پوزیشن‌های سکس در دوران بارداری؛ بایدها و نبایدها!

خلاصه این مقاله را بشنوید

یکی از نگرانی‌های مهم مادران در دوران بارداری سکس است. بیشتر والدین تصور می‌کنند که داشتن سکس در دوران بارداری برای جنین خطرناک خواهد بود. ولی بر اساس گفته‌های پزشکان، در صورتی که مادری در وضعیت پرخطر قرار نداشته باشد، می‌تواند بدون هیچ نگرانی رابطه جنسی خود را در مراحل بارداری حفظ کند؛ به‌شرطی که از پوزیشن های سکس مناسب برای دوران بارداری استفاده کند.

از جمله پوزیشن‌های مناسب در این دوره می‌توان به سکس از پهلو، سکس ایستاده، سکس از بالا و بعضی از دیگر موقعیت‌ها اشاره کرد، هرچندکه با مراجعه به دکتر زنان در تهران یا دیگر شهرهای کشور، می‌توانید متناسب با وضعیت خود از مشاوره پزشک برخوردار شوید.

در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید زیرا قصد داریم تا به منپور پیش‌آگاهی، در مورد موقعیت‌های رابطه جنسی دردوران حاملگی، پوزیشن‌های خطرناک سکس و ممنوعیت‌های رابطه جنسی در دوران بارداری برایتان بگوییم.

رابطه جنسی در دوران بارداری

داشتن سکس در دوران بارداری امری کاملا طبیعی تلقی می‌شود؛ به شرط آن‌که خود مادر نیز در شرایط طبیعی باشد و در وضعیتی پرخطر قرار نگیرد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، انقباضات ناشی از ارگاسم شباهتی به انقباضات زایمانی ندارند و حرکات آمیزشی و مقاربت‌های جنسی به جنینی که توسط رحم، مایع آمنیوتیک و جدار عضلانی شکم محافظت می‌شود، آسیبی نمی‌رسانند.

با این وجود برخی از پزشکان معتقد هستند بهتر است در دوران بارداری هنگام برقراری رابطه جنسی به‌خصوص در هفته‌های نهایی بارداری جانب احتیاط رعایت شود. این پزشکان معتقد هستند برخی هورمون‌های موجود در مایع منی به نام پروستاگلاندین می‌توانند منجر به تحریک انقباضات رحمی شود. حتی ژل‌هایی که برای القای زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز حاوی پروستاگلاندین هستند.

به همین دلیل در برخی موارد برای تسریع زایمان به زنانی که زایمان آن‌ها به تاخیر افتاده است، توصیه می‌شود سکس در دوران بارداری داشته باشند.

با وجود همه این موارد، برخی دیگر از پزشکان معتقد هستند ارتباط بین زایمان و مایع منی صرفا یک فرضیه است و سکس در دوران بارداری باعث تسریع زایمان نمی‌شود. درنتیجه، در دوران بارداری نرمال برقراری رابطه جنسی ملایم و مناسب می‌تواند لذت فوق‌العاده‌ای را برای هردو طرف ایجاد کند.

معرفی انواع پوزیشن ها ی مناسب رابطه جنسی

مزایای برقراری سکس در بارداری

برقراری رابطه جنسی در بارداری در صورتی که با استفاده از پوزیشن‌های مناسب دوران بارداری انجام شود، با مزایای زیادی همراه است. البته تاکید می‌شود که وضعیت مادر نباید در حالت پرخطر باشد و حتما دکتر اجازه نزدیکی را داده باشد.

مزایای سکس در دوران بارداری به شرح زیر هستند:

  • آزاد شدن هورمون‌های آرام‌بخش و افزایش جریان خون به قلب و عروق و انتقال این حس به جنین
  • رسیدن به ارگاسم به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در نقاط حساس بدن
  • لذت بیشتر مرد از رابطه به دلیل وجود انقباضات در لگن زن
  • ایجاد آرامش ذهنی در زن و حس لذت در مرد
  • افزایش کالری‌سوزی و حفظ تناسب اندام
  • ایجاد حس شادی و رضایت به‌دلیل آزاد شدن هورمون اندروفین
  • افزایش صمیمیت و حس نزدیکی در زن و مرد در طول دوران پرچالش بارداری
  • افزایش سطح آنتی بادی (IgA) و کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و عفونت در مادر و جنین
  • افزایش تعادل روانی و رفع استرس مادر و کاهش احتمال ابتلای جنین به اوتیسم و بیش‌فعالی

پوزیشن‌های مناسب رابطه جنسی در دوران بارداری

پوزیشن‌های سکس مناسب برای دوران بارداری به شما کمک می‌کنند در این دوران هم لذت رابطه جنسی را تجربه کنید. در ادامه، بهترین حالت‌های سکس در دوران بارداری معرفی شده‌اند:

پوزیشن سگی یا داگی استایل در بارداری

یکی از رایج‌ترین پوزیشن‌های سکس در حاملگی، پوزیشن داگی استایل نام دارد. در این پوزیشن، زن به‌صورت چهار دست و پا روی زمین قرار می‌گیرد. مرد هم از پشت سر زن عمل دخول را انجام می‌دهد.

برای این‌که فشار کمی روی کمر و شکم زن وارد شود، مرد باید فشار بدن خود را روی زانوهایش بیاورد. برای کنترل بهتر هم مرد می‌تواند دست‌هایش را روی لگن زن قرار دهد. در این حالت آسیبی به جنین وارد نمی‌شود.

پوزیشن ساید بای ساید یا کنار هم

یکی دیگر از پوزیشن‌‌های سکس مناسب برای دوران بارداری، پوزیشن کنار هم یا سایدبای‌ساید نامیده می‌شود. در این حالت، زن و مرد روبه‌روی هم دراز می‌کشند و عمل دخول را انجام می‌دهند.

از مزایای این پوزیشن، این است که زن و مرد چهره‌به‌چهره رو‌بروی هم قرار می‌گیرند و صمیمیت بین آن‌ها حفظ می‌شود.

زن و مرد می‌توانند در این حالت هم‌دیگر را در آغوش بگیرند و ببوسند. در این پوزیشن، زن برای جنین احساس امنیت بیشتری می‌کند. برای راحتی کمر زن و حفظ جنین، گذاشتن بالشتی پشت سر زن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

پوزیشن اسپونینگ یا قاشقی در بارداری

از دیگر پوزیشن‌های سکس مناسب در دوران بارداری، پوزیشن قاشقی یا اسپونینگ است. این رابطه جنسی باعث افزایش عشق، علاقه و صمیمیت در بین زوجین می‌شود.

در این حالت، زن و مرد هر دو به پهلو می‌خوابند و زن جلوی مرد قرار می‌گیرد. زن و مرد در این حالت، مانند دو قاشق در درون هم قرار می‌گیرند و رابطه جنسی را برقرار می‌کنند. در این پوزیشن، زن در وضعیت بسیار راحتی قرار دارد و فشاری به شکم و جنین وارد نمی‌شود.

پوزیشن سکس پروانه در بارداری

یکی از پوزیشن‌هایی که به رابطه جنسی در دوران بارداری تنوع می‌بخشد، پوزیشن پروانه نام دارد. انجام این حالت سکس در دوران بارداری روی تخت و میز امکان‌پذیر است.

در این پوزیشن، زن روی لبه میز یا تخت دراز می‌کشد و پاهای خود را بیرون از تخت قرار می‌دهد. مرد نیز روبه‌روی زن قرار می‌گیرد و عمل دخول را انجام می‌دهد. زن در این حالت می‌تواند پاهای خود را بر شانه‌های مرد قرار دهد.

در پوزیشن پروانه، امکان منفعل شدن زن وجود دارد؛ به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن و فشار به جنین بهتر است زن یک بالش زیر کمر خود قرار دهد. علاوه‌براین، مرد برای این که کنترل بیشتری روی رابطه داشته باشد، می‌تواند لگن زن را بگیرد و به سمت بالا بکشد.

پوزیشن رابطه جنسی دختر گاوچران در دوران بارداری

از دیگر پوزیشن‌های سکس مناسب برای دوران بارداری، پوزیشن دختر گاوچران است. در این پوزیشن، مرد به پشت دراز می‌کشد و پای خود را صاف نگه می‌دارد. زن هم روی مرد می‌نشیند، زانوهایش را به حالت خم شده در کنار مرد قرار می‌دهد و عمل دخول را انجام می‌دهد.

در پوزیشن دختر گاوچران، نقش اصلی را زن ایفا می‌کند و بنابراین فعالیت بیشتری هنگام سکس در دوران بارداری خواهد داشت؛ به همین دلیل، ممکن است در دوران بارداری از انجام این پوزیشن خسته شود.

برای اینکه فشار و آسیبی به جنین وارد نشود، بهتر است مدت زمان این پوزیشن کم باشد. در پوزیشن دختر گاوچران نقطه جی زن یا همان جی اسپات، بهتر تحریک می‌شود و لذت بیشتری برای زن به همراه دارد.

در صورتی که زن پشتش را به مرد کند و به‌صورت نشسته این پوزیشن را اجرا کند، به این پوزیشن دختر گاوچران معکوس گفته می‌شود. در این پوزیشن هم به‌دلیل اینکه زن می‌تواند زانوهای مرد را تکیه‌گاه قرار دهد، فشار کم‌تری به جنین وارد می‌شود و زن دیرتر خسته می‌شود.

پوزیشن سکس میسیونری یا صورت‌به‌صورت در بارداری

پوزیشن میسیونری یا پوزیشن صورت‌به‌صورت یکی دیگر از حالت‌هایی است که می‌توان برای انجام سکس در دوران بارداری از آن استفاده کرد. در این پوزیشن سکس مناسب برای دوران بارداری زن باید به پشت دراز بکشد و زانوهای خود را کمی خم کند و فاصله دهد.

سپس مرد بین پای زن دراز می‌کشد و عمل دخول را اجرا می‌کند. برای این‌که در دوران بارداری فشار کم‌تری به شکم زن و جنین وارد شود، بهتر است مرد فشار وزن خود را روی زانوها و کف دستان خود بیاورد.

پوزیشن ایستاده برای نزدیکی در دوران بارداری

برای انجام رابطه جنسی در دوران بارداری، پوزیشن ایستاده یکی دیگر از پوزیشن‌های مناسب است. در این حالت، زن و مرد به صورت ایستاده قرار می‌گیرند؛ زن جلوی مرد می‌ایستد و مرد از پشت‌سر و به صورت ایستاده عمل دخول را انجام می‌دهد.

زن می‌تواند برای ایجاد تعادل، دیوار را تکیه‌گاه قرار دهد یا این که خم شود و دست‌های خود را روی سطحی مثل میز بگذارد. برای کنترل این رابطه، بهتر است مرد کمر زن را بگیرد تا رابطه جنسی راحت‌تری داشته باشد.

پوزیشن قیچی برای سکس در دوران بارداری

برای سکس در دوران بارداری می‌توان پوزیشن قیچی را هم اجرا کرد. در این پوزیشن، کم‌تر فشار و آسیبی به شکم و جنین وارد می‌شود؛ بنابراین برای دوران بارداری بسیار مناسب است.

در این حالت، زن باید دراز بکشد و پاهای خود را روی ران‌های مرد قرار دهد. مرد هم باید به گونه‌ای خود را به پای زن نزدیک کند و عمل دخول را انجام دهد. در این حالت، همچنین زن می‌تواند با دست خود ناحیه کلیتوریس را تحریک کند از رابطه جنسی لذت بیشتری ببرد.

پوزیشن صندلی برای رابطه جنسی در بارداری

پوزیشن صندلی، یکی دیگر از پوزیشن‌های سکس مناسب برای دوران بارداری است. در این پوزیشن، مرد روی صندلی می‌نشیند و زن روی او قرار می‌گیرد. این پوزیشن به گونه‌ای شبیه به پوزیشن دختر گاوچران است، اما روی صندلی اجرا می‌شود.

در این حالت هم به دلیل این‌که زن و مرد به هم نزدیک‌تر هستند، می‌توانند هم‌دیگر را در آغوش بگیرند و ببوسند. البته می‌توان این پوزیشن را بدون صندلی و روی زمین یا تخت انجام داد که در این حالت به آن پوزیشن لوتوس گفته می‌شود.

پوزیشن ویبراتور و رابطه دهانی برای سکس در بارداری

یکی دیگر از روش‌های سکس در دوران بارداری، استفاده از ویبراتور است. در این روش، به دلیل این‌که عمل دخولی انجام نمی‌شود، می‌توان آن را در دسته پوزیشن‌های بی‌خطر برای انجام رابطه جنسی در دوران بارداری تلقی کرد‌.

برای این‌که ارضا به‌صورت دو طرفه انجام شود، می‌توان از رابطه دهانی هم در این پوزیشن استفاده کرد. به این ترتیب که مرد زن را به واسطه ویبراتور، و زن، مرد را به واسطه رابطه دهانی ارضا می‌کند. البته زن و مرد می‌توانند بدون ویبراتور و تنها با سکس دهانی، اقدام به ارضای هم‌دیگر کنند. این روش یکی از پوزیشن‌های سکس بدون دخول نیز محسوب می‌شود.

پوزیشن‌های خطرناک دخول در دوران بارداری

هر پوزیشنی را که منجر به فشار روی شکم و جنین در حین سکس در دوران بارداری شود، می‌توان یک پوزیشن خطرناک تلقی کرد:

پوزیشن زن خوابیده روی شکم

این پوزیشن یکی از حالت‌های دخول خطرناک به هنگام بارداری است. در این پوزیشن، زن به شکم می‌خوابد و مرد هم روی او قرار می‌گیرد و عمل دخول را انجام می‌دهد.

به دلیل این‌که در این پوزیشن، فشار بسیار زیادی به شکم و جنین وارد می‌شود، نباید آن را در دوران بارداری اجرا کرد. در برخی موارد، زن بالشتی زیر شکم خود قرار می‌دهد تا عمل دخول با شدت بیش‌تری انجام شود. این حالت هم جزء پوزیشن های سکس مناسب برای دوران بارداری نیست.

پوزیشن مرد خوابیده روی زن

یکی دیگر از پوزیشن‌های نامناسب برای رابطه جنسی در دوران بارداری، پوزیشن مرد خوابیده روی زن است. در این پوزیشن، زن به پشت می‌خوابد، مرد روی او قرار می‌گیرد و عمل دخول را انجام می‌دهد‌.

این حالت رابطه جنسی به‌خصوص برای مراحل آخر بارداری به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چرا که مرد به‌واسطه خوابیدن روی زن، فشار زیادی به شکم و جنین وارد می‌کند. ضمن این‌که زن با خوابیدن به پشت باعث می‌شود جنین روی ورید اجوف فشار آورد و جلوی خون‌رسانی به قلب خود را بگیرد.

به‌طورکلی، پوزیشن‌هایی که در آن‌ها زن باید به پشت بخوابد، بهتر است در دوران بارداری انجام نشود‌. حتی اگر پوزیشنی برای سکس در دوران بارداری مناسب باشد، اگر به نحو درست انجام نشود، می‌تواند برای جنین و مادر خطرساز شود.

ممنوعیت‌های رابطه جنسی در دوران بارداری

سکس در دوران بارداری برای زن و مرد مزایای بی‌شماری به همراه دارد. اما در صورت بارداری پرخطر، ممکن است پزشک از شما بخواهد از این کار در دوران بارداری اجتناب کنید. حال این سوال پیش می‌آید که در چه مواقعی نمی‌توان از پوزیشن‌های سکس مناسب برای دوران بارداری استفاده کرد؟

  • خطر سقط جنین یا داشتن سابقه سقط
  • خطر زایمان زودرس و آغاز انقباضات زایمانی زودتر از موعد مقرر (زودتر از هفته 37ام)
  • آغاز دردهای زایمان بدون علت
  • وجود هرگونه ترشحات واژن و خون‌ریزی
  • پارگی کیسه آمنیوتیک یا نشت مایع از آن
  • وجود جفت سر راهی
  • حاملگی دوقلو، سه‌قلو یا چندقلو
  • باز شدن گردن رحم زودتر از موعد
  • مبتلا بودن مادر به بیماری‌هایی نظیر قلبی و ریوی
  • ابتلای مادر به برخی بیماری‌های خودایمنی و عفونی
  • چاقی یا لاغری بیش از حد مادر

توجه داشته باشید که اگر پزشک متخصص، سکس در حاملگی را ممنوع کند، این بدین معناست که هر گونه برانگیختگی جنسی و ارگاسم نیز ممنوع خواهد بود.

پوزیشن های خطرناک دخول در دوران بارداری

با حفظ ایمنی هم می‌توان در دوره بارداری رابطه جنسی داشت

سکس در دوران بارداری امری بسیار چالش‌برانگیز، هم برای مادر و هم برای پدر است. رعایت پوزیشن های سکس مناسب برای دوران بارداری به لذت بردن از رابطه بدون صدمه زدن به جنین منجر می‌شود.

ملایمت حین برقراری رابطه و عدم انفعال بیش از حد باید کاملا رعایت شود. البته قبل از اقدام به برقراری سکس در دوران بارداری باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. برای نوبت دهی آنلاین می‌توانید از پلتفرم آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

در صورتی که پزشک ممنوعیت خاصی را عنوان نکند، شما می‌توانید با رعایت پوزیشن‌های مناسب و دوری از پوزیشن‌های خطرناک، از سکس در حاملگی لذت ببرید و از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

منابع:

 

healthline.com

insider.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر