گرفتگی بینی کودکان و نوزادان؛ راه‌های رهایی از آن را بشناسید

دلیل گرفتگی بینی کودکان و نوزادان چیست؟ کودکان و نوزادان مدام در حال رشد هستند و سیستم ایمنی‌شان در حال تکمیل‌شدن است. همین موضوع باعث می‌شود که نسبت به عوامل بیماری‌زای مختلف، آسیب‌پذیرتر باشند. مواجهه و ارتباطشان با کودکان دیگر در مدرسه و مهدکودک هم از دلایل دیگری است که بیمارشدن و ابتلا به مشکلاتی نظیر آنفلونزا و سرماخوردگی را راحت می‌کند.

گرفتگی بینی هم دلایل مختلفی دارد و به نظر می‌رسد که در بعضی از بچه‌ها مداوم و ادامه‌دار است. اگر دچار چنین مشکلی هستید باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. در این مقاله هم اطلاعات خوبی برایتان فراهم کرده‌ایم که مرورشان خالی از لطف نیست.

چه زمانی می‌گوییم بینی کودک گرفته است؟

باید بدانید که گرفتگی بینی زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های پوششی بینی متورم و ملتهب شوند. این التهاب ناشی از تورم رگ‌های خونی موجود در بینی است. پیشروی این مشکل می‌تواند موجب آبریزش هم بشود. در صورت تجمع مخاط اضافی در بینی، این مواد به پشت گلو راه پیدا می‌کنند. چنین چیزی هم با سرفه‌کردن و زخم‌شدن گلو همراه خواهد شد.

درمان گرفتگی بینی هم در کودکان کم‌سن و نوزادان دشوار است. امکان مصرف بسیاری از داروها برای این رده سنی وجود ندارد و شرح حالشان هم برای آنها مقدور نیست. با این حال، با شناخت این مشکل و راه‌های متنوع درمانی می‌توانید این وضعیت ناخوشایند را برایشان کنترل کنید.

گرفتگی بینی نوزاد هنگام شیر خوردن هم ممکن است. در این صورت، باید پیش از شروع کار، با شست‌وشوی بینی نوزاد و تخلیه آن راه را برای شیرخوردن راحت باز کنید. زمانی که کودک دچار گرفتگی بینی در طول شیرخوردن می‌شود، مجبور است که مدام دهانش را باز کند و از راه آن، نفس بکشد.

امکان گرفتگی بینی نوزاد از بدو تولد هم وجود دارد. ماده‌ای که بینی نوزاد را پر و کیپ می‌کند، همان بقایای مواد موجود در رحم است که در بینی جمع می‌شود. این حالت، خودبه‌خود و بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند.

گرفتگی بینی کودکان و نوزادان

دلایل گرفتن بینی کودک چیست؟

پای دلایل مختلفی در کیپ شدن بینی کودک به میان است. برای مثال:

  • گرفتگی بینی کودکان در اثر سرماخوردگی نوزاد و کودک رایج است.
  • ابتلا به آنفلونزا و عفونت سینوسی هم از دلایل ابتلا به کیپ‌شدن بینی است.

گرفتگی بینی کودکان و نوزادان معمولاً به طور خودبه‌خود و بی‌نیاز از درمان در طول یک هفته از بین می‌رود. این مشکل دلایل دیگری هم دارد:

  • تب یونجه یا ابتلا به حساسیت
  • استفاده از قطره‌ها و اسپری‌ها بینی برای طولانی‌مدت
  • ابتلا به پولیپ (رشد کیسه‌مانند بافت ملتهب پوشش بینی یا سینوس‌ها)
  • رینیت وازوموتور (Vasomotor rhinitis) یا همان التهاب مخاط بینی
  • گیرکردن اشیا کوچک در سوراخ بینی

گرفتگی بینی کودکان در تابستان یا فصل‌های مختلف به طور تکرارشونده، نشان از وجود حساسیت دارد. حساسیت‌های فصلی می‌توانند موجب کیپ‌شدن بینی شوند. عوامل دیگر حساسیت‌زا مانند حیوانات خانگی هم در بعضی موارد اثرگذارند.

گاهی هم گرفتگی بینی کودک بدون ابریزش است. در چنین حالتی، علت فقط این است که سیستم تنفسی کودک مانند اندام‌های دیگرش کوچک است. در نتیجه، حالت مسدود و کیپ پیدا می‌کند و خبری هم از مخاط نیست.

گرفتگی بینی نوزاد و رفلاکس هم به یکدیگر مرتبط هستند. پزشکان و محققان هنوز متوجه نشده‌اند که علت این ارتباط دقیقاً چیست. اسید معده می‌تواند به پشت حفره بینی نوزاد برسد و موجب احتقان شود.

گرفتن بینی کودک در خواب چگونه است؟

انسداد بینی کودک در خواب هم رخ می‌دهد. این حالت در شب‌هنگام وخیم‌تر می‌شود. دلیل چیست؟ چون در زمان درازکشیدن و خوابیدن به پشت، باعث جمع‌شدن مخاط در پشت گلو می‌شود.

این را هم بدانید که سیستم ایمنی بدن در طول شب، فعال‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود که هرگونه التهابی در بدن افزایش پیدا کند و آزاردهنده‌تر شود. بهبود گرفتگی بینی کودکان در طول روز بیشتر از شب‌ها است. حساسیت گرفتگی بینی در کودکان یا کیپ‌شدن این بخش از بدن به دلایل مختلف در طول شب وخیم‌تر می‌شود.

گرفتگی بینی نوزاد اول صبح هم می‌تواند ناشی از حساسیت او به ماده و چیزهایی در فضای اتاقش باشد. برای مثال، گردوغبار موجود در هوا یا پرزهای فرش و مواردی از این دست.

پیشگیری از کیپ‌شدن بینی چگونه است؟

همان‌طور که اشاره شد، دلایل مختلفی برای بروز کیپ‌شدن و گرفتگی بینی وجود دارد. با رعایت بهداشت و شستن دست‌های بچه، امکان ابتلای او به آنفلونزا و سرماخوردگی کودک کم می‌شود. در نتیجه، دچار انسداد بینی هم نخواهد شد.

دوری از عوامل حساسیت‌زا هم راهی برای پیشگیری از کیپ‌شدن بینی ناشی از آلرژی است. باید ببینید که دلیل گرفتگی چه چیزهایی است و از کودک در مقابل ابتلا به آنها و انسداد بینی مراقبت کنید.

گرفتگی بینی نوزاد چند روز طول می‌کشد؟

بنا به دلایل گرفتگی بینی و گلو کودک مثلا آنفلونزا یا هرچیز دیگر، مدت‌زمان ابتلا هم متفاوت خواهد بود. اگر کیپ‌شدن بینی در اثر سرماخوردگی رخ بدهد، این حالت به مدت ۵ تا ۷ روز طول می‌کشد. در کودکان کم‌سن و سال‌تر، این مشکل می‌تواند تا حدود ۲ هفته هم ادامه داشته باشد.

به طور کلی هم گرفتگی بینی در کودکان و نوزادان که ناشی از سینوزیت یا برونشیت است، ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. مدت‌زمان این وضعیت در اثر ابتلا به آنفلونزا هم در حدود ۱ هفته است.

کودکانی که به خاطر آلرژی یا همان حساسیت دچار کیپ‌شدن بینی می‌شوند، مدت طولانی‌تری درگیر این وضعیت خواهند بود. گرفتگی ناشی از حساسیت می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. در هر حال، با وجود چنین مشکلی در کودک و نوزاد، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا به شما در مدیریت وضعیت کمک کند.

گرفتگی بینی کودک

درمان پزشکی گرفتگی‌بینی کودکان چگونه است؟

روش‌های درمانی مختلفی برای کنترل وضعیت گرفتگی بینی کودکان و نوزادان وجود دارد. در ادامه با تعدادی از این روش‌ها آشنا می‌شوید. درمان گرفتگی بینی کودکان با طب سنتی یا روش‌های آزمون‌نشده غیرعلمی را کنار بگذارید. اندام‌های کودکان بسیار حساس است و سیستم ایمنی و تنفسی‌شان هنوز کامل رشد نکرده است. پس نباید به سراغ روش‌های اثبات‌نشده برای آنها بروید.

درمان خانگی

از روش‌های خانگی مختلف برای بهبود گرفتگی بینی کودکان و نوزادان استفاده کنید. برای مثال:

  • زیر سر کودک را بلند کنید. زیر بالش او چیزی بگذارید تا بالا بیاید و راحت‌تر بتواند استراحت کند یا نفس بکشد.
  • اگر کودک در سنی است که امکان مصرف مایعات دارد، به او مایعات زیادی بدهید که فاقد قند و شکر هستند.
  • دستگاه بخور خنک‌کننده هوا در فضا قرار بدهید و نگذارید که اتاق بیش از حد هم مرطوب شود. به تمیزکردن و نظافت دستگاه هم دقت داشته باشید.
  • پیش از خواباندن کودک، او را به حمام بخار ببرید تا راه تنفسی‌اش بهبود پیدا کند.

گرفتگی‌بینی کودکان دارو

حساسیت هم عامل برخی گرفتگی‌های بینی است. این مورد هم می‌تواند از بیماری‌های شایع کودکان باشد. در این صورت، باید حتماً برای درمان و دریافت داروهای لازم به پزشک اطفال مراجعه کنید. در صورتی که ریشه کیپ‌شدن و انسداد، عفونت باکتریایی باشد هم نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیکی وجود خواهد داشت که متخصص تجویز می‌کند.

گرفتگی‌بینی کودکان قطره

سرم سالین به رقیق‌شدن مخاطی کمک می‌کند که باعث کیپ‌شدن بینی شده است. قطره یا اسپری سالین را از داروخانه‌ها تهیه کنید و درباره شیوه مصرف هم حتماً از متخصصان مشورت بگیرید. اگر از این محلول زیاد استفاده کنید، امکان دارد که حوالی بینی کودک کمی آزرده و زخم شود.

قرص گرفتگی‌بینی کودکان و نوزادان

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، تمام انواع گرفتگی بینی نیازمند مصرف دارو نیستند. برای مثال، عفونت‌های ویروسی در عرض ۲ هفته بهبود پیدا می‌کنند و تا رسیدن پایان دوره عفونت، نیازی به مصرف قرص یا اسپری خاصی نیست.

در واقع، در طول این مدت، باید با روش‌های تسکینی، کاری کنید که کودک و نوزاد راحت‌تر نفس بکشند و علائم ناشی از انسداد بینی‌ بهبود پیدا کند. با این حال، در عفونت‌های باکتریایی یا حساسیت‌ها، نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف دارو و قرص هم هست.

اسپری رفع گرفتگی‌بینی کودکان و نوزادان

بهترین اسپری برای گرفتگی بینی کودکان چیست؟ امکان خرید اسپری آب‌نمک از داروخانه یا درست‌کردن این محلول در منزل هم وجود دارد. برای استفاده از چنین چیزی باید نظر پزشک را هم جویا شوید. یک فنجان یا ۲۴۰ میلی‌لیتر آب گرم را با نصف قاشق چای‌خوری یا همان ۳ گرم نمک مخلوط کنید.

در طول روز، ۳ تا ۴ بار از اسپری برای شست‌وشوی بینی استفاده کنید. درباره شیوه مصرف، از پزشک مشورت بگیرید و حواستان به ترکیب درست آب و نمک باشد.

احتقان بینی نوزاد و کودک

چه زمانی برای گرفتگی بینی کودکان و نوزادان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک یا نوزادان علائم و نشانه‌های زیر را از خود نشان می‌دهد، باید به پزشک مراجعه کنید:

  • گرفتگی بینی همراه با تورم پیشانی، چشم‌ها، گوشه بینی یا گونه‌ها یا تاری چشم‌ها
  • گلودرد همراه با لکه‌های زرد یا سفید روی لوزه‌ها یا بخش‌های دیگر گلو
  • ترشحات بدبوی بینی که فقط از یک سمت و سوراخ روان می‌شوند و رنگی به جز سفید یا زرد دارند.
  • سرفه‌ای که بیشتر از ۱۰ روز طول می‌کشد و مخاط خاکستری یا زرد-سبز تولید می‌کند.
  • نشانه‌های آزاردهنده‌ای که بیشتر از ۳ هفته طول می‌کشند.
  • ترشحات بینی همراه با تب.

گرفتگی بینی کودک طولانی مدت نیاز به پیگیری دارد و نباید به حال خود رها شود. برای پیگیری وضعیت نوزاد و کودک در این زمینه باید به پزشکان اطفال مراجعه کنید. برای نوبت دهی اینترنتی از سایت دکتردکتر کمک بگیرید تا راحت و سریع با بهترین‌ها، ارتباط پیدا کنید.

نکته‌ای ناگفته درباره گرفتگی و کیپ‌شدن بینی کودکان باقی ماند؟ اگر پرسشی دارید، حتماً از ما بپرسید تا کمکتان کنیم.

منابع:

mountsinai.org

calpol.co.uk

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. آنیتا کمالی می گوید

    سلام من پسرم کیپی بینی داره ولی خیلی کم هست ترشح گاهیعم پیش میاد وصدای خلط از گلوش میاد یه کتر بردم گفت الرژی هست وصدای از بینیش واسپری رستانکس داد خوب نشد بد ۱۸ روز ودکتر بدی گفت رفلاکس شیر تو حنجره هست واز اونجایی که داروی رفلاکس ندادم ودکتر دیگه ای بردم دوباره گفتن الرژی واسطه فلازول دادن از یه مارک دیگه من دوباره استفاده کردم ۲ روزه هیچ بهبودی ندیدم چه کار کنم ادامه بدم ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر