سرم ویتامین سی؛ بهبوددهنده فوری پوست

خلاصه این مقاله را بشنوید

به نظر می‌رسد سرم‌های صورت و به‌ویژه سرم ویتامین سی در دنیای تجارت محصولات بهداشتی و مراقبتی حضور بسیار پررنگی پیدا کرده‌اند. آیا اثرگذاری این محصولات واقعا زیاد است؟ بنا به ادعاهایی که از سوی شرکت‌های سازنده این محصولات بیان می‌شود، نقش و اثرگذاری‌شان روی پوست بسیار زیاد است. در اینکه ویتامین سی برای بدن و عملکرد مطلوبش موردنیاز است، شکی وجود ندارد اما نظر متخصص پوست و مو درباره مصرف این ماده برای پوست چیست؟ در ادامه بیشتر درباره سرم‌های مذکور برایتان خواهیم گفت.

سرم ویتامین سی چیست؟

ویتامین سی ماده مغذی ضروری و آنتی اکسیدانی قوی است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت بدن دارد. سرم‌های صورت دارای اثرگذاری مختلفی از جمله ویژگی‌های زیر هستند:

  • سفت‌کنندگی
  • صاف‌کنندگی
  • آبرسانی
  • ترمیم‌‌کنندگی
  • روشن کنندگی
  • محافظت از پوست
  • جوانسازی پوست صورت

سرم ویتامین سی

آیا استفاده از آن واقعا فایده دارد؟

پرسش اینجا است که آیا سرم ویتامین سی واقعا کاربردی است و می‌تواند پوست را بهتر کند؟ در پاسخ باید بگوییم که بله، عملکرد سرم ویتامین سی مثبت است و واقعا می‌تواند باعث بهبود اوضاع پوست صورت شود.

سرم چطور عمل می‌کند؟

ویتامن سی در عملکرد سیستم ایمنی، سیستم قلبی عروقی، متابولیسم چربی و تشکیل کلاژن نقشی اساسی دارد و ما را از آسیب‌ رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند.

تقویت دندان‌ها، استخوان و پوست هم با مصرف این ویتامین مقدور می‌شود. بسیاری از حیوانات و گیاهان می‌توانند این ویتامین را تولید کنند اما انسان‌ها چنین توانایی ندارند. بنابراین باید ویتامین سی را از رژیم غذایی و مکمل‌ها دریافت کنند.

اسید ال‌اسکوربیک ( L-ascorbic acid) که نوعی ویتامین سی است در کاهش آسیب های ناشی از نور خورشید و به حداقل‌رساندن تورم و قرمزی پوست موفق عمل می‌کند.

سرم ویتامین سی باعث بهبود چه چیزی در پوست می‌شود؟

یکی از بزرگترین فواید سرم ویتامین سی توانایی آن در تقویت کلاژن پوست است. این کار را با تحریک فعالیت فیبروبلاست (fibroblast) انجام می‌دهد. فیبروبلاست‌ها رایج‌ترین نوع سلول بافت همبند هستند و بیشترین نقش را در تولید کلاژن دارند.

بنابراین افزایش فعالیت فیبروبلاست منجر به کلاژن بیشتر می‌شود و پوست را سفت می‌کند. ضمن اینکه هر گونه خطوط ریز یا چین و چروک را پر می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده موضعی از ویتامین سی باعث افزایش تولید کلاژن در پوست افراد پیر و جوان می‌شود.

فواید سرم ویتامین سی چیست؟

مصرف موضعی ویتامین سی در قالب سرم در مقایسه با مصرف خوراکی آن ۲۰ برابر موثرتر است. فواید پرشماری برای مصرف این سرم وجود دارد:

  • تولید کلاژن
  • محافظت از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد
  • تقویت آبرسانی و حفظ رطوبت
  • رفع لکه‌های پیری و جای زخم و آکنه
  • کاهش التهاب

۱. تولید کلاژن

یکی از بزرگترین فواید سرم ویتامین سی توانایی آن در تقویت کلاژن پوست است. این کار را با تحریک فعالیت فیبروبلاست () انجام می‌دهد. فیبروبلاست‌ها رایج‌ترین نوع سلول بافت همبند هستند و بیشترین نقش را در تولید کلاژن دارند.

بنابراین افزایش فعالیت فیبروبلاست منجر به تولید کلاژن بیشتر می‌شود و پوست را سفت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده موضعی از ویتامین سی باعث افزایش تولید کلاژن در پوست افراد جوان و مسن می‌شود.

۲. محافظت از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد

ویتامین C به کاهش آسیب نور خورشید کمک می‌کند. این آنتی‌اکسیدان قوی از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB خورشید محافظت و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.

سرم ویتامین سی از انتشار آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند و میزان لکه‌های ناشی از آفتاب و ایجاد لکه های پیری روی پوست را کاهش می‌دهد. رادیکال‌های آزاد می‌توانند منجر به استرس اکسیداتیو شوند که به بدن و پوست شما آسیب می‌زنند.

همه اینها منجر به اثرات نامطلوب پوستی مانند چین و چروک، پوسته پوسته شدن پوست، رنگ ناخوشایند آن و بروز لکه‌های پیری می‌شود. سرم ویتامین سی به حفظ سلامت سلول‌ها و محافظت در برابر این عناصر کمک می‌کند.

۳. تقویت آبرسانی و حفظ رطوبت

سرم ویتامین سی برای آبرسانی پوست، به ویژه پوست خشک کاربرد زیادی دارد و باعث تولید کلاژن می‌شود. با وجود آن پوست راحت‌تر رطوبت و انعطاف‌پذیری‌ خود را حفظ می‌کند و زبر و پوسته‌پوسته نمی‌شود.

۴. رفع لکه‌های پیری و جای زخم و آکنه

این سرم می‌تواند به محو‌شدن جای زخم‌های ناشی از آکنه و لکه‌های پیری کمک کند. ضمن اینکه در تسریع روند بهبود طبیعی بدن هم نقش دارد. با مصرف سرم ویتامین سی لک‌ها و بریدگی‌های سطحی زودتر بهبود پیدا می‌کنند. ویتامین سی قرمزی و تورم را هم کاهش می‌دهد.

۵. کاهش التهاب

التهاب منجر به تعدادی از مشکلات پوستی مانند قرمزی، خارش، تحریک، لک‌شدن و خشکی می‌شود. این وضعیت در افراد با پوست حساس بیشتر دیده می‌شود.

ویتامین سی ضدالتهابی بسیار قوی است، بنابراین برای رفع تمام مشکلات التهابی کمک می‌کند. این ماده مغذی ضروری رگ‌های خونی را هم تقویت می‌کند.

نحوه استفاده از ویتامین سی چیست؟

سرم ویتامین سی را بعد از تمیز‌کردن پوست استفاده کنید. باید روش‌های مراقبت از پوست را بدانید. چگونه سرم ویتامین C را به صورت بزنید؟

  • ناحیه کوچکی از پوست را انتخاب کنید که به راحتی پنهان شود، مانند ساعد.
  • مقدار کمی از محصول را بمالید و ۲۴ساعت صبر کنید.
  • در صورت عدم بروز عوارض، می‌توانید آن را به صورت خود بمالید.
  • در صورت بروز بثورات، قرمزی یا کهیر مصرف را قطع کنید.

بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین سی چه‌موقع است؟

استفاده از سرم ویتامین سی در طول شب بی‌خطر است، اما مصرف آن در صبح‌گاه بیشتر توصیه می‌شود چون به عنوان پشتیبان ضد آفتاب عمل می‌کند. اثرگذاری کرم ضدآفتاب در همراهی با ویتامین سی بیشتر می‌شود. تقریبا ۳ ماه طول می‌کشد تا اثرگذاری استفاده از این سرم را روی پوست خود ببینید.

عوارض سرم ویتامین سی چیست؟

بیشتر افراد با استفاده از سرم ویتامین سی هیچ عارضه جانبی منفی را تجربه نمی‌کنند، اما در موارد نادر، ممکن است، این حالات رخ بدهند:

  • خشکی
  • خارش
  • سرخی
  • اگر پوست حساسی دارید، با غلظت کم اسید ال‌اسکوربیک شروع کنید.

برای چه افرادی مناسب است؟

تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین C می‌تواند به محافظت از پوست در برابر بسیاری از مشکلات، از جمله موارد زیر کمک کند:

  • آفتاب‌سوختگی
  • پیری
  • هیپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) یا تیرگی بخش‌هایی از پوست
  • چین و چروک
  •  خشکی و رنگ ناهموار پوست

هر کسی با این مشکلات پوستی می‌تواند از سرم ویتامین C برای مراقبت از پوست خود کمک بگیرد.

سرم ویتامین سی برای چه کسانی مناسب نیست؟

سرم ویتامین سی برای بسیاری از افراد مفید است و مشکلی بابت استفاده از آن وجود ندارد. بااین‌حال، امکان دارد که برخی از افراد نسبت به آن حساسیت داشته باشند و پوستشان با مصرفش تحریک‌پذیر شود.

برای اینکه ببینید شما هم در این دسته از افراد قرار دارید یا خیر، باید کمی از آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید. اگر واکنشی پوستی نداشتید، به مصرف ادامه بدهید.

ویتامین سی

مصرف سرم ویتامین سی را امتحان کنید

استفاده از سرم ویتامین c می‌تواند مفید باشد. بدن به این ویتامین نیاز دارد و اثرگذاری فوق‌العاده‌ای هم از آن دیده می‌شود. بنابراین، برخلاف بسیاری از محصولات تجاری و تبلیغاتی موجود در حوزه پوست و زیبایی، امکان اعتمادکردن به آن وجود دارد.

یادتان باشد که همیشه مشورت با پزشک متخصص برای پیگیری مسائل پوستی به هرچیز اولویت دارد. برای دریافت نوبت ملاقات با پزشکان خبره می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین سایت دکتردکتر استفاده کنید.

تجربه استفاده از سرم ویتامین c را دارید؟ مایل به استفاده هستید و تردیدهایی دارید؟ پرسش‌های ناگفته‌تان را از ما بپرسید.

منابع:

health.clevelandclinic.org

faceserum.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. طنین می گوید

    باسلام ، من یبار سرم ویتامین‌سی مصرف کردم صورتم جوش زد، خواستم بببینم همه ی سرم های ویتامین‌سی یکی هستن یا بستگی به برندشون داره؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر