درمان سریع سرفه در خانه با 21 راهکار آسان و کاربردی

روش‌های مختلفی برای تسکین‌ سرفه و عوارض آن وجود دارد. بیشتر این روش‌ها در دسته‌بندی درمان خانگی سرفه قرار می‌گیرند و کاربردی هم هستند. نوشیدن دمنوش زنجبیل، مخلوط شیر و زردچوبه، غرغره منظم آب نمک از درمان‌های سرفه شدید در خانه است. بخار آب گرم هم از آن مواردی است که می‌شناسید. حتماً اثرگذاری‌ این روش‌ها را هم دیده‌اید. سرفه یکی از علائم مهم سرماخوردگی است، اما گاهی هم به‌خاطر حساسیت یا بیماری‌ها و وضعیت‌های دیگر ایجاد می‌شود.

برای درمان خانگی سرفه حساسیتی یا موارد دیگر گزینه‌های مختلفی مانند مصرف سیر خام یا استفاده از دمنوش‌های مختلف توصیه می‌شود. برای درمان خانگی سرفه صبحگاهی هم توصیه‌هایی مانند نوشیدن چای عسل وجود دارد. در این مقاله از روش‌های مختلف درمان سرفه در خانه می‌خوانید. مطالعه مقاله به ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

در پایان، پرسش‌هایتان را بپرسید تا پزشک به شما پاسخ بدهد.

درمان خانگی سرفه چیست؟

برای تسکین سرفه، باید دلیل آن را بدانید. همیشه پای سرماخوردگی یا حتی حساسیت به‌میان نیست. اگر مشکل ریشه در بیماری زمینه‌ای داشته یا وضعیتی جدی برایتان پیش آمده باشد، مصرف داروها و مراقبت‌های حرفه‌ای به کمکتان می‌آیند.

بااین‌حال، باید بدانید که در اغلب موارد، سرفه‌کردن نتیجه سرماخوردگی یا آلرژی است و جای نگرانی شدیدی ندارد. خط مقدم درمان هم روش‌های خانگی برای تسکین وضعیت هستند. در ادامه، شما را با چند نمونه از درمان‌های خانگی رایج آشنا می‌کنیم. احتمالاً این توصیه‌ها برای کنترل وضعیت و رفع سرفه در خانه مفید واقع می‌شوند.

روش های درمان خانگی سرفه شدید در خانه با مواد غذایی و دمنوش های گیاهی

غرغره آب نمک

مخلوط آب نمک به خاطر خاصیت ضدالتهابی نمک، ضدسرفه قوی خانگی و عاملی برای جلوگیری از عفونت‌ بدن و سرماخوردگی است. فقط کافی است که یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. سعی کنید، محلول آب نمک را در روز چند بار غرغره کنید.

این اقدام باعث می‌شود که خاصیت ضدالتهابی محلول بعد از چند ساعت، بیشتر اثر کند. اگر نتوانید محلولی استاندارد تهیه کنید، احتمال دارد که مقدار نمک را زیاد بریزید و به بافت‌های بینی و گلوی خود آسیب بزنید. استفاده از سرم‌های نمکی موجود در داروخانه‌ها، ایده بهتری برای غرغره‌کردن است.

 زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد و برای تسکین گلو درد و مجاری تنفسی داروی طبیعی مناسبی است. برای درمان سرفه، عصاره زنجبیل تازه را با عسل مخلوط و میل کنید. شما می‌توانید زنجبیل را به صورت چای یا دم‌کرده هم مصرف کنید.

برای این کار چند تکه زنجبیل را خرد کنید و همراه با آب بجوشانید. استفاده از این ماده در پخت‌وپز هم به درمان و تسکین سرفه‌تان کمک می‌کند. ترکیب آن در غذاهای مختلف یا نوشیدنی‌های گوناگون می‌تواند بدنتان را در مقابل سرفه مقاوم کند.

شیر و زردچوبه

زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی است. ترکیب آن با شیر، نوشیدنی مناسبی برای تسکین التهاب، درمان سرفه، عفونت گلو و عفونت دستگاه تنفسی خواهد بود. برای درست‌کردن این مخلوط باید دو قاشق زردچوبه را به شیر گرم اضافه و دو بار در روز میل کنید‌.

این ترکیب هم طعم خوبی دارد و هم مقوی است. استفاده از زردچوبه در غذاهای مختلف هم می‌تواند به تسکین گلو و سرفه کمک کند. برای مثال، در مرغ و سوپی که آماده می‌کنید، حتماً این ادویه را به‌کار ببرید.

تغییر رژیم غذایی

مبتلایان به سرفه‌های مزمن باید در رژیم غذایی‌شان تغییراتی ایجاد کنند. از جمله مواردی که باید از رژیم غذایی این دسته افراد حذف شود، موارد زیر هستند:

  • الکل
  • نعناع
  • کافئین
  • شکلات
  • سیر و پیاز
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • غذاهای سرخ ‌شده و چرب
  • ادویه‌جات و غذاهای پرادویه و تند
  • گوجه‌فرنگی و محصولات تولید شده از آن

کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان ریه یا حساسیت‌های شدید هستند و سرفه می‌کنند، نباید از این مواد استفاده کنند. کنترل رژیم غذایی در بهبود سرفه‌های این بیماران نقش بسیار مهمی دارد.

 جوشانده ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی دارای مقادیر زیادی موسیلاژ است؛ این ماده تحریکات گلو و سرفه را کاهش می‌دهد. این گیاه ماده‌ای چسبناک و غلیظ است که سطح گلو را پوشش و آزار ناشی از سرفه را بهبود می‌دهد. فقط کافی است که ریشه گل ختمی را کمی در آب داغ بخیسانید تا لعاب بیندازد.

بعد از چند دقیقه می‌توانید جوشانده خود را میل کنید. دقت داشته باشید که امکان دارد به برخی از دمنوش‌ها و مواد گیاهی هم حساسیت داشته باشید. بنابراین، با مشورت متخصصان اقدام به مصرف چنین دمنوش‌ها و مواد طبیعی کنید.

درمان سریع سرفه با نشاسته

برای درمان سریع سرفه با نشاسته، ۲ یا ۳ قاشق نشاسته را با یک لیوان بزرگ آب سرد مخلوط کنید. بعد آن را روی حرارت متوسط بجوشانید. شما می‌توانید به این ترکیب کمی عسل هم اضافه و بعد آن را میل کنید.

عسل هم خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد. برای همین، اضافه‌کردن آن به ترکیب نشاسته می‌تواند هم طعم ماده را بهتر کند و هم در سریع‌ترشدن روند بهبودی نقش داشته باشد.

چای شیرین بیان

نوشیدن چای شیرین بیان یکی از روش‌‌های سنتی برای درمان سریع سرفه در خانه است. برای تهیه چای گیاهی شیرین، یک قاشق چای خوری از پودر ریشه شیرین بیان را در دو لیوان آب بجوشانید.

این ماده خوراکی می‌تواند التهابات گلو را تسکین بدهد. بسیاری از دمنوش‌ها ضمن برخورداری از خواص ضدمیکروبی، بیشتر در نرم‌کردن گلو و تسکین مجاری تنفسی نقش دارند. در واقع، مصرف آن‌ها باعث می‌شود که سیستم گلو و بینی کمی آرام‌تر و نرم‌تر شوند.

درمان خانگی سرفه خلط دار چیست؟

سرفه خلط‌دار یا سرفه مرطوب، نوعی سرفه است که با تولید و خروج خلط (موکوس) همراه است. این نوع سرفه معمولاً نشانه‌ای از وجود ترشحات اضافی در راه‌های هوایی است و بدن سعی می‌کند آن‌ها را از طریق سرفه خارج کند. سرفه خلط‌دار می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و معمولاً نشانه‌ای از یک بیماری یا عفونت است.

روش‌های خانگی زیر به درمان سرفه خلط دار کمک می‌کنند. کنترل خلط اولین تاثیر این روش‌هاست. اگر با تکیه بر این راه‌کارها هم خلط و مخاط گلو و بینی کمتر نشد، حتماً به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

سرفه خلط دار در صورتی که شدید نباشد، با روش های خانگی درمان می شود

دوش آب داغ

تنها برای چند دقیقه زیر دوش آب داغ بمانید، تا علائم سرفه به‌وسیله بخار فروکش کند. توصیه می‌کنیم که برای استفاده بهتر از این شرایط، کمی اسانس اکالیپتوس هم در حمام استفاده کنید.

با این روند می‌توانید راه‌های تنفسی‌تان را باز کنید و سرفه را تسکین بدهید. سرفه‌های خلط‌دار با چنین راه‌کاری بهبود پیدا می‌کنند. هوای مرطوب حمام به رقیق‌شدن مخاط گلو و بینی کمک شایانی می‌کند.

در این صورت، مخاط راحت‌تر روان می‌شوند و سرفه‌های خلط‌دارتان کمتر خواهند شد. بعد از اینکه از حمام بیرونی می‌آیید هم آب زیادی بنوشید. در واقع، باید آبی که از بدنتان خارج شده را جبران کنید. آب‌رسانی به بدن در زمان سرماخوردگی و سرفه‌کردن اهمیت زیادی دارد.

مصرف مایعات

نوشیدن آب به‌ اندازه کافی برای درمان فوری سرفه و سرماخوردگی اهمیت بسیار زیادی دارد. طبق تحقیقات انجام شده، نوشیدن مایعات هم‌‌دمای اتاق در درمان سرفه، آبریزش بینی و عطسه و سینوزیت حاد بسیار کارآمد است. از این مایعات هم می‌توانید برای آب‌رسانی به بدن استفاده کنید:

  • آب گوشت
  • دمنوش‌های گیاهی
  • آب مرغ یا سبزیجات
  •  انواع سوپ‌های رقیق
  • چای سیاه بدون کافئین
  • آب گرم و آب‌میوه‌‌های غیرخنک

آب‌رسانی به بدن باعث می‌شود که خلط رقیق‌تر و راحت‌تر از گلو و بینی تخلیه شود. کاهش خلط‌ها به تسکین سرفه‌های خلط‌دار کمک می‌کند.

مصرف انواع مایعات و دمنوش های گیاهی، از روش های درمان سریع سرفه درخانه

ترکیب عسل و فلفل سیاه

یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را همراه با دو قاشق چای خوری عسل در یک فنجان آب گرم حل کنید و بنوشید. براساس اصول درمان سرفه طب سنتی، سرفه خلط‌ دار شما سریعاً خوب خواهد شد. این معجون خلط آور است و مجاری تنفسی را نرم می‌کند.

در واقع، ترکیب عسل و فلفل سیاه با تسکین‌دادن مجاری تنفسی و از سوی دیگر، بالابردن مقاومت بدن به رفع سرفه‌ها کمک می‌کند. چنین ترکیبی را در زمان سرماخوردگی به‌خاطر داشته باشید. شاید برای درمان مشکلات دیگری که سرفه به همراه می‌آورند، نیاز به پیگیری‌های جدی‌تری باشد.

 آناناس در نقش ضدسرفه قوی خانگی

از آنجایی که آناناس منبع غنی بروملین است، میل کردن آن یکی از راه‌های درمان سرفه شدید در خانه محسوب می‌شود. بروملین خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان سرفه‌های خلط دار بسیار موثر است.

اگر رقیق کننده خون یا آنتی‌بیوتیک‌ مصرف کنید، شاید مصرف آناناس برایتان مضر باشد. در این رابطه حتما با پزشک مشورت کنید. انتخاب رژیم غذایی مناسب و خوراکی‌های مفید در زمان سرفه‌کردن اهمیت زیادی دارد. نباید به‌خاطر بهبود سریع، تحقیق‌کردن و دقت در انتخاب مواد را نادیده بگیرید.

 چای عسل

چای عسل دارای خاصیت ضد التهابی برای گلو است و از جمله راه‌های درمان سریع سرفه‌های ناشی از حساسیت هم به حساب می‌آید.

کارشناسان سازمان ملی سلامت انگستان (nhs) هشدار می‌دهند که:

لیمو و عسل داغ برای نوزادان زیر ۱ سال مناسب نیست.

برای تهیه چای عسل می‌توانید دو قاشق چایخوری از آن را در یک فنجان آب یا چای بسیار کمرنگ و ولرم یا دمنوش آویشن حل و میل کنید. برای اثرگذاری بیشتر، این مخلوط را یک یا دو بار در روز بنوشید.

درمان خانگی سرفه خشک چیست؟

سرفه خشک، نوعی سرفه بدون تولید خلط یا موکوس است. این نوع سرفه معمولاً نشانه‌ای از تحریک یا التهاب در راه‌های هوایی است و به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. سرفه خشک می‌تواند موقتی باشد یا به‌عنوان یک علامت مزمن، مدام شما را همراهی کند. آلرژی‌ها، سرماخوردگی‌ها و ابتلا به آسم یا مصرف برخی از داروها باعث بروز این وضعیت می‌شوند.

مشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی

ژل طبیعی آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به دلیل خواص ضدالتهابی، مرطوب‌کنندگی و تسکین‌دهنده‌اش، می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه خشک مورد استفاده قرار گیرد. ژل آلوئه‌ورا به تسکین گلو و کاهش التهاب کمک می‌کند. برای تهیه این ژل می‌توانید یک یا چند برگ بزرگ و سالم آلوئه‌ورا را از گیاه جدا کنید. برگ‌ها را با آب سرد بشویید تا هرگونه گرد و غبار و آلودگی از بین برود.

با استفاده از یک چاقوی تیز، لبه‌های خاردار برگ را ببرید. برگ را به طول نصف کرده و با یک قاشق، ژل شفاف داخل برگ را خارج کنید. ژل را در یک کاسه قرار بدهید و با استفاده از مخلوط‌کن یا همزن، آن را به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شود. برای طعم بهتر، می‌توانید ژل را با کمی عسل مخلوط کنید.

لعاب بِه دانه

به دانه را دم کنید تا لعاب بیاندازد و بعد آن را میل کنید. لعاب به‌دانه می‌تواند به رفع التهاب مخاط و به درمان سرفه و گلودرد کمک کند. این دانه به‌دلیل داشتن موسیلاژ، درمان سریع سرفه مکرر هم محسوب می‌شود. از این ترکیب می‌توانید برای درمان سریع سرفه آلرژی هم استفاده کنید.

درمان سرفه شدید در خانه چیست؟

سرفه شدید معمولاً نشانه‌ای از تهاجم یک ویروس یا عاملی بیرونی به ناحیه گلو است؛ گاهی دلیل آن ویروس سرماخوردگی و عفونت است و گاهی هم گردوغبار.

سرفه از آن دسته مشکلاتی است که می‌توانید با کمی صبر و با اتکا به روش های خانگی آن را درمان کنید. سرفه خشک یا سرفه معمولی هم تفاوتی در اثر درمانی این روش ها ایجاد نمی‌کند، نقطه اشتراک روش‌های درمان سرفه خشک و معمولی، طبیعی بودن و بی‌ضرر بودنشان است.

دقت کنید که همیشه هم روش‌های طبیعی بی‌ضرر نیستند. این موضوع درباره مواردی مانند دمنوش‌ها گوشزد می‌شود. گاهی‌اوقات، امکان دارد که نسبت به برخی مواد طبیعی هم حساسیت داشته باشید. پس مصرف هر دارو و دمنوش گیاهی هم می‌توانند با عوارضی همراه باشند.

اگر درمان نشدید سعی کنید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای آشنایی با وظایف دکتر گوش و حلق خوب و اینکه بدانید چه معاینه‌ها و درمان‌هایی در زمان مراجعه به این متخصص در انتظار شماست، می‌توانید سری به مطلب تخصص گوش، حلق و بینی چیست بزنید و اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید.

 دمنوش عسل با لیمو ترش تازه

ترکیب عسل با لیمو ترش برای بهبود سرفه‌های شدید و درمان سریع سرفه بچه‌ها بسیار موثر است. برای تهیه این ترکیب می‌توانید آب لیمو ترش را گرفته و در یک فنجان آب گرم بریزید. سپس دو قاشق عسل به آن اضافه کنید.

این ترکیب را قبل از خواب میل کنید. خوردن این مخلوط گلودرد را تسکین می‌دهد و مجاری تنفسی را در طول شب مرطوب نگه می‌دارد. همین دلیل کافی است تا برای درمان سریع سرفه کودکان در خواب، این نوشیدنی بسیار توصیه شود.

نوشیدن آب پیاز

نوشیدن عصاره پیاز در درمان‌ سرفه شدید ناشی از برونشیت مفید است و در درمان سرفه خلط دار تأثیر بسیاری دارد. پیاز رشد باکتری در گلو را مهار می‌کند و سرفه‌های دردناک را بهبود می‌بخشد. برای مزه‌دار کردن آب پیاز می‌توانید به آن کمی شکر یا عسل اضافه کنید. هرچند میل‌کردن چنین چیزی دشوار است، اما برای بهبودی، باید کمی صبر و تحمل به‌خرج بدهید.

دمنوش آویشن

آویشن خاصیت ضدالتهابی دارد و قوی‌ترین داروی گیاهی ضدسرفه است. برای مصرف آویشن می‌توانید از شربت آویشن یا دم‌نوش آن استفاده کنید. جهت تهیه دم‌نوش آویشن ۲ قاشق چای‌خوری آویشن خشک را به یک فنجان آب داغ اضافه و ۱۰ دقیقه صبر کنید‌.

پس از عبوردادن آن از صافی، می‌توانید دمنوش را میل کنید. دمنوش آویشن برای درمان سریع سرفه شدید بزرگسالان، گلودرد، برونشیت (التهاب ریه) و مشکلات گوارشی مفید است.

درمان سرفه در خانه با دمنوش آویشن
دمنوش آویشن همراه با زنجبیل و لیمو، موثر در درمان سرفه

 چای مارشملو

برای درمان سرفه‌های خطرناک، می‌توانید مقداری پودر خشک مارشمالو را در طول شب در چهار لیوان آب گرم خیس و مایع غلیظ را صاف و بعد میل کنید. می‌توانید برای بهتر شدن مزه چای، به آن کمی عسل یا شکر اضافه کنید.

چای مارشملو، درمان سرفه‌‌های خشک و شدید و راهی برای درمان سریع سرفه آنفولانزا است. با این حال، در بسیاری از شرایط ابتلا به آنفولانزا، علائمی همچون سرفه‌های خشک و خطرناک، به درمان‌های خانگی همچون درمان سرفه با چای مارشملو، مقاوم هستند.

در این شرایط، هرچه‌سریع‌تر باید به متخصص گوش و حلق و بینی شهرتان مراجعه کنید. خوشبختانه، ساکن هر شهری که باشید، به‌راحتی به بهترین متخصصان شهر خود دسترسی خواهید داشت. برای مثال اگر ساکن تهران هستید، از میان بیش از 161 دکتر گوش تهران می‌توانید پزشک مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای دریافت مراقبت‌های پزشکی تخصصی‌تر به او مراجعه کنید.

درمان فوری سرفه در خانه چیست؟

درمان فوری سرفه در خانه می‌تواند به کاهش سریع علائم و تسکین گلو کمک کند. این روش‌ها می‌توانند در مواقعی که سرفه ناگهانی و آزاردهنده می‌شود، مفید باشند.

در ادامه، چندین راهکار فوری برای تسکین سرفه در خانه ارائه شده است. دقت کنید که اگر سرفه‌هایتان حالتی غیرعادی دارد و با علائمی مانند تخلیه خون همراه است (یا مداوم شده و اصلا قطع نمی‌شود)، باید به اورژانس و مراکز درمانی مراجعه کنید. جدی‌گرفتن علامت‌ها و نشانه‌های همراه با سرفه همیشه اهمیت زیادی دارد.

روغن سیاه دانه

برای درمان موارد زیر:

  • سرفه آنفولانزا و سرماخوردگی؛
  • درمان حساسیت و آلرژن‌ها؛
  • ورم لوزه و التهاب حنجره؛
  • برونشیت و ذات‌الریه؛
  • سل یا آسم؛

سیاه دانه و عسل را با هم ترکیب و میل کنید. روش دیگر این است که روغن سیاه‌دانه را به گلوی خود بمالید. این روش از قدیمی‌ترین و موثر‌ترین روش‌‌ها برای درمان فوری سرفه‌‌های شدید است.

مکمل‌های اِن- استیل سیستئین (NAC)

مصرف مکمل‌های اِن-استیل سیستئین (NAC) برای کسانی که دچار سرفه‌‌های خلط‌دار شدید هستند یا می‌خواهند که مخاط مجاری تنفسی خود را کاهش دهند، درمان فوری مناسبی است.

این مکمل از آمینو اسید ال- سیستئین به دست می‌آید و به‌‌طور قابل توجهی علائم ابتلا به برونشیت مزمن و سرفه‌ های شدید را بهبود می‌بخشد.

 این ماده می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی شدید از جمله کهیر، ورم، تب، مشکلات تنفسی و تنگی نفس شود. بهتر است قبل از استفاده از این مکمل حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

 سیر خام

سیر خام خاصیت ضدباکتریایی دارد و عفونت گلو را از بین می‌برد. اگر در فکر راهی برای درمان فوری سرفه شبانه هستید، حتما این روش را امتحان کنید. چند حبه سیر خام را در دهان نگه‌ دارید و سپس آنها را در دهانتان خرد کنید. برای از بین‌رفتن بوی آن هم آب زیادی بنوشید و کمی جعفری خام بجوید.

سیر خام خواص زیادی دارد و در ضمن می‌تواند طعم غذاهایی را که در دوران بیماری مصرف می‌کنید هم بهبود بدهد. البته اگر با طعم سیر مشکلی ندارید و روی بدنتان اثری منفی ندارد، از آن استفاده کنید. بعضی از افراد نسبت به عطر تند این ماده واکنش نامطلوب دارند و حالشان بد می‌شود. در این صورت، بهتر است که به‌سراغش نروید.

سیر خام با خاصیت ضد باکترایی در درمان سریع سرفه شدید موثر است.
مصرف سیر خام برای درمان سرفه شدید در خانه

برای درمان سرفه به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

اگر سرفه‌هایتان ادامه پیدا کرد و با وجود درمان‌های خانگی سرفه شدید خوب نشد، این نشانه‌ای مهم برای مراجعه به دکتر عمومی یا دکتر گوش است.

پزشک معالج در چنین موقعیتی، داروهای درمان سرفه همچون:

  • شربت آیورا
  • فنیل افرین
  •  پزودوافدرین
  • قرص آلتادين
  • اکسپکتورانت
  • شربت پلارژین
  • هیدروکودون- کلرفنیرامین

را تجویز خواهد کرد. داروی دکسترومتورفان هم در زمینه درمان سرفه مفید است. البته باید با تجویز پزشک همه این موارد را مصرف کنید.

اگر هم اسپری درمان سرفه می‌خواهید، اسپری سالبوتامول یا اسپری تیمکس، بهترین پیشنهادها هستند. هرچند که بهتر است پزشک متخصص در این زمینه برایتان تصمیم‌گیری کند.

جدول زمان‌بندی مصرف درمان‌های سرفه سریع به‌شرح زیر است:

نوع درمانبهترین زمان مصرف
درمان خانگیقبل از خواب
درمان دارویی۶ تا ۸ ساعت یک بار

 برای درمان فوری سرفه در خانه از راه‌کارهای پیشنهادی استفاده کنید. نوشیدن مایعات گرم یا استفاده از مرطوب‌کننده هوا می‌تواند راه مناسبی برای رسیدگی به اوضاع باشد.

استراحت کافی هم در زمان ابتلا به سرماخوردگی و سرفه راه مطلوبی است. با مصرف غذاهای سالم و تغییر رژیم غذایی هم می‌توانید در راه درمان سرفه گام مهمی بردارید. برای درمان سرفه شدید در خانه هم می‌توانید از روش‌هایی مانند نوشیدن آب پیاز استفاده کنید.

یادتان باشد که درمان خانگی سرفه همیشه جوابگو نیست و باید گاهی برای پیگیری مشکل به روش‌هایی فراتر از مصرف روغن سیاه‌دانه یا چای شیرین‌بیان فکر کنید.

در صورت نیاز به دکتر، از سامانه دکتردکتر کمک بگیرید. در این بستر هم می‌توانید بهترین متخصصان را پیدا کنید و هم امکان وقت‌گرفتن آنلاین از آن‌ها وجود دارد.

منابع:

medicalnewstoday.com

healthline.com

سوالات متداول درمان فوری سرفه به صورت خانگی

برای درمان سریع سرفه کودکان روش‌هایی مثل قرقره آب نمک، دمنوش چایی و عسل، حمام آب داغ و نوشیدن زیاد مایعات را توصیه می‌کنیم. هرچند که بهتر است برای درمان سریع سرفه اطفال نظر پزشک کودکان را حتما بپرسید.

دمنوش زنجبیل، چای و آویشن به همراه عسل، نوشیدن زیاد آب و حمام آب گرم از جمله روش‌هایی هستند که برای درمان سرفه توصیه می‌شوند.

عسل یکی از بهترین راه‌های درمان سریع سرفه ناشی از آسم است. آویشن و عسل، چای و عسل و حتی آب جوش و عسل از جمله بهترین دمونش‌ها برای درمان سریع سرفه آسم هستند.

برای درمان سرفه جدید مخصوصا به دلیل کرونا، هم روش‌های خانگی که معرفی کردیم تاثیرگذارند و هم مصرف داروهایی همچون شربت پلارژین باعث تسکین آن می‌شوند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
23 نظرات
  1. حبیب ایاره می گوید

    بسیار عالی

  2. مینا دهقانی می گوید

    سلام و عرض ادب
    فعلا نظری ندارم دارم زنجبیل میخورم بزار اگه خوب شدم چشم نظر میدم اگرم مردم که هیچی بدرود

    1. سمیرا می گوید

      😂😂😂

  3. ناشناس می گوید

    سلام وقت شمابخیرخسته نباشی به گرمی جات حساسیت آلرژی دارم سرفه زیادمیزنم گلوم دردمیکنه وخس خس میکنه میسوزه چه شربتی خوبه

  4. علی درویشط می گوید

    خیلی سریع عمل کرددمنوش زنجبیل حلالتون بعدجور ا ذیت بودم

  5. نازنین می گوید

    nazanineba1998@gmail.com
    خدا خیرتون بده یکی از روش هارو امتحان کردم عالی بود ممنون

    1. سعیده ملکی می گوید

      خوشحالیم که براتون مفید بوده

  6. نازنین می گوید

    من روش عسل و لیمو ترش رو واسه دخترم امتحان کردم خیلی زود خوب شد خدا خیرتون بده

  7. شایان می گوید

    عالیه سرفمو خوب کرد مرسی

  8. ناشناس می گوید

    بسیارعالی

  9. حسین می گوید

    بسیارکاربردی👌

  10. امین صفاری می گوید

    بسیار عالی

  11. همون قشنگه می گوید

    عالییییییییی
    ❤️❤️❤️

    1. شایان می گوید

      سرفمو خوب کرد

      1. ناشناس می گوید

        عاااااااااااااا لیییییییییییی

  12. اسرا حیدری پور می گوید

    عالی هست

  13. ناشناس می گوید

    عالیههههههههههه

    1. مهدی می گوید

      سلام عالی بود .ممنون

  14. ... می گوید

    عالیه

  15. لیلا صمیمی می گوید

    عالی بود .

  16. 👸 می گوید

    ‌‌‌عالی

    1. ناشناس می گوید

      عاالی بود

  17. ناشناس می گوید

    عالی بود.سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر