به چه علت سنکوپ قلبی اتفاق می افتد؟

سنکوپ قلبی یا غش معمولا به از دست دادن موقت آگاهی و از دست هوشیاری گفته می شود. از جمله عوامل سنکوپ قلبی می توان به کاهش ناگهانی اکسیژن در مغز اشاره کرد. کاهش اکسیژن وخون رسانی به مغز علل زیادی دارد، از جمله فشار خون پایین یا حمله قلبی. سنکوپ قلبی احتمال مرگ ناگهانی در فرد را بالا می برد.

سنکوپ چیست؟

به حالت از دست دادن موقتی هوشیاری سنکوپ می گویند. زمانی که فرد دچار سنکوپ می شود به صورت ناگهانی هوشیاری خود را از دست می دهد و به زمین می افتد. مدت زمان بی هوشی فرد از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد و بعد از مدتی فرد هوشیاری خود را به دست می آورد. ممکن است قبل از ايجاد سنکوپ فرد احساس تهوع، سرگيجه و استفراغ کند و به صورت ناگهاني و بدون هيچ احساس قبلی سنکوپ رخ دهد. عوامل سنکوپ در هر فردی متفاوت است، بعد از سکنوپ و به دست آوردن هوشیاری فرد معمولا کاملا سرحال و بدون علائم است مگر در حین افتادن به زمین ضربه ای به او وارد آمده باشد. از عوامل سنکوپ کاهش فشار خون و نرسیدن خون کافی و به طبع اکسیژن کافی به مغز است. در این حالت فرد دچار بی خبری کوتاه مدت از اطراف خود می شود. در حالت سنکوپ، دستگاه های قلب و ریه فعال هستند. سنکوپ غالباً تکرار می‌شود و می‌تواند از نوع بی‌خطر تا تهدیدکننده‌ی زندگی متغیر باشد؛ بنابراین، افرادی که یک دوره سنکوپ را تجربه کرده‌اند باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

انواع سنکوپ

پزشکان سنکوپ را به سه دسته تقسیم می‌کنند:

سنکوپ قلبی

سنکوپ غیر قلبی

سنکوپ با علل ناشناخته

بطور کلی سنکوپ به علت بیماری و اختلالات قلبی اتفاق نمی‌افتد.  از عوامل سنکوپ قلبی آریتمی قلبی  یا یک اختلال در عملکرد قلب است که موجب کاهش توانایی قلب در پمپ کردن خون کافی برای برآورده کردن نیازهای بدن می‌گردد، رخ می‌دهد. درمان سنکوپ بستگی به علت آن دارد و می‌تواند شامل مصرف دارو، نصب ضربان‌ساز و روش‌های جراحی باشد.

عوامل سنکوپ قلبی

مشكلات و بیماری های قلبي زير مي تواند سبب كاهش خون و عرضه اكسيژن به مغز شود. شرایط احتمالی عوامل سنکوپ قلبی عبارتند از:

علائم سنکوپ قلبی

با اینکه سنکوپ معمولاً بدون وجود علائم رخ می‌دهد اما از شاخص ترین و مهم ترین نشانه ها و علائم سنکوپ قلبی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • احساس سنگینی در پاها
  • تاری دید
  • گیجی
  • احساس گرما
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • استفراغ
  • خفگی
  • ضعف عضلات
  • رنگ پریدگی

دلایل و عوامل سنکوپ قلبی

دلایل قلبی

اختلالات و بیماری های قلبی می‌توانند از طریق اختلال در روند خونرسانی و کاهش موقت جریان خون به مغز سبب سنکوپ شوند. این امر در صورت بد عمل کردن سیستم ضربان ساز قلب (تولید ضربان قلب که بطور غیرطبیعی کند یا تندمی شود) و یا وجود انسداد جریان خون در خارج از قلب که در اثر تنگی دریچه‌ی قلب یا ضخیم شدن عضله قلب ایجاد شده باشد، می‌تواند رخ بدهد. مبتلايان به اين نوع از سنکوپ در معرض عوارض خطرناک و مرگ ناگهاني مي باشند. سنکوپ قلبي عمدتاً ناشي از آريتمي هاي قلبي است. کندی ضربان قلب (براديکاردی) در موارد شديد منجر به حملات سنکوپ قلبی مي شود. این اختلالات می توانند غالباً در نتیجه‌ی افزایش سن یا در اثر عوارض جانبی داروها رخ ‌دهند.

مهم ترين عوامل سنکوپ قلبی در اثر بیماری های قلبی شامل موارد زير است:

دلایل غیرقلبی

خوشبختانه اکثر سنکوپ‌ ها بر اثر عوامل غیر قلبی است. وازوموتور یا تجمع خون در پاها شایع‌ترین علت سنکوپ است. زمانی که بخش زیادی از خون در پاها جمع می‌شود این عارضه اتفاق می‌افتد. این امر سبب کاهش فشار خون، عدم جریان خون به مغز و سنکوپ می‌گردد.

تشخیص

هیچ تست آزمایشگاهی خاصی به اندازه کافی قدرت لازم برای ارزیابی و تشخیص سنکوپ را ندارد. از جمله تست ها و آزمایشات کمکی که می تواند روند تشخیص عوامل سنکوپ قلبی و درمان آنرا سرعت ببخشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آزمایش خون شامل: اندازه گیری گلوکز سرم، شمارش کامل سلول های خونی، الکترولیت های سرم، آنزیم های قلبی، کراتین کیناز

مطالعات تصویربرداری که ممکن است مفید باشد عبارتند از:

  • رادیوگرافی قفسه سینه
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) سر (غیر سازگاری) – دارای عملکرد تشخیصی پایین در سنکوپ است، اما ممکن است به صورت بالینی در بیماران مبتلا به نقص عصبی جدید یا در بیماران مبتلا به ضایعه سر انگشتی به سنکوپ مفید باشد.
  • CT سینه و شکم – فقط در مورد موارد مشخص شده (به عنوان مثال، مشکوک شدن تشخیص آئورت، آنوریسم آئورت شکمی شکسته یا آمبولیسم ریوی) کاربرد داشته باشد.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) مغناطیسی و آرتروگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA)
  • اکوکاردیوگرافی
  • ECG می تواند تشخیصی برای انفارکتوس حاد قلب یا ایسکمی میوکارد باشد.

سایر تست های تشخیصی و روش های زیر عبارتند از:

  • تست کشش سرپایی – برای تایید اختلال عملکرد اتکایی مفید است.
  • Electroencephalography (EEG – می تواند به صورت اختیاری یک متخصص مغز و اعصاب انجام شود اگر تشنج به عنوان تشخیص جایگزین در نظر گرفته شود
  • تست استرس – یک تست استرس قلبی مناسب برای بیمارانی است که در آن سنکوپ قلب مشکوک هستند و افرادی که دارای عوامل خطر برای آترواسکلروز عروق کرونر هستند.
  • ماساژ کارسینوم سینوسی (برای تشخیص سینوپوز سینوس کاروتید)

درمان سنکوپ

بعد از تشخیص عوامل سنکوپ بسته به علت آن و می‌تواند  روش درمانی را برای آن تعیین کرد که شامل مصرف دارو، نصب ضربان‌ساز و روش‌های جراحی باشد. انتخاب درمان سنکوپ بسته به علت يا نوع سنكوپ، به شرح زیرمي باشد:‌

آموزش بیمار در مورد برخورد با موقعيت استرس زا یا موارد دیگر

آموزش بیمارد رمورد نحوه مصرف منظم دارو ها و حذف دارهاي مرتبط با افت فشارخون و مصرف ارادي مایعات خوراکی

در موارد که فرد دپار بیماری مربوط به آریتمی قلب است برای کاهش خطر و درمان داروهای ضد آریتمی تجویز می شود و یا پيس ميكر (دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب)‌ برای او برای اصلاح وضع موجود بهترین راه حل است.

در مواردی که فرد دچار بیماری دریچه های قلبی باشد برای حل مشکل و کاهش خطر سنکوپ قلبی جراحی های مربوطه برای اصلاح شرایط لازم است.

مدیریت و پیشگیری از سنکوپ قلب

اگر مبتلا به بیماری های قلبی هستید و در خطر سنکوپ قلبی هستید برای پیشگیری از سنکوپ قلبی موارد زیر را حتما رعایت کنید:

  • مصرف منظم دارو های مربوط به بیماری خود
  • کنترل قند خون
  • کنترل فشار خون
  • ترک سیگار
  • اجتناب از مصرف الکل
  • درمان سنکوپ قلبی

 

بر گرفته:

عوامل، علادم و نشانه های سنکوپ قلبی را بهتر بشناسیم

اصلی ترین عوامل سنکوپ قلبی چیست؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
54 نظرات
  1. محمد می گوید

    با سلام من بعد از یک روز کاری پر فشار تو هوای ۴۲ درجه جلوی خورشید روز بعد سالن و فوتبال بعدش قلیان کشیدم از جام که بلند شدم نفهمیدم چی شد چشمامو باز کردم دیدم همه بالای سرم هستند و آب میپاشن سر و صورتم اولین بار هم هست اینجوری شدم از چه میتواند باشد ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. مهسا بابائی می گوید

    سلام من یکسال پیش سنکوپ کردم اینطور بود که از جام بلند شدم و درد بسیار شدید تو قلبم و قفسه سینم حس کردم و بعد یه مدت یک دقیقه بیهوش شدم و وقتی بهوش اومدم همچنان درد داشتم تا یک ساعت، تست سنکوپ دادم و یک ماه بعدش باز همین اتفاق افتاد با این تفاوت که اینبار سه ساعت درد داشتم ولی بیهوش نشدم اما همه بدنم فلج شد اگر تکون میخوردم قلبم بشدت تیر میکشید . دکتر برام جوراب واریس تجویز کرده
    الان یکسال گذشته گاهی حس میکنم استخونای قفسه سینم گیر میکنن تو هم و باز بدنم قفل میشه گاهی تپش قلب خیلی شدید میگیرم و انگار یه مایع داغ از قلبم سرازیر میشه. اینا میتونه علائم سنکوپ مجدد باشه؟ چیکار باید بکنم که این حالات برام پیش نیاد؟ ممنون از پاسخگوییتون

  3. الی مجیدی می گوید

    باسلام پدرمن دوبارسنکوب داشته آیابازم براش تکرارمیشودتهدیدکننده هست مااکونوارقلب گرفتیم مشکلی نبودچکارکنیم لطفاراهنمای کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نوارقلب کافی نیست
      جهت بررسی باید به فلوشیپ آریتمی مراجعه کنید

  4. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید من دختری 21ساله هستم از بچگی درگیر این مشکلم هر دکتری یه تشخیصی میده و گیج شدم کاملا خواهش میکنم راهنماییم کنید من موقع تزریق و دیدن خون زیاد در بیمارستان یا آزمایش خون چند ثانیه هوشیاری مو از دست میدم در شرایط عادی چنین اتفاقی نمی افته یه بار هم موقع از حال رفتن در آزمایش خون خواستم فشارمو بگیرن فشارم خیلی پایین اومده بود قبلش میفهمم و میشینم حالت تهوع و ضعف شدید میگیرم نمیدونم چرا تازگی ها بازو چپم شدیدا درد میکرد وقتی از حال رفتم قبلا چنین اتفاقی نمی افتاد یه دکتر میگه فینت هست و به خاطر مشکلات گوارشی و التهاب قسمت تعادل گوش یکی میگه تشنجه یک نفرم میگفت ممکنه سنکوپ وازوگال باشه خواهش میکنم کمکم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر تمام بررسی های قلبی و مغز و اعصاب انجام شده و اکو و mri و نوارقلب و…موردی نداره میتونه وازوواگال باشه
      اما اگر بررسی قلبی و مغز و اعصاب نشدین حتما جهت بررسی به متخصص” قلب مراجعه کنید

  5. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید پسر من ۹ساله است و حدود یک سال است که با ضربه خوردن آرام غش می کند نوار قلب بیست چهار ساعته ونوار مغز و ام آر آی هم گرفتیم ولی گفتن سالمه و میگن یک نوع سنکوپ یا رفلکس است میشه راهنمایی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به فوق تخصص آریتمی مراجعه کنید

  6. ناشناس می گوید

    با عرض سلام
    من 31ساله خانم هستم تا حالا چند بار دچار حمله باتنگی نفس با تنفس کوتاه ،سرگیجه، بی حسی دستها وگز گز دستها ،سرمو نمیتونم نگه دارم باید به یه جایی تکیه بدم ،صورتم سفید میشه وبعدش احساس سرما میکنم حدودا نیم ساعت طول می‌کشه اکو قلب انجام دادم گفت مشکلی نداری ام ار ای ونوار مغزیمم مشکلی نداشت میشه راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای تشخیص تست تیلت و هولتر ۴۸ ساعته لازمه عزیز

      1. یگانه می گوید

        سلام من ۱۶ سالمه مدت زیادی هست تنگی نفس رو تجربه می کنم تاری دید و سرگیجه و عدم تعادل در نهایت منجر به بیهوشی رو تا به حال سه بار داشتم
        حدود چهار ماه پیش سمت راست صورتم بدون دلیل به طور قابل توجهی متورم شد
        و درد در ناحیه سمت چپ قفسه سینه، حالت تهوع، خستگی مداوم از علائممه
        به نظرتون علت بیهوشی و تورم سمت راست صورتم چی بوده
        ممنون میشم پاسخ بدید

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام عزیز
          هم باید از نظر قلبی بررسی شین(بررسی علل سنکوپ قلبی)
          و هم از نظر مغز و اعصاب و تشنج
          با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

      2. ناشناس می گوید

        سلام من هم همین مشکل رو دارم تست تیلتم هم مثبت شد ولی دکترم برام جوراب واریس تجویز کرده میشه راهنماییم کنید ممنونم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          اگه تست تیلت مثبت شد داروهای مختلفی تجویز می شوند ولی مهمتر از داروها یک سری موارد مثل مصرف زیاد مایعات، خودداری از تشنگی و گشنگی مانند شرایط روزه داری، خودداری از ایستادن طولانی، استفاده از جوراب واریس تا بالای ران و دوری از شرایط استرس زا است.

  7. علی دولت آبادی می گوید

    با سلام و عرض خسته نباشید
    من هشت ماه پیش ب طور ناگهانی غش کردم و خب حس مرگ بهم دست داد ولی نیمه بیهوش بودم
    بعد پیش ی عالمه دکتر رفتم و تست تیلت دادم و مثبت شد و من هشت ماه هست ک مدام سنکوب میشوم و نمیتوانم برم جایی
    ازتون میخوام راهنمایی و کمکم کنین
    علایم اینطور بود که سرم رو حس نمیکردم
    حس میکردم میخوام بمیرم
    خیلی خوابم میومد
    و خب تهوع و معده درد داشتم
    ازتون مشاوره میخوام امیدوارم کمکم کنین
    و اینکه نمی‌دونم علت سنکوب چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      با توجه به شرح حالتون ، مشاوره دقیق تر لازمه
      اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با متخصص قلب و عروق استفاده کنید.

  8. ناشناس می گوید

    سلام من ۱۶سالمه ی روز بعد کشیدن قلیون وقتی بلند شدم سرم گیج رفتو خوردم زمین برای ۱۰ ثانیا یا بیشتر بیهوش شدم بعدش بالا اوردم میتونه سنکوپ باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله ممکنه

  9. رزا می گوید

    با سلام . من خانم ٣٧ ساله هستم . طی گرفتن عضلات پاهام در نیمه شب به سرعت از خواب پریدم و حرکت کردم . که یهو متوجه شدم تعادل و هوشیاری لازم برای حرکت رو ندارم . دراز کشیدم و با ارامش بلند شدم اما بعداز چند قدم در دستشویی افتادم و چندین دفعه تلاش میکردم که موقعیتم رو درک کنم و بلند شوم اما حواس و هوشیاریم قطع و وصل میشد و حدود ده دقیقه فقط تقلا میکردم و میافتادم و دیدم هم تار و غیر عادی بود . ولی کاملا بیهوش یا کاملا عادی نمیشدم ؟ من اون شب درگیر سردرد میگرنی هم بودم و استرس و ناراحتی هم داشتم . به نظر شما این حالت طولانی و قطع و وصل شدن هوشیاری سنکوپ بوده یا چیز دیگری و اینکه نیاز به پیگیری هست یا خیر ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اول از نظر مغز و اعصاب بررسی شین

  10. هوشنگ می گوید

    سلام ایا سنکوپ باعث گرفتن رگ دست و پا میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اصولا خیر

  11. اسما می گوید

    با سلام من یه دختر هفده ساله هستم و کمخونی شدید دارم وقتی که بلند میشم هنوز شیش،هفت قدم نرفته اگاهیمو از دست میدم و بدنم سنگین میشه و حتی اگه خودمو به جایی بگیرم بازم میفتم زمین برای چند ثانیه چشمام رو هم نیفته بعد مدتی که چشام باز میشه با نگاه کردن میدونم که کجام و گیج میزنم حتی یادم میره میخواستم کجا برم. می‌تونه یه فشار خون پایین باشه مشکلم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید فشارخونتون بررسی شه
      عدد hb, plt هم درآزمایش مشخص شه

  12. فرزانه می گوید

    سلام.من خانمی ۳۱ ساله هستم. فروردین درد قفسه سینه و دست چپ و تپش قلب داشتم.بعد از مراجعه به پزشک و اکو و نصب هولتر متوجه شدم افتادگی دریچه قلب دارم .پروپرانولول ۲۰ تجویز کردن و گفتن مایعات بیشتری مصرف کنم.الان حدود دو هفته هست که بین دو کتف و سمت چپ قفسه سینه و زیر بغل چپ و قسمت داخلی بازوم روزی ۲ تا ۳ دفعه و هربار حدود ۱۰ دقیقه درد زیادی احساس میکنم.دیسک خفیف گردن هم دارم که حدود یک ماه هست که دارو میخورم.دردم به قلبم مربوط میشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام ممكنه منشا دردتون معده باشه لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  13. ناشناس می گوید

    علت ایجاد لخته توی مغز بعد سنکوپ چیه درمان میشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام علت سنكوپ اريتمي قلبي بوده كه بدليل انقباض نابحا قلبي لخته داخل قلب ايجاد شده، اين آريتمي هم منحر به سنكوپ شده و هم اينكه لخته به مغز فرستاده
      البته ممكنم هست علت سنكوپ سكته مغزي باشه كه علت سكته مغزي هم همون لخته

  14. گيتي می گوید

    سلام خسته نباشين من يه بار ٦ ماه پيش سنكوپ كردم ومنجربه شكستن بيني وگونه ام شد ، الان هم گاهي سرگيجه وحالت تهوع دارم آزمايشات وMRI وCITI مغر وقلب سالم بودند ميخواستم سوال كنم ممكنه علت سنكوپ خستگي و سرپا وايسادن زياد واسترس باشه ،سپاسگزارم اگه پاسخم رو بفرمائين

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله ميتونه اما نوار قلب بديد و هولتر مونيتورينگ قلب هم انجام بديد تا از نظر اريتمي قلبي اول بررسي شيد

  15. ماه می گوید

    سلام ببخشید من دم صبح سرگیجه گرفتم وآب وآسپرین خوردم خب شدم قلبم صد بود فشارم ۱۲ رو۸ بود ولی سابقه کم خونی دارم وپلاکت بالا لحظه ای ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام سنتون مهمه با سابقه فشار خون و بيماري قلبي كه به همين دليل بايد بصورت حضوري توسط متخصص داخلي ويزيت شويد

  16. هما م می گوید

    خيلی خوبه این اطلاعات ممنون
    همسرم در عرض دو هفته چندین بار دچار سنکوب شده هم به دکتر مغز و قلب رجوع کرده ولی هنوز علت ش مشخص نشده
    نوار مغز قلب ام ار ای هم دادن ولی هنوز جواب این ها نیامده از ان موقع مشکل گوارش و شکمی هم پیدا کرده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد تست تيلت بدهد تا مشخص شود علتش چيست
      از نظر آريتمي قلبي هم بررسي شود

  17. نیکنام می گوید

    سلام خسته نباشین..من دو ماه هستش یهو ضربانم افت پیاده میکنه و بعد شدید ضربانم میره بالا..سه بار اینطور شدم..یعنی حالیم میشه دارم بیهوش انگار میشم ضربانم دو ثانیه افت که پیدا میکنه بعد میترسم انگار دارم میمیرم وحشت زده و ضربانم بعد بالا میره انگار دارم میمیرم..بعد هر بار هم بیمارستان نوار قلب میگیرن میگن چیزی نیست ..اکو هم دادم چیزی نشون نداده ازمایش خونم دادم..استرس و اضطراب و افسردگی هم دو ساله دارم فشار زیاده روم…ولی این حملات دو ماه هست شروع شده ..دوباره اول خیلی ترسیدم بار سوم هم شدتش کمتر بود و خودمم کمتر ترسیدم..دکتر های عزیز شما چی برداشت میکنین و میدونین..با تشکر از شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز بنظر بنده جهت انجام هولتر ۲۴ ساعته با متخصص قلب مشورت کنین
      اگه چک هولتر مشکلی نداشت و قلبتون نرمال بود جهت بررسی پانیک و اضطراب به متخصص روانپزشک مراجعه کنید

  18. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم کسی که سنکوب وازوواگال میشه میتونه جراحی بینی انجام بده؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد قبل از عمل اكي قلب بگيريد و توسط متخصص قلب ويزيت شويد

  19. زینب می گوید

    سلام مننون از توضیح هایه خوبتون
    من 15 سالمه و سالی یه بار کله تنم بی حس میشه و سرگیجه و حالت تهوو میگیرم و بعد یهو از هوش میرم
    قبلشم قلبم تیر میکشه چیکار باید بکنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید نوار مغز و mri از سر انجام شود
      اگر کاملا بیهوش میشوید و متوجه اطراف نیستید باید عللی همچون تشنج بررسی شود
      به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

    2. شمیم می گوید

      سلام خدمت شما همسر بنده داروی پرپرانول بیست مصرف میکردن .الان دکتر متخصص دز دارو را زیاد کردند ،و به شصت تغییر دادند و همزمان داروی پرازوسین تجویز کردند الان که همسر بنده پرپرانول را مصرف کردند تپش قلب دارند از دکتر داروخانه سوال کردند گفتن همزمان پرازوسین را مصرف کن .یک مقدار استرس داریم چون از علایم مصرف همزمان باعث سنکوپ می شوند.برای پیشگیری دستور شما چیست ؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        برای طپش قلبشون، اکو، تست ورزش، هولتر ۲۴یا ۴۸ ساعته بستن؟ هیچ مشکل زمینه ای قلبی وویا اریتمی ندارند؟

      2. نداکرمی می گوید

        سلام ببخشید من 23 سالمه و سابقه سنکوب قلبی دارم.. پیس میکر برام گذاشتن. الان چند روزه که فشارم شدید میاد پایین روی 6ونیم و 7
        میخاستم بپرسم با اینکه پیس میکر دارم و با این فشار پایین امکان سنکوب وجود داره؟!
        در ضمن سابقه بلوک قلبی هم دارم.. و آیا پیس میکر از بلوک قلبی جلوگیری میکنه یا خیر؟!

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          باید مجدد ویزیت شین و پیس میکر چک بشه

  20. مریم می گوید

    سلام
    من سالهاس داروی ضدتشنج مصرف میکنم
    حالا یکی بهم گفته ممکنه اصا ریشه مشکل من سنکوپ باشه
    در سنکوپ، ممکنه قبل از غش کردن ، تکلم دچار اختلال بشه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر پزشک دارو برای شما تجویز کرده قطعا با تشخیص درست این کار انجام شده است

  21. فایزه می گوید

    سلام خسته نباشید با تشکر از مطالب مفیدتون.
    من حدود سه سال پیش بخاطر درد خیلی خفیف قفسه سینه و ضربان بالا اکو دادم که گفتن پرولاپس خفیف میترال بدون ناراسایی دارم و چیز مهمی نیست دارو هم ندادن.
    الان مدتیِ درد شدید قفسه سینه و تنگی نفس و انقباض فک دارم و یکبار متعاقب این درد دچار گر گرفتگی تعریق و افت فشار و بالا رفتن ضربان در نهایت بیهوشی شدم. و بعد بهوش اومدن سر درد شدید و کرختی یکطرف صورت رو تجربه کردم.
    بنظرتون با این توصیف یک افت فشارو بیهوشی ساده بوده یا به قلب ارتباط داشته؟

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      سلام
      لازم است حتما از نظر قلبی ویزیت مجدد شوید

  22. مانیا تهرانچی می گوید

    اطلاعات بسیار مفیدی دریافت کردم سپاس از مجله اینترنتی دکتردکتر

    1. کوثر مهدی زاده می گوید

      ممنونیم دوست عزیز

  23. علیرضا تارات می گوید

    سلام من ۱۷سالمه گاهی اوقات که از جام بلند میشم چشم هام کاملا سیاهی میره و به ناخود آگاه گیج میزنم و اگر دستمو به جایی نگیرم میوفتم زمین سابقه بیماری قلبی و مغزی ندارم فقط افتادگی دریچه میترال دارم به نظر شما مشکل چیه؟اصلا مشکلی داره یا یه چیز عادیه؟

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      با سلام
      اگر آزمایش کم خونی بررسی شده و مشکلی ندارد وضعیت فوق میتواند ناشی از افت فشار خون لحظه ای باشد که هنگام برخاستن از حالت نشسته رخ میدهد

      1. میثم می گوید

        سلام وقت بخیر من پدرم چند روز پیش توی ماشین گذاشتیم وگفت که سرم کمی گیج میاره چند ثانیه نگذشته بود که غش کردن وتوی خونه و بیمارستان علاهم حیاتی برگشت ولی دوباره رفت هر کاری کردن به هوش نیامدن وفوت کردن درضمن زخم پای دیابتی هم داشتندعلتش به نظرتون چی بوده ممنون

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          تسلیت میگم
          احتمالا سکته قلبی یا مغزی بوده عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.