آیا پلاکت خون پایین خطرناک است؟ نشانه چیست؟

پلاکت خون پایین
اشتراک گذاری 662 نظر
خلاصه این مقاله را بشنوید

ترومبوسیتوپنی (Thrombocytopenia) یا پلاکت خون پایین، زمانی رخ می‌دهد که مغز استخوان، به‌اندازه کافی پلاکت نمی‌سازد. پلاکت‌ها، سلول‌های خونی هستند که برای کمک به توقف خونریزی، به لخته‌شدن خون کمک می‌کنند. ممکن است، افراد مبتلا به این وضعیت خونریزی زیادی داشته باشند؛ خونریزی در آن‌ها، به‌سختی متوقف می‌شود. پایین‌ بودن پلاکت خون در افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند بیماری‌های خودایمنی، سرطان یا افرادی دیده می‌شود که از برخی داروها استفاده می‌کنند. هر فرد سالم، معمولاً در هر میکرولیتر خون ۱۵۰هزار تا ۴۵۰ هزار پلاکت دارد. اگر مقادیر آزمایشگاهی رقمی کمتر از ۱۵۰هزار را نشان دهند، یعنی کاهش پلاکت خون رخ داده است. برای تشخیص پلاکت خون پایین از آزمایش خون استفاده می‌شود.

در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، به علل کاهش پلاکت خون، تشخیص، پیشگیری و درمان آن پرداخته‌ایم. مطالعه این مقاله، به ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

در پایان، اگر پرسشی داشتید، بپرسید تا پزشک به شما پاسخ بدهد.

پلاکت خون پایین به چه معناست؟

اگر مغز استخوان پلاکت کافی تولید نکند، بدن با پلاکت خون پایین روبه‌رو می‌شود. پلاکت‌ها سلول‌هایی خونی هستند که برای کمک به توقف خونریزی، لخته‌های خونی تشکیل می‌دهند. اگر دچار افت تعداد پلاکت هستید، ممکن است خونریزی زیادی داشته باشید و این روند با دشواری متوقف شود.

به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه کمبریج (cuh)،

تعداد پلاکت‌های طبیعی بین ۱۵۰ تا ۴۰۰هزار است. در بیشتر موارد در زمان کاهش پلاکت خون، تعداد آن‌ها زیر ۲۰هزار است. پلاکت پایین ترومبوسیتوپنی (Thrombocytopenia) نامیده می‌شود.

ترومبوسیتوپنی یا کاهش پلاکت خون، اغلب در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد. کسانی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، هم به این شرایط مبتلا می‌شوند. پزشکان معمولاً کاهش پلاکت خون را با درمان بیماری زمینه ای و/یا تغییر داروهای عامل آن درمان می‌کنند.

پایین آمدن پلاک خون

پلاکت خون نرمال چقدر باید باشد؟

تعداد یا سطح طبیعی پلاکت در بزرگسالان از ۱۵۰هزار تا ۴۵۰هزار پلاکت در هر میکرولیتر خون متغیر است. سطوح پلاکت پایین عبارتند از:

  • پلاکت پایین خفیف؛ سطح پلاکت بین ۱۰۱ هزار تا ۱۴۰ هزار در هر میکرولیتر خون.
  • پلاکت پایین متوسط؛ سطح پلاکت بین ۵۱ هزار تا ۱۰۰هزار در هر میکرولیتر خون.
  • پلاکت پایین شدید؛ سطح پلاکت بین ۵۱ هزار تا ۲۱ هزار میکرولیتر خون.

با انجام آزمایش خون کامل می‌توانید از تعداد پلاکت خون خود باخبر شوید. پلاکت خون 130 هزار و پایین‌تر می‌تواند باعث بروز مشکلات خونی مختلفی در بدن شوند.

آیا پایین‌بودن پلاکت خون خطرناک است؟

اگر تعداد پلاکت‌های خونی بسیار پایین نیاید، وضعیت خطرناک نخواهد بود. اما در برخی مواقع، شمار پلاکت‌ها آنچنان پایین می‌آید که دیگر وضعیت بسیار خطرناک می‌شود. در چنین شرایطی، امکان بروز خونریزی‌های جدی در بدن قوت می‌گیرد. برای مثال، خونریزی در مغز خطرناک است. چنین اوضاعی می‌تواند زندگی فرد مبتلا را تهدید کند. درمان زودهنگام مانع از بروز عوارض خطرناک خواهد شد.

پایین‌بودن پلاکت خون چه علائمی دارد؟

علائم کاهش پلاکت خون، به شدت آن بستگی دارد. در موارد خفیف مانند کاهش پلاکت خون در زمان بارداری، معمولاً علائم خاصی ایجاد نمی‌شود. موارد شدیدتر می‌توانند سبب خونریزی آسان و غیرقابل کنترل شوند. در این صورت، نیاز به توجه فوری و اورژانسی وجود دارد.

پلاکت خون پایین با نشانه‌های زیر همراه می‌شود:

  •  تغییر رنگ پوست به قرمز، بنفش یا کبودی
  • بروز بثورات با نقاط کوچک قرمز یا بنفش
  • وجود خون در مدفوع یا ادرار
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • خونریزی لثه و بینی 
  • خونریزی رکتوم

بروز خونریزی از زخم‌هایی که به‌آسانی بهبود پیدا نمی‌کنند، هم از علائم ظاهری کمبود پلاکت خون است.

مشاوره تلفنی و آنلاین با دکتر قلب

چه چیزهایی پلاکت خون را پایین می‌آورند؟

عوامل مختلفی، باعث کاهش پلاکت خون می‌شوند. برخی می‌پرسند که پایین بودن پلاکت خون نشانه سرطان است؟ پاسخ این سوال در برخی اوقات، مثبت است اما نه همیشه. پس اگر می‌خواهید بدانید که پلاکت خون پایین نشانه چیست، نگاهی به جدول زیر بیاندازید. در این جدول با انواع علت پایین‌بودن پلاکت خون آشنا می‌شوید:

عوارض جانبی داروهابرخی داروها تاثیری منفی روی عملکرد سیستم ایمنی می‌گذارند و همین باعث تخریب و پلاکت‌ خون پایین می‌شود. هپارین، کینین، آنتی‌بیوتیک‌های حاوی سولفور و داروهای ضدتشنج از جمله این داروها هستند. 
کاهش تولید پلاکت در مغز استخوانمغز استخوان، بافت اسفنجی داخل استخوان است. این مکان، جایی است که همه اجزای خون، از جمله پلاکت‌ها تولید می‌شوند. اگر مغز استخوان پلاکت‌های کافی تولید نکند، تعداد پلاکت‌ها کم می‌شود. 
ترومبوسیتوپنی خود ایمنترومبوسیتوپنی یا کاهش پلاکت خون، ممکن است خفیف باشد و علائم یا نشانه‌های چندانی نداشته باشد. لوپوس و روماتیسم مفصلی از جمله این بیماری‌ها هستند. 
تورم طحالطحال یکی از اندام‌های بدن است که وظیفه آن مقابله با عفونت‌ها و فیلترکردن مواد زائد خون است. تورم طحال باعث پایین‌آمدن پلاکت خون می‌شود. 
بیماری‌های مختلفسندرم همولیتیک اورمیک (Hemolytic–uremic syndrome) و انواع سرطان‌ها هم باعث پایین‌آمدن پلاکت می‌شوند

پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک

(Thrombotic thrombocytopenic purpura)

پورپورای ترومبوتیک ترومبوسیتوپنیک نوعی اختلال نادر است و زمانی منجر به پایین بودن پلاکت خون می‌شود که لخته‌های خونی متعدد به‌صورت هم‌زمان در سرتاسر بدن تشکیل شوند.
تخریب پلاکتکاهش پلاکت‌های خون، ممکن است به علت تخریب سریع‌تر پلاکت‌ها در مقابل سرعت تولید پلاکت‌ها باشد. مصرف داروهای ضدالتهاب و ضدتشنج از دلایل این وضعیت‌اند.
بارداریترومبوسیتوپنی ناشی از بارداری معمولاً خفیف است و به زودی پس از زایمان بهبود پیدا می‌کند.
عفونت در خونعفونت‌های باکتریایی شدید یا ویروسی هم پلاکت را پایین می‌آورند.
کم‌خونی و عوارض آنکم‌خونی آپلاستیک، کمبود ویتامین B-12
کاهش فولات و آهن از دلایل احتمالی افت پلاکت خون هستند.

مصرف الکل زیاد و سیروز کبدی هم از جمله دلایل پایین‌آمدن پلاکت خون هستند. در صورت بروز بسیاری از این مشکلات، نیاز به مراجعه به دکتر قلب برای رسیدگی به مشکلات پلاکت خون وجود دارد. شاید برایتان جالب توجه باشد که اخیراً اعلام شده، واکسیناسیون کرونا با واکسن آسترازنکا هم می‌توانسته همراه با کاهش پلاکت خون و بالارفتن احتمال لختگی آن باشد.

تشخیص پلاکت خون پایین

چه غذاهایی پلاکت خون را پایین می‌آورند؟

تغذیه نقش حیاتی در تولید پلاکت خون دارد. با بهبود تغذیه، احتمالاً می‌توانید تعداد کم پلاکت ها را معکوس کنید و عملکرد پلاکت‌ها را بهبود بدهید. غذاهای سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص، از جمله ویتامین B12 و C، فولات و آهن به افزایش تعداد پلاکت خون کمک می‌کنند. در مقابل، برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها، از جمله الکل، باعث کاهش پلاکت خون می‌شوند. در ادامه با مواردی که باعث پایین‌آمدن پلاکت خون می‌شوند، بیشتر آشنا می‌شوید:

غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (GI)

این مواد غذایی خوراکی‌هایی هستند که با غلات تصفیه‌شده یا کربوهیدرات‌های ساده تهیه می‌شوند. مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا منجر به افزایش قند خون می‌شود. زمانی که قند خون بالا می‌رود، در تجمع پلاکت‌ها اشکالاتی به‌وجود می‌آید. این روند خطر خونریزی را زیاد می‌کند. برخی از میوه‌ها و سبزیجات هم می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در روند تجمع پلاکت و پایین‌آمدن شمار آن‌ها شوند:

  •  زغال اخته
  • کیوی و گریپ فروت
  • انگور، سیر، پیاز، گوجه فرنگی

زردچوبه و زنجبیل هم می‌توانند در لخته‌شدن خون اختلال ایجاد کنند.

چربی‌های اشباع‌شده

منظور از چربی‌های اشباع‌شده مواردی است که می‌توانند باعث ایجاد رسوب در رگ‌ها شوند. چربی‌های موجود در این خوراکی‌ها از نوع اشباع است:

  • لبنیات
  • گوشت قرمز
  • غذاهای سرخ‌شده
  • غذاهای فرآوری‌شده

مصرف این مواد غذایی باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود. التهابات بدن عوارض ناخوشایند متنوعی دارند. از جمله آن‌ها باید به اختلال در تولید پلاکت اشاره کنیم.

غذاهای پر از سدیم و شیرین‌کننده‌ها

غذاهای سرشار از سدیم (نمک) می‌توانند باعث تجمع غیرطبیعی پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خون شوند. به‌طور کلی، مصرف کنترل‌نشده نمک در رژیم غذایی با احتمال بروز خطرات مختلف برای بدن همراه است. شیرین‌کننده‌های مصنوعی هم از مواد خطرناکی هستند که باعث به‌هم خوردن تعادل پلاکت‌های خونی می‌شوند. مصرف زیاد برخی از این‌ها مانند آسپارتام می‌تواند باعث پایین‌آمدن پلاکت‌های خونی شود.

کاهش پلاکت خون چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص علت کاهش پلاکت خون، لازم است که آزمایش کامل شمارش سلول‌های خونی (CBC) انجام شود. پزشک معالج، با توجه به نتایج آزمایش، می‌تواند تعداد سلول‌های خونی بیمار ازجمله پلاکت‌ها را بفهمد. شاید خون از لحاظ آنتی‌بادی‌هایی که بدن علیه پلاکت‌ها تولید می‌کند، هم آزمایش شود. این آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که پلاکت‌ها را از بین می‌برند و گاهی بر اثر مصرف برخی داروهای خاص و گاهی نیز به عللی نامعلوم تولید می‌شوند. شاید بنا به صلاحدید پزشک، نیاز باشد که آزمایش‌های مربوط به تشکیل لخته مانند موارد زیر هم انجام شوند:

  • آزمایش زمان نسبی ترومبوپلاستین (PTT)
  • آزمایش زمان پروترومبین (PT)

 انجام این آزمایش‌ها فقط به نمونه‌گیری ساده از خون نیاز دارد. در آزمایشگاه، مواد شیمیایی خاصی را به نمونه اضافه می‌کنند تا زمان لخته‌شدن محاسبه شود.

تشخیص پلاکت خون
نمونه خون در لوله آزمایش

معاینه فیزیکی برای تشخیص کاهش پلاکت خون

در معاینه فیزیکی، پزشک به‌دنبال علائم خونریزی زیر پوست می‌گردد. او شکم را بررسی می‌کند تا ببیند که آیا بزرگی طحال رخ داده است یا خیر. اگر طحال‌ بزرگ شده باشد، باید سونوگرافی انجام شود. سونوگرافی از طریق امواج اولتراسوند کار می‌کند و براساس تصویری که از طحال‌ به دست می‌دهد، پزشک را متوجه تغییرات اندازه این عضو از بدن می‌کند. از روش‌های دیگر هم برای بررسی وضعیت پلاکت‌ها استفاده می‌شود.

اگر پزشک پلاکت خون پایین را مربوط به مغز استخوان بداند، آسپیراسیون مغز استخوان تجویز خواهد کرد. در این روش، با استفاده از یک سوزن، مقدار کوچکی از مغز استخوان را برای بررسی و ارزیابی بیشتر بافت استخوانی جدا می‌کنند. بیوپسی مغز استخوان نیز گاهی تجویز می‌شود. در این روش، به‌ وسیله‌ یک سوزن از مغز استخوان نمونه‌برداری و نمونه هم معمولاً از استخوان لگن خاصره دریافت می‌شود. امکان دارد که آسپیراسیون و بیوپسی به‌طور هم‌زمان انجام شوند.

پلاکت خون پایین چگونه درمان می‌شود؟

افراد مبتلا به ترومبوسیتوپنی خفیف، ممکن است نیاز به درمان نداشته باشند. در موارد خفیف‌تر پزشک معالج توصیه‌های زیر را برای وخیم‌تر‌نشدن وضعیت‌ بیمار تجویز می‌کند. در واقع، با توجه به مقدار پلاکت خون پایین و ریشه آن، اقدامات درمانی هم متفاوت خواهند بود. از توصیه‌های رایج برای درمان پلاکت خون پایین خفیف باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • محدودیت مصرف الکل
  • پرهیز از ورزش‌های سنگین و خطرناک
  • پرهیز از فعالیت‌هایی با احتمال ایجاد خون‌ریزی یا کبودی

قطع یا تغییر داروهای اثرگذار روی پلاکت‌های خون هم از روش‌های درمان پلاکت خون پایین هستند. از جمله این داروها باید به آسپرین و ایبوپروفن اشاره کنیم.

انتقال خون و قطع مصرف دارو

بعضی افراد مبتلا به کاهش پلاکت خون شدید یا طولانی‌مدت (مزمن) هستند. بنا به اینکه چه تعداد پلاکت خون در آن‌ها کم است، معمولاً راه درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

  • با شناسایی داروهای عامل کاهش پلاکت، درمان آسان‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر کمبود ناشی از مصرف هپارین داشته باشید، پزشک، مصرف آن را متوقف و یک داروی متفاوت را تجویز خواهد کرد.
  •  اگر سطح پلاکت خیلی پایین باشد، پزشک کمبود پلاکت خون را با انتقال خون جبران می‌کند. 

گاهی‌اوقات، کاهش پلاکت در خون به حدی است، که می‌تواند منجر به موقعیت اورژانس پزشکی شود. در این صورت، نیاز به مبادله پلاسما وجود دارد.

درمان پلاکت خون پایین
تزریق خون به بیمار با پلاکت خون پایین

مصرف دارو برای درمان پلاکت خون پایین

در زمان درمان باید پزشک را در جریان تمام داروها و مکمل‌های مصرفی‌تان قرار بدهید. ممکن است، لازم باشد مصرف برخی داروها را متوقف کنید. داروهایی هم برای رفع کاهش پلاکت خون از سوی پزشک تجویز می‌شوند. این موارد می‌توانند شامل فهرست زیر باشند:

  • استروئیدها؛ اغلب از یک کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزون استفاده می‌شود. هنگامی که شمارش پلاکت‌ها به سطح ایمن برمی‌گردد، پزشک می‌تواند نحوه کاهش مصرف دارو را مشخص کند. مصرف طولانی‌مدت این داروها خطر ابتلا به عفونت‌ها، قند خون بالا و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.
  • گلوبولین ایمنی؛ اگر کورتیکواستروئیدها عمل نکنند، تزریق گلوبولین ایمنی توصیه می‌شود. این دارو خونریزی‌های جدی را درمان می‌کند یا به‌سرعت شمارش خون را قبل از جراحی افزایش می‌دهد. 
  • افزایش‌دهنده‌های پلاکت؛ داروهایی مانند رومیپلوستیم (Nplate)، الترومبوپاگ (Promacta) و آواترومبوپاگ (Doptelet) به مغز استخوان کمک می‌کنند تا پلاکت‌های بیشتری بسازد. این نوع داروها می‌توانند خطر لخته‌شدن خون را افزایش دهند.

داروهای دیگر ریتوکسیماب (Rituxan، Ruxience، Truxima) با کاهش پاسخ سیستم ایمنی، به افزایش تعداد پلاکت‌ها کمک می‌کنند.

درمان پلاکت خون پایین با عمل جراحی

اگر سایر گزینه‌های درمان کمکی نکنند، ممکن است از عمل جراحی برای حذف طحال (splenectomy) استفاده شود. زمانی که این جراحی انجام می‌شود، به‌سرعت حملات به پلاکت‌ها پایان پیدا می‌کند و تعداد آن‌ها به حد متعادلی می‌رسد. البته باید دقت کنید که بیرون‌آوردن طحال برای همه مفید واقع نمی‌شود. در واقع، این فرایند ساده نیست و بدن بدون این عضو با خطراتی روبه‌رو خواهد شد. نداشتن طحال، خطر ابتلا به عفونت‌ها را بالا می‌برد.

عوارض کاهش پلاکت خون

کاهش پلاکت خون چه عوارضی دارد؟

اگر کاهش پلاکت خون درمان نشود، امکان بروز عوارضی جدی به‌وجود می‌آید. این وضعیت می‌تواند با عوارضی مانند خونریزی داخلی مغز یا روده‌ها همراه شود. در شرایط وخیم، امکان از دست‌رفتن زندگی هم وجود دارد. بنابراین، اگر با چنین مشکلی روبه‌رو هستید، باید تحت نظر پزشک، اقدامات درمانی لازم را پیش بگیرید. دکتر قلب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. با آگاهی از اینکه تخصص قلب چیست، می‌توانید خود را به دست متخصصی خبره در این زمینه بسپارید.

آیا می‌توان از پایین‌آمدن پلاکت خون پیشگیری کرد؟

اگر به‌دلیل ابتلا به نوعی بیماری زمینه‌ای یا سابقه پزشکی در معرض خطر ابتلا به تعداد پلاکت پایین هستید، پزشکان اقدامات پیشگیرانه را به شما توصیه می‌کنند. این توصیه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • پرهیز از فعالیت‌هایی با خطر بالای خونریزی یا کبودی (مانند ورزش‌های تماسی)
  • محدود کردن مصرف الکل و رعایت رژیم غذایی سالم
  • دریافت انواع خاصی از واکسن ها
  • اجتناب از مواد شیمیایی سمی

قطع یا تعویض داروهایی که بر پلاکت‌ها تأثیر می‌گذارند، هم از روش‌های پیشگیری پایین‌آمدن پلاکت خون هستند. این داروها شامل مواردی از جمله آسپرین و ایبوپروفن می‌شوند. به‌طور کلی هم ورزش منظم و رژیم غذایی مطلوب می‌توانند به حفظ سلامت بدن کمک کنند.

عوارض پلاکت خون پایین
کبودی پا در اثر کاهش پلاکت خون

برای درمان کاهش پلاکت خون به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتی‌ که علائم ظاهری کمبود پلاکت خون را دارید و نگران سلامت خود هستید، به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار خونریزی هستید که متوقف نمی‌شود، یعنی دچار موقعیتی اورژانسی هستید و به کمک فوری پزشکان نیاز دارید. به‌طور کلی، جهت بررسی علائم و تشخیص دقیق علل کاهش پلاکت خون، باید به دکتر قلب تهران یا دیگر شهرهای ایران مراجعه کنید. مثلا در تهران، 267 پزشک فعال در زمینه قلب وجود دارد، که می‌توانید برای مشکلاتی همچون پلاکت خون، به آن‌ها مراجعه کنید. 

برای درمان پلاکت خون پایین از روش‌های مختلفی از جمله از بین‌بردن علت زمینه‌ای یا تزریق پلاکت (آمپول برای پلاکت خون پایین) استفاده می‌شود. اجتناب از داروهایی که باعث پایین بودن پلاکت خون می‌شود یا روش‌های دیگر به بهبود این وضعیت کمک می‌کنند.

برای شناسایی بهترین پزشکان به سامانه دکتردکتر مراجعه کنید. در آنجا، بهترین متخصصان را شناسایی کنید و به‌طور آنلاین، از آن‌ها نوبت بگیرید.

منابع:

my.clevelandclinic.org

mayoclinic.org

healthline.com

cancer.org

سوالات متداول کاهش پلاکت پایین خون

همیشه این طور نیست، اما پلاکت خون پایین می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان هم باشد. در زمان درمان سرطان‌های مختلف هم تحت تأثیر مصرف دارو، پلاکت پایین می‌آید.

plcr پایین در آزمایش خون نشان‌دهنده کاهش تولید پلاکت یا افزایش تخریب آن است. در شرایطی مانند کم‌خونی آپلاستیک، اختلالات مغز استخوان، شیمی درمانی، عفونت‌های ویروسی یا ترومبوسیتوپنی ناشی از دارو، plcr خون در آزمایش کم نشان داده می‌شود.

در بزرگسالان، تعداد پلاکت طبیعی بین ۱۵۰هزار تا ۴۵۰هزار پلاکت در هر میکرولیتر خون است. اگر تعداد کل خون شما کمتر از ۱۵۰هزار پلاکت باشد، ترومبوسیتوپنی یا کاهش پلاکت دارید.

مراقبت‌های اورژانسی معمولاً شامل دریافت خون می‌شوند. در روش انتقال خون، خونی که حاوی تعداد زیادی پلاکت است، به بیمار تزریق می‌شود. استروئیدها و گلوبولین‌های ایمنی که از طریق لوله‌ای به ورید وارد می‌شوند هم برای درمان فوری وضعیت مفیدند.

برچسب‌ها:
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
اشتراک گذاری
نویسنده: دکتردکتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

662 دیدگاه در “آیا پلاکت خون پایین خطرناک است؟ نشانه چیست؟
  • سلام دکتر ترخدا جواب بدین خ نگران هموگلوبینم‌۱۷.۵ پلاکتم‌ ۱۴۶ البته با برسی بیشتر ۱۶۰ شده قبلا اصن سابقه کمبود پلاکت نداشتم به نظرتون خطرناکه ؟؟؟۶۰ سالمه
    نیازه برم پیش متخصص خون ؟خواهش میکنم جواب بدین

    پاسخ
    • سلام
      مقدار پلاکت نرمال است
      مشکلی وجود ندارد و جای نگرانی نیست

      پاسخ
      • خ ممنون خانم دکتر فقط یه سوال دیگه اگه به فرض همون پلاکت ۱۴۶ هم باشه خطرناک نیست ؟ خ ببخشید سوال میپرسم ممنونم میشم جوابم بدین

      • سلام
        خیر خطرناک نیست

  • سلام تورا قرآن راهنمای کنید دارم از استرس دیونه میشم ،یک ماه جلوتر جلو چشمام سیاهی میرفتن،بعضی موقع دست وپام خواب میرفت رفتم آزمایش خون دادم پلاکت خونم 105000بوددکتر خون برام سوزن ب 12 با قرص فولیک اسید برام تجویز کرد سوزن هارا اخرشب میزدم 13تا سوزن بعداز یک ماه دیروز رفتم گرفتم آزمایش خون پلاکت آمد رو66000 دکتر بم گفته بربیا تا از مغز استخوان نمونه بگیرم طحال وکبد هم نرمال است مرد هستم چهل سال تورا خدا جواب بدید

    پاسخ
    • سلام
      دوست عزیز
      نگران نباشید
      افت پلاکت علل زیادی دارد و در اغلب موارد اگر به تنهایی باشد عللی همچون خودایمنی مطرح است که با دارو کنترل میشود.
      به فوق تخصص خون مراجعه و به او اعتماد کنید

      پاسخ
  • مسمویت گرفتم بی حس وحال هستم آروغ بد بو دارم فشارم زیر ۹ روی ٦ ـــــ ضربان قلبم ٤٥ هستش ، ضمنا در لیست پیوند کبد هستم بابت سیروز پیشرفت

    پاسخ
    • سلام
      دوست عزیزم
      با توجه به سیروز و اهمیت علایم در شما بهتر است توسط فوق تخصص گوارش یا متخصص داخلی ویزیت شوید

      پاسخ
  • سلام خانم دکتر، چهار ماه پیش آزمایش خون دادم wbc=7500 ، rbc=5.48، platelest=160000
    جواب آزمایش دیروزم: wbc=7400 ، rbc=5.41، platelest=152000
    حد نرمال پلاکت 145000 تا 400000. برای من لب مرزه و ظرف چهارماه 8000 تا کم شده لطفا راهنمایی فرمایید.

    پاسخ
    • سلام
      دوست عزیز
      جایی نگرانی نیست و نرمال است

      پاسخ
      • سلام کبد چرب و پرکاری تیروئید ممکنه باعث کاهش پلاکت خون بشه؟
        پدرم 61 سالشونه با پلاکت 60 هزار به دکتر مراجعه کردن ایشون طبق سونوگرافی کبد چرب گرید دو دارن و تیروئید و چربی خون بالا
        2 ماه دارو های تیروئید مصرف کردن و قرص های ویتامین و آهن
        پلاکت شون نصف شده آنزیم های کبدی هم بیشتر شدن دکتر گفتن آزمایش مغز استخوان
        باید بگیرن.
        AST 134، ALT 158
        کاهش پلاکت به این دلیله، خیلی نگرانیم ممنون میشم راهنمایی کنین

      • سلام
        کبد چرب اگر سبب اسیب جدی کبد بشه و در واقع کبد نارسا بشه میتونه افزایش انزیم کبدی و افت پلاکت بده
        بنظر من با توجه به بالا بودن آنزیم ها نمیتوان کفت یک کبد چرب ساده هست و باید جهت بررسی و تشخیص دقیق به فوق” تخصص گوارش مراجعه کنید

  • سلام دکترجان چه دارویی بخوریم ک پلاکت خونمون بیشتر بشه ازمایش دادم دکتر گفت یکم پلاکت خونت پایینه چیکار کنم

    پاسخ
    • سلام
      دارویی جهت افزایش مقدار پلاکت وجود ندارد
      اگر شما علایمی نظیر خونریزی که کنترل نمی شود یا دیر کنترل می شود،کبودی یا لکه های بنفش رنگ که بی دلیل روی بدن و اندام ها ایجاد می شود،درد شکم و .. دارید نیاز است به فوق تخصص خون مراجعه کنید
      در غیر این صورت کمی پایین بودن پلاکت مشکلی ندارد
      فقط چند ماه دیگر مجدد تعداد پلاکت را چک کنید

      پاسخ
  • سلام آیا عفونت ادراری با باکتری استافیلوکوک کوآگولاز منفی و خوردن ۸ روز داروی تاوانکس دقیقا قبل از آزمایش خون روی کاهش پلاکت اثر گذار است برای فردی که برای اولین بار است کاهش پلاکت ۸۳۰۰۰ تایی در آزمایش خون داشته است، البته به مدت ۱۸ سال است آسپرین استفاده می کند برای کنترل قند هم متفورمین و گلوتازون استفاده می کند به دلیل بیماری کرونا پیاده روی اش قطع گردیده و این یک ماه و نیم هم استرس داشته است.

    البته A1c بالا رفته ۷،میکروآلبومین ادرار هم به ۱۷ رسیده که در آزمایش قبلی کمتر بوده داروی پوکی استخوان و کلسیم هم استفاده می کنند.گلبول سفید ۵۲۰۰،گلبول قرمز ۴۰۴۱،هموگلوبین ۱۳.۳ و هماتوکریت ۳۹.۹،اوره خون ۲۰، ot و pt نرمال

    پاسخ
    • سلام
      پلاکت باید مجددا تکرار شود و درصورتی که مجددا زیر ۱۰۰ هزار بود به متخصص داخلی یا فوق تخصص خون مراجعه کنید

      پاسخ
      • سلام چندروزی هست روی قسمت ران بدنم کبود شده چند ماه قبلش هم روی سینه سمت چپ هم کبود شده بود و چند سال هم هست که نقطه های قرمز به صورت پراکنده بروی بدنم دارم که زیاد دارن میشن .و چند ماهی هم هست مدت خونریزی دوره قاعدگی ام کم شده.میشه لطفا بگین که ایا مشکل پلاکت خون دارم؟؟

      • سلام
        دوست عزیز
        آزمایش cbc,dff ; pt; ptt; iNR انجام دهید

  • سلام و خسته نباشيد من 45 روزه درگير مريضي شدم.تو اين مدت چند باري حمله تنفسي بهم دست داده،پيش متخصص رفتم ميگه علائم کرونا نداري،تو ازمايش اولم پلاکتم230هزار بود الان بعدهشت روز 202هزار شده و گلوبول سفيدم از 8200به 4700شده.الان احساس درد توي اعضلاتم و استخونم دارم خواستم نظرتونو بدونم.درضم 24سالمه

    پاسخ
    • سلام
      آزمایشات در رنج نرمال است
      اما علایم شما کامل شرح داده نشده
      جهت بررسی بیشتر و کسب شرح حال کامل از مشاوره تلفنی رایگان مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با پزشک استفاده کنید

      پاسخ
  • با سلام و احترام وخسته نباشید گارگری 41ساله هستم در شرکت از ما آزمایش طب کار گرفته شده و از روی برگه آزمایشات اعداد را خدمت شما عزیزان ارسال و در صورت مشاهده مشکل لطفا راهنمایی فرمائید چون برای آزمایش پارسال به من گفتند پراکنم و فشار خون من پایین است که من مجددا در بیرون آزمایش دادم گفتند مشکلی نداره ودر حال حاضر هم به ظاهر من هیچ مشکلی هم ندارم لطف ملاحظه فرمائید
    Wbc=3/8
    Neut#=1/9
    Lymph#=1/82
    Mono#=0/04
    Eo#=0/04
    Neut%=50
    Lymph%=48
    Mono%=1
    Eo%=1
    Rbc#5/14
    Hgb=13/5
    Hct=42/9
    Mcv=83/5
    Mch=26/3
    Mchc=31/5
    Rdv=12/4
    Plt=180
    Pdw=10/3
    Mpv=11/3
    P-lcr=39/2

    پاسخ
    • سلام
      آزمایشات نرمال است

      پاسخ
  • سلام پلاکت خونم ۲۲۰۰۰ است سنم ۵۳ ساله باید چی کار کنم

    پاسخ
  • وقت بخیر و خدا قوت
    پلاکت ۵۵
    قبلا سیروز کبدی داشتم اما الان ندارم اما ازمایش اخرم پلاکت ۵۵ هست نظرتون چیه؟؟؟

    پاسخ
    • سلام
      دوست گرامی با توجه به اینکه سابقه سیروز کبدی را ذکر کردید
      چگونه سیروز برطرف شده؟اصولا سیروز خودبخود بهبود نمیابد و نیازمند پیگیری دقیق وضعیت زیر نظر فوق تخصص گوارش است.پلاکت ۵۵ هزار هم علل زیادی دارد که اختلالات کبدی یکی از علل شایع آن است

      پاسخ
      • بله من تو صف پیوند بودم که به طور معجزه آسا جواب ازمایشاتم اومده پایین و الان هیج نشانه ای نیست . تا ازمایش اخرم پلاکتم خیلی اومده بود پایین که بخاطر این اتفاقات میخوام ببینم اگر میتونم صبر کنم نرم ویزیت بشم اگر میدونید خطرناکه برم ویزیت کنم. درضمن هیچ نشانه بدی روی بدنم نیست

      • سلام
        بهتر است ویزیت شوید
        اگر امکان ویزیت بعلت شیوع کرونا ندارید از مشاوره تلفنی مجموعه دکتر دکتر جهت ارتباط با فوق تخصص گوارش استفاده کنید

  • سلام من جعفر هستم ۴۸ ساله چند وقتی احساس کاهش وزن داشتم و رفتم چکاب کامل که گفتن میزان قند خون ۷۰ تا بالاست و پلاکت خون کمی پایین است
    عدد پلاکت ۱۰۹
    عدد قندخون ۱۹۷
    به دکتر هم مراجعه کردم و مشخص شد دیابت دارم ولی برای پلاکت نگفتن بیماریم چیه و اینکه چقدر خطرناکه؟
    استرسم زیاده لطفا” کمکم کنید.

    پاسخ
    • سلام
      درحال حاضر عدد پلاکت نگران کننده نیست
      در فرصت مناسب چکاپ مجدد دهید و به متخصص داخلی مراجعه کنید

      پاسخ
  • سلام بنده کارگر41 ساله هستم و در شرکت از ما آزمایش طب کار گرفته شده و فشار من 12رو 7بودواحساس میکنم در جواب آزمایشات پلاکت خونم پایین هست دد صورت امکان لطفا اگر شماره واتساپ یا تلگرام هست من عکس برگه آزمایشات را بفرستم از راهنمایی شما ممنونم

    پاسخ
    • سلام امکان ارسال عکس فعلا وجود ندارد عدد پلاکت خون و سایر آزمایشات را تایپ کنید.یا میتوانید از مشاوره تلفنی رایگان مجموعه دکتر دکتر استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام‌دکتر جان به تازگی متوجه شدیم خواهرم پلاکت خیلی پایین اومده با دونه های قرمز روی دست وپا به دکتر مراجعه کردیم و بعد از آزمایش مشخص شد عدد پلاکت ۹هزاره چند روز بیمارستان بستری شد و مرخص شد ودکتر بهش قرص داد اوایل پلاکت خوب شد ۷۲هزار ولی دوباره پایین اومد ۳۲شد الان دوباره قرمزی جدید روی پوستش ایجاد شده که فکر میکنیم کمتر هم شده خیلی نگرانیم چرا با مصرف دارو پلاکتش تنظیم نمیشه

    پاسخ
    • سلام
      دوست گرامی با توجه به اهمیت پلاکت خون بهتر است از مشاوره تلفنی رایگان مجموعه دکتر دکتر جهت تماس تلفنی با فوق تخصص خون یا متخصص داخلی استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام مرد و ۴۷ سال دارم و تازه تو آزمایش کلی که رفتم مشخص شده که دیابت دارم و اینکه گفته شده پلاکت خونت پایینه
    عدد قند خون ۱۹۷
    و عدد پلاکت ۱۰۹
    الباقی در حالت نرمال بوده است
    این میزان پلاکت خطرناک هست یا نه؟

    پاسخ
    • سلام
      درحال حاضر اقدام اورژانسی نیاز ندارد
      فعلا رژیم غذایی و کاهش وزن انجام شود در فرصت مناسب به متخصص داخلی مراجعه کنبد

      پاسخ
  • با عرض سلام و خسته نباشید
    من چندوقتی هست حدود 2ماه که نقطه ای ریزی به رنگ قرمز یا کبود روی ران پا و دست هام و نقاطی از بدنم ظاهر میشن و خود به خود از بین میرن
    بعضی وقتا صورتم رو میشورم متوجه لخته خون یا خون در بینی ام میشم همیشه هم احساس ضعف عضلات و خستگی دارم و سردرد و سرگیجه مکرر هم دارم میشه راهنماییم کنید نمیدونم باید پیش، چه دکتری برم و آزمایش بدم واسه سردردها و سرگیجه هام پیش، متخصص مغز و اعصاب رفتم نوار گرفت مشکلی نداشت دارو داد ولی خوب نشد هنوز هم ادامه دارن

    پاسخ
    • سلام
      لازم است چکاپ کامل انجام شود.به متخصص داخلی مراجعه کنید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من خانم ۳۳ ساله هستم همیشه توی ازمایشاتم پلاکتم پایین بوده اما در حد خطرناک نبوده ، چند روزی هست که دونه های قرمز توی تمام بدنم زده که میدونم بخاطر کمبود پلاکت هستن اما این دفعه تعدادشون زیاده و توی این وضعیت کرونا میترسم دکتر برم میشه لطفا راهنمایی کنید؟

    پاسخ
    • سلام
      لازم است حتما آزمایش خون و بررسی پلاکت انجام شود

      پاسخ
  • سلام
    من نياز به راهنماييتون دارم ، در رابطه با مشكل نامزدم.
    ايشون از مريضيش بمن چيزي نميگه فقط چندين بار گفته جايي از بدنش خون ريزي كنه اگه بند نياد نياز به بخيه داره، همچنين وقت خواب هميشه به شوفاژ يا وسيله ي گرم كن زير پاهاش ميزاره ، هميشه مگه استرس واسش خوب نيست، چون هورمون كورتيزول نبايد ترشح كنه. ميتونيد راهنمايي كنيد كه اين علائم چه بيماري هست؟

    پاسخ
    • سلام
      علایم پراکنده است و به سمت بیماری خاصی هدایت نمیشود

      پاسخ
  • سلام همسر من ۳۱ سال داره هم پلاکت خون پایین هستش کبد چرب و همچنین ویتامین دی پایین است با این وضعیت کورونا هم نمیشه رفت دکتر چی کار کنم

    پاسخ
    • سلام
      عدد پلاکت خون
      آنزیم های کبدی
      و عدد ویتامین د و چربی خون را ذکر کنید

      پاسخ
      • سلام دکتر پلاکت خون من رو70000هزاره چیکار کنم علایم خاصی هم ندارم ازمایش دادم فهمیدم ممنون

    • ممنون میشم کمکم کنید

      پاسخ
      • نتیجه آزمایش خون را بفرستید
        کبدچرب را چه کسی تشخیص داده و آیا سونوگرافی کبد و آنزیم کبدی بررسی شده؟
        اگر پلاکت خیلی پایین باشد و موجب دانه های قرمز همچون خونمردگی شده باشد حتما باید به متخصص مراجعه کنید
        از مصرف هر گونه آمپول خودسرانه جدا خودداری کنید

  • سلام خسته نباشيد همسر من ٣٠ ساله هستند تازكي متوجه شديم پلاكت خونش ٨٠ هست
    انزيم كبدي ١٠٥ تا نميدونم بايد چيكار كنم گاهي اوقات سردرد شديد ميگيره عكس از سر انداختيم ميگن يسري مايع و ذرات داخل سر هست خيلي نگرانم با اين وضع كروناهم نميشه رفت بيمارستان ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    پاسخ
    • سلام
      لازم است حتما به فوق تخصص گوارش مراجعه کنند
      اگر تهران هستید به دکتر موید علویان مراجعه کنزد

      پاسخ
  • سلام وخسته نباشیدخدمت شما
    آزمایشcbcانجام دادم
    W.B.C3.6
    Platelets135
    PCT116
    Neutrophils30%
    Lymphocytes62%
    Monocytes6%
    Eosinophils2%
    لطفابرام توضیح بدین چکارکنم.
    مردهستم ۴۸ساله ومعلم
    بیماری خاصی هم ندارم
    ممنون ازلطف شما

    پاسخ
    • سلام
      فاکتورهای ذکر شده نرمال است
      اما مقادیر هموگلوبین و…را ذکر نکرده اید

      پاسخ
      • سلام وخسته نباشید
        W.B.C3.6
        R.B.C4.91
        HGB14.5
        HCT42.6
        M.C.V86.8
        M.C.H.29.5
        M.C.H.C.34.0
        RDW-CV12.2
        PLATELETS135
        PCT.116
        MPV8.6
        PDW16.1
        R.B.C.Morphology normal
        Neutrophils30%
        Lymphocytes62%
        Monocytes6%
        Eosinophis2%
        ممنون ازلطف وتوجه شما
        مردهستم ۴۸ساله وبیماری خاصی ندارم

      • سلام
        مورد غیر نرمالی مشاهده نشده

      • سلام
        Wbc وپلاکت وpct که ازحدنرمال پایین بودن یعنی هیچ اشکالی نداره .درهرصورت ازتوجه شماسپاسگزارم.

      • سلام
        درحال حاضر اقدام فوری نیاز ندارد
        حدود دو هفته دیگر مجدد آزمایشات چک شود و درصورت تکرار به متخصص داخلی مراجعه کنید

  • سلام،خسته نباشید
    من خیلی وقته که متوجه کبودی روی ساق و‌ ران پاها و بازوهام شدم کبودی خیلی پررنگ نیست زرد و سبز رنگ هستن بعدازمدتی ازبین میرن و دوباره کبود میشن،گوگل جستجو کردم نوشته کمبود پلاکت خون،آیا همینطوره ؟ خطرناکه؟ راه درمانش چیه؟

    پاسخ
    • آزمایش پلاکت خون ،کم خونی و تست های انعقادی توسط متخصص داخلی انجام شود

      پاسخ
      • با سلام و خسته نباشید اول یه تشکر ویژه کنم از توضیحات کاملتون و این که یه سوال داشتم اونم این که من برج ۴ آزمایشی که دادم پلاکت خونم روی ۲۲ هزار بود ، از برج ۴ تا امروز که ۹ ماه میگذره مجدد آزمایش دادم و متوجه شدم پلاکتم اومده زیر ۱۰۰ هزار . با توجه به ویروس کرونا و وضعیت بده بیمارستان ها نمیشه برم پیش پزشک . خواستم لطف کنید اگه ممکنه یه راهنمایی بفرمایید که آیا راهکاری هست برای بالا بردن موقتی پلاکم در حال حاضر که بعدا جدی تر پیگیری کنم ؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید و این که جواب رو برام ایمیل کنید که بدونم چیکا کنم . با تشکر

      • سلام
        خیر متاسفانه تا علت اصلی مشخص نشود نمیتوان درمان موقت بکار گرفت
        عدد را ذکر کنید اگر خیلی پایین باشد باید حتما ویزیت شوید

      • با سلام مجدد
        در حال حاضر ۹۹ هزار است .

      • سلام
        باید علت اصلی کاهش پلاکت از جمله خودایمنی مشخص شود
        درحال خاضر اقدام فوری نیاز ندارد.در فرصت مناسب به فوق تخصص خون مراجعه کنید

  • سلام و خسته نباشید
    بیماری 72 ساله با سابقه سرطان معده که حدود یک سال است که بهبود یافته و معده ندارد ، با کاهش پلاکت خون و خون دماغ شدن مواجه شده است.
    امکانش هست راهنمایی کنید
    من نوه ایشون هستم و می خواستیم ببینم بهشون هشدار بدم یا نه؟ آخه بخاطر کرونا ، بیمارستان رفتن هم ریسک بزرگی است.
    سپاسگزارم

    پاسخ
    • با سلام
      بله لازم است بررسی شود

      پاسخ
  • سلام بیماری داریم که کاهش پلاکت خون دارددر شهرستان داراب دکتر میگه من دیگه کاری ازم ساخته نیست خواستم ببرمش شیراز با ویروس کرونا اجازه نمیدن گفتم ی کمک بهمون کنید تا بتونم بهش افزایش پلاکت بدیم ی قرص یا سوزن یا هر داروی ک بتونه کمکش کنه برامون تجویز بشه ممنون میشم

    پاسخ
    • با سلام
      عدد پلاکت خون را ذکر کنید
      در صورتی که خیلی پایین باشد باید پلاکت تزریقی دریافت کند زیر نظر متخصص داخلی

      پاسخ
      • سلام خسته نباشید با مصرف داروهای کمر درد مثل گاباپنتین و سلوکسیب و سرماخوردگی احتمال تاثیر بر کاهش پلاکت خون دارند؟

      • سلام
        خیر، باید علل دیگر بررسی شوند

      • دوست عزیز، برای آگاهی کامل از پلاکت خون و راه‌های درمان می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:
        دریافت کتابچه پلاکت خون

  • باسلام وتشکر از توضیحات جامع وکامل شما.

    پاسخ
    • سلام دوست عزیز،
      ممنونیم از حسن نظرتون

      پاسخ