بلیچینگ دندان چیست؟ هزینه، مزایا و معایب آن را بررسی کرده‌ایم

خلاصه این مقاله را بشنوید

بلیچینگ دندان یکی از پرطرفدارترین اقدامات برای زیبا جلوه‌دادن دندان‌ها است. این فرایند از سوی دندانپزشک با کمک ژل‌های سفیدکننده دندان برای از بین بردن تغییر رنگ موجود در مینای آن یا تغییر رنگ ناشی از دلایل دیگر نظیر مصرف شدید چای، قهوه و سیگار  انجام می‌شود. برای پیش‌برد چنین عملیاتی باید به متخصص دهان و دندان خبره مراجعه کنید و حواستان به عوارض و نتایجش باشد. در این مقاله درباره سفیدسازی دندان‌ها، مزایا، معایب و هزینه‌هایش بیشتر می‌خوانید.

بلیچینگ دندان چیست؟

هنگامی که صحبت از سفیدکردن دندان به میان می‌آید، باید انواع بلیچینگ را بشناسید: بلیچینگ دندان در مطب یا مراقبت در منزل. در هر روش بلیچینگ دندان از مواد سفیدکننده مبتنی بر پراکسید استفاده می‌کنند.

سیستم های خانگی حاوی ۳ تا ۲۰درصد پراکسید (کاربامید یا پراکسید هیدروژن) هستند. سیستم‌های موجود در مطب هم ۱۵% تا ۴۳% پراکسید دارند. به طور کلی، هر چه مدت طولانی‌تری محلول قوی‌تری روی دندان‌های خود نگه دارید، سفیدتر می‌شوند.

با‌این‌حال، هرچه درصد پراکسید در محلول سفیدکننده بیشتر باشد، باید برای مدت کوتاه‌تری آن را روی دندانها نگه دارید. ماندن ژل برای مدت طولانی روی دندان، باعث کم آبی و افزایش حساسیت آن می‌شود.

هر گزینه مزایا و معایبی دارد، اما قبل از امتحان کیت‌های بلیچینگ در منزل، حتما با دندانپزشک خود صحبت کنید. استفاده از این روش همیشه نتایج خوبی به همراه ندارد.

بلیچینگ دندان در مطب

مواد بلیچینگ

مواد مبتنی بر پراکسیدها برای حذف تغییر رنگ های داخلی و خارجی دندان استفاده می‌شوند. فرمولاسیون ژل هیدروژن (HP) و پراکسید کاربامید (CP) امروزه بیشترین استفاده را در کلینیک‌ها دارند. اثر سفیدکنندگی این فرمول‌ها بر روی دندان تا حد زیادی به مدت زمان استفاده و غلظتشان بستگی دارد.

میزان دوام بلیچینگ

اگرچه اثر بلیچینگ دندان در افراد مختلف متفاوت است، اما برای حدود ۶ تا ۲۴ ماه دائمی است. در طول فرآیند بلیچینگ و حدود ۲ هفته پس از آن، باید از موادی مانند چای، قهوه و سیگار دوری کنید. این‌ها رنگ دندان‌های شما را تغییر می‌دهند.

مدت زمان انجام بلیچینگ

مدت‌زمانی که طول می‌کشد تا دندان‌هایتان سفید شود، بنا به روش کار متفاوت خواهد بود. درمان‌های انجام‌شده توسط دندانپزشک معمولا بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از این مدت کوتاه، دندان‌هایتان درخشان‌تر می‌شوند.

مزایای بلیچینگ دندان چیست؟

با وجود دندان‌های سفید، اعتمادبه‌نفستان درباره ظاهر بیشتر می‌شود و لبخند درخشان‌تری پیدا می‌کنید. ضمن اینکه، لزوم رسیدگی به دندان‌هایی که سفید شده‌اند هم بیشتر است.

از همین روی، با بلیچینگ دندان سطح مراقبت از آنها هم از سوی شما بالاتر می‌رود. این موضوع باعث می‌شود که بیشتر به بهداشت دهان و دندانتان رسیدگی کنید.

معایب بلیچینگ دندان چیست؟

ژل‌های بلیچینگ دندان می‌توانند حساسیت‌هایی را برای فرد ایجاد کنند. حساسیت به نوشیدنی‌های گرم و سرد از جمله این موارد است و آزاردهنده خواهد بود.

نکته مهم این است که بدانید حساسیت در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت از بین می‌رود. دندانپزشک می‌تواند با تجویز فلوراید و خمیردندان به حساسیت‌زدایی در این فرایند کمک کند.

بلیچینگ برای چه افرادی مناسب است؟

تا زمانی که دندان‌ها و بیماری‌های لثه‌ای ندارید، امکان بلیچینگ دندان برایتان وجود دارد. در واقع، اگر دندانپزشک مشکلی در وضعیت دهان و دندانتان نبیند، می‌توانید برای سفیدکردن اقدام کنید.

اگر پوسیدگی دندان یا مشکل مشابهی دارید یا برای مدت طولانی، دچار مشکل لثه هستید، ابتدا باید این مشکلات برطرف شوند و پس از آن عمل بلیچینگ دندان را انجام دهید.

بلیچینگ برای چه افرادی مناسب نیست؟

برخی از افراد قطعا نباید دندان‌هایشان را سفید کنند. چه کسانی؟

  •  زنان باردار
  • مادران شیرده
  • کودکانی که هنوز کاملا رشد و بلوغ را طی نکرده‌اند.

افراد مناسب برای بلیچینگ دندان

اقدامات قبل از بلیچینگ چیست؟

قبل از هر روش سفیدکردن باید دندان های خود را مسواک بزنید. این اقدام باعث می‌شود که پلاک‌های روی سطح دندان برداشته شوند و عوامل سفیدکننده بدون هیچ مشکلی دندان‌ها را هدف قرار دهند.

پس از استفاده از نوارهای سفید کننده می‌توانید دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. فقط دقت کنید که خیلی ملایم این کار را انجام بدهید و برس مسواکتان هم نرم باشد.

اقدامات بعد از بلیچینگ چیست؟

پس از بلیچینگ دندان و سفیدسازی باید در ۴۸ ساعت اول دقت زیادی به خرج بدهید. دندان‌ها در این مدت، بیشتر از هر زمان دیگری در معرض لک‌شدن هستند.

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را مشاهده و سفیدی دندان‌های خود را طولانی‌تر کنید، از خوردن غذاهای رنگی و استفاده از تنباکو هم به طور جدی بپرهیزید.

بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که بلیچینگ بهتر است یا کامپوزیت؟ واقعیت این است که عملیات سفیدکردن دندان‌ها یا بلیچینگ فقط به همین مورد می‌پردازید و نقشی در تغییر شکل و اندازه دندان‌ها ندارد. در فرایند کامپوزیت اوضاع متفاوت است و علاوه بر اینکه دندان‌ها رویه‌ای سفید پیدا می‌کنند، شکل و حالتشان هم بهتر می‌شود.

بلیچینگ بهتر است یا لمینت؟

اگر دندان‌هایتان صاف و مرتب‌اند، فقط کافی است که برای تمیزکردن و سفیدسازی‌شان از فرایند بلیچینگ کمک بگیرید. اما اگر دندان‌ها در ظاهر و شکل هم دچار ناصافی و ایراداتی هستند، باید به سراغ روش‌های دیگر مانند لمینت و کامپوزیت بروید.

بلیچینگ بهتر است یا جرم‌گیری؟

هدف از جرم‌گیری از بین‌بردن پلاک‌های میکروبی روی سطوح دندان‌ها است و معمولا با نیت زیبایی و سفیدسازی انجام نمی‌شود. روش‌های عملیاتش هم سنتی‌تر از بلیچینگ هستند. اما بلیچینگ برای سفیدکردن و زیبایی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلیچینگ بعد از اتودنسی مقدور است؟

بهتر است که دست‌کم ۶ ماه بعد از ارتودنسی اقدام به بلیچینگ دندان کنید. دندان‌ها بعد از ارتودنسی حساس می‌شوند و نباید اقداماتی مانند سفیدسازی را روی آنها بلافاصله انجام بدهید.

مراحل بلیچینگ در مطب چیست؟

سفیدکردن دندان توسط دندانپزشک دندان‌ها را سریع‌تر روشن می‌کند. محلول سفیدکننده معمولا بسیار قوی‌تر از کیت‌های خانگی است. گرما، نور یا ترکیبی از این دو می‌توانند برای تسریع و تشدید فرآیند سفیدکردن دندان‌ها استفاده شوند.

چشم‌گیرترین نتایج دندان‌ها معمولا با روشن‌شدن ۳ تا ۸ درجه همراه هستند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، چندین ویزیت در مطب به مدت در حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه نیاز است. برخی از دندانپزشکان از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند در یک جلسه دوساعته انجام شوند.

بلیچینگ با لیزر هم از فرایندهایی است که در این زمینه به کار می‌رود. در این فرایند از ژل بلیچینگ دندان استفاده می‌شود و به کمک تابش نور، لیزر فعال می‌شود و سفیدکردن دندان پیش می‌رود.

مراحل بلیچینگ خانگی چیست؟

انتخاب‌های زیادی برای بلیچینگ دندان در خانه وجود دارد که رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از استفاده از محصولات بلیچینگ موجود در بازار و اقدامات زیر:

  • بلیچینگ نواری و ژل‌های سفیدکننده دندان؛ این محصولات سفیدکننده دندان بر پایه پراکسید که مستقیما با یک برس یا نوار نازک روی دندان ها اعمال می شوند، معمولا باید یک یا دو بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۴روز استفاده شوند. برای دیدن نتایج، ۴ ماه یا بیشتر طول می‌کشد.
  • سیستم‌های بلیچینگ دندان مبتنی بر سینی (tray)؛ با استفاده از این گزینه سفیدکننده دندان، سینی محافظ دهان با ژل یا خمیر سفیدکننده مبتنی بر پراکسید پر می‌شود و به مدت ۱ تا چند ساعت در روز تا ۴ هفته روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. می‌توانید سیستم‌های سفیدکننده دندان مبتنی بر سینی را بدون نسخه بخرید یا یکی از آنها را به‌صورت سفارشی توسط دندانپزشک خود نصب کنید.
  • خمیردندان‌های سفیدکننده دندان؛ از آنجایی که خمیردندان‌ها کمی سایندگی دارند، هر خمیردندان به از بین‌بردن لکه‌ها از روی دندان‌ها کمک می‌کند. خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مواد شیمیایی یا مواد صیقل‌دهنده‌ای هستند که به پاک‌کردن لکه‌ها از روی دندان‌ها بدون کمک عامل سفیدکننده کمک می‌کنند. خمیردندان‌های سفیدکننده نسبتا ارزان هستند و دندان‌ها را تقریبا یک درجه روشن می‌کنند. برخی از خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی پراکسید هستند، اما به اندازه کافی روی دندان‌ها باقی نمی‌مانند تا مزایای سفید کنندگی داشته باشند.

حقیقت این است که اکثر اشکال سفید کردن دندان مانند بلیچینگ با پودر در خانه تا حدی خطرناک هستند. مواد سفیدکننده می توانند باعث حساسیت دائمی دندان شوند. عوامل ساینده مانند بلیچینگ با جوش شیرین و زغال چوب می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند و احتمال بروز مشکلات دندانی را افزایش بدهند. سفید کردن حرفه‌ای ایمن‌تر است.

سفیدی دندان

قیمت بلیچینگ دندان چقدر است؟

قیمت انواع بلیچینگ متفاوت است. اما به طور کلی، این رقم در تابستان ۱۴۰۲ از حوالی ۳ میلیون تومان شروع می‌شود و افزایش پیدا می‌کند.

اگر بخواهید دندان‌ها را با محصولات موجود در بازار مانند بلیچینگ اولترادنت هوم هم پیش ببرید، هزینه‌ای در حدود ۲ میلیون تومان و بیشتر نیاز خواهید داشت.

برای مراجعه به متخصص دهان و دندان می‌توانید از روش دریافت نوبت دکتر در سایت دکتردکتر استفاده کنید. این روش بی‌معطلی و به‌آسانی شما را به بهترین متخصصان متصل می‌کند.

درباره بلیچینگ دندان پرسش دیگری دارید؟ از ما بپرسید تا به شما در پیداکردن پاسخ کمک کنیم.

منابع:

dentasay.com

webmd.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر