6 نکته مهم برای روتین مو خشک که باید بدانید

تغییر آب و هوا، تغییرات هورمونی، کم شدن تولید کراتین در مو، استفاده از شامپوی نامناسب و وسایل حرارتی آرایش مو همگی باعث خشکی و کاهش درخشندگی مو می‌شود. خشکی همچنین باعث وز و کدر شدن موها خواهد شد؛ موضوعی که می‌تواند بسیار آزاردهنده‌ باشد. در عوض با داشتن روتین مناسب موی خشک مثل استفاده از ماسک‌های قبل و بعد از حمام، روغن‌تراپی، شستشوی درست و اصولی و شناخت سازوکار موی سر و نیازهای آن، می‌توان جانی دوباره به آن بخشید.

در ادامه به سوالاتی همچون علت اصلی خشکی مو چیست یا این‌که آیا روتین‌هایی که برای رفع خشکی مو معرفی می‌شوند، تاثیری دارند، پاسخ داده‌ایم.  مطالعه این مطلب، به 4 دقیقه زمان نیاز دارد. در انتهای این مطلب از مجله دکتردکتر درمی‌یابید که چطور یک روتین مناسب برای موهای خود داشته باشید.

اگر سوالی در رابطه با روتین موی خشک دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد. 

1. استفاده از روغن‌های مخصوص مو قبل از حمام

یک ساعت قبل از آن‌ که به حمام بروید، موهای خود را خوب به روغن‌های مفید آغشته کرده و سپس موها را بپیچید تا تارهای مو روغن را جذب کند.

روتین موی خشک

2. استفاده از روغن‌های مرطوب کننده و آبرسان مو

یکی از مواردی که در روتین موی خشک بسیار اهمیت دارد، روغن تراپی با استفاده از روغن‌های مناسب است. شما می‌توانید از روغن‌هایی مانند آرگان، ماکادمیا، جوجوبا، بادام تلخ و نارگیل برای رفع خشکی موهای خود استفاده کنید.

برای انجام این کار، ابتدا چند قطره از روغن را روی کف دست خود ریخته و سپس دست‌های خود را به هم مالش دهید تا روغن گرم شود. با این کار روغن زودتر جذب ساقه‌های مو خواهد شد. در مرحله بعد، از پایین موها شروع کرده و آرام دست‌هایتان را در میان موها ببرید و با این روش روغن تراپی را انجام دهید.

فقط به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان روغن را روی پوست سر نریزید. چون روغن منافذ مو را بسته و باعث سر‌درد و ریزش مو خواهد شد.

3. به حداقل رساندن استفاده از مواد حرارتی

تا حد امکان بهتر است از اتو و سشوار استفاده نکنید. اما اگر از این وسایل استفاده کردید، رعایت چند نکته به آسیب کمتر موها کمک خواهد کرد. برای این‌ کار می‌توانید اقدام‌های زیر را انجام دهید:

  • قبل از استفاده از اتوی مو، از سرم‌های ضد حرارت مناسب موی خشک استفاده کنید.
  • از باد ملایم سشوار استفاده کرده و سشوار را در فاصله سی سانتی‌متری از موها نگه دارید.
  • قبل از آن‌که برای خشک کردن مو از سشوار استفاده کنید، آب موهایتان را با استفاده از حوله خوب بگیرید.

4. شستشوی درست و اصولی مو

شستشوی روزانه مو خشک یک عامل نابودکننده برای مو محسوب شده و باعث از‌بین‌رفتن پروتئین‌های ساقه مو خواهد شد. باتوجه به این‌ که موهای خشک چربی کمتری دارند، پس شستشوی 1 تا 2 بار در هفته برای این نوع از موها کافی است.

فقط باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که هنگام شستشوی مو، هیچ‌گاه شامپو را به طور مستقیم روی موها نریزید، چون این کار باعث می‌شود شامپو به شکل یکسانی روی مو پخش نشده و به موها آسیب برساند.

روش درست شستشوی مو به این صورت است که به اندازه یک گردو یا حتی کمتر، از شامپو استفاده کنید. اگر موهایتان کثیف است، به جای استفاده زیاد از شامپو، موهایتان را دوبار با شامپو مناسب بشویید.

هنگام شستشو، باید نسبت شامپو به آب، 1 به 2 باشد و سپس آن‌ها را با هم ترکیب کنید. پس از آن با کف شامپو پوست سر خود را بشویید. معمولا در روتین موی خشک ساقه مو به شامپو نیاز ندارد و هنگام آبکشی، شامپو از این قسمت‌ها نیز عبور خواهد کرد. اما اگر احساس کردید که به شستشوی بهتری نیاز است، از کف شامپو برای شستشو ساقه مو نیز استفاده کنید.

روتین موهای خشک

5. استفاده از شامپوهای مناسب موهای خشک

یکی دیگر از روش‌های انجام روتین مراقبت از مو خشک، استفاده از شامپوها و شوینده‌های مناسب است. چون ترکیبات شامپوهای مناسب موی خشک با سایر شامپوها متفاوت است و به شما توصیه می‌کنیم که حتما از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید تا از خشک شدن بیش از حد موهایتان جلوگیری شود.

6. استفاده از ماسک موی مناسب

یکی دیگر از موادی که باید در روتین موی خشک خود قرار دهید، ماسک‌هایی هستند که دارای مواد مغذی ضروری مو بوده و به رطوبت رسانی بیشتر مو کمک می‌کنند. ما استفاده از ماسک موی روغن آرگان و برنج قهوه‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

این ماسک علاوه بر رطوبت رسانی مو، ساختار مو را نیز بازسازی می‌کند. روغن آرگان از روغن‌هایی محسوب می‌شود که عمیقا موها را آبرسانی کرده و از موها در برابر تابش نور خورشید، حرارت اتو و سشوار محافظت می‌کند. همچنین ویتامین‌هایی که در عصاره برنج قهوه‌ای وجود دارد، باعث رطوبت رسانی عمیق مو خواهد شد.

علت خشکی مو چیست؟

علل اصلی خشکی مو معمولا به‌دلیل استفاده زیاد از وسایل حرارتی مثل سشوار است. البته شاید هم شامپوی نامناسبی استفاده می‌کنید. در ادامه چند مورد از علل خشکی مو را بررسی می‌کنیم:

1. استفاده زیاد از سشوار و اتو مو

شاید سشوار و اتوی مو ظاهر موها را زیباتر کند، اما اگر طی یک مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنید، موهایتان را خشک، آسیب‌پذیر و پر از موخوره خواهد کرد. در این مواقع حتی ممکن است رعایت روتین مو خشک به شما کمک نکند و برگشت زیبایی و سلامت موهای شما غیر‌‌ممکن باشد. با این حال اگر در مواقع ضروری نیاز به استفاده از سشوار دارید، بهتر است با خواندن مطلب بایدها و نبایدهای استفاده از سشوار ، مراقبت کاملی از موهای‌تان داشته باشید.

2. استفاده از شامپو و ماسک موی نامناسب

از اصلی‌ترین علل خشکی و وز شدن مو، استفاده از شامپوهایی است که دارای ترکیبات سولفات‌دار هستند؛ سولفات ماده‌ای است که باعث کف کردن زیاد شامپوها می‌شود. با این‌که سایر ترکیبات این شامپوها برای تمیز کردن مو مناسب است، اما استفاده روزانه از آن باعث خشکی مو و آسیب رساندن به بافت آن خواهد شد.

پس اگر موهای خشک و وزی دارید، بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید و هر روز موهای خود را شستشو ندهید. چون معمولا برای موهای خشک 1 تا 2 بار شستشو در هفته کفایت می‌کند و برای موهای چرب 2 تا 3 بار در هفته استحمام کافی است.

3. اقلیم آب‌وهوایی گرم و خشک

یکی از مواردی که همیشه روی رطوبت پوست و موی انسان اثر می‌گذارد، شرایط آب‌وهوایی محیط است. پس اگر در اقلیم‌های گرم و خشک زندگی می‌کنید، به دلیل قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب و کمبود رطوبت در هوا، پوست و موهایتان دچار خشکی خواهد شد. بنابراین استفاده از روتین مراقبت از موی خشک و روتین پوست خشک می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

4. شنا کردن، کلر و نمک موجود در آب

اگر زیاد حمام می‌کنید یا زیاد به استخر می‌روید، باید انتظار خشک شدن موهای خود را داشته باشید. کلر موجود در آب روی موها اثر گذاشته و در دراز مدت باعث خشک شدن، وزی مو و موخوره خواهد شد.

5. استفاده زیاد از رنگ مو یا دکلره کردن موها

اغلب خانم‌هایی که در شرق کره زمین زندگی می‌کنند، به موی روشن و بلوند علاقه دارند. به همین علت با رنگ و دکلره کردن مداوم مو، سعی می‌کنند همیشه رنگ موی روشنی داشته باشند. شاید موی رنگی زیبا باشد، اما نباید از سلامت موها غافل شوید.

رنگ‌ها و مواد دکلره حاوی مواد شیمیایی هستند و به کوتیکول و ساختار مو آسیب می‌رسانند. دکلره و رنگ موی زیاد، موها را شکننده، خشک، وز و پر از موخوره خواهد کرد.

6. ژنتیک

هر فردی که به دنیا می‌آید، ژن‌هایی با خود به همراه دارد که صفات بدنی و خلقی او را تعیین می‌کند. این ژن‌ها در رنگ مو، حالت مو و حتی ساختار آن تاثیر می‌گذارد. به همین علت است که برخی از افراد به طور ژنتیکی موهای خشکی دارند و غده‌های تولید چربی در فولیکول‌های آنان کم‌تر است.

7. موی فر

بیشتر از هشتاد درصد افرادی که دارای موی فر هستند، موهای خشکی نیز دارند. پس این افراد باید بیشتر از همه روتین موی خشک و وز را انجام دهند.

در فولیکول‌های موی فردی که موهای فر دارد، مانند افراد عادی چربی تولید می‌شود اما به علت حالت فر موها، چربی از ساقه مو عبور نکرده و در دو یا سه سانت ابتدایی مو، گیر خواهد کرد. این اتفاق خشکی موی فرد را به دنبال داشته و برای رفع آن به رعایت روتین مو خشک احتیاج خواهد بود.

علت خشکی مو

تشخیص علت خشکی مو

اگر احساس کردید موهایتان به شدت خشک شده و با تغییر در روتین‌ و مراقبت از موها، میزان خشکی آن کمتر نشد، بهتر است از یک متخصص پوست و مو کمک بگیرید. پزشک با انجام معاینه مو و پوست سر و همچنین آزمایش خون، میزان خشکی مو را بررسی کرده و در آخر علت را تشخیص می‌دهد. در آخر نیز برای درمان خشکی مو اقدام می‌کند.

روش‌های درمان مو خشک

در بیشتر موارد، تغییرات ساده در زندگی به درمان خشکی موهای شما کمک می‌کند. فقط کافیست تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. در ادامه به چند مورد از این تغییرات ساده اما کاربردی اشاره می‌کنیم:

  • از محصولات مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.
  •  از شستشوی روزانه موهای خود به شدت خودداری کنید.
  • پس از هر بار شستشوی موها، آن را حالت دهید.
  • از شامپو و نرم کننده‌ای استفاده کنید که برای نوع موهای شما مناسب است.
  • تا حد امکان از درمان‌ شیمیایی مو خودداری کنید.
  • کمتر موهای خود را با سشوار خشک کنید.
  • تا حد امکان از اتو کردن مو و اتوهای فر کننده مو استفاده نکنید.
  • از روغن‌های مو یا نرم کننده‌هایی استفاده کنید که باعث درخشندگی و نرمی موهای شما می‌شود.
  • از مو‌های خود در برابر گرما و قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنید. برای مثال اگر در آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنید، هنگام بیرون رفتن از خانه از کلاه استفاده کرده و تا حد امکان برای طولانی مدت در معرض هوای خشک یا باد قرار نگیرید.
  • هنگام شنا در استخر در برابر کلر موجود در آب، با پوشیدن کلاه از موهای خود محافظت کنید.
  • اگر به خاطر یک بیماری زمینه‌ای موهای شما خشک شد، پزشک داروها یا درمان‌هایی را برای شما توصیه خواهد کرد. پس از درمان بیماری زمینه‌ای، ممکن است موهای شما بهبود پیدا کرده و خشکی آن برطرف شود.
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر