پریود چیست؟ راهنمای جامع قاعدگی

خانم‌ها از زمان بلوغ جنسی تا دوره یائسگی، پریود یا قاعدگی را تجربه می‌کنند. علل پریود نوسان طبیعی هورمون‌ها یا تغییرات هورمونی است. عادت ماهانه گاهی باعث انقباض و درد زیر شکم، خستگی، زودرنجی یا سایر علائم پریود می‌شود. اگر قاعدگی منظم دارید، تشخیص پریود و زمان دقیق آن سخت نیست. اولین پریود هر دختر بین 8 تا 17سالگی اتفاق می‌افتد. اگر زودتر یا دیرتر از این بازه زمانی پریود شوید، ممکن است پزشک تشخیص پریود زودرس یا پریود دیررس دهد.

لکه‌بینی، قاعدگی نامنظم، پریود دردناک یا خونریزی و درد قاعدگی شدید، مواردی هستند که در صورت ادامه پیدا کردن باید تحت درمان پریود و اختلالات آن قرار بگیرند. در این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر، قصدداریم تا نکاتی درباره علت خونریزی پریود، فواید قاعدگی، دلایل پریودنشدن احتمالی، باید و نبایدهای رابطه جنسی در پریودی و پریود و یائسگی به شما آموزش دهیم. مطالعه این مقاله از مجله سلامت دکتردکتر 17 دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر درباره پریود سوالی دارید، می‌توانید در انتهای این مطلب و در بخش نظرات مطرح کنید تا پزشک پاسخ دهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

پریود چیست؟

پریود اصطلاحی برای عادت ماهیانه یا قاعدگی است. خانم‌هایی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته‌اند، حدود یک بار در ماه، خونریزی پریودی را تجربه می‌کنند. در یک دوره قاعدگی پوشش داخلی رحم با ضخیم‌ترشدن و پرشدن رگ‌های خونی برای بارداری احتمالی آماده می‌شود.

اگر حاملگی صورت نگیرد، این پوشش ضخیم فرو ریخته و خونریزی اتفاق می‌افتد. خون پریود از طریق واژن از بدن خارج می‌شود.

چرخه قاعدگی چیست و چطور کار می‌کند؟

پریود، حاصل همکاری مجموعه پیچیده‌ای از هورمون‌هاست. این هورمون‌ها زیر نظر دو ساختار مهم مغز، یعنی غده هیپوفیز و هیپوتالاموس، با همراهی تخمدان‌ها تولید می‌شوند. توضیحات مختصر زیر به شما کمک می‌کند دید کلی نسبت به این چرخه، تغییرات هورمونی و فیزیکی آن و علل پریود داشته باشید.

بررسی کلی پریود در زنان

چرخه قاعدگی از چندین مرحله تشکیل می‌شود. زمان دقیق مراحل برای هر زن کمی متفاوت است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

روزهای دوره (به‌طور تقریبی)رویدادهای چرخه پریود
روز 1 تا 5 پریودی
  • اولین روز خونریزی روز 1 سیکل پریود در نظر گرفته می‌شود.
  • پریود می‌تواند بین 3 تا 8 روز طول بکشد، اما به‌طور متوسط 5 روز است.
  • خونریزی معمولاً در 2 روز اول شدیدتر است.
روز 6 تا 14 پریودی
  • با توقف خونریزی پوشش داخلی رحم یا آندومتر خود را برای بارداری احتمالی آماده می‌کند.
  • پوشش رحم ضخیم‌تر و از نظر خون و مواد مغذی غنی می‌شود.
روز 14 تا 25 پریودی
  • حدود روز چهاردهم یکی از تخمدان‌ها، یک تخمک رها می‌کند. سفر این تخمک با پشت‌سرگذاشتن لوله‌های فالوپ به سمت رحم آغاز می‌شود.
  • اگر در این زمان اسپرم در لوله فالوپ باشد، ممکن است لقاح رخ دهد.
  • در این حالت تخمک بارورشده به سمت رحم می‌رود و تلاش می‌کند در دیواره رحم لانه کند. به این فرایند لانه‌گزینی می‌گویند.
روز 25 تا 28 پریودی
  • اگر تخمک بارور نشده باشد یا لانه‌گزینی اتفاق نیفتد، تغییرات هورمونی به رحم سیگنال می‌دهد که برای ریختن پوشش داخلی خود آماده شود. در این شرایط تخمک می‌شکند و همراه با لایه داخلی فرومی‌ریزد.
  • اکنون زمان پریود بعدی رسیده است و دوباره در روز اول چرخه خونریزی شروع می‌شود.

دوره پریودی چقدر طول می‌کشد؟

مدت خونریزی معمولاً 3 تا 8 روز است. بیشتر بانوان عادت ماهیانه با الگوی نسبتا منظم و قابل پیش‌بینی دارند. مدت زمان عادت ماهانه از روز اول یک پریود تا اولین روز پریود بعدی، معمولاً بین 21 تا 35 روز متغیر است. به‌طورکلی طول چرخه، دوره قاعدگی و روز تخمک‌گذاری در افراد مختلف متفاوت است. گاهی در بدن یک زن از چرخه‌ای به چرخه دیگر هم تفاوت دیده می‌شود.

هر چند وقت یک بار پریودی اتفاق می‌افتد؟

با پایان یک دوره کامل، چرخه جدید شروع خواهد شد. مدت این بازه زمانی در افراد مختلف و متاثر از ژنتیک، سبک زندگی، منطقه جغرافیایی، سبک تغذیه و زندگی و عواملی از این دست با دیگران متفاوت است. این مدت زمان معمولا هر یک ماه یکبار اتفاق می‌افتد.

پریود شدن سریع

تغییرات پریود در طول زندگی

این امکان وجود دارد که روند پریود در یک خانم، از سال‌های نوجوانی تا زمانی که به دهه 40 یا 50 نزدیک شود، متفاوت باشد. هنگامی که برای اولین‌بار پریود ‌شوید، طبیعی است که مدت طولانی‌تر یا خونریزی سنگین‌تری داشته باشید. شاید تا سه سال پس از شروع قاعدگی زمان نیاز باشد تا چرخه منظم شود. به‌طورکلی پریود زمانی عادی درنظر گرفته می‌شود که:

  • تقریباً هر 21 تا 35 روز باشد؛
  • باعث خونریزی بین 3 تا 8 روز شود.

پس از رسیدن به 20 سالگی، معمولا عادت ماهیانه منظم‌تر است. هنگامی که بدن شما به‌سوی دوره یائسگی می‌رود، پریود دوباره تغییر می‌کند و نامنظم‌ می‌شود. علاوه‌براین سایر رویدادهای زندگی که روی هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارد، می‌تواند روند طبیعی قاعدگی را نامنظم ‌کند. دوران بعد از زایمان یا شیردهی از جمله شرایطی است که وقوع این اتفاق را برای شما تا حد زیادی، تضمین می‌کنند.

نحوه محاسبه چرخه قاعدگی

سوال رایج بین خانم‌ها، به‌ویژه دخترهای جوان، این است؛ «چطور حساب کنم کی پریود می‌شم؟». برای پیدا کردن پاسخ این سوال، باید از روزهای چرخه پریودتان را محاسبه کنید.

اگر قصد بارداری دارید، احتمالا باید بدانید که در بدنتان، چه زمانی تخمک‌گذاری انجام می‌شود؟

براساس جدول بالا و به‌سادگی ثبت و دنبال‌کردن چرخه عادت ماهیانه خود در تقویم، می‌توانید هر مرحله از پریودتان را درک کنید. دستورالعمل زیر به شما در این رابطه کمک می‌کند:

  1. زمان شروع و پایان دوره قاعدگی خود را یادداشت کنید.
  2. جزئیات آن را بنویسید و هر درد یا علائم پریود دیگر، مانند نفخ، درد سینه، تغییرات خلق‌وخو یا رفتاری که تجربه کردید را توصیف کنید.
  3. پس از چندین ماه الگوهای پریودتان را بررسی کنید، یا بی‌نظمی‌هایی را که درحال رخ‌دادن هستند بشناسید.

درحال‌حاضر اپلیکیشن‌های متنوعی برای ثبت، پیش‌بینی و یادآوری پریود روی تلفن‌های همراه هست. اگر قاعدگی شما به‌طور منظم هر 21 تا 35 روز یک‌بار انجام می‌شود، احتمال تخمک‌گذاری بسیار بالا خواهد بود.

علاوه‌بر تقویم پریود، روش‌هایی مانند آزمایش مخاط دهانه رحم، پایش دمای پایه بدن و استفاده از کیت پیش‌بینی تخمک‌گذاری می‌تواند به تعیین زمان تخمک‌گذاری کمک کند.

زمان دقیق پریود بعدی

روشی که برای تنظیم تقویم قاعدگی و ثبت تغییرات گفته شد برای تخمین زمان عادت ماهانه بعدی هم کاربرد دارد. البته به‌شرطی که پریود نامنظم نداشته باشید.

چه زمانی پریود متوقف می‌شود؟

چند سال قبل از یائسگی احتمالا شاهد لکه بینی و بی‌نظمی‌های قاعدگی باشید. پس از اولین علائم ممکن است حدود 4 سال طول بکشد تا بدن به دوران یائسگی منتقل شود. پس از آن پریود و یائسگی با هم رخ نمی‌دهد. اگر بعد از یائسه‌شدن خونریزی یا لکه‌بینی داشتید مورد را با پزشک زنان در میان بگذارید.

پریود از چه سنی شروع می شود؟

اولین پریود نشان می‌دهد که چرخه قاعدگی شروع شده است. این یکی از نشانه‌های بلوغ دختران و آغاز سفر بلوغ جنسی است. سایر علائم عبارتند از:

  • جهش رشد
  • افزایش چربی در باسن و ران
  • ایجاد موهای بیشتر بدن؛ به‎ویژه روی پاها و زیر بازوها
  • رشد موهای ناحیه تناسلی

در بیشتر خانم‌های جوان حدود 2.5 سال قبل از قاعدگی سینه برجسته می‌شود. اگر فردی 5 سال پس از رشد سینه اولین قاعدگی خود را تجربه نکند پزشکان این علامت را پریود دیررس در نظر می‌گیرند.

اولین پریود

برای بیشتر زنان، بین سنین 9 تا 15 سال عادت ماهانه اتفاق می‌افتد و میانگین سنی حدود 12.4 سال را نشان می‌دهد. پس از دیدن این نشانه از بلوغ جنسی، به احتمال زیاد، امکان باردارشدن وجود دارد و زن می‌تواند از اولین باری که تخمک‌گذاری می‌کند باردار شود. بنابراین خانم جوانی، که رابطه جنسی داشته باشد، ممکن است قبل از اولین قاعدگی باردار شود.

علائم پریود

نشانه‌های قاعدگی تنها خونریزی نیست. در آستانه شروع دوره قاعدگی ممکن است مجموعه‌ای از علائم را ببینید:

  • گرفتگی و درد زیر شکم
  • اسهال
  • نفخ
  • تورم، درد یا حساسیت سینه
  • سردرد
  • احساس خستگی
  • تغییرات خلق‌وخو
  • هوس‌های غذایی
  • درد پایین کمر

مجموع عواملی که بالاتر نام بردیم، علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) نامیده می‌شوند. احتمالا شما تمام علائم پی‌ام‌اس را همزمان ندارید، اما شایع‌ترین نشانه‌های آن همین مواردی هستند که بالا از آنها نام بردیم.

درد پریود

اگرچه درد قاعدگی نشانه‌ای طبیعی است اما درد شدید در طول عادت ماهیانه طبیعی نیست و ممکن است نشانه بیماری زمینه‌ای باشد. به‌طور مشابه، تغییرات شدید خلق‌وخو یا افسردگی، که فقط قبل از پریود رخ می‌دهد هم برای PMS عادی نیست. درصورتی‌که این علائم را در شرایطی شدید و زیاد احساس کردید، با پزشک زنان مشورت کنید.

راه‌های تسکین درد پریود

اصطلاح درمان پریود عبارت درستی نیست. قاعدگی اتفاقی طبیعی و روتین است و نیازی به درمان ندارند. بااین‌وجود مراقبت در منزل به بهبود علائم کمک می‌کند:

  • مصرف داروهای ضد درد؛ می‌توانید برای مدیریت درد از داروهای مسکن بدون نسخه، مثل استامینوفن یا ایبوپروفن، استفاده کنید.
  • ورزش و فعالیت بدنی
  • تکنیک‌های آرامش؛ تمرینات تنفسی، ماساژ یا یوگا ممکن است برای کاهش درد و استرس مفید باشد.
  • گرمادرمانی؛ نگه‌داشتن کیسه آب گرم روی شکم یا دوش آب گرم علاوه‌بر کمک به آرام‌سازی ذهن و بدن، گرمای ملایمی برایتان فراهم می‌کند.
  • پیشگیری از بارداری؛ داروهای ضد بارداری هورمونی می‌توانند بسیاری از علائم پریود را کاهش دهند. با مصرف این داروها پوشش داخلی رحم نازک‌تر می‌شود؛ در نتیجه انقباض کمتری در دوران قاعدگی رخ می‌دهد.

خونریزی پریودی

خونریزی طبیعی شکل‌های متفاوتی دارد. برخی از زنان دوره‌های قاعدگی کوتاه و سبکی را تجربه می‌کنند، اما دیگران شاید پریود طولانی و سنگین‌تری داشته باشند. طول قاعدگی بین 3 تا 8 روز و شروع دوباره چرخه بین هر 21 تا 35 روز، نشانه‌های خونریزی قاعدگی طبیعی هستند.

در زمان عادت ماهانه چه مقدار خون از بدن خارج می‌شود؟

مجموع مقدار خونی که در هر پریود از دست می‌دهید حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری است، اما وجود ترشحات مایع دیگر و مواد مخاطی دیواره رحم می‌تواند حجم خون پریود را بیشتر کند.

خونریزی غیرطبیعی یا شدید

اگر هر ماه خونریزی قاعدگی بیش از 7 روز دارید یا به‌اندازه‌ای سنگین است که تقریباً هر ساعت باید نوار بهداشتی عوض کنید، ضروری است نزد پزشک زنان بروید. دکتر با بررسی علائم، سوابق خانوادگی یا زمینه‌های بیماری و احتمالا ارزیابی نتایج آزمایش خون و سونوگرافی درباره وضعیت سلامت شما اظهار نظر و اقدامات لازم را تجویز می‌کند.

خونریزی بین قاعدگی یا لکه بینی

لکه‌بینی خونریزی خفیف و معمولا همراه با پریود است. می‌تواند در شروع قاعدگی یا در طول چرخه رخ ‌دهد. علاوه‌براین شاید نشانه اولیه بارداری یا پریود نامنظم باشد. رایج‌ترین علت لکه‌بینی موارد زیر است:

  • قرص‌های ضد بارداری
  • بارداری
  • استرس
  • یائسگی
  • مشکلات تیروئید
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  • سرطان آندومتر یا سرطان دهانه رحم

اگر برای مدت طولانی لکه‌بینی دارید، یا با علائم دیگری مانند درد شدید قاعدگی، گرفتگی عضلات زیر شکم، حالت تهوع و استفراغ همراه است و خونریزی شما بیش از 7 روز طول می‌کشد باید به سراغ دکتر زنان بروید.

طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا 90 ٪ از زنان مبتلا به سرطان آندومتر بین دوره‌های قاعدگی خونریزی دارند و پس از ورود به یائسگی هم خونریزی را تجربه می‌کنند. درد لگن و کاهش وزن علائم دیگر این نوع سرطان در بانوان است.

علائم اختلال در سیکل قاعدگی

اگر به‌طور مرتب روزهای پریودی را ثبت کنید سیکل منظم خود را می‌شناسید و می‌توانید متوجه اختلال در نظم عادت ماهیانه شوید. به این موارد توجه کنید:

  • خونریزی شدید
  • عقب افتادن پریود تا 16 سالگی
  • متوقف شدن ناگهانی سیکل قاعدگی
  • خونریزی‌های بیش از حد معمول
  • تحمل درد زیاد در زمان پریود

مواردی که نام بردیم، مهم‌ترین نشانه‌هایی هستند که باید به آنها برای کنترل و درمان به‌موقع علائم اختلال در سیکل قاعدگی توجه کنید.

پریود نامنظم چیست؟

قاعدگی نامنظم زمانی اتفاق می‌افتد که چرخه بسیار کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد و به‌طور غیر طبیعی تغییر کند. تغییرات عادت ماهانه، به‌ویژه در دوران بلوغ یا قبل از یائسگی، تا اندازه‌ای رایج است. هرچند سازمان‌های بهداشتی اغلب 28 روز را میانگین طول عادت ماهانه در نظر می‌گیرند، طبق تحقیق انجام‌شده در سال 2020 که در سایت انجمن کتابخانه و مطالعات پزشکی آمریکا (ncbi) ثبت شده، تنها حدود 16٪ از خانم‌ها قاعدگی 28روزه دارند.

برای تشخیص پریود نامنظم یا الیگومنوره، فاصله پریودها باید بیش از 35 روز باشد، یا کمتر از 4 تا 9 بار در سال عادت ماهانه داشته باشید. عوامل مختلفی که می‌توانند علت پریودهای نامنظم باشند عبارتند از:

  • استرس یا اضطراب
  • تغییر در روش پیشگیری از بارداری
  • به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی
  • اختلالات خونریزی
  • ضایعات خوش‌خیم مانند فیبروم رحم، پولیپ آندومتر و اسکار
  • مصرف بعضی از داروها
  • عفونت در رحم
  • سرطان آندومتر یا سرطان دهانه رحم

علت پریود نامنظم را باید پیدا کنید برای همین از شما می‌خواهیم که اگر این نشانه‌ها را دارید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چرا پریود اتفاق می‌افتد؟

برجسته‌ترین علت پریود افزایش و کاهش هورمون‌هایی، مانند استروژن و پروژسترون، است. همین هورمون‌ها روی باروری زنان تأثیر می‌گذارد. دفع بافت‌های داخلی در اندام‌های زنان دیگر نیازی به وجودشان نیست هم از دیگر فواید پریود است.

فواید قاعدگی

قاعدگی منظم نشان می‌دهد بدنتان در وضعیت پایداری است و سطح مناسبی از هورمون‌های جنسی برای تولید مثل دارد. هنگامی که این هورمون‌ها در وضعیت تعادل هستند میل جنسی خوبی دارید، احساس بهتری را تجربه می‌کنید، پرانرژی هستید و خوب می‌خوابید.

محصولات بهداشتی زمان پریود

ممکن است مسائلی مانند کنترل خونریزی پریود یا پس‌دادن خون به لباس سبب نگرانی یا اضطراب شما شود. قاعدگی اتفاقی طبیعی در بدن همه بانوان بالغ است و جای نگرانی ندارد. رعایت نکات بهداشتی و استفاده از محصولات بهداشتی در زمان پریود کمک می‌کند تا بدون مشکل با آن کنار بیایید و به زندگی عادی مشغول شوید. یعضی از این محصولات یکبار مصرف و برخی دیگر، قابل شستشو و استفاده مجدد هستند، در ادامه به آنها به‌صورت مجزا اشاره می‌کنیم:

محصولات یک‌بار مصرف برای قاعدگی

در دوره خونریزی پریودی رعایت بهداشت بانوان اهمیت بیشتری دارد. بنابراین کالاهای بهداشتی متنوعی تولید شده است و می‌توانید براساس شرایط، نیازها و ترجیح شخصی خود از آن‌ها استفاده کنید.

 نوار بهداشتی

نوار بهداشتی، پد یا دستمال نازکی حاوی پودر جاذب رطوبت است، که داخل لباس زیرتان قرار می‌دهید و به‌طور مرتب آن را عوض می‌کنید. این محصول در شکل، اندازه و ضخامت‌های مختلف در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

تامپون

این دسته از محصولات جاذب خون پریود استوانه‌ای شکل هستند و باید آن وارد واژن ‌کنید. تامپون هم در اندازه‌ها و با قابلیت‌های جذب متفاوت در بازار هست.

محصولات قابل شست‌وشو برای عادت ماهیانه

اگر از طرفداران محیط زیست باشید چیزهایی درباره استفاده مجدد از وسایل و کاهش زباله شنیده‌اید. علاوه‌براین محصولات بهداشتی قابل‌ شست‌وشو بانوان از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

پد قابل شستشو

این پدها ظاهری شبیه به نوار بهداشتی دارند، اما با پارچه‌هایی از جنس پنبه یا فلانل ساخته شده‌اند. می‌توانید آن‌ها را داخل لباس زیر بگذارید و مانند نوار بهداشتی تعویض کنید. با این تفاوت که به‌جای دورانداختن باید پدها را بشویید و دوباره استفاده کنید.

لباس زیر قابل استفاده مجدد

این لباس‌ها شبیه لباس زیر معمولی هستند، اما لایه جاذب داخلی دارند. می‌توانید پس از استفاده آن‌ها را، مانند لباس زیر معمولی، بشویید و دوباره مصرف کنید.

کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی وسیله‌ای کوچک، از جنس سیلیکون، برای خانم‌ها است و داخل واژن قرار داده می‌شود. کاپ به‌جای جذب ترشحات، خون را درون خود جمع می‌کند. شما باید پس از استفاده خون جمع‌شده را دور بریزد و درصورت نیاز دوباره از آن استفاده کنید. با به‌پایان‌رسیدن خونریزی، می‌توانید پس از استریل‌کردن کاپ، آن را برای استفاده در ماه بعد نگه دارید.

دلایل پریود نشدن

اصطلاح آمنوره برای زمانی است که قاعدگی به‌طور کلی متوقف شود. پس در دوران بارداری و شیردهی قابل انتظار است. برخی از خانم‌ها هم با شروع یک روش پیشگیری از بارداری هورمونی عادت ماهیانه نمی‌شوند. همچنین عوامل زیر می‌توانند علت توقف پریود یا دلایل پریودنشدن باشند:

  • استرس
  • کاهش وزن سریع
  • تمرین بدنی شدید
  • اختلالات اشتها
  • بعضی از داروها
  • شرایط تاثیرگذار روی سطح هورمون؛ مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک
  • شرایط یا درمان‌هایی که بر عملکرد تخمدان‌ها تأثیر می‌گذارد؛ مانند پرتودرمانی

اگر هر کدام از این موارد را مخصوصا در کنار هم تجربه کردید، به سن یائسگی نزدیک نیستید یا سابقه خانوادگی دارید، حتما به دکتر مراجعه کنید.

پریود چیست عکس واقعی

پریود دیررس

قاعدگی معمولاً بین 8 تا 17 سالگی، یا 2 سال پس از اولین علائم بلوغ، شروع می‌شود. دلایل احتمالی پریود دیررس شامل کمبود وزن، ورزش سنگین، استرس و عدم تعادل هورمون است.

اگر عادت ماهانه شما در 15 سالگی شروع نشده است، یا در 13سالگی علائم دیگری از بلوغ ندارید، به سراغ پزشک بروید. دکتر احتمالا، برای بررسی سطح هورمون‌های بدن، آزمایش خون را پیشنهاد کند.

قاعدگی زودتر از موعد

منظور از پریود زودرس دیدن علائم قاعدگی زیر سن 8 سال است. در این صورت لازم است پزشک زنان وضعیت سلامت دختر شما را بررسی کند. البته شرایط آب و هوایی، تغییرات ناگهانی در بدن، سابقه ژنتیک و خانواده و همچنین وقوع یک سری موارد پیشبینی نشده مثل ترس از افتادن یک اتفاق تلخ هم می‌توانند باعث قاعدگی زودتر از موعد شوند.

رابطه جنسی در دوران پریودی

به‌طور کلی برقراری رابطه جنسی در پریودی مانعی ندارد، اما باید بعضی از ملاحظات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت و جلوگیری از بارداری را در نظر بگیرید. احتمال بارداری در هنگام قاعدگی کم است، ولی غیر ممکن نیست.

آیا در دوران پریود می‌توان باردار شد؟

بله! قاعدگی معمولا به این معنی است که فرد در مرحله باروری چرخه خود نیست و هنوز نمی‌تواند باردار شود. بااین‌حال استثنا هم وجود دارد. اسپرم می‌تواند تا 5 روز در دستگاه تناسلی زنده بماند. اگر تخمک‌گذاری زود انجام شود، ممکن است اسپرم تا رسیدن تخمک زنده باشد و آن را بارور کند.

علاوه‌براین، انواع دیگر خونریزی واژینال، در اثر بیماری یا شرایط دیگر، می‌تواند با خونریزی قاعدگی اشتباه گرفته شود. بنابراین خونریزی همیشه نشانه قطعی نیست که زن آمادگی باروری ندارد.

احتمال وقوع عادت ماهانه در بارداری

زنان باردار عادت ماهانه ندارند، اما ممکن است خونریزی دیگری داشته باشند با قاعدگی اشتباه گرفته شود. به‌عنوان مثال، شاید هنگام لانه‌گزینی تخمک بارورشده مقدار کمی خونریزی اتفاق بیفتد، که از نظر زمانی نزدیک به زمان قاعدگی عادی است.

چطور دوران عادت ماهانه راحت‌تری داشته باشیم؟

روش تضمینی برای پریود شدن سریع وجود ندارد. اما کنترل استرس، یوگا یا ارگاسم ممکن است پریود را کمی جلو بیاندازد یا راحت‌تر کند. علاوه‌براین شاید به دلیلی مثلا سفری که در پیش دارید، بخواهید زودتر پریود شوید. در این شرایط شاید مصرف داروهای هورمونی، البته با مشورت پزشک، برای کنترل عادت ماهیانه موثر باشد.

خانم‌ها گاهی دنبال جواب این پرسش هستند که «پریود نمی‌شم، چیکار کنم؟». به‌هم‌ریختن نظم پریود، اگر نشانه‌های قاعدگی نامنظم را داشته باشد، نیاز به کمک پزشک دارد. اما برای حالت‌های عادی احتمالا تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم در کنترل نظم عادت ماهانه و علائم PMS موثر باشد. مثلا می‌توانید:

  1. یوگا را امتحان کنید؛ پژوهشی که در سال 2017 در سایت کتابخانه مطالعات پزشکی آمریکا (ncbi) منتشر شد، آزمایشی با حضور 64 زن در 12 هفته را انجام داد. نتایج این آزمایش نشان می‌دهد، یوگا می‌تواند عملکرد بدنی، درد بدن هنگام پریود، تورم، حساسیت پستان و گرفتگی ماهیچه‌ها را بهبود دهد.
  2. وزن بدنتان را متعادل نگه دارید؛ داشتن اضافه‌وزن یا کمبود وزن ممکن است باعث پریود نامنظم شود.
  3. به‌طور منظم ورزش کنید؛ ورزش فواید زیادی برای سلامتی و حفظ وزن بدن دارد. تحرک بدنی معمولاً بخشی از برنامه درمانی سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، به‌عنوان یکی از دلایل شایع بی‌نظمی قاعدگی، است.

تغذیه دوران پریودی

اگرچه شواهد علمی محکمی درباره تاثیر خوراکی‌ها روی پریود نیست اما، رژیم غذایی سالم در قاعدگی که شامل محصولات طبیعی زیر باشد می‌تواند به شما کمک کند تا پریود آسان‌تری داشته باشید:

  • زنجبیل؛ به‌عنوان دارویی خانگی برای درمان عادت ماهانه نامنظم و تسکین علائم و درد پریود شناخته شده است
  • دارچین؛ به نظر می‌رسد می‌تواند برای انواع مختلفی از قاعدگی مفید باشد
  • غذاهای حاوی ویتامین‌ D، ویتامین گروه B؛ مانند محصولات لبنی، غلات، گوشت و تخم‌مرغ
  • سرکه سیب
  • آناناس؛ این ماده حاوی آنزیمی است که ادعا می‌شود پوشش رحم را نرم و دوره‌های پریودی را تنظیم می‌کند

توجه! در این راستا، بسته به شرایط جسمانی و رژیم غذایی‌تان، بهتر است با پزشک خود برای میل‌کردن هرکدام از این مواد غذایی، هماهنگ کنید.

علائم پریود

بهداشت دوران پریودی

بی‌توجهی به بهداشت قاعدگی می‌تواند شما را در معرض عفونت‌های واژن قرار دهد. پس نکات بهداشتی زیر را رعایت کنید:

  • دست کم هر 6 ساعت یک‌بار پد، نوار بهداشتی یا تامپون را عوض کنید. کاپ قاعدگی را هم باید به‌دقت بشویید.
  • واژن و نواحی اطراف آن را تمیز نگه دارید. از لباس‌ زیر پاکیزه استفاده و به‌طور مرتب آن را تعویض کنید.
  • از محصولات شیمیایی کمتر استفاده کنید. این محصولات می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد یا شست‌وشوی بیش از حد به شما آسیب بزند.
  • نوار بهداشتی یا تامپون را، قبل از دورانداختن، در تکه‌ای کاغذ یا کیسه بپیچید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود. سپس آن را در سطل زباله دردار بیاندازید و دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
  • هر روز دوش بگیرید. با این کار بدنتان را تمیز نگه می‌دارید، از بوی ناخوشایند رها می‌شوید و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهید.
  • از خارش بدن جلوگیری کنید. استفاده از محصولات بهداشتی برای مدت طولانی‌ و مرطوب یا آلوده‌شدن آن‌ها ممکن است باعث حساسیت و خارش شود. خارش در ناحیه تناسلی می‌تواند نشانه حساسیت به محصولات بهداشتی یا قند خون بالا باشد.

اگر تحت شرایط خاصی در رعایت هرکدام از این نکات ناموفق بودید، حتما برای جلوگیری از ابتلا به شوک عفونی یا بیماری خاصی با پزشک در ارتباط باشید.

چه زمانی بابت پریود باید به دکتر مراجعه کنیم؟

نظم دوره قاعدگی نشانه‌ای از سلامت بدن است. اگر اختلالی در این چرخه دیدید یا نشانه‌های زیر را داشتید باید مشکل را با متخصص زنان در میان بگذارید:

  • تا سن 16 سالگی پریود را تجربه نکرده باشید؛
  • به مدت سه ماه یا بیشتر پریود نشده‌اید؛
  • به‌طور ناگهانی خونریزی قاعدگی بیش از حد معمول دارید؛
  • پریودتان بسیار سبک‌تر یا سنگین‌تر از حد معمول شود؛
  • درد قاعدگی شدید داشته باشید؛
  • بین دوره‌های عادت ماهانه خونریزی داشته‌اید؛
  • بعد از استفاده از تامپون احساس اذیت کنید؛
  • زمانی که فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید؛ مثلا رابطه جنسی داشته‌اید و پریودتان حداقل پنج روز به تأخیر افتاده باشد.
  • سه ماه از توقف مصرف قرص‌های ضد بارداری گذشته باشد اما، هنوز پریود نشده‌اید و می‌دانید که باردار هم نیستید.

همانطور که بالاتر بارها اشاره کردیم، بهترین تخصص برای درمان این مشکلات، تخصص زنان است.

پریود یا عادت ماهانه مردانه

برخی از پژوهشگران اعصاب و روان معتقدند مردان هم می‌توانند، مانند زنان، تغییرات هورمونی و نوسانات سطح هورمون تستوسترون را تجربه کنند. این اتفاق ممکن است در اثر استرس، تغییر رژیم غذایی یا وزن، بیماری، کمبود خواب و اختلالات اشتها رخ دهد و شاید علائمی شبیه به سندروم قبل از قاعدگی داشته باشد.

درمان اختلالات و علائم پریود زیر نظر متخصص باتجربه

قاعدگی یا عادت ماهانه نشانه‌ای از سلامت بدن و قدرت باروری شما است. در حالت طبیعی، بعد از سن بلوغ و اولین پریود، می‌توانید هر 21 تا 35 روز یک‌بار انتظار 3 تا 8 روز خونریزی پریود را داشته باشید. درد قاعدگی یا درد زیر شکم جز علائم پریود است و فعالیت بدنی و مصرف داروی مسکن نمونه‌ای از راه‌های کنترل نشانه‌ها است.

تغییرات هورمونی شدید در اثر مصرف بعضی از داروها یا بارداری می‌تواند دلایل پریودنشدن باشد. بااین‌حال با مشاهده لکه بینی، بیشتر یا کمترشدن غیر عادی خونریزی پریود، قاعدگی نامنظم، پریود دردناک از دکتر کمک بخواهید. مشکلاتی مانند پریود زودرس یا پریود دیررس و تردید در زمان پریود و بارداری هم نیاز به بررسی متخصص زنان دارد. علاوه‌براین پزشک شما را درباره تشخیص پریود از سایر خونریزی‌های واژینال، علل پریود، چالش‌های پریود، یائسگی و نکات رابطه جنسی در پریودی آگاه می‌کند.

فواید قاعدگی، مانند احساس بهتر و خواب منظم، به‌اندازه‌ای مهم است که ارزش درمان پریود نامنظم، رعایت بهداشت بانوان و تغییر سبک زندگی را داشته باشد. با یادگیری اصول ساده و کمک‌گرفتن از متخصص مجرب، زندگی باکیفیت‌تری را تجربه خواهید کرد.

سوالات متداول پریود

طول یک دوره قاعدگی طبیعی بین 21 تا 35 روز است و بسیاری از منابع این مدت را به‌طور میانگین 28 روز در نظر می‌گیرند.

بارداری، کاهش یا افزایش وزن سریع، استرس، شرایط تاثیرگذار روی هورمون‌ها مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و مصرف بعضی از داروها می‌تواند علت به‌تاخیرافتادن پریود باشد.

اگر فاصله بین پریودهای شما بیش از 35 روز باشد، یا در طول سال کمتر از 4 تا 9 بار قاعدگی داشته باشید باید به سراغ پزشک زنان بروید.

قاعدگی می‌تواند در هر دوره از زندگی بانوان، باتوجه به تغییرات هورمون‌ها، دستخوش تغییر شود. اما اگر بی‌نظمی در پریود ادامه‌دار باشد و علائم دیگری مانند لکه‌بینی، درد شدید، مشکلات گوارشی، کمتر یا بیشترشدن غیر عادی خونریزی پریود و… دارید باید موضوع را با متخصص زنان در میان بگذارید.

خون پریود حاصل فروریختن پوشش داخلی رحم است. در هر چرخه قاعدگی این دیواره ضخیم و با رگ‌های خونی غنی می‌شود، تا آماده بارداری احتمالی شود. درصورتی‌که بارداری صورت نگیرد، پوشش داخلی رحم فرو می‌ریزد و با مقداری خون از واژن خارج می‌شود.

ممکن است شرایطی مانند استرس، رژیم‌های غذایی سخت، نزدیک‌شدن به یائسگی و بعضی از داروها باعث لکه‌بینی در فاصله بین پریودها شود. اما اگر پریود غیر طبیعی با علائم دیگر، مانند خونریزی شدید، دارید باید با پزشک زنان مشورت کنید.

خون پریود سالم به‌طور معمول از قرمز روشن تا قهوه‌ای تیره یا سیاه متفاوت است. خون یا ترشحات نارنجی یا خاکستری ممکن است نشانه‌ای از عفونت باشد.

منابع:

yourperiod.ca

medicalnewstoday.com

my.clevelandclinic.org

nhs.uk

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
17 نظرات
  1. Salin می گوید

    سلام من ۱۷ سالمه موقعی که پریود میشم درد شکمم خیلی زیاده قابل تشخیص است یا نه تشکر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      درد زیاد که با مسکن معمولی پاسخ نمیدهد نیاز به معاینه دارد
      به پزشک عمومی یا به متخصص زنان مراجعه کنید

  2. سوزان می گوید

    سلام خانم دکتر میگم تا چند سالگی نزدیک عادت ماهیانه جوش میزنیم

  3. ناشناس می گوید

    سلام من روز 4 مرداد پریود شدم الا 18 شهریورالا هم نشدم قبلا به یه ماه نمی کشید چرا این ماه اینجوری شده

  4. سارینا می گوید

    من دیروز خون دیدم بعد ب مامانم گفتم گفت پریود شدی
    اما از دیروز دیگه ندیدم
    ۱۳ سالم هست و عفونت هم دارم
    خون همراه با عفونت بود
    مشکل داره؟؟

  5. ستایش فیاضی نیا می گوید

    سلام من 12 سالمه و ساله اولیه که پریود میشم اصلا نظمی توی پریودیم ندارم و هروقت خودش خواست میاد ولی من هیچوقت برام پیش نیومده که در دوران پریودی خون بدون کنترله من بیاد بیرون یعنی من فقط وقتی که میرم دستشویی همراه با ادرار خون میاد ، اینطور نیست که خودش خودش خارج بشه، این طبیعیه ؟؟؟ امروز هم ساعت 4,5 صبح درد زیادی داشتم و استفراغ ، درد زیاد شکم ، سردرد، اسهال داشتم اولین باره که اینطور درد شدید میگیرم قبلا دردم خیلی کم بود اینا طبیعی هستن یا باید نگران باشم ؟؟ اینکه خون بدون کنترل خارج نمیشه طبیعیه ؟؟؟؟

  6. مرضیه می گوید

    سلام . ببخشید من بار اولم پریود شدم و ۲۲بهمن پاک شدم. ماه ها طول می‌کشه که پریودم منظم باشه .؟

  7. فاطمه می گوید

    سلام خواهرم ۱۴سالش هست چند روز پیش توی دست شویی چند لکه خون صورتی دیده آیا پریود شده و یک ماهه پیش هم مین طور

  8. ناشناس می گوید

    سلام من ۱۴ سالمه وقتی ۱۳ سالم بود پریود شدم من به مدت ۷ روز پریود میشم و وقتی ۷ روز تموم شد دیگه تا ۴۰ روز پریود نمی شم دیروز پریود شدم دلم ،کمرم،پاهام خیلی درد میکنن و همش استفراغ میکنم اولین باره که دارم استفراغ میکنم
    این طبیعیه یا باید نگران باشم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      این علایم در روز اول و دوم پریود ممکن رخ بده
      بی نظمی هم در سال اول پریود طبیعی هست

      1. میترا حسن زاده می گوید

        سلام
        من ۱۵ سالم هست که امسال پریود شدم و ای ماقرار بود بشم ولی نشدم
        ایا این‌مشکل هست ؟

  9. Fatemeh می گوید

    سلام خانم دکتر روزتون بخیر من همیشه ۲۴ ام یا ۲۰ ام اینا پریود میشم الان ۱۱ ام هست و من پریود شدم و ۱۴ سالم هست آيا مشکلی دارم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      موردی نیست

  10. ... می گوید

    سلام
    دختر من برای اولین بارشه که پریود شده و بیشتر از یه ماهی میشه که از اولین زمانش گذشته مشکلی هس؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      موردی ندارد

  11. مهسا می گوید

    سلام من مجرد هستم و ۱۵ سالمه و تقریبا ۳ سال هست که پریود میشم
    من پریدم و امروز من وارونه شدم و باد از واژنم خارج شد و خونریزی پریودم شدید شد یعنی خطرناکه؟ یا نگران نباشم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نگران نباشین
      مهم نیس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر