بایدها و نبایدهای استفاده از سشوار

خلاصه این مقاله را بشنوید

استفاده از سشوار ضرر ندارد. اگر به‌شیوه صحیحی از آن استفاده کنید، به موهایتان آسیب نمی‌زند. اما اگر استفاده اصولی از آن را ندانید و نکات مهم را در حین سشوارکشیدن رعایت نکنید، با مشکلات مختلفی مانند خشکی مو و پوست سر، شکنندگی موها و ضعیف‌شدن فولیکول‌های مو مواجه خواهید شد. در زمان استفاده از سشوار باید حواستان به حفظ فاصله مناسب وسیله با موها باشد یا با تنظیم درجه حرارت مانع از آسیب‌رسانی به تارهای مو شوید. حرکت‌دادن سشوار و نبود تمرکز حرارت روی یک نقطه از مو هم از راه‌کارهای مناسب است. در ادامه می‌خواهیم از بایدها و نبایدهای سشوارکشیدن برایتان بگوییم.

اگر به‌دنبال کسب اطلاعات مفید در این زمینه هستید، با صرف حدود ۶ دقیقه مطالعه این مقاله به نتایج خوبی خواهید رسید.

بایدها در استفاده از سشوار

اگر می‌خواهید از سشوار برای خشک‌کردن و مدل‌دادن به موها استفاده کنید، باید حواستان به رعایت نکات زیر باشد. نکاتی که در زمان استفاده از سشوار باید رعات کنیم:

  • استفاده از محافظ حرارت
  • شروع با درجه حرارت کم
  • رعایت فاصله مناسب
  • استفاده از سری مناسب سشوار

ضمن رعایت روتین موی خشک، فر یا هر نوع دیگر باید به سشوارکشیدن هم دقت کنید.

اینفو بایدها و نبایدهای استفاده از سشوار

استفاده از محافظ حرارت

قبل از سشوار به مو چه بزنیم؟ از محصولاتی استفاده کنید که امکان مالیدن آنها به مو پیش از استفاده از سشوار وجود دارد. این مواد می‌توانند مانند سدی میان موها و حرارت سشوار عمل کنند و مانع از آسیب رسیدن به آنها شوند.

در میان برندهای مختلف ایرانی و خارجی، گزینه‌های گوناگونی هست که می‌تواند به شما در حفظ موهایی سلامت کمک کنند. اسپری محافظت از حرارت فولیکا یکی از همین موارد است.

در تولید محصول مذکور از ویتامین‌هایی هم برای تقویت موها استفاده شده است. خریداران پیشین آن از استفاده از محصول راضی بوده‌اند و معتقدند که کیفیت و البته بوی خیلی خوبی دارد.

شروع با درجه حرارت کم

زمانی که می‌خواهید استفاده از سشوار را شروع کنید، درجه حرارت آن را روی کمترین حالت قرار بدهید. با این کار، موها را آماده تماس با حرارت می‌کنید.

اگر از ابتدا با حرارت بسیار زیاد، شروع به خشک‌کردن موها کنید، تارهای آن دچار شوک می‌شوند و نمی‌توانند دمای خود را متناسب با حرارت دریافتی تنظیم کنند. فرقی نمی‌کند که روتین موی چرب را اجرا می‌کنید و جنس موهایتان چرب است یا خشک، در هر حال باید این توصیه را جدی بگیرید.

رعایت فاصله مناسب

سشوار را در فاصله ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌متری موهایتان نگه دارید. در این صورت، موها در معرض مستقیم حرارت قرار نمی‌گیرند و به آنها آسیبی جدی وارد نمی‌شود.

هرچقدر که سشوار را مستقیم و در فاصله کمتری از موها بگیرید، امکان اینکه لایه‌های محافظ پوششی روی آنها آسیب ببیند هم بیشتر می‌شود. سشوار را در زمان خشک‌کردن موها حرکت بدهید و نگذارید که از یک نقطه مستقیم و ثابت به موها حرارت بدهد.

استفاده از سری مناسب سشوار

در زمان استفاده از سشوار برای موهای فر هم باید به نکات مخصوصی دقت داشته باشید. از سری مناسب موهای فر استفاده کنید. هر سشوار استانداردی دارای یک سری موسوم به دیسپانسر یا دیفیوزر است.

منظور همان سری است که حالتی مانند سردوش آب حمام دارد. با استفاده از این بخش از سشوار می‌توانید حالت موهای فر را حفظ کنید و ضمن خشک‌کردن و زیباسازی موهای تاب‌دار از ایجاد وِز و تخریب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

استفاده از سشوار

نبایدهای استفاده از سشوار

در زمان استفاده از سشوار باید حواستان را به نبایدها هم جمع کنید. شاید همیشه حوصله رعایت نکات مختلف را نداشته باشید یا حتی احساس کنید که اتفاق خاصی نخواهد افتاد اما اگر حواستان نباشد و وارد محدوده نبایدها شوید، به‌تدریج سلامت و کیفیت موهایتان به‌طرز غیرقابل باوری کاهش پیدا می‌کند. از نبایدها به این موارد دقت کنید:

  •  سشوارکشیدن با درجه حرارت زیاد
  • استفاده از سشوار روی موهای کاملا خیس
  • خشک‌کردن مو در جهت خلاف رشد تارها

سشوارکشیدن با درجه حرارت زیاد

درجه حرارت زیاد به لایه محافظ و بیرونی تارهای مو آسیب زیادی وارد می‌کند. شاید برایتان وسوسه‌انگیز باشد که برای مدل‌دادن به موها از درجه حرارت بالای سشوار استفاده کنید.

اما باید بدانید که پیش‌گرفتن چنین روندی به‌طور دائم باعث می‌شود که کم‌کم موهایتان بی‌رمق و ضعیف شوند. هیچ‌کس دوست ندارد که موهایش بریزند و بدحالت شوند. پس با تنظیم درجه حرارت سشوار مانع از شکل‌گیری چنین عوارضی شوید. اگر قبلا موهای شما با چنین عارضه‌های روبرو شده، با گرفتن نوبت دکتر از پلتفرم آنلاین دکتردکتر، به پزشک متخصص مراجعه کنید و سریع‌تر موهای خود را درمان کنید.

استفاده از سشوار روی موهای کاملا خیس

موهای خیس را با سشوار خشک نکنید. به عبارت دقیق‌تر، نگذارید که موهایی با قطرات آبی که از آنها می‌چکد با حرارت سشوار خشک شوند.

اگر موهایتان حاوی نم و رطوبت زیاد باشد، قطرات آب، حرارت را از دستگاه دریافت می‌کنند و با بالارفتن دمایشان، حرارت بیشتری به موها منتقل می‌شود.

خشک‌کردن مو در جهت خلاف رشد تارها

موهایتان را رو به پایین خشک کنید. در واقع، باید سشوار را به‌سمت پایین و در جهتی هم‌راستا با رشد موها بگیرید. این کار مانع از فشار واردشدن به ساقه و ریشه موها می‌شود.

بایدها

نبایدها

استفاده از محافظ حرارتسشوارکشیدن با درجه حرارت زیاد
شروع با درجه حرارت کماستفاده از سشوار روی موهای کاملا خیس
رعایت فاصله مناسبخشک کردن مو در جهت خلاف رشد تارها
استفاده از سری مناسب سشوار

فواید استفاده از سشوار

سشوار وسیله‌ای کاربردی است که اگرچه استفاده نادرست از آن با بروز مشکلاتی برای موها همراه است اما مزایا و فوایدی هم دارد. از مزایای این دستگاه باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • خشک‌کردن سریع و کارآمد
  • حجم‌دهی ظاهری به موها
  • توزیع یکنواخت روغن‌های طبیعی

آسیب‌های مو در اثر استفاده زیاد از سشوار

استفاده نادرست از موها می‌تواند باعث بروز مشکلات متنوعی شود. یکی از اشتباهات رایج در زمان استفاده از سشوار، قراردادن آن روی درجه تندی بالا است.

فرقی نمی‌کند که حرارت سشوار را روی باد سر تنظیم می‌کنید یا گرم؛ در هر حال، اگر تندی باد بالا باشد، مشکلاتی به وجود خواهند آمد. در واقع، تندی باد سشوار موجب شکل‌گیری الکتریسیته ساکن می‌شود.

الکتریسیته ساکن هم موجبات خشکی و شکنندگی مو را فراهم می‌کند. اگر از این دستگاه بیش از حد و هر روز استفاده کنید هم مشکلات قابل‌توجهی رخ می‌دهند.

برای مثال، موها دچار موخوره می‌شوند و روی ساقه‌هایشان دانه‌ها و برجستگی‌هایی به وجود می‌آید که باعث ضعف و شکنندگی‌شان است.

دکتر کن وشنیک (Ken Washenik) درباره موها و استفاده از سشوار می‌گوید:

خشک کردن روزانه مو می‌تواند باعث از دست‌دادن رطوبت موهای شما و باعث خشکی و شکننده‌شدن آنها شود. اما این تاثیری بر چرخه رشد طبیعی موهای شما نخواهد داشت. استراحت چند روزه از سشوار به بازگرداندن مقداری از رطوبت  موها کمک می‌کند.

روش‌های درمان و رفع آسیب‌های سشوار

برای رفع مشکلاتی که به واسطه استفاده از سشوار برای موها پیش می‌آید، باید اقدامات زیر را انجام بدهید:

  • از ماسک‌ها و موادی برای قراردادن روی مو استفاده کنید که حاوی مواد مغذی مانند روغن نارگیل، روغن آووکادو و کراتین هستند.
  • درمان‌های حاوی پروتئین با ماست، عسل و روغن زیتون می‌تواند به بازیابی پیوندهای طبیعی در موهای شما کمک کند تا آسیب کمتر شود.
  • اسپری‌های حالت‌دهنده غنی از کراتین هم می‌توانند پیوندهای شکسته در فولیکول‌های مو را تسکین دهند.

اگر احساس می‌کنید که حجم موهایتان به‌طور قابل‌توجهی کم شده یا ریزش موی شدید و مداوم دارید، حتما به متخصص مو و پوست مراجعه کنید. گاهی دلیل این مشکلات، چیزی فراتر از استفاده‌کردن از سشوار یا وسایل حرارتی دیگر است. پزشکان با کشف دلیل و تشخیص درست به درمان اصولی کمک می‌کنند.

انتخاب سشوار مناسب

یکی از اقداماتی که در استفاده از سشوار اهمیت دارد، انتخاب دستگاهی مناسب برای وضعیت و نوع موها است. در واقع، باید بدانید که چه نوع سشواری برای موهای مختلف خوب است؟ سشوار برای موهای معمولی طیف وسیعی از محصولات را پوشش می‌دهد اما برای موارد زیر به توصیه‌های ما دقت کنید.

سشوار برای موهای نازک

از سشوارهایی با دمای نه‌چندان زیاد و توان مصرفی کم استفاده کنید. این نوع از دستگاه‌ها برای خشک‌کردن و حالت‌دادن به موهای ظریف و شکننده کفایت می‌کنند.

سشوار برای موهای صاف

برای موهای صاف که احتمالا پرپشت هم هستند، از سشوارهایی با توان بالا استفاده کنید. این دستگاه‌ها می‌توانند سریع و با قدرت بالا، موهای سنگین و صاف را مدل بدهند و دیگر نیازی نیست که حرارت را برای مدتی طولانی روی تارهای مو نگه دارید. در نتیجه، آسیب کمتری هم به آنها وارد خواهد شد.

سشوار برای موهای فر

اگر موهای فر و مجعد دارید، حتما دغدغه وزنشدن موها همیشه با شما همراه است. باید به‌دنبال سشوارهایی باشید که از ایجاد وز و الکتریسیته ساکن جلوگیری می‌کنند. از جمله محصولات موجود در بازار باید به‌ خرید سشوارهای یونی فکر کنید.

این سشوارها با آزادکردن یون منفی در فرایند استفاده، باعث خنثی‌شدن بار مثبت روی موها و محیط می‌شوند. در نتیجه کوتیکول‌های مو دچار یونیزه‌شدن نمی‌شوند و به‌ آنها آسیبی نمی‌رسد.

سشوار برای موهای رنگ شده

سشوار برای موهای کراتینه‌شده یا رنگ‌شده چیست؟ موهایی که رنگ یا کراتینه می‌شوند، حساس و آسیب‌پذیرتر هستند. بنابراین، بهتر است به‌سراغ سشوارهای سرامیکی برای خشک‌کردن و حالت‌دادن به آنها بروید.

سشوارهای سرامیکی المنت حرارتی سرامیکی دارند و حرارتشان توزیع یکسانی دارد و باعث آسیب‌دیدن موها نمی‌شود. مصرف برق این مدل از سشوارها هم کمتر است.

بایدها و نبایدها در استفاده از سشوار

بعد سشوار به مو چه بزنیم؟

همیشه بعد از سشوار از روغن‌های گیاهی مناسبی استفاده کنید که باعث می‌شوند، موها مرطوب بماند. آب‌رسانی به موها هم اهمیت زیادی دارد. بسیاری از روغن‌ها مانند روغن نارگیل یا فرآورده‌های حاوی آلوئه‌ورا قدرت مرطوب‌کنندگی و آب‌رسانی به تارهای مو را دارند.

یادتان باشد که بعد از سشوارکشیدن، از باد سرد سشوار هم برای حفاظت از ساقه موها و پوشش روی آنها استفاده کنید. در صورت وجود وضعیتی غیرطبیعی در موها مانند خشکی زیاد یا ریزش هم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت ملاقات از پزشکان هم استفاده از سیستم نوبت دکتر در سامانه دکتردکتر است. اگر درباره استفاده از سشوار هم سوالی در ذهنتان باقی مانده، حتما با ما درمیان بگذارید تا به شما در رسیدن به پاسخ کمک کنیم.

سوالات متداول بایدها و نبایدهای استفاده از سشوار

بهترین حرارت برای خشک‌کردن موها چیست؟

تنظیم درجه سشوار روی درجه حرارت متوسط

بعد از رنگ یا کراتینه‌کردن مو، سشوار کنیم یا نه؟

بهتر است که بعد از انجام این اقدامات روی مو از سشوار استفاده نکنیم.

چه زمانی سشوارکشیدن بیشترین آسیب را به مو می‌رساند؟

زمانی که موها خیس و پر از قطرات آب هستند.

منابع:

goodhousekeeping.com

solis.com

agarolifestyle.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر