اصلی‌ترین راه‌ های انتقال اچ پی وی hpv زگیل تناسلی (تایید شده توسط پزشک زنان)

راه‌های انتقال اچ پی وی hpv زگیل تناسلی چیست؟
اشتراک گذاری 238 نظر

بیشتر از ۳۰ نوع رده از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. این ویروس‌ها می‌توانند ناحیه تناسلی در مردان و زنان را عفونی کنند. بعضی از انواع این ویروس زگیل تناسلی به وجود می‌آورند. انواعی از آن هم هست که بسیار خطرناک‌اند و عوارضی جدی در بدن ایجاد می‌کنند. چه خطراتی؟ برای مثال، سرطان دهانه رحم. با اقداماتی می‌توانید از انتقال و ابتلا به ویروس اچ پی وی جلوگیری کنید. در صورت ابتلا هم باید به پزشک زنان مراجعه کنید. در این مقاله از مجله دکتردکتر می‌خواهیم به شما از راه‌های انتقال اچ پی وی بگوییم تا با اطلاعات بیشتر بتوانید از خودتان بهتر مراقبت کنید.

محتوای پزشکی این مطلب توسط دکتر افسانه رستگار، متخصص زنان، زایمان و نازایی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

دکتر افسانه رستگار

اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در قسمت نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد. 

راه‌ های انتقال اچ پی وی (HPV) چیست؟

ویروس اچ پی وی می‌تواند بخش‌های مختلفی از بدن را عفونی کند. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد و برخی از آنها باعث ایجاد زگیل‌هایی در دست، صورت، پا، اندام تناسلی و نقاط دیگر بدن می‌شوند. اچ پی وی دهانی هم وجود دارد که بسیار خطرناک است.

حدود ۳۰ نوع از این ویروس‌ها می‌توانند ناحیه تناسلی مردان و زنان را تحت‌ تأثیر قرار بدهند. اندام‌های جنسی و تناسلی مانند دهانه رحم، فرج، بیضه‌ها، مقعد و آلت مردان در خطر عفونی‌شدن با ویروس اچ پی وی هستند.

HPV نوعی از ویروس که اندام‌های تناسلی را نشانه می‌گیرد از راه تماس پوستی منتقل می‌شود و یک بیماری مقاربتی است. باید بدانید که بسیاری از انواع اچ پی وی بی‌خطر هستند از جمله همان نوع ویروسی که باعث زگیل تناسلی می‌شود.

بعضی از انواع ویروس می‌توانند باعث بروز سرطان‌هایی در بدن شوند. اگر این مشکل زود شناسایی و درمان شود، باز هم جای نگرانی وجود نخواهد داشت. با شناخت راه های انتقال اچ پی وی می‌توانید از ابتلا به آن به‌ سادگی جلوگیری کنید.

راه های انتقال اچ پی وی

تمام زگیل‌ها از نوع اچ پی وی هستند؟

بله! پاسخ به این پرسش مثبت است. ویروس‌های اچ پی وی که در ناحیه تناسلی زگیل به وجود می‌آورند، خوشایند نیستند اما بی‌خطر هستند. نوع ۶ و ۱۱ این ویروس بیشتر از انواع دیگر باعث زگیل تناسلی می‌شوند.

باید بدانید که تمام زگیل‌های پوستی در نتیجه ویروس اچ پی وی به وجود می‌آیند اما تمام انواع ویروس‌های اچ پی وی باعث ایجاد زگیل نمی‌شوند. دقت کردید؟ پس عامل زگیل ویروس HPV است اما تمام اچ‌پی‌وی‌ها زگیل‌زا نیستند. با راه های انتقال اچ پی وی آشنا شوید و نگذارید که در تله‌اش به دام بیافتید.

اچ پی وی در زنان

ویروس اچ پی وی هم در زنان عفونت‌هایی ایجاد می‌کند و هم در مردان اما بروز آن در زنان خطرناک‌تر است. چرا؟ چون اگر درمان نشود، امکان دارد که منجر به سرطان دهانه رحم شود. آزمایش‌های HPV و پاپ‌اسمیر روش‌هایی برای بررسی ابتلا به این ویروس هستند. درباره زگیل تناسلی زنان یا همان اچ پی وی می‌توانید در یکی از مطالب مجله دکتردکتر بیشتر مطالعه کنید.

اچ پی وی در مردان

ویروس HPV باعث زگیل تناسلی مردان هم می‌شود اما در آنها خطرات کمتری نسبت به زنان ایجاد می‌کند. البته اچ پی وی هم می‌تواند منجر به سرطان‌هایی در مردان شود اما در مواردی بسیار نادر.

انتقال اچ پی وی از طریق تماس پوستی

نوعی از ویروس اچ پی وی که منجر به زگیل تناسلی می‌شود از راه تماس پوستی انتقال پیدا می‌کند. زمانی که رابطه جنسی برقرار می‌کنید، تماس پوست و رابطه‌های مقعدی و دهانی امکان انتقال ویروس را تقویت می‌کنند.

اگر اندام تناسلی‌تان مانند فرج، واژن، مقعد، دهانه مقعد، دهانه رحم، آلت مردانه یا بیضه‌ها در تماس با فردی قرار بگیرد که دچار عفونت است، شما هم می‌توانید به احتمال زیاد به عفونت مبتلا شوید.

یادتان باشد که امکان انتقال ویروس از راه تماس دست با اندام‌هایی که گفته شد، وجود ندارد. اگر هم چنین چیزی وجود داشته باشد، بسیار نادر است و هنوز تحقیقات زیادی درباره‌اش انجام نشده است.

بسیاری از بانوان بارداری که به اچ پی وی مبتلا هستند، نگران زیادی بابت انتقال این بیماری به جنین خود دارند. در این راستا مطالعه مطلب زگیل تناسلی در بارداری را توصیه می‌کنیم.

انتقال اچ پی وی ساده است؟

باید بدانید که متأسفانه، ویروس اچ پی وی بسیار مسری است. از آنجا که این ویروس از راه تماس پوستی منتقل می‌شود، ارتباط با فردی مبتلا می‌تواند شما را به راحتی دچار زگیل تناسلی کند.

حتماً لازم نیست که مایعاتی از بدن در رابطه جنسی ترشح شود تا شما و شریک جنسی‌تان به زگیل تناسلی دچار شوید. در واقع، بدون ترشحات جنسی هم و فقط در حد تماس پوستی در رابطه می‌توانید به عفونت مبتلا شوید.

برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی باید روابط جنسی‌تان را کنترل کنید. کسانی که در تماس جنسی با دیگری نیستند از زگیل تناسلی هم در امان می‌مانند.

واکسن گارداسیل

روش‌های جلوگیری از انتقال اچ پی وی چیست؟

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی و زگیل تناسلی باید روش‌های زیر را به خاطر بسپارید:

  • واکسن اچ پی وی
  • معاینه و چکاپ مداوم
  • رابطه جنسی مراقبت‌شده
  • حفاظت از شریک جنسی

واکسن اچ پی وی

بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی ناشی از ویروس HPV واکسینه‌شدن است. در واقع، پیش از آنکه هر فردی از نظر جنسی فعال شود، باید این واکسن را تزریق کند. استفاده از واکسن اچ پی وی برای تمام کسانی مقدور است که ۹ تا ۴۵ سال سن دارند. نام واکسنی که برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی استفاده می‌شود هم گارداسیل است.

معاینه و چکاپ مداوم

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم در نتیجه عفونت اچ پی وی باید حواستان به معاینه‌ها و چکاپ‌های دوره‌ای باشد. آزمایش‌های اچ پی و و پاپ‌اسمیر از روش‌های تشخیص زگیل تناسلی هستند. با تشخیص زودهنگام عفونت اچ پی وی و استفاده از انواع درمان‌های علمی و درمان خانگی زگیل تناسلی می‌توانید سلامت‌تان را حفظ کنید.

رابطه جنسی مراقبت‌شده

استفاده از کاندوم‌ها یا وسایل پیشگیری از بیماری‌های ناشی از رابطه دهانی می‌توانند در جلوگیری از عفونت‌های HPV مؤثر باشند. دقت کنید که زگیل تناسلی مانند بیماری‌های مقاربتی دیگر از راه ترشحات بدن منتقل نمی‌شود و تماس پوستی است که آن را به دیگری سرایت می‌دهد. با این حال، استفاده درست از وسایل پیشگیری در کاهش خطر عفونت نقش دارد.

حفاظت از شریک جنسی

اگر دچار زگیل تناسلی شده‌اید، حتماً به شریک جنسی‌تان اطلاع دهید. او هم باید متقابلاً چنین کاری انجام بدهد. با توقف رابطه جنسی با فرد بیمار می‌توانید سرایت را قطع کنید. با آگاهی از راه های انتقال اچ پی وی در مسیر پیشگیری و حفظ سلامت قدم بردارید.

یادتان باشد که زگیل تناسلی در مردان و زنان پیش می‌آید و همه باید نسبت به سلامتی خود و شریک جنسی‌شان در این زمینه محتاط و حساس باشند.

راه های انتقال اچ پی وی

راه های انتقال اچ پی وی را بشناسید و ا ز آنها بپرهیزید

ویروس اچ پی وی باعث زگیل تناسلی می‌شود. از آنجایی که این عفونت به شدت مسری است، باید با راه‌های انتقال آن آشنا باشید. این ویروس از راه تماس پوستی منتقل می‌شود.

اگر با فردی در ارتباط جنسی قرار بگیرد که اندام‌های تناسلی‌اش دچار عفونت هستند، شما هم با احتمال بالایی به این بیماری مبتلا خواهید شد. برای پیگیری وضعیت ابتلا به ویروس اچ پی وی به پزشک مراجعه کنید.

سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر راهی ساده و بهینه برای برقراری ارتباط با پزشکان خبره است.

اگر درباره انتقال زگیل تناسلی سؤال دیگری هم در ذهنتان مانده است، حتماً از ما بپرسید.

منبع:

my.clevelandclinic.org

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: نیلوفر شهدوست
نیلوفر شهدوست هستم و نزدیک به یک دهه در دنیای محتوا گشت‌وگذار می‌کنم. حضور در بخش‌های مختلف این دنیا، با یادگیری، شناخت آدم‌ها و خلق ارتباطات برایم شیرین است. تولید محتوا در حوزه پزشکی و سلامت هم یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تجربه کاری من هست و شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در تولید بیشتر از ۵۰۰ مقاله به‌روز، در زمینه‌های پرجست‌وجوی پزشکی و سلامت مشارکت داشته‌ام. این حضور مداوم و پررنگ در دنیای محتوای پزشکی، با وسواس و دقت زیادی همراه بوده تا مخاطبان نازنین بتوانند به منابع تراز اول پزشکی دنیا دست پیدا کنند و جواب پرسش‌هایشان را سریع‌تر بگیرند و البته کمتر نگران شوند. امیدوارم که توانسته باشم در مسیر پیگیری بیماری‌ یا پیداکردن پاسخی برای سوالات پزشکی و سلامتی شما در کنارتان باشم.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

238 دیدگاه در “اصلی‌ترین راه‌ های انتقال اچ پی وی hpv زگیل تناسلی (تایید شده توسط پزشک زنان)
  • با سلام
    آیا امکان انتقال با دست زدن به زگیل تناسلی یک فرد دیگر یا حتی برخورد پوست جاهای دیگر بدن (به غیر از ناحیه تناسلی و دهان)به زگیل تناسلی فرد دیگر امکان انتقال وجود دارد

    پاسخ
    • سلام
      با پوست بدون زگیل خیر
      با خود زگیل نمیتوان به طور قطع گفت باید مراعات شود و از تماس مستقیم خودداری شود

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    ایا از طریق پرو کردن شلوار در فروشگاهای لباس امکان انتقال اچ پی وی وجود دارد؟مثلا فردی که شلوار را پرو کرده اچ پی وی داشته باشد و نفر بعدی ای که همان شلوار را پرو میکند مبتلا شود

    پاسخ
    • سلام
      خیر بعیده

      پاسخ
  • سلام اگر مردی مبتلا به hpv باشه ولی واکسن زده باشه و زگیلی روی آلت نداشته باشه امکان داره به شریکش انتقال بده؟

    پاسخ
    • سلام
      شریک جنسی هم باید واکسن hpv بزنن

      پاسخ
  • سلام خسته نباشيد من زيگيل داشتم نوع ٤٤ و العان فريز كردم و ١ ماه ميگزره اوكي شده العان اگر رابطه داشته باشم بيماريو به شريكم انتقال ميدم چطوري بايد جلو گيري كنم ك انتقال پيدا نكنه به كسي!!؟؟

    پاسخ
    • سلام
      بهتره طرف مقابل واکسن گارداسیل بزنه

      پاسخ
  • سلام،من رابطه نداشتم با کسی،ولی بعداز ارضا شدن آبی که ازم خارج میشه اگر سریع نشورم خودم رو باعث ایجاد یه سری جوش مانند تو ناحیه ی واژن میشه که هم سوزش داره هم خارش، و بعد حدود یه هفته خوب میشه،میشه بگین چیه؟ hpv هست؟

    پاسخ
    • سلام
      خیر بعیده

      پاسخ
      • سلام من یه چند روزیه کنار رون پام که نزدیک واژنه دوتا برآمدگی جوش مانند زدم ولی خب رنگ پوسته و اگه فشار نیارم بهشم هیچ درد یا کلا حسی نداره…رابطه جنسیم ندارم…ممکنه یکی از اعضای خونواده hpv داشته باشه و از طریق صابون یا لیف یا وسایلشون که کنار وسایل منه بهم رسیده باشه؟

      • سلام
        انتقال hpv از راه هایی که گفتین بعیده
        ضایعات باید معاینه شن

  • سلام،اچ پی وی از طریق رفتن به باشگاه و استفاده از وسایل منتقل میشه؟

    پاسخ
    • سلام
      بعیده

      پاسخ
  • سلام من دوروزه فهمیدم زیگیل تناسلی دارم زیگیلها کوچک هستن ونمیدنم همسرم مبتلا شده یا نه

    پاسخ
    • سلام
      همسرتون باید واکسن بزنه و به متخصص اورولوژی یا متخصص پوست جهت معاینه مراجعه کنه

      پاسخ
      • ایا ویروس HPVاز طریق لب گرفتن هم منتقل میشه ؟؟

      • سلام
        اگر ضایعات دهانی داشته باشند بله

      • سلام.اگر نداشته باشن چی بازم امکانش هست؟؟
        کلا لب گرفتن یا خوردن وبوسیدن سینه هم جز راه های انتقال هست؟؟

  • آیا لمس کردن واژن با دست، ممکنه باعث انتقال اچ پی وی از زن به مرد بشه؟

    پاسخ
    • سلام
      اگه فشار و اصطکاک پوستی باشه ممکن

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    مادر من دو سال و نیم پیش متوجه شد به زگیل تناسلی دچار شده ،اون زمان من و خواهرم مجرد بودیم و چون اطلاعی از بیماریشون نداشتم چند باری پیش آمد که از لیف و جای تیغ نه خود تیغ مصرف شده البته استفاده کنیم ،و الان این همه وقت گذشته و من و خواهرم متاهل شدیم و توی نت خوندیم که از این طریق هم میشه و بسیار بسیار نگرانیم
    آیا امکانش هست؟ و اگربود تو این مدت نباید خودش رو نشون میداد؟
    و سوال دیگه اینکه این بیماری مگر از طریق تماس مخاط و پوست منتقل نمیشه؟
    من و خواهرم هیچ رابطه پرخطری نداشتیم و فقط از این مورداستفاده از وسایل مادرم خیلی نگرانیم

    پاسخ
    • سلام
      نگران نباشین
      اما تست hpv بدین

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من اطراف واژنم زگیل زده فریز کردم پس فرداش اطراف اون ناحیرو تیغ زدم اما فکر نکنم به زگیل ها برخورد کرده باشه ایا الان قسمتای دیگه ی واژنمم زگیل میزنه چی کار کنم زگیل نزنه

    پاسخ
    • سلام
      کار خاصی نمیشه انجام داد
      دستکاری نکنین

      پاسخ
  • سلام
    ایا بوسیدن شخصی که به ویروس زگیل تناسلی مبتلاست، باعث انتقال بیماری میشود؟

    پاسخ
    • سلام رو دست پسر دوازده سالم چند زگیل ریز درومده ، آیا ممکنه همین زگیل به آلت تناسلیش هم منتقل بشه؟

      پاسخ
      • سلام.خیر

    • سلام
      بوسیدن خارج از رابطه جنسی خیر

      پاسخ
      • آیا با دوتا نی توی یک لیوان خوردن (یکبار فقط)باعث انتقال میشه

  • سلام خسته نباشید من چندروز پیش رفتم دکتر معاینه شدم
    موقع دراز کشیدن دستمو از میله تخت گرفتم
    باز موقع معاینه بخاطر خجالت با همون دست واژنمو جلوشو گرفتم
    امکان داره ویروس منتقل بشه؟

    پاسخ
    • سلام نه عزيزم

      پاسخ
  • سلام. آیا پوشیدن دمپایی دستشویی فرد مبتلا به hpv باعث انتقال بیماری به دیگر افراد خانواده میشه؟

    پاسخ
    • آیا دست دادن با طرف یا دست زدن به گوشیش باعث انتقال بیماری میشه

      پاسخ
      • سلام
        خیر انتقال رخ نمیدهد

    • سلام
      خیر

      پاسخ
  • زگیل از طریق لباس یا روتحتی بیمارستان قابل انتقال هست؟ اگر شورت نپوشیم

    پاسخ
    • سلام
      خیر

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    امکان داره فردی که داره زگیل تناسلی رو فریز و کوتر میکنه این ویروس بهش منتقل بشه؟

    پاسخ
    • سلام
      اگه نکات بهداشتی رو رعایت کنه خیر

      پاسخ
  • همسرم زگیل تناسلی داشت و اب منی اش تو چشمم ریخت و چشمم قرمز شد و بعدیه هفته یه گوشت قرمز کوچولو گوشه ی چشمم در اومد و خود بهدخود از بین رفت میخام بدونم چشمم اچ پی وی گرفته و کجا ازمایش بدم ؟ و اینم بگم که جواب تستم مثبت پرخطر شد و دهانم همین طور . الان میخام بدونم چشمم گرفته و چیکارکنم کجا باید تست اچ پی وی چشم رو بدم

    پاسخ
    • سلام
      برای معاینه چشم،

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به چشم پزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  • سلام اگر تی شرت یک فرد دیگه رو بپوشیم ایا باعث hpv می شود؟

    پاسخ
    • سلام
      خیر بعیده

      پاسخ
  • سلام من یک سال میشه روی بدنه آلت تناسلیم دوتا برجستگی وجود داره اما زیاد نشدن امکانش هست زگیل تناسلی باشه؟

    پاسخ
    • سلام بله ممکنه باید بررسی شه

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من رفتم برای معاینه به دکتر زنان و روی صندلی معاینه نشستم
    امکان داره از طریق تماس با صندلی زگیل بگیرم؟

    پاسخ
    • سلام نه عزيزم امكانش نيست

      پاسخ
  • من واکسن زدم اما باز هم نوع ۱۶ گرفتم
    واقا چرا؟!

    پاسخ
    • سلام
      احتمالا از قبل داشتین

      پاسخ
  • درود.خسته نباشید
    آیا بوسیدن لب باعث انتقال میشه؟
    و این ک نوع این بیماری در صورت عدم درمان ممکنه ک از حالت کم خطر ب پر خطر تبدیل بشه
    تشکر

    پاسخ
    • سلام بله

      پاسخ
  • سلام و عرض احترام
    آیا در محیط های ورزشی و باشگاه ها اگر شخصی آلوده به این ویروس(HPV) باشد بدلیل تعریق و استفاده از اَدَوات ورزشی بصورت مشترک، امکانِ انتقال ویروس به دیگران هست یا خیر؟ با تشکر

    پاسخ
    • سلام
      خیر

      پاسخ
  • سلام ببخشید اگر کسی زگیل تناسلی داشته باشه و ما پیشش بشینیم یا بغلش کنیم ممکن بماهم منتقل بشه؟؟یا باید ازش فاصله داشته باشیم ؟

    پاسخ
    • سلام
      خیر موردی ندارد

      پاسخ
  • با سلام ببخشید ،اگر شخصی از لیف من استفاده کند ،و بعد از چند روز من قبل از استفاده یبار لیف را با صابون بشویم،و بعد دوباره صابون بزنم به آن، آیا امکان انتقال بیماری های مقاربتی از شخص دیگر قابل انتقال به بدن من است؟

    پاسخ
    • سلام نه نيست اما ليف وسيلخ شخصي هست بهتره فقط خودتون استفاده كنيد

      پاسخ
      • سلام الت تناسلی دوست پسرم زگیل داشت و روی پوست باسنم کشیده شد امکان گرفتن منم هست ازش فقط کشیده شد روی پوستم

      • سلام
        اگر با اصطکاک کشیده شه بله هست

  • باسلام آیاویروس HPV ازطریق قاشق وغذای مشترک یا پختن غذا توسط بانوی آلوده به ویروس منتقل میشود تحقیقات در این مورد انجام گرفته؟
    باسپاس

    پاسخ
    • سلام خير

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر ایا دست زدن به الت فقط تماس دست
    هیچ تماسی با واژن برخورد نداشته
    یه مقدار خیلی خیلی جریی از مایع منی رو دستم ریخته که سریع شستم به جایی نزدم
    امکان انتقال اچ پی وی از مرد به زن به این طریق هست!؟

    پاسخ
    • سلام
      بعید است

      پاسخ
  • سلام، بنده چند سال هست که مبتلا به بیماری زگیل تناسلی هستم ولی به تازگی متوجه شدم چون یک عارضه کوچک روی آلت قابل مشاهده بود، حال از چه راهی برای درمان استفاده کنم وهمسرم که هیچ آثاری قابل مشاهده نیست چه اقداماتی را باید انجام بده. با تشکر از شما

    پاسخ
    • سلام بايد خانومتون آزمايش پاپ اسمير بدهند
      شماهم بايد درمان شيد

      پاسخ
      • سلام خسته نباشین من ازدواج نکردم و تا حالا هیچ رابطه جنسی نداشتم همیشه هم از وسایل شخصی خودم استفاده کردم و برای اپلاسیون هم تو خونه انجام دادم ی مدته بیرون از واژنم بر اثر خارش متوجه ی برامدگی گوشتی شدم ایا میتونه زگیل تناسلی باشه

      • سلام
        بعیده
        اما ویزیت شین

      • سلام خسته نباشین