۳۶ مورد از بیماری‌های شایع کودکان و نوزادان

اگر پدر و مادر هستید، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های شما بیماری فرزندتان است. کودکان و نوزادان بیشتر از بزرگترها در معرض بیماری هستند و به همین دلیل نیز بیماری‌های کودکان و نوزادان جزو مسائلی است که باید به آن پرداخته شود. از این رو، موضوع این مطلب از دکتردکتر را به معرفی بیماری‌های شایع‌ کودکان و نوزادان و کودکان اختصاص داده‌ایم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

1.گلودرد کودکان و نوزادان

گلودرد یکی از بیماری‌های شایع کودکان و نوزادان است که معمولاً به دلیل سرماخوردگی رخ می‌دهد. گلود درد کودکان به دو نوع تقسیم می‌شود، گلودرد ویروسی و گلودرد باکتریایی. نوع ویروسی گلودرد نیاز به درمان خاصی ندارد و پس از ۴ تا ۷ روز خود به خود بهبود می‌یابد؛ در این حالت، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها موثر نیست. گلودرد باکتریایی که به دلیل باکتری استرپتوکوک ایجاد می‌شود، با علائمی چون تب، تورم غدد لنفاوی و درد شکم همراه است و نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها دارد.

2.گوش درد کودکان و نوزادان

گوش درد یکی از بیماری‌های شایع کودکان است. گوش درد همراه با دندان درد معمولاً به دلیل دندان درآوردن است. گوش درد همراه با کاهش شنوایی ممکن است ناشی از گیر کردن جسم خارجی باشد. اگر گوش درد با درد هنگام بلع و گلودرد همراه باشد، احتمالاً ناشی از سرماخوردگی یا التهاب لوزه است. گوش درد همراه با تب معمولاً نشانه عفونت گوش است، هرچند ممکن است با علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز همراه باشد. برای درمان گوش درد، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها موثر است.

3.عفونت پوستی کودکان

عفونت پوستی یکی از بیماری های پوستی شایع در اطفال است که رایج‌ترین آن‌ها شامل راش‌های پوستی، عفونت‌های قارچی، عفونت‌های ویروسی و عفونت‌های انگلی است. راش‌های پوستی می‌توانند از علائم بیماری‌هایی مانند آبله مرغان یا اوریون باشند. عفونت‌های قارچی، شایع‌ترین نوع عفونت پوستی در کودکان، در نواحی مرطوب بدن رخ می‌دهند. این عفونت‌ها به راحتی از یک کودک به کودک دیگر منتقل می‌شوند، بنابراین ضروری است که کودک مبتلا به سرعت تحت درمان قرار گیرد و از تماس با دیگر کودکان جلوگیری شود. در صورت بروز این بیماری، لازم است بلافاصله کودک یا نوزاد را به دکتر کودکان نشان دهید.

4.عفونت مجاری ادراری کودکان و نوزادان

عفونت مجاری ادراری، یکی از بیماری‌های شایع کودکان و نوزادان است. این بیماری به علت ورود میکروب به مجاری ادراری کودک یا نوزاد اتفاق می‌افتد و ممکن است مثانه کودک یا کلیه را درگیر کند. نشانه‌های این بیماری در نوزادان شامل زردی، کاهش حجم ادرار و بی‌اشتهایی است؛ در کودکان بالای یک سال شب‌ادراری، بوی بد ادرار، درد پهلوها و شکم، و بی‌قراری حین ادرار می‌تواند نشانه عفونت باشد. تشخیص عفونت با آزمایش و کشت ادرار انجام می‌شود و درمان معمولاً شامل تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها است.

5.برونشیت کودکان و نوزادان

برونشیت یکی از بیماری‌های نوزادان و کودکان است. آلودگی هوا، دود سیگار، باکتری‌ها و ویروس‌ها عمده‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری هستند. کودکان و نوزادان ممکن است به دو نوع برونشیت حاد و مزمن مبتلا شوند. علائم برونشیت شامل سرفه، درد قفسه سینه، خس‌خس سینه، آبریزش بینی، تب و لرز، ضعف، گلودرد، بدن درد، سردرد، گرفتگی صدا و تنگی نفس است. درمان برونشیت شامل استفاده از داروهای مسکن، تب‌برها و داروهای کاهش‌دهنده سرفه، استفاده از دستگاه بخور سرد، افزایش مصرف آب و استراحت است.

6.برونشیولیت کودکان

برونشیولیت یکی از بیماری‌های اطفال و کودکان است که باعث التهاب و احتقان راه‌های هوایی کوچک (برونشیول‌ها) در ریه کودک می‌شود. مهم‌ترین علائم برونشیولیت شامل آبریزش و گرفتگی بینی، سرفه، تب خفیف، خس‌خس سینه و اشکال در تنفس است. در مراحل پیشرفته‌تر، عوارضی مانند کبودی لب‌ها و پوست، توقف تنفس، دهیدراسیون، کاهش سطح اکسیژن خون و نارسایی‌های تنفسی ممکن است رخ دهد. ویروس‌های عامل این بیماری، مشابه ویروس‌های آنفولانزا هستند و به راحتی از طریق هوا و تماس مستقیم منتقل می‌شوند.

7.سرماخوردگی اطفال

سرماخوردگی یکی از بیماری های کودکان و نوزادان است که هر پدر و مادری آن را تجربه کرده‌اند. اگرچه این بیماری خفیف است، اگر درست مدیریت نشود، می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تری شود. در اکثر موارد، سرماخوردگی در کودکان و نوزادان بدون خطر است و ظرف چهار تا ده روز بهبود می‌یابد. علائم اصلی سرماخوردگی شامل آبریزش بینی و چشم‌ها، عطسه و سرفه، احساس خستگی، تب (در برخی موارد)، گلودرد و کاهش اشتها است. گاهی نیز با علائمی مانند اسهال و استفراغ همراه است.

بیماری‌های شایع کودکان و نوزادان سرماخوردگی
کودکی در حال عطسه کردن است

8. سرفه کودکان و نوزادان

سرفه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های نوزادان و کودکان باشد. سرفه‌های پارس‌مانند معمولاً ناشی از تورم مجاری تنفسی است. سرفه‌های خشک ممکن است به دلیل خشکی هوا، سرماخوردگی یا آلرژی ایجاد شوند و نیاز به درمان طولانی‌تری دارند. سرفه‌های خشن و ناگهانی شبانه می‌توانند نشانه‌ی خروسک باشند. سرفه‌های همراه با تب معمولاً نشان‌دهنده سرماخوردگی هستند، اما تب بالا ممکن است نشانه‌ی ذات‌الریه باشد. همچنین، سرفه‌های همراه با استفراغ ممکن است ناشی از رفلاکس معده یا تجمع مخاط باشد. تشخیص دقیق علت سرفه با پزشک است.

9. آسم و آلرژی کودکان

آسم یکی از بیماری‌های اطفال و کودکان  است که به دلیل واکنش سیستم ایمنی به مواد حساسیت‌زا مانند گردوغبار، گرده گیاهان، خاک، حشرات یا برخی مواد غذایی بروز می‌کند. علل اصلی ابتلا به آسم در کودکان شامل آلرژی‌های پوستی و غذایی، سابقه خانوادگی، قرار گرفتن در معرض دود، چاقی مفرط و آلودگی هوا است. علائم این بیماری عبارتند از تنگی نفس، خس‌خس سینه، سرفه، خستگی مفرط، احساس سنگینی در قفسه سینه، تشدید علائم سرماخوردگی و مشکلات خواب. می‌توان آسم و آلرژی را با اسپری‌های تنفسی کنترل کرد.

10. دیابت کودکان

دیابت یکی از بیماری های کودکان و نوزادان است که با افزایش قند خون در کودکان، زمانی رخ می‌دهد که سطح گلوکز خون کودک بیش از حد افزایش پیدا کند. این بیماری به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود، دیابت تیپ یک و دیابت تیپ دو. دیابت تیپ یک، به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می‌دهد و باعث می‌شود لوزالمعده نتواند انسولین تولید کند، که نتیجه آن افزایش سطح گلوکز خون است. دیابت تیپ دو بیشتر به دلیل رژیم غذایی نامناسب و کم‌تحرکی ایجاد می‌شود.

11. گرفتگی بینی کودکان

گرفتگی بینی یکی از مشکلات رایج به ویژه در نوزادان تازه متولد شده است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که عروق خونی در بینی ملتهب شده و بافت‌ها متورم می‌شوند. اگرچه این وضعیت یکی از بیماری‌های اطفال و کودکان نیست، اما اگر شدید باشد، می‌تواند به اختلالات شنوایی و گفتاری منجر شود. همچنین، برخی کودکان ممکن است دچار بدخلقی، بی‌اشتهایی یا حتی خروپف شوند. علائم اصلی گرفتگی بینی در کودکان شامل مشکل در خواب، سرفه و عطسه، خروپف، خس‌خس سینه و آبریزش بینی است.

12. چاقی در کودکان

چاقی کودکان یکی از مشکلات شایع و البته بیماری‌های کودکان است که تاثیرات گسترده‌ای بر سلامت جسمی و روانی آنان دارد. بسیاری از کودکان چاق در بزرگسالی نیز با اضافه وزن یا چاقی مفرط مواجه خواهند بود. مهم‌ترین دلایل چاقی در کودکان شامل رژیم غذایی نادرست خانواده، مصرف فست‌فودها و نوشیدنی‌های قندی، استفاده از میان‌وعده‌های ناسالم، کم‌تحرکی و عوامل ژنتیکی است. کودکانی که به چاقی مفرط دچار هستند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو، کلسترول و فشارخون بالا و اختلال خواب قرار دارند.

13. التهابات پوستی کودکان و نوزادان

التهابات پوستی یکی از بیماری‌های اطفال و کودکان است و به‌صورت قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، تاول‌های پر از مایع یا زخم‌های باز مشاهده می‌شوند. بیشتر این التهاب‌ها بدون عوارض جدی و ماندگار درمان می‌شوند، اما برخی ممکن است لکه‌هایی را بر روی پوست باقی بگذارند. شایع‌ترین انواع این التهابات شامل التهاب پوشکی، کلاه گهواره، التهابات گرمایی و عرق گز هستند. انواع دیگر التهابات پوستی شامل روزئولا اینفانتوم، اریتما اینفکتیوزوم، مخملک، اگزما، آبله و واکنش به داروها هستند.

14. تشنج در کودکان و نوزادان

تشنج یکی از بیماری‌های کودکان و نوزادان است و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های مغز به طور غیرطبیعی فعالیت می‌کنند. انواع تشنج شامل تشنج کانونی، تشنج عمومی، تشنج غایب (پتی‌مال)، تشنج آتونیک، تشنج تونیک، تشنج تونیک کلونیک (گراندمال)، تشنج میوکلونیک، اسپاسم شیرخوارگی، صرع پایدار و تشنج تب‌خیر است. علائم این تشنج‌ها می‌تواند شامل خیره ماندن کودک، رعشه، حرکات غیرارادی، سفت یا شل شدن غیرعادی بدن، اختلال در تنفس، سقوط ناگهانی، کاهش سطح هوشیاری، گیجی، حالت تهوع، استفراغ، تغییرات در گفتار یا رفتار باشد. 

بیماری‌های شایع کودکان و نوزادان یبوست
مادری در حال تعویض پوشک نوزاد است

15. اسهال و استفراغ در کودکان و نوزادان

اسهال و استفراغ یکی از بیماری های گوارشی شایع در کودکان و نوزادان است. در کودکان، تشخیص اسهال آسان‌تر است زیرا مدفوع آن‌ها شباهت زیادی به مدفوع بزرگسالان دارد و معمولاً جامد است، اما در نوزادان، که به طور طبیعی مدفوعی رقیق دارند، تشخیص اسهال کمی دشوارتر است. دلایل اصلی اسهال در کودکان و نوزادان شامل عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی، تغییر رژیم غذایی، مصرف آنتی‌بیوتیک، نوشیدن زیاد آبمیوه، مسمومیت غذایی، سندرم روده تحریک‌پذیر و عدم تحمل لاکتوز، فروکتوز و ساکارز است.

16. آبله مرغان

آبله مرغان یکی از شدیدترین بیماری‌های کودکان و نوزادان است که توسط ویروس واریسلا زوستر از گروه ویروس‌های هرپس ایجاد می‌شود. علائم اولیه شامل تب کودکان، سردرد، آبریزش بینی، سرفه، بی‌اشتهایی و ضعف است. پس از چند روز، راش‌های پوستی قرمزرنگی نیز ظاهر می‌شوند که نباید دستکاری شوند و به مرور زمان التیام می‌یابند. عوارض این بیماری می‌تواند شامل زرد زخم، هپاتیت، پنومونی (ذات‌الریه)، آنسفالی، مننژیت، سندرم ری و عفونت‌های استرپتوکوکی تهاجمی باشد. درمان شامل مصرف داروهای ضد ویروسی تحت نظر پزشک است.

17. زردی نوزادان

زردی نوزاد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نوزادان است که به راحتی از طریق زرد شدن رنگ پوست و چشمان قابل تشخیص است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سطح بیلی‌روبین در خون نوزاد بالاتر از حد طبیعی است. بیلی‌روبین نوعی رنگدانه زرد رنگ است که هنگام تجزیه سلول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود و کبد وظیفه تجزیه و دفع آن را دارد. اما در نوزادان، کبد هنوز به‌طور کامل تکامل نیافته است و نمی‌تواند بیلی‌روبین را به خوبی دفع کند، که منجر به بروز زردی می‌شود.

18. کولیک نوزادان

کولیک نوزاد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نوزادان است که نوزاد بیش از حد گریه می‌کند و خواب شبانه منظمی ندارد. این مشکل در چند هفته نخست پس از تولد بروز می‌کند و تا سه یا چهار ماهگی ادامه می‌یابد. برخی نوزادان کولیک خفیف دارند که با درمان‌های خانگی می‌توان آن را بهبود بخشید، اما در موارد شدید، نیاز به مراجعه به متخصص کودکان است. نشانه‌های کولیک شامل مشت کردن دست‌ها، کشیدن پاها سمت شکم، غرغر کردن، امتناع از خوردن شیر، کش و قوس مداوم بدن هستند.

19. نفخ شکم در کودکان و نوزادان

نفخ شکم یکی از بیماری‌های اطفال و کودکان است. این حالت در کودکان معمولاً به‌طور خودبه‌خود از بین می‌رود، اما در نوزادان که هنوز توانایی دفع گاز را ندارند، می‌تواند اذیت کننده باشد. از مهم‌ترین عواملی که باعث نفخ شکم در کودکان و نوزادان می‌شوند، می‌توان به سندرم روده تحریک‌پذیر، عدم تحمل لاکتوز، یبوست، بلعیدن هوا و حساسیت‌های غذایی اشاره کرد. برای جلوگیری از نفخ، بهتر است غذاهای غیرنفاخ به کودک یا نوزاد داده شود و در هنگام شیردهی دقت شود که نوزاد هوا نبلعد.

20. تب در کودکان و نوزادان

تب می‌تواند نشانه‌ای از دیگر بیماری‌های کودکان و نوزادان باشد. تب به معنی افزایش دمای بدن بالاتر از حد طبیعی است. این وضعیت معمولاً زمانی رخ می‌دهد که بدن کودک یا نوزاد در حال مبارزه با عفونت یا التهابی است. دمای طبیعی بدن کمتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد است و دمای بالاتر از این مقدار نشان‌دهنده تب است. عوامل اصلی بروز تب در کودکان و نوزادان شامل عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، واکنش به واکسن‌ها یا برخی داروها و دندان درآوردن در نوزادان می‌شود.

بیماری‌های شایع کودکان و نوزادان عفونت پوستی
تصویر دست کودکی که مبتلا به آبله مرغان است

21. سرخک در نوزادان و کودکان

سرخک نوعی از بیماری دست، پا و دهان است که اغلب نوزادان آن را در سال اول زندگی خود تجربه می‌کنند. یک بیماری ویروسی بسیار مسری، که پس از گذراندن دوره نهفته یک هفته الی ده روزه، علائمی مانند تب، آبریزش بینی، قرمزی چشم‌ها و وجود لکه‌های ریز سفید در داخل دهان، خود را نشان می‌دهد. نوزادانی که واکسن سرخک را دریافت نکرده‌اند، مادران باردار و کودکانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرخک قرار دارند.

22. سرخجه در کودکان

سرخجه، از دیگر بیماری‌های کودکان و نوزادان است. سرخجه معمولاً با ۱ الی ۲ روز تب خفیف، تورم و حساسیت غدد لنفاوی در پشت گردن یا پشت گوش شروع می‌شود و مانند سرخک، با دانه‌ها یا التهابات پوستی ریز قرمز رنگ شناخته می‌شود. البته، سرخجه مانند سرخک مسری نیست.

تشخیص سرخجه حتماً باید توسط پزشک متخصص اطفال صورت بگیرد؛ چرا که بسیاری از علائم این بیماری، شباهت زیادی به سرخک، مخملک یا عفونت‌های پوستی دارد.

23. مننژیت در کودکان و نوزادان

مننژیت که یکی از بیماری‌های اطفال و کودکان است، یک التهاب یا تورم در غشاهای نازکی است که مغز و نخاع را محافظت می‌کنند و در کودکان و نوزادان دیده می‌شود. این بیماری به دو صورت باکتریایی و ویروسی رخ می‌دهد که مننژیت ویروسی به دلیل عفونت‌های ویروسی شایع‌تر بوده و شدت آن کمتر است. ویروس‌هایی که به مننژیت منجر می‌شوند شامل ویروس فلج اطفال، اوریون، آنفولانزا و نیل غربی هستند. از جمله باکتری‌هایی که باعث مننژیت می‌شوند می‌توان به استرپتوکوک گروه B، اشاره کرد.

24. گاستروانتریت در نوزادان و کودکان

گاستروانتریت یکی از بیماری‌های کودکان و نوزادان است که به دلیل عفونت یا ویروس‌ها، باکتری‌ها یا انگل‌های روده‌ای ایجاد می‌شود. این بیماری به سه نوع ویروسی، باکتریایی و انگلی تقسیم می‌شود. در گاستروانتریت ویروسی، ویروس‌های مختلفی مانند روتاویروس‌ها و آدنوویروس‌ها مسئول بروز بیماری هستند که انتقال آن از طریق مدفوع فرد آلوده به کودک صورت می‌گیرد. در گاستروانتریت باکتریایی، باکتری‌هایی مانند کمپیلوباکتر، سالمونلا و ای کولای از طریق غذا به بدن کودک منتقل می‌شوند و علائم شدیدتری از اسهال و استفراغ باعث می‌شوند.

25. یبوست در کودکان و نوزادان

یبوست، اگرچه خود خطری برای کودک یا نوزاد ندارد، اما می‌تواند نشانه یکی از بیماری‌های اطفال و کودکان بوده یا زنگ خطری برای اختلالات جدی باشد. این عارضه، باعث درد و آزار کودک و نوزاد شده و نیاز به درمان فوری دارد. معمولاً نوزادان، کمتر از کودکان به یبوست دچار می‌شوند چرا که ساختار شیر مادر یا شیر خشک، به گونه‌ای است که یبوست نوزادان ایجاد نمی‌کند.

26. عفونت ریه در اطفال

عفونت ریه، یکی از شایع‌ترین بیماری های تنفسی شایع در نوزادان و کودکان است. ذات‌الريه یا نومونيا، باعث التهاب کیسه‌های هوایی در ریه‌ها می‌شود و شامل علائمی مانند تنفس سریع، خس‌خس سینه، تب، سرفه، استفراغ، و درد در قفسه سینه می‌شود. ذات‌الریه می‌تواند به دلیل عفونت‌های مختلفی از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها ایجاد شود و از طریق بزاق، مخاط بینی یا عطسه و سرفه به کودکان و نوزادان منتقل شود. درمان این بیماری معمولاً شامل مصرف آنتی بیوتیک‌ها و استفاده از اکسیژن اضافی یا حمایت با مجرای تنفسی است.

27. ویروس سنسیشیال تنفسی نوزادان و کودکان

ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) تنفسی یکی از بیماری‌های کودکان و عامل بروز عفونت‌هایی است که به طور عمده ریه‌ها و مسیرهای تنفسی آن‌ها را درگیر می‌کند. این بیماری معمولاً در نوزادان زیر دو سال بیشتر دیده می‌شود. علائم ویروس سنسیشیال تنفسی در افراد بالغ معمولاً خفیف است، اما در کودکان با بیماری‌های زمینه‌ای یا نوزادان، ممکن است شدیدتر باشد. این علائم معمولاً شامل احتقان بینی، سرفه‌های خشک، تب خفیف، فارنژیت (التهاب گلو)، و سردرد است. در موارد شدیدتر، علائمی نظیر خس‌خس سینه و تب شدید نیز دیده می‌شود.

بیماری‌های شایع کودکان و نوزادان تب
تصویری کودکی که تب دارد و دست خود را روی پیشانی گذاشته است

28. بیماری انگلی ژیاردیا کودکان

انگل ژیاردیا، یکی از بیماری های انگلی شایع در کودکان و نوزادان است که معمولاً کودکان زیر پنج سال را درگیر می‌کند و میزان شیوع آن نیز بسیار بالا است. کودکانی که دچار نقص سیستم ایمنی یا نشانگان نفروتیک یا مبتلا به یبوست هستند، بیشتر از دیگر کودکان مستعد ابتلا به این انگل هستند. نصف کودکانی که به این بیماری انگلی مبتلا می‌شوند، بدون علائم هستند و در نصف دیگر مبتلایان نیز علائمی مثل اسهال شدید، بی‌حالی، مدفوع چرب و بدبو، درد شکم و نفخ، تهوع، بی‌اشتهایی و کم‌وزنی مشاهده می‌شود.

29. بیماری انگلی کرمک یا پین‌ورم در کودکان

کرمک، یک‌سری کرم‌های ریز سفید رنگ هستند که در مقعد کودک زندگی کرده و در مدفوع کودک نیز قابل مشاهده هستند. این عارضه، اگرچه ممکن است باعث خارش در ناحیه مقعد، شب ادراری یا درد در ناحیه شکم شود، اما باعث بیماری نمی‌شود و خطرناک نیست. برای درمان این بیماری انگلی لازم است تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید. علاوه بر کودکی که مبتلا شده، احتمالاً سایر اعضای خانواده نیز نیاز به مصرف دارو دارند تا از بروز انگل در آن‌ها نیز جلوگیری شود.

30. بیماری سلیاک در کودکان و نوزادان

بیماری سلیاک، یکی از مزمن‌ترین بیماری‌های کودکان است که روی روده کوچک کودکان و نوزادان تاثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به سلیاک، به گلوتن موجود در مواد غذایی مثل انواع نان حساسیت دارند و دستگاه گوارش آن‌ها توان هضم گلوتن را ندارد. دستگاه گوارش کودکان و نوزادانی که از این بیماری رنج می‌برند، در مواجهه با گلوتن از کار ایستاده و همین امر باعث توقف رشد کودک یا نوزاد می‌شود. مهم‌ترین روش درمانی برای این کودکان و نوزادان، عدم استفاده از مواد غذایی حاوی گلوتن است.

31. بیماری کولیت در کودکان و نوزادان

کولیت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اطفال است که بر روده بزرگ اثر می‌گذارد و می‌تواند علایمی از جمله خونریزی و اسهال را در کودکان و نوزادان ایجاد کند. این بیماری، یک بیماری مزمن است و معمولاً درمان آن شامل برداشتن قسمتی از روده بزرگ است که تحت نظر پزشکان و جراحان انجام می‌شود. درمان کولیت در کودکان و نوزادان از طریق داروها و مکمل‌های غذایی همراه با تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی صورت می‌گیرد.

32. بیماری کرون در اطفال

بیماری کرون یکی از بیماری‌های کودکان که عمدتاً دستگاه گوارشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند روده کوچک یا روده بزرگ کودک یا نوزاد را درگیر کند و علاوه بر این، ممکن است سایر ارگان‌های دستگاه گوارشی مانند دهان، مری و معده نیز تحت تأثیر قرار بگیرند. علایم بیماری کرون شامل اسهال، خونریزی رکتال، درد شکمی، تب، افزایش وزن، اسهال خونی و کاهش اشتها است. درمان بیماری کرون شامل داروها، تغییرات در رژیم غذایی و در برخی موارد، جراحی است.

33. کم‌خونی در کودکان و نوزادان

کم‌خونی، وضعیتی است که در آن، مقدار گلبول‌های قرمز (رده‌ای از سلول‌های خونی که اکسیژن را به سایر اندام‌های بدن منتقل می‌کنند) در خون کاهش می‌یابد. این مسئله می‌تواند به دلیل علل مختلفی از جمله کمبود مواد مغذی مانند آهن، فولات یا ویتامین B12، عفونت‌ها، بیماری‌های مزمن، مشکلات جنینی یا مشکلات در تولید گلبول‌های قرمز در استخوان مغزی رخ دهد. تشخیص کم‌خونی معمولاً از طریق آزمایشات خونی مثل شمارش حجم گلبول‌های قرمز انجام می‌شود و در صورت تشخیص، درمان متناسب با علت آن انجام می‌شود.

بیماری‌های شایع کودکان و نوزادان دیابت
تصویر کودکی بیمار که روی تخت بیمارستان خوابیده است

34. آپنه در کودکان و نوزادان

آپنه یکی از بیماری‌های نوزادان نارس است که باعث می‌شود تنفس نوزاد قطع ‌شود، ضربان قلب‌اش کاهش پیدا کند و پوست‌اش کبود، مایل به بنفش یا رنگ پریده به نظر برسد. این بیماری، اغلب در نوزادانی بروز می‌کند که قسمتی از مغز آن‌ها که کنترل کننده تنفس است تکمیل نشده است. برخی نوزادان نارسی که در هفته سی‌ام به دنیا می‌آیند دچار این عارضه می‌شوند. استفاده از دستگاه‌های CPAP (تهویه‌گر) یا BiPAP و در برخی موارد جراحی از روش‌های درمان آپنه است.

35. عفونت قارچی در کودکان و نوزادان

عفونت‌ قارچی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کودکان و نوزادان هستند که در نوزادان تازه متولد شده زیاد مشاهده می‌شوند. مهم‌ترین قسمت‌های بدن که درگیر این عفونت می‌شوند عبارتند از، زیر بغل، گردن، دهان و ناحیه پوشک. این عفونت‌های قارچی‌، اغلب خطرناک نیستند و تنها در موارد نادری که سیستم ایمنی بدن نوزاد یا کودک ضعیف است ممکن است وارد جریان خود او شده و مشکل‌ساز شوند. بسیاری از این عفونت‌های قارچی، با استفاده از کرم‌ها یا پمادهای ضدقارچ التیام و بهبود پیدا می‌کنند.

36. تب مخملک در اطفال

بیماری تب مخملک، به علت آلودگی با استرپتوکوک‌های گروه A رخ می‌دهد و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کودکان و نوزادان محسوب می‌شود. کودکانی که به این بیماری آلوده هستند، معمولاً عطسه و سرفه دارند و از همین طریق نیز بیماری را به دیگران انتقال می‌دهند. شیوع تب مخملک، در کودکان بین ۵ الی ۱۵ سال بیشتر از رده‌های سنی دیگر است. با وجود این‌که این بیماری، یکی از بیماری‌های خطرناک دوران کودکی است، اما اغلب با استفاده از مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است.

سوالات متداول

  1. برای پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان باید چه اقداماتی انجام داد؟ بهترین راه‌ها برای پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان شامل: شستشوی دست‌ها با آب و صابون، انجام واکسیناسیون‌های منظم، استفاده از ماسک در معرض بیماری و تقویت سیستم ایمنی از طریق تغذیه مناسب و ورزش پیشنهاد می‌شود.
  2. چگونه می‌توانم عفونت‌های گوش را در کودکان پیشگیری کنم؟ برای پیشگیری از عفونت‌های گوش در کودکان، می‌توانید از عملکردهایی مانند شستشوی دست‌ها قبل از تماس با گوش، اجتناب از قرار دادن اشیاء به گوش کودک و جلوگیری از تماس کودک با افراد مبتلا به عفونت، استفاده کنید.
  3. چگونه می‌توانم از آلرژی‌ها در کودکان جلوگیری کنم؟ برای جلوگیری از آلرژی‌ها در کودکان می‌توانید با کنترل محیط زندگی، اجتناب از تماس با آلرژن‌ها، استفاده از روش‌های تغذیه مناسب و ارتباط با پزشک جهت تشخیص و مدیریت بهینه از بروز آلرژی جلوگیری کنید.
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر