علت درد سینه در زنان چیست؟ باید از درد پستان ترسید؟

درد سینه در زنان در سنین باروری شایع است و اغلب نیازی به درمان ندارد. علت درد سینه زنان معمولا تغییرات هورمونی به‌خاطر قاعدگی، حاملگی، شیردهی و یائسگی است. این درد به‌شکل حساسیت به لمس، سوزش زیاد یا سفت‌شدن بافت‌های پستان خود را نشان می‌دهد. وجود درد در این ناحیه از بدن لزوما به‌معنای مشکلی حاد مانند سرطان نیست و نباید از آن بترسید. اگر این درد طولانی شود، نیاز به پیگیری جدی وجود دارد و بنا به دلیل از درمان‌هایی مانند داروهای مسکن و کنترل مصرف قرص‌های ضدبارداری و مدیریت استفاده از داروهای هورمونی استفاده می‌شود.

در این مقاله، از علت، علائم و انواع درد سینه گفته‌ایم و با مطالعه‌اش متوجه می‌شوید که دلیل سفت‌شدن و درد سینه نشانه چیست. با مطالعه مطلب متوجه می‌شوید که چه زمانی به دکتر مراجعه کنید و درمان مشکلات مختلف درد سینه چیست. مطالعه مقاله پیش رو به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات می‌توانید سؤالات خود را مطرح کنید تا پزشک پاسخ بدهد.

۱. کیست سینه

کیست‌های سینه را می‌توان شایع‌ترین توده‌های پستانی در خانم‌ها در نظر گرفت. معمولا این عارضه از سن ۳۵ تا ۵۰ سالگی در خانم‌ها مشاهده شده و پس از یائسگی از بین می‌روند. البته، ممکن است که این کیست‌ها در زنانی که پس از یائسگی از هورمون‌های تخمدانی استفاده می‌کنند، باقی بماند و از بین نروند.

کیست‌ها معمولا با تغییرات فیبروکیستیک ایجاد می‌شوند و توده‌هایی هستند که از مایع پر شده‌اند. در افراد مختلف میزان و اندازه کیست‌ها متفاوت است و از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر متغیر هستند و شاید ابعاد و اندازه آن‌ها در یک شخص در ماه‌های مختلف تغییر کند.

اینفوگرافی درد سینه زنان

۲. مصرف برخی از داروهای خاص

ممکن است درد ایجاد شده در سینه، به دلیل مصرف برخی از دارو‌ها باشد. این دارو‌ها درد پستان را افزایش می‌دهند. در صورتی که دچار درد پستان شده‌اید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا با بررسی داروها علت را پیدا کند. برخی از این دارو‌ها که عامل شایع درد پستان هستند، عبارت‌اند از:

  • اسپیرونولاکتون (آلداکتون)
  • برخی از دیورتیک‌ها
  • انادرول
  • کلرپرومازین
  • داروهای ناباروری
  • داروهای پیشگیری از بارداری هورمونال خوراکی
  • استروژن پس از یائسگی و آماده‌سازی پروژسترون
  • مهارکننده بازجذب انتخابی سروتونین
  • داروهای ضد افسردگی
  • آماده‌سازی دیجیتال
  • متیل‌دوپا (آلدومت)

۳. جراحی پستان علت درد سینه زنان

یکی دیگر از علت‌های درد سینه زنان هم جراحی پستان‌ها است. جراحی پستان و زخم‌های ایجاد شده در بافت آن، ناراحتی‌هایی را در زنان ایجاد خواهد کرد. درد سینه، پس از جراحی، برخی اوقات شدید می‌شود. اثرات بلند مدت آن، شامل موارد زیر است:

  • افزایش حساسیت سینه
  • درد در لمس کردن منطقه
  • ناتوانی در بالا بردن سر
  • انجام دردآور فعالیت‌های منظم روزانه

مطالعات انجام شده، در زنان تحت عمل جراحی، بعد از ۶ ماه نشان می‌دهد که در کل، درد خفیف، در طول زمان همچنان ادامه دارد، درد متوسط می‌تواند افزایش یابد و درد شدید احتمالا کاهش پیدا می‌کند.

۴. کیستواندریت

کیستواندریت یا سندرم تیتز، التهاب غضروفی است که دنده‌ها و سینه را متصل می‌کند. این حالت می‌تواند با آرتریت رخ دهد. آرتریت در گردن یا پشت گردن نیز می‌تواند به درد یا بی حسی در سینه منجر شود. کیستواندریت می‌تواند با آسیب یا فشار فیزیکی هم رخ بدهد.

گاهی ممکن است تورم وجود داشته باشد، این تورم، مربوط به سینه نیست، اما باعث درد سوزشی در سینه می‌شود؛ که می‌تواند با درد سینه اشتباه گرفته شود. این وضعیت اغلب بر زنان و افراد بالای ۴۰ سال تأثیر می‌گذارد. پس علت سوزش سینه راست در زنان یا بخش چپ سینه می‌تواند ناشی از کیستواندریت باشد.

ماستالژی

۵. تغییرات پستان فیبروکیستیک

یکی دیگر از علائم قوی و بدون ضرر علت درد سینه چپ در زنان یا درد سینه راست در زنان مربوط به تغییرات فیبروکیستیک پستان‌ها است. در واقع این تغییرات مربوط به نوسانات هورمونی است و برامدگی‌هایی را در سینه ایجاد می‌کند، که ممکن است تنها در یک سینه احساس شود.

این مشکل اغلب از تغییرات هورمونی ناشی می شود، اما آسیب‌ها، عفونت ها و عوامل دیگر نیز می‌توانند باعث آن شوند. این تغییرات با علائمی چون نوک سینه‌‌های حساس و ایجاد ناراحتی در آن‌ها، خارش، سینه‌هایی سفت تر یا ضخیم‌تر از حد معمول، توده‌ها یا کیست‌ها همراه است. اثرات این علائم ممکن است قبل از دوره پریودی بدتر و معمولا پس از یائسگی متوقف شوند.

برخی از تغییرات که به کاهش ناراحتی کمک می‌کند، عبارت‌اند از:

  •  یک رژیم کم نمک
  • استفاده از داروهای تسکین دهنده درد خفیف
  • مکمل‌های ویتامین E و B6
  • کاهش کافئین و مواد غذایی پر چرب

۶. ماستیت

ماستیت التهاب و عفونت پستان است که در زنان شیرده ایجاد و باعث یک عفونت دردناک در سینه می‌شود. مسدود شدن کانال شیر، در طول دوره شیردهی شایع‌ترین علت رخ‌دادن آن است. این حالت در دیگر زمان‌ها هم اتفاق می‌افتد که با مصرف آنتی‌بیوتیک قابل درمان است. علائم ماستیت عبارتند از:

  • تب
  • درد شکم
  • خستگی
  • تغییرات پستان مانند گرما، قرمزی، تورم و درد

۷. استفاده از سینه بند نامناسب

یکی از شایع‌ترین دلایل برای ایجاد درد در سینه‌ زنان هم استفاده از سوتین‌های تنگ و نامناسب است. در واقع زمانی‌که سوتین شما بسیار سفت باشد یا سیم‌های زیرین آن در بافت سینه فرو رود، دردی را در پستان‌های شما ایجاد خواهد کرد.

درد ناشی از سوتین‌های تنگ در زمان قاعدگی بیشتر احساس می‌شود. علاوه بر این، استفاده از سوتین‌های تنگ در هنگام ورزش درد پستان را افزایش می‌دهد و ناراحتی‌هایی را برای شما ایجاد می‌کند. پس بهتر است از سوتین‌های راحت‌تر و مناسب‌تری استفاده کنید تا از وقوع این درد جلوگیری شود.

علت درد پستان

۸. ابتلا به سرطان پستان

بیشتر سرطان‌های پستان باعث ایجاد درد نمی‌شوند. با این حال، سرطان پستان و برخی تومورها می‌توانند منجر به ناراحتی در پستان شوند و در فهرست علت درد سینه زنان طبقه‌بندی شوند. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر، افراد باید با پزشک خود ملاقات کنند:

  • احساس یک توده در پستان.
  •  تخلیه نوک پستان، خونی، روشن یا غیره.
  • درد یا توده‌ای که بعد از قاعدگی برطرف نمی‌شود.
  • علائم مربوط به عفونت پستان مانند قرمزی، درد یا تب.
  • درد سینه بدون علت شناخته‌شده که به مرور زمان برطرف نمی‌شود.

۹. تغییرات هورمونی

یکی از دلایل سینه‌های متورم و حساس مربوط به تغییرات هورمونی است که معمولا قبل از پریودی اتفاق می‌افتد. این موضوع باعث حساس‌شدن هر دو سینه می‌شود و ممکن است تا زیر بغل کشیده شود.

درد سینه‌ای که قبل از پریودی رخ می‌دهد، به درد پستان دوره‌ای معروف است و به عنوان سندروم پیش از قاعدگی شناخته می‌شود. علت درد سینه چپ و زیر بغل زنان یا همین درد در سمت راست معمولا نگران‌کننده نیست.

شما می‌توانید هنگام تجربه این درد، از مسکن‌های بدون نسخه (OTC) استفاده کنید یا با پوشیدن یک سوتین راحت و استفاده از حرارت ملایم، درد خود تسکین دهید.

۱۰. مشکلات آناتومیکی

گاهی اوقات، علت وجود درد و سوزش سینه در زنان، ممکن است مربوط به آناتومیک بدن باشد و اختلالی دردیواره قفسه سینه، عضلات، مفصل‌ها، قلب و یا نواحی دیگر به وجود آمده باشد و باعث انتشار درد به این نواحی شود.

بنابراین، درد قفسه سينه وسط زنان نیاز به پیگیری دارد و نباید پشت گوش انداخته شود. مشکلات آناتومی و عواملی که چنین دردی ایجاد می‌کنند با مراجعه به متخصص تشخیص داده می‌شوند.

انواع درد سینه زنان چیست؟

دو نوع متمایز درد سینه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • درد سینه چرخه‌ای؛ این نوع درد سینه با چرخه قاعدگی شما مطابقت دارد. به همین دلیل، در زنان ۲۰ تا ۵۰ساله شایع‌تر است. ممکن است در یک سینه یا هر دو سینه درد داشته باشید و معمولا به دلیل تغییرات طبیعی هورمونی رخ می‌دهد. تقریبا یک هفته قبل از پریود، ممکن است درد کمی در قسمت‌های فوقانی و بیرونی سینه‌ها احساس کنید. درد سینه چرخه‌ای پس از شروع قاعدگی به طور طبیعی از بین می‌رود، اما در چرخه قاعدگی بعدی شما برمی‌گردد. بیشتر زنان پس از یائسگی این نوع درد سینه را تجربه نمی‌کنند.
  • درد غیرچرخه‌ای سینه؛ این نوع درد سینه ربطی به چرخه قاعدگی شما ندارد و بیشتر در زنان ۴۰ تا ۵۰ساله دیده می‌شود.

درد سینه در چه زمانی طبیعی است؟

درد سینه زنان در مواقعی طبیعی است، برای مثال:

پیش از قاعدگیفقط چند روز در ماه، در دو تا سه روز قبل از دوره قاعدگی. این درد طبیعی، ملایم یا متوسط است و بر ​​هر دو سینه تأثیر می‌گذارد.
در طول دوره پریودیک هفته یا بیشتر در ماه، قبل از شروع دوره و گاهی اوقات در طول دوره قاعدگی، این درد ادامه دارد. این درد برخی اوقات متوسط ​​یا شدید است و روی هر دو سینه تأثیر می‌گذارد. علت درد سينه در زنان قبل از پریود نوسانات هورمونی است.
بعد از یائسگیزنان بعد از یائسگی گاهی اوقات درد سینه دارند، اما درد سینه در زنان جوان‌تر، که هنوز یائسه نشده‌اند، بیشتر است.

در اغلب موارد علت درد سینه، در اثر یک توده خوش خیم در سینه و به ندرت در اثر سرطان سینه است. با این وجود، علت درد سینه که منشأ آن ناشناخته است و پس از یک یا دو دوره قاعدگی یا بعد از یائسگی همچنان ادامه دارد، باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان ارزیابی شود.

درد نوک سینه نشانه چیست؟

نوک سینه بسیار حساس است و دلایل زیر می‌توانند باعث ایجاد درد و ناراحتی در آن شوند:

بارداری از علل درد نوک سینه از اولین علائم بارداری می‌توان به بزرگ شدن سینه، درد سینه و نوک پستان اشاره کرد. علت درد سینه در زنان باردار، تغییرات هورمون‌های جنسی در بدن زن است.
عفونت از عفونت‌هایی که باعث درد در نوک سینه‌ ها می‌شود، می‌توان به برفک و ورم سینه اشاره کرد. این موضوع در زنان شیرده شایع‌تر است.
درد سینه در شیردهی یک اتفاق رایج در هنگام شیردهی، درد نوک سینه‌‌ها است. درد سینه در شیردهی در اولین تجربه خوردن شیر توسط کودک شدید‌تر است. گاهی علت درد سینه در زنان شیرده عفونت است.
لباس نامناسب گاهی لباس و سوتینی که پوشیده‌اید باعث تحریک پستان‌ها و نوک سینه شده و دردی را در آن‌ها به وجود آورد. استفاده از سوتین‌های مناسب به کاهش درد کمک می‌کند‌.
چرخه قاعدگیدر هنگام پریودی میزان ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون کمی قبل از شروع قاعدگی افزایش می‌یابند و سبب بزرگ شدن سینه‌ها می‌شوند. این موضوع نوک سینه‌ها را حساس‌تر کرده و باعث ایجاد درد در آن‌ها می‌شود.
سرطان سینههمانطور که اشاره شد، سرطان سینه اغلب با درد همراه نیست. اما گاهی اوقات نوک پستان دچار تغییراتی شده و ترشحاتی از آن خارج می‌شود. در این مواقع امکان ابتلا به سرطان وجود دارد و بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.
شرایط پوستیگاهی اوقات پوست نوک سینه پوسته پوسته شده و دچار تاول می‌شود که به آن درماتیت می‌گویند. درماتیت یکی از دلایل درد در نوک سینه محسوب می‌شود‌.
بیماری پاژه احتمال داشتن این بیماری در افراد بسیار کم است و تا ۱ تا ۴ درصد افراد مبتلا به سرطان سینه به آن مبتلا می‌شوند. در صورتی که تنها درمان درد سينه سمت چپ در زنان یا درد سينه سمت راست زنان احساس شود، احتمال این بیماری وجود دارد. بیماری پاژه ممکن است با علائمی نظیر درد بالای سينه سمت چپ در زنان هم خود را نشان دهد.

درد سینه زنان با چه علائمی همراه است؟

در اغلب موارد، درد سینه در زنان به صورت دوره‌ای و غیردوره‌ای طبقه‌بندی می‌شود. هر نوع درد پستان ویژگی‌های متمایزی دارد. اغلب زنان، درد در ناحیه سینه را به حالت‌های زیر توصیف می‌کنند:

  • درد کم اما مداوم
  • همراه با سوزشی
  • همراه با حس سفتی

تشخیص علت درد سینه چگونه است؟

برای شناسایی علت وجود درد در پستان‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

معاینه بالینی و فیزیکیبرای تشخیص علت درد در پستان‌ها، پزشک ابتدا سینه‌ها و همچنین گره‌های لنفاوی در ناحیه گردن و زیر بغل را بررسی می‌کند تا علت درد سينه سمت چپ و زير بغل زنان و نواحی دیگر را شناسایی کند.

علاوه بر این ممکن است دکتر وضعیت قلب، ریه‌ها و شکم را نیز خوب بررسی کند تا تشخیص دهد که درد ایجاد شده مربوط به کدام عضو بدن است. در صورتی که پزشک متوجه شد که علت درد مربوط به سینه‌ها است، برای تشخیص درست از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌کند.

ماموگرافی برای تشخیص درد سینهگاهی اوقات پزشک متوجه وجود توده یا جسمی در سینه‌‌‌ها می‌شود که در یک نقطه از پستان متمرکز شده‌اند و  درد در بافت پستان به دلیل وجود آن است. پس برای تشخیص دقیق‌تر آزمایشی از سینه‌ها را تجویز می‌کند که در این مواقع به پرتونگاری اشعه ایکس از سینه نیاز خواهید داشت. این آزمایش را ماموگرافی می‌نامند.
سونوگرافی برای تشخیص علت درد سینهیکی دیگر از راه‌های تشخیص درد سینه در زنان، سونوگرافی است. در سونوگرافی از امواج صوتی برای تصویربرداری از سینه‌ها استفاده و به‌طور معمول سونوگرافی همراه با ماموگرافی انجام می‌شود و در صورت عادی بودن نتایج ماموگرافی، برای ارزیابی منطقه تمرکز درد به انجام سونوگرافی نیاز خواهید داشت.
بیوپسی تومورهای مشکوک سینهگاهی اوقات، پزشک پس از مشاهده توده‌های مشکوک و بررسی تصویربرداری‌ها، برای تشخیص درست به نمونه‌برداری از قسمت‌های ضخیم بافت‌ پستان نیاز دارد. در نمونه‌برداری پزشک قسمت کوچکی از بافت پستان را برداشته و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌کند.

عوارض درد سینه در زنان چیست؟

از آنجایی که دلایل بالقوه زیادی برای درد سینه وجود دارد، عوارض به دلایل خاص بستگی دارد. در بسیاری از موارد، هیچ عارضه‌ای وجود ندارد. علت درد سینه در هنگام دست‌زدن یا موارد دیگر متنوع است.

باید برای شناسایی مشکل درد سینه به پزشک زنان مراجعه کنید. حواستان باشد که بسیاری از مسائل و بیماری‌ها با مراجعه به‌موقع به متخصص به‌راحتی حل می‌شوند و عوارضی به‌همراه نمی‌آورند.

درد پستان در زنان

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که درد سینه دارید و با گذشت دوره قاعدگی، این درد هنوز پابرجا است و در یک منطقه خاص از سینه شما اتفاق می‌افتد، به پزشک مراجعه کنید. باید بدانید که علت درد پستان‌ها سمت چپ یا راست چیست. رسیدگی به درد ناحیه چپ هم جدی است چون شاید مشکل از قلب یا اعضای داخلی بدن باشد.

برای مثال برای درمان درد زير سينه سمت چپ در زنان و یا درمان درد بالای سينه سمت چپ که طولانی هم شده، باید به متخصص مراجعه کنید. اگر خصوصیات گفته شده در زیر را داریدهم حتما به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید. وجود این شرایط را حتما درمورد درد سینه در خود بررسی کنید:

  • درد، روزانه و بیش از چند هفته ادامه داشته باشد
  • به نظر می‌رسد در طول زمان بدتر می‌شود.
  • با فعالیت روزانه تداخل دارد.

درمان درد سینه چگونه است؟

در بیشتر افراد درد پستان با گذشت زمان رفع می‌شود. اما گاهی اوقات با تشخیص پزشک لازم است از روش‌هایی برای درمان استفاده کرد. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. با شناسایی علت درد سينه سمت راست و زير بغل زنان یا نواحی دیگر است که امکان درمان مقدور می‌شود:

  • تغییر مصرف قرص‌های ضدبارداری
  • کاهش دُز هورمون‌ درمانی یائسگی
  • مصرف داروهای مسکن، بدون نیاز به نسخه
  • روش‌های دارویی مثل قرص‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی برای کاهش درد پستان

روش‌‌های خانگی برای درمان درد سینه

گاهی اوقات، پزشک معالج بهترین راه تشخیص علت درد سینه و درمان را روش‌های خانگی می‌داند یا دست‌کم از این روش‌ها در کنار دیگر راه‌های درمانی بهره می‌برد:

  • کاهش مصرف یا حذف کافئین
  • استفاده از سوتین‌های مناسب و قابل تنظیم
  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم روی سینه‌ها
  • مصرف ویتامین‌ها به خصوص ویتامین E و مکمل‌های غذایی
    استفاده از روغن گل مغربی برای کاهش درد سینه و غیره.
  • پیروی از رژیم غذایی مناسب با داشتن چربی کم و مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده‌تر.
  • استفاده از آرامش‌ درمانی که در کنترل اضطراب و پریشانی مرتبط با درد سینه، بسیار موثر است.
  • پوشیدن سوتین ورزشی در هنگام ورزش، مخصوصا هنگامی که سینه‌های شما حساس‌تر شده‌اند هم علت درد پستان‌ها در سمت راست‌اند.

علت درد سینه

درمان درد نوک سینه در زنان

در بیشتر موارد با گذشت زمان درد در نوک سینه‌‌ها بهبود می‌یابد و نیاز به اقدام خاصی نیست. اما گاهی درد نوک سینه بلندمدت می‌شود و نیاز به اقدامات خاصی است. در این مواقع با تشخیص پزشک و شناسایی علت درد نوک سینه چپ زنان یا ناحیه راست می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، ضد التهاب یا ضد آلرژی
  • مشاوره با پزشک برای بهبود روند شیردهی و کنترل درد نوک سینه
  • به کاربردن ضدآفتاب، سوتین‌های ورزشی و لباس‌های نخی مناسب
  • استفاده از جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌ درمانی برای درمان انواع سرطان نوک سینه
  • استفاده از مسکن برای بهبود درد نوک سینه ناشی از تفییرات هورمونی قبل از قاعدگی

سوالات متداول

در چه زمانی، درد سینه معمولا نگران‌کننده نیست؟

در دوران پیش از قاعدگی، بعد از یائسگی یا در طول پریود، چنین دردی معمولا نگران‌کننده و جدی نیست.

چه زمانی باید برای درد سینه به پزشک مراجعه شود؟

زمانی که درد مانع از انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود، درد مداوم و ادامه‌دار است و شدت آن بیشتر می‌شود.

منابع:

nhs.uk

hopkinsmedicine.org

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
63 نظرات
  1. یه دختر ۱۸ ساله می گوید

    سلام و وقت بخیر من ا بهمن سال ۱۴۰۱ سینه درد دارم گاهی اوقات به قدری درد شدیده که گریه میکنم و خیلی شبا خوابم نمی‌بره حتی تا الانم همینجوری درد میکشن دکتر رفتم دکتر هم گفت چیزی نیست و سینه ات در حال رشد هست
    یه دختر ۱۸ ساله هستم اردیبهشت ماه امسال باید کنکور بدم اما اصلا حال مناسبی ندارم و با وجود درد نمیتونم درس بخونم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      منظورت از سینه همان پستان هست؟ سونوگرافی پستان انجام شده؟

  2. shirin می گوید

    سلام من به دختر ۲۰ ساله هستم .چند روزیه سینه راستم باد کرده و التهاب داره کاملا یجوری اویزون هس وقتی دست میزنم بهش درد داره و فقط سمت راسته یه هفته شد اینجوریه
    به نظرتون خطرناکه!؟

  3. سحر می گوید

    سلام ، ۳۷ ساله هستم و بارداری نداشتم ، سینه هام قبل پریود خیلی درناک میشد، سونوگرافی دادم و گفتن تصویر ناحیه هیپو اکو با قرا مایل و با جدار لوبوله به دیامتر ۱۰ در ۵ میلیمتر در سینه راستم دیده میشه که خونرسانی واضحی ندارد و گفتن که هر ۳ماه باید سونو بدم برای احتیاط، چقدر میتونه خطرناک باشه؟ نگران سرطان پستان هستم ، ممنونم از پاسخگوییتون

  4. بهاره می گوید

    سلام من ۲۲سالمه دوماهه بعد از این که پریودم به اتمام میرسه ۷،۸روز بعد سینه هام درد میگیرن دردشم اینطوریه که حس میکنم سنگین شده.. نمیشه دست زد ،ورم هم میکنه و درکل حساس میشه
    علت چی میتونه باشه؟

  5. السا نامدار می گوید

    سلام . یکدفعه بی دلیل شب گذشته در سینه سمت چپ احساس درد کردم به نظرتون خطرناک هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نگران نباشید
      جهت معاینه روتین به پایگاه بهداشت محل زندگیتون مراجعه کنید یا به متخصص جراحی مراجعه کنید

  6. ناشناس می گوید

    سلام خانمی هشتم ۴۴ساله دوماه پریودم عقب افتاده سینه هام چندروزه دردمیکنه امکان داره میخام پریودبشم یاچیز دیگه هست ممنونم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا تست خون bhcg جهت بررسی باردادپری بدهید

  7. مرادی می گوید

    سلام روزتون بخیر
    من ۲۰ سالمه و دو روزه زیر سینه سمت چپم یه احساس خفیف سوزش دارم ک موقع نشستن و بلند شدن بیشتر احساس میشه
    ممکنه از بد خوابیدن یا سوتین سفت باشه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله ممکنه
      در صورت تداوم درد معاینه شوید

  8. .. می گوید

    سلام من ۱۷ سالمه یه چند ماهی هست یه جوش ما بین سینه هام یعنی قفسه سینه زده بود الان زیادی جوشش معلوم نیست ولی هرزگاهی درد میکنه وقتی هم درد میکنه فشار میدم چرک بیرون میاد وقتی هم که دست میزنم انگار یه چیز گرد اندازه نخود زیر پوستم هست
    علت چی میتونه باشه؟ث

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کیست هست احتمالا
      بهتره توسط پزسک تخلیه شه
      به متخصص جراحی مراجعه کنید

  9. مطهریان می گوید

    سلام. وقتتون بخیر.من 35 سال دارم و حدود یک هفته است که سینه چپم کمی درد میکنه و احساس میکنم سنگین شده. یک ماه پیش قرص اورژانسی خوردمو بعد از اون هم پریود شدم. ممکنه برای مصرف اون قرص باشه یا دلیل دیگه داره؟
    سپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر درد و سنگینی پستان هست بله ممکن بخاطر قرص باشه
      هرچند هرگونه علایم حدید نیاز به معاینه داره، به پایگاه بهداشت جهت معاینه سینه مراجعه کنید

  10. ناشناس می گوید

    سلام.نوزاد شیرخوار ۵۰ روزه دارم.بیش از سه هفته است که سینه هام میسوزن و تیر میکشن و سوزش و تیرکشیدن به گردن و زیربغل و گاهی کتف ادامه داره .علت چی میتونه باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر به گردن و کتف هم تیر میکشه از نظر ارتوپدی باید معاینه شین

  11. ناشناس می گوید

    سلام خانم ۴۲ساله هستم کم کاری تیروئید دارم باوزن ۸۲ کیلو ۳ماه هستش سينه هام بخصوص سینه‌ راستم درد میکنه از نظر مامو گرافی وسونوگرافی معاینه‌ شدم هر دو سالم بودند ولی درد سینه راست بیشتر از چپ دارم که درد به زير بغل وکتفم میزنه درد هم ثابت‌ نیستش خیلی نگرانم لطفأ راهنمایی بفرماید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به نرمال بودن مامو و سونو، از نظر ارتوپدی باید بررسی شین و به متخصص” ارتوپدی مراجعه کنید

      1. .... می گوید

        من الان نزدیک ۸ روزه پریودیم عقب افتاده سینه هام خیلی درد دارن میشه مثلا باردار باشم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          بله ممکنه
          باید تست خون bhcg بدهید

  12. سمیه جعفری می گوید

    سلام
    من ۳۵ سالمه و سه روزه درد شدید سینه چپ دارم مربوط به خود سینه هست و زیر سینه راستم تا زیر بغل درد ادامه داره و مانع حرکتم میشه و حتی موقعی که خوابیدم و تکون میخورم از شدت درد بیدار میشم
    قبلش هم بین دو کتف و پشت گردنم درد و سوزش داشتم
    علت از چی میتونه باشه و کجا مراجعه کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت معاینه بهتره ابتدا به پایگاه بهداشت محل زندگیتون مراجعه کنید یا به متخصص” جراحی مراجعه کنید

      1. سمیه می گوید

        ممنونم از پاسخ گویی شما

    2. الناز می گوید

      سلام ۲۶سالمه ودوروزه سینه سمت راستم تیر می کشه واحساس میکنم توده داخل سینمه اقدام به بار داریم کردم وبرای اولین بار درد شدید دارم به کجا مراجعه کنم؟

  13. ناشناس می گوید

    سلام ۳۴ساله ام مدتیه سینه سمت راستم درد میکنه که دردش ب پشتم وکتفم ودستم کشیده میشه وبا کار کردن هم بدتر میشه وحتی نمیتونم بهش دست بزنم وهیچ علایمی هم روی سینه م نمیبینم فقط درد دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علاوه بر معاینه سینه از نظر ارتوپدی هم باید بررسی شین
      بهتره ابتدا به متخصص” جراحی مراجعه کنید

  14. مسی می گوید

    سلام من چند ماه پیش دچار درد. پستان شده ام گاهی یکروز خوبه گاهی درد میکنه 47 سال دارم قاعدگی عقب می افته باید چه کار کنم استرس شدید دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت معاینه بهتره ابتدا به پایگاه بهداشت محل زندگیتون یا به متخصص” زنان مراجعه کنید و ازمایش هورمونی هم بدین

  15. . می گوید

    سلام
    من حدود یک ماه سینه سمت راستم درد میکنه حالا رفتم دکتر مامو وسونو دادم گفت سینه سمت چپم کیست خیلی کوچولو هست ولی از موقع مام. دادم به دست زدم بینم چیزی میاد بیرون از سینه سمت راستم خ. ن قهوهای میاد بیرون فشار میدم اما سمت چپ خون قهوه ای وچرک میزنه بیرون ولیهنوز سینه راستم درد میکنه اگه میشه بگید مشکل چیه؟+

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر کیست هست و ترشح رنگی دارین باید معاینه و بررسی دقیق تر بشین
      جهت بررسی باید به متخصص” جراحی مراجعه کنید

  16. هستی جوادی می گوید

    سلام من یک دختر ۱۳ ساله هستم حدود ۲ سالی میشه که سمت قلبم درد میکنه و چند ماهی هم میشه که بیشتر بیشتر میشه طوری که نمی تونم نفس بکشم و حرکت کنم و چشام شیاهی میره و سرم بی حس میشه و سر گیجه دارم و صورتم هم کاملا زرد شده
    آیا امکان مشکل قلبی هست ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید چکاپ بدین و بررسی کم خونی و تیرویید و همچنین جهت معاینه به فوق” تخصص قلب اطفال مراجعه کنید

  17. دنیا می گوید

    سلام خدمت شما عزیزم… یه درد یهوی درقسمت زیر سینه چپم نزدیک پستان حالت جمع شدگی رو به خود گرفته فقط ۳ روز میشه امادرد میکنه یعنی سمت چپ نمیتونم بخوابم دردم میگیره میشه رهنمایی کنین خیلی نگرانم…..

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      درد دایمی هست؟
      اگر همراه با احساس فشار روی قفسه سینه، بی حالی، یا ضعف یا سرگیجه یا تهوع هست باید از نظر قلبی بررسی شین

  18. نسیم فرخی می گوید

    سلام ۳۲سالمه تقریبادوهفته لس جفت سینه هام در دمیکنه علت چیست؟سینه ام نه سفت شده نه چیزه دیگه فقط درد میکنه واینکه اقدام به بارداری کردم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ممکن باردار شده باشین

  19. فاطمه می گوید

    ۲۴ سالم است دخترم ۱۵ ماه میشود شیر میخورد مدت ۳ ماه می‌شود سینه راست ام بسیار درد شدید دارد وسری نوک سینه ام بسیار سفت ورنگ اش هم مثل زرد رنگ شده گاهی احساس میکنم همه سینه ام درد زیاد میاد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      لازمه معاینه شین حتما
      باید جهت معاینه به متخصص” جراحی مراجعه کنید

  20. نازی می گوید

    سلام من دوره قاعدگیم نامنظمه ۲ماهه پریود نشدم به تازگی هم درد وسوزش هر دوسینه رو دارم لطفا راهنماییم کنین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید ازمایش تیرویید و هورمونی و سونوگرافی از رحم و تخمدان ها بدین
      جهت بررسی دقیق به متخصص” زنان مراجعه کنید

  21. ناشناس می گوید

    سلام من زن ۲۴ ساله هستم که زیر سینه چپم سوزش و درد داره سوزش اینقدر زیاده که دست نمیتونم بزنم ‌ بدون قرمزی و تورم هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از کی ایجاد شده؟

      1. خسته‍ می گوید

        سلام وقتتون بخیر من پونزده سالمه احساس میکنم چند روزه سینه سمت چپم درد می‌کنه اندازه اش هم از اون یکی بزرگتر شده چند روز پیش فشار وارد شد ب جفتشون یعنی می‌تونه از چی باشه؟ سرطان ؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          تفاوت سایز به طور طبیعی وجود داره
          اما در صورت تداوم درد ویزیت شوید

      2. الناز می گوید

        سلام ۲۶سالمه دوروزه درد درسینه سمت راستم دارم وتیر میکشه وتوده هم احساس کردم اقدام به بارداریم می کنم یه بچه ۳ساله هم دارم یه ساله ترک شیر دادمش ولی سینه هام ترشح داره هنوز به کجا مراجعه کنم؟

  22. ناشناس می گوید

    سلام من زن شیرده ۳۰ ساله ام مدت ۴ماه میشود دردسینه دارم به همراه استخان دردی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چکاب و بررسی کم خونی و کلسیم و تیرویید و ویتامین دی انجام بشه

  23. زهرا می گوید

    سلام ۲۵ ساله هستم و پسرم ۲۰ماهه هست و شیر میخوره دوروزه درد در پستان سمت راست دارم جوری ک نمیتونم لمس کنم همراه با سفت شدگی دردش به شانه وبازو هم میزنه ممینکن میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لازمه كه معاينه شيد و آنتي بيوتيك مصرف كنيد لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

  24. ناشناس می گوید

    دچار تورم پستان در دوره شیر دهی ۱۱ ماهه شده ام

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت تشخیص ماستیت و تجویز انتی بیوتیک باید به پزشک مراجعه کنید

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

  25. Y می گوید

    سلام من دختر ۲۷ ساله ام. تقریبا چهل روزی هست ک سینه سمت چپم دور بازوی سمت چپ و پشتم سمت چپ گاهی هم دست سمت چپم به شدت درد میکنه و مداوم هست فقط یکی دو روز خفیف تر بود. قرص برای کم کاری تیروئید و قرص دوفاستون هم میخورم. دردم خیلی شدیده انگار الکتریسیته وارد بدنم میشه. علت چی میتونه باشه؟

    1. ارام می گوید

      سلام وقت بخیر من 21سالم مدت زیادی سینه سمت چپم درد میکنه سوزش شدید میسوزه بعد میزنه به زیر بغلم

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        بهتره معاینه شین تا درصورت نیاز سونوگرافی درخواست شود
        به متخصص جراحی مراجعه کنید

  26. الناز می گوید

    سینه سمت چپ دردوهمراه باتب وتورم است وبدنم تب ولرز

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ماستیت مطرح است و حتما باید آنتی بیوتیک تزریقی بگیرین
      جهت تجویز دارو از تماس تلفنی با متخصص زنان استفاده کنید

  27. امانی می گوید

    باسلام…من ۲۶ ساله هستم و تنبلی تخمدادن دارم..دکتر‌مجیسترول تجویز کردند..مدت ۴ماه میشه مصرف میکنم اما دوسه روز میشه که در سینه چپم احساس سوزش و سنگینی خفیفی میکنم..بنظرشما به چه علت هست؟؟همینطور وقتی هردو سینه را وقتی فشار میدهم مایعی شیری رنگ خارج میشود

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای معاینه پستان به متخصص زنان مراجعه کنید
      و ازمایش پرولاکتین و تیرویید نیز لازم می باشد

  28. مرجان ضیا ملک می گوید

    سلام بر شما
    سپاس از مقاله خوبتون
    من ۳۹ سالمه و صاحب یه فرزند ۱۰ ماهه هستم و پسرم شیر میخوره فقط از یه سمت سینه چپ
    به تازگی دردی در ناحیه سمت چپ سینه نزدیک زیر بغلم دارم میخواستم بپرسم که چطور میشه فهمید که آیاتوده ای وجود داره یا نه ؟
    بسیار نگران هستم

    1. دکتر اطهر نقیب الذاکرین می گوید

      سلام
      تشخیص توده با معاینه و سونوگرافی امکان پذیر است
      به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید

      1. ناشناس می گوید

        سلام 33 سالمه یه هفتس هر دوسینم درد میکنه اصلا سفت نشده قبل از پریود همیشه سینه درد میگیرم ولی اینبار بعد از پریودیم هنوز سینه درد دارم

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          جهت معاینه به پایگاه بهداشت محل زندگیتون مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.