ورزش مناسب برای حفظ سلامت قلب

  • 1396-11-28
  • 0

ورزش مناسب برای حفظ سلامت قلب اگر بصورت منظم و برنامه ریزی شده اجرا شود، می تواند از بروز عوامل بیماریزای قلبی از قبیل فشارخون و قند و چربی بالا جلوگیری کند. شاید شما از جمله افرادی باشید که تمایل به تمرین های ورزشی دارید، اما نمی دانید که ورزش مناسب برای حفظ سلامت قلب چه ورزش هایی هستند. 

پیش از هر چیز، بهتر است برای شما مشخص کنیم که برای انتخاب ورزش مناسب برای حفظ سلامت قلب، این اصل مهم است که آیا شما برای پیشگیری از بیماری های قلبی گرایش به ورزش کردن دارید یا اینکه شما قبلا مبتلا به بیماری قلبی بوده و درمان شده اید و اکنون جهت بازتوانی و یافتن مجدد قوای بدنی به ورزش روی آورده اید.

ورزش مناسب برای حفظ سلامت قلب: پیشگیری یا بازتوانی؟

اگر شما در سنین جوانی و میانسالی هستید و علایم بیماری های قلبی را تاکنون تجربه نکرده اید و بیماری قلبی به سراغتان نیامده است، پس عجله کنید و فرصت را غنیمت بشمارید، برای غلبه و پیروزی بر بیماری قلبی شما باید مستحکم و استوار باشید. فعالیت های ورزشی بصورت منظم، استحکام و استقامت بدنی برای شما به ارمغان می آورد.

اگر شما در سنین میانسالی یا کهنسالی هستید و قبلا مبتلا به بیماری قلبی بوده اید و درمان شده اید، در دوران پس از درمان هستید، شما نیاز دارید تا دوباره بدن خود را شاد و سرحال کنید، توانایی بدنی خود را بالا ببرید. ورزش کردن در قالب یک برنامه منظم بازتوانی برای شما شفابخش خواهد بود.

دوست عزیز، به شما توصیه می کنیم که در هر سن و سال و با هر سابقه بیماری های قلبی، فعالیت های ورزشی را جزء برنامه های اصلی روزمره خود قرار دهید. اگر این توصیه را جدی بگیرید، درک خواهید کرد که ورزش قدرت معجره آسای پیشگیرانه دارد.

ورزش مناسب برای حفظ سلامت قلب چه ورزش هایی هستند؟

حرکات ورزشی مناسب برای بیماران قلبی هستند که شما با انجام آنها بر بهبود کیفیت زندگی تان کمک می کنید و از سویی فشار اضافه ای بر قلبتان وارد نمی شود.

دوچرخه سواری کنید

دوچرخه سواری باعث افزایش سرعت گردش خون در رگ ها و اکسیژن رسانی بهتر از ریه ها به قلب می شود. اگر به اندازه متعادل و در زمین های هموار دوچرخه سواری کنید و سعی کنید هر 5 تا 10 دقیقه یکبار استراحت کوتاه مدت داشته باشید کمک بسیار زیادی به بهتر شدن عملکرد قلبتان می کنید.

شنا کنید

هفته ای یکبار شنا کردن در آب ولرم و پیاده روی در عرض استخر علاوه بر اینکه اثرات مفید بر قلب و گردش خون باعث ایجاد آرامش روحی و فیزیکی می شود. لطفا از انجام هرگونه حرکات حرفه ای مثل شیرجه زدن بیرهیزید.

پیاده روی را منظم انجام دهید

به شما قویا توصیه می شود که روزانه مسافت مشخصی را پیاده روی کنید. پیاده روی زمانی ورزش به حساب می آید که عضلات بدن شما گرم شود و تعداد ضربان قلب و نفس کمی بالاتر از حالت استراحت باشد.

در مسافت طولانی و با فشار زیاد پیاده روی کردن به شما توصیه نمی شود. هر چند دقیه سرعت خود را در پباده روی کمتر کنید و استراحت مختصری داشته باشید.

آهسته و پیوسته دویدن بسیار مفید است

اگر شما روزانه نیم ساعت آهسته بدوید طوری که ضربان قلب شما بیشتر شود، بهترین راه برای چربی سوزی را انتخاب کرده اید.

دویدن چه در هوای آزاد باشد چه روی تردمیل، در هر حال مفید است فلذا یکی از بهترین تمرین های ورزشی است که شما می توانید کالری مصرف کنید و علاوه بر کاهش وزن و کنترل عوامل بیماری زا پاها و قلب خود را قوی می کنید.

ورزش های هوازی (آیروبیک) انجام دهید

بدن شما در حین انجام دادن تمرین های ورزشی هوازی, انرژی مورد نیازش را از اکسیژن کسب می کند.

شما اگر با برنامه منظم و مداوم, تمرین های آیروبیک را در منزل یا باشگاه انجام دهید, کمک شایان توجهی در افزایش استقامت قلب و عروقی خواهید کرد فلذا بطور موثری می توانید از بیماری های قلبی پیشگیری کنید.

آیا نیاز به مشاوره با پزشک در خصوص ورزش انتخابی دارید؟

اگر مبتلا به بیماری قلبی به خصوص گرفتگی رگ قلب بوده اید و درمان مناسب داشته اید و اکنون در زمان بعد از درمان هستید، ورزش کردن منوط به اجازه گرفتن از پزشکتان است.

به شما توصیه می کنیم در یکی از جلساتی که به ملاقات پزشکتان می روید، حتما بپرسید که آیا زمان مناسب برای شروع فعالیت های ورزشی فرارسیده است.

اگر قبلا سابقه بیماری های قلبی و غیرقلبی که ورزش کردن را برای شما محدود کند نداشته اید، اجرای ورزش مناسب برای حفظ سلامت قلب برای شما بلامانع است.

انجام دادن روزانه 30 دقیقه ورزش مناسب برای حفظ سلامت قلب در سه دوره 10 دقیقه ای در بالا رفتن کیفیت زندگی و افزایش طول عمر نقش خواهد داشت.

دوست گرامی، سلامت شما برای ما بسیار حائز اهیمت است فلذا از شما تقاضا داریم در میان همه برنامه هایی که برای زندگی روزمره خود دارید، ورزش کردن را فراموش نکنید. نیم ساعت ورزش منظم هر روز، از مصرف سالیان سال داروهای قلبی جلوگیری می کند و سلامت قلبتان را تضمین می کند.

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «ورزش مناسب برای حفظ سلامت قلب»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر