10 علت پوسته پوسته شدن لب + روتین خانگی مراقبت از لب

خلاصه این مقاله را بشنوید

پوسته پوسته شدن لب نتیجه خشکی و ترک‌خوردگی پوست این ناحیه به دلیل هوای سرد یا خشک، قرارگرفتن در معرض نور خورشید، لیس‌زدن مکرر لب‌ها یا کم آبی بدن است. این مشکل آنچنان جدی نیست و با روش‌هایی در منزل به راحتی حل می‌شود. گاهی هم بروز چنین عارضه‌ای در نتیجه ابتلا به مشکلاتی جدی‌تر است و نیاز به مراجعه به متخصص پوست پیش می‌آید. در این مقاله از علت تا درمان خشکی پوست لب‌ها را برایتان می‌گوییم.

علت پوسته پوسته شدن لب چیست؟

پوست لب‌های شما نازک‌تر و حساس‌تر از پوست سایر قسمت‌های بدن است، چون لب‌ها فاقد غدد چربی هستند. در نتیجه در خطر خشک‌شدن و ترک‌خوردن قرار دارند. برای همین است که باید با روش مراقبت از لب‌ها آشنا باشید.

لب‌ها بیشتر از بقیه بدن در معرض عناصر مختلف طبیعی قرار دارند و ممکن است در اثر قرارگرفتن در معرض آفتاب، شرایط آب و هوایی خشک یا سرد دچار ترک خوردن شوند. گاهی هم عوامل حساسیت‌زا باعث بروز خشکی و پوسته پوسته شدن لب می‌شوند.ّتک

پوسته پوسته شدن لب

1. رژیم غذایی‌تان حاوی مقدار زیادی غذاهای شور یا تند است

طرفدار سرسخت تنقلاتی مانند چوب شور یا چیپس هستید؟ آنها دلیل پوسته شدن لب هستند. غذاهای شور روی پوست لب تأثیر منفی می‌گذارند. نمک آب را نگه می‌دارد، بنابراین می‌تواند آب را از لب‌ها جذب و آنها را خشک کند.

محرک غذایی دیگر؟ تنقلات تند. این مواد هم باعث تحریک پوست و از دست دادن آب می‌شوند. برای درمان این مشکل و پوسته شدن لب باید برخی از غذاهای شور را برای مدتی کنار بگذارید و از بالم و چرب‌کردن لب‌ها کمک بگیرید.

2. لب‌هایتان را زیاد تر می‌کنید و لیس می‌زنید

بزاق از آنزیم‌هایی تشکیل شده است که برای تجزیه چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها کاربرد دارند. با لیس‌زدن لب‌ها و ترکردن مداومشان باعث می‌شوید که چربی و رطوبت لب از بین برود.

برای کنترل این کار یک مرطوب‌کننده لب همراه خود داشته باشید و هروقت خواستید که لب‌ها را تر کنید، شروع به چرب‌کردنشان کنید.

مشاوره تلفنی و متنی با دکتر پوست

3. لب‌هایتان در معرض نور خورشید قرار داشته‌اند

اگر بدون بالم لب با SPF در زیر نور خورشید هستید، به احتمال زیاد پوست لبتان پوسته  پوسته می‌شود. خورشید آب را از پوست شما خارج می‌کند و بخش‌هایی مانند لب که حساس‌ترند، خشک‌تر هم می‌شوند.

علاوه بر این، التهاب ناشی از آفتاب سوختگی می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن لب‌ شما شود. ضدآفتاب و بالم دارای spf چاره رفع این مشکل هستند.

4. بدنتان بی‌آب شده است

بی‌آبی بدن باعث پوسته پوسته شدن لب می‌شود. این موضوع همیشه می‌تواند رخ بدهد اما در زمستان بیشتر رایج است. یعنی زمانی که هوای خشک داخل خانه رطوبت طبیعی پوست شما را (از جمله روی لب‌هایتان) از بین می‌برد.

اگر می‌خواهید این مشکل را حل کنید، آب بیشتری بنوشید. آب مهم‌ترین نوشیدنی برای مرطوب‌کردن بدن و خروج آن از حالت دی‌هیدراته است. این مورد از دلایل اصلی و علت پوسته پوسته شدن لب‌ها در کودکان و بزرگسالان است.

پوسته پوسته شدن لب در بارداری هم به همین دلیل رخ می‌دهد. بدن در این دوران کمی بی‌آب می‌شود و در نتیجه عوارضی چون خشکی لب‌ها بروز می‌کند.

5. دائما در معرض هوای خشک هستید

هوای خشک می تواند علت ترک لب این باشد. فقدان رطوبت در هوا، به ویژه در فصل زمستان، لب‌ها را پوسته‌پوسته می‌کند. استفاده از بالم لب و مرطوب‌کننده و دستگاه بخوری که هوا را تلطیف کند، راهی برای رهایی از این مشکل است.

پوسته شدن لب نوزاد هم معمولا به همین دلیل رخ می‌دهد. در واقع، قرارگرفتن در معرض هوای فاقد رطوبت می‌تواند پوست را خشک کند. پوست لب‌های نوزاد هم که بسیار لطیف است و در چنین موقعیتی دوام نمی‌آورد.

6. مصرف برخی داروها باعث پوسته پوسته شدن لب‌ می‌شوند

برخی از داروها به راحتی می‌توانند باعث خشکی و لایه برداری لب‌ها شوند. برای مثال، مصرف داروی آکوتان می‌تواند این عارضه را به همراه بیاورد. فقط آکوتان نیست که می‌تواند لب را خشک کند از داروهای دیگر باید به این موارد اشاره کنیم:

  • داروهای شیمی درمانی
  • ترکیبات رایج مراقبت از پوست مانند بنزوئیل پراکسید، رتینول یا اسید سالیسیلیک
  • داروهای ضدافسردگی
  • آنتی هیستامین‌ها
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • برخی از داروهای ضد درد بی‌نسخه

از آنجا که قطع داروها در طی روند درمان مقدور نیست، بهتر است که از مرطوب‌کننده‌ها و بالم لب برای کنترل اوضاع بهره ببرید.

پوسته شدن لب‌ها

7. دچار عفونت شده‌اید

در طول خواب، دهانتان باز می‌ماند و بزاقتان خارج می‌شود؟ این عوامل می‌توانند باعث رشد بیش از حد مخمر (و عفونت قارچی در ناحیه دهان) شوند.

این نوع عفونت منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن لب و پوست اطراف دهان می‌شود.گاهی اوقات حتی شکاف و ترک‌هایی هم روی لب‌ها به وجود می‌آید. بهترین درمان برای چنین وضعیتی، استفاده از داروهای ضدقارچی است که پزشک برایتان تجویز می‌کند.

8. کمبود ویتامین دارید

کمبودهای مختلف ویتامین B می‌تواند منجر به خشکی، ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن لب و قرمزی آنها شود.این ویتامین به بدن شما در رشد سلولی، بهبودی و گردش سلولی کمک می‌کند. کمبود B12 باعث خشکی و کندی بهبود زخم پوستی می‌شود.

کمبود ویتامین C  هم می‌تواند باعث ترک خوردن لب‌ها شود، اما این نادرتر است چون بیشتر رژیم‌ها حاوی مقدار توصیه‌شده روزانه ویتامین C هستند.

با آزمایش خون مشخص می‌شود که دچار چه کمبود ویتامینی هستید. اگر کمبود B12 دارید، باید مکمل B12 یا B کمپلکس مصرف کنید.

9. پوسته شدن لب بعد از تزریق ژل طبیعی است

حجم‌پیداکردن لب‌ها بعد از تزریق ژل و فیلر باعث می‌شود که حالت کشیده‌تری پیدا کنند و در معرض خشکی قرار بگیرند. ترکردن لب‌ها بعد از این عملیات هم بیشتر می‌شود. آب بزاق باعث می‌شود که لب‌های تر بیشتر خشک شوند.

بعد از عمل و اقداماتی این‌چنینی و مواردی مانند تاتو و شیدینگ هم چنین حالتی رخ می‌دهد. پوسته لب بعد از تاتو به دلیل خشکی آن، استفاده از ابزار و مواد نامناسب و تکنیک ضعیف تاتوکار دور از ذهن نیست.

10. پوسته شدن لب بعد از شیدینگ رخ می‌دهد

بعد از شیدینگ باید صبر کنید تا پوسته‌های روی لب‌هایتان بریزند. از کندن و جداسازی‌شان خودداری کنید و اجازه بدهید که مسیر بهبودیافتن به طور کامل طی شود.

علائم دیگر همراه با پوسته پوسته شدن چیست؟

علائم پوسته پوسته شدن لب عبارت‌اند از:

  • ترک خوردن پوست
  • لایه‌برداری پوست
  • خارش
  • درد خفیف
  • زخم روی لب‌ها و دهان

پیشگیری از پوسته پوسته شدن لب‌ها چگونه است؟

بهتر است که برنامه‌ای روزانه برای مراقبت از لب‌ها ترتیب بدهید تا از بروز حالاتی مانند پوسته پوسته شدن پیشگیری کنید:

  • قبل از بیرون رفتن از برندهای بالم لب ایرانی یا خارجی با SPF استفاده کنید.
  • قبل از رفتن به رختخواب و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید از بالم لب یا پماد استفاده کنید.
  • بالم لب را در دسترس داشته باشید تا در مواقع نیاز از آن استفاده کنید (در کیفتان، روی پاتختی، در ماشینتان).
  • برای جلوگیری از خشکی هوا از یک دستگاه رطوبت‌ساز در خانه کمک بگیرید.

درمان پوسته پوسته شدن لب‌ چیست؟

بهترین دارو برای پوسته پوسته شدن لب چیست؟ چطور می‌توانید این وضعیت را درمان کنید؟ به پیشنهادات زیر در این زمینه دقت کنید:

  • هیدراته‌ماندن یعنی مصرف آب و آب‌رسانی به بدن.
  • استفاده از بالم لب یا پماد در صورت نیاز در طول روز.
  • استفاده از بالم لب با کرم ضد آفتاب در خارج از منزل.
  • از لیسیدن، چیدن یا گاز گرفتن لب خودداری کنید.
  • دور نگه داشتن اجسام خارجی از دهان (قلم، جواهرات، اشیاء فلزی).
  • کمک‌گرفتن از دستگاه رطوبت‌ساز.

درمان خانگی پوسته پوسته شدن لب

برای رفع پوسته پوسته شدن لب در منزل باید اقدامات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • آلوئه ورا: این ژل در داخل برگ گیاهان آلوئه ورا تشکیل می‌شود. حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضدالتهابی است که پوست آسیب دیده را تسکین می‌دهند و آبرسانی می‌کنند.
  • روغن نارگیل: این روغن از گوشت نارگیل تهیه شده و با التهاب مقابله می‌کند و نرم‌کننده است، به این معنی که می‌تواند پوست را تسکین بدهد و نرم کند.
  • عسل: بسیار مرطوب‌کننده است و درمان خوبی برای خشکی لب‌ها فراهم می‌کند. عسل حاوی آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضدباکتریایی است که به جلوگیری از ایجاد عفونت در لب‌های بسیار خشک یا ترک خورده کمک می‌کند.
  • خیار: این میوه می‌تواند به آرامی لب‌ها را مرطوب کند و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که  ظاهر لب‌ها را بهبود می‌دهند.
  • چای سبز: چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی و پلی فنول است که التهاب را کاهش می‌دهند. یک کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کنید و به آرامی آن را روی لب‌ها بمالید تا پوست نرم شود.

لب پوسته پوسته

رسیدگی به لب‌ها باعث زیبایی بیشتر می‌شود

لب‌هایی سالم و خوش‌رنگ می‌توانند شما را زیباتر از همیشه جلوه بدهند. پس حتما به مشکلاتی مانند پوسته پوسته شدن لب دقت کنید و سعی داشته باشید که این مشکل را از بین ببرید.

گاهی کشف علت نیاز به پیگیری تخصصی و مراجعه به متخصص پوست دارد. برای پیداکردن بهترین متخصصان و وقت‌گرفتن از آنها از سیستم نوبت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر کمک بگیرید.

اگر پرسش دیگری در خصوص پوسته‌شدن لب‌ها دارید از ما سوال کنید تا به جواب برسید. منتظر نظراتتان هستیم.

منابع:

womenshealthmag.com

medicalnewstoday.com

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهدی روحی می گوید

    سلام از راهنماییتون ممنونم
    لطف کنید ری را بهتر توضیح دهید
    باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر