تفاوت لمینت و ارتودنسی در چیست؟ کدام بهتر است؟

تفاوت لمینت و ارتودنسی چیست؟ این دو متد از مهم‌ترین روش‌های درمان ناهنجاری‌های دندانی و زیبایی آن هستند. زمانی که بیماران با این دو روش درمانی و زیبایی دهان و دندان آشنایی کامل پیدا کنند، امکان انتخاب روش اشتباه و پرداخت هزینه‌های غیر ضروری کاهش پیدا می‌کند. بهترین راه برای یافتن پاسخ این سوالات، مشورت با یک متخصص دهان و دندان با تجربه است. ضمن اینکه، داشتن اطلاعات اولیه در مورد لمینت دندان یا ارتودنسی و کاربردها و فرق آن‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر به بیماران کمک کند.

در ادامه سعی شده است تا با تکیه بر مطالعات انجام‌ شده توسط متخصصین ارتودنسی و دندان به این سوالات پاسخ بدهیم و تمامی ‌ابهامات برطرف شود. تا انتهای متن همراه ما باشید تا درباره فرق ارتودنسی و لمینت اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. مطالعه این مطلب 5 دقیقه زمان می‌برد.

سوالات خود درباره انتخاب بین ارتودنسی و لمینت را در بخش کامنت ها بپرسید. مشاور سلامتی دکتردکتر در زمان سریع به شما پاسخ می‌دهد.

تفاوت‌های لمینت و ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی و لمینت برای دو هدف به نسبت متفاوت طراحی شده‌اند. اما باز هم افرادی هستند که تفاوت این دو را نمی‌دانند و هنگام مراجعه به دندانپزشک نیاز به راهنمایی‌های بیشتری دارند. مهم‌ترین تفاوت‌های لمینت و ارتودنسی به شرح زیر هستند:

  • هزینه لمینت دندان به طور معمول بیشتر از ارتودنسی است. همچنین هزینه لمینت هر دندان جداگانه محاسبه می‌شود اما قیمت ارتودنسی برای هر فک محاسبه خواهد شد.
  • دوره درمان ارتودنسی ۱ سال و نیم تا ۳ سال است اما لمینت دندان، سریع انجام می‌شود.
  • ارتودنسی برای درمان دندان‌های نامنظم، فاصله بین دندان‌ها و کجی شدید آن‌ها و فک مناسب است. از لمینت برای پرکردن فاصله بین دندان‌ها، پوشاندن عیوب زیبایی دندان و ترمیم دندان‌های شکسته استفاده می‌شود.

البته توجه کنید که هنگام مراجعه به پزشک همه فرق لمینت و ارتودنسی عنوان می‌شود تا بهترین نوع درمان را برای بیمار در نظر گرفت.

انتخاب بین تفاوت لمینت و ارتودنسی با توجه به تفاوت های آن، باید زیر نظر دندانپزشک باشد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک روکش نازک به رنگ دندان است که ظاهر آن را بهبود می‌دهد. قابل ذکر است که رنگ لمینت با توجه به رنگ دندان‌های بیمار انتخاب می‌شود. این لایه‌ها با پوشش دندان، شکل و ظاهر آن را بنا به علایق فرد تغییر می‌دهند و زیبایی و سفیدی را برای دندان به ارمغان می‌آورند. لمینت دندان توسط متخصص دهان و دندان یا همان دکتر دندانپزشک انجام می‌شود و ساخت آن فرایندی طولانی است. این فرایند گاهی تا یک ماه طول می‌کشد. لمینت دندان نه تنها ظاهرش را زیباتر می‌کند، بلکه استحکام و مقاومت بیشتری را برای آن به همراه می‌آورد.

چه کسانی نیاز به لمینت دارند؟

تمام افرادی که علاقه دارند دندان‌های زیباتری داشه باشند می‌توانند از لمینت استفاده کنند، اما لمینت دندان، مناسب شرایط زیر است و کاربردهایی به‌شرح زیر دارد:

  • لکه‌هایی را که بر اثر عوامل مختلف روی دندان افتاده‌اند از بین می‌برد و به دندان‌ها سفیدی و درخشندگی می‌دهد.
  • دندان‌های ناهموار و نامنظم را تنظیم می‌کند.
  • دندان‌های ناقص را شکل می‌دهد و به حالت طبیعی خود باز می‌گرداند.
  • بین دندان‌هایی را که به دلایل مختلف از هم فاصله دارند هم پر و منظم می‌کند.

همچنین می‌توان دندان‌های شکسته و ترک‌خورده را از طریق لمینت ترمیم کرد.

لمینت دندان برای ترمیم دندان های شکسته و زیبایی دندان مناسب است.
استفاده از لمینت دندان برای ترمیم دندان شکسته که با ارتودنسی امکان پذیر نیست.
مشاوره آنلاین و تلفنی دکتر دنداپزشکی

تکنیک ارتودنسی چطور عمل می‌کند؟

ممکن است که دندان‌ها و فک در طول سالیان متمادی یا از بدو تولد حالت نامنظم پیدا کنند و از جای خود خارج شوند. در چنین موقعیتی، درمانی به نام ارتودنسی به کمکتان می‌آید تا با استفاده از سیم‌ها و وسایل مختلف به دندان‌ها و فک فشار وارد کرده، آن‌ها را مرتب کند و به حالت عادی بازگرداند.

ارتودنسی برای اهداف زیبایی و درمانی و برای تغییر چیدمان دندان‌ها انجام می‌شود. این درمان بین ۱ و نیم تا ۳ سال طول می‌کشد و بیمار باید به مدت طولانی تحت درمان قرار گیرد تا ناهماهنگی دندان‌هایش از بین برود.

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که مشکلات فک و دندان دارند باید با درک درستی از تفاوت لمینت و ارتودنسی برای درمان اقدام کنند. ارتودنسی می‌تواند مشکلات مختلفی از دندان را برطرف کند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • فاصله بین دندان‌ها را از بین می‌برد.
  • دندان‌های کج را صاف می‌کند.
  • توانایی جویدن و صحبت‌کردن را بهبود می‌دهد.
  • از سایش و آسیب‌رسیدن به دندان‌ها در دراز مدت جلوگیری می‌کند.
  • زیبایی و لبخند را به دندان‌ها باز می‌گرداند.

از طریق درمان ارتودنسی می‌توان از عفونت لثه‌ها به دلیل کج ‌بودن دندان‌ها و فک هم جلوگیری کرد.

با ارتودسی می توان بهم ریختگی فک و دندان را اصلاح کرد اما با لمینت امکان ندارد.
ارتودنسی بهترین روش برای مرتب کردن دندان‌ها است.

مقایسه مزایای لمینت و ارتودنسی

هر دو روش لمینت و ارتودنسی مزایای مختلفی دارند که با توجه به نیاز بیمار بررسی شده و در نهایت انجام می‌شوند. اما این دو روش درمانی چه مزایای دارند؟ برای اینکه با مزایای لمینت و ارتودنسی بیشتر آشنا شوید مواردی را در جدول زیر آورده‌ایم.

مزایای لمینتمزایای ارتودنسی
مدت زمان کوتاه درمانیمدت زمان طولانی برای درمان
تغییر رنگ دندان‌های به شدت زرد یا پوسیدهزیبایی در شکل و ظاهر دندان‌ها
تغییر شکل دندان‌ها بدون مشکل خاصیامکان جویدن بهتر و بلع مناسب
زیبایی و یکدست شدن دندان‌هافرصت بیشتر برای تمیزکردن دندان
زیبایی طرح لبخندجلوگیری از ساییدگی دندان‌ها

مقایسه معایب لمینت و ارتودنسی

در مقایسه تفاوت لمینت و ارتودنسی باید درباره معایب این دو روش درمانی هم صحبت کرد. هریک از دو روش درمانی ارتودنسی و لمینت یکسری معایب دارند که در جدول زیر عنوان شده‌اند:

معایب لمینتمعایب ارتودنسی
تراشیدن دندان‌ها برای زیبایی که ممکن است باعث پوسیدگی شود.درد و ناراحتی موقتی ایجاد می‌کند.
روش درمانی موقتی که برخی از مواقع با تغییر رنگ همراه است.مدت‌زمان رسیدن به نتیجه نهایی کمی ‌زیاد است.
امکان التهاب در لثه‌ها وجود دارد.تمیزکردن دندان‌ها در دوران انجام عمل، کمی‌ دشوار است.
مینای دندان در اثر تراش زیاد از بین می‌رود.

ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

در مرور تفاوت لمینت و ارتودنسی باید بگوییم که ارتودنسی بیشتر جنبه درمانی برای ناهماهنگی دندان‌ها دارد. به این معنی که وقتی فک‌ها و دندان‌های افراد ناهماهنگی بسیار شدیدی دارند، نیاز به ارتودنسی پیش می‌آید. اما لمینت دندان، بیشتر یک عمل زیبایی است. افراد برای درخشش و زیبایی بیشتر دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنند و به دنبال زیبایی بیشتر هستند. بعد از انجام ارتودنسی می‌توانید به سراغ لمینت‌کردن هم بروید.

فرق هزینه ارتودنسی با لمینت در سال 1403 چقدر است؟

با توجه به اینکه ارتودنسی به عنوان روش درمانی شناخته می‌شود، هزینه آن به صورت فک در نظر گرفته خواهد شد، اما لمینت به عنوان یک هدف درمانی زیبایی معروف است و هزینه آن برای هر واحد دندان در نظر گرفته خواهد شد. هزینه لمینت در صورتی که برای تمام دندان ها استفاده شود، مبلغ بیشتری نسبت به ارتودنسی خواهد شد. اما هزینه ارتودنسی با توجه به نیاز به جلسات درمانی متعدد، اکثرا به صورت قسطی و جلسه ای دریافت می‌شود و مجموع مبلغ آن از لمینت کمتر است.

برای اینکه بتوان هزینه دقیق ارتودنسی و لمینت را دانست باید به عوامل مختلفی توجه کرد که مهم‌ترن آن استفاده از متریال استفاده شده برای درمان است. از این‌رو بهتر است که وارد سامانه دکتر دکتر شوید و با جستجوی پزشک متخصص دندانپزشک مد نظر خود از قیمت‌های اعمال شده اطلاع پیدا کنید.

در مقایسه هزینه ارتودنسی و لمینت، هزینه لمینت با توجه به واحدی بودن آن، بیشتر است.

ارتودنسی سریع‌تر است یا لمینت؟

مراحل آماده سازی ارتودنسی و لمینت به طور تقریبی یکسان است، اما میزان اثر بخشی هر کدام تفاوت دارد. در لمینت بعد از اینکه مراحل آماده سازی انجام شود، بلافاصله می‌توان از نتیجه استفاده کرده و زیبایی را به دندان‌ها هدیه داد. اما در ارتودنسی باید مدت زمان مشخصی بین یک تا سه سال صبر کرد تا اصلاح دندان‌ها، صورت گیرد.

کدام روش ارتودنسی یا لمینت به دندان‌ها آسیب کمتری می‌زند؟

در روش لمینت مینای دندان تا حدودی تراشیده می‌شود و این موضوع به دندان‌ها آسیب می‌رساند اما از طرفی هم باعث اصلاح لبخند و زیبایی دندان‌ها می‌شود. در روش ارتودنسی آسیب کمتری به دندان‌ها می‌رسد و در این روش اصلاح ترتیب دندان‌ها و نحوه جویدن انجام می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که آسیب پذیری در روش ارتودنسی کمتر یا صفر است.

لمینت دندان ماندگاری بیشتری دارد یا ارتودنسی؟

ماندگاری ارتودنسی بیشتر از لمینت است. علت آن هم این است که در روش ارتودنسی دندان‌ها به جای خود باز می‌گردند و بعد از آن می‌توان ابزار استفاده شده را برداشت. در حقیقت ماندگاری ارتودنسی به صورت مادام العمر است. اما لمینت شرایط حساس‌تری دارد و مراقبت‌های بیشتری را می‌طلبد. در صورتی که از لمینت به خوبی مراقبت نکرد به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب جدی وارد می‌شود. از طرفی هم عمر مفید هر لمینت 15 سال تعریف شده است.

آیا می‌توان لمینت و ارتودنسی را همزمان به کار برد؟

بله. ابتدا بهتر است که روش ارتودنسی را انجام داد و بعد از آن به سراغ زیبایی دندان‌ها و لمینت رفت. اگر به صورت همزمان این کار را انجام دهید، ممکن است که براکت‌ها به لمینت بچسبند و باعث آسیب شوند. البته این را هم بدانید که اگر براکت‌ها مدت زیادی بر روی دندان باشند باعث لک یا زردی می‌شوند. به طور کلی منعی درباره موضوع استفاده همزمان از لمینت و ارتودنسی وجود ندارد. بعد از اینکه ارتودنسی را انجام می‌دهید، امکان انجام لمینت برایتان وجود دارد. بنا به نیاز دهان و دندان و توصیه پزشک، امکان زیباسازی دندان‌هایی که با ارتودنسی منظم و مرتب شده‌اند هم وجود دارد.

آیا می‌توان به جای ارتودنسی، دندان‌ها را لمینت کرد؟

ارتودنسی یک روش اصلاحی است که برای درمان دندان‌ها استفاده می‌شود، اما لمینت را می‌توان یک روش زیبایی عنوان کرد. هریک از این ‌روش‌های درمانی و زیبایی باید به صورت جداگانه و برای اهداف مختلف استفاده کرد. در نتیجه بهتر است که با پزشک متخصص مشورت کرده تا از بهترین روش بهره‌مند شد.

بهم ریختگی دندان باید با ارتودنسی درمان شود و با لمینت امکان اصلاح وجود ندارد.

لمینت یا ارتودنسی؟ انتخاب با شما است؛ با هر دو جذاب تر می‌شوید

انتخاب بین لمینت دندان یا ارتودنسی نیاز به مراجعه به متخصصان خبره دارد. با توجه به تفاوت های ارتودنسی و لمینت، می‌توانید تصمیم نهایی را با توجه به میزان هزینه و مزایا و عوارض هر کدام بگیرید. از این‌رو بهتر است که برای نوبت‌دهی و دریافت مشاوره از پزشک‌ها و متخصص‌های دندان پزشکی استفاده کنید و فرق لمینت و ارتودنسی را به صورت کامل متوجه شوید. برای اینکه چنین پزشکانی را شناسایی کنید و از آن‌ها وقت بگیرید، به سایت دکتردکتر سر بزنید. همچنین برای آشنایی کامل با این تخصص، مطلب تخصص دندانپزشکی چیست را در مجله سلامت دکتردکتر پیشنهاد می‌کنیم.

دکتر دکتر به عنوان یک سامانه نوبت دهی در حال ارائه خدمات مختلف است تا به راحتی بتوانید بدون اتلاف وقت و انرژی از بهترین دندانپزشکی‌ها نوبت دریافت کنید.

سوالات متداول تفاوت لمینت و ارتودنسی

هر یک از روش‌های درمانی و زیبایی لمینت و ارتودنسی، هزینه‌های متفاوتی دارند که باید با توجه به نظر پزشک مشخص شوند. اما به صورت کلی هزینه لمینت بیشتر است.

خیر، برای لمینت دندان محدودیت سنی وجود ندارد اما توصیه می‌شود که از سن 18 سالگی به بالا برای آن اقدام کرد.

اگر دندان‌ها نامرتب هستند باید با توجه به پیشنهاد پزشک عمل کنید، اما به طور معمول از روش ارتودنسی استفاده کرد.می‌شود

در سال‌های اخیر از لمینت برای درمان اصلاح دندان‌ها استفاده می‌شود اما بهتر است که با توجه به نظر پزشک برای درمان اقدام کرد.

محدودیت سنی در ارتودنسی وجود ندارد و این روش برای درمان و اصلاح لبخند و لثه‌ها موثر است.

منابع:

y-brush.com/en/blogs/y-brush/dental-braces-advantages-and-disadvantages

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر