زگیل تناسلی زنان و عوارض آن (تایید شده توسط پزشک زنان)

زگیل تناسلی یک عفونت بسیار شایع مقاربتی است که روی اندام تناسلی یا اطراف آن ایجاد می‌شود و ممکن است به صورت برآمدگی‌های کوچک یا توده‌های گوشتی ظاهر شوند. این زگیل‌ها در نتیجه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند و راه انتقال آن از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی است. زگیل تناسلی اگرچه باعث ناراحتی می‌شود، اما معمولا سرطانی نیستند. دکتر زنان درمان‌هایی را برای تسکین علائم تجویز می‌کند و می‌تواند زگیل‌ها را از بین ببرد. در این مقاله از مجله دکتردکتر به بررسی علائم، علل و همچنین تشخیص، درمان، عوارض و پیشگیری زگیل تناسلی زنان می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

اطلاعات پزشکی ارائه شده در این مقاله توسط دکتر مهدیه کمالی، متخصص زنان و زایمان بررسی و تایید شده است.مهدیه کمالی

زگیل تناسلی زنان چیست و به چه علتی ایجاد می‌شود؟

زگیل یک اصطلاح رایج است که برای توصیف رشد یا برآمدگی کوچک روی پوست استفاده می‌شود. این توده‌ها معمولاً خوش‌خیم هستند و در چندین ناحیه مختلف بدن از جمله اطراف دهان، انگشتان دست و پاها به وجود می‌آیند. در بیشتر موارد، زگیل‌ها بی‌ضرر هستند، اما اگر تحریک شوند یا در معرض اصطکاک قرار گیرند، ممکن است ناراحت کننده یا دردناک شوند. گاهی اوقات، زگیل ممکن است در لابیا مینور واژن در زنان ایجاد شود.

زگیل تناسلی توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (human papillomavirus) یا HPV که یک ویروس مقاربتی است ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس پوستی با فردی که به آن آلوده است، انتقال می‌یابد. زگیل تناسلی می‌تواند یک یا چند برجستگی کوچک روی اندام تناسلی ایجاد کند، اما برخی از افراد حتی پس از ابتلا به HPV نیز علائمی ندارند.

حدود 70 درصد از مردان و زنان فعال جنسی در طول زندگی خود در معرض HPV قرار می‌گیرند، اما تعداد کمی از آنها علائم را تجربه می‌کنند. این وضعیت باعث می‌شود که فرد ناقل بدون اطلاع از ابتلا، ویروس را پخش کند. هنگامی که ویروس از بین می‌رود، فرد دیگر نمی‌تواند آن را منتقل کند.
بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر ابتدا مقاله‌ پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی را در مجله سلامت دکتردکتر مطالعه فرمایید.

زگیل تناسلی زنان در اثر چیست

عوامل خطر ابتلا به زگیل تناسلی زنان

اگرچه زگیل هر دو جنس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما تعداد بیماران زن نسبت به مردان مبتلا به زگیل تناسلی بیشتر است. به طور کلی هر فردی که از نظر جنسی فعال است در معرض خطر عفونت HPV قرار دارد. سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • سن زیر 30 سال

اگر دوست دارید تا بیشتر درباره زگیل تناسلی مردان بدانید، مطالعه مطلبی تحت همین عنوان را در مجله دکتردکتر به شما توصیه می‌کنیم.

آیا زگیل تناسلی زنان واگیر دارد؟

بله! زگیل تناسلی زنان ممکن است به مردان نیز سرایت پیدا کند. در حقیقت فرد مبتلا به عفونت HPV می‌تواند ویروس را از طرق زیر انتقال دهد:

  • رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی
  • تماس تناسلی پوست به پوست
  • زایمان (انتقال زگیل تناسلی از مادر آلوده به نوزاد در حال تولد)

مقاله راه‌های انتقال زگیل تناسلی به زنان و مردان به طور کامل به توضیح این موارد پرداخته‌ایم.

آیا زگیل تناسلی زنان درد دارد؟

علائم زگیل تناسلی زنان می‌تواند بسته به فرد متفاوت باشد؛ شناخته شده‌ترین علامت، ظاهر آنهاست. زگیل تناسلی اغلب به صورت تک و گاهی اوقات به صورت خوشه‌ای کلم ظاهر می‌شود. بیشتر اوقات زگیل تناسلی بدون درد است اما در برخی موارد، زگیل باعث درجاتی از خارش، سوزش در هنگام ادرار و درد واژن می‌شود، به خصوص اگر اصطکاک وجود داشته باشد.
این علائم زگیل تناسلی معمولاً ماهیت خفیف تا متوسط دارند و ممکن است با گذشت زمان از بین بروند. با این حال، علائم بالقوه دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در نتیجه این عفونت رخ دهد. به عنوان مثال، زگیل تناسلی ممکن است باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی شود. این علامت نسبت به سایرین کمتر شایع است اما همچنان احتمال بروز آنها نیز وجود دارد.

در زنان، زگیل تناسلی در داخل یا اطراف واژن، فرج، دهانه رحم، مقعد، ناحیه کشاله ران و بالای ران‌ها ایجاد می‌شود. از آنجایی که ویروس می‌تواند از طریق رابطه جنسی دهانی نیز پخش شود، زگیل روی لب‌ها، دهان و گلو نیز ظاهر می‌شود.

اگر این علائم را تجربه می‌کنید، ممکن است زگیل تناسلی داشته باشید:

  • برجستگی‌ها یا زائده‌های کوچک و گوشتی در اطراف واژن، مقعد یا قسمت بالای ران
  • زائده‌هایی شبیه گل کلم
  • برجستگی‌های همرنگ پوست فرد یا کمی تیره‌تر که ممکن است صاف یا زبر باشند.
  • خارش یا خونریزی از واژن یا مقعد
  • تغییرات در جریان ادرار

افراد حامل ویروس HPV که علائمی از خود بروز نمی‌دهند. ممکن است هرگز بدون غربالگری ندانند که حتی به ویروس زگیل تناسلی مبتلا هستند. علائم ممکن است تا هفته‌ها، حتی سال‌ها پس از تماس با ویروس ظاهر نشوند.

علائم زگیل تناسلی زنان

نحوه تشخیص زگیل تناسلی زنان

متخصص زنان معمولا زگیل تناسلی را با معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهد. در صورتی که زگیل‌ها با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نباشند، پزشک برای دیدن بهتر زگیل‌ها از کولپوسکوپ استفاده می‌کند یا ممکن است محلول سرکه را در ناحیه تناسلی بمالد. روش دیگر این است که نمونه کوچکی از زگیل قابل مشاهده را بردارد و آن را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد. این آزمایش به تایید تشخیص کمک می‌کند و یکی از مهم‌ترین ر اه‌های تشخیص زگیل تناسلی است.

“بهترین” درمان برای زگیل بستگی به تعداد زگیل‌های شما، محل قرارگیری آنها، برخی شرایط سلامتی (مانند بارداری و بیماری‌های موثر بر سیستم ایمنی) و ترجیحات شما و پزشکتان دارد. زگیل‌ها لزوماً نیازی به درمان ندارند، به خصوص اگر آزاردهنده نباشند. سیستم ایمنی فرد اغلب در طول زمان با ویروس مبارزه می‌کند، اما اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی و مشکلات برای بیمار شود، پزشک می‌تواند درمان‌هایی را برای تسکین علائم یا برداشتن زگیل تجویز کند که این درمان‌ها خطر انتقال عفونت به افراد دیگر را نیز کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که در حال حاضر هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد.

درمان دارویی زگیل تناسلی زنان

درمان‌های پزشکی شامل کرم‌ها یا محلول‌هایی است که باید روی زگیل بمالید. همه این درمان‌ها باید یک یا چند بار در هفته و به مدت چند هفته استفاده شوند تا زمانی که زگیل‌ها از بین بروند. درمان‌های موضعی زگیل تناسلی زنان عبارتند از:

پودوفیلین

پودوفیلین درمانی است که بافت زگیل را از بین می‌برد. یک پزشک یا پرستار محلول را مستقیماً با یک سواب پنبه‌ای روی زگیل‌ها می‌مالند و شما باید یک تا چهار ساعت بعد آن ناحیه را بشویید. درمان هر هفته به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که ضایعات از بین بروند تکرار می‌شود. عوارض جانبی از تحریک خفیف پوست تا درد و زخم‌های پوستی متغیر است. پودوفیلین در بیماران باردار استفاده نمی‌شود.

پودوفیلوکس

پودوفیلوکس شبیه پودوفیلین است، اما می‌توانید پودوفیلوکس (کوندیلوکس) را در خانه استفاده کنید. با استفاده از یک سواب پنبه ای، ژل یا محلول مایع را دو بار در روز به مدت سه روز متوالی روی زگیل‌ها بمالید. سپس تا چهار روز آینده از هیچ درمانی استفاده نکنید. می‌توانید این چرخه را تا چهار بار تکرار کنید تا زمانی که زگیل‌ها از بین بروند. پودوفیلوکس نیز در بیماران باردار استفاده نمی‌شود. عوارض جانبی پودوفیلوکس مشابه عوارض پودوفیلین است.

ایمیکیمود

ایمیکیمود (imiquimod) کرمی است که سیستم ایمنی را برای خلاص شدن از شر زگیل تحریک می‌کند. می‌توانید کرم را مستقیماً روی زگیل بمالید (معمولاً قبل از خواب) و سپس 6 تا 10 ساعت بعد ناحیه را با آب بشویید. کرم را سه روز در هفته تا 16 هفته (آلدارا) یا روزانه تا هشت هفته (زیکلارا) استفاده کنید. سوزش و قرمزی خفیف هنگام استفاده از ایمیکیمود طبیعی است و به این معنی است که درمان موثر است. ایمیکیمود در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

اسید بی‌کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک

هر دو اسید بی کلرواستیک (BCA) و اسید تری کلرواستیک (TCA) اسیدهایی هستند که بافت زگیل را از بین می‌برند. TCA بیشتر مورد استفاده قرار م‌ی‌گیرد و باید توسط پزشک یا پرستار یک بار در هفته به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که زگیل‌ها از بین بروند، روی آنها اعمال شود. عوارض جانبی TCA شامل درد و سوزش است. TCA برای استفاده در دوران بارداری بی خطر است.

اینترفرون

اینترفرون هم دارویی است که باعث پاسخ ایمنی می‌شود. این دارو در چندین فرم درمانی (تزریق، ژل موضعی) موجود است، اما مطالعات نشان داده که زمانی که به صورت تزریقی در زگیل تجویز شود، مؤثرتر است.
عوارض جانبی اینترفرون شامل علائم شبیه آنفولانزا، خستگی، بی‌اشتهایی و درد است. اینترفرون معمولاً به عنوان درمان خط اول توصیه نمی‌شود. ممکن است در ترکیب با جراحی یا سایر درمان‌های پزشکی، به‌ویژه در مورد زگیل‌هایی که با درمان‌های دیگر بهبود نمی‌یابند، استفاده شود. اینترفرون در دوران بارداری بی‌خطر نیست.

سینکاتچینز

سینکاتچینز (Sinecatechins ) یک محصول گیاهی است که مکانیسم دقیق اثر آن ناشناخته است، اما دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی است. این پماد روی هر زگیل خارجی سه بار در روز تا 16 هفته استفاده می‌شود. البته این دارو نباید در واژن یا مقعد، در افراد دارای نقص ایمنی و یا در افراد مبتلا به تبخال فعال استفاده شود. قبل از تماس جنسی یا قبل از قرار دادن تامپون در واژن باید از پوست شسته شود و می‌تواند لاتکس کاندوم را ضعیف کند.

زگیل تناسلی زنان عکس

روش‌های تهاجمی برداشتن زگیل تناسلی در زنان

برای افرادی که زگیل‌های بزرگ‌تر دارند یا درمانشان سخت‌تر است، پزشک ممکن است حذف آنها را توصیه کند. برخی از روش‌های حذف زگیل تناسلی عبارتند از:

سرما درمانی

سرما درمانی شامل فریز کردن زگیل با نیتروژن مایع است. کرایوتراپی ممکن است باعث احساس سوزش و همچنین درد و تاول شود.

جراحی

منظور از جراحی، برداشتن زگیل با بریدن آن توسط پزشک است؛ که البته قبل از عمل، ناحیه را با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کنند.

الکتروکوتر

الکتروکوتر به معنای سوزاندن زگیل‌های روی پوست توسط پزشک با یک دستگاه الکتریکی است و ممکن است فرد نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی داشته باشد.

لیزر درمانی

در این روش، جراح از پرتوی قدرتمند نور برای از بین بردن زگیل‌ها استفاده می‌کند که گاهی باعث درد و تحریک ناحیه می‌شود.

درمان خانگی زگیل تناسلی زنان

در طول درمان، از صابون‌ها و لوسیون‌های تحریک کننده خودداری کنید. داشتن رابطه جنسی نیز ممکن است پوست را تحریک کند و بهتر است تا پایان درمان از آن نیز اجتناب کنید. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا درمان زگیل تناسلی بسته به نوع درمان موثر باشد.

به یاد داشته باشید که زگیل تناسلی با زگیل روی دست یا پا متفاوت است. از داروهای بدون نسخه ساخته شده برای این نواحی استفاده نکنید زیرا می تواند به پوست ظریف ناحیه تناسلی آسیب برساند. در مقاله درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان به طور مفصل انواع روش‌ها توضیح داده شده است.

پیشگیری از زگیل تناسلی زنان چگونه امکان‌پذیر است؟

استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می‌دهد. با این حال، کاندوم کل ناحیه تناسلی را نمی‌پوشاند و بنابراین ممکن است به طور کامل در برابر انتقال HPV محافظت نکند. سایر روش‌های پیشگیری از بارداری در برابر زگیل تناسلی محافظت ایجاد نمی‌کنند. از سوی دیگر مطالعات ثابت کرده که ترک سیگار خطر ابتلا به زگیل تناسلی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همچنین دریافت واکسن HPV که با نام گارداسیل در بازار موجود است، به ایمنی در برابر انواع ویروسی که می‌تواند باعث زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم شود می‌کمک کند. CDC واکسیناسیون HPV را برای همه کودکان 11 یا 12 ساله و برای همه زنان 13 تا 26 ساله توصیه می‌کند. مطالعه مقاله واکسن اچ‌پی‌وی؛ ضروری و تاثیرگذار در سلامت جنسی در مجله سلامت دکتردکتر خالی از لطف نیست.

مهم است که به شریک جنسی خود در صورت داشتن این زگیل‌ها اطلاع دهید. اگر شریک جنسی شما زگیل تناسلی دارد، مطمئن شوید که ناحیه پوست عفونی کاملا پوشیده شده است. به یاد داشته باشید که حتی پس از درمان و تا 3 ماه پس از برداشتن زگیل، ویروس همچنان قابل انتقال است. حتما غربالگری‌های منظم برای HPV و سایر عفونت های مقاربتی انجام دهید.

زگیل تناسلی زنان واگیر دارد

زگیل تناسلی زنان باردار

اگر باردار هستید، این احتمال وجود دارد که بتوانید آنها را به کودک خود منتقل کنید. پزشک یا ماما ممکن است درمان زگیل‌های بزرگ در بارداری را برای جلوگیری از انسداد دهانه واژن توصیه کند. مشخص نیست که درمان زگیل در بارداری، جلوی انتقال HPV به جنین را بگیرد. بهتر است از متخصص زنان و زایمان خود راهنمایی بخواهید. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب زگیل تناسلی در بارداری و بررسی تاثیر آن بر جنین را مطالعه کنید.

آیا زگیل تناسلی زنان خطرناک است؟

برخی از گونه‌های HPV می‌توانند باعث سرطان شوند. گونه‌های کم و پرخطر HPV وجود دارد که ممکن است باعث سرطان دهانه رحم شود. پرخطرترین سویه‌های HPV برای ایجاد سرطان HPV 16 و 18 هستند. این دو سویه مسئول حدود 70 درصد سرطان‌های دهانه رحم هستند. اگرچه همه انواع عفونت‌های HPV باعث سرطان نمی‌شوند، اما همچنان باید معاینه کامل را انجام دهید.
ابتلا به HPV و سایر عفونت‌های مقاربتی می‌تواند ابتلا به HIV را آسان‌تر کند. به همین دلیل برای زنان مهم است که به عنوان بخشی از یک روال مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه به طور منظم غربالگری شوند.

اگر بانو هستید و علائم زگیل تناسلی را در خود مشاهده کرده‌اید، سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر یک از علائم مرتبط با زگیل تناسلی زنان را تجربه می‌کنید، مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان پزشکی باشید. همچنین زنانی که از نظر جنسی فعال هستند باید به طور منظم از نظر HPV غربالگری شوند، به خصوص اگر شریک جنسی متعددی داشته باشند. با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، از بهترین متخصصین زنان سراسر کشور نوبت دریافت کنید.

حال شما بگویید که آیا تا کنون زگیل تناسلی را تجربه کرده‌اید؟ تجربیات و روش‌های درمان خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر در میان بگذارید. اگر سوالی در مورد این بیماری دارید نیز بنویسید تا پزشکان ما پاسخگو باشند.

منابع:

medicalnewstoday

uptodate

coolspringsobgyn

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. زهرا قنبری می گوید

    سلام خسته نباشید آیا درمانی برای زگیل تناسلی هست ک رشد مجدد نکنه من به پزشک مراجعه کردم داخل واژن رو چک نکردن ایا به مشکل برخورد میکنم ؟
    و اینکه فقط بیرون واژن چندتابود سوزوندن و الان بعد دوهفته جاهای دیگه رشد کرده آیا واکسن بزنم رشد مجددشون قطع میشه یا خیر؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      زدن واکسن تاثیری در رشد مجدد همان نوع ویروسی که مبتلا هستین نداره
      و حتی اگر بسوزونین ممکنه مجدد ایجاد شود

      1. زهرا قنبری می گوید

        پس باید چه کاری انجام بدم هرماه تقریبا بیش از ۲ میلیون هزینش میشه یعنی هیچ راهی برای کمتر شدن رشدشون نیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر