علل پرخوابی و علائم افسردگی

  • 1397-10-25
  • 2
پرخوابی

بسیاری از افراد به دلایل مختلف دچار پرخوابی می‌شوند. پرخوابی می‌تواند علامت بیماری‌هایی همچون افسردگی باشد یا خود باعث بروز برخی بیماری‌ها شود.

وقتی زمان خواب فرا می‌رسد، آیا حس خوبی دارید؟ اینکه خواب خوب می‌تواند بر سلامتی تاثیر مثبتی داشته باشد، حقیقت دارد. اما پرخوابی می‌تواند با بسیاری از مشکلات پزشکی مثل دیابت، بیماری قلبی و افزایش خطر مرگ در ارتباط باشد.

محققان تاکید دارند که ۲ عامل دیگر، یعنی افسردگی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی ضعیف، به شدت با خواب بیش از اندازه ارتباط دارند. این دو عامل ممکن است دلیل اثرات منفی سلامتی یادشده باشند. مثلا افرادی که وضعیت اقتصادی و اجتماعی خوبی ندارند، به احتمال زیاد ممکن است به مراقبت‌های پزشکی دسترسی کمتری داشته باشند و در نتیجه بیماری‌های آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود، بیماری‌های مثل ناراحتی‌های قلبی که ممکن است باعث پرخوابی شود.

چند ساعت خوابیدن در شب، پرخوابی محسوب می‌شود؟

مقدار خوابی که هر فرد نیاز دارد، در دوره‌های مختلف زندگی به‌طور قابل توجهی متفاوت است و به سن، سلامت کلی بدن، عادت‌های سبک زندگی و سطح فعالیتی که انجام می‌دهد، بستگی دارد. مثلا در دوران پراسترس یا بیماری، ممکن است به خواب بیشتری نیاز داشته باشید. با این حال نیاز به خواب در طول زمان و از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ متخصصان معمولا توصیه می‌کنند افراد بزرگسال هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابند.

خوابیدن بیش از اندازه

چرا برخی افراد زیاد می‌خوابند؟

در کسانی که از بیماری هایپرسومنیا (خواب بیش از حد) رنج می‌برند، خواب بیش از حد معمول، یک اختلال پزشکی محسوب می‌شود. این اختلال باعث می‌شود فرد از خواب‌آلودگی مفرط در طول روز (که معمولا با چرت زدن برطرف نمی‌شود) رنج ببرد. این بیماری همچنین سبب می‌شود بیمار در طول شب به‌صورت غیر معمول، ساعات طولانی را در خواب سپری کند. بسیاری از افرادی که به هایپرسومنیا مبتلا هستند، علائمی شبیه استرس و نگرانی، سطح انرژی کم و مشکلات مربوط به حافظه را تجربه کنند که ناشی از نیاز تقریبا دائمی آن‌ها به خواب است.

آپنه خواب انسدادی (Obstructive sleep apnea) به اختلالی اطلاق می‌شود که در آن تنفس فرد در هنگام خواب، به‌طور موقت متوقف می‌شود. این بیماری نیز باعث می‌شود فرد به خواب بیشتری نیاز داشته باشد، دلیل آن هم این است که در این بیماری، چرخه طبیعی خواب مختل می‌شود.

البته هر کسی که بیش از اندازه معمول بخوابد، اختلال مربوط به خواب ندارد. از سایر علل پرخوابی می‌توان به استفاده از مواد خاصی مثل الکل و برخی داروهای تجویزشده اشاره کرد. بیماری‌های دیگری مثل افسردگی نیز می‌توانند باعث اختلال در روند طبیعی خواب افراد شود. البته افرادی نیز هستند که به‌صورت طبیعی به خواب بیشتری نیاز دارند.

خوابیدن زیاد

کدام‌یک از مشکلات پزشکی با خواب بیش از حد معمول ارتباط دارند؟

دیابت: مطالعات نشان داده‌اند که خواب بسیار طولانی یا کم‌خوابی در شب می‌تواند باعث بروز دیابت در فرد شود.

چاقی: خواب بیش از اندازه و حتی کم‌خوابی می‌تواند باعث افزایش چشمگیر وزن شود. مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده، نشان داده است افرادی که هر شب بیش از ۹ الی ۱۰ ساعت می‌خوابند، نسبت به کسانی که ۷ الی ۸ ساعت می‌خوابند، ۲۱ درصد بیشتر احتمال دارد در ۶ سال آینده به چاقی مبتلا شوند. این ارتباط بین خواب و چاقی، حتی هنگامی که مصرف غذا و ورزش در نظر گرفته شده باشد، وجود دارد.

سردرد: خوابیدن بیش از حد معمول در آخر هفته یا تعطیلات، در افراد مستعد می‌تواند باعث سردرد شود. محققان بر این باور هستند که این امر به دلیل تاثیری است که پرخوابی بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز، مثل سروتونین دارد. افرادی که در طول روز بیش از اندازه می‌خوابند و خواب شبانه خود را مختل می‌کنند هم ممکن است در طول روز بعد دچار سردرد شوند.

درد کمر: زمانی بود که پزشکان به کسی که کمردرد داشت، می‌گفتند مستقیما به تخت خواب برود و استراحت کند. اما آن روزها دیگر سر آمده است؛ حتی ممکن است وقتی کمردرد دارید، دیگر نیاز نباشد برنامه تمرین ورزشی منظم خود را به هم بزنید. در این باره با پزشک خود مشورت کنید. اکنون پزشکان به فواید داشتن سطح مشخصی از فعالیت فیزیکی برای حفظ سلامت پی برده‌اند و توصیه نمی‌کنند بیماران بیش از اندازه مورد نیاز بخوابند.

افسردگی: اگرچه بی‌خوابی بیشتر از پرخوابی به افسردگی ربط دارد، اما تقریبا ۱۵ درصد از افرادی که افسردگی دارند، دچار پرخوابی می‌شوند. خوابیدن بیش از حد معمول می‌تواند افسردگی را تشدید کند، چون عادت‌های منظم خواب در روند بهبود این بیماری تاثیر بسزایی دارد.

بیماری قلبی: در مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شده است،  حدود ۷۲ هزار زن مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل بسیار دقیق داده‌های حاصل از این تحقیق نشان داد زنانی که هر شب بین ۹ الی ۱۱ ساعت می‌خوابند، نسبت به خانم‌هایی که شب‌ها ۸ ساعت می‌خوابند، ۳۸ درصد بیشتر احتمال ابتلا به بیماری شریان‌های کرونری دارند. محققان هنوز علت دقیق ارتباط بین پرخوابی و بیماری‌های قلبی را کشف نکرده‌اند.

مرگ: مطالعات متعدد حاکی از آن است که میزان مرگ و میر در افرادی که شب‌ها ۹ ساعت یا بیشتر می‌خوابند، نسبت به کسانی که ۷ یا ۸ ساعت می‌خوابند، به میزان قابل توجهی زیاد است. هیچ دلیل مشخصی برای بیان ارتباط این دو پیدا نشده است، اما محققان دریافته‌اند که افسردگی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی نامناسب با پرخوابی رابطه مستقیمی دارند. آن‌ها گمان می‌کنند که این عوامل می‌توانند با میزان افزایش مرگ و میر افرادی که بیش از حد معمول می‌خوابند، مرتبط باشد.

عوارض پرخوابی

از فواید خواب، البته بدون پرخوابی، بهره‌مند شوید

اگر به‌طور متوسط هر شب بیش از ۷ الی ۸ ساعت می‌خوابید، برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند دلیل پرخوابی شما را تشخیص دهد. اگر دلیل خواب بیش از حد معمول شما مصرف الکل یا داروهای خاصی باشد، دوز آن را کمتر کنید یا در حد امکان دیگر چنین مواد پرضرری را استفاده نکنید. مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده است را هیچ وقت سر خود و بدون نظر دکتر خود قطع نکنید.

به همین ترتیب اگر پرخوابی شما به دلیل بیماری زمینه‌ای باشد، با درمان بیماری خود، می‌توانید مشکل پرخوابی را نیز رفع کنید و عادت معمول خواب‌تان را بازیابید.

با صرف نظر از دلیل  پرخوابی، تمرین بهداشت خواب خوب می‌تواند به شما کمک کند از فواید آن بهره‌مند شوید. متخصصان توصیه می‌کنند در ساعات مشخصی از شب بخوابید و صبح‌ها در ساعت معینی بیدار شوید. آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند قبل از خواب مواد کافئین‌دار مصرف نکنید. به‌طور مرتب ورزش کردن و تبدیل اتاق خواب به محیطی آرام و راحت، به شما کمک می‌کند به مقدار مورد نیاز طبیعی بخوابید.

منبع:

Webmd

این مقاله در پاسخ به سوال یکی از کاربران در بخش پرسش‌وپاسخ، منتشر شده است. شما هم اگر نیاز به مقاله‌ای در موضوعات پزشکی دارید، سوال خود را از بخش مشاوره پزشکی برای ما ارسال کنید.

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «علل پرخوابی و علائم افسردگی»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

2 دیدگاه در حال حاضر

  1. سلام
    من مشکل پر خوابی دارم که اخیرا 6برابرهم شده
    ینی از بچگی خیلی میخابیدم شاید در روز 15ساعت ولی تو مدرسه فعالیت داشتم بی حال نبودم
    کم کم تو نوجونیم کمتر شد ولی بازم ب سختی از خاب بیدار میشدم الان که 21سالمه خیلی خواب الودگیم بیشتر شده ب طوری ک اگه یروز تمام بخابم بازم احساس خستگی و خواب الودگی میکنم.. صبح هاام اصلا نمیتونم از خاب بیدار شم ینی سخت ترین کار دنیاس برام به هرکی میگم میگه تنبلی ولی دست خودم نیس اصن توانشو ندارم از خاب بیدار شم راه حل و درمان مشکلم چیه ممنون میشم راهنمایی کنین خیلی تحت فشارم به هیچ کار روزمرم نمیرسم حتی گاهی بااینکه بیشتر از 10ساعت خابیدم هم از بیخابی سردرد میکشم
    اگه 50 بار گوشیمو بزارم زنگ بزنه 5نفر بریزن سرم صدام کنن بازم بیدار نمیشم خسته شدم ازین وضع

    • سلام
      ازمایش CBC _diff,tsh,t3,t4 بدهید
      تا از نظر بیماری های تیرویید و .. بررسی شوید

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر