درد مچ دست؛ آیا نشانه‌ای نگران‌کننده است؟

درد مچ دست اغلب به علت کشیدگی یا شکستگی در اثر جراحات ناگهانی به وجود می‌آید. اما درد مچ دست می‌تواند بر اثر تروما تجمعی مانند صدمه ناشی از حرکات تکراری، آرتروز و سندرم تونل کارپال به وجود بیاید.

به دلیل این‌که عوامل زیادی می‌تواند موجب بروز درد مچ دست شوند، تشخیص علت دقیق آن معمولا دشوار است. با این حال، واضح است که تشخیص دقیق برای درمان و بهبودی مناسب ضروری است.  

علت درد مچ دست چیست و چگونه رفع می‌شود؟ چگونه می‌توان علت درد مچ دست را تشخیص داد و از آن پیشگیری کرد؟ اول از همه حتما به این توجه کنید که هرگونه دردی در این ناحیه احساس کردید، به دکتر روماتولوژی مراجعه کنید اما در این مقاله از مجله دکتردکتر سعی بر این داریم که تا حدودی سوالات شما را پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

درد مچ دست نشانه چیست و چه علائمی دارد؟

درد مچ دست بسته به علت وقوع آن تعریف می‌شود. مثلا برخی درد آرتروز اغلب شبیه دندان‌درد خفیف دارند و برخی دیگر که به سندرم تونل کارپال مبتلا شده‌اند، گزگز و سوزن سوزن شدن به خصوص در هنگام شب را تجربه می‌کنند. محل دقیق درد مچ دست هم می‌تواند سرنخ خوبی برای تشخیص علت آن باشد. 

دلایل درد مچ دست

آسیب به هر یک از قسمت‌های مچ دست می‌تواند موجب درد شده و روی قابلیت فرد برای استفاده از مچ و دست اثر زیادی بگذارد. درد مچ دست خود گاهی یکی از مورادی است که به علت درد بازو منتهی می‌شود.

آسیب‌های اساسی، التهاب مفاصل و سایر بیماری‌ها می‌توانند باعث درد مچ شوند.

درباره این موارد بیشتر توضیح خواهیم داد:

جراحات ناگهانی

 آسیب‌دیدگی مچ دست اغلب زمانی رخ می‌دهد که با دست به زمین بیفتید. این صدمات می‌تواند موجب رگ به رگ شدن، کشیدگی و حتی شکستگی شود.

«شکستگی استخوان ناوی»یا «اسکافویید»، شکستگی است که در استخوان ناوی (در مچ دست به سمت انگشت شست) به وجود می‌آید. این نوع شکستگی ممکن است بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی در تصاویر رادیولوژی نشان داده نشود. 

صدمه ناشی از حرکات تکراری

 هر فعالیتی که در آن نیاز به انجام حرکات تکراری مچ دست باشد، از ضربه زدن به توپ تنیس تا کشیدن آرشه ویولون‌سل و رانندگی، می‌تواند موجب التهاب بافت‌های اطراف مفاصل شده یا باعث شکستگی‌های تجمعی شود.

به خصوص که این حرکات را بدون وقفه و ساعت‌های متمادی انجام دهید. «سندروم دکوران»، یک صدمه ناشی از حرکات تکراری است که موجب درد در قسمت تحتانی انگشت شست می‌شود. 

درد مچ دست نشانه چیست

آرتروز

 این نوع التهاب مفاصل زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف‌هایی که در انتهایی استخوان‌ها موجب تسهیل مفاصل شده به مرور تخریب شوند.

آرتروز در مچ دست غیرمعمول است و معمولا فقط در افرادی به وجود می‌آید که قبلا سابقه‌ی آسیب‌دیدگی مچ دست را داشته‌اند. 

روماتیسم مفصلی

 اختلال خود ایمنی است که در آن دستگاه ایمنی بدن به بافت‌های خودی حمله‌ور می‌شود.

روماتیسم مفصلی معمولا مچ دست را درگیر می‌کند. اگر یک مچ دست آسیب ببیند، آسیب‌دیدگی به مچ دست دیگر نیز سرایت پیدا می‌کند. 

سندرم تونل کارپال

 سندرم تونل کارپال زمانی بروز پیدا می‌کند که فضا برای یکی از اعصاب اصلی دست به نام «عصب میانی» یا «عصب مدین» در دالان مچ دست یا تونل کارپال فشرده یا تنگ شود.

کیست گانگلیون

 در این بیماری که به آن «کیست مچ دست» نیز گفته می‌شود، کیست‌های بافت نرمی اغلب در قسمتی از مچ دست در مقابل کف دست و ناحیه‌ی مفاصل کف دست به وجود می‌آید.

کیست‌های گانگلیون درد داشته باشند و این درد نیز ممکن است با فعالیت بدتر شده یا بهبود پیدا کند. 

بیماری کین‌باخ

 این بیماری معمولا در جوانان بروز پیدا کرده و در آن یکی از استخوان‌های کوچک مچ دست به تدریج تخریب می‌شود. بیماری کین‌باخ در واقاع زمانی بروز پیدا می‌کند که خون‌رسانی به این استخوان مختل شود. 

عوامل پرخطر برای بروز درد مچ دست

درد مچ دست می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد، چه افرادی که تحرک کمی دارند، چه کسانی که فعالیت بالایی دارند یا کسانی که در جایی بین این دو گروه قرار می‌گیرند.

ممکن است که خطر ابتلای فرد با این عوامل افزایش پیدا کند که عبارتند از:  

برخی ورزش‌ها

 آسیب‌دیدگی مچ دست در بسیاری از ورزش‌ها شایع است، چه ورزش‌هایی که در آن خطر بروز صدمات مختلف بالاست و چه ورزش‌هایی که در آن باید حرکات تکراری را انجام داد.

برخی از ورزش‌های آسیب‌زا برای مچ دست عبارتند از راگبی، بولینگ، گلف، ژیمناستیک، اسنوبُردسواری و تنیس.

کارهای تکراری

 تقریبا هر فعالیتی که دست‌ها و مچ‌های شما را درگیر کند، همچون بافتن یا چیدن مو اگر نیروی و به حد کافی انجام گیرد، می‌تواند منجر به صدمه و درد مچ دست شود. 

برخی شرایط یا بیماری‌های خاص

 بارداری، دیابت، چاقی، روماتیسم مفصلی و نقرس ممکن است خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهد.

پیشگیری از درد مچ دست

پیشگیری از حوادث غیرمترقبه‌ای که اغلب موجب صدمه‌دیدگی مچ دست می‌شوند، تقریبا ناممکن است، اما این توصیه‌ها ممکن است بتوانند تا حدی مفید باشند:

تقویت استخوان‌ها

 مصرف مقادیر کافی کلسیم، روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم برای بیشتر بزرگسالان و روزانه حداقل ۱۲۰۰ میلی‌گرم برای زنان بالای ۵۰ سال می‌تواند از شکستگی استخوان پیشگیری کند. 

پیشگیری از افتادن

 زمین خوردن با دست باز و کشیده دلیل اصلی بیشتر صدمات مچ دست است. برای اینکه خطر زمین خوردن را کاهش دهید، بهتر از کفش‌های مناسب استفاده کرده و وسایل خطرناک منزل را جمع‌آوری کنید.

همچنین نور کافی را برای فضای داخلی منزل خود فراهم کنید. در صورت لزوم، دستگیره‌های محافظ را در دستشویی و حمام تعبیه کنید و در راه پله هم نرده‌ نصب کنید.  

از لوازم پوششی و محافظتی ورزشی استفاده کنید

 برای فعالیت‌های پرخطر مانند راگبی، اسنوبرد و اسکیت‌سواری از محافظ مچ دست استفاده کنید.

به ارگونومی توجه کنید

 اگر به مدت‌ طولانی با صفحه کلید کار می‌کنید، مرتب به مچ دست خود استراحت دهید. هنگام تایپ، مچ دست خود را در وضعیت خنثی (نه خیلی بالا یا جلو) و حالت استراحت نگه دارید.

صفحه کلید ارگونومیک و محافظ مچ یا کف دست نیز می‌تواند به شما کمک کند.

علت درد مچ دست

زمان مراجعه به پزشک برای درمان درد مچ دست

تمامی دردهای مچ دست نیاز به مراجعه به پزشک ندارند. رگ به رگ شدن و کشیدگی‌های جزئی معمولا با یخ گذاشتن، استراحت و مصرف مسکن‌های بدون نسخه تسکین پیدا می‌کنند.

اما اگر درد و ورم بیش از چند روز به طول انجامید یا اینکه وضع آن بدتر شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. تاخیر در تشخیص و درمان می‌تواند منجر به کندی روند بهبودی، کاهش دامنه حرکتی و ناتوانی طولانی‌مدت شود. 

تشخیص علت درد مچ دست

در طول معاینه پزشک ممکن است:

  • مچ دست مصدوم را به لحاظ حساسیت، ورم یا تغییر شکل بررسی کند.
  • از مصدوم می‌خواهد مچ دست خود را حرکت داده تا دامنه حرکتی او را ارزیابی کند. 
  • نیروی گرفتن و قدرت ساعد را نیز بررسی می‌کند. 

در برخی موارد، پزشک ممکن است انواع تصویربرداری‌های پزشکی، آرتروسکوپی یا تست نوار عصب و عضله را نیز برای مصدوم تجویز کند. 

تصویربرداری‌های پزشکی

تصویربرداری‌های پزشکی برای بررسی و تشخیص علت درد مچ دست چند نوع مختلف هستند:

  • تصویربرداری با اشعه ایکس؛ این نوع تصویربرداری پزشکی معمولا برای تشخیص علت درد مچ دست مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طریق آن شکستگی استخوان یا علائم آن تشخیص داده می‌شود.
  • سی‌تی اسکن؛ این نوع تصویربرداری می‌تواند تصویری با جزئیات و کیفیت بالا از استخوان‌های مچ دست فراهم کند و ممکن است شکستگی‌هایی را نشان دهد که با اشعه ایکس قابل تشخیص نیستند.
  • ام‌آرآی؛ در این نوع تصویربرداری از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویری دقیق از استخوان‌ها و بافت‌های نرم بدن استفاده می‌شود. همچنین برای تصویربرداری از مچ دست نیازی به اتاق ام‌آرآی نیست، بلکه دست مصدوم درون یک دستگاه مخصوص قرار داده می‌شود. 
  • سونوگرافی؛ آزمایش بی‌خطر و ساده‌ای است که برای ایجاد تصاویری از تاندون، رباط و کیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرتروسکوپی

چنانچه پزشک نتواند از هیچ‌کدام از روش‌های بالا نتیجه‌ لازم را به دست بیاورد، ممکن است آرتروسکوپی را انجام دهد.

در این روش، دستگاهی به اندازه مداد به نام «آرتروسکوپ» از طریق یک برش کوچک وارد مچ دست می‌شود. آرتروسکوپ مجهز به یک دوربین و منبع نور است و تصاویری را ثبت می‌کند که پزشک می‌تواند از طریق مانیتور ملاحظه کند و تشخیص را بر اساس آن انجام دهد.

آرتروسکوپی معیار بسیار خوبی برای ارزیابی درد طولانی‌مدت یا تجمعی در مچ دست به شمار می‌رود. در برخی موارد، پزشک ممکن است صدمات مچ دست را از طریق آرتروسکوپ ترمیم کند.

تست نوار عصب  و عضله

پزشک ممکن است در صورتی که مشکوک به سندرم تونل کارپال باشد، از تست نوار عصب و عضله استفاده کند. 

در این تست سیگنال‌های الکتریکی تولید شده حین انقباضات عضلانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. در تست نوار عصب و عضله الکترودهای سوزنی بسیار نازکی از طریق پوست وارد عضله شده و فعالیت الکتریکی آن را هنگام استراحت و انقباض به ثبت می‌رساند.

«بررسی هدایت عصبی NCS» که از راه تحریک سطحی روی عصب مورد نظر انجام می‌گیرد نیز گاهی در صورتی که تکانه‌های الکتریکی در ناحیه تونل کارپال تشخیص داده شوند، به همراه تست نوار عصب و عضله انجام می‌گیرد.

درمان درد مچ دست

روش‌های درمان درد مچ دست بسته به نوع، ناحیه و شدت آسیب‌دیدگی و همچنین سن و وضعیت سلامتی فرد، بسیار متنوع هستند.  روش‌های دارویی، فیزیوتراپی، و جراحی از جمله این درمان‌ها هستند. 

درمان‌های دارویی درد مچ دست

مسکن‌های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن و استامینوفن، ممکن است به کاهش درد مچ دست کمک کنند. مسکن‌های قوی‌تر نیز باید با تجویز پزشک مصرف شوند. 

فیزیوتراپی برای درمان درد مچ دست

فیزیوتراپ می‌تواند حرکات اصلاحی و تمرین درمانی‌های خاصی را برای آسیب‌دیدگی مچ دست و مشکلات تاندون به کار ببرد. در صورتی که فرد نیاز به عمل جراحی داشته باشد، فیزیوتراپ می‌تواند در دوره‌ توان‌بخشی بعد از جراحی به بیمار کمک کند.

همچنین ممکن است که یک ارزیابی ارگونومیکی محیط کار به فرد کمک کند، تغییرات مثبتی را در محل کار خود اعمال کند تا از آسیب‌های بعدی پیشگیری کند. 

در صورتی که استخوانی در مچ دست شکسته شده باشد، باید قطعات شكسته استخوان باهم تراز باشند تا به طرز صحیحی جوش بخورند. گچ یا آتل می‌تواند با ثابت نگه داشتن استخوان در دوران بهبودی به این امر کمک کند.

اگر مچ دست فرد دچار کشیدگی یا رگ به رگ شده باشد، ممکن است برای محافظت از تاندون یا رباط آسیب‌دیده نیاز به بستن آتل داشته باشد. آتل به‌خصوص در صدمات ناشی از حرکات تکراری مفید هستند.  

عمل جراحی برای درمان درد مچ دست

در برخی موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد، این موارد عبارتند از: 

  • شکستگی استخوان؛ در برخی موارد، برای ایجاد ثبات در شکستگی استخوان، نیاز به عمل جراحی است. ممکن است جراح ارتوپد برای اتصال قطعات شکسته استخوان از ایمپلنت فلزی استفاده کند. 

سندرم تونل کارپال؛ اگر علائم شدید باشد، ممکن است لازم باشد رباطی که سقف تونل را تشکیل می‌دهد، برش داده شود تا فشار از روی عصب میانی برداشته شود.

  • ترمیم تاندون یا رباط؛ برای ترمیم تاندون یا رباط‌هایی که دچار پارگی شده‌اند، گاهی اوقات جراحی لازم است.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی برای درمان درد مچ دست

برای درمان درد مچ دست همیشه لازم نیست به پزشک مراجعه کنید. می‌توانید برای آسیب‌های جزئی مچ دست روی آن یخ بگذارید یا اینکه مچ دست را با نوار پلاستیک باند پیچی کنید.

 

درد مچ دست

درد مچ دست را جدی بگیرید…

درد مچ دست یکی از نشانه‌هایی است که باید آن را جدی بگیرید و در صورت ادامه‌دار شدن حتما به پزشک مراجعه کنید. البته به جز دکتر ارتوپد، می‌توانید به پزشک روماتولوژی یا جراح هم مراجعه کنید که بسته به تشخیص دکترتان است. 

برای مشاوره و درمان اصولی می‌توانید با استفاده از سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر هرچه سریع‌تر اقدام کنید.

در انتها از شما می‌خواهیم تا اگر سوالی در این رابطه دارید، از مشاور سلامتی ما بپرسید؛ شیاد سوال دیگر مخاطبان مجله دکتردکتر باشد. 

منبع:

mayoclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
60 نظرات
  1. D می گوید

    سلام
    عزیز مچ دستم خیلی درد داره و ورم کرده و از داخل قسمتی که رگم هست و قسمتی ک ورم کرده میسوزه و تیر می‌کشه حدود سه هفته هست از مچ‌بند استفاده میکنم و به ندرت میتونم تکون بدم دستمو

  2. مرتضی امامی می گوید

    سلام مرتضی امامی هستم 27 ساله هستم خونه یهویی دستم درد میکنه دست چپ مچ درد میکنه علت درد چیست

  3. حلیمه منصوری می گوید

    سلام شبتون رویایی من شب که خوابیدم هیچ دردی نداشتم ولی صبح که بیدار شدم مچ دست راستم نزدیک به انگشت شست رو زیر ان درد میکرد بعد رفته رفته دردش زیادتر شد دیگه دیدم تحمل ندارم رفتم دکتر یه عده دارو وامپول برام نوشت یه کمی خوبتر شدم ولی حالا که دو روز گذشته باز هم درد دارم کار خسته کننده انجام ندادم به نظرتون چی میتونه باشه ممنونم

  4. شهاب می گوید

    با سلام وخسته نباشید من 46 سالمه 2سال هست در مچ دستم احساس درد میکنم میتونم مچم رو بالا پایین کنم یک درد کوچیک احساس میکنم

  5. مریم می گوید

    سلام
    همسرم چندروزه که مچ دست چپش درد میکند و سابقه خانوادگی روماتیسم دارن. پدرش هم روماتیسم داره ممکنه ایشون هم درد دست چپشون از روماتیسم باشه؟؟ چه دکتری باید بره که پیگیری کنه درد دستش رو؟ ممنون میشم از شما پاسخم را بدید

  6. م می گوید

    سلام من تقریبا یکسال مچ دست راستم درد میکنه ول می کنه بد چند وقت دوباره می گیره مثلا وقتای که جزوه زیست می نویسم از نصفش دیگه نمی تونم یا وقتای که نگاه گوشی می کنم با دستم گوشی دستمه تابستون پارسال کلاس والیبال می رفتم بد به خاطر این درد نرفتم می تونه مال والیبال یا گوشی باشه خودم فکر می کنم روی رگ هام درد می کنه

  7. Vania می گوید

    سلام وقت بخیر
    من سه شنبه هفته ی پیش ژیمناستیک داشتم و مچ دستم درد گرف تا الان درد میکنه و مربی گفت بخاطر عضله ضعیفمه وقتی مچمو میچرخونم درد میگیره و دستمو بالا میبرم هم درد میگیره راهنمایی میکنید که چیکار کنم؟

  8. Z می گوید

    سلام روزتون بخیر
    من حدود ۵ ماهی است که دور مچ دست راستم به خصوص قسمت پایین انگشت شصت درد می‌کنه و این درد می‌کشه به پشت دستم و بعد مدتی خوب میشه ، دوباره که مثلاً با بلند کردن یه چی بهش فشار میاد در د مگیره ، همون ۵ ماه پیش رفتم دکتر ، اول بدون هیچ عکسی گفتن کشیدگی رباط هست و گچ گرفتن اما من به دلیل شرایطی که داشتم رفتم دستمو از گچ در آوردم و ام ار ای گرفتم و بردم پیش به دکتر دیگه اونوقت گفتن نه کشیدگی نیس و فقط بهش فشار آوردین ، یه سری قرص ویتامین و کلسیم دادن و گفتم بهش فشار نیار ، اما این ۵ ماه گاهی اوقات یهو بدجور درد میگیره ، علت چی هست که هنوز خوب نشده ، ممنون میشم راهنماییم کنید 🙏

  9. امیرحسین می گوید

    سلام خسته نباشید من مچ دست چپم از ناحیه اسکافیلد شکست و حدودا ۳۵ روز تو گچ بود رفتم دکتر گچ رو باز کرد و رفتم عکس انداختم و گفت خوب شده بعد ۱ ماه از دستم استفاده نکردم و بعد ۱ ماه دوباره بوکس ورزشم رو شروع کردم ب صورت سبک ۱ ماه گذشت و الان هنوز رنگ مچ دست چپم با راست فرق داره قرمزه یجورایی و الان هم هنوز درد می‌کنه نمی‌دونم چیکار کنم ممنون میشم بگید

  10. مجتبی شراهی می گوید

    سلام ،مچ دست ها و مچ پاها درد میکنه،تقریبا یک سالی میشه درد میکنه،در طول روز چند بار این تکرار میشه،وقتی مچ دستم رو به بالا حرکت میدم درد میکنه.هم مچ دست و مچ پا ها درد میکنه،یه وسیله سنگین بلند میکنم یا یک عدد پارفیکس میرم مچ دستت درد میکنه،وقتی شروع به دویدن میکنم مچ پاها درد میکنه، و ساعت ها طول میکشه تا خوب بشه در طول روز چند بار تکرار میشه و بعد دوباره خوب میشه،ولی وقتی رو به بالا حرکت میدم انتها حرکت مچ دستم درد میکنه.میتونید یه راهنمایی کنید،من چند وقت ورزش بدنسازی سنگین انجام میدادم ،و استرس طولانی مدت هم داستم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ازمایش های روماتولوژیک باید بدین عزیز
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

  11. مهدی انتظامی می گوید

    سلام من درازکشیده بودم میخواستم بلندشم از دستام کمک گرفتم ی دفعه یک جای رگ دستم ک نبض میزنه احساس شوک شدید از رگ ش احساس کردم کارمم با دسته دیگ این جریان باعث شد مچ و شصتم درد داعم داره محدودیتم یکم کم شده توچرخش و

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر بیش از ۲ هفته این حالت طول کشیده
      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

  12. شیرزادعسگری می گوید

    درود برشما من دستم چند ماهی هست درد میکنه عکس گرفتم گفتن استخون صابی وکشیدگی ربات حالا شما رهنمایی کنید مرسی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد ام ار اي بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

      1. کوکب می گوید

        عالی

  13. مصطفی می گوید

    سلام وقت بخیر .من مدتیه علاوه بر درد مچ دست و همچین سوزن سوزن شدن و گز گز انگشتان. در پاهایم هم این اتفاق می افته. کف پا احساس داغی می کنم و درد و سوزن سوزن شدن به سمت سلق پا و زانو میره.طیاد هم که یه جا می ایستم این اتقاق می افته البته همیشگی نیست . میخواستم ببینم به کدام متخصص باید مراجعه کنم؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  14. کیوان می گوید

    با سلام چند روز پیش چرخ ماشینم را طی مسیر طولانی جهت پنچرگیری با دست راستم حمل کردم از آن زمان تاکنون رگهای مچ دست راستم درد می کنه و کف دستم به اندازه یک سکه کوچیک قرمز شده و درد داره لطفا راهنمایی کنید چکار کنم .ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام پماد كاپساسين موضعي بزنيد
      در صورت عدم بهبود

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  15. فاطمه جهانگیری می گوید

    سلام خواهرمن ۱۴ماهشه امروز از یک دستش گرفتم که بلندش کنم مچ دستش یه صدای تقه کرد الانم وقتی مچ دستشوتکون میده درد میگیره وگریه میکنه ولی ورم یا کبودی نداره میشه بگید باید چکار کنیم ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید ببرین اورژانس، ترجیحا اورژانس شکستگی و ارتوپدی

  16. ملیکا می گوید

    سلام خسته نباشید من امروز مچ دستم ضربه خورد و کمی کبود شده و وقتی بهش دست میزنم خیلی درد میگیره.
    آیا چیز مهمیه و نیازه به پزشک مراجعه کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مکانیسم ضربه چی بود؟
      حرکات دستتون کاملا نرمال و محدودیت ندارین؟

  17. زهرا حیدری می گوید

    سلام خسته نباشین من تقریبا ی سال میشد مچ دست راستم از مچ تا یکم بالاتر از مچم درد میکرد وقتی D3 میخوردم بهتر میشدم الان نزدیکه یه ماه دیگه D3 هم اثر نمیکنه هر از گاهی هم میریزه روی دست یجوری انگار یخ ریختن روی استخوانم علت چی میتونه باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد به منخصص مغز واعصاب مراجعه كنيد و نوار عصب عضله انجام بديد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  18. آتی می گوید

    سلام ببخشید خواهر من، مچ دستش رو وقتی به بالا و خصوصا وقتی رو به پایین می چرخونه فقط درد داره، بعضی وقتا هم صدای تق میده!میشه راهنمایی کنین ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد معاينه شن و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  19. سعیده می گوید

    با سلام من مچ دست راستم درد میکنه واین درد به سمت نوک انگشتان وبالاتر تا آرنج میکشه واحساس سنگینی در این ناحیه دارم میشه راهنمایی کنید که مشکلم ممکنه چی باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      یکی از علت ها ممکن است سندروم تونل کارپال باشد لطفاً به متخصص ارتوپد مراجعه کنید

  20. سوگل می گوید

    سلام مادر من حدود یک ماه هست مچ دست راستش خیلی درد میکنه اخیرا دیگه شباهم از دردش خواب راحتی نداره امکانش هست راهنمایی کنید دکتر باید بره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد نوار عصب عضله بدهند و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  21. فاطمه می گوید

    سلام وقت بخیر من دانش آموزم و از کلاس نهم تا الان ک کنکوری ام مچ دستم درد میگیره گاهی میگن از نوشتنه نمیدونم چیکار کنم
    هر دو تا مچ دستم درد می‌کنه چیکاری باید انجام بدم؟
    دست راستم یبار شکسته ولی چپ نه الان هر دو تا مچ خیلی درد می‌کنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه بدليل شكستگي مچ دستتون ، عصبش تحت فشار باشه
      بهتره كه توسط متخصص مغز واعصاب معاينه شيد و نوار عصب عضله بديد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  22. رضا مرادی می گوید

    سلام من ۱۶ سال دارم
    من در تابستان کار مکانیکی انجام میدادم
    و مچ دست من شدیدا درد میگرفت
    چند مدت استراحت کردم و دوباره شروع به کار کردم
    ولی بازم شدیدا درد میگیرد وقتی که کاری انجام میدهم تا ۱ هفته درد دارد ولی وقتی که کاری انجام ندهم زیاد درد نمیگیرد
    میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام مچ بند ببنديد ، در روز ١-٢ ساعت باشه
      اگه بعد از يكماه برطرف نشد بايد به متخصص مغز واعصاب مراجعه كنيد و نوار عصب عضله بديد
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

  23. پرستو می گوید

    با سلام و احترام، ٢ سال پيش مچ دست راست من توسط همسرم پيچيده شد و متاسفانه دكتر متوجه چيزي نشد و تنهاگچ گرفت.از آن زمان تا امروز اگه چيز يكمي سنگين بردارم يا ظرف بشورم بلافاصله از مچ تا انگشتانم ورم ميكنه و دردي سنگين كه حتي انگشتان دستم رو نميتونم صاف كنم و به شدت ضعيف ميشم.از طرفي من به صورت حرفه اي نقاشي ميكنم و ميترسم نكنه قدرت دستم از بين بره. لطف مي كنيد راهنمايي بفرماييد.سپاس از شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عزیزم باید دستتون معاینه و mri انجام شود

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

  24. آرمان کاظمی می گوید

    سلام من ۱۷ سالمه و از دیشب متوجه یه حس ضعیف در مچ دستام شدم نمیشه گفت درد بیشتر یجور احساس ضعفه که وقتی گوشی رو میگیرم دستم حس میکنم باید پماد خاصی استفاده کنم یا به دکتر مراجعه کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام از نظر كم كاري تيروييد و كمبود ويتامين دي بررسي شيد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

      1. Zahra می گوید

        ببخشید منم دقیقا همین حس ایشونو دارم هم کم کاری تیرویید دارم هم کمبود ویتامین دی ولی دارو مصرف میکنم یساله ولی وقتی یکم دستم از ارنج بسته نگه میدارم یا گوشی دستم میگیرم اینطوری میشه

  25. علی رضا نظام زاده می گوید

    سلام مچ دست چپم درد میکنه وانگشت بزرگم ودو انگشت کنارش گز گز و سوزش داردار یندروم کارپال دارم چه کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به نظر عصب رادیکال دست دچار آسیب شده است
      باید توسط ارتوپد معاینه و در صورت لزوم mri از گردن شوید

  26. هدیه می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون میشم پاسخ بدین…هر چند ماه ی بار مچ دست راستم ک دست کاری من هستش..درد میگرف.الان نزدیک سه چهار روزه دوباره شروع شده از سری های قبلی هم طولانی تره…وقتی دولاش می‌کنم انگار ی استخون میزنع بیرون…وجاش تو خالی میشه..وقتیم می‌چرخونممش تیر میکشه و تا انگشت شصتم درد میگیره..بستمش این چن روزه ولی خوب نشده چکار باید بکنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

  27. امید می گوید

    سلام مچ دست چپم وقتی دستم رو صاف میکنم بدجور درد میکنه انگار رگ هام کشیده میشه رگ نزدیک شصتم دستم رو صاف نکنم درد نمیکنه صاف شه و یا چیزی حتی سبک برمیدارم بدجور درد همرا با سوزش داره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ممکنه دچار سندروم تونل کارپال شده باشید

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

  28. مريم می گوید

    سلام خسته نباشيد ، ٢٧سالمه، حدودا ٧،٨ ماهى ميشه كه مچ دست چپم درد ميكنه و اصلا پنجه هام به سمت عقب يا كنار به سمت انكشت كوچيكم ميبرم درد ميگيره ؛ درواقع مچم دردش ميزنه به انگشت كوچيكم، بسيار درد ميكنه ، متخصص رفتم عكس گرفتم هيچى نبود قرص دادن اما خوب نشد،گفتن اگر خوب نشد بيا كه به استخان مچ سوزن بزنم، خيلى درد ميكنه روزى ٧،٨ كدئين ميخورم ،ممكنه كه از اعصاب باشه يا بايد پيش فيزيوتراپ برم ، نميدونم اون سوزنى كه ميخوان بزنن چيه و ميترسم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز شما باید برین متخصص ارتوپدی،
      و نوار عصب عضله( با سوزن مسیر اعصابو بررسی میکنن) انجام شه
      البته قبلش باید یک آزمایش کامل انجام بدین

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

  29. هانیه می گوید

    سلام من هر د وتا مچ دستام درد دارن وبه انگشتامم میزنه دردشون لطفا راهنماییم کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لازمه نوار عصب عضله بديد و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

      1. محبوبه می گوید

        سلام چند ماهی است استخوان مچ دست راستم دردمیکنه شبها وصبح زودهم دردش بیش تراست چه راهکاری پیشنهاد می کنید.

  30. محمد می گوید

    من مچم دردمیکند توی فوتبال ایاواخورده یاخیر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد گرافي بگيريد از دستتون

  31. معصومه می گوید

    سلام مچ دست پدر من درد میکنه بعد ازاینکه کار بنایی کرده دستش دردگرفته هرکاری هم کرده خوب نشده چه راهکاری دارید؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلامپماد كاپساسين موضعي روي مچ دستشون بزنن
      زبونشون فقطممكنه بسوزه
      و با اسپلينت مچ بي حركت باشه دستشون
      اگه بعد از يك هفته بهتر نشد عكس از دستشون بگيرن

  32. هستی می گوید

    من دوازده سالمه و مچ دست راستم حدود پنج یا که کمتر فکر کنم درد میکنه و اینکه ورم نداره فقط درد میکنه چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام از گوشي مبايل كمتر استفاده كنيد
      پماد كاپساسين موضعي بزنيد
      حدود يك هفته سعي كنيد مچ دستتونو زياد حركت نديد ترجيحا از اسپيليت استفاده كنيد

      1. مریم می گوید

        سلام من مچ دست چپم نزدیک به سه ماهه که از داخل استخوان درد می‌کنه و بیشتر زمانهایی که سرما یا آب سرد بهش بخوره به شدت درد میگیره و نمیتونم حرکتش بدم و حتی گوشی رو هم نمیتونم دستم بگیرم.و اینکه قرص دیکلوفناک سدیم رو که استفاده میکنم دردش به مدت یک ساعت از بین می‌ره اما دوباره شروع میشه میشه لطفاً راهنمایی بکنید که لازمه به پزشک مراجعه کنم یا نه

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام بهتره متخصص مغز واعصاب معاينتون كنن و نوار عصب عضله بديد
          لطفا

          برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر