نوار مغز چیست؟

نوار مغز آزمایشی است که سیگنال‌های الکتریکی مغز را ضبط می‌کند و در برخی از موارد بسیار ضروری و مهم است.

پزشکان از نوار مغز برای تشخیص بیماری صرع یا اختلال‌های خواب استفاده می‌کنند. استفاده از نوار مغز برای تشخیص بیماری‌های اعصاب و بسیاری از اختلال‌ها ضروری و مهم است و بهتر است مورد توجه قرار گیرد.

قبل از گرفتن نوار مغز چه نکاتی باید رعایت شود؟

اگر هر گونه دارویی اعم از داروهای با نسخه، بدون نسخه یا داروهای مکمل استفاده می‌کنید، پزشک خود را مطلع سازید. شب قبل از انجام تست موهای خود را بشویید و از هیچ یک از مواد و محصولات آرایشی استفاده نکنید.

در حین گرفتن نوار مغز چه اتفاقی روی می‌دهد؟

به حالت خوابیده روی تخت کارشناس فنی حدود 20 حسگر (سنسور) کوچک را بر روی کف سرتان (جمجمه سر) قرار می‌دهد. این سنسورها، الکترود نامیده می‌شوند و فعالیت سلول‌های درون مغز که به آن‌ها نورون گفته می‌شود را جمع‌آوری می‌کنند و برای دستگاهی ارسال می‌کنند که نتیجه این تست به شکل رشته‌هایی از خطوط بر روی کاغذ یا صفحه کامپیوتر نمایش داده می‌شود.

در ابتدا چشمانتان باز است و بعد باید چشمانتان را ببندید. مسئول فنی ممکن است از شما بخواهد که نفس عمیق بکشید یا به یک لامپ خیره شوید. در هر کدام از این حالت‌ها امواج ساطع شده از مغز متفاوت هست. نوار مغز را می‌توان به هنگام خوابیدن در شب نیز انجام داد.

اگر علاوه بر فعالیت‌های مغز، علائم دیگری مانند تنفس و نبض نیز ضبط شوند به آن آزمایش چندگانه خواب (پلی سومنوگرافی) می‌گویند.

بعد از انجام نوار مغز چه باید کرد؟

مسئول فنی الکترودهای قرار داده شده در کف سر را بر می‌دارد و محل‌هایی که با چسب آغشته شده است را می‌شوید.

اگر بعد از انجام تست حمله عصبی به شما دست نداد می‌توانید خودتان رانندگی کنید. ولی اگر تست را به هنگام شب انجام داده‌اید بهتر است خودتان رانندگی نکنید.

پس از اتمام تست می‌توانید مصرف داروهای خود را آغاز کنید. نتیجه نوار مغز را به پزشک نشان دهید؛ پزشک از طریق الگوهای موجی مشکلات موجود در سیستم عصبی را تشخیص می‌دهد.

تمام نکات گفته شده تنها برای این بود که بدانید نوار مغز چیزی نیست که از آن بترسید. بهتر است اگر پزشک به شما برای انجام نوار مغز توصیه کرده، همین امروز اقدام کنید. عدم انجام نوار مغز ممکن است تشخیص پزشک را دچار اختلال کند و در نتیجه بیماری شما نهفته بماند.

منبع:

webmd

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص مغز و اعصاب روی دکمه زیر کلیک کنید.

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص مغز و اعصاب دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش و پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. H می گوید

    سلام وخسته نباشی
    نقشه برداری مغز گرفته شده هیچ مشکلی نبود آیا نوار مغزی نیاز هست بگیری
    فرق این دو آزمایش درچیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله نوار مغز جدا از سی تی اسکن یا mri
      و سیگنال های مغز رو دقیق بررسی میکنه

  2. میثم می گوید

    سلام و عرض ادب
    من پدرم بر اثر تصادف به بیماری صرع مقاوم به درمان مبتلا شده…
    و من میخوام برای دریافت کفالت پدرم اقدام کنم تا از سربازی معاف بشم.
    میخواستم بدونم ممکنه توی نوار مغز (eeg) صرع رو نشون نده؟
    واقعا ممنون میشم راهنماییم کنین….سپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله نشون ميده

  3. ناشناس می گوید

    اگر نوار مغز مشکلی نداشته باشد. میتوان آلزایمر راردکرد؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      الزايمر با مشاهده آتروفي و كوچك شدن مغز در ام ار اي يا سيتي اسكن تشخيص داده ميشه

  4. سید سجاد می گوید

    سلام خوب هستین ببخشی من عمل سر داشتم آبسه مغزی حالا برای گواهی نامه رانندگی میرم نوار مغز میگیرن میگن برو شیش ماه دیگه بیا باید چه دارویی مصرف کنم که نوار مغزم معمولی بشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز
      اگر کانون تشنج یا مشکلی در نوار مغز وجود دارد باید با توجه به بررسی دقیق نوار مغز دارو تجویز شود.شما باید جهت معاینه و تجویز دارو به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر