رایج و موثرترین انواع قطره گوش را بشناسید + آموش نحوه چکاندن قطره در گوش

عکس انواع قطره گوش برای رفع مشکلات گوش
اشتراک گذاری ثبت دیدگاه

بهبود عفونت گوش، گرفتگی و التهاب گوش با انواع قطره گوش اتفاق می‌افتد. دکتر گوش با توجه به نوع مشکل شما، انواع قطره های گوش شامل قطره آنتی‌بیوتیک گوش، قطره ضدقارچ گوش، قطره ضدالتهاب گوش و قطره عفونت گوش را تجویز خواهد کرد. این متخصص، علائم شما را بررسی کرده و پس از شناسایی مشکل شما موثرترین درمان را برای گوش شما تشخیص می‌دهد. تنوع خوبی از انواع قطره گوش برای گرفتگی، انواع قطره برای جرم گوش و قطره گوش درد وجود دارد. تشخیص این موضوع که کدام یک از آن‌ها برای شما موثرتر است، باید توسط دکتر گوش انجام شود.

مطالعه این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر با کاربرد انواع قطره های گوش همچون قطره گوش اوتیسپت، قطره گوش گلیسیرین فنیکه و قطره سیپلکس آشنا خواهید شد.

در انتها، اگر سوالی درباره بیماری‌های گوش و بهترین انواع قطره گوش مناسب برای آن‌ها دارید، در قسمت نظرات بنویسید. کارشناس سلامتی ما به آن پاسخ خواهد داد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

انواع قطره گوش

قطره های گوش به‌عنوان یکی از روش‌های موثر و سریع برای درمان مشکلات گوش، از جمله عفونت‌ها، التهابات و تجمع جرم و گرفتگی گوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از انواع قطره گوش با ترکیبات خاص خود، برای درمان مشکلات مختلفی طراحی شده است. برخی قطره‌ها ضدعفونی‌کننده هستند و برای درمان عفونت‌های باکتریایی یا قارچی تجویز می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر با هدف تسکین التهاب یا پاک کردن جرم گوش بکار می‌روند.

انتخاب قطره گوش مناسب، باید با توجه به علت مشکل گوش و زیر نظر دکتر گوش انجام شود. برخی از قطره های گوش بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند، اما برخی دیگر نیاز به تجویز پزشک دارند. در ادامه به انواع قطره گوش و کاربردهای درمانی آن‌ها می‌پردازیم:

نحوه عملکرد و تاثیرگذاری انواع قطره گوش

قطره برای عفونت گوش

عفونت گوش از مشکلات شایعی است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها باشد. برای درمان این عفونت‌ها، انواع قطره گوش وجود دارد که بسته به منشا عفونت تجویز می‌شوند. انواع قطره‌های چرک‌خشک‌کن گوش شامل قطره‌های آنتی‌بیوتیکی برای عفونت‌های باکتریایی، قطره‌های ضدقارچ برای عفونت‌های قارچی و قطره‌های ضدالتهابی و استروئیدی برای کاهش تورم و درد هستند. در ادامه، به انواع قطره گوش برای درمان عفونت گوش پرداخته‌ایم:

قطره نئومایسین

بهترین قطره برای عفونت گوش خارجی با منشا باکتریایی، قطره نئومایسین است. نئومایسین و پلی‌میکسین موجود در این قطره، آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کنند. همچنین، هیدروکورتیزون موجود در این قطره، یک کورتیکواستروئید ضدالتهابی بوده که تورم و التهاب گوش را بهبود می‌دهد. قطره گوش نئومایسین فقط عفونت‌های باکتریایی گوش را درمان می‌کند و برای انواع دیگر عفونت‌های گوش کارایی ندارد.

مشاوره تلفنی یا متنی با دکتر گوش، حلق و بینی

قطره سیپلکس یا سیپروفلوکساسین

قطره سیپلکس برای درمان عفونت گوش خارجی و اوتیت میانی با منشا باکتریایی تجویز می‌شود. این قطره، سلول‌های باکتری‌ها را نابود می‌کند.

به گفته آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی (AAO)،

انواع قطره گوش آنتی‌بیوتیکی موضعی مانند افلوکساسین و سیپروفلوکساسین در درمان عفونت‌های باکتریایی گوش مؤثر بوده و اغلب با قطره‌های استروئیدی ترکیب می‌شوند تا التهاب و درد را کاهش دهند.

برای درمان کامل عفونت گوش خود، استفاده از این دارو را در تمام مدت درمان ادامه دهید. حتی اگر پس از استفاده چند دوز اول، احساس بهبودی کردید، مصرف دارو را متوقف نکنید؛ زیرا احتمالا هنوز عفونت کامل برطرف نشده است.

قطره سیپروفلوکساسین یکی از انواع قطره گوش برای درمان عفونت گوش

قطره گوش افلوکساسین

قطره گوش افلوکساسین یک آنتی‌بیوتیک از خانواده فلوروکینولون‌ها بوده که برای درمان عفونت‌های گوش باکتریایی تجویز می‌شود. این دارو، به‌ویژه برای درمان عفونت‌های گوش خارجی (اوتیت خارجی) و عفونت‌های گوش میانی (اوتیت مدیا) در افراد با سوراخ پرده گوش عملکرد بسیار موثری دارد. افلوکساسین با جلوگیری از رشد و تکثیر باکتری‌ها، علائم عفونت گوش را بهبود می‌دهد. معمولا دکتر گوش این قطره را برای استفاده چندین بار در روز تجویز می‌کند و مهم است که دوره درمان کامل شود تا عفونت به‌طور کامل برطرف شود.

قطره جنتامایسین

قطره جنتامایسین بهترین قطره برای عفونت گوش بوده و در دسته داروهای آنتی‌بیوتیک قرار دارد. این قطره از آن دسته انواع قطره گوش است که بدون تجویز پزشک نمی‌توانید آن را تهیه و استفاده کنید. مقدار دوز مصرفی قطره جنتامایسین به سن و شدت عفونت گوش شما بستگی داشته و طبق دستور پزشک باید آن را مصرف کنید. معمولا مقدار دوز این قطره به این صورت است که بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال باید 3 یا 4 قطره را هر 8 ساعت در گوش خود بریزند. برای کودکان کمتر از 6 سال مقدار مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

قطره بتامتازون یا بتازونیت

اگر دکتر گوش تشخیص دهد که شما مبتلا به عفونت گوش خارجی هستید، احتمالا قطره بتامتازون را برای تسکین درد و کاهش التهاب گوش تجویز خواهد کرد. این قطره عوارض جانبی به‌خصوصی ندارد؛ ولی اگر در شرایط زیر هستید، از مصرف این دارو اکیدا خودداری کنید:

  • در دوران بارداری
  • در زمان شیردهی
  • آسیب دیدن پرده گوش
  • سابقه واکنش‌های آلرژیک به داروهای مشابه

قطره بتامتازون را به مدت 7 الی 10 روز و هر 3 ساعت 2 قطره در گوش خود بریزید. سعی کنید برای دریافت نتیجه مطلوب، درمان را کامل کنید. قطره بتامتازون بهترین قطره برای گوش درد بزرگسالان و کودکان است.

قطره اوتیسپت

قطره اوتیسپت، به‌عنوان بهترین قطره عفونت گوش شناخته شده است. این قطره در دسته داروهای استروئیدی با ترکیبی از هیدروکورتیزون و اسید استیک است و کاهش التهاب و عفونت گوش خارجی را بهبود می‌دهد. قطره گوش اوتیسپت برای درمان اوتیت خارجی با منشا باکتریایی و قارچی استفاده می‌شود. اسید استیک موجود در این قطره، رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را مختل کرده و هیدروکورتیزون هم به کاهش درد و التهاب گوش کمک می‌کند.

قطره دگزامتازون

از دیگر انواع قطره گوش، قطره دگزامتازون بوده که برای درمان عفونت گوش خارجی در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. دگزامتازون یک کورتیکواستروئید ضدالتهابی‌ست که با متوقف کردن رشد باکتری‌ها منجر به کاهش تورم و ناراحتی گوش خواهد شد. این قطره فقط عفونت باکتریایی گوش را درمان می‌کند. قطره آنتی‌بیوتیک گوش دگزامتازون عفونت گوش و التهاب گوش را خیلی سریع و موثر درمان می‌کند.

قطره دگزامتازون یکی از انواع قطره گوش برای درمان عفونت و التهاب گوش

قطره کلوتریمازول

قطره گوش کلوتریمازول یک داروی ضدقارچ بوده که برای درمان عفونت‌های قارچی گوش خارجی (اوتیت خارجی قارچی) تجویز می‌شود. این قطره، رشد قارچ‌هایی مانند کاندیدا و آسپرژیلوس را مهار کرده و به تدریج عفونت را کاهش می‌دهد. قطره کلوتریمازول به‌طور مستقیم روی ناحیه آسیب‌دیده گوش اعمال شده و در تسکین علائم مانند خارش، درد و التهاب بسیار موثر عمل می‌کند. عوارض خاصی برای این دارو ذکر نشده است؛ ولی در شرایط زیر از مصرف خودسرانه آن اجتناب کنید:

  • در صورت بارداری یا شیردهی
  • استفاده از دیگر انواع قطره گوش
  • سابقه واکنش‌های آلرژیک به داروهای مشابه

استفاده صحیح و طبق دستور پزشک برای دستیابی به نتایج بهتر و جلوگیری از بازگشت عفونت بسیار مهم است.

انواع قطره گوش برای درمان خارش گوش

خارش گوش ناشی از عوامل مختلفی مانند عفونت‌های قارچی، آلرژی‌ها یا خشکی بیش از حد گوش است. انواع قطره گوش که برای درمان خارش گوش طراحی شده‌اند، شامل ترکیباتی برای کاهش التهاب و تحریکات و تسکین فوری خارش هستند. برخی از این قطره های گوش شامل مواد ضدقارچ یا ضدباکتری بوده که برای درمان خارش ناشی از عفونت‌های میکروبی استفاده می‌شوند؛ درحالی‌که برخی دیگر از انوع قطره گوش با برخورداری از مواد مرطوب‌کننده و نرم‌کننده برای رفع خشکی گوش موثر هستند.

همچنین قطره‌های گوش کورتیکواستروئیدی هم برای کاهش التهاب و تسکین خارش ناشی از واکنش‌های آلرژیک یا درماتیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب نوع مناسب قطره گوش باید براساس علت خارش و تحت نظر پزشک انجام شود. در ادامه، به معرفی انواع قطره گوش برای درمان خارش پرداخته‌ایم:

قطره گوش هیدروکورتیزون + اسید استیک

هیدروکورتیزون یک استروئید است که به کاهش قرمزی، تورم و خارش ناشی از عفونت کمک می‌کند. همچنین، اسید استیک با مهار رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها عفونت را درمان خواهد کرد. قطره گوش هیدروکورتیزون بهترین قطره برای خارش گوش است. دقت کنید که فقط در طی بازه زمانی تعیین شده توسط پزشک از این قطره استفاده کنید؛ زیرا استفاده طولانی‌مدت از قطره هیدروکورتیزون علاوه‌بر آسیب به گوش، اثربخشی آن را هم از بین می‌برد.

قطره هیدروکورتیزون یکی از انواع قطره گوش برای درمان خارش گوش

قطره کلوتریمازول

قطره گوش کلوتریمازول یک داروی ضدقارچ بوده که به شکل قابل‌توجهی به کاهش خارش گوش کمک می‌کند. خارش گوش اغلب یکی از علائم عفونت قارچی مانند اوتیت خارجی قارچی است. کلوتریمازول با از بین بردن قارچ‌های عامل عفونت، خارش و علائم دیگر مانند قرمزی و التهاب را کاهش می‌دهد. این قطره با توقف رشد قارچ‌ها، به کاهش علائم و بهبود سریع‌تر گوش کمک می‌کند. دکتر گوش معمولا برای درمان موارد خفیف تا متوسط قطره کلوتریمازول را تجویز خواهد کرد. در صورت تشدید علائم یا عدم بهبود پس از چند روز مصرف آن، باید به متخصص گوش مراجعه کنید.

قطره گوش دگزامتازون

قطره گوش دگزامتازون یک داروی استروئیدی‌ست که متخصص گوش آن را برای کاهش التهاب و خارش ناشی از عفونت‌ها یا آلرژی‌ها در گوش تجویز می‌کند. این قطره با مهار پاسخ التهابی بدن، خارش، قرمزی و تورم را کاهش می‌دهد. قطره گوش دگزامتازون به‌تنهایی یا در ترکیب با داروهای ضدباکتری یا ضدقارچ برای درمان عفونت‌های گوش عملکرد بسیار موثری دارد.

انواع قطره گوش برای خشک کردن و جرم‌گیری گوش

جرم گوش ماده‌ای طبیعی است که توسط غدد موجود در کانال گوش تولید شده و وظیفه محافظت از گوش را برعهده دارد. با این حال، تجمع بیش از حد جرم گوش منجر به انسداد و مشکلات شنوایی شود. برای جرم‌گیری گوش، قطره‌های نرم‌کننده جرم یا سرومولیتیک تجویز می‌شوند. این قطره‌ها شامل موادی مانند پراکسید هیدروژن، کربامید پراکساید یا گلیسرین هستند که جرم گوش را نرم کرده و به تخلیه آسان‌تر آن کمک می‌کنند. در ادامه، به انواع قطره گوش برای جرم‌گیری گوش پرداخته‌ایم:

قطره بی‌کربنات سدیم

قطره گوش بی‌کربنات سدیم یک محصول نرم‌کننده جرم گوش بوده که برای از بین بردن تجمع سرومن یا همان جرم گوش استفاده می‌شود. این قطره با نرم کردن و حل کردن جرم، به تخلیه آن کمک می‌کند. متخصص گوش برای افرادی دچار انسداد گوش ناشی از تجمع جرم این قطره را تجویز خواهد کرد. قطره بی‌کربنات سدیم معمولا به‌صورت روزانه و برای چند روز استفاده می‌شود تا جرم به‌تدریج از گوش خارج خواهد شد. استفاده از این قطره، به‌ویژه در صورت پارگی پرده گوش یا عفونت باید با دقت و طبق دستور پزشک انجام شود.

قطره گلیسیرین فنیکه

قطره گلیسیرین فنیکه بر پایه گلیسیرین بوده و بهترین قطره در میان انواع قطره گوش برای دفع جرم آن شناخته می‌شود. قطره گلیسیرین فنیکه با نرم کردن موم گوش، خروج آن را راحت‌تر کرده و علاوه‌براین، با اثرگذاری روی ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌های عامل عفونت گوش، آن‌ها را از بین می‌برد.

از این قطره برای تسکین درد و درمان عفونت گوش هم استفاده می‌شود. شستشوی راحت گوش و برگشتن سطح شنوایی به حالت اولیه آن از مزایای این قطره برای گوش است. دوز مصرف این قطره بسته به نوع و شدت عارضه گوش در هر فرد متفاوت خواهد بود و به تصمیم و تشخیص متخصص گوش بستگی دارد.

قطره گلیسیرین فینیکه یکی از انواع قطره گوش برای جرم‌گیری گوش

انواع قطره گوش بی‌حس‌کننده درد

درد گوش معمولا در اثر عوامل مختلفی مانند عفونت، التهاب یا آسیب‌های فیزیکی رخ می‌دهد. یکی از روش‌های درمان گوش درد، استفاده از انواع قطره های گوش بی‌حس‌کننده است. این قطره‌ها حاوی ترکیباتی مانند بنزوکائین، لیدوکائین و پروکائین هستند که به‌طور موقت عصب‌های حسی گوش را بی‌حس کرده و درد را کاهش می‌دهند. گاهی، برخی از این قطره های گوش با ترکیبات ضدعفونی‌کننده یا ضدالتهابی ترکیب می‌شوند تا علاوه‌بر کاهش درد، به بهبود عفونت یا التهاب هم کمک کنند.

استفاده از انواع قطره گوش بی‌حس‌کننده باید تحت نظر پزشک انجام شود؛ زیرا در برخی شرایط همچون پارگی پرده گوش مصرف این قطره‌ها خطرناک هستند. در ادامه، به معرفی انواع قطره گوش بی‌حس‌کننده پرداخته‌ایم:

قطره اتودالر

قطره اتودالر معمولا تسکین درد و التهاب ناشی از عفونت‌های گوش خارجی و میانی استفاده می‌شود. این قطره شامل ترکیبات آنتی‌پیرین و بنزوکائین است. آنتی‌پیرین به عنوان ضدالتهاب عمل کرده و بنزوکائین با اثر بی‌حس‌کنندگی موضعی، درد گوش را تسکین می‌دهد. اتودالار معمولا برای تسکین علائم همراه با عفونت گوش یا بعد از جراحی‌های جزئی گوش تجویز می‌شود. این قطره علائم را موقتا کاهش می‌دهد اما عفونت را درمان نمی‌کند.

قطره گوش اوتیسپت

قطره گوش اوتیسپت حاوی مواد بی‌حس‌کننده‌ای‌ست که برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از عفونت‌های گوش، مانند اوتیت خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطره، شامل ترکیبی از مواد ضدعفونی‌کننده و بی‌حس‌کننده موضعی است که به سرعت درد را تسکین می‌دهد. اوتیسپت با ایجاد بی‌حسی موضعی در سطح گوش، انتقال سیگنال‌های درد به مغز را مهار کرده و باعث کاهش فوری ناراحتی می‌شود.

این نوع از انواع قطره گوش، علاوه بر بی‌حسی، به ضدعفونی کردن ناحیه و پیشگیری از رشد میکروب‌ها کمک خواهد کرد. متخصص گوش قطره اوتیسپت را به صورت موقت و در دوره‌های کوتاه تجویز می‌کند تا درد ناشی از عفونت کنترل شود.

قطره برای گرفتگی گوش

گرفتگی گوش در اثر تجمع جرم، عفونت یا تغییرات فشار رخ می‌دهد. برای رفع این مشکل، انواع قطره گوش وجود دارد که بسته به علت گرفتگی تجویز می‌شوند. قطره‌های نرم‌کننده جرم گوش مانند بی‌کربنات سدیم یا کربامید پراکساید برای حل کردن جرم گوش و تسهیل خروج آن به کار می‌روند. اگر گرفتگی گوش ناشی از عفونت باشد، قطره‌های آنتی‌بیوتیک مانند سیپروفلوکساسین یا افلوکساسین تجویز می‌شوند. در جدول زیر، به معرفی انواع قطره گوش برای گرفتگی و نحوه اثرگذاری و مصرف آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

انواع قطره گوشنحوه مصرفنحوه اثرگذاری
بی‌کربنات سدیم2 تا 3 قطره روزانه

به مدت چند روز

نرم کردن جرم گوش و تسهیل خروج آن
کربامید پرکساید5 تا 10 قطره هر 12 ساعت

به مدت 4 روز

حل کردن جرم گوش برای تخلیه آسان‌تر
سیپروفلوکساسین2 قطره هر 12 ساعت

به مدت 7 تا 14 روز

کشتن عوامل عفونت گوش
افلوکساسین2 تا 3 قطره هر 12 ساعت

به مدت 7 تا 14 روز

مهار رشد عوامل ایجادکننده عفونت
نئومایسین3 قطره هر 8 ساعت

به مدت 7 تا 14 روز

کشتن عوامل ایجادکننده عفونت
جنتامایسین2 تا 3 قطره هر 12 ساعت

برای 7 تا 14 روز

کشتن باکتری‌های ایجادکننده عفونت
هیدروکورتیزون3 تا 4 قطره هر 8 ساعتکاهش التهاب و تسکین درد ناشی از انواع عفونت

انتخاب هر یک از انواع قطره گوش به تشخیص دقیق متخصص گوش برای علت گرفتگی گوش بستگی دارد و استفاده از این قطره‌ها باید تحت نظر این متخصص انجام شود.

انواع قطره گوش برای شستشوی گوش

شستشوی گوش یکی از بهترین روش‌های بازگردانی شنوایی اولیه است و علاوه‌براین، برای از بین بردن جرم گوش و جلوگیری از عفونت هم کاربرد دارد. از مهم‌ترین انواع قطره گوش برای شستشوی گوش می‌توان به قطره اتودالر، قطره کلوتریمازول، قطره گلیسیرین فنیکه، قطره بتامتازون و قطره سیپلکس اشاره کرد که قبلا درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم. در ادامه، به معرفی تعدادی از موثرترین انواع قطره گوش دیگری برای شستشوی گوش پرداخته‌ایم:

قطره گوش هیدروژن پراکسید

قطره گوش هیدروژن پراکساید یکی از رایج‌ترین قطره‌ها برای شستشوی گوش و حذف جرم‌های انباشته‌شده است. این قطره با ایجاد واکنش کف‌آلود در تماس با جرم گوش، باعث نرم شدن و جدا شدن جرم‌های سفت‌شده می‌شود. با مصرف این قطره به مدت چند روز و روزانه چندین بار، جرم به‌طور کامل از گوش خارج خواهد شد. با این حال، استفاده مداوم از آن باید تحت نظر پزشک باشد؛ به‌ویژه اگر فرد دچار پارگی پرده گوش یا عفونت‌های گوش باشد.

قطره هیدروژن پراکساید در داروخانه‌ها بدون نسخه هم قابل تهیه است، اما استفاده نادرست آن به بافت گوش آسیب می‌رساند. برای استفاده از این قطره، آن را طبق تجویز پزشک درون گوش خود بچکانید. پس از 10 دقیقه، محلول روی جرم گوش اثر گذاشته و آن را نرم می‌کند. حالا سر خود را خم کنید تا مایع از گوش شما خارج شود.

واکنش کف‌آلود قطره هیدروژن پراکساید یکی از انواع قطره گوش برای شستشوی گوش

قطره الکل بوریکه

قطره گوش الکل بوریکه ترکیبی از الکل و اسید بوریک است که معمولا برای ضدعفونی و خشک کردن گوش خارجی استفاده می‌شود. این قطره به‌ویژه برای پیشگیری از عفونت‌های قارچی و باکتریایی گوش، به‌خصوص در افراد مستعد اوتیت خارجی (عفونت گوش شناگران) بسیار موثر عمل می‌کند. الکل موجود در این قطره به خشک کردن رطوبت اضافی کمک کرده و اسید بوریک آن دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است.

این قطره به خوبی روی موم گوش اثر می‌گذارد و فرایند خارج کردن جرم از گوش را آسان می‌کند. عوارض این دسته از انواع قطره گوش شامل سوزش، تحریک پوست، خارش و سرگیجه می‌شود.

نحوه استفاده از انواع قطره گوش برای بزرگسالان

نحوه صحیح استفاده از قطره های گوش برای اطمینان از اثربخشی آن‌ها بسیار مهم است. برای بزرگسالان، این فرآیند با وجود ساده بودن، نیاز به دقت دارد. در ادامه، به نحوه مصرف انواع قطره گوش در بزرگسالان پرداخته‌ایم:

  • با شستن کامل دست‌ها با آب و صابون شروع کنید تا خطر عفونت احتمالی را از بین ببرید.
  • بطری قطره را با مالیدن بین دستان خود گرم کنید؛ زیرا سرد بودن مایع احساس ناخوشایندی در گوش شما ایجاد خواهد کرد.
  • بطری قطره گوش را به آرامی تکان دهید.
  • سر خود را به پهلو خم کنید یا درحالی‌که گوش آسیب‌دیده رو به بالاست، دراز بکشید.
  • برای باز کردن مجرای گوش، گوش خارجی را به آرامی به سمت عقب و بالا بکشید.
  • تعداد قطره‌های تجویز شده را با احتیاط داخل گوش بریزید.
  • به مدت تقریبا پنج دقیقه در همان وضعیت بمانید تا دارو به عمق مجرای گوش نفوذ کند.
  • برای جذب بهتر دارو، گوش را به‌آرامی ماساژ دهید.
  • در صورت لزوم، پنبه‌ای را به‌آرامی داخل گوش فرو کنید تا از نشت دارو جلوگیری شود.
  • این فرآیند را برای گوش دیگر هم تکرار کنید.

اگر در صورت ادامه‌دار شدن یا تشدید علائم و ظهور عوارضی همچون قرمزی و التهاب گوش، سرگیجه و مشکلات تنفسی، با متخصص گوش خود مشورت کنید.

نحوه چکاندن انواع قطره گوش در بزرگسالان

نحوه استفاده از انواع قطره گوش در کودکان و نوزادان

استفاده از انواع قطره گوش برای کودکان به دلیل کوچک‌تر و حساس‌تر بودن کانال‌های گوش نیاز به مراقبت بیشتری دارد. مراحل این کار، تنها با اختلافاتی جزئی، تا حد زیادی شبیه به مراحل استفاده از قطره گوش در بزرگسالان است. در ادامه، به مراحل مصرف انواع قطره گوش در کودکان و نوزادان پرداخته‌ایم:

  • کودک را به‌گونه‌ای روی زمین بخوابانید که گوش آسیب‌دیده رو به بالا باشد.
  • برای کودکان زیر سه سال، لاله گوش را به سمت پایین و عقب بکشید. برای کودکان بزرگ‌تر، لاله گوش را به سمت بالا و عقب بکشید.
  • تعداد قطره‌های تجویز شده را داخل مجرای گوش کودک ریخته و مطمئن شوید که قطره‌چکان با گوش تماس پیدا نمی‌کند.
  • کودک را تشویق کنید که برای چند دقیقه بی‌حرکت بماند تا دارو اثر کند.
  • در صورت لزوم از پنبه برای جذب قطرات اضافی استفاده کنید.

ممکن است برای ریختن قطره درگوش نوزاد یا کودک به دو نفر نیاز باشد؛ پس سعی کنید در صورت لزوم از شخص دیگری هم کمک بگیرید.

نحوه چکاندن انواع قطره گوش در کودکان و نوزادان

چه زمانی نباید از قطره گوش استفاده کنیم؟

استفاده از انواع قطره گوش در برخی شرایط مضر بوده و مشکلات جدی‌تری را به‌وجود می‌آورد. مهم‌ترین مواردی که نباید از قطره گوش استفاده کرد شامل موارد زیر هستند:

  • پارگی پرده گوش؛ اگر فرد دچار پارگی یا سوراخ شدن پرده گوش باشد، استفاده از قطره‌ها منجر به عفونت شدیدتر یا آسیب به گوش میانی خواهد شد.
  • عفونت شدید گوش میانی؛ در صورتی که عفونت گوش به مرحله‌ای پیشرفته رسیده باشد، قطره‌ها معمولا بی‌اثر هستند و به جای آن باید درمان خوراکی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها تجویز شود.
  • آلرژی به مواد موجود در قطره؛ اگر فرد به یکی از ترکیبات قطره گوش حساسیت داشته باشد، استفاده از آن می‌تواند علائم آلرژیک مانند خارش، قرمزی یا التهاب را تشدید کند.
  • تجمع چرک یا ترشحات مداوم؛ اگر گوش دارای چرک یا ترشح مداوم است، به‌جای استفاده از قطره، باید با پزشک مشورت شود.

همواره پیش از استفاده از هر قطره‌ای برای گوش، مشاوره با پزشک توصیه می‌شود.

چه زمانی برای درمان بیماری‌های گوش به پزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به دکتر گوش در مواقعی که مشکلات گوش جدی یا مداوم می‌شوند، بسیار ضروری است. در صورت تجربه علائم زیر و تشدید آن‌ها حتما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید:

  • درد شدید یا مداوم گوش؛ ادامه داشتن یا تشدید درد گوش بیش از چند روز
  • کاهش شنوایی ناگهانی؛ کاهش شنوایی شدید به‌طور ناگهانی یا تدریجی در اثر تجمع جرم، عفونت یا مشکلات جدی‌تر در گوش میانی یا داخلی
  • ترشح غیرعادی از گوش؛ ترشحات چرکی یا خونی از گوش ناشی از عفونت یا پارگی پرده گوش
  • سرگیجه یا عدم تعادل؛ بروز سرگیجه همراه با سایر علائم مشکلات گوش در اثر مشکلات گوش داخلی
  • زنگ زدن گوش یا وزوز گوش؛ وزوز گوش به‌طور مداوم در اثر مشکلات عصبی یا بیماری‌های گوش داخلی
  • تب همراه با عفونت گوش؛ نیاز به مراقبت‌های پزشکی برای جلوگیری از گسترش عفونت گوش

در این شرایط، مراجعه به‌موقع به دکتر گوش می‌تواند از عوارض خطرناک‌تر جلوگیری کند.

مراجعه به متخصص گوش برای درمان بیماری‌های گوش با انواع قطره گوش

مصرف انواع قطره گوش؛ سریع‌ترین روش درمان مشکلات گوش

هر یک از انواع قطره گوش، دارای ترکیبات خاص و کاربردهای متفاوتی هستند. استفاده از این قطره‌ها به نوع بیماری گوش، شرایط شما و تشخیص دکتر گوش بستگی دارد. برای درک بیشتر این موضوع، مطالعه تخصص گوش و حلق و بینی چیست را پیشنهاد می‌کنیم. انواع قطره های گوش از قطره‌های نرم‌کننده جرم گوش همچون کربامید پراکساید گرفته تا قطره های گوش ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب مانند هیدروکورتیزون، هر یک با هدف خاصی در مراقبت از سلامت گوش طراحی شده‌اند. استفاده خودسرانه از قطره های گوش منجر به عوارض جدی‌تری مانند آسیب به پرده گوش یا تشدید درد یا عفونت می‌شود.

بنابراین، همواره توصیه می‌شود که پیش از استفاده از هر نوع قطره، با متخصص گوش مشورت کنید تا درمان مناسبی برای مشکل شما تجویز شود. برای استفاده از خدمات متخصص گوش چه به شکل آنلاین و تلفنی و چه حضوری، می‌توانید به سایت دکتردکتر مراجعه کرده و به صورت اینترنتی نوبت خود را ثبت کنید.

منابع:

earpros.com

buckshealthcare.nhs.uk

سوالات متداول انواع قطره گوش

بعضی از عفونت‌های باکتریایی گوش ممکن است خود‌به‌خود از بین بروند. اما اگر علائم شما در عرض سه روز بهبود نیافت یا تشدید شد، باید به دکتر گوش مراجعه کنید.

هیچ قطره‌ای برای درمان وزوز گوش (زنگ در گوش) وجود ندارد. وزوز گوش خود علامت یک بیماری زمینه‌ای مانند عفونت گوش است که باید درمان شود.

قطره های گوش می‌توانند باکتری‌ها و قارچ‌ها را سریع‌تر از داروهای خوراکی از بین ببرند.

قطره گوش افلوکساسین برای عفونت‌های باکتریایی گوش استفاده می‌شود معمولا پس از طی چند روز بهبود علائم حاصل می‌شود. با این حال، حتی در صورت بهبود علائم، کل دوره تجویز شده (معمولا 14-7 روز) را تکمیل کنید تا مطمئن شوید که تمام باکتری‌های گوش شما از بین رفته‌اند.

اگر کودک شما علائمی مانند کشیدن گوش، گریه، مشکل در خواب، تب، تخلیه مایعات از گوش، از دست دادن تعادل یا مشکل در شنوایی را نشان می‌دهد، احتمال عفونت گوش در او بالا است.

سالمندان اغلب با کاهش شنوایی به دلیل افزایش سن، افزایش تجمع جرم گوش و خطر بالاتر عفونت گوش به دلیل کاهش ایمنی بدن مواجه هستند. از این رو، قطره گوش یک داروی ضروری در کنترل سلامت گوش آن‌ها است.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: نگاه درباری
من نگاهم. نگاه من به دنیای محتوا، مثل دنیای بازیگریه. یه‌موقع‌هایی یه وکیلی، یه‌موقع‌هایی فروشنده لوازم‌التحریر و گاهی حتی یه پزشک. چراکه نه! این‌روزها که باید با چشم‌های یه پزشک، به مخاطبم چشم بدوزم؛ دنیای پزشکی رو خارق‌العاده‌تر از قبل می‌شناسم. امیدوارم بتونم نگاه شما رو هم، از پنجره شگفت‌انگیز کلمه‌ها، به دنیای شگفت‌انگیز پزشکی عمق بدم. یش از 5 سال است که در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی محتوا می‌نویسم. تمام تلاشم این بوده که درست‌ترین و واقعی‌ترین اطلاعات را در قالب محتوایی متناسب با پرسونایم در اختیار او قرار دهم. با وجود وفور اطلاعات از دنیای پزشکی در بستر اینترنت، نوشتن از فیزیک انسان و پرداختن به بیماری‌ها و نیازهای بدن او، همچنان با چالش‌های بسیاری برای من همراه بوده است. چراکه بسیاری از مخاطبانی که برای‌شان نوشته‌ام در شرایط روانی و جسمی خاصی قرار داشته و من باید متناسب با این شرایط، اطلاعاتی از بیماری‌ها و نارسایی‌های فیزیکی در اختیارشان قرار دهم. امیدوارم همین اندازه از حضورم تا به اینجا توانسته باشد پاسخگوی سوال‌های پزشکی و سلامت‌محورانه مخاطب‌های کنجکاوم باشد. همچنین، امیدوارم در ادامه بتوانم دغدغه‌مندانه‌تر از همیشه برای آن‌ها بنویسم.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*