دلایل نازک شدن مو و راه‌های درمان و پیشگیری

روزی ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از سرمان می‌افتد و این طبیعی است. اگر ریزش مو بیشتر شود، یعنی جایی از کار لنگ می‌زند و این وضعیت می‌تواند با نازک‌شدن مو هم همراه شود. دلایل نازک شدن مو متنوع است و می‌تواند روی ظاهرمان اثر بگذارد. این روند معمولا کند و به‌تدریج صورت می‌گیرد و برای همین، فرصت شناسایی دلایل و مقابله با آنها را پیدا می‌کنیم. پس اگر موهایتان نازک شده، نگران نباشید، با کشف علت می‌توانید در مسیر درمان قدم بردارید.

در این مقاله هم درباره نازک‌شدن موها به‌طور کامل صحبت کرده‌ایم؛ مطالعه این مطلب 5 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

اگر سوالی در این رابطه دارید، در انتهای همین مطلب و در قسمت نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد. 

نازک شدن مو چیست؟

اگر متوجه شدید موهایتان می‌ریزد وحشت نکنید، این یک روند کاملا طبیعی و بخشی از چرخه رشد موی است. این چرخه از سه مرحله تشکیل شده است:

  • آناژن (مرحله رشد)
  • کاتاژن (مرحله انتقالی)
  • تلوژن (مرحله استراحت)

هر تار مو باید چرخه را در زمان‌های مختلف طی کند. در مرحله تلوژن است که مو می‌ریزد و به موهای جدید اجازه می‌دهد در جای خود رشد کنند. ریزش حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مو در روز کاملا رایج است، بنابراین اگر ریزش مو خفیف دارید، به یاد داشته باشید که این موضوع بخشی از روند طبیعی است.

زنان بیشتر دچار نازک‌شدن مو می‌شوند، این در حالی است که مردان اغلب دچار طاسی و ریزش موها می‌شوند. اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم که به چه مویی نازک می گوییم، باید به حالت‌های زیر اشاره کنیم و بعد به سراغ دلایل نازک شدن مو برویم:

  • برس مویتان پر از مو است.
  • در هنگام شستن موها متوجه می‌شوید که تارهای نازک به‌راحتی از سر جدا می‌شوند.
  • مدل موی دم اسبی شما بسیار کم‌حجم شده است.
  • متوجه موهای بیشتری روی بالش خود می‌شوید.
  • پوست سر بیشتر دیده می‌شود یا فرق سر و فاصله موهای شما از قبل بازتر شده است.

نازکی مو

چرا مو نازک می‌شود؟

علت نازک شدن مو در زنان و مردان چیست؟ پای دلایل مختلفی به میان است. از جمله دلایل نازک شدن مو باید به چه مواردی توجه کنید؟ نازک شدن مو می‌تواند ناشی از عادات سبک زندگی، ژنتیک یا هر دو باشد. برخی شرایط پزشکی هم منجر به به نازک شدن مو می‌شوند. در ادامه از دلایل نازک شدن موها می‌خوانید:

روش‌های مراقبتی و آرایشی اشتباه

انجام کارهای آرایشی متنوع روی موها شامل رنگ‌ مو و مدل‌دادن زیاد مو با وسایل حرارتی باعث می‌شود که تارها نازک شوند و زود بریزند. نازک شدن مو با سشوار کشیدن زیاد اصلا بعید نیست.

استفاده از محصولات موی خشن که باعث خشکی مو و آسیب آن می‌شوند هم از دلایل نازک شدن مو است. از جمله این محصولات باید به اسپری‌ها و ژل های مو اشاره کنیم.

استفاده از مدل‌های موی نامناسب هم باعث نازک‌شدن می‌شود. چه موهایتان را دم اسبی ببندید و چه برای ورزش‌کردن، آنها را بالا جمع کنید، فولیکول‌های مو آسیب می‌بینند و ریزش مو و نازک‌شدن رخ می‌دهد. نازک شدن فولیکول مو که نگهدارنده مو در پوست سر است با بروز ریزش همراه می‌شود.

نازک شدن مو بعد از دکلره یا کراتینه‌کردن موها هم رخ می‌دهد. بعد از انجام این اقدامات، موها حالت شکننده، خشک و آسیب‌پذیر پیدا می‌کنند و اگر با ماسک‌های تقویتی و روش‌های مختلف به آنها نرسید، تخریب می‌شوند.

سوال دیگر در این مبحث چیست؟ آیا اپیلاسیون باعث نازک‌شدن موی بدن می‌شود؟ ممکن است به مرور زمان باعث کاهش موهای بدن شود. با این روش موها نرم‌تر و ظریف‌تر می شوند.

موی نازک

مصرف‌نکردن مواد مقوی و مغذی

دریافت‌نکردن مقدار کافی برخی از مواد مغذی در رژیم غذایی مانند موارد زیر هم از دلایل نازک شدن مو است:

  • آهن
  • اسیدفولیک
  • مواد معدنی

تجربه استرس مزمن

استرس با افزایش هورمون‌هایی مانند کورتیزول مرتبط است. هورمون‌های استرس‌زا می‌توانند شرایطی مانند تلوژن افلوویوم یعنی نوعی ریزش موقت موها را ایجاد کنند. در چنین شرایطی، موها می‌ریزند و فولیکول‌های آن وارد فاز طولانی استراحت می‌شوند. خبری هم از رشد موهای جدید نخواهد بود. نازک شدن مو بدن و سر در نتیجه استرس اصلا چیز بعیدی نیست.

شرایط زندگی و ابتلا به بیماری‌ها

نازک شدن موها می‌تواند ارثی یا ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای باشد. از دلایل نازک شدن مو باید این‌ها را هم در ذهن داشته باشید:

  • به‌تازگی بچه‌دار شده‌اید.
  • به‌تازگی مصرف قرص‌های ضد بارداری را متوقف کرده‌اید.
  • دچار تغییرات هورمونی هستید.
  • وزن قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی از دست داده‌اید.
  • تحت درمان بیماری خودایمنی هستید.
  • نقص سیستم ایمنی دارید.
  • دچار اختلال پوستی یا عفونت هستید.
  • کمبود ویتامین D دارید.
  • پرکاری یا کم‌کاری تیروئید هم باعث نازک‌شدن موها می‌شوند.
  • کمبود سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ریبوفلاوین، سلنیوم و روی دارید.

آیا کم‌خونی هم باعث نازک شدن مو می‌شود؟ بله، کم‌خونی و کمبود آهن موجب می‌شود که موها وضعیت نازکی پیدا کنند و ریزش هم داشته باشند.

نازک‌شدن بعد از کاشت مو

بعد از کاشتن مو هم امکان نازک‌شدن تارها وجود دارد. این عارضه همیشگی نیست و معمولا در ماه سوم بعد از کاشت چنین حالتی رخ می‌دهد. به‌تدریج فولیکول‌های مو قوی می‌شوند و موها تارهایی طبیعی پیدا می‌کنند.

نازک‌شدن در پی مصرف دارو

مصرف بعضی از داروها مانند راکوتان با نازک‌شدن موها همراه‌اند. بعد از قطع مصرف چنین داروهایی معمولا مشکل از بین می‌رود و تارها دوباره شروع به ضخیم‌شدن مو می‌کنند.

دلایل نازک شدن مو در زنان

علت ریزش و نازک شدن مو در زنان می‌تواند وابسته به عوامل ژنتیکی باشد یا در نتیجه استرس شدید، یک وضعیت پزشکی یا درمانی. ریزش مو یکی از عوارض جانبی شناخته شده شیمی درمانی است. ریزش موی بیش از حد معمول در زنان تا ۳ ماه پس از زایمان هم رایج است. نازک شدن مو در بارداری و دوران وابسته به حاملگی قابل‌پیگیری است اما اصولا نگران‌کننده و دائمی نیست.

دلایل نازک شدن مو در مردان

تقریبا تمام دلایل نازک شدن مو و ریزش آن در مردان ناشی از طاسی با الگوی مردانه است. این مشکل نوعی ویژگی ژنتیکی است که افراد از والدین خود می‌گیرند. دلایل دیگر عبارت‌اند از مصرف برخی داروها، ویتامین A بیش از حد یا فقدان پروتئین کافی. بیماری یا استرس می‌تواند منجر به نازک‌شدن، ریزش ناگهانی و شدید موها شود.

دلایل نازک شدن مو در کودکان

دلایل نازک شدن مو در کودکان شامل موارد زیر می‌شود:

  •  عفونت قارچی یا باکتریایی
  • تلوژن افلوویوم (ریزش موی مرتبط با استرس)
  • آلوپسی کششی

بااین‌حال، شایع‌ترین علت ریزش مو در کودکان، کرم حلقوی پوست سر است که یک عفونت قارچی قابل درمان به‌شمار می‌رود. پزشکان می‌توانند بیشتر علل ریزش مو و نازک‌شدن آن را در کودکان درمان کنند.

علت نازکی موها

آیا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بله، اگر موهایتان نازک شده و می‌ریزد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. حواستان باشد که گاهی پای دلایلی جدی‌تر از مخدوش‌شدن ظاهر به میان است.

برای نمونه، گاهی تعادل هورمون‌هایتان به هم ریخته یا به نوعی بیماری دچار شده‌اید که ریزش مو و نازک‌شدن آن از عوارضش به‌حساب می‌آید. پس حتما مراجعه به پزشک را در نظر بگیرید.

تشخیص نازک شدن مو چگونه است؟

پزشکان اغلب می‌توانند با بررسی الگوی ریزش، دلایل نازک شدن مو را تشخیص دهند و ممکن است از بیمار در مورد موضوعات زیر سوال کنند:

  • رژیم فعلی‌
  • سایر شرایط پزشکی
  • سابقه خانوادگی نازک شدن مو
  • سابقه خانوادگی شرایط پزشکی که می‌تواند باعث نازک شدن مو شود.
  • ممکن است، پزشک نمونه‌های مو یا پوست سر را برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه بفرستد.

درمان نازک شدن مو چگونه است؟

برخی از موارد نازک‌شدن مو در خانه قابل درمان است. گاهی هم نیاز به مصرف دارو و پیگیری دستورات متخصص پوست و مو وجود دارد. در ادامه با روش‌های درمانی مختلف آشنا می‌شوید:

ماساژ پوست سر

این درمان خانگی نازک شدن موی سر راحت و بی‌دردسر است.

  • مزایا: مقرون به صرفه و در دسترس است.
  • معایب: نازک‌شدن موهای ناشی از شرایط پزشکی زمینه‌ای را برطرف نمی‌کند.

شاید ارزان‌ترین روش برای داشتن موهای پرپشت‌تر، ماساژ پوست سر باشد. هیچ هزینه‌ای ندارد، و اگر به درستی انجام شود، مضر نیست. هنگامی که موهای خود را می‌شویید، به آرامی با نوک انگشتان خود به اطراف پوست سر فشار بیاورید تا جریان خون را تقویت کنید.

روغن‌های گیاهی

از روغن‌های معطر برای جلوگیری از نازک‌شدن مو بهره ببرید.

  • مزایا: تحقیقات روی حیوانات اثربخشی این محصولات را نشان می‌دهد و به‌طور گسترده در فروشگاه‌های محصولات بهداشتی و داروخانه‌ها در دسترس هستند.
  • معایب: مطالعات انسانی بیشتری برای کشف اثرگذاری‌شان روی انسان مورد نیاز است و شاید باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شوند.

روغن‌های گیاهی مایعاتی هستند که از گیاهان خاصی به دست می‌آیند و عمدتا در رایحه‌درمانی و سایر انواع طب جایگزین استفاده می‌شوند. از روغن‌های مفید در این زمینه باید به اسطوخدوس اشاره کنیم.

مقدار کمی از روغن را روی بازوی خود آزمایش کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی ایجاد می شود یا خیر. قرمزی یا سایر تحریکات، کهیر یا بثورات پوستی می‌تواند نشان‌دهنده واکنش آلرژیک باشد.

شامپوی مبارزه با نازک‌شدن مو

انواع شامپو برای رفع نازکی تارهای مو در بازار موجود است.

  • مزایا: در زمان ماساژدادن پوست از آن استفاده و نتایج مفیدش را مشاهده کنید.
  • معایب: شامپوهای حجم‌دهنده به تنهایی ریزش مو را برطرف نمی‌کنند و ممکن است نیاز به محصولات دارویی داشته باشید.

این شامپوها به دو شکل عمل می‌کنند. چنین محصولاتی به موها حجم می‌دهند، بنابراین موهایتان ضخیم‌تر به نظر می‌رسند. شامپوهای مخصوص موهای نازک یا ریزش مو حاوی ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه هستند تا پوست سر را سالم‌تر کنند.

دلایل نازک شدن مو

مصرف مکمل‌ها و داروهای نازک شدن مو

از جمله روش‌های ضخیم‌شدن مو باید به مصرف برخی داروها هم اشاره کنیم. این موارد بنا به دلایل نازک شدن مو می‌توانند مفید باشند.

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین‌ها می‌توانند به رفع نازک‌شدن موهای ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای کمک کنند و بدون نسخه در دسترس هستند. اگر در چندین زمینه کلیدی کمبود دارید، ممکن است که پزشک مولتی ویتامین روزانه را توصیه کند. موهای سالم برای ضخیم و قوی‌شدن به آهن، اسید فولیک و روی نیاز دارند.

مکمل‌های اسید فولیک

این مکمل‌ها بدون نسخه در دسترس هستند و ممکن است کمبود فولات را درمان کنند. کمبود کدام ویتامین باعث نازک شدن مو می‌شود؟ ویتامین‌های گروه B. اسید فولیک نوعی ویتامین B است که در ریزش موها نقش دارد.

بیوتین

مصرف مکمل‌های بیوتین یا ویتامین  B7  هم در صورتی موثر هستند که دلایل نازک شدن مو به کمبود ویتامین بازگردد. بیوتین ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند آجیل، عدس و جگر وجود دارد.

اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، بعید است که بیوتین کم داشته باشید. چنانچه مکمل‌های ویتامین B5 مصرف می‌کنید، نباید بیوتین مصرف کنید. وقتی این‌ها با هم مصرف شوند، از اثربخشی هم کم می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

این اسیدهای چرب به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند و بدون نسخه در دسترس هستند. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را اسیدهای چرب ضروری می‌نامند. امگا 3 به بدن کمک می‌کند تا با التهاب که یکی از دلایل زمینه‌ای بسیاری از بیماری‌ها است هم مبارزه کند. ریزش موی زودرس گاهی در نتیجه التهابات رخ می‌دهد.

از سوی دیگر، امگا 6 برای سلامت کلی پوست مهم است و منظور از پوست، پوست سر هم هست. روغن‌های گیاهی منابع اولیه امگا 6 هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی و برخی از دانه‌ها پیدا می‌شوند. اگر به طور معمول چنین غذاهایی را مصرف نمی‌کنید، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل صحبت کنید.

داروهای موجود برای رفع نازک‌شدن مو

بهترین قرص برای نازک شدن مو چیست؟ بنا به اینکه دلایل نازک شدن مو شامل چه مواردی است، باید به مصرف داروهایی مشغول شوید که پزشک تجویز می‌کند:

  • ماینوکسیدیل
  • اسپیرونولاکتون
  • فیناستراید

درمان نازک شدن مو در طب سنتی

داروهای گیاهی برای نازک شدن مو چیست و در طب سنتی از چه روش‌هایی برای کنترل این وضعیت استفاده می‌شود؟ بهترین درمان سنتی برای ریزش مو، ترکیبی از ماساژ ملایم با مقداری روغن است. چه روغن‌هایی:

  • رزماری
  • نارگیل
  • بادام
  • زیتون

روش‌های خانگی برای درمان نازک شدن مو

اگر دلایل نازک شدن مو را بدانید، احتمالا در رفع این مشکل موفق‌تر عمل می‌کنید. بااین‌حال، برخی از روش‌ها مانند ماسک خانگی برای نازک شدن مو هم می‌توانند تاحدی مفید باشند. برای مثال، موز سرشار از پتاسیم، آنتی اکسیدان‌ها، روغن‌های طبیعی و ویتامین‌ها است:

  •  یک موز رسیده و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، نارگیل و عسل تهیه کنید.
  • بگذارید پنج دقیقه روی موهایتان بماند.
  • بعد با آب ولرم بشویید.

درمان نازک شدن مو با مزوتراپی

در این روش جدید از مواد مغذی برای بهبود وضعیت تارهای مو استفاده می‌شود. مواد مفید به لایه میانی پوست سر تزریق می‌شوند و باعث مستحکم‌شدن موها می‌شوند. این روش هم اثرگذاری‌های شاخصی از خود نشان داده است.

پیشگیری از نازک شدن مو چگونه است؟

با دلایل نازک شدن انتهای مو یا ساقه‌اش که آشنا می‌شوید، باید حواستان به دوری یا کنترل آنها باشد. روش‌های زیر هم می‌توانند به پیشگیری از نازک‌شدن مو کمک کنند:

  • رعایت رژیم غذایی مناسب
  • خوردن پروتئین کافی
  • پیروی از رژیم غذایی مطلوب مانند مدیترانه‌ای
  • اجتناب از رژیم‌های سخت
  • مصرف مکمل ها و داروها در صورت نیاز
  • مصرف داروی ریزش مو

منابع:

medicalnewstoday.com

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر