آب دادن به نوزاد را از چه زمانی باید شروع کرد؟

اگر بچه دارید، احتمالا نگران این هستید که آب و مواد مغذی کافی برای سالم ماندن به او می‌رسانید یا نه. آب دادن نوزاد هم یکی از موضوعاتی است که حتما درباره‌اش سوالاتی دارید. حتی اگر کودک شیر مادر یا شیر خشک می‌نوشد، آیا برای هیدراته نگه‌داشتن او نیا به آب وجود ندارد؟ برای آگاهی از این موضوعات باید با متخصص اطفال در ارتباط باشید. در این مقاله هم درباره زمان آب‌دادن به نوزاد برایتان اطلاعات خوبی فراهم کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

آب دادن نوزاد مجاز است؟

باید بدانید که نباید به نوزاد زیر ۶ ماه آب بدهید. قبل از ۶ماهگی، شیر مادر یا شیر خشک برای کودک هم حکم غذا را دارد و هم نوشیدنی. در واقع برای هیدراته‌ماندن یا همان آب‌رسانی به بدن نوزاد نیاز به چیز دیگری نیست؛ حتی در هوای گرم.

شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی و عوامل مورد نیاز کودک در این سنین است. آب دادن نوزاد می‌تواند به این معنی باشد که شیر مادر یا شیر خشک کمتری می‌نوشد و در معرض خطر دریافت‌نکردن شیر ​​کافی یا شیر خشک برای رشد مناسب قرار دارد.

دادن آب زیاد یا شیر خشک بیش از حد رقیق شده به کودک مطلوب و درست نیست چون مقدار زیاد آب می‌تواند بر غلظت برخی از مواد مغذی در خون کودک تأثیر بگذارد. چنین چیزی خطرناک و گاهی حتی کشنده است. آشنایی با زمان مناسب آب دادن نوزاد و غذا دادن به بچه اهمیت زیادی دارد که باید یاد بگیرید.

اینفوگرافی آب دادن به نوزاد

از چندماهگی به نوزاد آب بدهیم؟

اگر کودک شما حدود ۶ ماه دارد، مجاز هستید که مقدار کمی آب لوله‌کشی به او بدهید. این آب باید جوشیده و خنک شده باشد. یادتان باشد که آب نباید جانشین شیر مصرفی نوزاد شود.

شیر مادر یا شیر خشک همچنان باید نوشیدنی اصلی هر نوزاد تا ۱۲ماهگی باشد. لازم است که بعد از ۱۲ ماه نوشیدنی اصلی آنها آب و شیر گاو یا شیر مادر باشد. می توانید آب یا شیر را در یک فنجان بریزید. پس از رسیدن کودک به ۱۲ماهگی، نیازی به جوشاندن آب لوله‌کشی هم نیست.

اگر کودک مصرف غذای جامد را شروع کرده است، در طول وعده‌های غذایی به او آب بدهید. این کار می‌تواند به کودک کمک کند تا نوشیدن از لیوان را یاد بگیرد و در جلوگیری از یبوست هم نقش دارد.

به نوزاد چقدر آب بدهیم؟

در حدود ۶ماهگی، آب دادن نوزاد بی‌مانع است. بچه‌ها تا یک‌سالگی فقط به نصف تا یک لیوان آب در روز نیاز دارند چون بقیه مایعات لازم برای آنها از شیر مادر یا شیر خشک تأمین می‌شود. برای هیدراته‌ماندن ، کودکان ۱ تا ۳ساله به حدود ۴ فنجان نوشیدنی در روز، از جمله آب یا شیر، نیاز دارند.

در هوای گرم، کودک چطور آب می‌نوشد؟

 اگر کودک شما زیر ۶ ماه است در هوای گرم، شیردادن با شیر مادر یا شیرهای دیگر بیشتر اهمیت دارد. در این سن فقط با اجازه دکتر می‌توانید به بچه آب بدهید.

در هوای گرم بیشتر به نوزاد شیر بدهید و برای همین باید خودتان هم آب بیشتری به بدن برسانید. برای راحت‌تر کردن شیردهی در هوای گرم:

  • یک حوله، ملحفه یا روبالشی بین خود و کودکتان قرار دهید.
  • دراز بکشید و به نوزاد شیر بدهید تا تماس پوستی کم شود.
  • اگر نوزادتان ۴ تا ۸ پوشک رنگ پریده و خیس در طول ۲۴ ساعت داشته باشد، یعنی به خوبی آب به بدنش رسیده است.

نحوه درست آب دادن به نوزاد چیست؟

برای کمک به رشد مهارت‌های نوشیدن آب، آن را در یک لیوان باز یا لیوانی با نی بریزید. شاید تعجب کنید اما یادگیری مهارت نوشیدن از لیوان از سخت‌ترین کارهایی است که کودک با آن مواجه می‌شود. آب رقیق است و به سرعت جریان پیدا می‌کند، در نتیجه لازم است که زبان و ماهیچه‌های بلع سریع عمل کنند.

احتمالا کودک در نخستین باری که نوشیدن آب را تجربه می‌کند، کمی با چالش روبه‌رو می‌شود و حتی به سرفه هم می‌افتد. مهارت‌های حرکتی دهان مورد نیاز برای نوشیدن از لیوان یا نی بسیار متفاوت از حرکات مورد نیاز برای تغذیه با سینه یا شیشه شیر است.

قمقمه آب کودک

آبی که به نوزاد می‌دهیم، چطور باید باشد؟

از دادن آب در بطری خودداری کنید. نوشیدن آب از بطری می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد آن شود و چنین چیزی برای رشد مهارت‌های حرکتی دهان و دندان مفید نیست. به یاد داشته باشید، شیردادن با شیشه مهارتی نیست که نوزادان ما برای زندگی به آن نیاز دارند، بنابراین یادگیری نوشیدن آب از یک لیوان یا لیوانی با نی توصیه می‌شود.

لیوانی کوچک انتخاب کنید که به راحتی در دستان کودک قرار می‌گیرد. ابتدا از نی برای نوشیدن کمک بگیرید و بعد که کودک به روند عادت کرد، لیوان معمولی در اختیارش قرار بدهید. قمقمه یا لیوان‌هایی مخصوص نوشیدن آب برای کودکان هم وجود دارد که دارای نی هستند.

کودک به اندازه کافی آب خورده است؟

ابتدا به یاد داشته باشید که تقریبا ۹۰درصد شیر مادر و شیر خشک نوزادان آب است. کودکان کمتر از ۱۲ ماه لزوما به آب اضافی نیاز ندارند، اما تمرین نوشیدن آب از لیوان در این سن برای رشد مفید است و می‌تواند به کودک کمک کند که با طعم مایعات غیر از شیر مادر یا شیر خشک آشنا شود.

به طور کلی، نوزادانی که در طول ۲۴ ساعت، دست‌کم ۴ تا ۸ پوشک مرطوب دارند، آب کافی به بدنشان رسیده است. علائم کم آبی احتمالی عبارت‌اند از:

  • لبهای خشکیده و ترک‌خورده
  • اشک کم در هنگام گریه‌کردن
  • زیر چشمهای گود
  • رنگ ادرار تیره
  • لکه نرم فرورفته در بالای سر
  • بی‌قراری
  • خواب‌آلودگی

در آب دادن نوزاد باید به این موارد دقت ویژه‌ای داشته باشید.

آیا تغذیه کودک روی میزان آب خوردن او تاثیر دارد؟

تغذیه به تمامی ارکان بدن مرتبط است؛ از آرامش روان نوزاد و تربیت و تعاملش با دنیای بیرون گرفته تا تمایلش برای تغذیه و آب نوشیدن منکر شد. توصیه می‌کنیم تا با مشورت پزشک، مکمل غذای کودک خریداری کنید.

آلودگی آب عبارت است از آلودگی منابع آب به موادی که آب را برای آشامیدن، پخت‌و‌پز، نظافت، شنا و سایر فعالیت‌ها غیرقابل استفاده می‌کند. آلاینده‌ها شامل مواد شیمیایی، زباله‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها هستند. تمام انواع آلودگی‌ها در نهایت راه خود را به آب باز می‌کنند.

در اینجا به ۸ نوع اصلی آلاینده‌های آب اشاره می‌کنیم:

  • میکروارگانیسم‌ها
  • ویروس‌ها
  • پیروژن‌ها
  • یون‌های معدنی محلول
  • ترکیبات آلی محلول
  • گازهای محلول
  • ذرات معلق
  • ذرات کلوئیدی

کودکان باید آب سالم مصرف کنند تا از بیماری‌های مختلف در امان باشند. در آب دادن نوزاد باید حواستان به سلامت آب باشد و مراقب دستگاه گوارش ساده و رشدنیافته آنها باشد.

مسمومیت با آب در نوزادان

از نشانه‌های مسمویت با آب در نوزادان باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • حالت تهوع
  • خستگی
  • استفراغ
  • گیجی
  • تغییر رفتار
  • خیس‌کردن زیاد پوشک در طول روز

آب مورد نیاز نوزاد

فایده آب دادن به نوزاد چیست؟

آب برای نوزادان بزرگتر از ۶ماه مفید است و باعث می‌شود که بدنشان هیدراته بماند. نوشیدن آب مواد مغذی و اکسیژن را به سلول‌ها منتقل و  به حذف مواد زائد کمک می‌کند، مفاصل و بافت‌ها را روان نگه می دارد و حجم خون را هم حفظ می‌کند.
با نوشیدن آب، نیاز به مصرف آب میوه  وجود ندارد. پزشکان اطفال توصیه می‌کنند که تا پیش از یک‌سالگی از نوشیدن آب‌میوه خودداری شود. برای مشورت با متخصصان این حوزه می‌توانید از امکان رزرو نوبت دکتر سایت دکتردکتر استفاده کنید.

درباره آب دادن نوزاد سؤال و نکته‌ای ناگفته باقی مانده است؟ از ما بپرسید تا در رسیدن به نتیجه و پاسخ به شما کمک کنیم.

منابع:

solidstarts.com

whattoexpect.com

webmd.com

pregnancybirthbaby.org.au

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    لطفن راهنمایی کنید بچه من 31هفته بدنیا اومد و الان 4ماهشه بخاطر مشکل یبوست متخصص گفته 5سی سی آب بهش بدم آیا این کار اشتباهه یا درست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      با نظر متخصص خیر موردی ندارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر