مراقبت از پوست

مراقبت از پوست دغدغه‌ای است که در سنین بالا برای افراد به خصوص خانم‌ها بوجود می‌آید. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع ویتامین‌های خوراکی مفید برای پوست و انواع و اقسام روش‌های مراقبت از آن را بیان کنیم تا شما عزیزان با استفاده از آنها بتوانید پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

برای داشتن پوست سالم چه چیزی بخوریم؟

رژیم غذایی بدون لبنیات

لبنیات کم چرب

محصولات لبنی حتی اگر ارگانیک‌ باشند حاوی مقادیر زیادی از هورمون‌های گاوی هستند که این هورمون‌ها غدد چربی و منافذ پوست را تحریک می‌کنند و باعث بروز آکنه می‌شوند. محصولات لبنی شامل بستنی‌ها، شیک‌ها، سس‌ها و انواع غذاهای پروتئینی مثل گوشت قرمز می‌شود.

شیر سویا برای بعد از بی‌خوابی‌های طولانی

بی‌‌خوابی باعث منقبض شدن رگ‌های اطراف چشم می‌شود که این انقباض چشم‌ها را متورم می‌کند. شیرسویا یک ضدالتهاب طبیعی است که تورم و پف زیر چشم را کم می‌کند. اگر خیلی سریع به دنبال گرفتن نتیجه هستید می‌توانید از کمپرس شیر سویا استفاده کنید.

معجزه آب هندوانه برای پوست

آب هندوانه برای پوست

به گفته متخصصان تغذیه « خوراکی‌های حاوی لیکوپن، آسیب‌ها و قرمزی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را پایین می‌آورد و از چروک پوست و حتی ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌کند ». پس هرروز یک لیوان آب هندوانه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

می‌توانید پوره‌ی هندوانه را به تنهایی یا با آب سیب مخلوط کنید و در قالب یخ بریزید، این مکعب‌های یخی‌ را در لیوان آب‌ بیندازید که در این صورت یک لیوان آب طعم‌دار فوق‌العاده خواهید داشت.

نوشیدن آب

آب سمومی که موجب التهاب و قرمزی می‌شوند را از بین می‌برد. آب کافی، به انتقال مواد مغذی و اکسیژن کافی به پوست کمک می‌کند و مانع کمبود رطوبت و خشکی پوست، و در نتیجه پیری زودرس می‌شود. اگر فعالیت بدنی زیادی دارید یا در مناطقی با آب و هوای گرم‌ و خشک زندگی می‌کنید حتما به آب بیشتری نیاز دارید.

غلات برای وعده صبحانه

کمبود زینک باعث کدر شدن رنگ و خستگی پوست می‌شود. زینک به بهبود بافت آسیب‌ دیده‌ پوست و التیام التهاب کمک می‌کند. از طرفی باعث از بین رفتن جوش‌های پوستی، آکنه و تحریکات پوستی می‌شود. غلات صبحانه حدودا ۲۵ درصد نیاز روزانه به مواد مغذی و روی (زینک) را تأمین می‌کند و می‌تواند باعث سلامت پوست شود و کمک کند تا رنگ و روی شاداب‌تری داشته باشید.

خداحافظی با مواد غذایی چرب و سرخ شدهسیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی سرخ شده یکی از مضرترین و پرمصرف‌ترین مواد غذایی سرخ شده است. تحقیقات نشان می‌دهند مواد غذایی پرچرب، چروک‌های پوستی را افزایش می‌دهند. برای همیشه پنیرهای خامه‌ای و گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود به منطور مراقبت بیشتر از پوستتان حذف کنید. برای بازسازی سلول‌های پوست و بازیابی روند جوانسازی آن بهتر است به پروتئین‌های سبک مانند ماهی، گوشت سفید، لوبیا و عدس روی بیاورید.

سبزیجات؛ دشمن چروک‌های پوستتان

سبزیجات

برای تهیه کرم‌های ضد چروک از آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی مانند قارچ یا سویا استفاده می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی، برای پاکسازی پوست از رادیکال‌های آزادٰ کارآیی بسیار بیشتری دارند. پس مصرف روزانه سبزیجات را فراموش نکنید.

کلم بروکلی؛ سرشار از ویتامین ث

کلم بروکلی سرشار از ویتامین ث است، که این ویتامین برای مراقب از پوست لازم است. به گفته‌ی محققین «نصف فنجان کلم بروکلی خام 65 درصد نیاز هر روزه‌ی بدن به ویتامین ث را تأمین می‌کند». همچنین مواد غذایی سرشار از ویتامین ث نه تنها رادیکال‌های آزاد را که بوجود آورنده‌ چروک پوست هستند و باعث تیره شدن آن می‌شوند از بین می‌برد، بلکه باعث سلامت و شادابی هرچه بیشتر پوست هم می‌شوند.

انواع توت برای سلامت پوست

انواع توت برای سلامت پوست

الاجیک اسید موجود در توت‌ها آنها را به آنتی اکسیدانی قوی تبدیل کرده است که می‌تواند چروک‌های پوست را از بین برد.

آجیل بخورید

اجیل مقوی

با توجه به مطالعات اخیر، مغزها حاوی مقادیر زیادی سلنیوم هستند که موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست می‌شود و احتمال مبتلا شدن به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. سعی کنید روزانه یک مشت آجیل مصرف کنید.

چه کاری برای داشتن پوست سالم انجام دهیم؟

کرم ضد آفتاب ناجی پوست شماست

کرم ضد افتاب

استفاده از کرم ضدآفتاب آسان‌ترین راهی است که پوست شما را جوان‌تر و سالم‌تر نشان می‌دهد. خوب است بدانید ۹۰ درصد چین و چروک‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود می‌آیند. پس سعی کنیم با استفاده‌ی مداوم از کرم ضدآفتاب مانع ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط عمیق روی پوست شویم. شاید خیلی‌ها ندانند اما آسیب‌ ناشی از نور آفتاب در زمستان‌ها هم به اندازه‌ی دیگر فصل‌ها سلامت پوست را تهدید می‌کند و اشعه‌ی خورشید در این فصل هم به اندازه‌ی فصول آفتابی می‌تواند قوی و آسیب‌رسان باشد.

برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی را مرتب بشویید

در مطالعه‌ای در بریتانیا مشخص شد برس‌‌ها و اسفنج‌های آرایشی می‌تواند محل تجمع و رشد باکتری‌های باشد. تجمع این باکتری‌ها باعث ایجاد انواع آلودگی می‌شود، که این آلودگی برای پوست بسیار مضر است.

استفاده از سرم‌های پوستی را فراموش نکنید

سرم پوست

نتیجه‌ی تحقیقات حاکی از آن است که سرم‌های پوستی خیلی قوی‌تر از لوسین‌ها و کرم‌ها هستند، بنابراین با استفاده از مقدار کمی از این سرم‌ها خیلی زود می‌توانید شاهد نتایج آن باشید. سرم‌های پوستی معمولا ترکیبات مولکولی بسیار کوچکی دارند که تا عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کند. پس برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، بعد از شستن کامل پوست صورت‌تان از سرمی مناسب پوستتان استفاده کنید و بعد از آن ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده بزنید تا رطوبت پوست حفظ شود.

گوشی تلفن همراه‌تان را ضدعفونی کنید

تلفن همراه الوده

طبق تحقیقات اخیر گوشی تلفن همراه می‌تواند از سرویس‌های بهداشتی و متروی شلوغ هم آلوده‌تر باشد. در واقع صفحه‌ی شیشه‌ای تلفن همراه، خود به تنهایی ناقل بسیاری از میکروب‌های مضر برای پوست است. پس بهتر است که چندین بار در روز گوشی‌تان را با دستمال ضدعفونی‌ کننده‌ی آنتی باکتریال تمیز کنید.

شرایط را برای پوستتان نرمال نگه‌دارید

مراحل استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی می‌تواند از خود محصولات مهم‌تر باشد. یعنی پس ازشستن پوستتان، ابتدا از محصولات ضعیف و رقیق (مثل محصولات حلال در آب) استفاده کنید سپس به سراغ محصولات قوی‌تر بروید.

استفاده از رتینول را فراموش نکنید

رتینول برای پوست

 

رتینول به احیاء سلول‌های پوستی کمک می‌کند، و به قدرت محصولات حاوی کلاژن می‌افزاید تا پوست را سالم و جوان نگه دارند. پزشکان معتقد هستند که برای جلوگیری از پیری پوست بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ویتامین‌آ یا رتینول باشند.

منافذ باز و ریز پوست را نادیده نگیرید

متداول‌ترین مشکلات پوستی در خانم‌ها مربوط به همین منافذ کوچک پوست است. برای تمیز کردن و بستن منافذ باز پوست، روزانه و به طور مرتب پوست را با موادی مثل اسید سالیسیلیک و گلیکولیک، از اجزای ثابت ژل‌های درمان‌ آکنه، لایه‌برداری کنید. برای جلوگیری از بازتر شدن منافذ پوست با بالاتر رفتن سن باید پوست‌ را از آسیب اشعه‌ی آفتاب حفظ کنید. آسیب ناشی از نور آفتاب، کلاژن را تخریب می‌کند که می‌تواند باعث بازتر شدن منافذ پوست شود.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب کافی برای مراقبت از پوست

خواب کافی در شبانه روز موضوع مهمی برای سلامتی بدن است که اهمیت ویژه‌ای برای مراقبت از پوست دارد. خواب کافی در رسیدن مواد مغذی به پوست کمک بسیاری می‌کند.

پوست گردن و بالای سینه را نادیده نگیرید

پوست گردن و بالای سینه هم همانند پوست صورت حساس است و نیاز به مراقبت ویژه دارد. برای مراقبت از پوست این ناحیه‌ها باید از همان محصولاتی که برای پوست صورت استفاده می‌کنید، کمک بگیرید اما باید توجه کنید که محصولاتتان مواد فعال کمتری مثل رتینول و انواع اسیدها  داشته باشد، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست‌ این ناحیه شوند.

به هیچ‌وجه با آرایش نخوابید

با ارایش نخوابید

مواد آرایشی که استفاده می‌کنید حاوی نوعی ملکول قندی است که اگر برای زمانی طولانی مثل شب تا صبح روی پوستتان بماند موجب رشد قارچ‌ها روی پوست می‌شود، پس قبل از خواب حتما آرایش خود را کاملا پاک کنید.

همانطورکه می‌دانید چشم‌ها جزحساس‌ترین عضوها است. به عقیده‌ی پزشکان باقی ماندن آرایش روی این عضو می‌تواند موجب پدید آمدن جوش‌های ریز سفید موسوم به کیست میلیا شود. برای پاک کردن آرایش این ناحیه از پاک کننده‌های مخصوص آرایش چشم استفاده کنید.

پف زیر چشم را درمان کنید

پف زیر چشم در اثر جمع شدن آب در این ناحیه ایجاد می‌شود و این اتفاق معمولا صبح‌ها پیش می‌آید. برای جلوگیری از پف کردن چشم‌ها می‌توانید به هنگام خواب ازدو بالشت استفاده کنید این کار باعث می‌شود که صورتتان کمی بالاتر از بدنتان قرار گیرد و به همین ترتیب آب کمتری زیر چشمتان جمع خواهد شد.

راه حل بعدی برای رهایی از پف زیر چشم استفاده از کرم‌ مخصوص دور چشم است. این کرم‌ها که حاوی کافئین، اکسید آهن و دی ‌اکسید تیتانیدم هستند عروق خونی را منقبض کرده وعلاوه بر رفع تیرگی و پف زیر چشم‌ها، باعث بازتاب نور شده و پوست را شفاف‌تر می‌کند.

اصلاح موهای صورت را به روش درست انجام دهید

اصلاح موی صورت

بسیار مهم است که قبل از موم انداختن یا اصلاح موهای صورت، محل موردنظر را با یک شوینده‌ی آنتی باکتریال شستشو دهید. برای بعد از اصلاح هم ماده ضدالتهاب حتما همراه داشته باشید تا پوست کمترین آسیب را ببیند و تغییر رنگ ندهد.

با آب داغ حمام نکنید

استفاده از آب داغ هم باعث تحریک غدد چربی و هم باعث سوختگی و قرمزی پوست می‌شود. و استفاده مداوم از آب با دمای بالا می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوست برساند.

از عینک آفتابی استفاده کنید

عینک افتابی

عینک آفتابی استاندارد از برخورد اشعه‌های مضر آفتاب به پوست زیر چشم جلوگیری می‌کند و این  باعث می‌شود که  پوست زیر چشم خیلی دیرتر چروک و پیر شود. سعی کنید اندازه‌ی عینک آفتابی که می‌خرید طوری باشد که پوست اطراف چشم را به طور کامل بپوشاند. لازم به ذکراست که اثر عینک آفتابی در جلوگیری از پیری پوست اطراف چشم بیشتر از کرم‌های ضدآفتاب است.

به صورت مداوم از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

ترکیبات موجود در کرم‌های مرطوب کننده همانند یک لایه محافظ عمل می‌کنند. کرم‌های مرطوب کننده مانع ازبین رفتن رطوبت پوست شده و این امر در مراقبت از پوست به شما کمک خواهد کرد. در هنگام خرید کرم مرطوب کننده، کرمی را انتخاب کنید که حاوی دایمتیکون باشد، این ماده باعث می‌شود تا 24ساعت رطوبت پوست از بین نرود.

پوست خود را پاکسازی کنید

پاکسازی و لایه برداری پوست

پوست هم همانند هر چیز دیگری نیاز به پاکسازی و رسیدگی دارد. شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها لازم است که پوست خود به خصوص پوست صورتتان را بشویید تا از تجمع آلودگی‌ها روی پوست جلوگیری کنید. برای شستن و تمییز کردن پوست به یک پاک کننده مناسب پوستتان نیاز دارید که برای انتخاب آن باید با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید. همچنین روش‌های مختلفی در کلینیک‌های پوست وجود دارد که برای شما عمل پاکسازی را انجام می‌دهند.

لایه برداری پوست را جدی بگیرید

لایه‌ برداری پوست باعث جوان و سالم ماندن پوست می‌شود. لایه برداری در شب باعث می‌شود که پوست مرده از سطح صورت شما برداشته شود تا عمل بازسازی سلول‌های پوست هنگام استراحت در شب به‌خوبی انجام شود. اگر پوست چرب یا جوش‌دار دارید، عمل پاکسازی را دو بار در هفته انجام دهید؛ در غیر این صورت یک بار در هفته کافیست.

جوش‌های صورت و بدنتان را تحریک نکنید

جوش صورت

هر بار که جوشی را تحریک می‌کنید، پوست دچار آسیب و التهاب می‌شود. و به همین ترتیب باکتری‌ها به عمق پوست نفوذ می‌کنند، غدد چربی را تحریک می‌کنند و موجب آسیب‌های شدیدتری می‌شوند و به دنبال آن جوش‌ها بیشتر می‌شوند، رنگ پوست تغییر می‌کند و لکه‌ها و زخم‌های زیادی روی پوست ایجاد می‌شود. برای درمان جوش‌ها باید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

به کلاژن‌سازی پوست اهمیت بدهید

کلاژن یکی از موارد مهم در بازسازی و جوانسازی پوست است. بعد از سن ۳۰ سالگی روند تولید کلاژن کند می‌شود، پس باید به تولید آن کمک کرد. اگرچه کرم‌های حاوی کلاژن به بازسازی پوست کمک می‌کنند اما نقش تغذیه در کلاژن‌سازی مهم‌تر است. ماهی، سبزیجات تازه‌ی سبز، ویتامین ث، تخم مرغ، گوجه فرنگی، مغز تخم کدو، آووکادو، سیر، دانه‌ی گیاه شیا و ژلاتین منابع مهم برای کمک به تولید کلاژن در بدن هستند. همچنین می‌توانید از متخصص تغذیه برای شناختن مکمل‌هایی که به کلاژن‌سازی کمک می‌کنند مشورت بگیرید.

به ورزش کردن اهمیت بدهید

ورزش کردن

روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی یا ورزش کنید. فعالیت بدنی نه تنها به مراقبت از پوست کمک می‌‌کند بلکه فعالیت سلول‌های خون را نیز افزایش می‌دهد و اکسیژن‌رسانی را بهبود می‌‌بخشد. ورزش کردن باعث بالا رفتن ضربان قلب و ترشح هورمون‌های مفیدی می‌شود؛ در نتیجه سرعت روند جوانسازی پوست افزایش می‌یابد.

حتی‌الامکان از استرس دوری کنید

استرس موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن و کاهش بازسازی سلول‌های بدن می‌شود. در نتیجه باید از استرس؛ این مخرب پوست فاصله بگیرید. یکی از راه‎‌های دوری از استری ورزش کردن است، که باعث بالا رفتن ضربان قلب و ترشح هورمون‌های مفیدی می‌شود و در پی آن استرس‌تان کاهش می‌یابد.

سخن آخر

نتایج تحقیقات در کشورهای پیشرفته گواه این مسئله است که برای داشتن پوستی سالم و زیبا نیاز به صرف هزینه‌های گزاف نیست. شما عزیزان با رعایت نکاتی که ذکر کردیم و همچنین داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

در صورتی که سوال، نگرانی و صحبتی در رابطه با مراقبت از پوست دارید؛ در بخش پرسش و پاسخ در انتهای همین مقاله با ما در میان بگذارید. کارشناسان و پزشکان دکتردکتر آماده پاسخ‌گویی به شما هستند.

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر