درمان دل پیچه با عسل؛ ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل با آب جوش، اثر بسیاری روی درمان دل‌پیچه دارد.
  • کمپرس گرم؛ استفاده از کمپرس گرم روی شکم می‌تواند به شل شدن عضلات و تسکین درد کمک کند. چندین بار در روز، یک حوله گرم یا پد گرم‌کننده را به مدت 20 دقیقه روی شکم خود قرار دهید.
  • داروهای بدون نسخه؛ داروهای بدون نسخه با کاهش حرکات روده می‌توانند علائم اسهال را بهبود دهند. همچنین تسکین درد و التهاب ناشی از دل‌پیچه به کمک مسکن‌ها و ضدالتهاب‌ها انجام می‌شود.

اگر علائم دل‌پیچه بزرگسالان با وجود این درمان‌های خانگی شدیدتر شد یا علائم دیگری مانند تب، استفراغ خونی یا اسهال خونی را مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان دل پیچه با رژیم غذایی برت

درمان خانگی دل‌پیچه کودکان

دل‌پیچه در کودکان می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند عفونت ویروسی، حساسیت غذایی، یبوست یا بلعیدن اجسام خارجی باشد. در ادامه به موثرترین درمان خانگی دل پیچه کودکان پرداخته‌ایم:

  • استفاده از مایعات فراوان مانند ORS (محلول جایگزین الکترولیت) یا آب‌میوه‌های رقیق شده برای جلوگیری از کم‌آبی
  • ادامه شیردهی مکرر در کودکان شیرخواره به دلیل وجود آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر برای مبارزه با عفونت
  • استفاده از سیب‌زمینی پخته، سس سیب و ماست ساده به دلیل ملایم بودن این غذاها جایگزینی مناسب آن‌ها برای جبران مایعات از دست رفته
  • شل شدن عضلات و تسکین درد ناشی از استفاده از کمپرس گرم روی شکم کودک
  • دفع گاز و کاهش ناراحتی در اثر ماساژ آرام شکم کودک در جهت عقربه‌های ساعت

درمان‌های خانگی دل پیچه برای کودکان کمی با بزرگسالان متفاوت است؛ زیرا آ‌ن‌ها از سیستم گوارشی حساس‌تری برخوردارند.

درمان خانگی دل‌پیچه در بارداری

دل‌پیچه در دوران بارداری، می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی، یبوست یا حساسیت غذایی باشد. با این حال، به دلیل حساسیت دوران بارداری، گزینه‌های درمان خانگی برای زنان باردار محدودتر بوده و شامل موارد زیر می‌شود

  • استراحت کافی؛ تسکین علائم دل پیچه با استراحت کافی
  • غذاهای ساده؛ مصرف غذاهای ساده و کم‌چرب مانند برنج، نان تست و سیب‌زمینی پخته و اجتناب از غذاهای تند، چرب و پرادویه
  • جلوگیری از کم‌آبی؛ نوشیدن مایعات فراوان همچون آب، آب نارگیل یا آب‌میوه‌های رقیق‌شده برای جلوگیری از کم‌آبی بدن
  • گرمای ملایم؛ قرار دادن یک حوله گرم یا پد گرم‌کننده داخل یک حوله نازک به مدت 15 دقیقه روی شکم برای شل شدن عضلات و تسکین درد

زنان باردار بهتر است برای استفاده از هرگونه درمانی، با پزشک خود مشورت کنند.

درمان خانگی دل‌پیچه و اسهال

دل‌پیچه همراه با اسهال، یک مشکل شایع گوارشی‌ست که از عوامل مختلفی مانند مسمومیت غذایی، عفونت ویروسی یا باکتریایی نشات می‌گیرد. درمان‌های خانگی ذکر شده در بخش‌های قبل برای بزرگسال، کودکان و زنان باردار (با احتیاط در دوران بارداری) قابل اعمال هستند. با این حال، در صورت همراهی دل‌پیچه با اسهال، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • محلول ORS؛ استفاده از محلول ORS یا همان محلول جایگزین الکترولیت برای جبران مایعات و الکترولیت‌های دفع شده با اسهال
  • پروبیوتیک‌ها؛ مصرف پروبیوتیک‌ها برای کمک به برقراری تعادل باکتری‌های روده و کاهش مدت زمان اسهال
  • مصرف برخی مواد غذایی؛ مانند جبران الکترولیت از دست رفته با دریافت پتاسیم موجود در موز، سفت شدن مدفوع به دلیل کم‌فیبر بودن برنج سفید و تعادل باکتری‌های روده و کاهش اسهال به دلیل پروبیوتیک‌های موجود در ماست
  • اجتناب از تحریک دستگاه گوارش؛ خودداری از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده، لبنیات و نوشیدنی‌های کافئین‌دار و الکلی

در صورت اسهال شدید و طولانی (بیش از 2 روز) و اضافه شدن علائمی مانند تب بالا، استفراغ خونی یا درد شدید شکم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

فرد در حال مصرف محلول ors برای جبران مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته، یکی از روش‌های درمان دل پیچه
فرد در حال مصرف محلول ors برای جبران مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته، یکی از روش‌های درمان دل پیچه

درمان دل‌پیچه و حالت تهوع در خانه

برخی درمان‌های کمتر شناخته شده نیز می‌توانند به تسکین دل‌پیچه و تهوع در خانه کمک کنند. در ادامه، به معرفی این روش‌ها پرداخته‌ایم:

  • مصرف چای آویشن یا ماساژ شکم با روغن آویشن؛ شل شدن عضلات روده و تسکین درد و گرفتگی شکم به دلیل خواص ضدالتهاب و ضداسپاسم آویشن
  • یک قاشق سرکه سیب همراه با آب قبل از غذا؛ کمک به هضم غذا و تسکین نفخ و سوءهاضمه به دلیل خواص اسیدی سرکه سیب
  • جویدن دانه‌های زیره یا افزودن آن به غذا؛ کمک به هضم غذا و تسکین نفخ و درد شکم ناشی از دل پیچه
  • 15 تا 20 دقیقه حضور در حمام گرم؛ کمک به آرامش عضلات، تسکین درد و ناراحتی ناشی از دل‌پیچه و تهوع
  • انجام یوگا و مدیتیشن؛ کاهش استرس و اضطراب و بهبود علائم دل پیچه

امکان تداخل برخی از درمان‌های خانگی با داروهای مصرفی وجود دارد. قبل از بکارگیری هرگونه درمان جدید، با پزشک مشورت کنید.

کدام مواد غذایی برای درمان دل پیچه مناسب است؟

رژیم غذایی مناسب، نقش مهمی در بهبود دل‌پیچه و علائم آن دارد. اگر دغدغه شما هم این است که «برای دل پیچه چی بخوریم خوبه؟»؛ در ادامه، به غذاهای مفید برای درمان دل‌ پیچه اشاره کرده‌ایم:

  • موز؛ موز به دلیل داشتن پتاسیم، الکترولیت مهمی است که به جایگزینی مایعات از دست رفته در اثر دل ‌پیچه و اسهال کمک می‌کند. همچنین، موز به دلیل داشتن فیبر در هضم غذا نقش دارد.
  • برنج سفید؛ برنج سفید یک غذای ملایم و کم‌فیبر بوده که به سفت شدن مدفوع کمک کرده و برای بهبود دل‌پیچه همراه با اسهال موثر است.
  • سیب‌زمینی پخته؛ سیب‌زمینی پخته، یک غذای ملایم و ساده بوده که به هضم غذا کمک می‌کند.
  • ماست ساده؛ ماست ساده حاوی پروبیوتیک‌هایی‌ست که باعث برقراری تعادل باکتری‌های روده شده و به درمان دل‌ پیچه همراه با اسهال کمک می‌کند.
  • سوپ مرغ بدون چربی و کم‌نمک؛ سوپ مرغ، غذای گرم و مایعی‌ست که به تامین مایعات بدن و الکترولیت‌ها کمک می‌کند. همچنین، این غذا به دلیل داشتن مواد مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی خواهد شد.

رژیم غذایی مناسب، نقش بسیار مهمی در درمان دل پیچه و تسکین علائم این بیماری خواهند داشت.

درمان قطعی دل‌پیچه

برای یافتن درمان قطعی دل پیچه، باید علت ایجاد کننده دل‌پیچه شناسایی شود. علل ابتلا به دل پیچه، از مسمومیت غذایی تا عفونت ویروسی و استرس، متنوع هستند. پزشک با بررسی سابقه پزشکی و معاینات دقیق، علت بیماری را تشخیص داده و سپس شروع به درمان دل پیچه می‌کند. در ادامه، به رایج‌ترین درمان‌های قطعی دل پیچه پرداخته‌ایم:

  • مصرف انواع داورهای ضدباکتری، ضدویروس، ضدالتهاب و تنظیم‌کننده حرکات روده
  • تغییر در رژیم غذایی مانند پرهیز از غذاهای چرب و تند
  • استفاده از درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی، ماساژ یا مدیتیشن برای آرامش عضلات شکم و مدیریت استرس
  • مصرف غذاهای سالم، کم‌چرب، کم‌نمک و تقویت‌کننده سیستم ایمنی

در صورت دل‌پیچه شدید، اسهال خونی، تب بالا یا درد شکم غیرقابل تحمل، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مشاوره تلفنی و متنی با دکتر گوارش و کبد

درمان فوری دل‌پیچه

دل‌پیچه با علائمی همچون درد، تهوع، اسهال و استفراغ، کیفیت زندگی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در ادامه، به روش‌های درمان فوری دل پیچه اشاره کرده‌ایم:

  • نوشیدن مایعات فراوان؛ به خصوص آب، آب‌میوه رقیق شده و چای‌های گیاهی، برای جبران کم‌آبی کم‌آبی ناشی از اسهال و استفراغ و جلوگیری از ابتلا به ضعف، سرگیجه و سردرد
  • رژیم برت؛ آرامش دستگاه گوارش و کاهش علائم دل‌پیچه به دلیل مصرف موز، برنج، نان تست و سیب‌زمینی، غذاهای ساده و کم‌چربی با هضم آسان
  • استراحت؛ استراحت کافی به بدن برای غلبه بر دل‌پیچه و التیام
  • داروهای بدون نسخه؛ مانند لوپرامید برای کاهش حرکات روده، ایبوپروفن و استامینوفن با خواص تسکین درد و ضدالتهاب و دایمیتیکون برای کاهش نفخ و گاز معده
  • کمپرس گرم؛ شل شدن عضلات روده و کاهش اسپاسم در اثر قرار دادن کمپرس گرم بر روی شکم
  • اجتناب از مصرف غذاهای محرک؛ مانند غذاهای چرب، تند، پرادویه و اسیدی
  • مصرف غذاهای کم‌حجم؛ مصرف وعده‌های غذایی کوچک و مکرر، به جای وعده‌های غذایی بزرگ
  • جویدن کامل غذا؛ هضم آسان‌تر غذا در صورت خوب جویدن آن
  • مصرف چای یا مکمل‌های زنجبیل؛ تسکین درد و ناراحتی معده به دلیل خاصیت ضدالتهاب و ضداسپاسم زنجبیل
  • پروبیوتیک‌ها؛ کمک به هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم اسهال ناشی از دل‌پیچه در اثر مصرف مکمل‌های پروبیوتیک یا ماست حاوی پروبیوتیک

در صورت عدم کارایی این روش‌ها در درمان دل پیچه، به ارزیابی‌های تخصصی و مراقبت‌های پزشکی نیاز خواهید داشت.

استفاده از کمپرس گرم برای درمان دل پیچه
فرد مبتلا به دل پیچه، از کمپرس آب گرم برای درمان دل پیچه، آرامش عضلات روده و کاهش اسپاسم استفاده می‌کند.

برای درمان دل ‌پیچه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هرگاه برای درمان دل پیچه از انواع روش‌های درمان خانگی دل پیچه و درمان فوری دل پیچه استفاده کردید و علائم آن تسکین نیافت، باید به دکتر گوارش مراجعه کنید. گاهی نه‌تنها علائم تسکین نمی‌یابند، بلکه علائم دیگری همچون تب بالا، استفراغ و اسهال خونی هم به سایر علائم اضافه می‌شود. در این صورت، فرد به ارزیابی‌های تخصص‌تر و مراقبت‌های پزشکی نیاز خواهد داشت.

اگر با علائم دل پیچه مواجه هستید و باید به دکتر گوارش در شهر خود مراجعه کنید، می‌توانید به کمک سایت دکتردکتر نوبت دکتر گوارش خود را ثبت کنید. مثلا در شهر کرمان، می‌توانید از بین 10 دکتر گوارش کرمان پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای این کار، پس از ورود به سایت دکتردکتر، از قسمت تخصص‌ها، تخصص گوارش و سپس شهر خود را بیابید. فهرستی از بهترین دکترهای گوارش فعال در شهر شما، پیش روی شما خواهد بود. وارد پروفایل دکتر گوارش مورد نظر خود شده و نوبت دکتر گوارش خود را قطعی کنید.

منابع:

nhs.uk

webmd.com

سوالات متداول درمان دل پیچه

بله، آبلیمو به هضم غذا کمک کرده و تسکین دل پیچه ناشی از سوءهاضمه را باعث می‌شود.

بله. نعناع به آرامش عضلات معده و کاهش دل پیچه کمک می‌کند.

با حذف غذاهای چرب، تند و ایجادکننده نفخ می‌تواند از دل پیچه پیشگیری کرد.

عسل به دلیل خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی خود به تسکین دل پیچه کمک می‌کند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
901 نظرات
  1. بخشی می گوید

    سلام وقت بخیر ۲۳ سالمه صبح که بیدار شدم روزه داشتم ، تا الان که افطار هم کردم باز دلپیچه دارم و کمی اسهالم نمیدونم چرا ،قرص بدون نسخه چی بخورم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شرح حال و معاینه دقیق لازمه
      به پزشک عمومی مراجعه کنید

  2. ماری می گوید

    سلام روز بخیر ، ببخشید من ی مدتی هست ک متاسفانه صبح ها با دل درد بیدار میشم و بعد از اون هم دلپیچه دارم طوری ک ی چند ساعتی دلپیچه همراهم هست تا با عرق نعنا و سنجد آرومش کنم دیگه خسته شدم واقعا ادم پر خوری هم نیست حتی خیلی شبا اول شب شام میخورم یا شام نمیخورم اصلا ولی هر روز دلپیچه همراه من هست میخواستم ببینم مشکل منو با این توصیفات میتونید تشخیص بدید و ایا درمانی داره ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      با توجه به تداوم دلپیچه و شدت علایم جهت معاینه به متخصص داخلی مراجعه کنید

  3. پارسا می گوید

    سلام من چند روز پیش یه ساندویش خوردم و بعدش تو گرما بودم حالم بد شد حتی به استفراغ و بیمارستان هم رسید اون بهم هیوسین دادن از اون موقع 2 روز میگذره اما هنوز دلدرد دارم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نیاز به معاینه مجدد و تجویز دارو هست
      به پزشک عمومی مراجعه کنید

  4. سلمان می گوید

    بعضی اوقات دل پیچه شدیدی میگیرم طوری که اسهال میگیرم که ابکی و حبابدار میشه چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عللی همچون برهم خوردن فلور نرمال باکتریایی، سندرم روده تحریک پذیر ،آلرژی های غذایی وعفونت گوارشی و…مطرحند
      باید ازمایش مدفوع و خون بدهید ،و به متخصص داخلی مراجعه کنید

  5. ملی می گوید

    سلام مامانم سابقه کولیت داره و به طور ناگهانی دل درد و دلپیچه گرفت که به استفراغ منجر شد ولی هنوز دل درد شدید داره چه کار باید بکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید به اورژانس بیمارستان یا فورا به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  6. Atrisa می گوید

    سلام من چند هقته ای هیت که دل پیچه ی شدید دا م هرکاذم میکنم خوب نمیشه چیکار کنم،خیلی اذیتم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید معاینه شین و ازمایش مدفوع و… بدهید
      عللی همچون عفونت گوارشی، التهاب، برهم خوردن فلور نرمال باکتریایی دستگاه گوارش و…مطرح هست
      به متخصص داخلی مراجعه کنید

  7. سعیده می گوید

    سلام
    من ی خانم۳۲ساله هستم الان حدودچندسال میشه هرچی میخورم معدم نفخ میکنه باعث بروزیوبوست میشه بعضی موقعااوایل رفتم دنبالش داروبهم دادن تازمانیکه دارومیخورم ی مقداربهترشده بودم ولی باز شروع میشدمعدم مدام دچارنفخ دایماپرگازه ک این داستان زمانیکه جایی میرم بین چندنفرمدام ناراحتم میکنه گاهی اوقات دست خودم نیست ویهواتفاق ناخوشایندی برام میافته ک کلی خجالت میکشم گاهی اوقات توشکمم ک دردداره صدای زیادی توشکمم داره ازداروهای خونگی هم ک استفاده کردم درمان خاصی نگرفتم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست عزیز
      بهتر است پرهیز غذایی داشته باشین خصوصا مواد غذایی نفاخ مثل حبوبات و سبزیجات خام
      همچنین میتوانید از پروبیوتیک ها مثل ماست پروبیوتیک، قرص لاکتوفم روزی یکی به مدت یک ماه استفاده کنید
      گاهی موارد درمان آنتی بیوتیکی لازم است
      توصیه من این هست جهت درمان به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  8. مینا می گوید

    عالی

  9. نازنین محمدی می گوید

    عالی بود

  10. Parsa می گوید

    سلام وقتتون بخیر من مواقعی که عصبی میشم یا خیلی استرس دارم معده درد میگیرم و یکمم بی اشتها میشم بنظرم معده عصبی دارم و اینکه پیگیری نکردم تا الان که چی بخورم
    الانم چند روزه که معده و شکمم درد میکنه حس ضعف دارم ولی وقتی میخام چیزی بخورم اشتها ندارم خیلی بی حالم و بی انرژی چه چیزی تجویز میکنین برای معده درد و وضعیت الانم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بی اشتهایی از جمله علایمی است که نیاز به معاینه دارد
      جهت بررسی به متخصص داخلی مراجعه کنید

  11. ... می گوید

    سلام من28سالمه و تو خانواده پدریم عموم سرطان پروستات داشته ک دوتادختراش سرطان مثانه و رحم داشتند که فوت کردند. عمه ام سرطان رحم داشت ک فوت کرد
    پدرخودم ب دلیل سرطان معده فوت کرده میخواستم بدونم معده ارث میبره وباید چکار کنیم؟!؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بسته به سن پدرتون هنگام ابتلا به سرطان معده، غربالگری توسط اندوسکوپی و کولونوسکوپی شروع میشود.
      به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  12. مهرو می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من ۱۶ سالمه نزدیکه ۶ ماهی میشه که هر غذایی میخورم دل پیچه،نفخ،یبوست، حالت تهوع میاد سراغم
    شکمم خیلی صدا میده و درد میکنه و اینکه هرچی میخورم حتی چای هم نفخ میکنم منم از ترس نمیتونم توی مدرسه یا جایی میرم چیزی بخورم
    چیکار باید بکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      جهت معاینه به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  13. آرمان .. می گوید

    سلام وقت بخیر ؛ ۲۱ سالمه حدود ۷ ماهی میشه که وقتی غذا میخورم شکمم سفت میشه دستشوییم هم نمیاد نمیتونم غذا بخورم چون بالا میارم وزنم اومده پایین خیلی؛ دکتر هم رفتم آزمایش هم دادم (آندوسکوپی و کولونوسکوپی) ولی دکتر گفت چیزیت نیست و همش از اعصاب هست واقعاً موندم چکار کنم من هم ورزش میکنم هم مایعات زیادی مصرف میکنم دیگه نمی‌دونم چکار کنم منو از کار و زندگی انداخته لطفاً اگر راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم

  14. آرمان می گوید

    سلام وقت بخیر ؛ ۲۱ سالمه حدود ۷ ماهی میشه که وقتی غذا میخورم شکمم سفت میشه دستشوییم هم نمیاد نمیتونم غذا بخورم چون بالا میارم وزنم اومده پایین خیلی؛ دکتر هم رفتم آزمایش هم دادم (آندوسکوپی و کولونوسکوپی) ولی دکتر گفت چیزیت نیست و همش از اعصاب هست واقعاً موندم چکار کنم من هم ورزش میکنم هم مایعات زیادی مصرف میکنم دیگه نمی‌دونم چکار کنم منو از کار و زندگی انداخته لطفاً اگر راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای رفع علایمتون دارویی تجویز نشده؟

  15. سیدعلی اصغر میری می گوید

    با سلام من چند هفته ای هست گاه گاه دل پیچه و گاهی دل درد میگیرم فقط همین نه اسهال دارم نه یبوست و نه اشتهام کم شده قرص سرترالین و پروپرانولول و آلپرازولام هم مصرف میکنم حدود دوماهه که مصرف میکنم ممنون میشم چنانچه بنده رو راهنمایی بفرمایید چون گاهی اوقات خیلی زجر آوره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر اسهال، یبوست، کاهش وزن، زردی پوست ندارین
      میتونین قرص لاکتوفم روزی یکی تا یک هفته بخورید و درصورت عدم بهبود به متخصص داخلی مراجعه کنید

  16. یاسمن افشین تبار می گوید

    تشکر از مطالب مفید شما.بسیار جامع و مفید بود.سپاس

  17. مریم می گوید

    سلام من بعد اینکه غذا میخورم روده هام همیشه صدا می‌دهند چه گرسنه باشم چ سیر.. چیکار کنم روده هام سروصدا نکنن؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتر است پرهیز غذایی داشته باشین خصوصا مواد غذایی نفاخ مثل حبوبات و سبزیجات خام
      همچنین میتوانید از پروبیوتیک ها مثل ماست پروبیوتیک، قرص لاکتوفم روزی یکی به مدت یک ماه استفاده کنید
      گاهی موارد درمان آنتی بیوتیکی لازم است اگر با موارد فوق خوب نشدین به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  18. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید
    من حدود ۲ ۳ هفتس دل پیجه و اسهال دارم ک زیاد شدید نیست کم شده الان روزی ۳ بار یا بیشتر بشه ۵ بار و دل پیجه دارم رفتم دکتر بهم میترانیدازول و یدونه امپول تجویز کرد به خاطر امپول تا ۳ روز خوب بودم بعدش دوباره شروع شده و وقتی ک زیاد دل پیجه دارم گاهی ناحیه های اطراف شکمم سفت میشه و دست میزنم درد میگیره و یا ناحیه پایینی شکمم درد میکنه بعضی وقتا و قبلن مدفوعم سبز شده بود ولی درست شد ولی دل پیجه و اسهال ک زیاد نیس تموم نمیشه اصلا دکترم گفتم گفتن چیزی نیست ۱۷ سالمه نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مترونیدازول رو تا یک هفته مجدد بخورید هر ۸ ساعت
      قرص لاکتوفم روزی یکی بخورید
      اگر خوب نشدین ازمایش مدفوع لازمه

  19. آراز می گوید

    سلام وقت بخیر
    من چند ماهی هست اکثرا دل پیچه همراه با اسهال دارم ، فکر میکردم مشکل فقط لبنیات هست اما چند وقت هست که تقریبا با کوچکترین چیزی دو سه روز درد دارم که از قرص دی‌سیکلومین و هیوسین هم استفاده میکنم اما تاثیری نداره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شرح حالتون و طول کشیدن چند ماهه علایم، ازمایش لازمه
      جهت بررسی به فوق” تخصص گوارش مراجعه کنید

  20. راض می گوید

    سلام ووقت به خیر
    من خانمی 30ساله هستم
    چندوقتی هست که هرچی میخورم احساس معده درد وباددر شکمم میکنم
    وحتی میل به غذام کم شده
    بیشتراوقات یا احساس دلپیچه دارم ویایبوست
    لطفا راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      تا ۲ هفته قرص پنتوپرازول ۴۰ میلی صبح ناشتا
      شربت منیزیوم هیدروکساید بعد از ناهار و شام یک قاشق
      مصرف کنید و درصورت عدم بهبود به فوق” تخصص گوارش مراجعه کنید

  21. علی پپپ می گوید

    سلام مدتیه بعد از خوردن غذایی مثه کشک بادمجان چرب یا پیتزا سر صبح یا اخیر قرمه گوسفندی دچار دلدرد شدید میشم..دلیل و درمان چیه ؟ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      غذای چرب سبب ریفلاکس اسید میشه
      از خوردن غذای چرب پرهیز کنین و یا بعدش شربت آلمینیوم ام جی بخورید یک قاشق
      در صورت عدم بهبود جهت معاینه به فوق” تخصص گوارش مراجعه کنید

  22. رضا خورشیدی می گوید

    سلام.ببخشید ۱۴ سالگی طحال منو درآوردن در اثر تصادف،الان هر چند وقت یه بار دلپیچه شدید میگیرم.میشه بفرمایید دلیل میتونه باشه یا نه؟و این که درمانش چیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر بعیده ارتباطی داشته باشه و معاینه لازمه

  23. محمد می گوید

    سلام من دل پیچه اکثر صبح میگیرم اول از خواب بیدار میشم ارومم بعد میرم مدرسه شدید دل پیچه میگیرم اول صبح دستشوییم نمیاد وقتی میرم مدرسه اتفاق میفته

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایمتون به سندرم روده تحریک پذیر میخوره
      قرص فمی لاکت روزی یکی بخورید
      در صورت عدم بهبود به متخصص” داخلی مراجعه کنید

  24. مریم می گوید

    درود و عرض ادب خدمت شما
    من ۴۰ سالمه از صبح که بیدار شدم ببحال هستم رفتم سرم زدم از بیحالیدراومدم دکتر گفت مسموم شدم از امروز صبح از شدت دل پیچه های شدید بیدار شدم دل پیچه های شدید دارم ،لحظه ای قطع نشده سر دلم به شدت احساس درد می کنم وهمراه اسهال هست قرص های مترونیدازول و دیسکلومین خوردم هیچ تاثیری نداره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علایمتون به گاستروانتریت ویروسی میخوره که اخیرا شایع شده

  25. حسین خالدیان می گوید

    سلام دکتر
    جوانی ۳۱ ساله ام که از دو روز پیش شکم درد دارم غذا .آب یا هر چیزی دیگه ای که میخورم درد به سراغم میاد اگه ممکنه جواب بدید ممنون میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شرح حالتون ناقصه
      شرح حال و معاینه دقیق لازمه
      به پزشک” عمومی مراجعه کنید

    2. فاطمه می گوید

      سلام خانمی ۴۶ ساله ام من تقربیا بیشتر موقعی ها اسهال هستم آزمایش دادم گفتن هلیکوباکتری داری اما خوب نمی شوم گوشت می خورم بدتر میشوم مخصوصا گوشت مرغ
      تازگیها دل دردم بیشتر شده

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        با چه ازمایشی وجود اچ پیلوری مسجل شده؟
        چون در برخی موارد ig G چک میشود که میتواند تا ماه ها بالا بماند اما نشانخ ابتلای قبلی هست و نشانه درگیری فعلی نیست

  26. نازلی می گوید

    سلام دکتر، وقت بخیر
    دختر ۲۹ ساله ام، تقریبا یک ماه میشه فقط موقع صبح که بیدار میشم نفخ دارم و چیزی مثل ترکیدن حباب تو شکمم حس میکنم، صدایی نداره ولی ترکیدنشو خودم حس میکنم، دل پیچه و تهوع و باد شکم و چیزای دیگه ندارم. ماست و آب یخچال زیاد میخورم نمیدونم بخاطر سردی رفتن بدنمه یا علتش چیز دیگه اس، لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      قرص لاکتوفم روزی یکی بخورید تا ۳ هفته

  27. بهار می گوید

    سلام دکتر حالتون خوبه وقتتون بخیر . آقایی دکتر یا خانم دکتر . من یه دختر ۲۹ ساله هستم چند روزی دل درد دارم و حالت تهوع هم دارم هر چیم غذا میل میکنم گلاب به روتون بالا میارم . میشه کمکم کنید از چیه .

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز از عفونت گوارشی ویروسی باید بررسی شین

  28. حسنا می گوید

    سلام
    15 سالمه
    دو شب پیش که سوسیس خوردم از همون شب دل درد و اسهال داشتم و شبش بالا آوردم ولی بازم دل پیچه رو داشتم
    شب پیش هم اونقد دل پیچم شدید بود که تا 5 صبح نتونستم بخوابم
    و اینکه کلا شبا دل پیچه میاد سراغم و صبا دردی ندارم
    ببخشید ولی شکمم خیلی باد داره و اگه باد معده خارج نشه دل درد میگیرم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر علایمتون بهبود پیدا کرده و فقط باد و نفخ مونده، ضمن عدم مصرف میوه و سبزیجات خام، قرص لاکتوفم روزی یکی بخورید

  29. علی عابد می گوید

    باسلام.۳۷سالمه .مرد هستم الان حدودا یک سال میشه هر یکی دوماه یکبار حدودا ۱۰روز دل درد و شکم درد شدید میشم .بعد از حدودا ۱۰روز کلا خوب خوب میشم باز تا سری بعد .سونوگرافی رفتم از تمام اعضاشکم ودکتر گفت هیچ مورد خاص و مشکوکی نیست .ولی دل دردم خوب نشد .در طول روز ۳الی۴دفعه میگیره هردفعه هم ۲ساعت بطوری که امان آدم میبره .میشه لطف کنید راهنمایی کنید بنظرتون علت چی میتونه باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتره جهت انجام آندوسکوپی و یا کولونوسکوپی با فوق” تخصص گوارش مشورت کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر