رتینول چیست و چه فوایدی دارد؟ عوارض رتینول برای پوست کدامند؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

برای جلوگیری از پیری و چین و چروک پوست بهتر است که از رتینول استفاده کرد. اما رتینول چیست ؟ رتینول از خانواده ویتامین A است که در محصولات پوستی مانند کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌های استفاده می‌شود. این ماده مغذی، اثرات ضدپیری دارد و می‌تواند به پاک‌کردن آکنه پوست کمک کند. رتینول برای پوست مفید است و محصولات گسترده‌ای از این ماده برای از بین بردن چین و چروک استفاده می‌کنند.

اگر به دنبال از بین بردن خشکی پوست، چین و چروک، آکنه و درمان جای جوش هستید تا انتهای متن همراه ما باشید تا درباره سرم و قرص رتینول اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. برای مطالعه این مطلب، به ۵ دقیقه زمان نیاز دارید.

در پایان اگر سوال داشتید، می‌توانید در انتهای مطلب در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناس سلامتی دکتردکتر پاسخ دهد.

رتینول چیست و چه کارایی دارد؟

به گفته سایت clevelandclinic ؛

رتینول نوعی ویتامین A است که کاربردهای زیادی در مراقبت از پوست دارد. این دارو برای درمان آکنه استفاده می شود و اثرات ضد پیری دارد. شما می‌توانید رتینول را بدون نسخه هم تهیه کنید. اما برای اینکه بدانید چگونه رتینول می‌تواند به بهترین نحو ممکن در روال مراقبت از پوست شما قرار بگیرد با پزشک مشورت کنید. رتینول یک درمان موضعی است، به این معنی که آن را باید روی پوست خود بمالید. همچنین رتینول در انواع مختلفی مانند: کرم، ژل، لوسیون، پماد و سرم ارائه شده است.

 پیش از استفاده از آن، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید. شاید متخصص داروهایی را تجویز کند که حاوی غلظت‌ بالاتری نسبت به محصولات بی‌نسخه هستند.

رتینول درمانی موضعی است؛ به این‌ معنی که باید آن را روی پوست خود بمالید. انواع مختلفی هم دارد، از جمله:

رتینول گاهی در محصولات آرایشی هم استفاده می‌شود.

رتینول خانگی

منابع طبیعی رتینول چیست و در چه چیزهایی یافت می‌شود؟ این ماده از منابع حیوانی مانند گوشت گاو، جگر مرغ، تخم مرغ و ماهی گرفته می‌شود، اما در بسیاری از گیاهان و سبزیجات مانند طالبی، هویج، کدو، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل هم موجود است.

اینفوگرافی رتینول
اینفوگرافی توضیحات رتینول چیست

فواید رتینول برای پوست چیست؟

رتینول باعث افزایش تولید سلول‌های پوست (تکثیر) می‌شود و به بازکردن منافذ کمک می‌کند. این ماده در لایه‌ برداری پوست هم نقش دارد  و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.

با این روند است که می‌تواند ظاهر خطوط و چین و چروک را کاهش بدهد و حالت شاداب‌تری به پوست بدهد. از فواید رتینول برای پوست میتوان به خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد در لایه میانی و از بین بردن منافذ گشاد و بزرگ پوست اشاره کرد.

خانمی در حال استفاده از فواید رتینول برای پوست
استفاده و بهره‌مندی از فواید رتینول برای پوست
مشاوره تلفنی و متنی با دکتر پوست

رتینول برای چه سنی مناسب است؟

هیچ قانون مشخصی در این مورد وجود ندارد. برای اهداف ضد‌پیری مصرف می‌توانید از آن در دهه ۲۰سالگی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنید. اگر از رتینول برای درمان جوش صورت استفاده می‌کنید، مصرف در سنین زیر ۲۰ سال هم ایرادی ندارد. همیشه بهتر است که نظر متخصص را در این زمینه جویا شوید.

رتینول برای منافذ باز

هنگامی که منافذ پوستی با سلول‌های مرده یا چربی پوست مسدود می‌شوند، بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. رتینول موضعی منافذ بزرگ را درمان و از ایجاد منافذ مسدود شده جلوگیری می‌کند. این ماده می‌تواند پوست را ضخیم‌تر و مستحکم‌تر کند.

رتینول ضد لک

لکه‌های تیره می‌توانند در نتیجه آسیب‌رساندن خورشید به پوست ایجاد شوند. اگر لکه‌های قهوه‌ای روشن یا تیره روی صورت، دست‌ها، گردن یا بازوهای خود دارید، یعنی با تجمع ملانین (رنگدانه طبیعی) روبه‌رو هستید. این وضعیت باعث ایجاد رنگدانه روی پوستتان می‌شود.

این لکه‌ها دردی به همراه نمی‌آورند اما ظاهر پوست را مخدوش می‌کنند. برخی از افراد با رتینول موضعی لکه‌های پوستی را روشن می‌کنند اما این روند به گذشت ماه‌ها نیاز دارد. اگر نگران چنین وضعیتی هستید، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

رتینول برای جای جوش

اسکار (جای زخم) آکنه در نتیجه آسیب و التهاب ایجاد می‌شود. این لکه‌های صورتی، قرمز یا تیره روی پوست با بهبود آکنه ظاهر می‌شوند و ممکن است چند هفته روی آن بمانند.

کندن جوش‌ها هم باعث آسیب بیشتر به پوست می‌شود و ممکن است جای زخم‌ها به طور دائمی باقی بماند. درمان‌های موضعی رتینول می‌تواند به کاهش تورم و التهاب ناشی از جوش‌ها کمک کند. یادتان باشد که درمان موضعی رتینول برای جای جوش و روی اسکارهای شدید آکنه که فرورفته یا برجسته شده‌اند، همیشه اثرگذاری مفید ندارد. در مقاله از بین بردن جای جوش روش‌های مناسب‌تری را برای از بین بردن اسکارهای پوستی معرفی کرده‌ایم.

رتینول ضدچروک و پیری

عوامل مختلفی باعث بروز چین و چروک در پوست هستند. با افزایش سن، سلول‌های پوست کندتر تقسیم می‌شوند. لایه میانی (درم) آن شروع به نازک‌شدن می‌کند، حفظ رطوبت سخت‌تر می‌شود و پوست الاستین و کلاژن کمتری خواهد داشت.

 ترتینوئین و تازاروتن موضعی می‌توانند ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها را با کاهش سرعت تجزیه کلاژن و ایجاد حالت ارتجاعی پوست بهبود بدهند. معمولا چندین ماه مصرف موضعی رتینول با نتایج اثرگذار همراه می‌شود.

رتینول چیست؟ بافت و ظاهر سرم رتینول
سرم رتینول برای استفاده بر روی صورت

خواص رتینول برای صورت چیست؟

از خواص رتینول برای پوست میتوان گفت که این ماده ابزاری قدرتمند در برابر پیری پوست، آکنه یا جوش صورت است، اما برای همه مناسب نیست. اگر مستعد آلرژی هستید یا پوست حساسی دارید، شاید بهتر باشد که به تجویزات پزشک توجه کنید و به سراغ محصولاتی دیگر بروید.

باید بدانید که رتینول پوست را نسبت به نور خورشید حساس‌تر می‌کند، بنابراین هنگام استفاده از محصولات حاوی آن، حتما از ضدآفتاب استفاده کنید و تا جایی که می توانید از آفتاب دور بمانید.

اگر بخواهیم بگوییم که خواص رتینول برای پوست چیست، باید به این موارد هم اشاره کنیم:

  • فواید زیادی برای پاکسازی صورت  دارد.
  • ضخامت و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد.
  • تولید ملانین را کاهش می‌دهد.
  • التهاب را کم می‌کند.
  • مانع از مسدودشدن منافذ می‌شود.

تمام موارد ذکر شده در بالا می‌توان پوستی شفاف و درخشان را به شما هدیه دهد.

عوارض استفاده از رتینول چیست؟

عوارض جانبی درمان موضعی رتینول معمولا موقتی و شامل موارد زیر است:

  • پوست خشک و تحریک‌شده.
  • خارش یا سوزش.
  • قرمزی.
  • پوسته‌پوسته شدن.
  • آفتاب سوختگی.

با عادت‌کردن پوست به درمان جدید، این عوارض جانبی باید به تدریج از بین بروند.

موارد منع مصرف رتینول چیست؟

اگر پوست حساس و خشکی دارید، بهتر است که از مصرف رتینول اجتناب کنید. دقت کنید که برخی عوارض جانبی مانند سوزش خفیف، خشکی و حساسیت به آفتاب طبیعی هستند اما اگر پوست حساس باشد، نباید به سراغ مصرف این ماده بروید. کسانی که دچار شرایطی مانند روزاسه (rosacea) یا اگزما پوستی هستند هم نباید رتینول مصرف کنند.

رتینول در بارداری

استفاده از نوع خوراکی این ماده می‌تواند موجبات نقص مادرزادی بچه شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده موضعی این ماده با جذب کمتری در خون همراه است و وارد جریان خون نمی‌شود. اما گزارش‌هایی هم وجود دارد که برخی از نوزادان، پس از مصرف موضعی رتینوئید توسط والدینشان با نقص‌های مادرزادی متولد شده‌اند.

از آنجایی که راه‌های دیگری برای درمان بیماری‌ های پوستی وجود دارد، پزشکان از تجویز رتینوئیدها در صورت بارداری خودداری می‌کنند. اگر قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید و اگر از محصولات رتینول استفاده می‌کنید، روش‌های پیشگیری از بارداری را در نظر بگیرید.

رتینول در شیردهی

رتینول موضعی روی پوست مالیده می‌شود و جذب زیادی در خون ندارد. در واقع، نمی‌تواند خطرات زیادی در دوران شیردهی به همراه بیاورد اما بااین‌حال، بهتر است که درباره مصرف این ماده در زمان شیردادن به نوزاد با پزشک مشورت کنید. هیچ‌گونه ریسکی را نپذیرید و اگر پزشک خطری برای این کار در نظر گرفت، دور انجامش را خط بکشید تا به نوزاد آسیبی نرسد.

نحوه استفاده از رتینول چیست؟

قبل از اینکه برای اولین بار از محصول رتینول استفاده کنید، کمی روی ناحیه کوچکی از پوست (تست پچ)، آن را امتحان کنید تا ببینید آیا واکنش منفی دارید یا خیر. اگر بعد از چند روز، لکه‌های پوستی شما خیلی قرمز نشدند یا خارش نداشتند، مصرف رتینول را قبل از خواب به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

برای استفاده از رتینول، دستورالعمل‌های روی بسته یا توصیه‌های پزشک خود را دنبال کنید. اما مراحل کلی استفاده از رتینول چیست و چطور باید از آن استفاده کنید؟ در جدول زیر مراحل استفاده از رتینول آورده شده است.

مراحل استفاده از رتینولتوضیحات
مرحله اولپوست خود را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز و آن را خشک کنید.

 

مرحله دومهنگام استفاده از محصولات رتینول، پوست خود را اسکراب نکنید.

 

مرحله سومرتینول را به صورت یک لایه نازک به تمام صورت خود بمالید (مراقب باشید به دهان، بینی و چشم هایتان وارد نشود).
مرحله چهارمباید از دوزی به اندازه یک نخود استفاده کنید.

 

مرحله پنجمبرای چند هفته اول درمان، رتینول را فقط یک روز در میان بمالید.

 

مرحله آخردر آخر هم مرطوب‌کننده صورتی را روی پوست بمالید که منافذ آن را مسدود نمی‌کند.

 

استفاده از رتینول در کنار رعایت اصول مراقبت پوستی ، در کنار خاصیت ضد آکنه و لکه پوستی، جوانی و شفافیت را به پوست شما هدیه می‌دهد.

زمان استفاده از رتینول

از آنجایی که رتینول می‌تواند پوست را تحریک کند، بهتر است آهسته شروع کنید. پس از آزمایش پچ، ممکن است هر چند روز یک بار از یک محصول استفاده کنید و سپس به تدریج تا یک یا دو بار در روز، تعداد مصرف را افزایش دهید. این یکی از نکات مهم استفاده از رتینول است که باید به خاطر داشته باشید.

مدت زمان اثرگذاری رتینول

مصرف بیشتر رتینول‌های بدون نسخه بعد از چند هفته با اثرگذاری همراه می‌شود. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، کاهش قابل‌توجهی در چین و چروک پوست افرادی دیده شده بود که به مدت ۱۲ هفته از رتینول استفاده کرده بودند.

نتایج پژوهشی جدیدتر نشان می‌دهد که چین‌و‌چروک‌های اطراف چشم و گردن در افرادی که به مدت ۸ هفته از این ماده مصرف کرده بودند، بهبود چشمگیری داشته است.

تفاوت رتینول و مواد مشابه چیست؟

محصولات مختلفی از رتینول و موارد مشابه آن در بازار موجود هستند، شناخت تفاوت‌ها در این زمینه مهم است.

تفاوت رتینول و ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در بسیاری از غذاها و مکمل ها یافت می‌شود و چند نقش مهم در بدن شما ایفا می‌کند. این ویتامین به اندام‌ها کمک می‌کند و در سیستم ایمنی، بینایی و تولید مثل نقش دارد. رتینول نوعی ویتامین A است که با قرارگرفتن روی پوست، رنگ و بافت آن را بهبود می‌دهد.

تفاوت رتینوئید با رتینول

رتینول و رتینوئید از مشتقات ویتامین A هستند که برای بهبود بافت و ظاهر پوست استفاده می‌شوند و از بهترین ویتامین برای پوست صورت به حساب می‌آیند. تفاوت اصلی آنها در قدرت و اثرگذاری‌شان است. رتینول به طور گسترده‌ای بدون نسخه در سرم‌ها و کرم ها در دسترس است و حتی به عنوان یک ماده در برخی از لوازم آرایشی استفاده می‌شود. رتینوئیدها در غلظت‌های بالاتر ساخته می‌شوند و  با نسخه در دسترس هستند.

رتینوئیدهای تجویزی حاوی غلظت بیشتری از مواد فعال هستند. بنابراین، با مصرفشان تغییرات قابل توجهی در پوست خود مشاهده خواهید کرد. رتینول بدون نسخه معمولا با سایر مواد ترکیب می‌شود. تشخیص اینکه چه مقدار از ماده فعال در آن وجود دارد هم آسان نیست اما سایر مواد موجود در محصولات بدون نسخه رتینول هم می‌توانند پوست شما را هیدراته و درخشان کنند.

تفاوت ترتینوئین با رتینول

ترتینوئین یک رتینوئید است که فقط با نسخه در دسترس است. دهه‌ها است که برای درمان آکنه و پیشگیری از نشانه‌های پیری زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید (فوتوپیری) از آن استفاده می‌شود. این مورد قوی‌تر از رتینولی است که می‌توانید بدون نسخه بخرید و شاید اثرگذاری سریع‌تری هم داشته باشد. برای استفاده از این محصولات در روتین پوست چرب خود باید دقت به خرج بدهید.

رتینول با چه محصولاتی تداخل دارد؟

نباید سرم ویتامین سی و رتینول با هم مصرف شوند. میان این‌ها تداخل وجود دارد و اثربخشی هم را زیر سؤال می‌برند. در موارد زیر هم نمی‌توانید رتینول را هم‌زمان مصرف کنید:

  • با AHA‌ها (تونر گلیکولیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید، اسید لاکتیک، درمان با اسید ماندلیک، لایه بردار اسید سرکه سیب)،
  • BHAs (سرم بتا هیدروکسی اسید، C-50 لکه درمانی شبانه)
  • تونر PHA

امکان استفاده از رتینول برای پوست چرب و خشک وجود دارد و مشکلی با انواع پوست ندارد و عموما پزشک پوست و مو آن را تایید می‌کنند برای آنکه با این نوع تخصص و حوزه وظایف آن  آشنا شوید مقاله تخصص پوست و مو چیست را مطالعه کنید.

خانمی در حال استفاده از سرم رتینول برای پوست
استفاده از سرم رتینول برای پوست و جلوگیری از لک پوستی

محصولات خوب دارای رتینول ایرانی و خارجی

با رتینول آشنا شدید و باید بدانید که مصرف آن با تجویز پزشک اثرگذارتر خواهد بود. اگر می‌خواهید از این ماده استفاده کنید، بهتر است که با محصولات خوب ایرانی و خارجی هم آشنایی داشته باشید.

از جمله محصولات مفید و پرطرفدار در بازار فروش رتینول باید به کرم ضدچروک گردن و صورت بریلی (BREYLEE)، کرم رتینول برای دور چشم اسکین‌وان (SKIN ONE)، کرم ضدچروک روز لورآل (LOREAL) اشاره کنیم. شرکت‌های نئودرم و سی‌گل هم در این زمینه محصولاتی دارند.

رتینول، معجزه ای برای شفافیت پوست

سرم یا قرص رتینول به عنوان یک محصول آرایشی و مراقبتی پوست شناخته می‌شود که از خانواده ویتامین A است. این ماده مغذی برای پوست حساس مناسب بوده و از خشکی پوست، چین و چروک و آکنه جلوگیری می‌کند. با مصرف روزانه و قرار دادن این محصول در روتین پوستی می‌توان به بهبود وضعیت پوست کمک کرد و علائم پیری را کاهش داد. همچنین رتینول یک آنتی اکسیدان قوی است که برای از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک پوست استفاده می‌شود. اما قبل استفاده هریک از محصولات آرایشی و بهداشتی باید با پزشک متخصص پوست مشورت کرد تا پزشک بهترین گزینه را برای شما تجویز کند.

از این رو دکتردکتر به عنوان یک سامانه آنلاین نوبت دهی در کنار شما است تا بتوانید از بهترین متخصص‌های پوست و مو نوبت مشاوره و ملاقات حضوری دریافت کنید. کافی است که به صفحه خدمات و نوبت دهی دکتردکتر مراجعه کرده و در زمان کوتاهی به صورت آنلاین نوبت خود را دریافت کنید.

همچنین ما در این متن سعی کرده‌ایم که اهمیت رتینول برای پوست را بررسی کنیم. اما اگر ابهام یا سوالی دارید که به آن اشاره نشده است می‌توانید در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

منابع:

healthline.com

my.clevelandclinic.org

سوالات متداول رتینول

[elementor-template id=”94699″]

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر