روش های کاهش چربی خون؛ چربی خون چگونه پایین می آید؟

برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی باید به کاهش چربی خون بپردازیم. در صورتی که کلسترول خون بسیار بالا باشد، احتمال سکته مغزی و حمله قلبی وجود دارد، بنابراین پایین آوردن چربی خون برای حفظ سلامتی اهمیت ویژه‌ای دارد. مثلا برای درمان چربی خون می‌توانیم یک برنامه رژیم غذایی ویژه که سرشار از فیبر و مواد مغذی و کلسترول کم است، داشته باشیم.

خوردن بعضی میوه‌ها و مرکبات می‌تواند چربی خون را به مقدار زیادی پایین بیاورد. حفظ تناسب اندام و کاهش وزن همچنین تهیه برنامه ورزشی منظم نیز می‌تواند به کاهش چربی خون کمک کند. از دیگر روش‌های پایین آوردن چربی خون می‌توان به حذف دخانیات، دوری از الکل و استرس اشاره کرد. در این مقاله از مجله سلامتی دکتر دکتر قصد داریم روش‌های پایین آوردن چربی خون را با شما در میان بگذاریم. این روش‌ها شامل درمان‌های خانگی و پزشکی است.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

چرا باید به فکر پایین آوردن چربی خون باشیم؟

چربی خون بالا برای بدن مضر است و خطراتی را به دنبال دارد. در ادامه خطرات چربی خون بالا برای انسان را بیان می‌کنیم:

  • حمله قلبی: در اثر محدود شدن جریان خون در بدن، قلب به اندازه کافی خون دریافت نمی‌کند و احتمال حمله قلبی وجود دارد. با بالا رفتن چربی خون، جریان خون در بدن کمتر می‌شود.
  • آرترواسکلروز: چربی خون بالا می‌تواند گرفتگی رگ‌ها را به دنبال داشته باشد. هنگامی که رگ‌های بدن دچار گرفتگی شوند، در واقع رگ‌ها سفت شده و در مسیر خون، پلاک‌های چربی ایجاد می‌شود. در این حالت با وارد شدن فشار زیاد به رگ‌ها، جریان خون در بدن محدودتر خواهد شد.
  • اختلال در بینایی: از دیگر خطرات افزایش چربی خون اختلال در بینایی است. هنگامی که چربی خون بیشتر شود، خونرسانی به چشم‌ها نیز به صورت صحیح انجام نمی‌شود و عصب چشم آسیب می‌بیند.
  • بیماری‌های شریانی: یکی دیگر از خطرات بالا رفتن چربی خون برای انسان، ابتلا به بیماری‌های شریانی است. از نشانه‌های مشکلات شریانی می‌توان به ریزش شدید موها، احساس ضعف و بی‌حسی در پاها و شکستن ناخن‌ها اشاره کرد.
  • کبد چرب: هنگامی که چربی خون در بدن بیشتر باشد و به موقع درمان نشود، احتمال بروز بیماری کبد چرب وجود دارد.
  • دل درد: اختلال در عملکرد کلیه، کبد، پوست و … از دیگر خطرات افزایش چربی خون در بدن است.
  • اختلال در نعوظ: از دیگر مشکلات ناشی از بالا بودن چربی خون در بدن، اختلال در نعوظ است زیرا چربی مانع خونرسانی صحیح به اندام‌های مختلف بدن می‌شود.
  • درد قفسه سینه: درد قفسه سینه از دیگر خطرات افزایش چربی خون در بدن است. هنگامی که چربی خون در بدن بیشتر باشد، خون رسانی به قلب نیز به درستی انجام نخواهد شد و در نتیجه قفسه سینه دچار درد می‌شود.
  • سکته مغزی: سکته مغزی از جدی‌ترین عوارض بالا رفتن چربی خون در بدن است. در صورتی که خونرسانی به مغز به صورت صحیح انجام نشود، احتمال سکته مغزی و در نتیجه مرگ وجود دارد.

با دانستن خطرات چربی خون برای انسان، باید فکری به کاهش چربی خون در بدن بکنیم تا هیچ عارضه‌ای را تجربه نکنیم.

اگر این علائم را دارید، درمان چربی خون را شروع کنید!

چربی خون بالا معمولا با علائم واضحی ظاهر نمی‌شود و آزمایش خون تنها راه تشخیص کلسترول بالاست. اما برخی از علائم ممکن است نشانه‌ای از چربی خون بالا باشد. این علائم عبارتند از:

  • بیشتر شدن تعریق بدن
  • تلخی و خشکی دهان
  • سنگینی سر و سردرد
  • خواب آلودگی
  • دردهای ناحیه کف پا و ساق
  • افزایش حرارت بدن مخصوصا کف پا
  • احساس خستگی یا کوفتگی بدن
  • ورم و پف صورت
  • سرگیجه و وزوز گوش
  • تپش قلب بعد از میل کردن غذاهای پرچرب

با مشاهده علائم بالا بهتر است از پزشک خود بخواهید که برای شما آزمایش سنجش کلسترول را تجویز کند. بعد از انجام آزمایش خون مشخص می‌شود که چربی خون شما بالاست یا خیر.

داشتنِ بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم چربی در هر دسی لیتر خون، نشان دهنده این است که چربی خون بالایی دارید. به عنوان مثال چربی خون 500 عدد بالا و خطرناکی محسوب می شود.

درمان چربی خون با روش‌های خانگی و ساده

هنگامی که چربی خون در بدن زیاد باشد، بنابر خطراتی که برای بدن دارد، بهتر است هرچه سریع‌تر به کاهش و درمان آن بپردازیم. معمولا هنگامی که نتیجه آزمایش نشان دهنده چربی خون بالا باشد، همه ما به دنبال روش‌های ساده و خانگی برای درمان چربی خون هستیم. در ادامه این روش‌های ساده را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مشاوره تلفنی و آنلاین با دکتر قلب

تهیه برنامه رژیم غذایی ویژه برای پایین آوردن چربی خون

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای کاهش چربی خون باید انجام دهید، تهیه برنامه رژیم غذایی ویژه برای پایین آوردن چربی خون است. با رژیم غذایی سالم و صحیح می‌توانید چربی خون را به مقدار قابل توجهی پایین بیاورید. در واقع اصلی‌ترین روش درمانی و کاهش چربی خون ، رعایت رژیم غذایی است. در ادامه برنامه رژیم غذایی ویژه برای کاهش چربی خون را ارائه می‌دهیم.

فیبر بیشتری مصرف کنید

سعی کنید در وعده‌های غذایی خود مقدار فیبر بیشتری را مصرف کنید. فیبر می‌تواند جذب چربی و قند در روده را کاهش دهد و در نتیجه کلسترول خون را کمتر کند. مواد غذایی زیر بیشترین میزان فیبر را دارند:

  • نارنگی
  • گلابی
  • هلو
  • سیب زمینی
  • نان گندم سبوس‌دار
  • بلغور
  • جو دوسر
  • لوبیا

مقدار توصیه شده فیبر روزانه به شرح زیر است:

  • زنان کمتر از ۵۰ سال: ۲۵ گرم در روز
  • زنان بیشتر از ۵۰ سال: ۲۱ گرم در روز
  • مردان کمتر از ۵۰ سال: ۳۸ گرم در روز
  • مردان بیشتر از ۵۰ سال: ۳۰ گرم در روز

در سبزیجات، آجیل، حبوبات، غلات و میوه‌ها فیبر به اندازه کافی وجود دارد. با افزودن این مواد غذایی به رژیم روزانه خود می‌توانید چربی خون خود را کاهش دهید.

کربوهیدرات کمتری به بدنتان برسانید

یکی از روش‌های کاهش چربی خون ، کاهش میزان مصرف کربوهیدرات به صورت روزانه است. در صورتی که قند و کربوهیدرات بیشتری به صورت روزانه مصرف کنید، امکان تبدیل شدن این قند و کربوهیدرات به تری‌گلیسیرید وجود دارد.

سعی کنید در رژیم روزانه خود مصرف کربوهیدرات و قند را به مقدار چشمگیری کاهش دهید تا شاهد کم شدن میزان چربی خون در بدن‌تان باشید.

خوردن چربی‌های ترانس را به حداقل برسانید

چربی‌های ترانس چربی‌های مصنوعی هستند که در غذاهای فرآوری شده به دلیل افزایش ماندگاری وجود دارند. کالاهای پخته شده آماده و غذاهای سرخ شده تجاری جزو چربی‌های ترانس هستند.

مصرف چربی های ترانس باعث افزایش چربی خون می شود و برای کاهش چربی باید از مصرف آن اجتناب کرد.
نمونه ای از مواد غذایی دارای چربی اشباع که باعث افزایش چربی خون می شود.

خوردن این چربی‌های ترانس، چربی خون شما را به حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. اگر قصد پایین آوردن چربی خون خود را دارید، باید از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید.

منابع غذایی حاوی چربی ترانس که باید از رژیم شما حذف شوند

مواد غذایی که چربی ترانس دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • روغن صاف قنادی
  • محصولات نانوایی
  • فست فودهایی که سرخ شده
  • روغن‌های گیاهی و مارگارین‌های خاص
  • بعضی از پاپ کورن‌ها

بهتر است این مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا چربی خون شما بیش از این افزایش پیدا نکند.

حبوبات، سویا، آجیل و مواد مغذی بخورید

سویا فواید زیادی برای بدن دارد. یکی از فواید اصلی سویا برای بدن، کاهش چربی خون است. سعی کنید پروتئین سویا که در جوانه سویا و شیر سویا یافت می‌شود را به برنامه رژیم غذایی خود اضافه کنید.

افزودن آجیل به وعده‌های روزانه شما می‌تواند چربی خون را کاهش دهد. سعی کنید حداقل بین ۳ تا ۷ وعده آجیل در هفته میل کنید. مصرف حبوبات نیز برای کاهش چربی خون فواید زیادی دارد.

کاهش مصرف نمک

همه ما می‌دانیم که مصرف نمک زیاد برای بدن ضررهایی دارد. با کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی خود می‌توانید چربی خون در بدن‌تان را کاهش دهید. به یاد داشته باشید که حذف نمک از وعده‌های غذایی نیز می‌تواند ضررهایی برای بدن داشته باشد که یکی از آن‌ها، افزایش چربی خون است.

چربی‌های اشباع نشده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید!

طبق بعضی از مطالعه‌ها، امکان کاهش چربی خون با میل کردن چربی‌های اشباع نشده وجود دارد. در صورتی که بتوانید چربی‌های اشباع نشده را جایگزین انواع دیگر چربی‌ها کنید، میزان چربی خون شما به حد قابل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

مصرف چربی های غیر اشباع در درمان چربی خون تاثیر دارد.
برخی از غذاهایی که چربی غیر اشباع دارند و در کنترل چربی خون موثر هستند.

چربی‌های اشباع نشده در روغن‌های گیاهی، ماهی چرب و برخی از مواد غذایی وجود دارد. سعی کنید روغن‌های گیاهی مثل زیتون را جایگزین روغن‌های دیگر کرده و هفته‌ای دو بار انواع ماهی چرب میل کنید.

میوه و مرکبات مفید برای پایین آوردن چربی خون را فراموش نکنید

برای پایین آوردن چربی خون می‌توانید میوه و مرکبات مفید را به میان‌ وعده‌های خود اضافه کنید. در ادامه میوه و مرکبات مفید برای کاهش چربی خون را معرفی می‌کنیم:

سیب برای کاهش چربی خون

میوه سیب نیز از جمله میوه‌های پرخاصیت است که برای درمان چربی خون نیز فواید زیادی دارد. برای درمان چربی خون می‌توانید در وعده صبحانه سیب میل کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب نیز به عنوان یکی از خوراکی‌های مفید برای درمان و کاهش چربی خون به شمار می‌آید. کاهش وزن، بهبود متابولیسم قند و کنترل کلسترول از فواید سرکه سیب است.

توت فرنگی

توت فرنگی از میوه‌های مفید برای کم کردن مقدار چربی خون به شمار می‌آید. سعی کنید توت فرنگی که انتخاب می‌کنید، ارگانیک باشد.

تاثیر سیر در درمان چربی خون

با افزودن گیاه سیر به رژیم غذایی خود می‌توانید به درمان چربی خون بپردازید. ترکیبات سیر بسیار موثر هستند و می‌توانند چربی خون را کاهش دهند.

گردو

دانه‌ها و آجیل‌هایی مثل بادام و گردو برای کاهش چربی خون مفید هستند، زیرا فیبر دارند و سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند.

پرتغال

میوه پرتقال نیز از جمله میوه‌های مفید است که برای درمان چربی خون نیز فوایدی دارد. می‌توانید پرتقال را به صورت میوه میل کنید و یا آب پرتقال طبیعی بنوشید.

لیمو

اگر مایل به کاهش چربی خون خود هستید، می‌توانید لیمو و لیمو ترش را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید و از فواید دیگر آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

کلم بروکلی

کلم بروکلی نوعی سبزی است که باعث درمان و کاهش چربی خون می‌شود. فیبر کلم بروکلی زیاد است، به همین دلیل می‌تواند کلسترول را کمتر کند.

جو دو سر

از دیگر گیاهانی که برای کاهش چربی خون می‌توانید به وعده‌های روزانه خود اضافه کنید، جو دو سر است. جو دوسر فیبری به نام بتا گلوکان دارد که برای کاهش کلسترول خون موثر است.

گریپ فروت

گریپ فروت در خانواده مرکبات قرار دارد که می‌تواند به عنوان روشی برای درمان چربی خون بالا مورد استفاده قرار بگیرد.

آووکادو

آووکادو چربی غیر اشباع شده سالم دارد که برای کاهش چربی خون نیز موثر است.

لوبیا سفید

از دیگر مواد غذایی که برای درمان کلسترول بالا مفید است می‌توان به لوبیا سفید اشاره کرد. لوبیا سفید می‌تواند به عنوان یک غذای اصلی یا پیش غذا مورد استفاده قرار بگیرد. لوبیا سفید به علت داشتن فیبر برای کاهش چربی خون مفید است.

بادمجان

یکی از سبزی‌های مفید برای درمان چربی خون ، بادمجان است. بادمجان را می‌توانید به عنوان پیش غذا و غذای اصلی میل کنید. فلاونوئید موجود در بادمجان برای بدن بسیار مفید است و از افزایش چربی خون جلوگیری می‌کند.

هویج برای چربی خون

برای کاهش کلسترول خون می‌توانید به وعده‌های غذایی خود هویج اضافه کنید. هویج دارای بتاکاراتن است که برای بدن فواید زیادی دارد.

بامیه

برای کاهش کلسترول خون می‌توانید بامیه میل کنید. بامیه یک غذای گیاهی بوده که دارای فیبرهای مقوی بسیار زیادی است.

کاکائو و شکلات تلخ بخورید

کاکائو و شکلات تلخ به عنوان قاتل چربی خون شناخته می‌شوند. ر واقع کاکائو می‌تواند چربی ناسالم در بدن را به مقدار زیادی کاهش دهد.

دیگر آب پنیر را دور نریزید!

پروتئین آب پنیر، فواید زیادی برای بدن دارد که کاهش کلسترول بد یکی از فواید آن است. از این به بعد آب پنیر را دور نریزید و به عنوان روش درمانی به آن نگاه کنید.

تناسب اندام و کاهش وزن اضافی

کاهش وزن اضافی و تناسب اندام یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمان چربی خون است. با کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود می‌توانید چربی خون در بدن‌تان را کمتر کنید.

تهیه برنامه ورزشی منظم برای کاهش چربی خون

در صورتی که تمرینات ورزشی منظم را به برنامه هفتگی خود اضافه کنید، می‌توانید در مدت زمان بسیار کمی چربی خون خود را کاهش دهید. دوچرخه سواری، شنا، دویدن و پیاده‌روی از جمله ورزش‌های هوازی هستند که برای کاهش چربی خون موثر واقع می‌شوند.

ورزش از بهترین روش های کنترل و پایین آوردن چربی خون در همه سنین است.
انجام ورزش های منظم روزانه، تا حد زیادی چربی خون را کاهش می دهد.

انجمن قلب آمریکا روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش را برای جلوگیری از بیماری های قلبی و کاهش تری گلیسیرید خون، توصیه می‌کند.

الکل ممنوع

افرادی که الکل مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به چربی خون هستند. با حذف الکل از زندگی خود می‌توانید چربی خون خود را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

حذف دخانیات

دخانیات نیز می‌توانند دلیلی بر افزایش چربی خون باشند که با حذف آن‌ها می‌توانید چربی خون خود را کاهش دهید و زندگی سالم‌تری را تجربه کنید.

دوری از استرس

استرس برای بدن مضر است و می‌تواند باعث افزایش چربی خون شود. شما با کاهش و یا دوری کامل از استرس می‌توانید مقدار چربی خون در بدن‌تان را نیز کاهش دهید.

درمان چربی خون در طب سنتی

طب سنتی هم برای درمان چربی خون پیشنهادهایی دارد. با مصرف بعضی از عرقیات و دمنوش‌ها می‌توانید چربی خون خود را کاهش دهید. در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم.

عرقیات مفید برای کاهش چربی خون

عرقیات مفید برای کاهش چربی خون عبارتند از :

  • خارشتر
  • زنجبیل
  • شوید
  • اسطوخودوس
  • نعنا
  • بابونه
  • رزماری

با نوشیدن این عرقیات مفید می‌توانید چربی خون را به مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

دمنوش‌های گیاهی؛ کاهنده چربی خون

چندین نوع دمنوش وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش چربی خون در بدن شما شود. این دمنوش‌های مفید عبارتند از :

  • آویشن
  • شوید
  • برگ کاسنی
  • عناب و زنیان
  • خارمریم
  • زنجبیل و پوست نارنگی

با تهیه هر یک از دمنوش‌های ذکر شده می‌توانید مقدار چربی خون خود را کاهش دهید. دمنوشی را انتخاب کنید که با ذائقه شما مطابقت دارد. نوشیدنی‌های مثل آب انار، آبغوره، آب معمولی و آب گوجه فرنگی می‌تواند منجر به کاهش چربی خون شود.

آیا درمان‌های خانگی یا گیاهی واقعا تاثیرگذار هستند؟

درمان‌های خانگی و گیاهی در درمان و کاهش چربی خون موثر هستند اما باید بدانید که هیچ درمان قطعی برای چربی خون وجود ندارد و باید همیشه آن را تحت کنترل نگه دارید و مواظب افزایش آن باشید.

مصرف داروهای گیاهی و خانگی که در طب سنتی برای کاهش چربی خون استفاده می شود
درمان گیاهی کاهش چربی خون، از زمان قدیم در طب سنتی ایرانی وجود داشته است.

برای اطمینان حاصل کردن از مقدار چربی خون خود باید هر چند ماه یک بار آزمایش بدهید. در صورتی که چربی خون شما بالا باشد، پزشک داروهایی را جهت کمک به کاهش چربی خون تجویز می‌کند که در ادامه در مورد این داروها با شما صحبت خواهیم کرد.

مصرف دارو برای کاهش چربی خون

هیچ دارویی را به صورت خودسرانه میل نکنید. تجویز دارو فقط تحت نظر پزشک و توسط او انجام می‌گیرد. داروهای کاهش چربی خون امکان تداخل دارویی دارند و ممکن است در صورتی که خودسرانه مصرف شوند، عوارض زیادی را به دنبال داشته باشند.

در جدول زیر داروهایی که پزشکان برای کاهش چربی خون تجویز می‌کنند را مشاهده می‌کنید:

نام داروتوضیحاتعوارضتداخل دارویی
رزوواستاتیناین دارو کلسترول خون را کنترل می‌کند و سبب افزایش HDL و کاهش LDL  می‎شود.درد عضلانی، حساسیت به لمس، علائم مشکلات کلیوی، زردی چشم یا پوست ،ادرار تیره رنگ، درد شدید معده یا شکمداروهای رقیق کننده خون، داپتومایسین، جم فیبروزی، فوستاماتینیب، لدیپسویر، سوفوسبوویر، ولپاتاسویر
آتورواستاتیناین دارو چربی خوب بدن را افزایش و چربی‌های بد بدن را کاهش می‌دهد.حالت تهوع، درد و گرفتگی عضلانی، سردرد، یبوستسوبسترایCYP3A4 ، سوبسترایBCRP ، سوبسترای OATP1B1، سوبسترایOATP1B3، سوبسترایP-gp ، مهارکننده CYP3A4، مهارکننده P-gp
سیمواستاتیناین دارو تولید کلسترول در کبد را کاهش می‌دهد و باعث زیاد شدن مقدار تخلیه چربی از خون می‎شود.آسیب‌های کبدی، قند خون بالا، واکنش‌های آلرژیک، آسیب عضلانیداروهای ضدویروسی برای درمان HIV، بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای خاص برای عفونت‌های قارچی، کنیواپتان، سیکلوسپورین، دانازول، جم‌فیبروزیل، ایدلالیزیب، میفپریستون
جم فیبروزیلاین دارو به صورت قرص و کپسول وجود دارد و برای کاهش چربی خون معمولا دو بار در روز تجویز می‎شود.حالت تهوع، استفراغ، درد شدید معده و شکم، زردی چشم و پوست، ادرار تیرهسوناپرویر، رقیق کننده‌های خون (مانند وارفارین)، کلشی سین، رپاگلینید و داروهای استاتین
کلوفیبراتاین دارو نیز برای کاهش چربی خون تجویز می‎شود. افزایش تجریه چربی‌ها در کبد از وظایف این دارو است.تب و لرز، گلودرد یا حس سرماخوردگی، خون در ادرار یا کاهش دفع ادرار، ورم پاها یا قوزک پا، گرفتگی عضلات، ضعف و درد عضلانی و مفاصل، افزایش وزن، سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، اسهال و استفراغسیکلوسپورین‌ها، دیسکومفورت، استاتین‌ها مانند سیم‌واستاتین، داروهای ضدتعریق، آنتی‌کوآگولانت‌ها
ازتیمایباین دارو کلسترول مواد غذایی را کاهش می‌دهد و از این طریق میزان چربی در بدن را کمتر می‌کند.احساس خستگی، درد عضلانی، سردرد، اسهال، درد و نفخ شکمسیکلوسپورین، آنتی اسیدها، داروهای کلسترول و تری گلیسرید، داروهای گیاهی
نیاسیناين دارو میزان چربی خون را کنترل می‌کند. دوز این دارو بر حسب میزان چربی خون متفاوت خواهد بود.سردرد، خارش، سوزش، تعریق، لرز، سوزن‌سوزن‌شدن، سرگیجه، ناراحتی معدهداروهای فشار خون، مسدودکننده‌های آلفا، داروهای ضد انعقاد (رقیق‌کننده‌های خون)
فنوفیبراتاین دارو چربی‌های بد بدن را کم می‌کند و باعث افزایش چربی‌هاي مفید در بدن می‎شود.سوزش سردل، درد در پشت، بازو یا پاها، سردرد، درد مفاصل، درد، ضعف یا حساسیت عضلانی، تب، تاول زدن یا لایه‌برداری پوست، کهیر، مشکلات تنفسیداروهای ضد انعقاد، دیورتیک‌ها،مسدودکننده‌های بتا، مهارکننده‌های ردوکتاز HMG-CoA، داروهای ضدبارداری و هورمونی

 

در جدول بالا با توضیحات داروهای مفید برای کاهش چرب خون، عوارض و تداخل دارویی آن‌ها آشنا شدیم.

استفاده از قرص‌های مکمل

قرص‌ها و کپسول‌های مکمل برای کاهش چربی خون عبارتنداز:

  • کپسول نرم خوراکی زیره
  • قرص وانا پرایم
  • قرص کیتوزال
  • قرص ال کارنیتین
  • کپسول ابستاپ
  • کسپول نرم سی ال ای

سعی کنید قرص‌های مکمل کاهش چربی خون را با تجویز و مشورت پزشک مصرف کنید.

بهترین قرص گیاهی برای کاهش چربی خون

بهترین قرص‌های گیاهی برای کاهش چربی خون شامل کپسول لیپوهرب گل دارو، قرص چربی خون گارلت و کپسول آرتیشو سینا فرآور است. بهتر است قرص‌های گیاهی را نیز با مشورت پزشک میل کنید تا عوارضی برای شما نداشته باشد.

تحت چه شرایطی باید برای درمان چربی خون بالا به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که آزمایش خون شما عدد بالایی را نشان می‌دهد و بیماری‌هایی مثل دیابت یا فشار خون دارید، باید هر چه سریع‌تر به دکتر داخلی مراجعه کنید. همچنین داشتن سابقه خانوادگی کلسترول و تری گلیسیرید بالا، سیگار کشیدن و بیماری‌های قلبی نیز دلایلی برای مراجعه هر چه سریع‌تر به پزشک است.

برای چربی خون به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

برای تجویز آزمایش چربی خون می‌توانید از یک پزشک عمومی کمک بگیرید، سپس در صورت داشتنِ چربی خون بالا به دکتر داخلی یا دکتر قلب مراجعه کنید.

چربی خون بالا را هرچه زودتر درمان کنید

در صورتِ بالا بودن چربی خون، هر چقدر زودتر به کاهش چربی خون بپردازید تا عوارض این بیماری را کمتر تجربه کنید. در صورت بروز علائم و سابقه خانوادگی مراجعه به پزشک ضروری است تا آزمایش خون تجویز کند. در آزمایش خون مشخص می‎ شود که شما چربی خون بالایی دارید یا خیر. در صورتی که در آزمایش پزشک تشخیص دهد که چربی خون شما بالاست، باید روش‌های درمان چربی خون را در پیش بگیرید و شروع به پایین آوردن چربی خون کنید.

رژیم غذایی صحیح، ورزش و تحرک، دوری از الکل و دخانیات از جمله روش‌های ساده برای درمان چربی خون است. خوشحال می‎شویم اگر سوال‌های خود در رابطه با چربی خون را در بخش نظرات انتهای همین مقاله، درج کنید، در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود.

سیستم نوبت دهی پزشکان دکتردکتر، از طریق وب سایت جامع پزشکی، امکان نوبت دهی از انواع متخصصان در زمینه های مختلف پزشکی را فراهم کرده است. با مراجعه به بخش نوبت دهی سایت، می توانید پزشکان مناسب برای کاهش چربی خون را پیدا کرده و نوبت بگیرید.

سوالات متداول

معجزه ای برای کاهش چربی خون وجود ندارد اما خوراکی‌هایی مانند آووکادو، سیر، جو دوسر، لیمو، زنجبیل، گوجه فرنگی، گردو و انواع توت ها در طب سنتی به عنوان معجزه گز شناخته می شوند.

از بین دمنوش های کاهش دهنده چربی خون، می‌توان به خارمریم، زنجبیل، آویشن، شوید، دمنوش کاشنی و عناب اشاره کرد.

مصرف مرکبات، میوه‌هایی مثل سیب، توت فرنگی، پرتغال، سبزیجات، حبوبات، سویا و آجیل برای کاهش چربی مفید هستند.

رعایت رژیم گیاهی سخت و به دور از هر گونه چربی به همراه ورزش منظم می‌تواند چربی خون را سریع پایین بیاورد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
9 نظرات
  1. فریده می گوید

    سلام خانمی۲۹ ساله هستم آزمایش دادم چربی خونم ۳۲۵بود آیا چربی خون درمان می‌شود ودرصورت درمان برگشت ندارد شما چ دستورالعمل هایی دارین برای چربی خون خیلی میترسم آخه یکی میگه بیماری قلبی میگیری و….

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      نگران نباشین
      تغذیه مناسب و ورزش و کاهش وزن در کنار درمان دارویی سبب بهبود شما خواهد شد و از عوارض پیشگیری میکند

  2. عزیزی می گوید

    سلام دکتر وقت بخیر
    من پسری دارم که 15 سالشه و شب ها هنگام خواب دچار گر گرفتگی میشه آزمایش گرفتم ازش تری‌گلیسیرید 210 بود و کلسترول هم 167 و تیروئید ش هم 6 بود
    برای رفع گر گرفتگی چیکار کنه چه دارویی توصیه می فرمایید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر كبد چرب هم بررسي شه و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

  3. علی قربانی کردخیلی می گوید

    من برای سه چهار روز می باشد که پشت و قفسه سینه ام درد می کند تست ورزش ، نوار قلب و اکوکاردیوگرافی هم دادم چیزی مشاهده نگردید زمانی که هیچ فعالیتی نمی کنم مشکلی ندارم واین درد خود به خود میآید می رود قرص استامینوفن که می خورم پشتم خوب و برای مدتی هیچ مشکلی ندارم وی بعد از یک مدتی دوباره می اید ضمنا من اسپری تنفسی نیز استفاده می کنم. همچنین و قتی تخم مرغ آبپز در بعضی از روزها که می خوردم یک همچین حالتهایی می شدم نه به این صورتی که الان هستم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر رفلاكس معده به مري معاينه شيد
      لطفا به متخصص گوارش مراجعه كنيد

  4. سید محمدمرزانی می گوید

    سلام واقعا از شما متشکریم که راهنمایی میکنید .چون خانمم چربی خون دارد کم وزیاد س رو نمیدانم ولی گفتن چربی خون دارد.راهنمایی های شما برای ما خوب است .ایشالا که با این روشها درمان شود.ممنون.

    1. علی قربانی کردخیلی می گوید

      من برای سه چهار روز می باشد که پشت و قفسه سینه ام درد می کند تست ورزش ، نوار قلب و اکوکاردیوگرافی هم دادم چیزی مشاهده نگردید زمانی که هیچ فعالیتی نمی کنم مشکلی ندارم واین درد خود به خود میآید می رود قرص استامینوفن که می خورم پشتم خوب و برای مدتی هیچ مشکلی ندارم وی بعد از یک مدتی دوباره می اید ضمنا من اسپری تنفسی نیز استفاده می کنم. همچنین و قتی تخم مرغ آبپز در بعضی از روزها که می خوردم یک همچین حالتهایی می شدم نه به این صورتی که الان هستم.

      1. مشاور سلامتی می گوید

        سلام
        اگه بررسی هایی که گفتین نرمال بوده عللی همچون اسپاسم عضلانی و ریفلاکس میتونه مطرح باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر