رگ به رگ شدن و تمام نکاتی که باید درباره‌اش بدانید

رگ به رگ شدن نوعی از آسیب است که در آن رباط در مفصل کشیده یا پاره می‌شود. مچ پا، زانو و مچ دست از نقاط رایجی هستند که در معرض چنین آسیبی قرار می‌گیرند. اگر این مشکل شدید باشد، امکان پارگی رباط‌ها به طور جزئی یا کامل وجود خواهد داشت. گاهی اوقات نیاز به جراحی هم پیش می‌آید. برای درمان رگ‌به‌رگ‌ شدن نیاز به مراجعه به متخصص ارتوپد وجود دارد. این متخصصان برای درمان از روش‌هایی مانند فیزیوتراپی استفاده می‌کنند. در برخی از موارد هم استراحت زیاد به بیماران توصیه می‌شود.

رگ به رگ شدن چیست؟

رگ به رگ شدن زمانی اتفاق می‌افتد که رباطی از بدن کشیده یا پاره شود. رباط نواری قوی و فیبری است که حالتی شبیه به بافت طناب دارد. این عضو دو یا چند استخوان را در یک مفصل به هم متصل می‌کند. وقتی رگ به رگ شدن به وقوع می‌پیوندد، ممکن است یک یا چند رباط آسیب دیده باشند.

در بروز این مشکل، مفصل به طور مستقیم درگیر می‌شود. شدت این وضعیت می‌تواند از کشیده‌شدن رباط، پارگی جزئی یا پارگی کامل متغیر باشد. میزان آسیب هم به میزان پیچ‌خوردگی و هم به تعداد رباط‌های درگیر بستگی دارد.

رگ به رگ شدن

دلایل رگ به رگ شدن چیست؟

رگ به رگ شدن به دلیل آسیب مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد می‌شود؛ آسیبی که مفصل را از جای خود خارج می‌کند و باعث کشیدگی بیش از حد آن می‌شود. چنین آسیبی در برخی از مواقع، باعث پارگی رباط‌های نگهدارنده می‌شود. نمونه‌هایی از آسیب‌هایی که باعث رگ به رگ شدن می‌شوند به این شرح هستند:

  • غلتیدن مچ پا
  • افتادن یا لیز‌خوردن روی سطح مرطوب و زمین ناهموار
  • واردشدن ضربه به بدن

رگ به رگ شدن کمر

این مشکل با پارگی رباط‌ها همراه است و در اثر آسیب ناگهانی یا استفاده بیش از حد از کمر ایجاد می‌شود. اگر شدت رگ‌به‌رگ‌شدن بسیار زیاد باشد، بروز مشکلات حرکتی دور از ذهن نخواهد بود.

رگ به رگ شدن پهلو

رگ‌به‌رگ‌شدن در ناحیه پهلو به دسته‌ای از کشیدگی‌ها و پارگی‌ها در عضلات پهلوی شکم گفته می‌شود. چنین آسیبی در ورزش رایج است؛ به ویژه در ورزش‌هایی مانند بیس‌بال و هاکی که در آنها عضلات کناری زیاد استفاده می‌شوند.

رگ به رگ شدن گردن

فرد مبتلا به رگ به رگ شدن گردن طیف وسیعی از علائم احتمالی را تجربه می‌‌کند، از جمله: درد در پشت گردن که با حرکت بدتر می‌شود. پس از آسیب، این درد ظرف یک روز یا بیشتر به اوج خود می‌رسد. در واقع بروز و ظهورش آنی و بلافاصله نیست. چنین مشکلی با اسپاسم عضلانی و درد در قسمت بالای شانه و سردرد در پشت سر هم همراه است.

رگ به رگ شدن پا

رگ‌به‌رگ‌شدن در ناحیه پا هم رخ می‌دهد. در چه حالت و موقعیتی؟ زمانی که پا در حال دویدن، چرخش یا فرودآمدن روی مچ پس از پرش به سمت داخل می‌چرخد.

رگ به رگ شدن لگن

رگ به رگ شدن لگن زمانی رخ می‌دهد که رباط‌های اطراف لگن کشیده یا پاره شوند. باید بدانید که رباط‌ها بافت‌های سختی هستند و استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند.  امکان بروز چنین آسیبی در هنگام زمین‌خوردن، دویدن یا در حین ورزش‌هایی وجود دارد که شامل چرخش یا تغییر جهت ناگهانی هستند.

رگ به رگ شدن دست

این رگ به رگ شدن اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که زمین می‌خورید و سنگینی بدنتان روی دست‌ها قرار می‌گیرد.

رگ به رگ شدن زانو

معمولاً پس از ضربه به زانو یا زمین‌خوردن چنین چیزی اتفاق می‌افتد. پیچ خوردن ناگهانی زانو می‌تواند منجر به رگ‌به‌رگ‌شدن شود.

علائم رگ‌به‌رگ‌شدن چیست؟

علائم و نشانه‌ها بنا به دلیل و شدت آسیب متفاوت هستند. برای مثال:

  • درد.
  • تورم، که می‌تواند نشانه التهابی در داخل مفصل یا در بافت نرم اطراف آن باشد.
  • کبودی.
  • از دست‌دادن توانایی حرکت و استفاده از مفصل.

علائم رگ به رگ شدن

تشخیص این مشکل چگونه است؟

رگ به رگ شدن به روش‌های مختلفی تشخیص داده می‌شود، از جمله:

  • معاینه پزشک؛ پزشک با گرفتن شرح حال  و معاینه فیزیکی اوضاع را بررسی می‌کند. او باید بداند که آسیب مفصلی و رباط‌ها چه ارتباطی با هم دارند. میزان تورم، دامنه حرکات فرد و ثبات مفصل در معاینات پزشکی بررسی می‌شوند.
  •  تصویربرداری؛ متخصصان ارتوپدی یا پزشکی ورزشی برای اطمینان از عدم شکستگی استخوان از اشعه ایکس استفاده می‌کنند. اگرچه رباط در عکس اشعه ایکس تشخیص داده نمی‌شود، اما بررسی مفصل و رد شکستگی آن می‌تواند راه‌گشا باشد. بنا به تشخیص متخصص، تصویربرداری با سونوگرافی یا MRI هم استفاده می‌شوند.

عوامل خطرساز در رگ به رگ شدن چیست؟

هر کسی می‌تواند در معرض خطر رگ به رگ شدن باشد. این مشکل برای افراد جوان و پیر رخ می‌دهد. ورزشکاران و کسانی که فعالیت‌های معمولی روزانه انجام می‌دهند هم گاهی دچار چنین وضعیتی می‌شوند. در موقعیت‌های زیر امکان بروز خطر بیشتر خواهد بود:

  • پیش‌تر، سابقه رگ به رگ شدن وجود داشته است.
  •  در وضعیت جسمانی نامناسبی هستید یا اضافه وزن دارید.
  • در فعالیت‌های بدنی شرکت دارید که روی سطوح ناهموار انجام می‌شوند.
  • دچار خستگی جسمانی هستید؛ عضلات خسته کمتر از بدن پشتیبانی می‌کنند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت احساس آسیب‌دیدگی به نقاط مختلف بدن باید به پزشک مراجعه کنید. این کار را پشت گوش نیاندازید و جدی بگیرید. بسته به مفصل درگیر و شدت پیچ خوردگی، گاهی اوقات، نیاز به جراحی هم وجود دارد. متخصصان آسیب و پتانسیل بهبود را ارزیابی می‌کنند و بر اساس سن، سطح فعالیت و عوامل خطر مرتبط با جراحی، توصیه‌هایی برای بهبودی ارائه می‌دهند.

درمان رگ به رگ‌شدن چگونه است؟

برای درمان رگ به رگ شدن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود:

محافظت

سعی کنید ناحیه مورد نظر را بی‌حرکت نگه دارید. شاید بهتر باشد که برای این کار از بریس/آتل یا عصا استفاده کنید.

استراحت

تمرینات منظم و فعالیت‌های روزمره زندگی خود را کاهش دهید. آسیبی مانند رگ به رگ شدن نیاز به تغییر در روال عادی زندگی دارد تا بهبودی کامل حاصل شود.

درمان خانگی با یخ

یک کیسه یخ را به مدت ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. این کار را ۴ تا ۸ بار در روز انجام دهید. می‌توانید از کیسه سرد، کیسه یخ یا کیسه پلاستیکی پر از یخ در حوله استفاده کنید.

فشرده سازی

فشرده سازی (فشار مداوم) ناحیه آسیب دیده به کاهش تورم کمک می‌کند. با استفاده از بانداژ، می توانید ناحیه آسیب دیده را همیشه از انگشتان به سمت شانه (در قسمت بالایی بدن) یا از انگشتان پا تا کشاله ران (پایین تنه) ببندید. این کار از تورم محل آسیب‌دیده جلوگیری می‌کند.

ارتفاع

برای کمک به کاهش تورم، ناحیه آسیب دیده را روی بالش بالا نگه دارید. باید سعی کنید که ناحیه آسیب‌دیده را بالاتر از سطح قلب قرار بدهید.

درمان با ماساژ

از ماساژ یخ هم استفاده کنید. می‌توانید از یک تکه یخ که در پارچه کمک بگیرید یا آب را در فنجانی داخل فریزر قرار دهید. بعد از اینکه فنجان یخ زد، از آن برای ماساژ استفاده کنید. حرکات دایره‌ای یا حرکت رفت و برگشت در ناحیه مورد نظر کارساز خواهند بود.

درمان رگ به رگ شدن با ورزش

بهتر است که بعد از آسیب‌دیدگی و رگ‌به‌رگ‌شدن نقاط مختلف بدن، استراحت کنید. استراحت و راه‌کارهای درمانی مانند استفاده از کمپرس یخ می‌توانند به بهبود سریع‌تر شما کمک کنند.

درمان با طب سنتی

از برخی از داروهای گیاهی هم برای درمان سنتی رگ‌به‌رگ‌شدن استفاده می‌شود. برای مثال، زنجبیل می‌تواند به کاهش درد و تورم این مشکل در ناحیه قوزک پا کمک کند. برای مصرف داروهای گیاهی حتما نظر متخصصان را جویا شوید.

درمان رگ به رگ شدن

پیشگیری از رگ به رگ شدن چگونه است؟

امکان وقوع رگ‌به‌رگ شدن برای همه وجود دارد اما با رعایت نکاتی می‌توانید از بروزش پیشگیری کنید. برای مثال، در هنگام خستگی یا درد از ورزش خودداری کنید. به فکر تقویت عضلات باشید. برای قوی نگه داشتن عضلات، وزن مناسب و رژیم غذایی متعادل را حفظ کنید. کفش‌های مناسبی به پا کنید و در طول روز از انجام تمرینات ورزشی کششی غافل نباشید.

قبل از انجام هر گونه فعالیت جسمانی هم بدن خود را گرم کنید. برای پیگیری مشکلات مربوط به رگ‌به‌رگ شدن باید به متخصصان ارتوپد مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت ملاقات با متخصصان این حوزه هم استفاده از سایت نوبت دهی دکتر دکتر است.

درباره این مشکل سؤالی در ذهنتان باقی مانده است؟ از ما بپرسید تا در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنیم.

منبع:

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر