تفاوت کرونا آنفولانزا سرماخوردگی و حساسیت در چیست؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

این روزها با هر سرفه، عطسه یا روان‌شدن آب بینی مشکوک می‌شویم و این سوال را ار خود می‌پرسیم که آیا کرونا گرفته‌ام؟ سرماخوردگی است یا شاید هم ویروس آنفولانزا به سراغم آمده؟ حساسیت فصلی‌ام برگشته است؟ سوالاتی از این قبیل زیاد است و برای تضمین سلامتی، باید حتما پاسخ داده شوند. برای اینکه بتوانید در جهان پر ویروس کنونی، این‌ها را از هم تشخیص بدهید، باید هر یک را بشناسید و تفاوت‌ها یا شباهت‌هایشان را بدانید. برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید و به نزد دکتر گوش و حلق و بینی یا متخصص عفونی بروید. در این مقاله از مجله دکتردکتر سعی کرده‌ایم که تفاوت این‌ها را برایتان شرح بدهیم. تفاوت کرونا آنفولانزا سرماخوردگی و حساسیت در چیست؟

تفاوت کرونا آنفولانزا سرماخوردگی و حساسیت را بشناسید

این روزها نشانه‌ بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی از جهات بسیاری شبیه به‌هم شده است؛ همگی دارای نشانه‌هایی مثل تب، آبریزش بینی، گلودرد، احساس خستگی، سردرد، بی اشتهایی و بسیاری از دیگر علائم هستند. با شناخت تفاوت کرونا، آنفلولانزا و سرماخوردگی با حساسیت فصلی می‌توانید، قدم مهمی در درمان خود بردارید. پس بهتر است که با هر یک به‌ طور جداگانه آشنا شویم.

علائم کرونا و درمان آن

کرونا (کووید-۱۹)

بیماری کووید-۱۹ یا همان ویروس کرونا انواع مختلفی دارد. سویه‌های گوناگون این بیماری باعث می‌شوند که هر یک علامت‌های مختلفی داشته باشند. بروز این بیماری در کسانی که واکسن زده‌اند هم با بیمارانی که واکسن نزده‌اند، تفاوت دارد.

این بیماری بنا به سویه‌ای که فرد را درگیر می‌کند، بخش‌های فوقانی تا بخش‌هایی تحتانی را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد. نشانه‌های مختلف این بیماری پرهیاهو می‌تواند شبیه برخی از علائم آنفولانزا، سرماخوردگی ساده یا حساسیت باشد.

در حال حاضر، سویه غالب کرونا اُمیکرون است که میان افراد مختلف در نقاط گوناگون دنیا رواج دارد. نشانه‌های این سویه به سویه‌های قبلی شباهت زیادی دارد. عفونت در این نوع از کرونا بیشتر بخش‌های فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌کند و باعث گلو درد و گرفتگی بینی می‌شود.

در این سویه از کرونا علائمی از درگیری بخش‌های تحتانی دستگاه تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس کمتر دیده می‌شود. افراد اندکی هم حس چشایی‌شان را از دست می‌دهند. اگر بیماری کووید-۱۹ در شما خفیف ظاهر شود، برای درمان باید حسابی استراحت کنید و به بدنتان آب برسانید. بی‌آبی باعث تشدید اسهال و استفراغ می‌شود.

علائم کرونا

  • سردرد
  • گلو درد کرونا
  • تب
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • دردهای عضلانی
  • خستگی شدید
  • تهوع
  • اسهال
  • از دست‌دادن بویایی و چشایی (در اُمیکرون به‌ ندرت چنین چیزی رخ می‌دهد).

درمان کرونا

بهترین کار برای درمان کرونا، مراجعه به پزشک معالج است. با این حال مصرف داروهایی مانند استامینوفن که تب را کاهش می‌دهند، بسیار توصیه می‌شود. بنا به توصیه و تجویز پزشکان باید تب‌بُر مصرف کنید. معمولا پزشکان مصرف استامینوفن، هر ۶ تا ۸ ساعت را تجویز می‌کنند.

بخوردادن و نشستن در حمام با هوای بخارگرفته هم فکر خوبی برای تسکین گلو و گرفتگی بینی است. البته دقت کنید که پیش از استفاده از چنین راه‌کارهایی باید به بدنتان آب کافی رسانده باشید.

اگر تب شدید دارید هم نباید به فکر بخوردادن یا رفتن در حمام آب داغ باشید. در صورت مبتلاشدن به کرونا به پزشک مراجعه کنید تا روند درمان دقیق‌تری برایتان در نظر بگیرد. تشخیص تفاوت کرونا آنفولانزا سرماخوردگی و حساسیت گاهی سخت می‌شود. در ادامه با موارد مختلف آشنا می‌شوید.

تفاوت کرونا آنفولانزا سرماخوردگی و حساسیت

حساسیت‌‌ فصلی

حساسیت‌های فصلی به ویژه در بهار که هوا پر از گرده گیاهان است، مشکل رایجی به نظر می‌رسد. وقتی دچار حساسیت می‌شوید که سیستم ایمنی بدن نسبت به عاملی محرک مانند گرده گیاهان، موی بدن حیوانات یا گرد و غبار واکنشی شدید نشان می‌دهد.

در حساسیت‌ فصلی معمولی و رایج فصلی، علائمی مانند سرفه یا تب‌کردن زیاد دیده نمی‌شوند. اگر هم سرفه‌ای وجود داشته باشد از نوع خشک است. آب بینی هم رقیق و بی‌رنگ است.

علائم حساسیت‌ فصلی

  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • خستگی
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش یا خارش چشم
  • خارش بینی، دهان یا گلو
  • تورم و پف‌کردن حوالی چشم‌ها و بینی در بعضی موارد

درمان حساسیت فصلی

اگر حساسیت در نتیجه عاملی محیطی مانند گرده گیاهان باشد، در خانه‌ماندن راهی برای حفاظت از خود خواهد بود. اگر از اسپری تنفسی برای درمان حساسیت استفاده می‌کنید، باید حواستان باشد که آن را در مواقع لازم در دسترس داشته باشید.

داروهای بدون نیاز به نسخه‌ای مانند آنتی‌هیستامین‌ها اسپری‌های استروئیدی بینی می‌توانند برای کاهش و تسکین موقتی عوارض حساسیت مفید باشند. اگر حساسیت شدید است و عاملش را دقیقاً نمی‌دانید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید و علت را جویا شوید.

سرماخوردگی

ابتلا به سرماخوردگی در زمستان و پاییز رایج است. خارش گلو و روان‌شدن آب بینی هم چیز غریبی نیست. البته امکان دچارشدن به این بیماری در فصل‌های گرم هم وجود دارد. ویروس‌های عامل سرماخوردگی از راه هوا یا تماس با فرد بیمار منتقل می‌شوند.

علائم سرماخوردگی

عفونت سینوسی می‌تواند همراه با کاهش حس بویایی باشد اما در سرماخوردگی‌های معمولی شاهد چنین علامتی نیستیم.

درمان سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی باید استراحت کافی داشته باشید و مایعات فراوان بنوشید. مصرف مسکن‌های بدون نسخه هم در تسکین احوال بیمار به طور موقتی مؤثر هستند. برای اینکه سرماخوردگی به افراد دیگر منزل سرایت نکند، بهتر است که گاهی پنجره‌ها را باز تا هوا عوض شود. تا اینجا به تفاوت کرونا آنفولانزا سرماخوردگی و حساسیت تاحدی پی برده‌اید. در ادامه درباره آنفولانزا هم بیشتر می‌خوانید.

آنفولانزا

آنفولانزا یا به عبارت درست‌تر آنفلونزا هم شبیه سرماخوردگی و کرونا نوعی بیماری ویروسی است. به خاطر شیوع کرونا و رعایت نکات بهداشتی و ماسک‌زدن، آنفولانزا در سال‌های حضور کووید به حاشیه رانده شده بود اما به‌تازگی شاهد شیوع آن هستیم. پیگیری درمان آنفولانزا و مراجعه به پزشک واجب است. نباید گردش این ویروس در بدن را به حال خود رها کنید. تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی را در علائم این بیماری که در ادامه از آنها نام خواهیم برد، خواهید دید:

علائم آنفولانزا

  • تب
  • خستگی
  • سرفه
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • بدن‌درد
  • سردرد
  • استفراغ
  • اسهال

درمان آنفولانزا

حال که تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا را می‌دانید، باید به این نکته توجه کنید که برای درمان آنفولانزا باید به پزشک مراجعه و داروهای درمان عفونت ویروسی را دریافت کنید. بهتر است که همیشه پیش از رسیدن فصل اوج شیوع، واکسن آنفولانزا را تزریق و از ابتلا پیشگیری کنید. هر چند که پیشنهاد می‌دهیم تا با عوارض واکسن آنفولانزا نیز در یکی از مطالب مجله دکتردکتر آشنا شوید.

حساسیت و علائم آن

جدول شباهت‌ها و تفاوت کرونا آنفولانزا سرماخوردگی و حساسیت

درباره هر یک از بیماری‌هایی صحبت کردیم که علائم مشابهی دارند. در این جدول درباره نشانه‌های هر یک دید بهتر و واضح‌تری به‌ دست می‌آورید و متوجه می‌شوید که فرق بین آنفولانزا و سرماخوردگی و کرونا در چیست.

نشانه‌ها

کرونا

آنفولانزا

سرماخوردگی

حساسیت

بدن‌درد

به‌ندرت

لرز

تب

به‌ندرت

سردرد

گاهیگاهیگاهی

گرفتگی بینی

گاهیگاهی

آبریزش بینی

به‌ندرتگاهی

عطسه

گاهیگاهی

خارش/آبریزش چشم

سرفه خشک

گاهی

تنگی نفس

گاهیگاهیگاهی

خس‌خس سینه

گاهیگاهیگاهیگاهی

از دست‌دادن بویایی

به‌ندرتبه‌ندرتخفیف

گلو درد

گاهیگاهی

تهوع، استفراغ، اسهال

گاهیگاهیگاهی

خراش و خارش گلو

به تفاوت کرونا آنفولانزا سرماخوردگی و حساسیت توجه کنید

این روزها که امکان ابتلا به انواع ویروس‌ها با منشأ و ریشه‌های مختلف با علائم مشابه وجود دارد، بهتر است که در صورت بروز نشانه‌های بیماری به پزشک مراجعه کنید. برای رفتن نزد پزشک می‌توانید از نوبت دهی آنلاین از دکتردکتر کمک بگیرید. یادتان باشد که با داشتن تغذیه‌ای سالم، ورزش‌کردن به طور مرتب و داشتن خواب کافی می‌توانید بدن خود را قوی‌تر کنید و از ابتلا به بیماری‌های مختلف بیشتر در امان باشید.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر تجربه‌ای در زمینه ابتلا به این سه بیماری و همچنین کرونا را دارید، تجربه تشخیص بیماری و درمان خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منابع:

healthmatters.nyp.org

emersonhospital.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. فرامرز می گوید

    باسلام‌ .علایم الفلانزا و کرونا وسرماخوردگی که براساس جدول ترسیم شده خیلی گویا وعالی می باشد .دستتان دردنکند .

    1. سعیده ملکی می گوید

      سلام خوشحالیم که مطالب براتون مفید واقع شده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.