خونریزی شدید پریودی | 9 دلیل اصلی خونریزی شدید در قاعدگی و دیگر عوامل آن

خونریزی شدید پریودی یا منوراژی در قاعدگی امری غیرطبیعی بوده و نیاز به درمان دارد. از شایع‌ترین دلایل خونریزی بیش از حد معمول می‌توان به سرطان رحم، فیبروم رحم و سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره کرد. بنابر یافته‌های محققان، خونریزی زیاد در پریود در 80 درصد اوقات موجب ضعف و کم خونی می‌شود و ممکن است باعث اختلالات روزمره شود. برای همین در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک، به پزشک زنان مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایش خون، سونوگرافی، معاینه لگن و بررسی بیماری‌های موروثی یا سابقه خانوادگی، راه درمان را تشخیص می‌دهد.
در این مقاله از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، دلایل خونریزی زیاد در عادت ماهانه را مورد بررسی قرار داده و راه‌های درمان آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.
خواندن این مطلب کمتر از ۹ دقیقه طول می‌کشد.

اگر سوالی در رابطه با خونریزی شدید پریودی دارید، در انتهای همین صفحه و در قسمت نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد.  

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

خونریزی شدید پریودی یا قاعدگی (منوراژی) چیست؟

به خونریزی بیش از حد معمول در دوران قاعدگی اصطلاحا منوراژی (Menorrhagia) می‌گویند که عوارضی از جمله درد شدید شکم، سرگیجه، کم خونی و ضعف را به‌همراه دارد. بانوانی که دچار این مشکل هستند، دردهای شکمی شدید را در دوران پریودی تجربه کرده و عموماً از انجام ساده‌ترین کارها هم عاجز می‌شوند. منوراژی که با نام هایپر منوره نیز شناخته می‌شود در بعضی از بانوان ممکن است باعث ایجاد کم‌خونی شود. این نوع خونریزی زیاد معمولاً به مشکلات رحم یا هورمون‌های بدن مربوط بوده و فرد را مجبور می‌کند تا هر ساعت نوار بهداشتی خود را تعویض کند. بنابراین اگر دارای خونریزی بیش از حد معمول هستید، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و نسبت به تشخیص علت و درمان آن اقدام کنید.

خونریزی شدید در قاعدگی

علائم خونریزی زیاد در پریودی

خونریزی زیاد در پریودی یکی از مشکلات رایج در بین بانوان است. نشانه‌های هایپر منوره یا خونریزی شدید قاعدگی عبارت است از:

  • ضرورت استفاده از دو نوار بهداشتی در دوران قاعدگی
  • کثیف شدن پدهای بهداشتی در عرض یک ساعت
  • خونریزی بیشتر از یک هفته
  • ضرورت بیدار شدن در طول شب برای تعویض مکرر نوار بهداشتی
  • درد شدید شکم
  • ناتوانی در انجام امور روزانه
  • دفع لخته‌های بزرگ خون
  • احساس خستگی و ضعف مداوم، احساس تنگی نفس و فرسودگی، سرگیجه، تاری دید و مشاهده علائم کم‌خونی

علت خونریزی شدید در پریودی 

علت خونریزی شدید در پریودی ممکن است در افراد مختلف کاملاً متفاوت باشد. دلیل اصلی این اختلال در بانوان هنوز ناشناخته است؛ اما بیماری‌های خاصی هستند که در برخی مواقع باعث ایجاد منوراژی خواهد شد. شایع‌ترین دلایل خونریزی شدید در قاعدگی شامل موارد زیر می‌شود.

1. فیبروم رحم

به تومورهای غیر سرطانی خوش خیم رحم در بانوان، فیبروم رحم می‌گویند که به طور معمول در سال‌های باروری مشاهده می‌شوند. فیبروم رحم ممکن است در بعضی بانوان باعث خونریزی شدید در پریودی شود.

2. سرطان رحم

سرطان رحم یکی از بیماری‌هایی است که باعث خونریزی زیاد در پریودی می‌شود. اگر سرطان دهانه رحم یا سرطان رحم در دوران یائسگی بانوان رخ دهد، احتمال خونریزی را بیشتر خواهد کرد. همچنین انجام تست پاپ اسمیر در سال‌های گذشته و مشاهده نتایج غیرطبیعی و مشکوک در آن نیز ممکن است یکی دیگر از علت‌های منوراژی باشد. 

3. مشکل عملکرد تخمدان‌ها

اگر عملکرد تخمدان‌ها در بانوان با اختلال همراه باشد، ممکن است فرد دچار خونریزی شدید در پریودی شود. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که تخمدان‌ها در طول چرخه پریودی تخمک آزاد نکنند. بدین ترتیب چرخه قاعدگی از حالت طبیعی خود خارج شده و بدن فرد هورمون پروژسترون را آزاد نمی‌کند. در نتیجه ممکن است عدم تعادل هورمونی و خونریزی شدید پریودی در فرد اتفاق بیفتد.

4. ارث و ژنتیک

برخی از اختلالات خونریزی ارثی مثل بیماری «فون ویلبراند» و اختلالات انعقادی خون می‌تواند به عنوان یکی از چندین علت خونریزی زیاد در پریودی دختران شناخته شود.

5. دارو

یکی دیگر از دلایل خونریزی غیرطبیعی در پریودی بانوان، مصرف دارو است. داروهای هورمونی مثل استروژن و پروژستین‌ها، داروهای ضد التهابی، داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین و… ممکن است باعث تشدید در خونریزی دوران قاعدگی زنان شود.

6. مشکلات هورمونی

عدم تعادل هورمونی می‌تواند باعث رشد بیش از حد بافت اندومتر شده و خونریزی شدید در پریود را به همراه داشته باشد. بیماری‌های زیر ممکن است باعث ایجاد اختلال در تعادل هورمون‌ها شود:

7. دستگاه داخل رحمی یا IUD

استفاده از دستگاه داخل رحمی یا IUD ممکن است عوارضی مثل خونریزی شدید در پریودی به همراه داشته باشد. این دستگاه به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از حاملگی شناخته می‌شود؛ اما در صورت بروز مشکلاتی مثل خونریزی زیاد در قاعدگی، پزشکان راه‌های دیگری به فرد پیشنهاد می‌کنند.

درمان خونریزی شدید در پریودی

8. پولیپ

توده‌های خوش‌خیم و کوچکی که ممکن است روی پوشش داخلی رحم زنان ایجاد شود، پولیپ رحم نام دارند. پولیپ‌ها یکی دیگر از دلایل خونریزی شدید پریودی در زنان هستند.

9. شرایط پزشکی خاص

برخی از بیماری‌ها مثل تیروئید، بیماری کبد و کلیه، بیماری التهابی لگن و… در بعضی زنان باعث منوراژی یا خونریزی شدید قاعدگی می‌شود.

در این ویدیو درباره خونریزی‌های خطرناک قاعدگی و دلایل آن با دکتر آزرمیدخت شجاعی گفتگو کرده‌ایم:

video
play-rounded-fill

 

علت خونریزی زیاد در اولین پریود

بسیاری از دختران در دوران اولین پریود خود، درد و خونریزی شدیدی را تجربه می‌کنند. به طور معمول اولین پریود دختران بدون تخمک‌گذاری رخ می‌دهد. به همین دلیل است که با خونریزی شدید همراه خواهد بود. پس از شروع تخمک‌گذاری، دوره‌های قاعدگی آن‌ها به شکل طبیعی خود بازمی‌گردد.

علت خونریزی شدید بعد از زایمان طبیعی و سزارین

یکی از اتفاقات طبیعی در زندگی زنان، خونریزی شدید آن‌ها پس از زایمان است. خونریزی زیاد و ترشحات واژینال پس از تولد نوزاد (به اصطلاح لوچیا) امری طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. بدن زنان برای کمک به رشد جنین خود مقداری خون و بافت اضافی تشکیل می‌دهند که پس از زایمان به طور خودکار تخلیه خواهد شد. مشاهده این اتفاق در زایمان‌های طبیعی و سزارین اصلا چیز عجیبی نیست؛ اما اگر خونریزی شما ادامه‌دار و شدیدتر شد حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

علت خونریزی شدید پریودی بعد از رابطه جنسی

مشاهده خونریزی در زنان پس از رابطه جنسی امری طبیعی و نرمال است. منبع این خونریزی در زنان جوان دهانه رحم است. اما منبع خونریزی شدید در سن بالای چهل سال می‌تواند دهانه رحم، لابیا، مجرای ادرار یا رحم باشد. در چنین وضعیتی اصلی‌ترین نگرانی فرد باید خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم باشد. اما دلایل دیگری مثل بیماری التهابی لگن، بیماری‌های مقاربتی زنان، عفونت دهانه رحم نیز می‌تواند دلیل این اتفاق باشد.

علت خونریزی زیاد قاعدگی در بارداری

یکی از موضوعاتی که عموماً باعث نگرانی بانوان باردار می‌شود، خونریزی زیاد در بارداری است. خونریزی واژینال در اولین بارداری بانوان یک موضوع شایع و طبیعی است. اما اگر میزان این خونریزی از حالت طبیعی خارج شود، ممکن است نشانه‌ای برای سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم محسوب شود. به طور کلی اصلی‌ترین دلایل خونریزی زنان در اولین بارداری عبارت‌اند از:

  • حاملگی خارج از رحم
  • حاملگی مولار (رشد غیرطبیعی جفت)
  • خونریزی لانه گزینی (لانه‌گزینی تخمک بارور شده در رحم که باعث یک خونریزی خفیف می‌شود)
  • خونریزی دهانه رحم (افزایش گردش خون در زنان باعث این خونریزی می‌شود)

عوارض و خطرات خونریزی زیاد پریودی

اگر خونریزی شدید در پریودی و دوران قاعدگی برای مدت زمان زیادی ادامه‌دار شود، منجر به ایجاد مشکلات متعددی در ابعاد مختلف از جمله روابط جنسی خواهد شد.

به گزارش مرکز ملی منابع سلامت زنان، خونریزی شدید رحم و کم خونی ناشی از فقر آهن می‌تواند بر سلامت روان، روابط و سلامت جنسی آنها تأثیر بگذارد.

در ادامه به بررسی دیگر عوارض خونریزی زیاد در قاعدگی می‌پردازیم.

کم خونی یا آنمی

طبیعی است که خونریزی شدید پریودی در زنان، بیماری کم‌خونی یا آنمی را به همراه خواهد داشت. از دست دادن مقدار زیادی خون باعث کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌شود. اندازه‌گیری تعداد سلول‌های قرمز موجود در خون توسط هموگلوبین انجام می‌شود. فقر آهن زمانی در بدن مشاهده می‌شود که بدن فرد از ذخایر آهن خود برای ساخت هموگلوبین استفاده می‌کند. حال اگر فرد دچار خونریزی شدید پریودی شود، سطح آهن بدن خود کاهش پیدا کرده و به دنبال آن خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به دنبال بیماری آنمی نشانه‌هایی مثل ضعف، خستگی و… در فرد مشاهده می‌شود.

درد شدید پریود

بعضی از بانوان به دنبال خونریزی شدید در قاعدگی، دچار درد شدید پریود یا دیسمنوره می‌شوند. گاهی وقت‌ها این درد ناشی از خونریزی به قدری زیاد می‌شود که مراجعه پزشک تبدیل به امری ضروری خواهد شد.

عوارض خونریزی زیاد در پریودی

چرا پریودی ناگهان در یک ماه بسیار شدید می‌شود؟

شما به عنوان یک خانم باید وضعیت قاعدگی خود را تحت کنترل داشته باشید. با مدیریت روند پریود و نظم دوره قاعدگی خود، متوجه تغییرات آن خواهید شد. بدین ترتیب اگر در یک ماه دچار خونریزی شدید در دوران پریودی خود شوید، سریعاً متوجه خواهید شد. در چنین شرایطی مراجعه به پزشک متخصص زنان بهترین تصمیم خواهد بود.

چرخه‌های قاعدگی با خونریزی شدید پیوسته

اگر چرخه قاعدگی شما با خونریزی شدید پیوسته همراه باشد، باید آن را به عنوان یک نشانه اورژانسی در نظر گرفته و خیلی زود به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

چه زمانی برای درمان خونریزی شدید پریودی به دکتر مراجعه کنیم؟

حال سوال این است که خونریزی شدید در پریودی چه زمانی می‌تواند تبدیل به موضوعی خطرناک شود؟ چه زمانی مراجعه به پزشک امری ضروری خواهد بود؟ در پاسخ باید بگوییم که در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر، باید در اسرع وقت خود را به یک پزشک متخصص زنان رسانده و با او مشورت کنید:

  • خونریزی از واژن پس از دوران یائسگی
  • خونریزی شدید پریود و کثیف شدن پد بهداشتی در عرض یک ساعت
  • خونریزی بین قاعدگی یا خونریزی نامنظم
  • خونریزی شدید بعد از اتمام پریودی
  • خونریزی شدید بین دو قاعدگی

تشخیص خونریزی شدید پریودی

علت خونریزی شدید در پریودی باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود. پزشکان ماهر در این شرایط ابتدا به تاریخ مربوط به سیکل قاعدگی زنان توجه کرده و سپس درباره شرایط سلامتی آن‌ها سوال می‌کنند. شما با ارائه پاسخ مناسب برای سوال‌های زیر، می‌توانید روند تشخیص را سریع‌تر کنید.

  • دوران قاعدگی شما چند روز طول می‌کشد؟
  • اولین پریود شما در چه سنی رخ داد؟
  • شدید شدن خونریزی پریودی شما چند روز طول می‌کشد؟
  • آیا در گذشته سابقه بارداری داشته‌اید؟
  • آیا در خونریزی شدید پریودی سابقه خانوادگی دارید؟
  • برای پیشگیری از بارداری از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟
  • آیا از داروی خاصی استفاده می‌کنید؟
  • آیا خونریزی شدید در پریودی انجام امور روزانه را برای شما سخت کرده است؟

آزمایش‌های تشخیص خونریزی زیاد در پریودی

پس از معاینه به تشخیص پزشک متخصص باید آزمایش‌هایی انجام دهید تا دلیل خونریزی شدید قاعدگی شما پیدا شود. آزمایش‌های زیر در اکثر مواقع به پزشکان کمک می‌کند تا دلیل خونریزی زیاد در پریودی را تشخیص دهند:

  • آزمایش خون
  • سونوگرافی ترانس واژینال
  • سونوگرافی رحم (سونو هیستروگرافی)
  • بیوپسی آندومتر
  • هیستروسکوپی
  • آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های کلیوی
  • تست‌های کبدی
تشخیص علت خونریزی شدید در پریودی
تشخیص علت خونریزی شدید در پریودی

عوامل خطر خونریزی شدید در قاعدگی

عوامل خطر خونریزی زیاد در قاعدگی در سنین مختلف کاملاً متفاوت است. ضمن اینکه داشتن بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند خطر این موضوع را برای بانوان بیشتر کند. به‌طور طبیعی آزاد شدن تخمک‌ها از تخمدان باعث تولید هورمون پروژسترون در زنان می‌شود. هورمونی که چرخه قاعدگی زنان را منظم نگه می‌دارد. حال اگر تخمک‌ها به میزان کافی آزاد نشوند، کم بودن هورمون پروژسترون ممکن است باعث خونریزی شدید در پریودی خانم‌ها شود.
علت خونریزی شدید پریودی در دختران نوجوان، کافی نبودن تخمک‌های آزاد شده توسط تخمدان است. اما دلیل خونریزی زیاد در پریودی زنان مسن‌تر وجود آسیب‌هایی مثل پولیپ، فیبرهای رحمی، سرطان، آدنومایز، عوارض جانبی داروها خواهد بود.

درمان خونریزی شدید پریودی

درمان خونریزی شدید در پریودی، به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسته به دلیل این اتفاق، درمان دارویی، جراحی یا حتی تغییر سبک زندگی، رویکردهای مختلف برای بهبودی این عارضه هستند. اگر برای مدت نسبتا طولانی است که به این مشکل دچار شده‎اید، برای درمان باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا بعد از تشخیص دلیل بیماری و بررسی پیشینه‌تان، یکی از راه‌های درمان را تجویز کند. در ادامه راه‌های مختلف درمان این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

درمان پزشکی خونریزی شدید قاعدگی

یکی از مرسوم‌ترین شیوه‌های درمان خونریزی شدید در پریودی، مراجعه به پزشک است. تجویز پزشکان متخصص در موارد مختلف کمی متفاوت خواهد بود. تجویز دارو، جراحی و… راه‌های مختلفی هستند که خونریزی شدید پریودی را درمان می‌کند.

دارودرمانی خونریزی شدید پریود

داروهایی که برای بهبود خونریزی زیاد در دوران قاعدگی تجویز می‌شود عبارت‌اند از:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAIDs: داروهایی مثل ناپروکسن، ایبوپروفن و… میزان خونریزی و درد ناشی از آن را کاهش می‌دهد.
  • ترانکسامیک اسید یا Lysteda
  • قرص‌های ضد بارداری
  • پروژسترون خوراکی

جراحی برای درمان خونریزی شدید قاعدگی

یکی دیگر از راه‌های درمان خونریزی شدید در قاعدگی جراحی‌های مختلفی است که به تجویز پزشک متخصص انجام می‌شود. انواع مختلف جراحی برای درمان خونریزی پریود آن هم از نوع شدید، شامل موارد زیر می‌شود:

کورتاژ 

در روش کورتاژ پزشک دهانه رحم فرد را باز کرده و لایه داخلی رحم را ساکشن می‌کند. بدین ترتیب خونریزی پریود کاهش پیدا می‌کند. در برخی موارد ممکن است فرد پس از گذشت مدتی از انجام این جراحی به یک کورتاژ دیگر نیاز پیدا کند.

میومکتومی یا Myomectomy

در روش Myomectomy پزشک فیبروم‌های رحم را خارج می‌کند. این جراحی ممکن است به روش‌های مختلفی زیر انجام شود:
• جراحی باز شکمی یا لاپراتومی
• واژن و دهانه رحم یا هیستروسکوپی
• برش‌های کوچک یا لاپاروسکوپی
انتخاب شیوه انجام این جراحی باید با توجه به اندازه، محل و تعداد فیبروم‌های رحمی فرد انجام شود.

جراحی برای درمان خونریزی شدید قاعدگی
جراحی برای درمان خونریزی شدید قاعدگی

آمبولیزاسیون شریان رحم

این روش باعث کوچک شدن فیبروئیدهای رحم زنان می‌شود. بانوانی که به دلیل فیبروم رحم دچار خونریزی شدید در پریودی شده‌اند باید با این جراحی رگ‌های خونی رحم خود را مسدود کنند. 

تخریب اندومتر

در این روش پزشکان با استفاده از رادیو فرکانس، گرما یا لیزر، بافت اندومتر را از بین برده و باعث تخریب پوشش داخلی رحم می‌شوند. خونریزی دوران قاعدگی زنان پس از این جراحی کاهش پیدا خواهد کرد. البته ممکن است بارداری زنان پس از انجام این جراحی با عوارض متعددی همراه باشد.

برداشت از بافت اندومتر

برداشتن و برش اندومتر در این روش با استفاده از سیم الکتریکی جراحی انجام می‌شود. برداشتن بافت لایه داخلی رحم باعث کاهش خونریزی شدید پریودی خواهد شد. البته پزشکان، بارداری پس از این جراحی را توصیه نمی‌کنند. 

هیسترکتومی

اگر خونریزی شدید در پریودی فرد از طریق راه‌های دیگر درمان نشود و همچنان ادامه‌دار باشد، پزشکان، عمل جراحی هیسترکتومی را تجویز می‌کنند. مهم‌ترین تأثیر این جراحی این است که فرد دیگر پریود نمی‌شود و امکان بارداری نیز نخواهد داشت. در این عمل جراحی رحم زنان خارج می‌شود. 

درمان خانگی خونریزی شدید در قاعدگی

بسیاری از زنان با استفاده از راه‌های درمان خانگی، خونریزی شدید پریودی خود را کاهش می‌دهند. تأثیر درمان خانگی خونریزی شدید قاعدگی در زنان مختلف ممکن است متفاوت باشد. مهم‌ترین و تأثیرگذارترین راه‌های درمان خانگی برای بند آوردن یا کاهش خونریزی شدید در پریودی بانوان عبارت‌اند از:

  • استفاده از پد گرم‌کن
  • استفاده از لباس زیر مخصوص پریود هنگام خواب
  • استراحت زیاد و خواب کافی در دوران پریود
  • رژیم غذایی سالم (استفاده از مواد مغذی)
  • مصرف گیاهانی مثل زنجبیل
  • استفاده از مرکبات (تامین ویتامین C)
  • استفاده از حوله گرم
  • انجام ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی و مدیتیشن
  • دوری از استرس و هیاهو
  • استراحت کافی

تغییر سبک زندگی برای درمان خونریزی شدید در پریودی

یکی از مواردی که به شدت می‌تواند روی کاهش میزان خونریزی در دوران قاعدگی تاثیرگذار باشد، سبک زندگی درست و سالم است. موارد زیر می‌تواند به اصلاح سبک زندگی و کاهش شدت خونریزی پریودی شما کمک کند:

  • نوشیدن آب کافی (۴ تا ۶ لیوان در روز)
  • قرار دادن غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی (مثل جگر، ماهی، گوشت گاو و…)
  • ورزش منظم
  • خواب کافی
  • کنترل استرس و استفاده از دم‌نوش‌های آرام‌بخش

برای خونریزی شدید پریودی چه بخوریم؟

اگر دچار خونریزی شدید قاعدگی شده باشید، پزشکان معمولاً قرص‌های قطع خونریزی شدید قاعدگی را برای شما تجویز می‌کنند. قرص‌هایی مثل قرص آهن، داروهای ضد التهابی، قرص ضد بارداری و قرص‌های هورمونی از جمله داروهایی هستند که پزشک برای شما تجویز می‌کند.
همچنین استفاده از مواد مغذی که دارای ویتامین C هستند، قرص‌های جوشان، سبزیجات، دم‌نوش‌های گیاهی و… نیز می‌تواند در زمان خونریزی شدید پریودی موثر باشد.

درمان بند آوردن خونریزی شدید پریودی در طب سنتی

تأثیر طب سنتی در درمان خونریزی شدید پریودی را نباید نادیده گرفت. بسیاری از زنان به روش‌های سنتی و با استفاده از داروهای گیاهی شدت خونریزی خود در قاعدگی را کاهش می‌دهند. داروهای گیاهی موثر در این زمینه عبارت‌اند از:

  • دم‌نوش برگ تمشک (دم کردن حدود ۳۰ گرم برگ تمشک به مدت ۱۰ دقیقه)
  • چای ازگیل
  • دم‌نوش پای شیر (دم کردن پای شیر با گیاه بادرنجبویه، برگ تمشک و مریم گلی)
  • دم‌نوش گل زفا
  • دم‌نوش نعنا فلفلی

پیشگیری از خونریزی شدید قاعدگی

همه زنان باید به چرخه قاعدگی خود و تاریخ آن دقت کافی داشته باشند. فرایند قاعدگی می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره سلامت بدن یک خانم را در اختیار او قرار دهد؛ بنابراین شدت خونریزی و تاریخچه دوره پریود خود را تحت کنترل داشته باشید و برای پیشگیری از خونریزی شدید در پریودی، موارد زیر را رعایت کنید.

  • استفاده از سبزیجات با برگ سبز تیره، تخم کدو تنبل، چغندر و حبوبات
  • استفاده از ویتامین C
  • خودداری از نوشیدن چای و قهوه در دوران پریود
  • استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی مثل بومادران و…
  • انجام ورزش سبک مثل یوگا یا پیاده‌روی به طور مداوم
  • استراحت کافی و کاهش فعالیت‌های فیزیکی در دوران پریود
  • انجام یوگا و مدیتیشن

خونریزی شدید در پریودی بانوان و نگرانی بابت آن

همانطور که خواندید، خونریزی شدید قاعدگی در دوران پریودی زنان ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. پزشکان هنوز دلیل قطعی و مشخصی برای این مشکل پیدا نکرده‌اند اما مشکلات فیزیکی همچون هایپرمنوره، پلی منوره، خونریزی بین قاعدگی، دیسمنوره، اندومتریوز، فیبروم رحم، سرطان رحم، سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات انعقادی خون یا مشکلات دیگری که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، از جمله بیماری‌هایی هستند که باعث خونریزی شدید در پریودی می‌شوند. البته چاقی، سابقه خانوادگی یا مصرف بعضی داروهای خاص هم می‌توانند باعث این مشکل شوند. معمولاً استفاده از راه‌های خانگی مثل استفاده از حوله گرم، قرص‌های مسکن، دم‌نوش‌های گیاهی، ورزش‌های سبک، تعویض مکرر نوار بهداشتی با این مشکل مبارزه می‌کنند. اما نکته مشترکی که در تمامی بخش‌های این مقاله به آن اشاره کردیم این است که خونریزی شدید قاعدگی در صورت تداوم، می‌تواند عارضه‌ای خطرناک باشد که باید هرچه سریع‌تر با مراجعه به پزشک، درمان شود.

منابع:

my.clevelandclinic.org

mayoclinic.org

medicalnewstoday.com

سوالات متداول خونریزی شدید در قاعدگی

تغییر ناگهانی در شدت یا مدت پریود امری غیرطبیعی بوده و در صورت مشاهده چنین مواردی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

بله؛ استرس و شرایط ناآرام زندگی می‌تواند چرخه قاعدگی زنان را مختل کرده و باعث خونریزی شدید در پریودی آن‌ها شود.

از دست دادن بیشتر از ۸۰ میلی‌لیتر خون در طول یک دوره پریود به معنای ابتلا به خونریزی شدید قاعدگی است.

خوردن کافئین و مواد غذایی مثل شکلات، قهوه، چای و … ممکن است خونریزی شدید در پریودی و درد ناشی از آن را افزایش دهد.

اگر خونریزی پریود شما همراه با احساس ضعف، سرگیجه، بی‌حالی، خارج شدن لخته‌های بزرگ خون، درد شدید در ناحیه شکم و… همراه بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

خروج تکه گوشت به همراه خونریزی در بعضی زنان مشاهده می‌شود. این گوشت قطعه بزرگی از بافت تخمدان است که همراه با درد زیاد از واژن خارج می‌شود. قبل از این اتفاق ممکن است فرد دچار گرفتگی معده، خونریزی شدید و… شود. اما پس از خروج آن دیگر علائمی مشاهده نمی‌شود.

تخمک‌گذاری منظم در فرد باعث می‌شود تا سیکل قاعدگی آن فرد نیز منظم باشد. اما پریودهای سنگین و خونریزی شدید در قاعدگی احتمال باروری را بیشتر نمی‌کند. به عبارتی می‌توان گفت این نظم چرخه پریود است که روی باروری تأثیر دارد. 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
58 نظرات
  1. سهیلا می گوید

    سلام ۳۰ ساله هستم و الان ۱۷ روز خون ریزی بسیار کمی دارم و هی قطع میشه…. یعنی یک بار خون میاد و قطع میشه دوباره روز بعد یک بار خون میاد …. مثل یک زخم که هی باز میشه یکم خون میاد و قطع میشه…. پریود من همیشه با درد خیلی زیاد بود ولی این ۱۷ روز اصلا درد نداشتم… کیست دارم که ۲ سانت شده آخرین بار آذر ماه سونوگرافی رو پزشک دیده هیچ دارویی هم مصرف نمیکنم….

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      اگر متاهل هستین ابتدا ازمایش bhcg بدین جهت بررسی بارداری
      مجددا باید از نظر کیست بررسی بشین و سونوگرافی انجام شود

      1. سهیلا می گوید

        سلام نه مجرد هستم. یک مقداری ترسیدم . ممکن خطرناک باشه؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          نگران نباش عزیزم و سونوگرافی بدین

  2. باران می گوید

    سلام خانم دکتر دختربنده ۱۱ساله است وخونریزی شدیدی درعادت ماهیانه دارد لطفا راهنمایی کنید

  3. زهرا می گوید

    سلام من ۳۹ ساله مجرد هستم سه ساله روند پریودم کم کم تغییر کرد تا یکسال قبل که شد ده روزه شدید و لک بینی خیلی کم بین قاعدگی بهم قرص مفنامیک و زد بارداری دادن که دیگه بعد اون پریود من قطع نشد و فقط کمی کمتر میشد که گفتن فیبروم داری البته فیبروم با سلیز کوچیک پیش یک دکتر ماهر عمل شدم الان نزدیک سه ماهه خوتریزی من قطع نشد و هیچ تفاوتی با قبل نکرده حتی دو بار خون تزریق شده بهم جاهای مختلف سونو رفتم میگن هیچ مشکلی نداری همه چی طبیعی هست و دکترم در نهایت که خودشم بی جواب موند به شرایطم میگه فقط دلیل استرس شماست ولی من ادم رلکسی هستم لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم بهتره

  4. مینا می گوید

    سلام وقتتون بخیر ببخشید من روز اول پریودیم میخواستم خونریزیم قطع بشه ۳ تا قرص ال دی و ۲ تا جستیران مصرف کردم خونریزیم روز اول قطع شد ولی فرداش شروع شد و الان خونریزی شدیدی دارم من همیشه دوره نقاهتم ۳ روزه بوده ولی الان ۶ روزه که این طوریم

  5. تینا می گوید

    سلام ۱۳ سالمه هر وقت پریود میشم خیلی اذیت میشم زیاد به همراه درد نمیتونم تکون بخورم اگه بخوام پاشم باید برم دستشویی آنقدر زیاده که میریزه من هر سری باید لباس عوض کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

  6. بدون نام می گوید

    سلام وقت بخیر
    من 1۵سالمه و تقریبا ۲ سال پیش پریود شدم
    و از اوایل پریودیم تاحالا هرماه ۷ روز پریودم و طی این ۷ روز خون پریودیم خیلی زیاده در حدی که مجبور میشم هر یک ساعت یکبار پد رو عوض کنم
    آیا این طبیعی هست؟

  7. ناشناس می گوید

    سلام
    من ۱۶ سالمه از۱۲سالگی پریود میشم و پریودی تقریبا منظمی دارم
    ولی هروقت پریود میشم خون خیلی زیادی ازم میره و مجبورم هربار که تکون میخورم برم دستشویی شبا هم هر دوساعت یکبار مجبور میشم برم دستشویی
    وفقط روز دوم و سوم و چهارم اینجور هستم و بقیه روزها برام عادیه
    لطفا بگین چیکار کنم خیلی استرس دارم

  8. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من 15 سالمه و الان 2 ساله که پریود میشم
    ولی منظم نشده هنوز، 6 روز تقریبا، من به شدت خونریزی دارم طوری که هر سه ساعت پد عوض میکنم. خیلی دارم اذیت میشم. میشه لطفا راهنمایی کنین

  9. نادی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    دخترم ۱۴ سالشه وقتی ۱۲ سالش بود یکبار پریود شد و تقریبا ۵ روز بود یک سال ونیم از اون زمان گذشت و دوباره پریود شد و بعدش دوباره دو ماه گذشت تا دوباره پریود شد و. خیلی پریودش سنگین بود مخصوصا روز دوم میشه راهنمایی کنید لطفا چون دخترم اصن دوس نداره دکتر زنان بره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر خونریزی بسیار شدید و همراه با ضعف و سرگیجس که باید مراجعه کنه
      اما اگر شدید نیست قرص آهن روزی ۲ عدد مصرف کند

  10. Helen می گوید

    سلام
    ببخشید من 15 سالمه از‌ اول پریودم نامنظم بود و فقط بعضی وقتا منظم میشه ازمایشم دادم چیزی نبوده مشکلم اینه که واقعا پریود هام شدیده و مجبورم وقتی تکون میخورم سریع برم دستشویی واقعا دارم اذیت میشم میشه بگید چیکار کنم اصلا درد ندارم ولی پریودم تا 8 روز طول میکشه خیلی هم خون از دست میدم لطفا بگید چیکار کنممم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      سونوگرافی هم دادین؟

  11. نازنین می گوید

    سلام وقت بخیر
    من 6ساله پریود میشم معمولا نامنظم هست 5روز از 7روز پریودی نمیتونم کارهای عادیم رو انجام بدم و حتی پیاده روی برام سخته در صورت استحمام لرز و خونریزی شدید میگیرم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بی نظمی پریود در صورتی که ۲ سیکل اتفاق بیفته نیاز به ازمایش هورمونی و سونوگرافی داره
      به متخصص زنان مراجعه کنید

  12. صدف می گوید

    سلام، وقت بخیر
    ببخشید من ۵۰ سالمه خونریزی های بسیااار شدید همراه با لخته های زیاد دارم، سونو انجام دادم گفتن رحمت پر از میوم هست باید رحمتو برداری ولی من چون مشکلات قلبی و … دارم گفتم تحمل کنم تا یائسه بشم، دکتر بهم داروهایی داده تا میوم ها کوچکتر بشن دو دوره استفاده کردم چندان فرقی نداشت الان که دوره ی سوم قرصا رو خوردم ۸ روز کامل خونریزی هام شدیتر و لخته ها بیشتر شده، خواهش می کنم کمکم کنید چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در صورتی که میوم تعداد بالا و بزرگ باشه درمان اصلی و مثر جراحی هست

  13. فاطمه می گوید

    سلام‌من از ۲۵ خرداد خون ریزیم شروع شده تاالان که ۹‌مرداد هست خون ریزیم اینقد زیادهست که در روز دوتا بسته نوار بهداشتی مصرف میشه و لخته های خیلی بزرگ و وحشتناک از رحمم خارج میشه پارسال تابستون هم از اولش همینحوری شدم تااخر تابستون
    ۱۸ سالم هست و مجردم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شدت خونریزی سونوگرافی لازمه حتما به متخصص زنان مراجعه کنید
      روزی ۲ عدد قرص آهن مصرف کنید تا ۲ ماه

  14. سمیه راثی می گوید

    سلام خانوم دکتر من ۳۰سالمه متاهلم همیشه پریودی منظمی داشتم و نرمال و پنج روزه پاک‌میشدم این ماه پریود شدم الان هفت روژه تموم نشده و درد شکمی دارم خیلی نگرانم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      گاهی در اثر اضطراب شدید ممکن بی نظمی ایجاد شه
      اما با توجه به درد شکمی به متخصص زنان مراجعه کنید تا در صورت صلاحدید سونوگرافی درخواست شه

  15. اسماعیلی می گوید

    سلام من خارج از ایران زندگی میکنم و نیاز به مشاوره تلفنی دارم ولی متاسفانه شماره بنده رو سیستم قبول نمیکند، امکان کمک وجود دارد؟

  16. مهسا می گوید

    سلام من همیشه از ابتدا در دوران پریودی مقدار خون زیادی رو از دست میدم و همیشه همینژور بودولی پریودی منطمی رو دارم و از دست دادن مقدار خون باعث کم خونی وضعف شده سونوگرافی دادم مشکلی نبوده حالا خم پزشک برام ازمایش تیریید و پرولاکاتین نوشتن ، میخاستم بدونم اگر این ازمایشات هم مشکلی درش نبود چه کاری انجام بدم؟ ممکنه کلا سیستم بدنم به این صورت باشخ یا اینکه حتما مشکلی وجود داشته باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر ازمایشا خوب بود جای نگرانی نیست
      قرص اهن روزی یکی و مفنامیک اسید هنگام پریود بخورید

  17. Zahra می گوید

    سلام من الان روز اولمه و تقریبا بالآی اپاندیسم درد میکنه یکم و گاهی دلدرد های خیلی شدید قبل یا اولا و بعدش دارم و چطور میتونم خونریزی کم تر کنم برای روزای اول

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با نظر پزشکتون مسکن مثل مفنامیک اسید مصرف شود

  18. محدثه می گوید

    سلام. من 25سالمه هشت ماه پیش زایمان طبیعی داشتم تا پنج ماه پریودنشدم بعد از اون پریودی نامنظم داشتم. این ماه که پریودیم تموم شد بعد از هفت روز دوباره پریود شدم و خیلی پریود شدید با لخته های زیاد دارم الان پنج روز شده و همچنان مثل روز اول هست… قرص ال دی هم مصرف میکنم… سونو واژینال داده بودم ماه پیش گفتن ضخامت دیواره رحمم زیاده بنظرتون چه داروی مصرف کنم خسته شدم

  19. اسما می گوید

    سلام وقت بخیر.. 28 سالمه حدود چهار ساله که پریودی نامنظم دارم یعنی زودتر از تاریخ موعد پریود میشم الان دیگه چند وقته که خیلی خیلی نامنظم شده به طوری که در یک ماه دوبار پریود میشم خون ریزی هم نسبتا زیاده و دردم زیاد چکار کنم خودمم کم خون هستم بیحال و همیشه احساس خستگی و بدون انرژی بودن میکنم چکار کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام‌عزیز
      ابتدا باید ازمایش هورمونی و تیرویید بدهید
      همچنین سونوگرافی جهت بررسی رحم و تخمدان انجام شود
      حتما به متخصص زنان مراجعه کنید

  20. فرشته می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ۳۰ سالمه و ازده سالگی ب بلوغ رسیدم.تا ۵سال پیش همیشه پریودام منظم بود تااینکه ی ماه پریودنشدم ولکه بینی داشتم وبعدش یکماه پریود سنگینی داشتم .متخصص مراجع کردم گفتن چون تازه ازدواج کردم طبیعیه.واین روندتایکسال ادامه داشت تاخوب شدم .بارها کمخونی شدید گرفتم و هموگلوبینم ب ۷رسید.دونیم سال هست ک باز این داستان تکرارشده.الان ک مجردم و هیچ داروی کنترل بارداری استفاده نمیکنم.ب مامامراجعه کردم بازفرمودن طبیعیه و چندتا آمپول وقرص نوشتن تآثیری نداشت.سونودادم گفتن همه چی نرمال.آزمایش هورمون وتیروئید دادم هیچ مشکلی نبود.وواقعا کلافه م کرده.خونریزی من شامل لخته های خیلی بزرگه و ۲۰ روزطول میکشه ک بااسترس بیشترم میشه و مجبورم همیشه دونواربهداشتی بزرگوهمزمان استفاده کنم.الان دوباره دچارکمخونی شدم.وزنم بالاست ک ازنوجوانی بالابود
    چ آزمایشی بدم و آیا داشتن چنین پریودهایی طبیعیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر همه ازمایشات هورمونی و سونوگرافی نرمال باشه داروی هورمونی برای تنظیم سیکل ها تجویز میشه
      جهت بررسی به متخصص زنان مراجعه کنید

  21. a...a می گوید

    سلام من ۱۸ سالمه سه چهار سالی هست که من پریودیم نامنظم شده بعضی وقتا خون ریزی کمی دارم بعضی وقتا خون ریزی شدید که نفسم رو میگیره از درد چند ماه پیش خون ریزیم نزدیک دو ماه شده بود دوستام گفتن کیست دارم رفتم دکتر ویزیت شدم دکتر برام قرص آهن و کپسول مفنامیک اسید داد اون هارو خوردم خون ریزم تموم شد و تا چند وقت مرتب میشدم ولی خون ریزیم خیلی شدید و بعضی وقتا زیاد به نظرتون عادیه تو این سن و سالم یا باید برم سونو آزمایش بدم ممنون میشم راهنمایی کنید ؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      ازمایش هورمونی و تیرویید و سونوگرافی بدین
      به متخصص زنان مراجعه کنید

  22. شادی می گوید

    سلام وقت بخیر. من 32سالم هست چون عدم تعادل هورمونی داشتم 20 عدد قرص دوفاستون مصرف کردم و حدود 50 عدد قرص گلوکوفاژ. دوماهه ک پریودهام خیلی سبک هس و مثل قبل نیست ک روزهای اول شدید تر باشه. بنظرتون مشکلی دارم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوفاستون میتواند سبب این علایم بشود

  23. رویا می گوید

    درود
    من 41 ساله هستم، با سابقه دو بارداری (یک سزارین و یک کورتاژ)، از 14 سالگی پریود شدم، با دادن آزمایشات و سونو و نداشتن مشکلی در طول این مدت من با خونریزی 7 روزه (منظم، 28 روزه)، با شدت بسیار زیاد در روز دوم،البته بدون درد، که شرایط مناسب برای سرکار رفتن رو ندارم، سپاسگزار میشم راهنمایی بفرمایید که اگر روش متفاوتی وجود دارد، یا دارویی که کنترل شرایط رو داشته باشم، سپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      کپسول مفنامیک اسید و یا قرص ترنسید با نظر پزشکتون میتوتین مصرف کنید( حتما پزشک باید تجویز کند بر اساس معاینه و شرح حال)

  24. مریم می گوید

    با سلام من ۶۲ روز پروید نشدم و دو باز تست خون بارداری دادم ولی منفی شد
    خداروشکر مشکلی هم نداشتم
    و‌شروع کردم به خوردن داروهای گیاهی و بعد از ۶۲ روز بالاخره پروید شدم اونم ۷ روز طبیعی
    ولی دفعه بعدش ماه بعد ۲ روز شدم دوباره ۵ روز نشدم و‌این پروسه دو‌هفته طول کشیدو بعدش بک هفته خوب شدم و بعد از سه هفنه دوباره موعد پرویدم جدیدم رسید که از ۳-۴ روز اول نرمال بود و‌از روز ۴ روم بیشتر شد البته یک روز هم قطع شد ولی الان روز هفتم هستم و‌هنوزم تقریبا میشه گفت روزی ۳-۴ تا نوار عوض میکنم و‌ لخته هم دارم
    خون هم رنگ طبیعی و‌شفاف هست
    حال روحیمم و‌جسمم خوب خوبه
    ایا به نظرتون کیست دارم؟ یکمم تپل هستم ایا لازمه قرصی مصرف کنم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      باید ازمایش هورمونی و سونوگرافی بدین
      بله ممکن کیست هم باشه

  25. ف می گوید

    سلام ،من ده روزه خونریزی شدید بالخته خون دارم،که قبلا اینجوری نبودم،مشکل ودرمان داروئی من چه میتونه باشه
    مچکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید سونوگرافی و ازمایش انجام بدین

  26. زهرا می گوید

    سلام من 20سالمه پریودم والان17روز که پریودی شدید دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در ابتدا سونوگرافی و آزمایش هورمونی انجام دهید تا علت خونریزی مشخص شود فعلا از کپسول مفنامیک هر هشت ساعت یک بار استفاده کنید

      1. نیایش می گوید

        سلام من 13 سالم است تازه یکماهه که پریودم والان تقریبا5 روزه که پریود شدم و کمی شدید هست در حدی که روزی 3و4 ساعت یکبار باید نوار بهداشتیمو عوض کنم مشکلی است؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          طبیعی هست عزیز

  27. ت می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده 27سالمه متاهلم
    حدودا 5سالیه که پریودم خیلی شدید شده ،چند ماه قبل دیگه طاقتم تموم شدرفتم دکترزنان بعد ازسونو گرافی گفتن تنبلی رحم داری و بایدبچه دارشی ،اکر نشی دیگه یا نمیشی یا دیربچه دار میشی
    قرص دادن و بعد مصرف بازدرد و خون ریزیخیلی شدید دارم جوری که 2 روز اول فقط رو تختم و تهچع و استفذاغ و اسهال و تا 3 روزتابخوام تکون بخورم خونریزیم سرازیر میشه
    من چه کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام باید مجددا سونوگرافی و آزمایش هورمونی انجام دهید تا علت خونریزی مشخص شود فعلا از کپسول مفنامیک هر هشت ساعت یک بار استفاده کنید

  28. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر. ۳۵ ساله هستم. چهار ماهه که زمان پریودمن ۱۰ روز شده (قبلا ۵ روز بود) با شدت خیلی زیاد و دفع لخته های خیلی بزرگ. انواع آزمایش ها و سونوگرافی رو دادم.کم خونی دارم و سونوگرافی یک لخته بزرگ رو داخل رحم نشون میده. متاسفانه پزشکم بدون تجویز دارویی برای کاهش خونریزی شدیدم، کورتاژ رحم رو پیشنهاد کرده اند. ممنون میشم برای کاهش این خونریزیها راهنمایی بفرمایید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      سونوگرافی واژینال انجام دادین؟

  29. بنفشه فاطمی می گوید

    سلام من۵۱سالمه یکسال پیش سونو دادم گفتن فیبروم داری وبایدعمل کنی من تمایلی به عمل نداشتم وامسال دوباره سونودادم گفتن کلافیبرومهاازبین رفتن واحتیاجی به عمل ندارم ولی چیزی که هست خونریزی شدیددارم بلقرص کنترلش میکنم ولی این هاه هم زودار شدم هم باوجدقرص ترنسیدومفنامیک اسیدخونریزی شدیدی پیداکردم ونمیدونم چرا وبایدچیکارکنم لطفاراهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مجددا سونوگرافی و آزمایش هورمونی انجام دهید

  30. اکرم می گوید

    سلام وقت بخیر .بنده 46 ساله هستم چهار ماه پریودتم عقب افتاده بود

    الان مشکلی دارم اینکه یک ماه به صورت لکه بینی بود .دو هفته ای هست که خیلی شدید شده
    چکار کنم.لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید سونوگرافی رحم و تخمدان بدین و ازمایش هورمونی
      جهت بررسی به متخصص” زنان مراجعه کنید

  31. آهو می گوید

    سلام وقت بخير،بنده٣٥ ساله و مجردم
    بايد ٣٠ آبان پريود ميشدم نشدم ٤ روز لكه بينى و روز ١٠ اذر خونريزيم شديد و روان بود رفتم متخصص زنان و سونو،تشخيص تنبلي تخمدان(PCOM) داده شد و توضيح دادن كه بدون تخمك گذاري خونريزيم شديد شده، ضخامت اندومتر ٨بود،٢ آمپول پروژسترون ٥٠ دادن و١٠ قرص مدروكسي پروژسترون ٥ و ١٠كپسول ترانگزاميك اسيد٢٥٠ اما متاسفانه طريقه مصرف رو توضيح ندادن،بعد اينكه دو شب دو آمپول رو زدم خونريزيم كمى عادي تر شد و به دكتر ديگرى مراجعه كردم و گفتن اگه خونريزيت شديده ترانگزاميك رو بخور و مدروكسي هم روز ٢٠ پريود روزى٢ تا به مدت ٥ روز،بخاطر سردرد ترانگزاميك نخورده بودم اما پريروز كه روز چهارم بود ديدم از روز٤ پريود عادي بيشتره كپسول ترانگزاميك رو خوردم ٣ ساعت بعد خونريزيم اندازه كف دست شد اما دوباره فرداش بيشتر شد خونريزيم و دوباره خوردم بعد چند ساعت بهتر شد اما باز امروز شروع شد در حد رقيق حالا من موندم ايا بايد مدروكسي رو بعد همون دو امپول ميخوردم يا همون روز ٢٠ پريود،خونريزيم ايا همينجورى ادامه داره يا سر ٧ روز تموم ميشه؟ بايد چيكار كنم؟ چطورى خونريزيم قطع ميشه ،ممنون ميشم راهنماييم كنيد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ترانزامیک رو روزی یکی
      و قرص آهن روزی یکی بخورید
      اگر پریودتون بیش از ۱۰ روز طول کشید مجدد ویزیت شین

      1. آهو می گوید

        سلام خانم دكتر خيلي ممنونم
        از همه پزشكان اين سايت كه بي منت پاسخ بيماران رو ميدن تشكر ميكنم
        اميدوارم هميشه سلامت و پيروز باشيد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر