حرکات ورزشی مناسب برای بیماران قلبی: توصیه های فراموش نشدنی

  • 1396-11-03
  • 0

فعالیت های ورزش مناسب و منظم باعث بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق و کنترل عوامل خطرزای بیماری های قلبی و عروقی همانند چربی خون, فشار خون بالا, دیابت و چاقی می شوند. حرکات ورزشی مناسب برای بیماران قلبی نسبت به افراد سالم و یا بیماران غیرقلبی تفاوت های عمده ای دارد.

بیماری های قلبی تنوع گسترده ای دارند و از لحاظ علایم نیز از یک بیمار به بیمار دیگر شرایط متفاوت است پس طبیعی است که شما اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید بهتر است قبل از اجرای حرکات ورزشی با پزشکتان مشورت کنید

 انواع حرکات ورزشی مناسب برای بیماران قلبی

حرکات ورزشی مفید: حرکات ورزشی مناسب برای بیماران قلبی هستند که شما با انجام آنها بر بهبود کیفیت زندگی تان کمک می کنید و از سویی فشار اضافه ای بر قلبتان وارد نمی شود.

حرکات ورزشی مضر: شما قطعا باید از انجام دادن چنین حرکات ورزشی دوری کنید بدین دلیل که احتمال اینکه بر قلب و سایر ارگان های بدنتان آسیب وارد کند بالاست. شما ممکن است قبل ار ابتلا به بیماری قلبی این ورزش ها را انجام داده باشید و برای شما ضررساز نبوده باشد ولی اکنون که بیماری قلبی و یا علایم اولیه آن در شما ظاهر شده است حفظ سلامتی قلب مهم ترین وظیفه شما و دوری از این ورزش ها یک توصیه مهم به شماست.

حرکات ورزشی نه صرفا مفید نه صرفا مضر (وابسته به شرایط): یک سری از حرکات ورزشی مثل اسکی, فوتسال برای بعضی از بیماران قلبی مفید و برای بعضی ممکن است مضر باشد یا اینکه در زمان های متفاوتی بعد از بروز بیماری های قلبی ممکن است مفید یا مضر باشند. این ورزش ها را پزشک باید تشخیص بدهد که شما می توانید انجام دهید یا خیر.

من مبتلا به بیماری قلبی هستم. چه ورزش هایی برای من مفید است؟

دوچرخه سواری کنید: باعث افزایش سرعت گردش خون در رگ ها و اکسیژن رسانی بهتر از ریه ها به قلب می شود. اگر به اندازه متعادل و در زمین های هموار دوچرخه سواری کنید و سعی کنید هر 5 تا 10 دقیقه یکبار استراحت کوتاه مدت داشته باشید کمک بسیار زیادی به بهتر شدن عملکرد قلبتان می کنید.

شنا کنید: هفته ای یکبار شنا کردن در آب ولرم و پیاده روی در عرض استخر علاوه بر اینکه اثرات مفید بر قلب و گردش خون باعث ایجاد آرامش روحی و فیزیکی می شود. لطفا از انجام هرگونه حرکات حرفه ای مثل شیرجه زدن بیرهیزید.

پیاده روی را منظم انجام دهید: به شما قویا توصیه می شود که روزانه مسافت مشخصی را پیاده روی کنید. پیاده روی زمانی ورزش به حساب می آید که عضلات بدن شما گرم شود و تعداد ضربان قلب و نفس کمی بالاتر از حالت استراحت باشد. در مسافت طولانی و با فشار زیاد پیاده روی کردن به شما توصیه نمی شود. هر چند دقیه سرعت خود را در پباده روی کمتر کنید و استراحت مختصری داشته باشید.

من مبتلا به بیماری قلبی هستم. چه ورزش هایی برای من مضر است؟

شما وقتی به بیماری قلبی مبتلا هستید و یا درمان شده و در دوره ی بعد از درمان هستید, باید یک اصل مهم را بخاطر بسپارید. ” از هر گونه اقدام و حرکت ضررساز باید دوری کنید”

ورزش هایی از قبیل کشتی, دو میدانی و دو سرعت, ورزش های رزمی, فوتبال, بسکتبال, والیبال, ورزش هایی که فشار مازادی بر قلب و قفسه سینه وارد می کند همانند وزنه برداری و تمرینات سنگین بدنسازی و همچنین ورزش هایی که خطر ضربه مستقیم به قفسه سینه وجود داشته باشد مثل کارانه و بوکس, همگی از جمله ورزش هایی هستند که برای شما که مبتلا به بیماری قلبی هستید در یک کلام قدغن است.

وقتی اجازه حرکات ورزشی مناسب برای بیماران قلبی از سوی پزشک صادر شود, انجام دادن روزانه 30 دقیقه فعالیت ورزشی در سه دوره 10 دقیقه ای در بهبود سلامت روانی و فیزیکی و ارتقا کیفیت زندگی نقش خواهد داشت.

دیتابیس اطلاعات پزشکی WebMD

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «حرکات ورزشی مناسب برای بیماران قلبی: توصیه های فراموش نشدنی»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

آخرین آموزش‌های ویروس کرونا

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر