صفر تا صد پروتز لب؛ از معرفی انواع مدل‌ها تا عوارض تزریق ژل

افراد مشهوری را می‌بینیم که از پروتز لب استفاده کرده‌اند. پروتز لب عروسکی یکی از روش‌های زیبایی لب، که معمولاً با تزریق ژل مخصوص انجام می‌شود. برخی خانم‌ها لب‌های توپر و گوشت‌آلود با کناره‌های برجسته را معیار زیبایی می‌دانند و برای تغییر در چهره از انواع پروتز لب استفاده می‌کنند که عوارض خاص خود را دارد. با گذشت زمان و افزایش سن، چربی صورت تحلیل می‌رود و به اصطلاح پزشکان آتروفی رخ می‌دهد. چربی موجود در لب‌های فرد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ممکن است که از زیبایی لب‌ها تا حد زیادی کاسته شود. برای اینکه درباره پروتز لب و عوارض آن ابیشتر آشنا شوید، تا انتهای متن همراه ما باشید.

پروتز لب چگونه انجام می‌شود؟

پروتز لب به عنوان یک روش غیر تهاجمی، برای برجسته و بزرگ کردن لب‌ها به کار گرفته می‌شود. انواع پروتز لب طرفدارهای زیادی دارند که بین آن‌ها پروتز لب روسی جایگاه ویژه‌تری دارد. پزشک متخصص زیبایی از طریق جراحی پروتز لب را انجام می‌دهد.

روش انجام پروتز لب به ترتیب زیر است:

  • ابتدا لب‌های بیمار ضد عفونی شده و از طریق آمپول، لب‌ها سر و بی‌حس می‌شوند.
  • پزشک بعد از اثرگذاری بی حسی، در صورت استفاده از ژل لب، ماده فیلر لب را داخل سرنگ کرده و از طریق یک سوزن بسیار نازک، لب‌ها را فرم می‌دهد. اما برای پروتز لب از طریق روش جراحی، گوشه‌های لب را برش داده و پروتز را قرار می دهد.

بعد از تزریق فیلر لب، شکل لب‌ها اصلاح شده و پزشک ماساژ سبکی به لب‌ها می‌دهد تا فرم دهی بهتر انجام شود.

پروتز لب

انواع پروتز لب را بشناسید

انواع پروتز لب در سایزها و مدل‌های مختلف وجود دارند. پزشک با توجه به آناتومی ‌لب و میزان حجم مورد نیاز از روش‌های مختلف استفاده می‌کند. هنگام تزریق فیلر و پروتز لب نیاز است که از پزشک متخصص زیبایی خود مشورت بگیرید تا لب‌ شما به شکل‌ مد نظرتان، فرم‌دهی شود. بیشتر پزشک‌ها، از پروتزهای طبیعی استفاده می‌کنند. زیرا در مدل‌های فانتزی ممکن است که پشیمانی بیشتر شود.

اگر به دنبال پروتز لب‌های خیلی بزرگ هستید، پیشنهاد می‌شود که از تزریق ژل لب یا چربی استفاده کنید. انواع پروتز لب به شرح زیر هستند.تزریق ژل لب یک روش غیرجراحی و موقتی است که با استفاده از فیلرهای هیالورونیک اسید حجم و فرم لب‌ها را بهبود می‌بخشد و نیاز به تکرار دوره‌ای دارد.

پروتز لب دائمی

افرادی که از پروتز‌های موقت احساس رضایت ندارد، می‌توانند از پروتز لب دائمی ‌استفاده کنند. این افراد ترجیح می‌دهند که یک فرم لب ثابت داشته باشند؛ اما منظور از پروتز لب دائمی ‌چیست؟ به فیلر لبی که بیش از 10 سال باقی می‌ماند و تجزیه نمی‌شود، فیلر لب دائمی‌ گفته می‌شود. افراد زیادی از این نوع فیلر‌های دائمی ‌استفاده می‌کنند اما با توجه به نتایج به دست آمده، عوارض پروتز لب دائمی ‌به نسبت سایر پروتز‌ها، بیشتر است.

مشاوره تلفنی و متنی با دکتر پوست

پروتز لب موقت

افرادی که می‌خواهند لب‌های برجسته‌تر داشته باشند بهتر است که از فیلرهای موقتی استفاده کنند. در حال حاضر افراد روش‌های دائمی ‌و پروتزهای جراحی را کمتر استفاده می‌کنند. به طور معمول برای اینکه لب‌ها را زیباتر کرد، پروتز لب موقت، گزینه مناسبی است و اثر این نوع فیلرها کوتاه‌تر است. هزینه فیلرهای موقتی به نسبت پروتز لب کمتر بوده و عوارض جانبی کمتری دارد.

 پروتز لب عروسکی

پروتز لب عروسکی بسیار زیبا است و طرفدارهای زیادی دارد. در روش پروتز لب عروسکی، لب‌ها شبیه عروسک‌های باربی می‌شوند و هر دو لب از بالا و پایین بزرگتر هستند. لب بالا در پروتز عروسکی، به شکل V بوده و لب‌ها تغییر می‌کند. ماندگاری ژل لب‌های عروسکی برای 6 تا 18 ماه باقی می‌ماند.

پروتز لب مدل روسی

پروتر لب مدل روسی برای دخترانی که به مد و زیبایی اهمیت می‌دهند، در نظر گرفته می‌شود. در این روش، لب‌ها ویژگی‌های منحصر به‌فردی پیدا می‌کنند و مرکز لب‌ها حجیم‌تر می‌شوند.

 پروتز لب طبیعی

پروتز لب طبیعی یکی از انواع پروتزهای زیبا و پرطرفدار است که در میان سایر انواع پروتز لب با استقبال بیشتری مواجه شده است. افرادی که می‌خواهند تنها تغییراتی کوچکی در لب‌ها داشته باشند، بهتر است پروتز لب طبیعی را انتخاب کنند. در این پروتز لب، ژل کمتری استفاده می‌شود تا لب‌ها حالت بهتری داشته باشند.

از چه موادی برای پروتز لب‌ استفاده می‌شود؟

برای حجیم‌تر شدن لب‌ها می‌توان از روش‌های مختلف پروتز لب و انواع ژل ایرانی و خارجی استفاده کرد. پروتزهای سیلیکونی و نخ گورتکس از جمله موادی هستند که برای پروتز لب استفاده می‌شوند. البته باید این را هم در نظر داشت که برخی از افراد ممکن است به مواد پروتز لب حساسیت داشته و عوارضی را تجربه کنند. اما به طور کلی مواد استفاده شده در پروتز لب به شرح زیر هستند.

اتولیفن

این ماده به صورت طبیعی در بدن همه افراد تولید می‌شود که با افزایش سن، تولید آن اندکی کاهش می‌یابد. اتولیفن یک ماده‌ قابل تزریق بوده که از قسمت درم خود انسان تهیه می‌شود؛ به همین دلیل هم خطر حساسیت یا واکنش نشان دادن بدن نسبت به آن وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که نتایج اتولیفن موقتی بوده و بدن به سرعت آن‌ها را جذب کرده و اثرات آن از بین می‌رود.

عوارض پروتز لب

کلاژن

کلاژن، همچون اتولیفن در بدن خود انسان تولید می‌شود و میزان تولید آن در پوست و مو و ناخن با زیبایی و جوانی ارتباط مستقیم دارد. البته برخلاف اتولیفن، کلاژن از بافت‌های گاوی تهیه می‌شود؛ بنابراین تزریق آن ممکن است حساسیت و واکنش بدن را به همراه داشته باشد. به همین منظور قبل از تزریق آن از افراد تست حساسیت گرفته می‌شود. اثرات این تزریق نیز مادام‌العمر نبوده و ۴ هفته تا ۳ ماه بعد، محل تزریق به حالت اولیه‌اش باز می‌گردد.

درمالوژن

این ماده مثل اتولیفن از پوست بیمار تهیه شده و تا حدودی دوام و ماندگاری آن بیشتر از کلاژن گاوی است. این مواد ساختار سنگینی داشته و از خلال پوست ظریف لب‌ها به صورت یک سری رگه‌های سفید و دانه‌های سفید تا آخر عمر همراه بیمار خواهد بود و او را اذیت می‌کند. اما این ماده برای پر کردن خطوط، چین و چروک‌های اطراف لب‌ها که با افزایش سن ایجاد می‌شوند، به کار می‌رود که با ریسک بالای ایجاد ناهمواری، پستی و بلندی در اطراف لب‌ها همراه خواهد بود. گاهی بیمار مجبور می‌شود که برای خارج کردن آن‌ها مجدد تحت عمل جراحی قرار گیرد.

مراحل انجام پروتز لب

پروتز لب به عنوان یک عمل زیبایی شناخته شده و به طور معمول در مطب‌ها و کلینیک‌ها انجام می‌شود. دقت داشته باشید که برای انجام پروتز لب باید به دکتر زیبایی مراجعه کرد تا عمل با کمترین میزان ریسک انجام شود.

مراحل انجام پروتز لب به شرح زیر هستند.

  1. پزشک زیبایی ناحیه مورد نظر را با بی حسی موضعی، بی حس کرده و بعد از آن از هر دو گوشه دهان برشی ایجاد می‌کند.
  2. پزشک در قسمت برش‌ها یک گیره قرار می‌دهد و بعد از باز شدن گیره، پروتز را داخل لب قرار خواهد داد.
  3. در آخر با قرار دادن پروتز لب، جای‌گیری پروتز را درست کرده و برش‌های ایجاد شده را بخیه می‌کند.

اگر هنگام عمل زیبایی پروتز لب، نیاز به اقدامات دیگری نباشد، مدت عمل 30 دقیقه خواهد بود.

عوارض پروتز لب

پروتز لب، عوارض شدید و خاصی ندارد؛ اما به طور کامل هم بی‌خطر نیست. این عمل همانند سایر روش‌های جراحی ممکن است که با عوارضی روبه‌رو باشد؛ اما بعد از گذشت چند هفته عوارض به کلی از بین خواهند رفت و فرد می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد. برخی از مهم‌ترین عوارضی که بعد از عمل پروتز لب گزارش شده‌اند عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • حساسیت به مواد بی‌حسی (لیدوکائین)
  • حساسیت به مواد پروتز
  • درد قفسه سینه
  • استفراغ
  • تورم در پاها
  • حالت تهوع شدید
  • خونریزی بیش از حد
  • تشدید درد در محل برش
  • تنگی نفس
  • افزایش تخلیه چرک

در صورت بروز هر یک از این عوارض، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

به نقل از genesisokc،

احتمال کبودی و تورم بعد از جراحی وجود دارد. ممکن است برای بیشتر افراد، عوارض جانبی جدی مانند: عفونت، جابه‌جایی ایمپلنت، واکنش‌های آلرژیک، توده‌ها، تورم یا کبودی طولانی مدت و عدم تقارن لب رخ دهند.

پروتز لب چه خطراتی دارد؟

در برخی از موارد، بعد از جراحی، حرکت پروتز لب اتفاق می‌افتد. اگر همچین اتفاقی برای فردی رخ دهد، باید به موقع به پزشک مراجعه کرد تا ترمیم انجام شود. عمل پروتز گزینه مناسبی است تا افراد به صورت طولانی مدت، فرم دلخواه لب‌های خود را داشته باشند. اگر در پروتز لب از جراحی راضی نباشید، باید برای برداشتن پروتز، مجدد عمل انجام دهید.

پروتز لب تا چند وقت ماندگاری دارد؟

ماندگاری پروتز لب بالا است. در این روش می‌توان حجم دهی لب‌ها را برای طولانی مدت تمدید کرد. پروتزهای سیلیکونی دوام بیشتری دارند و به طور تقریبی حدود یک دهه ماندگار هستند. ماندگاری روش‌های تزریق چربی هم حدود 5 سال است. اما اگر تزریق ژل موقت انجام دهید، لب‌ها به طور معمول 6 ماه حالت و حجم خود را حفظ می‌کنند. در صورتی پروتز لب به فرد توصیه می‌شود که تمایل داشته باشد برای مدت طولانی حالت لب‌ها ثابت باشند.

پروتز لب برای این افراد ممنوع است!

افرادی که نقص سیستم ایمنی بدن دارند و به بیماری‌های دیابت و لوپوس مواجه هستند، نمی‌توانند از پروتز لب استفاده کنند. همچنین افرادی که فشار خون بالا یا عفونت‌های تبخالی دارند باید با تایید پزشک برای انجام پروتز اقدام کنند.

مراقبت‌های لازم بعد از پروتز لب

بعد از انجام عمل انواع پروتز لب باید یکسری نکات را رعایت کرد. مراقبت‌های لازم بعد از پروتز لب باعث می‌شود تا افراد زودتر بهبود پیدا کرده و عوارض کمتری را تجربه کنند. مهم‌ترین مراقبت‌هایی برای بعد از انجام عمل پروتز لب به شرح زیر است:

  • به مدت 48 ساعت بعد از تزریق یا عمل پروتز، نباید فعالیت‌های سنگین انجام داد.
  • بعد از تزریق ژل یا چربی از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن پوست لب‌ها باید از مرطوب کننده‌ها استفاده کرد.

همچنین فردی که پروتز لب انجام می‌دهد تا دو هفته نمی‌تواند سیگار و الکل را مصرف کند.

آیا تزریق لب درد دارد؟

افرادی که متقاضی عمل پروتز لب هستند، ممکن است که نگرانی‌هایی برای درد این عمل داشته باشند. برجسته کردن لب‌ها دردناک نیست اما در صورتی که نکاتی را رعایت نکنید، تزریق لب با درد همراه می‌شود.

در ادامه به نکاتی که باید رعایت کنید، اشاره شده است:

  • مراجعه به کلینیک‌های غیر استاندارد
  • تخصص کم پزشک و عدم رعایت تکنیک‌های اصولی تزریق
  • استفاده از سوزن‌های بزرگ
  • عدم رعایت توصیه‌ها و مراقبت‌های لازم بعد از تزریق ژل به لب

برای اینکه با نحوه تزریق لب بیشتر آشنا شوید، بهتر است که فیلم‌های پروتز لب قبل و بعد را مشاهده کنید تا با روند تزریق و پروتز لب آشنا شوید.

هزینه پروتز لب چقدر است؟

پروتز لب همانند سایر جراحی‌های زیبایی هزینه دارد. اما هزینه این پروتز تحت تاثیر عوامل مختلفی محاسبه می‌شود. عوامل تاثیرگذار روی قیمت پروتز لب عبارتند از:

  • نوع پروتز انتخابی
  • هزینه بیهوشی یا بی حسی
  • میزان تجربه و تخصص پزشک
  • تجهیزات و تخصصی بودن مطب یا کلینیک

هر یک از این موارد به تنهایی هزینه انجام پروتز را افزایش داده و بهتر است که قبل از هرگونه اقدام برای پروتز، هزینه‌های احتمالی را تخمین زد.

پروتز لب عروسکی

آیا پروتز لب در خانه امکان پذیر است؟

برای پروتز لب در خانه می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. تکنیک‌های آرایشی و دستگاه‌های مکنده به برجسته شدن پوست لب‌ها کمک می‌کند. دستگاه‌های پروتز لب، مکش ایجاد کرده و باعث کشش مداوم پوست لب‌ها می‌شود. این روش به حجیم شدن لب‌ها کمک می‌کند و اثر آن بین دو تا چهار ساعت باقی می‌ماند. برای اینکه از جواب دهی این روش‌های خانگی، روی پوست لب اطمینان حاصل کنید، می‌توانید مطلب تخصص پوست و مو چیست؟ مجله دکتردکتر را مطالعه کنید.

البته در نظر داشته باشید که در این روش‌های خانگی، اثرات ایجاد شده همانند تزریق ژل یا پروتز نیستند و ماندگاری کوتاهی دارند. همچنین می‌توان از طریق برق لب و رژ لب‌های حجیم کننده هم استفاده کرد.

پروتز لب را در مراکز قانونی نزد متخصص انجام دهید

اگر فکر می‌کنید که به عنوان یک کاندید پروتز لب، می‌توانید از این جراحی استفاده کنید، باید در جلسه‌های مشاوره با انواع پروتز لب آشنا شوید. پروتز لب روسی و عروسکی از پرطرفدارترین انواع پروتز‌های لب هستند که بیشتر خانم‌ها به آن‌ها تمایل دارند. جراح زیبایی با توجه به درخواست شما و معاینه‌ای که انجام می‌دهد، بهترین گزینه را اعلام خواهد کرد.

با مراجعه به لیست پزشکان سامانه نوبت دهی دکتردکتر می‌توانید برای انجام پروتز و عمل‌های زیبایی از دکتر پوست و پزشک‌های زیبایی با تجربه نوبت دریافت کنید. همچنین اگر درباره عوارض پروتز لب سوالی دارید که در این متن به آن اشاره‌ای نشده، کافی است که در انتهای همین متن و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول پروتز لب

در صورتی که عوارضی مانند: خونریزی، عفونت یا دردهای طولانی مدت را بعد از انجام عمل زیبایی پروتز احساس کرد باید به پزشک مراجعه کرد.

حدود 48 ساعت بعد از تزریق باید از انجام فعالیت‌های سنگین دور ماند و ورزش‌های سنگین انجام نداد.

بعد از انجام پروتز نباید تا دو هفته سیگار و الکل مصرف کرد.

بله . برخی از افراد کبودی و تورم را بعد از تزریق ژل تجربه می‌کنند که موقت بوده و به زودی از بین می‌رود.

هزینه پروتز به نوع پروتز، میزان تجربه پزشک، تجهیزات پزشکی و هزینه بیهوشی بستگی دارد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر