عوارض قرص ضد بارداری؛ 10 عارضه‌ای که باید انتظارش را داشته باشید

مصرف قرص ضد بارداری روشی هورمونی برای پیشگیری است. این قرص‌ها عوارضی دارند که در افراد مختلف به شیوه‌های گوناگونی خود را نشان می‌دهند. قرص جلوگیری از بارداری به بدن اجازه تولید تخمک نمی‌دهد. این یعنی هیچ تخمکی برای بارورشدن با اسپرم وجود ندارد و امکان حاملگی نیست. برای انتخاب گزینه مناسب باید با پزشک زنان مشورت کنید و از عوارض قرص ضد بارداری باخبر باشید.

در این مقاله به عوارض مختلف قرص‌های ضدبارداری پرداخته‌ایم. پیش از مصرف باید عوارض انواع قرص ضدبارداری در وضعیت‌های مختلف را بدانید. مطالعه مطلب پیش رو به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

قرص ضد بارداری با عوارض کم

۱. لکه‌بینی در فاصله دو پریود

گاهی مصرف قرص ضد بارداری می‌تواند باعث لکه‌بینی شود، یعنی در فاصله دو عادت ماهانه یا همان پریودشدن، خون‌ریزی رخ بدهد. ترشحات خونی در این فواصل زمانی معمولاً قهوه‌ای هستند. لکه‌بینی یکی از رایج‌ترین عوارض قرص ال دی و انواع مختلف قرص‌های ضدبارداری است.

دلیل لکه‌بینی، تلاش بدن برای تنظیم هورمون‌ها است. رحم هم با خون‌ریزی می‌خواهد دیواره‌اش را نازک کند. نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار هم به این صورت است که بنا به نوع قرص، روزانه در ساعتی مشخص، یک عدد از آن مصرف می‌شود.

باید دقت کنید که شاید، شیوه استفاده از هر قرص با دیگری متفاوت باشد. برای شروع حتماً به بروشور دارو توجه کنید یا از پزشک داروخانه و متخصص زنان درباره مصرف مشورت بگیرید. اگر قرص‌ها را مطابق دستور مصرف کنید، احتمال لکه‌بینی کم می‌شود.

عوارض قرص های ضدبارداری

۲. تهوع

بعضی از افراد پس از مصرف قرص جلوگیری دچار تهوعی خفیف می‌شوند اما این مشکل کم‌کم از بین می‌رود. مصرف قرص با غذا یا در زمان خواب می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند.

قرص‌های ضدبارداری نباید به‌طور مداوم یا شدید باعث تهوع شوند. این مشکل یکی از عوارض قرص ضد بارداری سیبل هم هست. اگر چنین چیزی برایتان رخ داده است، باید به پزشک مراجعه کنید.

۳. حساس‌شدن پستان

حساس‌شدن پستان هم از عوارض قرص ضد بارداری است؛ به‌ ویژه در روزهای اول مصرف. بهتر است که در دوران مصرف از سینه‌بندی مناسب استفاده کنید. هورمون موجود در قرص‌ها می‌توانند باعث بزرگ‌ترشدن پستان‌ها هم شوند.

اگر عوارض مصرف قرص روی پستان‌ها شدید باشد یا درد و برآمدگی در آنها دیده شود، نیاز به مراجعه به پزشک به وجود می‌آید. آزردگی و حساس‌شدن سینه از عوارض قرص ضد بارداری روکین است. این قرص از موارد معروف موجود در بازار است.

۴. سردرد و میگرن

سردرد و میگرن هم از عوارض مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری هورمونی هستند. تشدید و افزایش بسامد سردرد و میگرن هم به واسطه مصرف این قرص‌ها بعید نیست. باید بدانید که امکان ابتلا به میگرن با تغییر هورمون‌های استروژن و پروژسترون وجود دارد.

نشانه‌ها و علائم سردرد وابسته به نوع و دوز قرصی است که مصرف می‌کنید. برای مثال، قرص ال‌دی معمولاً موجب بروز چنین عارضه‌ای نمی‌شود اما سردرد از عوارض قرص اورژانسی لوونورژسترل است.

این را هم بدانید که اگر فردی دچار سردردهای میگرنی ناشی از سندروم پیش از قاعدگی (PMS) باشد، مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند به تسکین دردهایش کمک کند.

۵. افزایش وزن

پژوهش‌ها و تحقیقات هنوز این عارضه مصرف قرص ضدبارداری را ثابت نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد که افزایش وزن هم می‌تواند از نتایج مصرف قرص‌های پیشگیری باشد. قرص‌های پیشگیری می‌توانند باعث تجمع مایعات در بدن شوند.

ضمن اینکه باعث افزایش چربی یا توده عضلانی هم می‌شوند. با این حال، بعضی از افراد هم بعد از مصرف قرص‌های مذکور دچار کاهش وزن می‌شوند. تغییر وزن از عوارض قرص ضد بارداری اووسپت ال دی هم به‌شمار می‌رود.

۶. تغییرات خُلقی

هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در تغییر احساسات و اخلاق دارند. مصرف قرص ضد بارداری با تغییرات هورمون‌ها و البته خلق و احساسات همراه است. امکان دارد که با مشورت با متخصص زنان و تعویض نوع قرص‌ها، این عارضه بعد از مصرف قرص‌های پیشگیری از حاملگی از بین برود. تغییرات خلقی از عوارض قرص ضد بارداری مارولین هم به شمار می‌رود.

مشکلات مصرف قرص ضد بارداری

۷. وقفه در پریودشدن

گاهی‌اوقات، استفاده از قرص‌های ضدبارداری با قطع‌شدن پریود و بروز وقفه در آن همراه است.  این قرص‌ها حاوی هورمون جنسی هستند و برای همین روی روند عادت ماهانه اثر می‌گذارند. بنا به نوع قرصی که مصرف می‌شود، امکان ایجاد وقفه در پریود وجود دارد.

دقت کنید که وقفه در پریود می‌تواند نتیجه عوامل مختلفی باشد:

  • استرس
  • بیماری‌های مختلف
  • سفر
  • مشکلات هورمونی
  • اختلالات تیروئید

در واقع، قطع یا وجود وقفه در پریودشدن را باید با دقت پیگیری و علت را پیدا کنید. شاید ریشه این مشکل ربطی به قرص ضد حاملگی نداشته باشد.

۸. کاهش میل جنسی

گاهی تغییرات هورمونی ناشی از مصرف قرص پیشگیری از بارداری باعث کاهش میل جنسی می‌شود. در بعضی از افراد هم به واسطه اطمینان خاطری که بابت باردارنشدن پس از مصرف قرص به‌ وجود می‌آید، میل جنسی افزایش پیدا می‌کند.

۹. ترشحات واژنی

ایجاد تغییراتی در بافت و مقدار ترشحات واژنی از عوارض قرص ضد بارداری است. اگر دچار خشکی واژن و کم‌شدن ترشحات شده‌اید، برای برقراری رابطه جنسی باید از محصولات روان‌کننده استفاده کنید. تغییر در بافت ترشحات طبیعی است اما اگر متوجه بدبوشدن یا تغییر رنگ آنها شدید، احتمال وجود عفونت هم بعید نیست.

۱۰. بروز تغییراتی در چشم

بعضی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف قرص ضدحاملگی می‌تواند باعث ضخیم‌شدن قرنیه شود. این مشکل آنچنان جدی نیست اما عوارضی در پِی دارد و برای مثال، بعد از بروز چنین تغییری در چشم نمی‌توانید از لنز استفاده کنید و باید حتما موضوع را با پزشک مطرح کنید.

عوارض قرص ضد بارداری چگونه خود را نشان می‌دهند؟

بیشتر اوقات یکی از نگرانی‌های بانوان در زمان مراجعه به دکتر زنان، عوارضی است که امکان دارد بابت مصرف قرص های ضد بارداری (OCP) برای جلوگیری از بارداری به آنها عارض شود.

کاهش میل جنسی، تهوع، لکه بینی، تراکم بالای موهای زائد بدن و بسیاری از نشانه‌های دیگر از جمله عوارض مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری هستند. البته این دارو انواع مختلفی دارد و بین هر کدام برخی از عوارض مشترک و بعضی دیگر، تفاوت دارند.

قرص‌های ترکیبی (استروژن و پروژسترون)، قرص‌های مونوفازیک، قرص‌های چند فازی، قرص‌هایی با دوره طولانی، قرص‌های فقط حاوی پروژسترون، قرص‌های ضد بارداری ال دی (LD) با دُز کم و قرص‌های ضد بارداری اورژانسی، داروهایی هستند که برای جلوگیری از حاملگی مصرف می‌شود.

این قرص‌ها می‌توانند روی سطح هورمون موجود در بدن اثر بگذارند اما معمولا بعد از ۲ تا ۳ ماه که از استفاده قرص‌ها می‌گذرد، معمولاً عوارض هم از بین می‌روند اما امکان تداوم آنها هم وجود دارد.

باید به عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی در شیردهی هم توجه کنید. مصرف قرص‌ها روی حجم شیر اثر می‌گذارند. اگر قصد مصرف دارید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

عوارض قرص‌های ضدبارداری مختلف

در ادامه، از عوارض قرص جلوگیری برایتان گفته‌ایم؛ انواع مختلفی از قرص‌ها موجودند، برخی از معروف‌ترین‌ها را در این جدول آورده‌ایم. عوارض قرص دروسبلین یا موارد دیگری نظیر سیبل هم تقریبا مشابه موارد زیر هستند:

عوارض قرص ال دیامکان ابتلا به بیماری‌های صفراوی-رشد موهای زائد-حساس‌شدن سینه‌ها-بروز آکنه-اضافه‌شدن وزن-لکه‌بینی میان پریودها
عوارض قرص ضد بارداری اچ دیافزایش فشار خون-بروز لكه‌های قهوه‌ای يا بيرنگ در پوست بدن- ورم- افزايش حساسيت پستانها-تشكيل سنگ كيسه صفرا-تهوع-استفراغ- سردرد ملايم يا سردردهاي ميگرني شديد-افزايش وزن-خونريزي‌های نامنظم طی دوره قاعدگی- آكنه و پرمويی
عوارض قرص ضد بارداری روکینتهوع-تعریق-سردرد-حساسیت سینه‌ها-لکه‌بینی میان پریودها-تورم بدن-ضعف عضلانی
عوارض قرص ضد بارداری مارولینآسیب کبدی-از دست‌دادن اشتها، حالت تهوع-مدفوع روشن-ادرار زرد یا قهوه‌ای تیره-زردی پوست یا چشم‌ها- ضعف یا خستگی غیرعادی-سکته مغزی-بثورات پوستی- خارش- کهیر- تورم صورت- لختگی خون-مشکلات کیسه صفرا- درد شدید معده- تهوع-استفراغ- تب- بدترشدن خلق و خو- احساس افسردگی-ترشحات غیرمعمول واژن- میگرن-افزایش فشار خون
عوارض قرص ضد بارداری لویتودتهوع- استفراغ- سردرد- نفخ- حساس شدن سینه ها- تورم مچ پا/(احتباس مایعات)- تغییر وزن- خونریزی واژینال بین پریودها (لکه بینی) یا پریودهای از دست رفته/نامنظم
عوارض قرص ضد بارداری دروسبلیناحتمال لخته‌شدن خون در پا-حمله قلبی -سکته مغزی
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی لوونورژسترلسرگیجه-حالت تهوع- قاعدگی نامنظم- سردرد-معده درد
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی اووسیزتهوع-سرگیجه-درد شدید شکم و پستان‌ها-خونریزی پس از مصرف دارو (این‌ها نیاز به پیگیری سریع دارند)
عوارض قرص ضد بارداری روجاتغییرات خلق- میگرن- تهوع- درد پستان- خونریزی رحمی غیرمنتظره (خونریزی بین عادات ماهیانه)- خونریزی واژن بدون دلیل

عوارض قرص‌های ضدبارداری در موقعیت‌های مختلف

در موقعیت‌های مختلف، عوارض قرص‌های ضدبارداری متفاوت‌اند. به موارد زیر دقت کنید:

وضعیت‌های مختلفعوارض
عوارض قرص ضد بارداری بر اعصاباین قرص‌های می‌توانند تغییراتی در سیگنال‌های عصبی در سیستم لیمبیک مغز ایجاد کنند و بر خلق‌وخو اثر بگذارند و علائمی مانند افسردگی و اضطراب را به همراه بیاورند.
عوارض قرص ضد بارداری بر جنینبه نظر نمی‌رسد عوارض مصرف قرص ضد بارداری در دوران حاملگی جدی باشد. مصرف قرص‌های ضد بارداری در اوایل بارداری خطر نقص مادرزادی را افزایش نمی‌دهد.
عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی در شیردهیبرخی از داروها اثر منفی ندارند. برای مثال، مطالعات نشان می‌دهند که لوونورژسترل بر ترکیب یا مقدار شیر مادر یا رشد و تکامل نوزاد شیرخوار تأثیر نمی‌گذارد.
عوارض قرص ضد بارداری برای جلوگیری از پریودیپریود نشدن با استفاده از قرص‌های ضدبارداری بی‌خطر است و عوارضی ندارد.
عوارض قرص ضد بارداری برای مردان واقعیت این است که مردان نیازی به مصرف این قرص ندارند و با استفاده‌کردن از آن هم نمی‌توانند مانع از بارداری زنان شوند. در صورتی که به هر دلیل، مردان چنین قرص‌هایی مصرف کنند، تغییراتی اندک در بدنشان به وجود می‌آید. برای مثال، بافت لگن و پستان‌هایشان پهن‌تر و حجیم‌تر می‌شود یا عوارض قرص ضد بارداری برای پوست آنها با نازک‌ترشدن همراه است.

عوارض قرص های ضد بارداری

عوارض بلندمدت قرص ضدبارداری چیست؟

قرص‌های ال دی ترکیبی می‌توانند خطر مشکلات قلبی‌عروقی مانند سکته، حمله قلبی یا لخته‌شدن خون را افزایش بدهند. اگر دچار فشار خون هستید و تحت درمان قرار ندارید یا سابقه بیماری‌های قلبی‌عروقی در خانواده‌تان وجود دارد، باید برای پیشگیری از بارداری حتماً نظر پزشک متخصص را جویا شوید.

او گزینه‌های مناسب را به شما پیشنهاد خواهد کرد. نوسانات هورمونی مختلف می‌توانند باعث بروز برخی سرطان‌ها مانند سینه، تخمدان، مخاط دهانه رحم، دهانه رحم و روده بزرگ شوند.

سوالات متداول

عوارض ترک قرص ضد بارداری چیست؟

بالارفتن احتمال بارداری، سنگین‌شدن دوره پریود، بروز مشکلات pms، کاهش وزن، آکنه و رویش موی زائد

عوارض قرص ضد بارداری تاریخ گذشته چیست؟

منقضی‌شدن قرص باعث از بین‌رفتن اثرش و بالارفتن احتمال بارداری می‌شود اما عارضه دیگری به‌همراه ندارد.

عوارض قرص ضد بارداری تا کی ادامه دارد؟

عوارض قرص دزولست یا انواع دیگر معمولا در عرض ۲ تا ۳ ماه از بین می‌روند.

عوارض قرص ضد بارداری برای دختر باکره چیست؟

مصرف این قرص‌ها وضعیت هورمونی بدن را تغییر می‌دهد و می‌تواند روی قاعدگی و باروری اثراتی داشته باشد.

منابع:

medicalnewstoday.com

mayoclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1,282 نظرات
  1. حسام می گوید

    سلام آیا مصرف ۷ سال قرص ال دی باعث یائسگی زودرس در سن ۳۶ سالگی میشود

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      خیر همچین موضوعی صحت ندارد

  2. مریم می گوید

    سلام من قرص اورژانسی از این تکی ها استفاده کردم دو بار بعدش هم رابطه محافظت شده داشتم ۴ روز بعد از مصرف به مدت ۶ روز قرص پریود شدم ۴ روزه که تمام شده و الان ترشحاتم زیاد شده و ابکیه و شکمم درد میگیره احتمال بارداری هست یا عوراض قرصه؟ الان ۳ هفته گذشته از مصرف قرص

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ابتدا ازمایش bhcg جهت بررسی بارداری بدهید

  3. س ج می گوید

    سلام من hd خوردم چنتا پریود شدم و تموم شده اما درد سینه و افت فشار و معده درد دارم طبیعیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      سبب افت فشار بعید است
      با توجه به علایمتان بهتر است جهت معاینه به متخصص داخلی مراجعه کنید

  4. راضیه می گوید

    سلام من قرص سیپروترون کامپاند را سه چهار روز است مصرف میکنم سی و هفت سالمه ، شانزده ساله ازدواج کردم و تا حالا قرص ضد بارداری نخوردم، عوارضش چیه ؟ حس میکنم غمگین و خواب آلود شدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      علت مصرف چی هست؟
      میتواند سبب تهوع، بی اشتهایی، سردرد، افسردگی و…شود

  5. sheno می گوید

    سلام من قرص روکین مصرف میکنم سردرد فشارخون بالا حالت تهوع…. دچارشدم که با قطع قرص این علایم هم قطع میشه. دکترم گفت روجا مصرف کن بجاش حالا شش تا از روکین خوردم آیا درسته روجا رو در ادامه بخورم لطفا جواب بدید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      موردی ندارد

  6. بهار می گوید

    سلام من چهارده روز از موعد پریودم گذشته و پریود نشدم دیروز ازمایش بارداری دادم عدد نتیجه ازمایش 2 بود م نوشته بود منفی کاذب . پلی کیستیک هستم الان باید چیکار کنم؟نیاز به ازمایش مجدد هست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ۴۸ ساعت بعد ازمایش خون bhcg در ازمایشگاه معتبر بدهید

  7. سحر می گوید

    سلام دکتر وقتتون بخیر دکتر من 15روز پریودیم به تا خیر افتاد و پریود شدم آزمایش و سونو هم دادم و بعد اون دکتر برام قرص سیبل تجویز کرد الان 12روز هست که من بعد از 7روز پریودیم دارم لک میبینم و صورتمم جوش زده و دوتا لک هم روی صورتم افتاده دکتر به خوردن قرصا ادامه بدم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بستگی دارد جواب ازمایش و سونو چه باشد

      1. سحر می گوید

        عکس سونو و جواب کجا میتونم براتون بفرستم تا ببینید

  8. هاشمی می گوید

    سلام
    خاله ام سرطان پستان داشتند میخواستم بدونم نباید قرص ضد بارداری مصرف کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر از موع ژنتیکی نبوده منعی ندارد

  9. .... می گوید

    سلام خسته نباشید من از وقتی مصرف میکنم تمام جوش‌های زیر پوستی صورتم زده بیرون الان 12 روز مصرف میکنم عادیه این حالت ؟!

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ممکن است همچین عارضه ای بروز کند

    2. f.f می گوید

      سلام.قرص دروسبلین رو دکتر برام نوشته که ۴ دوره مصرف کنم .من سابقه ی افسردگی داشته و الان که بروشور رو خوندم دیدم جز عوارض این قرص هم هم .. درسته ؟ رفتن به مطب دکتر برام سخته میشه راهنماییم کنین؟

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        میتواند سبب کاهش مود و ایجاد حالت های افسردگی شود

  10. اذر می گوید

    سلام
    قرص های ضد بارداری ممکن هست باعت درد و التهاب و زخم مقعد بشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر

  11. ....... می گوید

    سلام من بامصرف قرص اچ دی خیلی خواب آلودم همش دلم میخادبخوابم ممکن عوارض این قرص باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر با مصرف دارو رخ میدهد بله میتواند از عوارضش باشد

  12. رها می گوید

    سلام وقت بخیر
    من به دلیل کیست به تجویز دکتر قرص های ضد بارداری (hd) مصرف میکردم. بعد از یه دوره مصرف با انجام سونوگرافی متوجه شدم که کیست از بین رفته و دیگه بسته دوم قرص رو مصرف نکردم.
    الان بعد از چند روز شروع به خونریزی کردم. دلیلش قطع یهویی قرصا میشه؟ باید چیکار کنم و تا چند روز طبیعیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله میتواند سبب بی نظمی بشود

  13. فرهادی می گوید

    سلام ایا مصرف ال دی خشکی شدید واژن میاورد؟اگر مصرف انها را قطع کنم چندوقت طول میکشه این سوزش ناشی از خشکی از بین بره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در برخی موارد ممکن است سبب خشکی بشود

  14. زهرا می گوید

    سلام من ۶روز بعد تموم شدن پریودیم بانامزدم رابطه مقعدی داشتم فرداش ۲تاالدی خوردم ۷روز بعد لکه بینی داشتم هشتم باید پریود میشدم نشدم باردارم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      رابطه مقعدی منجر به بارداری نمی شود

  15. سمیرا ملکی می گوید

    سلام عروسی خواهرم و شروع پریودم در یک روز است و من به دلیل عقب انداختن پریود ۱۰ روز قبل قرص ال دی مصرف کردم الان ۵ روز از قطع کردن قرص گذشته و من پریود نشدم ولکه بینی دارم آیا این طبیعیه؟ چیکارکنم پریود بشم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر رابطه مشکوک به بارداری نداشتین طبیعیه و فعلا اقدامی لازم نیست

      1. بیتا می گوید

        سلام من یک هفته پیش رابطه جنسی داشتم پرده بکارت زده نشد آبش ریخته توش و من الان ۴روزه ک موقع پریودیم گذشته و من پریود نشدم قرص جلوگیری بخورم روزی چندتا؟

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          ابتدا باید ازمایش خون جهت بررسی bhcg بدین

  16. فاطی می گوید

    سلام ببخشید من عروسیمه و قصد دارم که قرص مصرف کنم
    شما چه قرصیو پیشنهادمیدید که عوارضش کمتر باشه
    ایا قرصها روی خلق و خو تاثیر دارند؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر برای تعویق پریود منظورتونه و مشکل کبدی و انعقادی و سابقه بیماری خاصی ندارین میتونین از قرص ال دی استفاده کنید
      اگر برای پیشگیری از بارداری مدنظر هست بهتره به متخصص زنان مراجعه کنید تا ابتدا مسایل هورمونی و تخمدان و رحم بررسی شه و روش پیشگیری مناسب پیشنهاد بشود

  17. سمانه می گوید

    سلام من ۳ سال قرص جلوگیری مصرف میکنم میگن اگه زیاد مصزف کنم بدن دیگه جواب ننی ده با وجود خوردن منظم قرص ممکن بعد ۶ . ۷ سال دوباره باردار بشیم . ایا درسته؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر همچین چیزی مطرح نیست منتها مصرف قرص در کل تا حدود ۹۵ درصد از بارداری پیشگیری میکنه و تا ۵ درصد احتمال شکست و بارداری وجود دارد

  18. ترانه می گوید

    سلام و عرض ادب من قرص روکین ۸ شب دارم استفاده میکنم حالت تهوح دارم اشتهام کم شده سینه هام درد میکنن اعصبی میشم بیخودی و تا یچیزی میشه گریه میکنم بی حوصله شدم کلا داغونم کرده دکتر رفتم گفتن مجبوری بخوری تا ۲۱ عدد تموم شه حالا قرص مارولین داده برای ماه بعد میترسم مارولین هم همینجور منو داغون کنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به نظر پزشکتون عمل کنید

  19. سمین می گوید

    سلام من از اولین رابطه جنسیم ۵روز تقریباً میگذره وقبلا ترشحات سفید و بدون بو داشتم ولی بعد از زن شدن این ترشحات خیلی بیشتر شد و الان میخوام عطسه کنم اذیت میشم و میریزه لطفاً راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر بوی بد، ترشحات رنگی، خارش و سوزش ندارین فعلا اقدامی لازم ندارد

  20. پروانه می گوید

    سلام وقت بخیر
    من شوهرم یک ماه نبوده و من پریودم کلا یک هفته عقب افتاده و ال دی مصرف کردم دو عدد ولی شبش که رابطه داشتم فرداش پریود شدم.
    برای قطع شدن پریود فرداش ۳ تا ال دی خوردم اما قطع نشد و اولش یکم کم شد. یدونه هم شبش خوردم باز اتفاقی نیوفتاد‌ اما پریودم طولانی شد و برای اولین بار جای ۳ روز ۹ روز طول کشید. من روزای اخر بدون پیشگیری با همسرم رابطه داشتم ولی منی وارد بدنم نشده و در حد پریکام بوده. میخواستم بدونم امکان بارداری هست ؟ من هنوزم لک بینی خیلی کم قهوه ای دارم ولی علایم دیگه ای هم ندارم. این بخاطر بارداریه یا قرصایی که مصرف کردم. درکنارش بگم که من مصرف سیگار و قهوه و کلونازپام و روزی ۵ تا قرص بخاطر عفونت گلو و سرماخوردگی دارم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز ، احتمالا بخاطر داروها هست
      به هرحال اگر از موعد پریودتون‌گذشته باید تست خون bhcg بدهید

  21. رها محمدی می گوید

    سلام
    من همیشه قرص جلوگیری میخورم این بار ۲ روز نخوردم و عین ۲ روز با نامزدم رابطه داشتم ایا ممکنه حامله شده باشم با وجود اینکه ۲ روز گذشته؟ و الان هم خیلی درد دارم تو ناحیه پایین تنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بعد از ۲ روز از رابطه علایم بارداری بروز نمیکند
      اگر قصد بارداری ندارین از روش پیشگیری اورژانسی استفاده کنید

  22. فرخنده سماعی می گوید

    من و نامزدم رابطه داشتیم و بعدش من احساس کردم ک مایع به واژنم برخورد کرده و بعدش چهارتا قرص ال دی مصرف کردم و12ساعت بعدشم باز چهار تا قرص ال دی مصرف کردم و هفت روز بعدش پریود شدم
    ده روز پاک شده بودم و از پریودیم میگذشت ک من رابطه داشتم با نامزدم مشکوک شدم و باز چهارتا قرص ال دی مصرف کردم و 12ساعت بعدشم همینطور ولی دیگ الان با اینکه 10روز هست که از مصرف قرصم گذشته ولی پریود نشدم و نگرانم که باردار باشم چون هر از گاهی حالت تهوع خفیف دارم میتونه که این از عوارض قرص ها باشه؟ من چیکار کنم به نظرتون؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      تا موعد پریودتون صبر کنید و اگر تعویق افتاد تست خون bhcg جهت بررسی بارداری بدهید

  23. Maryam می گوید

    سلام ببخشید من رابطه محافظت نشده از مقعد داشتم که کمی از مایع منی به مقعد دخول کرد و ۴تا قرص ال دی مصرف کردم و بعد۱۲ساعت ۴تای دیگه که همون موقع استفراغ کردم الان نیازه دوباره بخورم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      رابطه مقعدی منجر به بارداری نمی شود

  24. زینب می گوید

    سلام من کیست هموراژیک دارم بعد دکتر قرص مارلین برام نوشت سه ورق ،خانوادم نزاشتن بخورم گفتن زیاد استفاده کنم باعث ناباروری میشه آیا این درست یا نه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      خیر سبب بارداری نمی شود
      اما عدم درمان کیست ممکن است سبب بروز مشکل جدی و اسیب به تخمدان بشود

  25. کوثر بانو می گوید

    سلام
    ببخشید من راهی سفر کربلا هستم برای تعویق دوره پریودم زیر نظر پزشک روکین مصرف کردم از شب سوم عادتم
    الان ۱۳ روز دارو رو مصرف کردم لکه بینی دارم دسترسی به دکتر ندارم چیکار کنم؟؟ ممکنه بیشتر بشه؟
    قبلادکتر گفت اگه لک دیدی دوتا بخور آیا خطرناک نیست ؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر مشکل خونی و انعقادی و کبدی ندارین میتوانید ۲ عدد مصرف کنید

  26. آدرینا می گوید

    سلام دکتر برایَ جوش قرص سیبل رو نوشت و گفتن از اولین روز پریودی تا اخرین روز مصرف کنم و من هربار که پریودیم تمام میشه بعد ۳ الی ۴ روزدوباره پریودمیشم ببخشید موندم کار قرص همینه یا از عوارض هس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از عوارض قرص هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.