درمان خونریزی لثه در سریع ترین زمان ممکن! روش های خانگی و پزشکی

با آگاهی از روش‌های درمان خونریزی لثه از آسیب‌های احتمالی و عفونت پیشگیری کنید. اگر هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، لثه‌هایتان خونریزی می‌کند، ممکن است اهمیت ندهید؛ اما خونریزی لثه می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. عواملی مانند مسواک زدن شدید، حاملگی، کشیدن دندان، دندان خراب و التهاب می‌توانند در خونریزی لثه نقش داشته باشند.

همچنین التهاب لثه می‌تواند باعث قرمزی، تورم و حساسیت شود یا نشانه بیماری پریودنتال مانند التهاب لثه یا پریودنتیت شود. شناسایی علت خونریزی لثه برای بند آمدن خون، اهمیت زیادی دارد. پس از دانستن علت خونریزی لثه از روش‌های درمان فوری خونریزی لثه استفاده کنید. در این مقاله از مجله سلامتی دکتر دکتر قصد داریم در مورد روش‌های درمان خانگی خونریزی لثه و همچنین روش‌های پزشکی قطع فوری خونریزی با شما صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله، ما را همراهی کنید.

برای مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز دارید.

در پایان اگر سوالی داشتید، می‌توانید در انتهای مطلب در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناس سلامتی دکتردکتر پاسخ بدهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

بهترین روش های درمان خونریزی لثه

بهترین روش درمان خونریزی لثه چیست؟ خونریزی لثه روش‌های درمانی مختلفی از جمله درمان خانگی و پزشکی دارد. ممکن است خونریزی لثه برای خیلی ما اتفاق افتاده باشد. دلیل خونریزی لثه چیست؟ در خیلی از مواقع، خونریزی لثه، دلیل ساده دارد، اما ممکن است نشانه‌ای از بیماری باشد.

در ادامه، همه روش‌های درمان خانگی خونریزی لثه و درمان فوری خونریزی لثه با روش‌های پزشکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

درمان خانگی خونریزی لثه (به همراه روش هایی از طب سنتی)

برخی از افراد، درمان‌های خانگی را برای درمان مشکلات و بیماری‌ها ترجیح می‌دهند. گاهی اوقات نیز خونریزی لثه در هنگام شب شروع می‎شود که دسترسی به پزشک دشوار است؛ در این مواقع نیز استفاده از روش‌های درمان خانگی خونریزی لثه ، مفید واقع خواهد شد.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

رعایت بهداشت دهان و دندان، ساده‌ترین روش برای درمان خونریزی لثه است. خونریزی لثه ممکن است نشانه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد. با ایجاد پلاک در امتداد خط، لثه‌ها ملتهب می‎شوند و خونریزی می‌کنند. پلاک یک لایه چسبنده، حاوی باکتری است که دندان‌ها و لثه‌ها را می‌پوشاند. با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، باکتری گسترش می‌یابد و منجر به پوسیدگی دندان یا بیماری لثه می‌شود.

دلیل دیگر خونریزی لثه از طریق بیماری لثه
بیماری های لثه یکی از علل مهم خونریزی لثه است.

برای رعایت بهداشت دهان و دندان، حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. بهداشت دهان و دندان به ویژه برای زنان باردار مهم است. نوسانات هورمونی در دوران بارداری نیز می‌تواند باعث بیماری لثه و خونریزی لثه شود.

خونریزی لثه به نقل از clevelandclinic:

«ایجاد پلاک دندانی باعث خونریزی لثه می‎‌شود که یکی از علائم رایج التهاب لثه، پریودنتیت و سایر اشکال بیماری لثه است. خونریزی از لثه‌ها می‌تواند نشان‌دهنده مسائل دیگری مانند دندان قروچه، دیابت، نوسانات هورمونی و کمبود ویتامین باشد.»

خونریزی لثه روش‌های درمانی مختلفی از جمله درمان خانگی و پزشکی دارد. در ادامه، همه روش‌های درمان خانگی خونریزی لثه و درمان فوری خونریزی لثه با روش‌های پزشکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دهان خود را با پراکسید هیدروژن بشویید

ممکن است پراکسید هیدروژن را به عنوان ضدعفونی کننده در دسترس داشته باشید. این ماده می‌تواند پلاک‌ها را از بین ببرد و باعث درمان خونریزی لثه شود. در صورت مشاهده خونریزی لثه پس از مسواک زدن، دهان خود را با پراکسید هیدروژن بشویید، اما محلول را قورت ندهید.

ژنژیویت بیماری التهاب لثه است که می‌تواند باعث خونریزی، تورم و عقب نشینی لثه‌ها شود. یک مطالعه بر روی ۹۹ نفر انجام شد. به برخی از شرکت‌کنندگان، دهانشویه پراکسید هیدروژن داده شد تا تاثیر محلول بر کاهش التهاب لثه و سفید کردن دندان‌ها بررسی شود. این مطالعه نشان داد، گروهی که با پراکسید هیدروژن دهان خود را شستشو داده بودند، التهاب لثه کمتری داشتند.

سیگار را ترک کنید

سیگار علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی، باعث بیماری لثه نیز می‎شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها ادعا می‌کند که سیگار، عامل اصلی بیماری‌های شدید لثه است.

سیگار یکی از علل بیماری لثه است
برای جلوگیری از خونریزی لثه از سیگار استفاده نکنید.

سیگار کشیدن با کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با باکتری‌های پلاک را برای بدن سخت‌تر می‌کند. این امر می‌تواند منجر به بیماری لثه شود. ترک سیگار می‌تواند به بهبود لثه‌ها و توقف خونریزی لثه کمک کند. با پزشک خود در مورد بهترین روش ترک سیگار صحبت کنید.

سطح استرس را کاهش دهید

کاهش استرس از روش‌های درمان خونریزی لثه است. یک مطالعه، ارتباط بین بیماری پریودنتال و استرس عاطفی را نشان می‌دهد. به گفته محققان، استرس عاطفی تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن دارد. این موضوع ممکن است منجر به تضعیف سیستم دفاعی بدن شود تا جایی که نتواند با عفونت لثه مبارزه کند. با این حال، برای تعیین میزان استرسی که می‌تواند باعث شروع این بیماری شود به تحقیقات بیشتری نیاز است. استرس عاطفی ممکن است دلیلی برای غافل شدن از سلامت دهان نیز باشد.

مشاوره آنلاین و تلفنی دکتر دنداپزشکی

مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید

خوردن غذاهای غنی از ویتامین C، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به مبارزه با عفونت‌های لثه که باعث خونریزی لثه می‌شوند، کمک می‌کند. برعکس، کمبود ویتامین C، خونریزی را بدتر می‌کند. در واقع، حتی اگر عادات مراقبت از دهان و دندان را خوب رعایت کنید، کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به خونریزی لثه شود.
غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از:

  • پرتقال‌
  • سیب زمینی‌های شیرین
  • فلفل قرمز
  • هویج

همچنین می‌توانید از پزشک خود در مورد مصرف مکمل ویتامین C برای درمان فوری خونریزی لثه سوال کنید. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، بافت همبند را تقویت کرده و از پوشش لثه‌ها محافظت می‌کند. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای بزرگسالان، بین ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم در روز است.

مواد غذایی حاوی ویتامین K مصرف کنید

مصرف مکمل ویتامین K نیز ممکن است منجر به درمان فوری خونریزی لثه شود. ویتامین K یک ماده مغذی مهم است زیرا به لخته شدن خون کمک می‌کند. کمبود ویتامین K می‌تواند منجر به خونریزی لثه شود.

غذاهای غنی از ویتامین K عبارتند از:

  • اسفناج
  • کلم سبز
  • کلم پیچ
  • سبزی خردل

مرکز مکمل‌های غذایی توصیه می‌کند که مردان بالغ روزانه ۱۲۰ میکروگرم و زنان ۹۰ میکروگرم ویتامین K دریافت کنند.

کمپرس سرد استفاده کنید

خونریزی لثه همیشه ناشی از بیماری لثه نیست و ممکن است در اثر ضربه یا آسیب به بافت لثه باشد. استفاده از کمپرس سرد روی خط لثه می‌تواند تورم را کاهش دهد و جریان خون را برای توقف خونریزی محدود کند. برای درمان خونریزی لثه ناشی از ضربه، یک کیسه یخ یا پارچه سرد را چند بار در روز، روی لثه‌های خود قرار دهید.

درمان خونریزی لثه با کمپرس سرد
با کمپرس سرد میتوانیم جلوی خونریزی لثه را بگیریم.

کربوهیدرات کمتری بخورید

بعضی از مطالعه‌ها نشان داده است که کاهش مصرف کربوهیدرات، سلامت لثه را بهبود می‌بخشد و از بیماری لثه جلوگیری می‌کند. کربوهیدرات‌ها و غذاهای شیرین باعث ایجاد پلاک و رشد باکتری‌ها می‌شوند. هر چقدر پلاک روی لثه‌ها بیشتر جمع شود، احتمال خونریزی لثه‌ها نیز افزایش می‌یابد. با کاهش کربوهیدرات‌ها به جلوگیری از تشکیل پلاک و در نتیجه، درمان فوری خونریزی لثه کمک کنید.

چای سبز بنوشید

نوشیدن چای سبز به صورت روزانه، بیماری پریودنتال را معکوس کرده و به درمان خونریزی لثه کمک می‌کند. چای سبز حاوی کاتچین است. کاتچین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که پاسخ التهابی بدن به باکتری‌های موجود در دهان را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه بر روی ۹۴۰ نفر، اثربخشی چای سبز را بر بهبود سلامت پریودنتال تجزیه و تحلیل کرد. برای این مطالعه، محققان عمق پاکت پریودنتال شرکت کنندگان را قبل و بعد از نوشیدن چای سبز و همچنین از دست دادن بافت لثه و بروز خونریزی لثه بررسی کردند. بر اساس نتایج، محققان به این نتیجه رسیدند که هرچه یک فرد چای سبز بیشتری بنوشد، سلامت پریودنتال بهتری دارد. مصرف روزانه توصیه شده چای سبز ۳ تا ۴ فنجان است، اگرچه برخی از محققان معتقدند که شما باید روزانه ۱۰ فنجان چای سبز بنوشید تا متوجه بهبود سلامت خود شوید.

دهان خود را با آب نمک شستشو دهید

شستشوی منظم دهان با مخلوطی از آب نمک گرم می‌تواند باکتری‌ها را کاهش دهد و منجر به درمان فوری خونریزی لثه شود.

برای شستشوی دهان با آب نمک، نصف قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و سه تا چهار بار در روز به مدت چند ثانیه دهان خود را با آن بشویید. اگر خونریزی، ناشی از جراحت یا ضربه باشد، شستشو با مخلوط آب نمک، دهان شما را تمیز نگه می‌دارد و باکتری‌ها را از بین می‌برد.

قطع فوری خونریزی دندان با زردچوبه

زردچوبه با داشتن خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده طبیعی، یکی از روش‌های درمان خانگی خونریزی لثه است. اگر می‌خواهید که خونریزی دندان و لثه شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن قطع شود، از زردچوبه استفاده کنید. دو روش برای استفاده از زردچوبه برای قطع فوری خونریزی دندان و لثه وجود دارد. در روش اول می‌توانید پودر زردچوبه را بجوشانید و از آن دهانشویه درست کنید. در روش دوم می‌توانید خمیر زردچوبه به دست آورید و آن را روی لثه‌هایتان قرار دهید.

با عسل یا آلوئه ورا محل خونریزی را ضد عفونی کنید

استفاده از عسل یا آلوئه‌ورا از روش‌های درمان خونریزی لثه است. آلوئه‌ورا با داشتن خواص ضد باکتری می‌تواند خونریزی لثه را قطع کند. همچنین عسل نیز خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی کننده دارد که برای قطع خونریزی لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چای کیسه ای را امتحان کنید

برای درمان فوری خونریزی لثه ، چای کیسه‌ای را درون آب گرم بیندازید و بعد از چند دقیقه، آن را در داخل ظرفی قرار ‌دهید تا سرد شود. سپس چای کیسه‌ای را روی ناحیه که خونریزی اتفاق افتاده است، به مدت ۴ الی ۵ دقیقه نگه دارید.

درمان فوری خونریزی لثه با چای کیسه ای
برای درمان فوری خونریزی لثه، چای کیسه‌ای را درون آب گرم بیندازید

روغن میخک، نارگیل یا سیاه دانه را در محل خونریزی بگذارید

استفاده از روغن‌های گیاهی مثل میخک نارگیل یا سیاه دانه هم به عنوان روش‌های درمان خونریزی لثه رایج است. برای قطع خونریزی می‌توانید از خواص ضد باکتری روغن‌های گیاهی بهره‌مند شوید. هر یک از روغن‌های گیاهی را می‌توانید به لثه‌هایتان بمالید و قسمتی که خونریزی دارد را ماساژ دهید. حتی امکان درست کردن دهانشویه با استفاده از روغن‌های گیاهی وجود دارد.

بستنی بخورید

یکی از راحت‌ترین و بهترین کارهایی که می‌توانید برای درمان فوری خونریزی لثه در اثر کشیدن دندان استفاده کنید، خوردن بستنی است. با خوردن بستنی لخته خون تشکیل شده و خونریزی قطع می‌شود.

ترکیب سیر و عسل را امتحان کنید

سیر خواص آنتی بیوتیک و عسل خواص ضدباکتری دارد. ترکیب این دو می‌تواند برای خونریزی لثه مفید واقع شود. برای استفاده از ترکیب سیر و عسل کافیست یک حبه سیر رنده شده را با عسل مخلوط کنید. با مخلوط این دو، خمیری به دست می‌آید که با مالیدن آن می‌توانید خونریزی لثه را کاهش دهید.

استفاده از جوش شیرین یا سرکه سیب

جوش شیرین و سرکه سیب از دیگر روش‌های خانگی درمان خونریزی لثه است. سرکه سیب با داشتن خواص ضدالتهابی، التهاب و تورم لثه را کاهش می‌دهد. برای بهره‌مندی از خواص سرکه سیب می‌توانید محلول دهانشویه درست کنید. برای درمان فوری خونریزی لثه ، سرکه سیب را با آب داغ مخلوط کرده و حداقل یک بار در روز استفاده کنید.

جوش شیرین باعث جلوگیری از بیماری‌های لثه می‎شود. بهتر است خمیر خوش شیرین را تهیه کنید و با آن مسواک بزنید. برای درست کردن خمیر جوش شیرین، مقداری جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کنید.

لیمو ترش و نمک را ترکیب کنید

مخلوط عصاره لیمو ترش و نمک نیز برای درمان فوری خونریزی لثه موثر خواهد بود. با ترکیب لیموترش و نمک، خمیر به دست می‌آید. کافیست این خمیر را روی لثه قرار دهید و آن قسمت را ماساژ دهید. سپس با مخلوط آب جوش و نمک، دهان خود را بشویید. البته دقت کنید که آب جوش دهانتان را نسوزاند.

درمان فوری خونریزی لثه با روش های پزشکی

درمان خونریزی لثه با روش‌های پزشکی امکان‌پذیر است. روش‌های پزشکی برای درمان فوری خونریزی لثه شامل دارو، لیزر درمانی، استفاده از گاز پانسمان و دهانشویه‌های بهداشتی است. در صورتی که دلیل خونریزی لثه، خطرات جدی مثل عفونت باشد، دکتر جراحی دندانپزشکی ممکن است عمل جراحی را برای بیمار توصیه کند. در ادامه هر یک از روش‌های پزشکی خونریزی لثه را معرفی می‌کنیم.

درمان خونریزی لثه با دارو

برای جلوگیری از عفونت و خونریزی لثه از درمان‌های دارویی کمک بگیرید. از داروهای رایج که برای خشک کردن عفونت لثه استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تتراسایکلین‌ها
  • آموکسی سیلین
  • کلیندامایسین
  • مترونیدازول
  • آزیترومایسین
  • سیبروفلوکساسین

به یاد داشته باشید که این داروها عوارض جانبی دارند و فقط در صورت عفونت شدید، توسط پزشک تجویز می‌شوند. از میان داروهای ذکر شده، آموکسی سیلین از محبوبیت بیشتری برای درمان عفونت لثه دندان و آبسه برخوردار است.

لیزر درمانی

از دیگر روش‌های بدون جراحی برای درمان عفونت لثه ، لیزر است. معمولا لیزر درمانی، زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که جراحی لثه انجام شده باشد. برای درمان عفونت بعد از جراحی لثه، پزشک می‌تواند از لیزر درمانی استفاده کند تا عفونت، بدون بخیه و برش درمان شود.اگر نیاز به این درمان برای لثه های خود دارید ، می توانید به لیست بهترین دکتر لیزردرمانی مراجعه نمایید.

جلوگیری از خونریزی با گاز پانسمان

پس از کشیدن دندان معمولا خونریزی لثه اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از خونریزی شدید، استفاده از گاز پانسمان توسط پزشک توصیه می‎شود. با قرار دادن گاز پانسمان روی زخم به مدت یک ساعت (با فشار یکنواخت) از خونریزی جلوگیری کنید.

جلوگیری از خونریزی لثه با پانسمان
برای جلوگیری از خونریزی شدید، استفاده از گاز پانسمان توسط پزشک توصیه می‎شود

استفاده از دهان شویه‌های بهداشتی

برای عفونت لثه می‌توان از دهانشویه‌های تخصصی استفاده کرد. این دهانشویه‌ها می‌توانند بیماری لثه را نیز درمان کنند. برای بهره‌مندی از خاصیت دهانشویه‌های بهداشتی، روزانه دو بار دهان خود را با آن بشویید. آب نمک نیز یک دهانشویه خانگی برای درمان عفونت لثه است.

جراحی

در صورتی که عفونت لثه بسیار زیاد باشد، به طوری که دیگر روش‌های درمانی موثر واقع نشود، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند. با روش جراحی، بافت‌های آسیب دیده، حذف شده و لثه تمیز می‌شود.

نحوه درمان برخی از خون ریزی های شایع

بعضی از خونریزی‌های لثه شایع هستند و بیشتر اتفاق می‌افتند. مثلا بعد از کشیدن دندان، عموما خونریزی اتفاق می‌افتد. همچنین هنگام مسواک زدن و بعد از جراحی، احتمال خونریزی لثه وجود دارد. خونریزی دندان خراب نیز از دیگر خونریزی‌های رایجی است که برای لثه اتفاق می‌افتد. در ادامه درمان‌های موثر برای هر یک را بیان می‌کنیم.

بهترین روش درمان خانگی خونریزی لثه بعد از کشیدن دندان چیست؟

روش‌های درمان خانگی خونریزی لثه بعد از کشیدن دندان شامل موارد زیر است :

  • استفاده از چای کیسه‌ای گرم
  • استفاده از گاز پانسمان
  • استفاده از تکه‌های یخ و کمپرس سرد
  • بالا نگه داشتن سر
  • خوردن بستنی
  • خودداری از فعالیت‌های شدید

استفاده از آب نمک گرم و روغن گل میخک از روش‌های خانگی درمان خونریزی لثه پس از کشیدن دندان به شمار می‌آید.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای لثه پیش بیاید تحلیل آن است. در مقاله تحلیل لثه علت این موضوع را ببینید.

درمان موثر خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

استفاده از مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید، خونریزی لثه را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای درمان خونریزی لثه هنگام مسواک زدن، ویتامین C و K را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

درمان موثر خونریزی لثه با مسواک زدن درست
با مسواک زدن درست میتوانید باعث جلوگیری از خونریزی لثه شوید

روش کاربردی درمان خانگی خونریزی دندان خراب

ساده‌ترین روش‌های درمان خانگی خونریزی دندان خراب، طریقه درست مسواک زدن، غرغره آب نمک و شستشوی دهان است. البته دقت داشته باشید که مراجعه به پزشک، هنگام خراب بودن دندان ضروری است.

درمان خونریزی لثه بعد از جراحی

خونریزی بعد از جراحی لثه طبیعی است. در صورتی خونریزی لثه غیرطبیعی می‎شود که بعد از دو ساعت هنوز ادامه داشته باشد. برای درمان خونریزی لثه بعد از جراحی، چای کیسه‌ای مرطوب را روی محل جراحی قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه آن را محکم گاز بگیرید.

اگر خونریزی لثه را درمان نکنیم چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟

وقتی عفونت لثه در مراحل اولیه قرار دارد، باید نسبت به درمان آن اقدام کرد. در غیر این صورت احتمال ایجاد مشکلات جدی‌تری مثل پریودنتیت وجود دارد. در این مرحله، عفونت به بافت‌های اطراف استخوان دندان می‎رسد و می‌تواند منجر به تخریب شود. در صورتی که پریودنتیت به موقع درمان نشود، منجر به بیشتر شدن فاصله بین لثه و دندان خواهد شد. در این حالت، ذرات ریز غذا در فاصله ایجاد شده، گیر می‌کنند و محیط برای رشد باکتری مساعد می‏شود. در نتیجه ممکن است استخوان فک تحلیل رود و عفونت تشدید شود.

خونریزی لثه به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

دیابت، سرطان خون، هموفیلی و ایدز جزء بیماری‌های زمینه‌ای هستند که می‌توانند منجر به عفونت و خونریزی لثه شوند. همچنین کمبود پلاکت‌های خون از دیگر دلایل خونریزی لثه بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای است.

در جدول زیر به تشریح بیماری‌های زمینه‌ای که می‌توانند موجب خونریزی لثه شوند، می‌پردازیم:

بیماری زمینه‌اینحوه تاثیر بر خونریزی لثه
خون ریزی لثه بر اثر دیابتاحتمال عفونت و خونریزی لثه در افراد مبتلا به دیابت به علت ایمنی ضعیف دهان در مبارزه با باکتری‌ها بیشتر است. بالا بودن سطح قند خون، اجازه ترمیم و بهبود را نمی‌دهد و می‌تواند عفونت و خونریزی لثه را وارد فاز دوم، یعنی بیماری پریودنتال کند.
خونریزی لثه و سرطان خونخونریزی لثه از علائم لوسمی است. کمتر بودن تعداد پلاکت‌های لازم برای لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی در افراد مبتلا به سرطان، دلیلی برای خونریزی لثه است. لخته نشدن خون باعث می‌شود که این افراد، خونریزی لثه را به صورت مداوم تجربه کنند.
کمبود پلاکت‌های خونترومبوسیتوپنی بیماری است که تعداد پلاکت‌های خون را کمتر می‌کند و با کمتر شدن این پلاکت‌ها، خون لخته نمی‌شود و به همین دلیل خونریزی لثه اتفاق می‌افتد.
خون ریزی لثه بیماران هموفیلیاز دیگر بیماری‌های زمینه‌ای که منجر به خونریزی لته می‌شود، هموفیلی است. همانطور که مطلع هستید، خون افراد مبتلا به این بیماری به درستی لخته نمی‌شود. به همین دلیل، خونریزی لثه در این بیماران، بیش از حد معمول اتفاق می‌افتد.
رابطه HIV و خون ریزی لثهافراد مبتلا به ایدز، در سیستم ایمنی بدن‌شان، مشکلاتی تجربه می‌کنند که یکی از آن‌ها عفونت و خونریزی لثه است.

در صورتی که دلیل خونریزی لثه، یکی از موارد بالا باشد، در ابتدا پزشک به درمان بیماری زمینه‌ای می‌پردازد.

اگر اطلاعاتی راجب بیماری هموفیلی ندارید مقاله بیماری هموفیلی چیست را مطالعه کنید.

عوامل و فشارهای خارجی

از دیگر دلایل خونریزی لثه، فشار زیاد بر لثه هنگام مسواک زدن، مصرف داروهای خاص یا فشار مواد غذایی است.

دندان‌های نامنظم

در صورتی که دندان‌ها نامنظم باشند، تمیز کردن آن‌ها به مراتب سخت‌تر می‌شود، بنابراین احتمال التهاب لثه بیشتر است.

ارتودنسی

ارتودنسی باعث خونریزی لثه می‎شود. احتمال ایجاد التهاب لثه در ارتودنسی نیز وجود دارد. افرادی که ارتودنسی انجام داده‌اند، باید مراقبت بیشتری از لثه انجام دهند و بهداشت دهان و دندان خود را بیش از پیش رعایت کنند.

برای جلوگیری از خونریزی لثه چه باید کرد؟

برای جلوگیری از خونریزی لثه می‌توان اقداماتی را انجام داد که شامل موارد زیر است:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • نوشیدن آب
  • رژیم غذایی سالم
  • ممنوعیت استعمال دخانیات
  • مراجعه زمان‌بندی شده به دندانپزشک (برای آشنایی با تخصص دندانپزشکی مقاله دندانپزشک کیست مجله دکتردکتر را مطالعه کنید.)

با رعایت نکات مربوطه می‌توانید از عفونت لثه پیشگیری کنید. در ادامه به تشریح هر یک می‌پردازیم.

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان اولین قدمی ‌است که برای جلوگیری از خونریزی لثه باید انجام دهید. استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه باعث تمیز نگه داشته شدن دهان و دندان می‌شود. همچنین جرم گیری دندان، روشی برای خونریزی لثه به شمار می‌آید.

جلوگیری از خونریزی لثه با رعایت بهداشت دهان
رعایت بهداشت دهان برای جلوگیری از خونریزی لثه

در هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، توجه ویژه‌ای به رعایت اصول آن داشته باشید. در صورتی که اشتباه مسواک بزنید یا اشتباه از نخ دندان استفاده کنید، احتمال خونریزی لثه وجود دارد.

نحوه صحیح مسواک زدن

دقت به موارد زیر برای انجام صحیح مرحله مسواک، ضروری است:

  • هنگامی‌که غذاهای اسیدی میل می‌کنیم، مینای دندان‌ها نرم می‌شود. برای سفت شدن مجدد مینای دندان بهتر است بلافاصله پس از غذا، مسواک نزنیم و حدود ۳۰ دقیقه منتظر بمانیم.
  • همیشه مسواک نرم را انتخاب کنید. خمیر دندان هنگامی ‌اثربخشی زیادی دارد که حاوی فلوراید باشد.
  • دقت داشته باشید که مرحله مسواک زدن را با دقت و با ملایمت انجام دهید.
  • حرکت ملایم و کوچک دایره‌ای هنگام مسواک زدن روی دندان کافی است.
  • در هنگام مسواک زدن سعی کنید شکاف‌ها و شیارهای بین دندان را نیز از آلودگی‌ها پاک کنید.
  • قسمت پشتی دندان را هنگام مسواک زدن فراموش نکنید.
  • عوض کردن مسواک از هر سه یا چهار ماه یک بار ضروری است. مسواک قدیمی بستری برای رشد باکتری به شمار می‌آید.
  • برای حذف باکتری‌های روی زبان، مسواک را به صورت خیلی ملایم روی زبان خود بکشید.

روزانه حداقل دو بار مسواک توصیه می‌شود تا از خونریزی لثه جلوگیری شود.

نحوه صحیح استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان را به صورت اصولی انجام دهید. در غیر این صورت مفید نیست و باعث شروع خونریزی لثه می‎شود.

هنگام استفاده از نخ دندان به نکات زیر توجه کنید:

  • تقریبا ۴۵ سانتی‌متر از نخ دندان را جدا کنید.
  • نخ دندان را بین شیار دندان‌ها، وارد و خارج کنید.
  • هنگام استفاده از نخ دندان، وارد کردن فشار زیاد به لثه‌ها آسیب وارد می‌کند.
  • سعی کنید همه دندان‌های خود را نخ دندان بکشید. پشت دندان‌های عقبی را نیز فراموش نکنید.

با رعایت این چند نکته ساده می‌توانید نخ دندان را به صورت اصولی روی دندان‌هایتان بکشید و از هر گونه آلودگی و باکتری خلاص شوید. برای اثربخشی بیشتر نخ دندان، باید حداقل روزی یک بار از آن استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی شما می‌تواند روی سلامت دهان و دندان و همچنین خونریزی لثه تاثیرگذار باشد. اجتناب از مصرف قند و نشاسته برای سلامت دهان و دندان ضروری است. سعی کنید مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانید. با توجه به مفید بودن مصرف ویتامین C و K برای لثه‌ها، آن‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

نوشیدن آب

نوشیدن آب پس از غذا می‌تواند باقیمانده غذا را از بین دندان‌ها خارج کند. سعی کنید پس از هر وعده غذایی به مقدار کافی آب بنوشید. همچنین آب با داشتن فلوراید‌، لثه‌ها و دندان‌ها را محکم نگه می‌دارد.

ممنوعیت استعمال دخانیات

استعمال دخانیات می‌تواند عفونت و خونریزی لثه را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. همچنین استعمال دخانیات، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. با استعمال سیگار در هنگام عفونت خونریزی لثه، بدن نمی‌تواند مرحله بهبودی را به خوبی طی کند.

مراجعه زمانبندی شده نزد دندانپزشک

یکی از روش‌های جلوگیری از خونریزی لثه، مراجعه زمانبندی شده به متخصص دندانپزشک است. از هر چند ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل، سریعا برطرف شود.

در اسرع وقت برای درمان خونریزی لثه به دندانپزشک مراجعه کنید

مراجعه به پزشک برای درمان خونریزی لثه ، چه موقع ضروری است؟ اگر خونریزی لثه طی ۷ تا ۱۰ روز بهبود نیافت، برای جلوگیری از خونریزی به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک در ابتدا باید علت خون ریزی را پیدا کند، سپس روش به قطع فوری خونریزی بپردازد. ممکن است پزشک برای از بین بردن پلاک و جرم و ترمیم لثه به تمیز کردن عمیق دندان نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است پزشک یک سری آزمایش‌ها را برای بررسی کمبود ویتامین‌ بدن که می‌تواند منجر به خونریزی لثه شود، تجویز کند.

دکتر دکتر بهترین مرجع برای دریافت نوبت آنلاین از متخصص دندانپزشک و سایر پزشک‌ها است. بدون اتلاف وقت می‌توانید بهترین پزشک شهرتان را پیدا کنید و به صورت آنلاین و فوری، نوبت دریافت کنید. استفاده از روش‌های درمان خانگی خونریزی لثه به صورت موقت در صورت دسترسی نداشتن به پزشک، توصیه می‎شود.

سعی کنید کم خطرترین روش درمان فوری خونریزی لثه را امتحان کنید. آیا تجربه خونریزی لثه را داشته‌اید؟ با چه روشی آن را درمان کردید؟ ممنون می‎شویم اگر تجربه‌ها و سوال‌های خود را در بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

منبع :

healthline.com

سوالات متداول خونریزی لثه

[elementor-template id=”99175″]

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. فریبا می گوید

    من الان چند مرتبس اول صبحا لثم خونریزی می کنه.
    علت خونریزی لثه در اول صبح چیه؟ ممنون میشک کمکم کنید و راه درمان قطعی براش معرفی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      علل مختلفی مثل عفونت لثه ها، آبسه ، آفت دهانی و… ممکن است مطرح باشد
      اما خونریزی با هر دلیلی باشد، اگر بیش از یک هفته طول بکشد نیاز به ویزیت توسط دندانپزشک دارد

  2. ستایش رستم زاده می گوید

    چند تا روش برای درمان خانگی خونریزی لثه بعد از کشیدن دندان رو معرفی کنید اقای دکتر. سپاسگزارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      عدم مصرف غذاهای سفت ، غرغره آب نمک ، غرغره دهانشویه در فواصل مختلف، عدم مصرف سیگار و الکل، قطع داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین زیر نظر پزشک معالج، قرار دادن عسل و چای کیسه ای روی محل خونریزی
      روش های فوق کمک کننده هستند

  3. عرشیا می گوید

    درمان فوری خونریزی لثه چیه؟ تا قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنیم چی میتونه خونریزیو بند بیاره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      غرغره آب نمک ( با آب سرد)، روش فوری و بدون عارضه هست

  4. shayli می گوید

    با توجه به توضیحاتتون، کلا باید غذاهایی مصرف کنیم که حاوی ویتامین c , k باشن؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      بله موثر هست

  5. farbod azimi می گوید

    امکانش هست برای درمان خونریزی لثه هنگام مسواک زدن، یه مسواک خوب معرفی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      مساله مهم این است که مسواک از نوع سافت و خمیردندان برای افراد حساس باشد
      نخ دندان خیلی نازک بکشید و از دهانشویه یا غرغره آب نمک ، کمک بگیرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر