تاثیر ورزش کردن در بیماری های قلبی و عروقی

ماشینی شدن زندگی و رواج پیدا کردن کم تحرکی و فعالیت های فیزیکی نامناسب بر عملکرد تمام اعضای بدن به خصوص سیستم قلب و عروق تاثیر منفی گذاشته است. ورزش کردن در حد کفایت و در قالب یک برنامه منظم به حفظ سلامت قلب و بالا بردن توانمندی و سرزندگی شما کمک چشمگیری می کند.

ماموریت سیستم قلب و عروق این است که خون تازه و اکسیژن دار را در سراسر بدن پخش و توزیع کند. وقتی شما ورزش می کنید, عضله قلبتان قدرت بیشتری پیدا می کنند و چربی ها در عروق تجمع پیدا نمی کنند, از سوی دیگر ریه های شما اکسیژن بیشتری در هنگام ورزش کردن به خون و قلب تحویل می دهد.

این اتفاقات خوشایند به دنبال ورزش کردن باعث می شود خون تازه تری در سراسر بدن به گردش در بیاید فلذا سلول های بدنتان وقتی با خون خالص تری تغذبه می شوند, عملکردشان بهتر شده و شما احساس خوشحالی و سرزندگی می کنید.

ورزش کردن: یک تیر و چند هدف

اگر تاثیر ورزش بر ساختار و عملکرد بدن را بدانیم, قطعا خود را مجاب می کنیم که فعالیت های ورزشی را در برنامه شبانه روز زندگیمان جای بدهیم. تمرین های ورزشی به مدت 30 دقیقه در شبانه روز اگرچه شاید وقت زیادی از ما نگیرد ولی اثرات مفید متعددی در بدن ایجاد می کند, از این رو ورزش کردن همانند تیری به سمت هدف های سلامتی است.

اثر مثبت بر خون و سیستم گردش خون

ورزش کردن باعث می شود عروق خونی سراسر بدن به خصوص عروق تغذیه کننده قلب گشادتر شود که متعاقب آن سرعت حرکت خون بیشتر می شود.

ورزش باعث می شود هموگلوبین (حامل ها انتقال اکسیژن در خون) بیشتر شده و سرعت و کیفیت انتقال اکسیژن در سرتاسر بدن بالا می رود.

اثر مثبت بر ریه ها

وقتی شما ورزش می کنید, ریه هایتان سعی می کنند با حداکثر کارایی, دریافت اکسیژن از محیط و مصرف آن در بدن را انجام دهند و از سوی دیگر شما بتوانید با آرامش بیشتری نفس بکشید و تعداد تنفس کمتری در هر دقیقه داشته باشید.

اثر مثبت بر کنترل عوامل خطر زا

ورزش کردن کافی و منظم می تواند بطور موثری کلسترول (چربی مضر) را در بیماران قلبی کم کند یا باعث شود میزان نیاز به مصرف داروهای ضد چربی کمتر شود

ورزش مرتب راهکاری مناسب جهت جلوگیری از بروز بيماري فشار خون بالا است. از سوی دیگر بیمارانی که مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند و دارو مصرف می کنند و فشار خونشان تحت کنترل است اگر برنامه ورزش مناسب داشته باشند می توانند در متعادل نگه داشتن فشار خون موفق تر باشند.

ورزش کردن می تواند به متعادل شدن میزان قند خون در بیماران دیابتی کمک شایان توجهی بکند.

اثر مثبت بر سوخت و ساز بدن

در حین ورزش کردن, ترشح هورمون هایی در بدن تان بیشتر می شود که ثمره ی آن احساس شادی و آرامش است و با بالا بردن سوخت و ساز از ایجاد چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند.

آیا اجازه ی پزشک برای ورزش کردن لازم است؟

علی رغم اینکه فواید ورزش کردن را می دانید, در مواردی لازم است که برای ورزش کردن با پزشکتان مشورت کنید. این موارد عبارتند از:

اگر سابقه حمله قلبی داشته اید

اگر مشکل دریچه های قلبی دارید

اگر درد قفسه سینه ای که به نغع دردهای قلبی است دارید

اگر آسم و تنگی نفس ناگهانی بعد از فعالیت های فیزیکی دارید

اگر فشار خون بالا دارید ولی کنترل شده نباشد

وقتی اجازه ورزش کردن برای بیماران قلبی و عروقی ار سوی پزشک صادر شود, انجام دادن روزانه 30 دقیقه فعالیت ورزشی در سه دوره 10 دقیقه ای در بالا رفتن کیفیت زندگی نقش خواهد داشت. تلاش برای ورزش کردن منظم و کافی مصداق احترام گذاشتن ما به سلامتی و زندگی است.

دیتابیس اطلاعات پزشکی WebMD

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر