روش درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

مسواک‌زدن مهم‌ترین کاری است که باید به عنوان برنامه‌ای جدی در طول روز به آن دقت کنید. هزینه مادی و معنوی خراب‌شدن هر دندان بسیار زیاد است. با رعایت نکات ساده بهداشتی و مراقبتی می‌توانید نیازتان از مراجعه به دندانپزشک برای مشکلات مختلف را از بین ببرید. البته مراجعه به متخصص دهان و دندان برای چکاپ‌های منظم را هیچ‌گاه فراموش نکنید. اگر روش درست مسواک زدن و نخ‌ دندان‌کشیدن را بدانید، با مشکلی مواجه نمی‌شوید. در این مقاله از روش‌های صحیح این اقدامات برایتان گفته‌ایم.

اول نخ دندان یا مسواک؟

پیش از آنکه به سراغ روش درست مسواک زدن و کشیدن نخ‌دندان برویم، باید بدانیم که ترتیب کار به چه صورت است. نخ‌دندان یا مسواک؟ از کدام در درجه اول استفاده کنیم؟

بهتر است که در ابتدا، نخ دندان استفاده کنید و بعد مسواک بزنید. نتایج یک مطالعه نشان داده که ابتدا نخ دندان‌کشیدن و سپس مسواک‌زدن با خمیردندان حاوی فلوراید در از بین‌بردن پلاک بین‌دندانی موثرتر است. علاوه‌بر‌این، نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن باعث احتباس بیشتر فلوراید بین دندان‌ها می‌شود.

نخ دندان کشیدن

روش درست کشیدن نخ دندان چیست؟

این راهنمای گام به گام را دنبال کنید تا به درستی نخ دندان بکشید:

  •  برای اینکه نخ را به درستی نگه دارید، بیشتر نخ را به دور هر دو انگشت میانی خود بپیچید. فقط حدود ۴ تا ۵ سانتی‌متر نخ دندان برای دندان‌های خود بگذارید.
  • در مرحله بعد، نخ را با انگشتان شست و اشاره محکم نگه دارید.
  • نخ دندان را بین دو دندان قرار دهید و آن را به آرامی به سمت بالا و پایین بکشید و به دو طرف هر دندان بمالید. نخ دندان را داخل لثه خود نکشید. این کار می‌تواند لثه‌هایتان را خراش بدهد یا کبود کند.
  • همانطور که نخ دندان به لثه شما می‌رسد، نخ را در پایه دندان منحنی کنید تا به شکل C شود. این کار اجازه می‌دهد تا نخ دندان به فضای بین لثه و دندان شما وارد شود.
  • در حین حرکت از دندان به دندان دیگر مراحل را تکرار کنید. با هر دندان، از یک بخش جدید و تمیز از نخ دندان استفاده کنید.

نحوه نخ دندان کشیدن ایمپلنت و لمینت هم حساس است و باید با توصیه و دستورالعمل متخصص انجام شود. بنا به اینکه از چه روش و سبکی برای دندان‌هایتان استفاده شده، پزشک توصیه‌های لازم برای کشیدن نخ دندان را مطرح می‌کند.

روش صحیح نخ دندان کشیدن ارتودنسی

اگر ارتودنسی انجام داده‌اید، برای کشیدن نخ به دندان‌ها به مراحل زیر دقت کنید. در کنار آشنایی با روش درست مسواک زدن باید از کشیدن صحیح نخ دندان هم باخبر باشید:

  • جلوی آینه بایستید تا بتوانید نخ دندان را راحت‌تر کنترل کنید.
  • با کشیدن نخ دندان بین دندان‌ها و سیم اصلی شروع کنید. انتهای شل نخ را دور انگشتان سبابه خود بچرخانید تا بتوانید نخ را به راحتی به اطراف حرکت دهید.
  • تا جایی که می‌توانید نخ دندان را بین دو دندان فشار دهید. سپس نخ را در کناره‌های هر دو دندان بالا و پایین ببرید.
  • وقتی روی دندان‌های بالایی خود کار می‌کنید، با نخ یک «U» وارونه درست کنید. برای این کار از کنار یک دندان بالا بروید تا به خط لثه برسید. سپس، نخ را به سمت پایین کنار دندان دیگر بکشید.
  • نخ را به آرامی بردارید و با احتیاط نخ را از پشت سیم جدا کنید. از بیرون‌کشیدن نخ دندان از دندان خودداری کنید چون ممکن است سیم را از جای خود جدا کنید.
  • حالا به سراغ دو دندان بعدی بروید و از همان تکنیک استفاده کنید تا زمانی که بین تمام دندان‌هایتان نخ دندان کشیده شود.

روش صحیح کشیدن نخ دندان برای دندان‌های کامپوزیت هم مشابه روشی است که پیش‌تر برای دندان‌های معمولی گفته شد. شاید فکر کنید که این کار باعث آسیب‌رسیدن به دندان‌های کامپوزیت یا لمینت می‌شود اما اشتباه می‌کنید. حتما درباره روش صحیح کشیدن نخ دندان با پزشک خود صحبت کنید و بدانید که اگر این کار را انجام ندهید، با مشکلات پوسیدگی دندان مواجه خواهید شد.

از چه نوع و جنس نخ دندان استفاده کنیم؟

به طور کلی، نخ دندان بدون موم بهترین نوع در نظر گرفته می‌شود. چرا؟ چون بین دندان‌ها را تمیزتر می‌کند. اگر نخ‌دندان بدون موم را نمی‌پسندید، این کار را کنار نگذارید. باز هم کشیدن نخ دندان از جنسی دیگر بهتر از ترک کامل آن است.

چه زمانی از شبانه روز نخ دندان بکشیم؟

مهم نیست در چه ساعتی از روز نخ دندان می‌کشید. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان دادند که اگر قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید، دندان‌ها بهتر تمیز می‌شوند. نخ دندان به شل شدن پلاک و مواد زائد کمک و مسواک زدن را موثرتر می‌کند. روش درست مسواک زدن را یاد بگیرید و با کشیدن نخ دندان، فرایند نظافت دهان و دندان را موثرتر کنید.

نخ دندان کشیدن عوارضی دارد؟

نخ دندان کشیدن بیش از حد می تواند به لثه‌های شما آسیب برساند یا حتی باعث ایجاد شکاف لثه شود. دندانپزشکان معتقدند که از کشیدن شدید نخ دندان بین دندان‌ها خودداری کنید، و به لثه‌ها فشار وارد نکنید. سعی نکنید که نخ دندان را میان دندان‌ها فشار بدهید و آنها را وادار به حرکت و جابه‌جایی کنید. این روند به تدریج موجب عقب و جلو‌شدن دندان‌هایتان می‌شود.

شیوه درست نخ دندان کشیدن

روش درست مسواک زدن چیست؟

مسواک‌زدن دندان‌ها به حذف پلاک‌ها و باکتری‌هایی کمک می‌کند که به طور مداوم روی دندان‌ها و اطراف خط لثه ایجاد می‌شوند. هنگامی که پلاک به طور منظم برداشته نشود، منجر به ایجاد حفره، پوسیدگی دندان و حتی بیماری پریودنتال (بیماری لثه) می‌شود.

مراحل مسواک‌زدن

روش درست مسواک زدن می‌تواند از دندان‌ها در برابر پوسیدگی و بیماری محافظت کند. این مراحل را دنبال کنید:

  • یک؛ با سطوح خارجی دندان‌های خود شروع کنید. دندان‌های بالا و سپس پایین را به آرامی مسواک بزنید. دندان به دندان پیش بروید چون این کار به شما کمک می‌کند که سرعت خود را کاهش دهید و هیچ نقطه ای را از دست ندهید.
  • دو؛ برس خود را با زاویه ۴۵ درجه کج کنید. خط لثه را مسواک بزنید تا از شر هرگونه پلاک به دام افتاده یا بقایای غذا خلاص شوید. به آرامی مسواک را با ضربات کوتاه و پهن دندان به جلو و عقب حرکت دهید.
  • سه؛ سطح داخلی دندان‌های خود را مسواک بزنید. از آنجایی که قسمت‌های داخلی دندان‌ها به اندازه کافی قابل مشاهده نیستند، گذشتن از آنها فکر راحت‌تری است اما این سطوح داخلی هم در برابر پلاک آسیب‌پذیر هستند. برای تمیزکردن سطوح داخلی دندان‌ها از زاویه ۴۵ درجه برای مسواک‌زدن به جلو و عقب استفاده کنید.
  • چهار؛ سطوح جویدنی دندان‌های خود را تمیز کنید. فراموش نکنید که برای مسواک‌زدن بالای دندان‌های عقبی خود از حرکات کوتاه  و به شکل جلو و عقب استفاده کنید.
  • پنج؛ زبان خود را مسواک بزنید. برای بوی دهان تازه‌تر، زبان خود را مسواک بزنید تا باکتری‌های ایجاد کننده بو را از بین ببرید. مسواک‌زدن لثه‌ها و زبان را جدی بگیرید.

روش صحیح مسواک زدن زبان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، زبان را هم باید پاک و تمیز کنید. با این کار، دهانتان از باکتری‌ها پاک می‌شود و بوی نامطبوع نمی‌گیرد. روش مسواک‌زدن زبان چیست:

  • مقدار کمی خمیر دندان را روی مسواک خود قرار دهید.
  • از عقب زبان شروع کنید و به سمت جلو حرکت کنید.
  • از فشار ملایم اما دقیق در حرکات عقب و جلو، درست مانند مسواک زدن دندان هایتان استفاده کنید.
  • پس از تمیز کردن زبان از دهانشویه استفاده کنید. سپس مسواک را با آب بشویید.

به عکس روش صحیح مسواک زدن در تصویر زیر دقت کنید.

شیوه مسواک زدن

روش درست مسواک زدن ارتودنسی

اگر دندان‌هایتان را ارتودنسی کرده‌اید، به روش درست مسواک زدن به شرح زیر دقت کنید:

  • قبل از مسواک زدن، دهان را با آب بشویید تا به خروج مواد غذایی در اطراف بریس‌ها کمک شود.
  • سپس مسواک زدن را در خط لثه با زاویه ۴۵ درجه شروع کنید.
  • در مرحله بعد، مسواک را روی براکت‌ها قرار دهید، به طوری که روی هر براکت به صورت زاویه‌دار به سمت پایین مسواک بزنید.
  • سپس، به آرامی قسمت پایین براکت و سیم را مسواک بزنید و مسواک را به سمت بالا ببرید.
  • مطمئن شوید که هر دندان را در خط لثه و بالا و پایین براکت‌ها مسواک بزنید تا به از بین‌بردن پلاک و بقایای غذا کمک کنید.

روش درست مسواک زدن با مسواک برقی

مسیری که مسواک باید در اطراف دهان شما طی کند، دقیقا مانند مسواک دستی است. روش درست مسواک زدن را پیش‌تر برایتان شرح دادیم. مسواک را در زاویه ۴۵درجه با کمی فشار نگه دارید و روی هر دندان به مدت ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید.

هر چند وقت به چند وقت مسواک را عوض کنیم؟

برای حفظ سلامت دهان و دندان باید مسواکتان را مرتب عوض کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که هر سه ماه یکبار مسواک را تعویض کنید. بهتر است که حواستان به تعویض مسواک باشد و به بهانه اینکه مسواکی گران خریده‌اید، از دورانداختنش پرهیز نکنید.

ساعت‌های مهم مسواک زدن در طول روز چیست؟

دست‌کم دو بار در طول شبانه‌روز مسواک بزنید.حتما دندان‌های خود را در آخر شب مسواک بزنید تا بقایای غذا از بین بروند و از تجمع مضر پلاک در طول شب جلوگیری شود. قبل از صبحانه هم مسواک بزنید، نه بعد از آن. این کار برای جلوگیری از فرسایش دندان مفید است.

چند بار در روز مسواک بزنیم؟

دندان‌های خود را دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. یک کرونومتر یا تایمر تنظیم کنید تا مطمئن شوید که به دندان‌هایتان توجه کافی دارید. از مسواک‌زدن بی‌دقت و کوتاه‌مدت بپرهیزید.

چه مسواکی انتخاب کنیم؟

هر مسواکی که انتخاب می‌کنید، باید دارای فرچه نرم باشد. مسواک‌های نرم به دندان‌ها و لثه‌ها فشار وارد نمی‌کنند و موجب فرسایش مینای دندان نمی‌شوند. مسواک‌زدن با فرچه سفت می‌تواند پلاک بیشتری را از بین ببرد، اما در صورت اعمال نیروی بیش از حد، مینای دندان را هم مخدوش می‌کند.

نحوه صحیح استفاده از دهانشویه چیست؟

برای ۳۰ ثانیه کامل، دهانشویه را در دهان بچرخانید (سعی کنید تا عدد ۳۰ را در ذهن خود بشمارید یا از کرونومتر استفاده کنید). اگر بار اول نمی‌توانید به ۳۰ ثانیه برسید، نگران نباشید.

با تکرار استفاده از دهانشویه، این کار برایتان ساده‌تر می‌شود. در حین شست‌وشو، دهانشویه را در دهان خود غرغره و بعد محلول را در سینک تف کنید.

چه زمانی از شبانه روز دهانشویه استفاده کنید؟

چند بار در روز دهانشویه استفاده کنید؟ بیشتر دندانپزشکان توصیه می‌کنند صبح و شب از دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید. استفاده از دهانشویه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه عمل می‌کند و آنچه را مسواک تمیز نکرده، پاک‌سازی می‌کند.

بعد از دهانشویه غذا می‌توانیم غذا بخوریم؟

پس از استفاده از دهانشویه فلوراید تا ۳۰ دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. با این کار می‌توانید اثرگذاری دهانشویه را بالا ببرید. توجه به این نکته ضروری است که دهانشویه برای کودکان زیر ۶سال توصیه نمی‌شود. ممکن است، به طور تصادفی مقادیر زیادی را ببلعند و دچار مشکل شوند. استفاده از دهانشویه در کنار آگاهی از روش درست مسواک زدن را فراموش نکنید.

چه نوع دهانشویه ای انتخاب کنیم؟

به دنبال دهانشویه‌های حاوی فلوراید باشید که از پوسیدگی دندان جلوگیری و مینای دندان را تقویت می‌کنند. استفاده از دهانشویه حاوی مواد ضدپلاک، ضدباکتری و ضدمیکروبی فکر خوبی است چون می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از مشکلات جدی دندانی مانند التهاب لثه و بیماری لثه کمک کند.

روش درست مسواک زدن

رسیدگی به سلامت دهان و دندان مهم‌ترین اقدام در طول روز است

دندان‌ها ارزشمندترین سرمایه شما هستند. سلامت آنها به زیبایی و عملکردهای بهتر بدن کمک شایانی می‌کند. اگر دندانی خراب شود، هم از نظر ظاهری روی چهره‌تان اثر منفی می‌گذارد و هم سلامتتان به خطر می‌افتد. ضمن اینکه هزینه زیادی هم برای ترمیم و رسیدگی به دندان‌های خراب به شما تحمیل می‌شود.

از سرمایه طبیعی‌تان حفاظت کنید. با چکاپ نزد دندانپزشک هم مانع از آن شوید که مشکلات دهان و دندانتان جدی شوند. برای دریافت نوبت ملاقات با بهترین دندانپزشکان هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر کمک بگیرید.

اگر پرسشی درباره روش درست مسواک زدن دارید، حتما از ما بپرسید تا به شما در رسیدن به پاسخ کمک کنیم.

منابع:

colgate.com

healthline.com

colgate.com

colgate.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر