جلوگیری از فشار خون بالا با 7 راهکار ساده و کاربردی

بیماری فشار خون بالا از جمله بیماری‌های شایع در سرتاسر جهان به شمار می‌آید. آمار مبتلایان به فشار خون بالا همواره در حال افرایش است به این دلیل که رژیم‌های غذایی ناسالم، کم‌تحرکی، استرس‌های کنترل نشده در زندگی امروزه وجود دارد. برای همین باید راهکارهای موثری که در جلوگیری از فشار خون بالا در زندگی تان قابل اجرا هستند را بشناسید و به درستی به آن‌ها عمل کنید.

اگر هر علائمی در خود دیدید، هر چه سریع‌تر به دکتر قلب و عروق تهران و دیگر شهرهای ایران مراجعه کنید اما قبل از آن، در این مطلب از مجله دکتردکتر به بررسی فشار خون بالا، دلایل آن، و 7 روش برای جلوگیری از آن را برای شما مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا پدیده‌ای برخواسته از قلب انسان است. پرفشاری خون (Hypertension) یا همان فشار خون بالا که به آن پرفشاری شریانی هم می‌گویند، بیماری مزمن است که بر اثر آن فشار خون در اثر شریان‌ها بالا می‌رود. این افزایش فشار باعث می‌شود تا قلب برای حفظ گردش خون بیشتر از همیشضه فعالیت کند و همین باعث تشدید فشار بیشتر از حالت طبیعی خون می‌شود.

فشار خون از رایج‌ترین بیماری‌های بدن انسان است و زمینه‌ساز عارضه‌های دیگری همچون انواع بیماری‌های قلبی، سکته و نارسایی کلیوی می‌شود. بر اساس آخرین آمار و ارقام، بیش از یک میلیارد نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند.

فشار خون را بهتر است بیماری خاموش بنامیم؛ گاهی آشکار شدن علائم اولیه این بیماری تا یک دهه به‌طول می‌انجامد. اما با این‌حال، نشانه‌هایی دارد که با دیدن آن‌ها باید هرچه زودتر به پزشک قلب و عروق مراجعه کنید.

پیشگیری از فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا معمولا موارد زیر است:

  • خون دماغ
  • سردرد
  • خون در ادرار
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • تغییر دید
  • گرگرفتگی
  • درد در قفسه سینه

علاوه‌بر موارد مورادی که ذکر شد، بهتر است برای آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا، به‌صورت منظم با استفاده از دستگاه فشار خون خود را چک کنید. مخصوصا اگر که در خانواده‌تان سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد، بهتر است سالانه تحت چکاپ قرار بگیرید و این موضوع را با پزشک معتمد خود در میان بگذارید.

اما تا به‌حال شده که این سوال برایتان پیش بیاد که چه عواملی منجر به افزایش فشار خون می‌شوند؟ از نظر پزشکی، دو حالت مختلف وجود دارد که به پرفشاری می‌انجامد؛ پرفشاری اولیه و پرفشاری ثانویه.

پرفشاری اولیه که به آن پرفشاری اساسی هم می‌گویند، بدون هیچ دلیل مشخصی روی می‌دهد. دانشمندان هنوز هم دلیل ایجاد این عارضه را پیدا نکرده‌اند اما ممکن است دلایلی همچون ژنتیک، تغییرات فیزیکی و محیط روی آن اثر بگذارند.

پرفشاری ثانویه از نوع اولیه آن شدیدتر است و معمولا به‌دلیل بیماری‌ در اندام‌هایی مثل کلیه، قلب یا وجود تومور در غدد درون‌ریز، تیروئید، نقایص مادرزادی، مشکلات غددی و آپنه انسدادی قلب اتفاق می‌افتد. هرچند که عوارض مصرف برخی داروها یا موارد مخدر و الکل نیز می‌تواند پرفشاری ثانویه خون باشد.

برای تشخیص فشار خون بالا، بهترین کار گرفتن فشار خون با دستگاه است اما در صورت پیچیده بودن شرایط یا برای تشخیص قطعی، پزشک معمولا آزمایش ادرار، تست فعالیت قلب با الکتروکاردیوگرام، غربالگری کلسترول، آزمایش‌های مختلف خون و ونوگرافی قلب و کلیه را تجویز می‌کند.

جلوگیری از فشار خون بالا در بارداری

یکی از مشکلات عدیده در دوران بارداری، فشار خون بالا است. فشار خون بالا بارداری معمولا در حاملگی اول یا بارداری چندقلو بیشتر از دیگر حالات اتفاق می‌افتد.

فشار خون بارداری معمولا به دلایل مختلفی مثب نژاد، سن، ژنتیک یا شرایط بارداری مربوط می‌شود و تنها راه جلوگیری از آن یا کنترلش، داشتن رژیم غذایی مناسب و متعادل است. مادران باردار در این دوره باید از مصرف زیاد مواد غذایی حاوی پتاسیم، فیبر، منیزیم و سدیم بپرهیزند.

سبزیجات دارای برگ‌های سبز همچون کاهو، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، هویج، لوبیا سبز، کرفس، سیر، انواع توت‌ها، چغندر قرمز، محصولات لبنی فرآوری شده، دانه‌های کاملی همچون جو، گندم، برنج قهوه‌ای و گندم سیاه، موز، امگا 3، شکلات تلخ، پسته، روغن زیتون و انار برای جلوگیری از فشار خون بالا در بارداری مفید هستند. در ضمن، خوردن این مواد غذایی به مادر برای زایمان طبیعی نیز کمک خواهد کرد.

جلوگیری از فشار خون بالا در طب سنتی

از نظر طب سنتی، بیماری فشار خون بالا به معنای پری و انباشتگی و جمع شدن مواد زائد در بدن است. بر این اساس، میزان مواد مصرفی با میزان خروجی از بدن برابر نیست و همین باعث وجود عارضه در بدن می‌شود. پرخوری، درهم خوری و مصرف غذاهایی با اسید چرب بالا و همچنین وجود یبوست، باعث وجود و افزایش این بیماری می‌شود. حال طب سنتی برای پیشگیری از فشار خون بالا دستوراتی می‌دهد که عبارتند از:

  • اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده‌ای مثل سوسیس و کالباس
  • کم کردن و در نهایت حذف کردن وعده ناهار
  • به حداقل رساندن مصرف نمک و غذاهای حاوی سدیم
  • اجتناب از مصرف غذاهای چرب و دیرهضم
    قرص برای جلوگیری از فشار خون بالا
  • خام‌خواری و مصرف بیشتر سبزیجات
  • پرهیز از مصرف گوشت قرمز
  • مصرف گوشت سفید
  • میل کردن میوه‌های فصل
  • پرهیز از مصرف بیش از حد قارچ و کله پاچه
  • پرهیز از نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا، در حین میل کردن غذا و یک تا دو ساعت بعد از آن
  • مصرف گیاهان دارویی همچون تخم کتان، سیر، ریحان، دارچین، زنجبیل، زالزالک، اسطوخودوس و بسیاری دیگر از آن‌ها تحت نظر پزشک
  • حجامت
  • ماساژ شانه
  • تنفس عمیق در هوای تمیز

و مواردی دیگر از این دست.

سبک زندگی سالم برای جلوگیری از فشار خون بالا

 قرص برای جلوگیری از فشار خون بالا

برای درمان فشار خون، معمولا پزشک 2 یا چند دارو را تجویز می‌کند. البته در تجویز دارو، موارد مختلفی از جمله میزان تاثیرگذاری و ابتلا به بیماری‌های دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.

متداول‌ترین این داروها، ABCDها هستند که عبارتند از:

  •  محدودکننده‌های ACE
  •  بتابلاکرها؛ مثل آتنولول و پروپرانولول ( این داروها با کاهش کار قلب و قدرت ضربان قلب و بازکردن رگ‌ها به کاهش ضربان قلب و کم‌شدن فشارخون کمک می‌کنند)
  • مسدودکننده‌های کانال‌های کلسیمی و دیورتیک‌ها
  • مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین ۲؛ این دارو باعث گشادی عروق می‌شود و ممکن است با سرفه‌های خشک مداوم، سردرد و سرگیجه، خارش و تحریکات پوستی همراه باشد.
  •  آلفابلاکرها
  •  آگونیست گیرندﺓ آلفا-2
  •  آگونیست‌های مرکزی
  • مهارکننده‌های محیطی آدنرژیک (سمپاتیک)
  • وازودیلاتورها

مصرف دارو برای جلوگیری از فشار خون بالا

پیشگیری از فشار خون بالا

با این که در بیشتر اوقات فشار خون بالا خودش را نشان نمی‌دهد ولی می‌توان با تغییر سبک زندگی و جایگزینی برخی از عادات بد با نسخه خوب آن، از این بیماری خاموش جلوگیری کرد.

1. رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سالم زمینه ساز اصلی سلامت شماست. اگر مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستید، لازم است که در سبد غذایی‌تان موادی باشد که به کم شدن میزان فشار خون کمک کنند.

غذاهایی که سدیم کمتر و پتاسیم بالاتر دارند باعث می‌شوند که فشار خون بالا بروز پیدا نکند. هنگامی که بسته‌های غذایی خریداری می‌کنید، نگاهی به مواد تشکیل دهنده آن بسته غذایی بیاندازید، اگر سدیم آن بالا است ممکن است برای فشار خون شما مناسب نباشد برای همین در این زمینه توصیه ما به شما این است که:

  • از مصرف بی‌رویه گوشت قرمز جلوگیری کنید.
  • غذاهای مضری همچون شکر، نمک، روغن‌های تراریخته و صنعتیف شیرینی‌جات، سس‌های کارخانه‌ای، نوشابه و خوراکی‌هایی از این قبیل را از سبد غذایی خود بیرون بگذارید.
  • روزانه میوه و سبزیجات مصرف کنید.
  • حتما در طول روز وعده‌هایی همچون سالاد سبزیجات را بگنجانید.
  • حتما لبنیات بخورید البته توجه داشته باشید که کم‌چرب باشد.
  • تا حدی که می‌توانید از مصرف فست‌فودها بپرهیزید.
  • غذاهای سرشار از ادویه و انواع دیگر طعم‌دهنده‌ها را کمتر مصرف کنید.

2. نمک را از سفره‌های خود حذف کنید

این یک توصیه جدی به شماست. وقتی نمک در سفره باشد، حتی اگر غذای شما خوش طعم و دارای نمک کافی هم باشد، باز تمایل پیدا می‌کنید نمکدان را بردارید و روی غذا و مخلفات کنار غذای اصلی نمک بریزید.

بی‌هدف و از سر عادت نمک پاشیدن روی غذا به این معنی است که شما عادت کرده‌اید روزانه در هر وعده غذایی، خود را برای مبتلا شدن به بیماری فشار خون بالا آماده کنید. توصیه می‌شود که نمکدان را سر سفره نیاورید و از پاشیدن نمک زیاد روی غذا قویا پرهیز کنید.

3. مصرف کافئین زیادی ممنوع است

اگر شما از جمله افرادی هستید که روزانه بارها و بارها به‌صورت بی‌رویه چای و قهوه‌های غلیظ می‌نوشید، ممکن است متوجه شده باشید گاهی بعد از مصرف چنین نوشیدنی‌هایی، احساس تپش قلب و گر گرفتگی می‌کنید.

کافیین می‌تواند فشار خون را موقتا بالا ببرد و زمینه‌ساز ابتلا به بیماری فشار خون بالا شود.

در این راستا توصیه می‌شود که مصرف کافیین روزانه را کاهش دهید و از مصرف کردن هر نوشیدنی یا ماده غذایی که دارای کافیین بالا است، بپرهیزید.

4. کاهش استرس و اضطراب

امروزه زندگی‌ها سرشار از اتفاقاتی است که موجب درجاتی از استرس و اضطراب می‌شود، به‌شکلی که گاهی زندگی را مختل می‌کند. استرس و اضطراب زمینه بروز بیماری فشار خون بالا را به‌وجود می‌آورند.

برای همین توصیه می‌کنیم که مثبت‌نگر و خوشبین باشید، یوگا و مدیتیشن انجام دهید، ورزش منظم داشته باشید، به انجام هر کاری که حال دل و روح‌تان را خوب می‌کند روی بیاورید و از کمک یک روان درمانگر یا روانشناس در صورت وخامت اوضاع، استفاده کنید. باور کنید که با این کارها، تا حد زیادی استرس‌هایتان کم‌رنگ‌تر می‌شوند.

همچنین توانسته‌ای تا با کنترل استرس و اضطراب گام مهم و بزرگی در جلوگیری از فشار خون بالا بردارید.

5. کاهش وزن مطلوب و داشتن برنامه ورزشی

کاهش وزن اگر با برنامه مطلوب و منظم صورت گیرد، نه تنها بیماری جلوگیری از فشار خون بالا می‌شود بلکه از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.
جالب است بدانید اگر شما در حال حاضر مبتلا به بیماری فشار خون بالا نیستید و برنامه‌های کاهش وزن مطلوب را در دستور کار دارید، خطر بروز بیماری پرفشاری خون در شما به‌شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

اگر هم که به این بیماری مبتلا هستید و درمان دارویی انجام می‌دهید، کاهش وزن باعث می‌شود که داروهای ضد فشار خون بیشتر موثر باشند و نیازتان به مصرف داروهای ضد فشار خون کم و کمتر شود.

توجه! در نظر داشته باشید که کاهش وزن باید با نظر مشاور پزشکی اجرا شود تا به وزن ایده‌آل برسید و سلامت فیزیکی و روحی‌تان بهتر شود.

همچنین با انجام دادن حرکات ورزشی به‌صورت منظم و با برنامه به سلامت سیستم قلب و عروقتان و البته کم کردن وزن و سلامت بدنتان کمک می‌کنید. روزانه نیم ساعت از زمان خود را به ورزش‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی و دویدن اختصاص دهید تا در جلوگیری از بیماری فشار خون بالا گام مهم برداشته باشید.

لازم نیست نیم ساعت پیاپی ورزش کنید. سه دوره ده دقیقه‌ای در طول روز برای شما مناسب و سلامت‌آفرین است.

6. برنامه ماهیانه برای اندازه‌گیری فشار خون

به شما توصیه می‌شود که یک برنامه ماهیانه برای اندازه گیری فشار خون خود داشته باشید. اگر سابقه بروز بیماری فشار خون در والدین یا خواهر و برادر خود دارید لطفا این توصیه را بیش از پیش جدی بگیرید.

جلوگیری از فشار خون بالا نیازمند رعایت کردن راهکارهای ساده و قابل اجرایی است که باید در زندگی روزمره مورد توجه قرار بگیرد.

7. دوری از دخانیات و مشروبات الکلی

دودی که در دخانیات وجود دارد، حاوی ترکیبات شیمیایی و مضری است که یکی از مشکلاتی که باعث آن می‌شود، فشار خون بالا است. البته نوشیدن الکل خود نیز یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به فشار خون است و به‌صورت کاملا جدی برای بیمار از طرف پزشک قدغن می‌شود.

با داشتن سبک زندگی سالم و دوری از این موارد، به خوبی یکی از مهم‌ترین کارها در راستای پیشگیری از فشار خون بالا را انجام داده‌اید.

اندازه گیری فشار خون

جلوگیری از فشار خون بالا راحت و در دسترس است اگر…

فشار خون را به‌عنوان قاتل خاموش می‌شناسند، فکر می‌کنیم که با خواندن این مطلب دیگر دلیل آن را کاملا می‌دانید. همانطور که مطالعه کردید، با این که دلیل ابتلا به این بیماری همیشه هم مشخص نیست اما می‌توان با داشتن سبک زندگی سالم، به راحتی از ابتلای به آن جلوگیری کرد و دست کم، کنترل آن را کاملا در دست داشت.

بهتر است بدانید که جلوگیری از فشار خون بالا با رو‌ش‌های پیشگیرانه ساده‌تر از این است که مبتلا به بیماری پرفشاری خون شویم به درمان‌های شیمیایی و چند دارویی روی بیاورید فلذا در ذهن داشته باشید که در خصوص بیماری فشار خون بالا ” پیشگیری بهتر از درمان است”.

هر زمان هم که نیاز به مشاوره یا ملاقات با پزشک متخصص را داشتید، می‌توانید با دریافت نوبت‌ دهی اینترنتی پزشک از پلتفرم آنلاین دکتردکتر در هر ساعت از شبانه‌روز، وقت خود را بگیرید.

در انتها این مطلب از شما می‌خواهیم که اگر سوالی یا نظری در رابطه با جلوگیری از فشار خون بالا دارید را از مشاور سلامتی ما بپرسید.

منبع:

 Every Day Health

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.