جلوگیری از فشار خون بالا: هفت راهکار مناسب و کاربردی

  • 1396-11-11
  • 0

بیماری فشار خون بالا از جمله بیماری های شایع در سرتاسر جهان به شمار می آید. آمار مبتلایان به فشار خون بالا همواره در حال افرایش است بدین دلیل که رژیم های غذایی ناسالم، کم تحرکی، استرس های کنترل نشده در زندگی امروزه وجود دارد. شما باید راهکارهای موثری که در جلوگیری از فشار خون بالا در زندگی تان قابل اجرا هستند را بشناسید و به درستی به آنها عمل کنید.

راهکار اول: رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سالم زمینه ساز اصلی سلامت شماست. اگر مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستید، لازم است که در سبد غذایی شما موادی باشد که به کم شدن میزان فشار خون کمک نماید.

غذاهایی که سدیم کمتر و پتاسیم بالاتر دارند باعث می شود فشار خون بالا بروز پیدا نکند. هنگامی که بسته های غذایی خریداری می کنید، نگاهی به مواد تشکیل دهنده آن بسته غذایی بیاندازید، اگر سدیم آن بالا است ممکن است برای فشار خون شما مناسب نباشد فلذا توصیه ما به شما این است که:

– از مصرف بی رویه گوشت قرمز جلوگیری کنید.
– روزانه میوه و سبزیجات مصرف کنید.
– حتما لبنیات بخورید منتهی توجه داشته باشید که کم چرب باشد.
– تا حدی که می توانید از مصرف فست فود ها دور و دورتر شوید.
– غذاهای سرشار از نمک و ادویه را کمتر مصرف نمایید.

راهکار دوم: نمک را از سفره های خود حذف کنید

این یک توصیه جدی به شماست. وقتی نمک در سفره باشد، حتی اگر غذای شما خوش طعم و دارای نمک کافی هم باشد، باز تمایل پیدا می کنید نمکدان را بردارید و روی غذا و مخلفات کنار غذای اصلی نمک بریزید.

بی هدف و از سر عادت نمک پاشیدن روی غذا به این معنی است که شما عادت کرده اید روزانه در هر وعده غذایی، خود را برای مبتلا شدن به بیماری فشار خون بالا آماده کنید. توصیه می شود لطفا نمکدان را سر سفره نیاورید و از پاشیدن نمک زیاد روی غذا قویا پرهیز کنید.

راهکار سوم: مصرف کافیین زیادی ممنوع است

اگر شما از جمله افرادی هستید که روزانه بارها و بارها بصورت بی رویه چای و قهوه های غلیظ می نوشید، ممکن است متوجه شده باشید گاهی بعد از مصرف چنین نوشیدنی هایی، احساس تپش قلب و گر گرفتگی می کنید.

کافیین می تواند فشار خون را موقتا بالا ببرد و زمینه ساز ابتلا به بیماری فشار خون بالا شود.

توصیه می شود که مصرف کافیین روزانه را کاهش دهید و از مصرف کردن هر نوشیدنی یا ماده غذایی که دارای کافیین بالا است بپرهیزید.

راهکار چهارم: استرس و اضطراب را در کنترل خود در بیاورید

امروزه زندگی ها سرشار از اتفاقاتی است که موجب درجاتی از استرس و اضطراب می شود به شکلی که گاهی استرس، اضطراب و ترس هایتان، زندگی را مختل می کند. استرس و اضطراب زمینه بروز بیماری فشار خون بالا را سبب می سازد.

به شما توصیه می شود که مثبت نگر و خوشبین باشید، یوگا و مدیتیشن انجام دهید، ورزش منظم داشته باشید، به انجام هر کاری که حال دل و روح تان را خوب می کند روی آورید تا استرس های شما کمرنگ تر شوند.

شما با کنترل استرس و اضطراب گام مهم و بزرگی در جلوگیری از فشار خون بالا برداشته اید.

راهکار پنجم: کاهش وزن مطلوب و با برنامه داشته باشید

کاهش وزن اگر با برنامه مطلوب و منظم صورت گیرد، نه تنها بیماری جلوگیری از فشار خون بالا می شود بلکه از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند.
جالب است بدانید اگر شما در حال حاضر مبتلا به بیماری فشار خون بالا نیستید و برنامه های کاهش وزن مطلوب را در دستور کار دارید، خطر بروز بیماری پرفشاری خون در شما بطور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

اگر شما اکنون از بیماری پرفشاری خون رنج می برید و در حال درمان دارووی هستید، کاهش وزن باعث می شود که داروهای ضد فشار خون بیشتر موثر باشند و نیاز شما به مصرف داروهای ضد فشار خون کم و کمتر شود.

دوست عزیز، در نظر داشته باشید که کاهش وزن باید با نظر مشاور پزشکی اجرا گردد تا به وزن ایده آل برسید و سلامت فیزیکی و روحی شما بهتر شود.

راهکار ششم: روزانه تمرینات ورزشی داشته باشید

شما با انجام دادن حرکات ورزشی بصورت منظم و با برنامه به سلامت سیستم قلب و عروقتان کمک می کنید. روزانه نیم ساعت از زمان خود را به ورزش های ساده ای مانند پیاده روی و دویدن اختصاص دهید تا در جلوگیری از بیماری فشار خون بالا گام مهم برداشته باشید.

لازم نیست نیم ساعت پیاپی ورزش کنید. سه دوره ده دقیقه ای در طول روز برای شما مناسب و سلامت آفرین است.

راهکار هفتم: برنامه ماهیانه برای اندازه گیری فشار خون

به شما توصیه می شود که یک برنامه ماهیانه برای اندازه گیری فشار خون خود داشته باشید. اگر سابقه بروز بیماری فشار خون در والدین و یا خواهر و برادر خود دارید لطفا این توصیه را بیش از پیش جدی بگیرید.

جلوگیری از فشار خون بالا نیازمند رعایت کردن راهکارهای ساده و قابل اجرایی است که باید در زندگی روزمره مورد توجه قرار بگیرد.

دوست عزیز بهتر است بدانید که جلوگیری از فشار خون بالا با روش های پیشگیرانه ساده تر از این است که مبتلا به بیماری پرفشاری خون شویم به درمان های شیمیایی و چند دارویی روی بیاورید فلذا در ذهن داشته باشید که در خصوص بیماری فشار خون بالا ” پیشگیری بهتر از درمان است”.

مجله سلامت Every Day Health

با امتیازدهیِ این صفحه به بهتر شدن محتوای ما کمک کنید

  • این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin

پرسش و پاسخ درباره «جلوگیری از فشار خون بالا: هفت راهکار مناسب و کاربردی»

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

آخرین آموزش‌های ویروس کرونا

جدید‌ترین پرسش‌ها و نظرهای پزشکی شما

کتابچه‌ها

پربازدیدترین‌های ماه

عضویت در خبرنامه دکتردکتر