دندان عقل چیست؟ اگر دندان عقل را نکشیم، چه می‌شود؟

دندان عقل چیست و اصلا چرا درمی‌آید؟ دندان‌های عقل یا آسیای سوم آخرین مجموعه دندان‌های بالغ شما هستند. این دندان‌ها در سنین ۱۷ تا ۲۵سالگی می‌رویند. بسیاری از افراد باید برای جلوگیری از درد، عفونت و سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان، دندان‌های عقلشان را بکشند. برای بررسی وضعیت آخرین دندان‌هایی که در دهانتان می‌رویند، باید به متخصص دهان و دندان مراجعه کنید. در این مقاله هم اطلاعات خوبی درباره دندان‌های مذکور برایتان فراهم کرده‌ایم.

دندان عقل چیست و چه انواعی دارد؟

دندان‌های عقل آخرین مجموعه دندان‌های هر فرد بالغ هستند و در بخش انتهایی و عقب دهان قرار دارند. گاهی اوقات، دندان عقل به درستی رشد می‌کند و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد. اما اغلب، تا حدی یا به طور کامل در لثه یا استخوان فک شما گیر می‌کند و به حالت طبیعی و بی‌دردسر نمی‌روید.

در چنین حالتی، بروز عفونت، حفره، بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان قوت می‌گیرد. برای همین است که بسیاری از دندانپزشکان معتقدند که کشیدن دندان عقل راه‌کار خوبی است.

 بعضی از افراد دندان عقل ندارند. مطالعه‌ای تحقیقاتی نشان داده که حدود ۵۳درصد از جمعیت، دست‌کم یک دندان عقل دارند و برخی افراد اصلا دندان عقل در نمی آورند.

ما واقعا به دندان عقل خود نیاز نداریم. در واقع، بیشتر دندانپزشکان هم  معتقدند که این دندان کاربردی ندارد. رژیم غذایی اولیه اجدادمان شامل بسیاری از گیاهان خام، آجیل‌ها و گوشت‌های سفت بوده است.

 دندان عقل برای آسیاب‌کردن این غذاها و هضم مناسب ضروری بوده است. امروز، امکانات تغذیه و شکل خوراک متفاوت از قبل شده است. شکل فک و آرواره‌ها هم تغییر کرده و آرواره‌هایمان کوچکتر شده‌اند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در دهان خود فضای کافی برای رشد دندان عقل ندارند.

دندان عقل چیست

انواع دندان عقل

۴ نوع دندان عقل نهفته وجود دارد:

  • نهفتگی مزیال؛ این نوع دندان عقل به سمت جلوی دهان زاویه دارد.
  • نهفتگی عمودی؛ موقعیت دندان عقل طبیعی و قائم است.
  • دندان عقل افقی؛ دندان به صورت خوابیده به پهلو قرار دارد.
  • دندان عقل دیستال؛ زاویه دندان عقل به سمت عقب دهان است.

هر چهار نوع نهفتگی دندان عقل را می‌توان با کشیدن دندان آسیب‌دیده به منظور تسکین علائم و حفظ سلامت دهان درمان کرد.

دندان عقل از چه سنی شروع به رشد می‌کند؟

دندان عقل معمولا در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که گاهی دندان‌های عقل به طور کامل در لثه یا استخوان فک نهفته می‌شوند. در واقع، ممکن است که وجود داشته باشند اما دیده نشوند.

علائم رویش دندان عقل چیست؟

رویش دندان عقل با چند نشانه همراه است:

  • قرمزی یا تورم در لثه‌ها، پشت آخرین دندان‌های آسیا.
  • درد یا حساسیت فک.
  • درد صورت، به دلیل فشارآوردن دندان عقل به اعصاب.
  • لکه‌های سفید پشت آخرین دندان‌های آسیا. این لکه‌ها احتمالا بالای دندان‌های جدید به وجود می‌آیند.

عوارض دندان عقل چیست؟

برخی از افراد به دلیل دندان عقل نهفته یا دندان عقلی که به درستی رویش نکرده است، دچار عوارضی می‌شوند. این عوارض ممکن است، شامل موارد زیر باشد:

  • درد دندان عقل
  • عفونت دندان عقل
  • ایجاد حفره‌ها
  • بیماری لثه
  • تورم غدد لنفاوی
  • آسیب به دندان‌های مجاور
  • ایجاد کیست‌ها و تومورها

درد دندان عقل چگونه است؟

با بیرون‌آمدن دندان عقل، به دندان‌های اطراف فشار وارد می‌شود. گاهی فشار دندان عقل دندان‌های دیگر را جابه‌جا می‌کند. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی در فک شود و علائمی مانند درد، تورم و سفتی به وجود بیاورد. چنین چیزی باز و بسته‌کردن فک و حتی تنفس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

حتما باید دندان عقل را بکشید؟

نه همیشه. اگر دندان عقل به طور طبیعی در می‌آید و مشکلی ایجاد نمی‌کند، ممکن است نیازی به کشیدن نباشد. اما اگر دندان عقل شروع به ایجاد درد یا حساسیت کند، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

کشیدن دندان عقل چگونه است؟

کشیدن دندان عقل بهترین راه برای رهاشدن از عوارض ناخوشایند آن است. بهبودی پس از کشیدن دندان عقل معمولا در حدود یک هفته طول می‌کشد. جراح فهرستی از دستورالعمل‌های بعد از عمل را هم به شما می‌دهد تا در طول نقاهت راحت باشید.

برخلاف سایر دندان‌ها، دندان عقل عملکرد زیادی ندارند. بنابراین، پس از حذفش، مشکلات زیادی رخ نمی‌دهد. دندان عقل سالم نیازی به جراحی و کشیدن ندارد. اگر این دندان مشکلی ایجاد نمی‌کند و سالم است، نباید به آن دست بزنید.

گاهی برای ارتودنسی‌کردن هم نیاز به کشیدن دندان‌های عقل پیش می‌آید. با این کار، فضای کافی برای مرتب‌کردن دندان‌ها ایجاد می‌شود. این موضوع در گروی تشخیص دندانپزشک است و شاید نیازی به کشیدن دندان عقل نباشد.

بهترین زمان کشیدن دندان عقل

امکان کشیدن دندان عقل در هر سنی وجود دارد اما برای جلوگیری از عوارض بعدی سلامت دهان، بسیاری از افراد در اواخر نوجوانی یا اوایل ۲۰سالگی دندان عقل خود را خارج می‌کنند. خارج‌کردن دندان عقل پوسیده از دهان یکی از بهترین روش‌های رسیدگی به وضعیت آن است.

اقدامات قبل از کشیدن دندان عقل

پیش از جراحی دندان عقل باید به نکاتی که دندانپزشک مطرح می‌کند، دقت کافی داشته باشید. به طور کلی افراد باید:

  • دستورات دکتر درباره خوردن و آشامیدن را رعایت کنید.
  • قبل از قرار ملاقات دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • لباس‌های راحت و گشاد بپوشید.
  • دست‌کم ۸ ساعت قبل از عمل از مصرف الکل یا تنباکو خودداری کنید.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل

به مدت ۲۴ساعت باید از انجام موارد زیر پرهیز کنید:

  •  شست‌وشو
  • تف‌کردن
  • مصرف نوشیدنی‌های گرم یا هر چیز دیگری که می‌تواند لخته‌های خونی را که در حفره خالی دندان ایجاد می‌شود از بین ببرد.

شاید بپرسید که غذای مناسب بعد از جراحی دندان عقل چیست و باید چه موادی مصرف کنید؟ این را یادتان باشد که برای چند روز غذای نرم یا مایع بخورید و از دندان‌های دیگر برای جویدن استفاده کنید.

عواض کشیدن دندان عقل

امکان دارد که اعصاب و رگ‌های خونی در طول این عمل آسیب ببینند. این موضوع می‌تواند باعث خونریزی و معمولا بی‌حسی موقت در زبان یا صورت شود.

در موارد بسیار نادر هم ممکن است، عفونت‌های جدی رخ بدهند. موارد بسیار اندکی از افراد هم بعد از عمل کشیدن دندان عقل دچار مشکلات دائمی مانند بی‌حسی یا آسیب به دندان‌های مجاور می‌شوند.

کشیدن دندان عقل

دندان عقل عصب‌کشی می‌شود؟

امکان عصب‌کشی دندان عقل وجود دارد اما این عمل دشوار است. چرا؟ چون دسترسی به این دندان‌ها کار ساده‌ای نیست و نزدیک‌بودن آنها به اعصاب صورت هم باعث ایجاد درد و بی‌حسی زیاد می‌شود.

برای بررسی وضعیت دندان‌هایتان باید به دندانپزشک خبره مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای ملاقات با پزشکان ماهر، استفاده از سایت نوبت دهی دکتردکتر است. با این امکان می‌توانید به راحتی بهترین دندانپزشکان را شناسایی کنید و از آنها وقت بگیرید.

در این مقاله، گفتیم که دندان عقل چیست و باید چه اقداماتی درباره‌اش انجام بدهید. اگر پرسش دیگری هم در ذهن دارید از ما بپرسید.

منبع:

my.clevelandclinic.org

سوالات متداول دندان عقل

دندان‌ عقل آخرین مجموعه دندان‌های هر فرد هستند که در بخش انتهایی و عقب دهان قرار گرفته‌اند.

4 نوع دندان عقل وجود دارد؛ نهفتگی مزیال، نهفتگی عمودی، دندان عقل افقی و دندان عقل دیستال.

اگر دندان عقل درست رشد نکند، باید حتما آن را کشید. عوارض نکشیدن دندان عقل در این شرایط برابر است با فشار و درد فک، عفونت، کیست دهان و دندان، بهم ریختگی و بی‌نظمی دندان‌ها می‌شود.

بله. دندان عقل را می‌توان پر کرد یا عصب‌کشی کرد.

در برخی از موارد کشیدن دندان عقل روی ساختار صورت تاثیر می‌گذارد. وقتی یکی از دندان‌ها از جمله دندان عقل را می‌کشید، بخشی از فک که دندان روی آن قرار دارد، تغییر شکل پیدا می‌کند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر